MURREKETJU 19.3-2012

monica

No nyt sit ollaa tääl ylhäälä, ja mie vastaankki joutavoiselle siit näppäimistöstä ko sie sanoit ettet ruppee uutta konetta ostamaa näppäimistön tähe, niin mie muistasin et mie oon joskus aiemin ostant näppäimistön irrallisena ne käy vaik ostaa erikse konneenki kansa,et sie varmast tätä tarkottant ??

Mieko just heräsin päiväunilta nii ei oo takkeita mitä mie kirjottelen, aivot taitaa nukkuu vieläkkii, nukuinkii nii makijasti, on tää elämä helpoo ku saap päivälläkkii nukkuu, mie oon nukunut siint asti päivällä, ku oon eläkkeelle jääny, ne on sellasii lyhyitä pätkii vaa niku vartin tai puoltuntii,

eiköhä täs jokkuu päivä tult TV - et on tehty tutkimus et pittää nukkuukkii kahes osassa unet, et se on terveelisempää, kuka näist tietää, se on noihe tutkimuksien kansa vähä nii ja näi toisen kerran on toisin ja toisella kertaa taas toisin.

Nonii tulkaaha tarinoimaa.

92

508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määmääki

Ka, ollit justiisa sillä aikaa alottanu uuven ketjun, ku mää ollin tuola vanahasa ketjusa harijottelemasa niitä End- ja Home-näppäimiä. Sielä on sulle kiitokset neuvomisesta.
      Ja on sielä yks linkkiki, jos sattus vaikka kiinnostaa.

• Savo-karjalaiselle räppi vastaus:

No nythä sie murreräpin keksit
        runomuotoo sen oikei nakkasit
        mun pitäs vastata räpillä kans
        täl karjalan murteel ihanal
        niihä meitä onkii monen sorttista
        karjala tyhjenty suomalaisista
        mut` kaik on löytäny paikkansa
        kuka missäkkii maakunnassa.

Näi tälviisii mie sain vastauksen siulle. Kelpaks se ???

• savo-karjalainen

monica.

Voi herranpieksut senttään! Ei se ollunna minun kirjottama räppi. Kopsasin sen tuolta Markku Halosen "Karjalaine Savonkorjjuu" kirjasta.
      Halonen on kerännyt pari tuhatta murresanoo, Riäkkylän ympristöstä, joka sijaitsee sopivasti Karjalan ja Savon välissä.
      Piäosa kirjan sanoista on ikivanahoja, mutta joukossa on myös uusia tulokkaita. Tämä murreräppi on niitä. Kirjottajasta ei ollut mainittoo. Vaikka liennöö tuon Halosen ihtesä kirjottama?

Ei ollunna tarkotukseni puijata... Antteeksi pyynnöllä halluisin möhläykseni kuitata.

.

• savo-karjalaine

ei mittää anteeks pyyntöi, kyl mie luulin et sie oot väntänt tuon räpin ku et ollu laittant siihe kene muun se on, mut minnuu ei pahemmi hetkauta, koko asia, vaan rupesin tekemää räppiä takas.

Eipä se nii vaikeeta ollutkaa!

• joutavoinen

Tässä vaan joutessani kirjottelen, kun huomasin miten meillä oli Kaino niminen hevonen, iso ruuna se Kaino oli. En vain oikein tajua miten hevoselle voi panna nimeksi Kaino. Jostakin markkinoilta sen niminen vanha ruuna oli ostettu.

Unohtanutkin olin koko Kainon, mutta kun näyttää vanaemmuuen muisti paranevan, enkä nyt muista missä se kaino on nyt muuten ollu puhheena, sen hevosen nyt vain muistan kun olihan se iso hevoseksi se Kaino.

• joutavoinen

Ihan tosijuttu oli se Kaino, se juttu jäi vaan nyt keikkumaan tuohon viimeseksi. Muuten olin niin pieni sillon, että kun tajuamaan aloin ja muistamaan asioita niin silloi se Kaino oli ihan iso asia enkä tiedä mihin se hevonen meiltä sitte joutu.

Niin se oli vaan Kaino unohtunu kun tuli uusia hevosia niin ne vei sen Kainon tilan muistista, kun töitä kaikenlaista jouvun hevosten kanssa tekemään, mutta sitä Kainoa minä en koskaan muista ajaneeni, olin liian pieni. Piti nyt kyllä jostakin muusta kirjoittaa kuin siitä Kainosta, mutta en nyt kyllä ihan onnistunu.

• joutavoinen kirjoitti:

Ihan tosijuttu oli se Kaino, se juttu jäi vaan nyt keikkumaan tuohon viimeseksi. Muuten olin niin pieni sillon, että kun tajuamaan aloin ja muistamaan asioita niin silloi se Kaino oli ihan iso asia enkä tiedä mihin se hevonen meiltä sitte joutu.

Niin se oli vaan Kaino unohtunu kun tuli uusia hevosia niin ne vei sen Kainon tilan muistista, kun töitä kaikenlaista jouvun hevosten kanssa tekemään, mutta sitä Kainoa minä en koskaan muista ajaneeni, olin liian pieni. Piti nyt kyllä jostakin muusta kirjoittaa kuin siitä Kainosta, mutta en nyt kyllä ihan onnistunu.

Miul on olt nii vilskettä ja vipinää et vasta nyt istun konneen äärelle, ja huomasin et sie kerroit hevosest nimeltää Kaino, nii siint tuli miul mielee, ku mie olin pieni tyttö oisinko ollu kouluikäne, ensimmäisel luokalla, kun myö asuttii sellases isos kartanossa, jossa oli työläisiikii, ja siihe kartanoo kuulu maita joita viljeltii, ja siin kartanos oli niin sanotuja muonamiehen asuntoja, sellasii pienempii niiko omakotitaloja ja yhös sellases myökii asuttii.

Sit siel oli sellane tapa et kaikki jotka asuvat siellä muonamiehen asunoisa nii nille oli rakenettu yhteine sauna, ja sin sai mennä vaik siel oli miehii tai naisii nii kaikki oli vaa niko yhtä perhettä vaa ( vieraat ihmiset saunas keskenää ) mut nii tehtii siiheaikaa mailmas.

Sit siel oli vuoro lämmitys et nii monta perhetä ku siel oli nii jokkane lämmitti vuoro perrää sen saunan. Mie muistan selvästi ku miul sanottii kotonna et menehä monica ja ota tuo hevone ( se oli valjastettu jo valmiiks)ja aisat oli paikoillaa ja se tynnyri aisoissa kii, ja aja se joen rantaa ja perruuta se jokkee polvii asti ja sit ala lappamaa vettä sielt tynnyrin päältä , ja seiso aisalla, siel tynnyrin päällä oli pyöree aukko johon oli tehty kansi, ja sit kansi päälle ku ensi sai veet sinne sisälle.

Se oli sellane mahottoman iso tynnyri jolla vettä tuotii saunaa,
        ja ku mie en uskalt sannoo vastaa nii mie lähin vettä hakemaa hevosen kanssa, ja mie muistan hyvin ku mie seisoin aisalla ja perruutin jokkee hevosta, nii kyl mie pelkäsin et jossei se pysähykkää ku ollaa poilvii asti veessä, mut se oli ni monet veet hakenu jovesta et se teki sen vaikka ei olis kettää olukkaa mukana, tällasii hommii miul teetettii lapsena ja kyl se hyvin luonaskkii miulta ja saunaa sain veet tuotuu hevosen kanssa.

• Määmääki
        monica kirjoitti:

Miul on olt nii vilskettä ja vipinää et vasta nyt istun konneen äärelle, ja huomasin et sie kerroit hevosest nimeltää Kaino, nii siint tuli miul mielee, ku mie olin pieni tyttö oisinko ollu kouluikäne, ensimmäisel luokalla, kun myö asuttii sellases isos kartanossa, jossa oli työläisiikii, ja siihe kartanoo kuulu maita joita viljeltii, ja siin kartanos oli niin sanotuja muonamiehen asuntoja, sellasii pienempii niiko omakotitaloja ja yhös sellases myökii asuttii.

Sit siel oli sellane tapa et kaikki jotka asuvat siellä muonamiehen asunoisa nii nille oli rakenettu yhteine sauna, ja sin sai mennä vaik siel oli miehii tai naisii nii kaikki oli vaa niko yhtä perhettä vaa ( vieraat ihmiset saunas keskenää ) mut nii tehtii siiheaikaa mailmas.

Sit siel oli vuoro lämmitys et nii monta perhetä ku siel oli nii jokkane lämmitti vuoro perrää sen saunan. Mie muistan selvästi ku miul sanottii kotonna et menehä monica ja ota tuo hevone ( se oli valjastettu jo valmiiks)ja aisat oli paikoillaa ja se tynnyri aisoissa kii, ja aja se joen rantaa ja perruuta se jokkee polvii asti ja sit ala lappamaa vettä sielt tynnyrin päältä , ja seiso aisalla, siel tynnyrin päällä oli pyöree aukko johon oli tehty kansi, ja sit kansi päälle ku ensi sai veet sinne sisälle.

Se oli sellane mahottoman iso tynnyri jolla vettä tuotii saunaa,
        ja ku mie en uskalt sannoo vastaa nii mie lähin vettä hakemaa hevosen kanssa, ja mie muistan hyvin ku mie seisoin aisalla ja perruutin jokkee hevosta, nii kyl mie pelkäsin et jossei se pysähykkää ku ollaa poilvii asti veessä, mut se oli ni monet veet hakenu jovesta et se teki sen vaikka ei olis kettää olukkaa mukana, tällasii hommii miul teetettii lapsena ja kyl se hyvin luonaskkii miulta ja saunaa sain veet tuotuu hevosen kanssa.

Kovasti palijo kiitoksia, olipa niin hupanen juttu ja niin eläväisesti raatattu.

Oon määki tuppassu pitkin päivää monen sortin touhuja. Kirroillukki oon oikeen olan takkaa, ku on ulukona niin luikasta. Kauhioitten uurteitten välisä häätyy pyörälläki ajjaa, heti tuosa kartanolla meinaa mennä nurinniskoin. Ku ei pirssillä viitti jokkaista pikku asiaa lähtä toimittaan.

Ei mulloo mittään asijaa tahikka tarinaa, muistelusta tai ihimettelyä tähän nytten räntätä. Senku tulin vaan käväseen ja höpöttään. Hyvvää yötä Hanna ja lapset - ja haivenhapset.

• Määmääki
        Määmääki kirjoitti:

Kovasti palijo kiitoksia, olipa niin hupanen juttu ja niin eläväisesti raatattu.

Oon määki tuppassu pitkin päivää monen sortin touhuja. Kirroillukki oon oikeen olan takkaa, ku on ulukona niin luikasta. Kauhioitten uurteitten välisä häätyy pyörälläki ajjaa, heti tuosa kartanolla meinaa mennä nurinniskoin. Ku ei pirssillä viitti jokkaista pikku asiaa lähtä toimittaan.

Ei mulloo mittään asijaa tahikka tarinaa, muistelusta tai ihimettelyä tähän nytten räntätä. Senku tulin vaan käväseen ja höpöttään. Hyvvää yötä Hanna ja lapset - ja haivenhapset.

Joo, ei oo heleppua murteella kirijottaminen. Virheitä tullee. Niinku tuoki "Senku tulin vaan käväseen..."

Ei herraneaika nuin sanota, vaan näin: Senkun tulliin...

• joutavoinen
        Määmääki kirjoitti:

Joo, ei oo heleppua murteella kirijottaminen. Virheitä tullee. Niinku tuoki "Senku tulin vaan käväseen..."

Ei herraneaika nuin sanota, vaan näin: Senkun tulliin...

Ihan heleppua on tämä murteella kirjoittaminen kun eihän tässä tarvite muuta kun kirjoittaa niinko ajattelee. Tähän tietysti joku sanoo, eihän tuo oo muuta ku virheellistä kiriotusta. Minun mielestä se on kuitenki mun murretta.

Olokooppa nyt mitä tahhaasa, mutta sitä minä vaan olin sanomassa kun jos josaki näkee vaikkapa Ruunen käyttävän sanaa "kaino" niin minä alan muistamaan hevosen joka oli unohtunu, vaikka oli ensimmäinen hevonen mun näköpiirissä.

Turha on minulle tulla sanomaan, että se on vanahuuen oiretta ku muistaa yhä vanhempia asioita, kun ei se ole, tämä vaan osottaa miten tärkiää on ihimiselle lukea ja kirjoitella vaikkapa murteella, sillä on muistia parantava vaikutus.

• joutavoinen kirjoitti:

Ihan heleppua on tämä murteella kirjoittaminen kun eihän tässä tarvite muuta kun kirjoittaa niinko ajattelee. Tähän tietysti joku sanoo, eihän tuo oo muuta ku virheellistä kiriotusta. Minun mielestä se on kuitenki mun murretta.

Olokooppa nyt mitä tahhaasa, mutta sitä minä vaan olin sanomassa kun jos josaki näkee vaikkapa Ruunen käyttävän sanaa "kaino" niin minä alan muistamaan hevosen joka oli unohtunu, vaikka oli ensimmäinen hevonen mun näköpiirissä.

Turha on minulle tulla sanomaan, että se on vanahuuen oiretta ku muistaa yhä vanhempia asioita, kun ei se ole, tämä vaan osottaa miten tärkiää on ihimiselle lukea ja kirjoitella vaikkapa murteella, sillä on muistia parantava vaikutus.

Mie kerron meijä lemmikki koirast Tussesta ja mite kamalast meijä äiti teki Tusselle.

Errään kerran hää otti Tussen mukkaa ja lähti joen rannalle ja ei otant meitä lapsii mukkaa eikä sanonu et mitä varte, eikä olt koskaa sanonu et hää e i tykkää koirasta, ja nii siin käi et hää oli pannu Tussen paperi pussii ja ison kiven sin mukkaa ja narul sulkenu sen säkin sit paatilla soutanu keskel jokkee ja puottanu sen säkin jokkee ja lähti kottiipäi ja ennenko hää oli kotona niin Tusse oli häntä vastassa, se raukka oli raapinu säkin rikki ja pääsi pois.

Ei se siihe viel loppunu Tusse raukan kärsimykset, sit hää oli jutellu naapurin emänälle koko jutun ja se emäntä oli sellane ronski naine nii se oli sanonu et tuoha se koira hänel nii, ei tuu enää sinuu vastaa,,,,, hää otti koiran ja mäni navettaa, hää oli laittant narun navetan ortee kii roikkumaa valmiiks,,,, ja oli Tussel laittant hirttosilmukan kaulaa ja nypäny takajaloista,siihe päätty Tussen elämä, meijä lasten lemmikki.

Ei koskaa sanonu minkätähe hää tappo sen koiran,,,,,,ikävästi käi miun kissallekin, mut kerron toisel kertaa.

• monica kirjoitti:

Mie kerron meijä lemmikki koirast Tussesta ja mite kamalast meijä äiti teki Tusselle.

Errään kerran hää otti Tussen mukkaa ja lähti joen rannalle ja ei otant meitä lapsii mukkaa eikä sanonu et mitä varte, eikä olt koskaa sanonu et hää e i tykkää koirasta, ja nii siin käi et hää oli pannu Tussen paperi pussii ja ison kiven sin mukkaa ja narul sulkenu sen säkin sit paatilla soutanu keskel jokkee ja puottanu sen säkin jokkee ja lähti kottiipäi ja ennenko hää oli kotona niin Tusse oli häntä vastassa, se raukka oli raapinu säkin rikki ja pääsi pois.

Ei se siihe viel loppunu Tusse raukan kärsimykset, sit hää oli jutellu naapurin emänälle koko jutun ja se emäntä oli sellane ronski naine nii se oli sanonu et tuoha se koira hänel nii, ei tuu enää sinuu vastaa,,,,, hää otti koiran ja mäni navettaa, hää oli laittant narun navetan ortee kii roikkumaa valmiiks,,,, ja oli Tussel laittant hirttosilmukan kaulaa ja nypäny takajaloista,siihe päätty Tussen elämä, meijä lasten lemmikki.

Ei koskaa sanonu minkätähe hää tappo sen koiran,,,,,,ikävästi käi miun kissallekin, mut kerron toisel kertaa.

Itkee tuhersin minnäi,vaekka hullun ruunan piästin päiviltä,kun talliin meinas sotkee ja ukko ol lasareetissa.
        Moonikalle kiitoksija,jotta alotit tuas tämän huasteluturinaketjun.
        Vaekka tiijän,en sua sulta hyväksyntöö,tuon mietteitän
        essiin ama

• Katleija

Voi kauhia tota Tussen kohtalot, jos se oli noin kamala, en tair uskaltta lukki kui sun kissan kävi, tier mite kamala loppu sil mahro olla.
      No nii tämä päivä on menny taas näi pitkäl, enkä mittän ol aikkan saanu. Meill on taloyhtiön kokous pual kuure aikka ja sinne mää tiätyste menen, ku siäl puhutan julkisivuremontist. Mää ole koko päivä vaa sitä orottanu. Tämmöst tää ain pakka oleman. Jos on joku meno ni sillo mää ain heräänki liian aikassi, on tää nii hullumaist.

• No hohoijaa, missä on nyt murteen haastajat, tulkaaha kertomaa vaik omast lemmikistä, siint kaikkein rakkaammasta.

Mie kyl tykkään kaikista elukoista mut kerra miul oli sellane naapuri ko sillä oli kissoja, ja voi hyvä isä ku mie sain tarpeekseni, ne käi tekemässä tarpeensa miun kukkapenkkii, ja tietyst mie löin kättein niihi kassoihi, ja talvel ne käi tekemäs miun olohuoneen ikkunan ettee ku siin oli sepelii joka kiersi ympäri talloo, nii hyö ruojat käi siin asioilaa.

Kerra mie sain tarpeeksein ja mie otin ja laitoin kumihanskat kätteeni,ja noukin ne kikareet siint ikkunan alta ja vein ne naapurin portille ja heitin ne siihe, oli niitä ainankii10 kikkaretta, oli talvi aika ja niitä oli hyvä koota ja heittää, eihä kissat tee kotipihaa koskaa, nii kyl varmast suututti naapurii ku sai kissapaskat kenkiisä, ei se sen kummempaa olt ku mieki sain samat kässiini kesällä ku perkasin kukkapenkkejä. voi taivas sentää sitä kisankusen hajuu, se vasta suututti.

Miun pittää viel mainita ko täällä on oikei lemmikkien hautausmaa, mie kerra kävin ja kyllä oli laittaneet ja hyvin kauniiksi, oli kivetkii kaiverruksinee.

Siin tuli mielee ku kiersin hautoja, et hyvi rakkaat on olleet lemmikit, kun on uhrattu paljo hautojen hoitookkii.

• katleija

Tervessi Turust, sano Markku Heikkilä ja lähettää meil uutiss.

"Tämä Aa Koo Teen jupakka on joka päivä saanu uusii piirtei. Tämä oli vihovviimenen huhu et Seppo Räty olisis vaatinu korvauksii sen tähren et Timo Räty on tahrannu Rätyjem maineen hianostuneest käyttäytyvinä sivistyneinä miähinä."

Tämä Seppo Räty on se keihäsmies, kai tee muistatte.

• malakias juntti

Korkian tason juorruiluukos ?

• katileija
        malakias juntti kirjoitti:

Korkian tason juorruiluukos ?

Emmää vaa tiär onks toi ny juaruilu, eiks se ol huhu vaa. Kat ko huhu on simmone ko Aimo oli kuullu et Iivari ol sanonu et kerttu oli kertonu Allil ja Alli kerto sen mul.

• katileija kirjoitti:

Emmää vaa tiär onks toi ny juaruilu, eiks se ol huhu vaa. Kat ko huhu on simmone ko Aimo oli kuullu et Iivari ol sanonu et kerttu oli kertonu Allil ja Alli kerto sen mul.

Kuule Katleija ja Malakias juntti

Eihä se mittää juoruiluu ole, katoha ku pruukaahane ihmiset haastella keskennää, sehä käyp tiijon hankinnasta, pittäähä sitä tietää ku jokkuu kyselee iha tavallissii asioita, niikö tääkii nyt on.

Iha normaalissii ja jokapäiväsii juttui, ei näitä voi sannoo juoruiks, eiks juoru ole vähä sellane asia et mikä on vaik vähä salane asia ettei sitä kaikki sais tietää ja sen männöö kertomaa muille nii semmosen mie sanon juoruiluks.

Ja nyt mie sanon hyvvää yötä! Ei,,,, kyl mie taijan vähäse viel lukkee et mitä kaikkee tän on kirjotettu, tän palstalle....

• joutavoinen

Millä ihimeellä pääsisin parhaiten esille, tietysti tällä murreketjulla. Eikä nyt ole tarkotus ärsyttää ketään. Jos pari näppäintä ei toimi ei se kirjotuksessa näy, ja muutenkin siihen tottuu. Onhan moni kirjotellu vuosikausia eikä vieläkään ole löytäneet home ja end näppäimiä.

Eikä nykysin juoruja kait oo olemassa, kun facebookissa itejokkainen kirjottaa asiansa kaikkien luettavaksi, jollain rajotuksella, mutta kaverienkaverit jaolla ne leviää arvaamattoman laajalle. Julukinen ja julukisella kuvalla, narsistista touhua se on, lykätä naamansa jokapaikkaan.

• MääMääki

Määpä nytten lykkään naamavärkkini tähän, mutta lähen vilikkaasti poijes. Pittää lähtä kolomia lehemää ruokkiin. Hölökynkölökyn.

• savo-karjalainen
        MääMääki kirjoitti:

Määpä nytten lykkään naamavärkkini tähän, mutta lähen vilikkaasti poijes. Pittää lähtä kolomia lehemää ruokkiin. Hölökynkölökyn.

Kuinkas sitä tänäpäivänä on mahollista, että vain kolome lehmee. Eikös sitä nykyvvään piä olla vähinttään kolomekymmentä. Kaikki kun pittää olla niin issoo.
        Meijännii nuapurissa oli aikonnaan kaheksan lehmän karja tallous ja se oli siihen aikkaan oikkein "isotalo".
        Myö mökkiläiset nuapuristossa oikkein arvokkaampana heitä piettiin. Tyttöjäkin kutsuttiin aina "talon tytöiksi" ja emäntee ja isäntee tietennii arvostettiin ja vanahakin emäntä siellä oli ,jota salassa kututtiin "ämmäksi" mutta noin virallisesti tietennii nimitetltiin "vanhaksi emännäksi". Vuan nyt on ajat muuttunneet tässäkkii suhteessa.... paremppaanko?

• Joutavoine

No nii, kirjotin jo valmiiks vastauksen siulle mut kui se lähti lentoo, mihi lie mänt, mut perille ei näyttänyt tulevan, et nyt pittää vaa alkaa kirjottammaa uusiksi , ja hitsi vieköö,,,, jos tääkkii lähtee tuulen teille.

Eihä miul mittää tärkeetä ookkaa sanomista muuta ku et onpa mukavaa ku muistat kirjottaa murreketjulle, ja mukavii kirjotuksii.

Kyl se on siltavalla et ei nää vanhat oivallukset niiko murteella haastamiset, taho ennää saaha mukkaansa haastajii, aina pitäis keksii uutta ja uutta et mielenkiinto ja innostus herräis ja vastauksii alkas tulemaa.

Mut muistaha aina joskus sie kumminki kirjotella, siint tulloo sit mielee ne aikasemmat mukavat ajat ku murreketju oli voimissaa.

Mie kysyn viel et ethä sie olt tosissaa noist home ja end nappuloista, miusta kaikkiha sen tietää mikä niijen tarkotus on.

No heipparalla siulle
        sitä sammaa miulle
        murreketjuha tää
        ei koskaan unhoon jää,

mukavata oli silloin
        heti aamuin illoin
        ketjulle näin kirjoittaa
        aina uutta tarinaa,

jokane oli innoisaa
        ku murteella osas kirjottaa
        oli monta murteen taitajaa
        ne muistoissa seuraa ainiaan.

• joutavoinen

Kiitoksia Monica, hyvästä runosta. Kuulemma tuo oulun murre on kehittyny siihen suuntaan, että siellä nykyään kuulee sanottavan vaikkapa; "Ookkonä Oulusta, ossaakkonä nouhauta, tai - myökkönä haitekkia." Puonnuhan minäki oon siitä murteeesta enkä taitajana täällä essiinnykkään, mutta ihimettelen pelekääkö ne mitä kun ei toelliset ossaajat ole essiintyny enempi täällä.

• savo-karjalainen

Pitäis kysäistä Heikki Turuselta innoistaisko häntä kirjoitella tähän ketjuun. Taso nousisi huomattavasti, luulisin ainakin.
        Hyvää jatkoa toivon tälle mureketjulle, kiva oli kirjoituksia lukea ja kirjoitellakin.

Hyvvee kevvään jatkoo!

• savo-karjalainen
        savo-karjalainen kirjoitti:

Pitäis kysäistä Heikki Turuselta innoistaisko häntä kirjoitella tähän ketjuun. Taso nousisi huomattavasti, luulisin ainakin.
        Hyvää jatkoa toivon tälle mureketjulle, kiva oli kirjoituksia lukea ja kirjoitellakin.

Hyvvee kevvään jatkoo!

Tarkoitin savo-karjalaisen murteen osalta, tason noususta, jos H.Turunen kirjoittasi. No hän on kylläkin alle 70-kymppinen, ettei senkään puoleen sovi tähän ketjuun kirjoittelijaksi.

• savo-karjalainen kirjoitti:

Tarkoitin savo-karjalaisen murteen osalta, tason noususta, jos H.Turunen kirjoittasi. No hän on kylläkin alle 70-kymppinen, ettei senkään puoleen sovi tähän ketjuun kirjoittelijaksi.

Mie kerron siulle savo-karjalainen

eihä tääl mittää kovi mainioo tassoo haetakkaa, kuha vaan kirjoteltas kuka milläkki murteella,mut näyttää siltä et ei ole ennää kiinnnostusta, saapha tähä ketjuu kirjotella vielkkii ni kaua ku halluvaa.

Mie vaa tuos aikain kuluks värväsin runonkkii, jos siihe olis joku vastant mut ei oo runoniekkojakkaa olemassa, mie luvin noita ketjui nii pittää sannoo et ei niist miel oikei mukavalta tuntunt, ainaista torraa.....

Mihi lie Katleijakkii männy ??? hää ku osas sen turun murteen.

• Kahaveri

Kyllä vaan essiintyy. Ekkö nää oo lukenukkaan Määmääkin kirijotuksia? Se ossaa murteen ihan takitilleen, oon honannu.

Kyllä sanotaan, että ookko nää ja ossaakko nää ja myökkö nää. Että pelekääkö ne? No ei vissisti pelekää, ei ees polliisia. Vaan kato, ne värkkää niin palijo muuta, ettei ne jouva täälä roikkuun. Sillain mää tämän asian fundeeraan.

• Kahaveri
        Kahaveri kirjoitti:

Kyllä vaan essiintyy. Ekkö nää oo lukenukkaan Määmääkin kirijotuksia? Se ossaa murteen ihan takitilleen, oon honannu.

Kyllä sanotaan, että ookko nää ja ossaakko nää ja myökkö nää. Että pelekääkö ne? No ei vissisti pelekää, ei ees polliisia. Vaan kato, ne värkkää niin palijo muuta, ettei ne jouva täälä roikkuun. Sillain mää tämän asian fundeeraan.

No voi ryökäle. Tämä raataus piti laittaa joutavoisen 24.3. klo 10.51 kirijottaman viestin jäläkeen, mutta lipsahti tänne. Olokoot sitte täsä. Ei täsä jouva niin tarkon syynäämään, mihin juttujaan tökkii. Ku on jo tuota ikkää.

• joutavoinen
        Kahaveri kirjoitti:

Oonhan minä lukenu, mutta ei oululainen sano nää vaan nä, ookkonä, nuin se menee ja etköhän sinävaan ookki aikeissa pelotella taasen. Ja takitillaan sinä kaiken ossaat ja mikä on hienua et oo yhtään narsisti, vaan ne toiset, ne on.

Roikut kyllä millon kenenki kimpussa aivan päntiönään mutta pelekäät, että tähän ketjuun joku uskaltaa kirjottaa. Jotenki tuntuu että nytkin oli pelottelu sinulla tarkotuksena.
        Kaikella ystävyytellä. joutavoinen

• katleija

No tääl mää olen laiskana ollut koko lauantaipäivän. Mää nii kärsin taas täst kelloje siirtelyst, mitä ihmeen järkke täsä on. Olen täst samaa miält ko muukki luontokappala, lehmät ja muut.
      Mää teen rotestin ja ruppen elämää oman aikataulun mukka, eten muut elämätän minnekkäs päi, en ette enkä taakseppäi.
      Tairan tehr simmottos, etten siir tota kellorariotan lainkka kesäaikka, sillo se herättää mun iha samaan aikka ko enneski. Nukkumaanmeno tiätty siirtyy kellon mukka tuntti myöhäsemmäks, mut pal väli.

Eile mää kävi kaupunkiteatteris kattomas näytelmää, jonk piti oll komeria. Sanotti et siel voi tikahtu naurusse. Ei liki mainkka, ei nauruttan munt eikä muitka, totisel naamal katotti sitä kohellust, jota kyl riitti koko kolme tunni ajan. Onneks oli väliaika et sai kaffet, mun flikka tönis mua hereil ensimmäisel puolajal ussemma kerra. Kaffe voimal men sit se loppuosa hereil olle ja lopus sai sit nauruhermokki töit.

• Katleijalle

Vai silviisii sie laiskottelet, no pittäähä se sellastakkii tehä, miullekkii tulloo joskus samallaine oire, mut eihä tuo oo vaarallista kuitenkaa.

Sinnuu vaikuttaa tuo kellojen siirto, mie oon kans sitä mieltä et se on täysin turhaa touhuu, onha se niil jotka ovat työelämäs vielä, jotenkii parempi, mut eläkeläiset saavat olla iha rauhas, siint ei oo mittää hyötyy, ko vaa haittaa monellekkii

Aikakii lasketaa rahassa, ,,, ni varmast tuo tuntikii.

No ei sinnuu oikei kiinnostant tuo teatterikappale, ei tainnu muilkaa olla hauskaa ko sinnuu nukutti.

Mie oon huomant et sie kyl tykkäät käyvä teatterissa katsomassa näytelmii,oot niistä kertonutkkii..

No, hyvvää jatkoo päivälleis, ja kaikille muillekkii, sitä sammaa.

• katleija

Miul käyp välist silviisii, onneks harvoin, et männee koko yö valvomiseks. Aamul sit tuli uni kolmeks tunniks ja kello oli jo yheksän ku nousin petist.
      Keittiön ikkunast näin et meijän yhtiön talon ees ol palokunnan tikasauto ja viel toinekin, se miss on letkut. Sit oli ambulanssi ja johtoauto.
      Tikkaitten kori oli toiseks ylimmän parvekkeen kohal ja koris oli kaks palomiestä, toisel happipullot seläs.
      Tilanne oli jo ohi ja mie jäin ihmettelemää et mitä siel oli tapahtunu. No kyl se täst viel selviää.
      Pahketti kello on jo ykstoista ja mie en oo alkuu pitemmäl. Aurinko paistaa selkiält taivaalt, se on mukavaa.

• No sielhä on varmast olt niiku nuotio tulossa, se on sitten ikävä vieras, mut hyvä ku ajoissa tuli apujoukot sinne, taisi päästä vähällä tihutöillä ku et liekkei nähny,

Tuos asiast miul tuli mielee kun sanotaa et, jokases talossa on joku ilkikurillinen tai muute vastenmielinen ihmine josta muut joutuu kärsimää.

Nii on tässä meijänkki talossa, mie oikein kerron mite käi, ku mie siivosin varastokoppiini syksyllä niin olin sinne jättänyt taltee kuivakukkii, ja ajattelin että teenpä niistä sommitelman
        tuonne ala-aulaan ko siin on vaa rottinkiset pien pöytä ja kaks tuolii ja siin pöyvällä ei olt mitää,nii mie teinkkii ja vein sinne ja ku meni muutama päivä niin sille pöyvälle ilmesty hakoja metsästä tuotuja ja oli se miun tekemä sommitelma laitettu lattialle johonkkiii nurkkaa, mie otin sen ja vein pois,eiko ensi siin käi viel sillai et joku oli vieny ne havot toisee keroksee piiloo ja oli laittant sen minun sommitelman takasii pöyvälle, sit se anto sen olla ja havot kanssa ne oli jossai vesiastiassa

sit mie tein jouluks uuven sellasen ja laitoin taas alakerran pöyvälle ja se ilkimys anto sen olla, mut herravarjele minkä katseen mie sain oikei vihhaa täys, mie en olt huomaavinnaakaa sit meil on luumupuita tuos pihas ja mie oon nähny ku hää on piimmeessä käynt ottamassa niitä,,,, nii mie kysyin enne jouluu et kukaha on nii pitkäkyntine et yhös yössä tyhjensi luumupuut hää vastas en mie tiijä, sit mie ajatelin et ootpa vasta kiero muija et pittää antaa samalla mitalla ja mie sanoin että ko meil kaikilla on saman arvone osake nii nuo lumutkii ovat kaikille tarkotettuja ja nii hää vastas et nii onkii.

Sit mie vähä kiusaan vieläkkii mie tein taas kukka´asetelman lauantaina ja vein taas sen sinne pöyvälle ja se hirmu tuli vastaa minuu ja muljasi pahemman kerran ja mie sanoin vaa et hei nii häävastas et päivää. oli sen näköne et jos katseest ois kuollu nii mie oisin jo vainaa.

se häärii ja komentellee muita asukkaita ja kukkaa ei hänest tykkää, me puhutaa selän takana,,,,, pihassakkii se määräilee mitä sinne ostetaa ja mitä ei laiteta.

Hää on niiku omistas koko kerrostalon, mut mie en ota kuulevii korvii hänen määräyksiää vaa teen iha pahhuuttani noita kukiiki kun hää on vastaa niitä, ettei mittää muuta saa olla ku mitä hää sannoo. ois vissii pitänt kyssyy lupa saak laittaa kukkii tuoho pöyvälle ja sitähä mie en tee.

• joutavoinen
        monica kirjoitti:

No sielhä on varmast olt niiku nuotio tulossa, se on sitten ikävä vieras, mut hyvä ku ajoissa tuli apujoukot sinne, taisi päästä vähällä tihutöillä ku et liekkei nähny,

Tuos asiast miul tuli mielee kun sanotaa et, jokases talossa on joku ilkikurillinen tai muute vastenmielinen ihmine josta muut joutuu kärsimää.

Nii on tässä meijänkki talossa, mie oikein kerron mite käi, ku mie siivosin varastokoppiini syksyllä niin olin sinne jättänyt taltee kuivakukkii, ja ajattelin että teenpä niistä sommitelman
        tuonne ala-aulaan ko siin on vaa rottinkiset pien pöytä ja kaks tuolii ja siin pöyvällä ei olt mitää,nii mie teinkkii ja vein sinne ja ku meni muutama päivä niin sille pöyvälle ilmesty hakoja metsästä tuotuja ja oli se miun tekemä sommitelma laitettu lattialle johonkkiii nurkkaa, mie otin sen ja vein pois,eiko ensi siin käi viel sillai et joku oli vieny ne havot toisee keroksee piiloo ja oli laittant sen minun sommitelman takasii pöyvälle, sit se anto sen olla ja havot kanssa ne oli jossai vesiastiassa

sit mie tein jouluks uuven sellasen ja laitoin taas alakerran pöyvälle ja se ilkimys anto sen olla, mut herravarjele minkä katseen mie sain oikei vihhaa täys, mie en olt huomaavinnaakaa sit meil on luumupuita tuos pihas ja mie oon nähny ku hää on piimmeessä käynt ottamassa niitä,,,, nii mie kysyin enne jouluu et kukaha on nii pitkäkyntine et yhös yössä tyhjensi luumupuut hää vastas en mie tiijä, sit mie ajatelin et ootpa vasta kiero muija et pittää antaa samalla mitalla ja mie sanoin että ko meil kaikilla on saman arvone osake nii nuo lumutkii ovat kaikille tarkotettuja ja nii hää vastas et nii onkii.

Sit mie vähä kiusaan vieläkkii mie tein taas kukka´asetelman lauantaina ja vein taas sen sinne pöyvälle ja se hirmu tuli vastaa minuu ja muljasi pahemman kerran ja mie sanoin vaa et hei nii häävastas et päivää. oli sen näköne et jos katseest ois kuollu nii mie oisin jo vainaa.

se häärii ja komentellee muita asukkaita ja kukkaa ei hänest tykkää, me puhutaa selän takana,,,,, pihassakkii se määräilee mitä sinne ostetaa ja mitä ei laiteta.

Hää on niiku omistas koko kerrostalon, mut mie en ota kuulevii korvii hänen määräyksiää vaa teen iha pahhuuttani noita kukiiki kun hää on vastaa niitä, ettei mittää muuta saa olla ku mitä hää sannoo. ois vissii pitänt kyssyy lupa saak laittaa kukkii tuoho pöyvälle ja sitähä mie en tee.

En nuiten naapurien kanssa ole paljonkaan tekemisisä ollu vaan nykysin vanahemmuuten yritän lisätä kontakteja. Näitä sääntövahteja kuitenki täälläkin on - älä oikase siitä, siitä on kielletty menemästä, tyyliin. Ja kun parrei olisi keskinäinen kunnioitus ja sovittelu.

Nyt se tuli minulle seleväksi mistä johtuu tämä minun sovitteleva asenne täälläkin. Sehän on sitä kun minä oon keskimmäinen seittemästä lapsesta, sieltä lapsuuesta se sosiaalinen taitavuus ja empaattisuus on peräsi.

Pikkusen uutista Oulusta. Oulun nurialla puolella on ryöstetty kauppa. Naamioitu ryöstäjä pukkeutunu alushousut päässä ja jalassa. Nuria puoli on Tuira niminen kaupungin osa.

• Miun pittää nyt keroo siul Katleija et, ethä sie vaa saant sellasta kuvvaa et mie jotenkii tarkotin sinnuu, en tottatosiaan tarkottant vaa tuli mielee ku siekii asut kerrostalossa, nii siint mielee juolahti.

toisinaa tulloo vähä hatarasti kirjotettuu et siint voip saaha väärii käsityksii, mut nyt mie oikasin,,,,, varmuuven varalle.....

• Katleija

Ooppa huoleti. En ossaa millää noin epäluulone ollakaa. Suoraaha sie asiat sanot etkä mutkan kautta.
        Mie vast tulin päivän retkelt, käytii Kustavis, nyt vast palstaa kurkkaan.. Siel olin viimeks käynny 65 vuotta sitten. Eipä oo pien paikka mikskää muuttunu. Hiljane se on talviaikaa, mut ku tullee kesä joha on väkkee. Asukasluku viisinkertaistuu.

• Määmääki

Tulliin nytten taas vaan käväseen. Kohta alakaa nimittäin Mestarien liikan potkupeli, jota häätyy alakaa vahata. Ruukaan melekeen aina kattua nämä korkian tason potkupallopelit. On niin silimää hivelevvää seurata, ko vetriät miehet kentällä pallon jälesä laukkaavat.

Tänä iltana kyproslainen APOLLOE pellaa Real Madridia vastaan. Heleppo arvata että kumpi voittaa. Ihime on, jos saarelaiset sen tekkee. Hölökynkölökyn ja hyvvää yötä.

• joutavoinen

Silimäilenhän sitä minäki sitä p o t k u p a l l u i l u a. Nyt on kiriotettava tuosta Oulun murteesta kun Anna-liisa Härkönen sanoo Oulun murteesta ensinnäkin, että oululainen huumori on vittumaista lähimmäisiä kohtaan ja Oulun murre kirjotettuna on lukijoitten rääkkäämistä.

Ilimanko tämä hävettää joiltakin osin kiriottaa eikähän sitä oikeastaan kukaan kirjotakkaan, näin on närhet. Oulua minäkin jotenkin puhun varsinki jos on sitä puhuva vastapuoli. Helepompi sitä on puhua kun mittään muuta.

• joutavoinen

Mutta en minä tätä kirjoittelua lopeta, sanokoon Anna-liisa mitä tahhaasa. Oululaisen huumorin kyllä tiedän kokemuksesta vittumaiseksi vaikka en ite sitä lajia ookkaan. Enkä oululainenkaan tunne olevani, jos oon oulujokivarrella syntyny, kirkonkylällä vielä, vaikkakin sitte jouvuttiin/haluttiin muuttaan syriäkylille.

Taian kiriottaa liian usiasti, mutta voinhan harventaa, että jää toisillekin aiheille ja kirjottajille tilaa.

• joutavoinen kirjoitti:

Mutta en minä tätä kirjoittelua lopeta, sanokoon Anna-liisa mitä tahhaasa. Oululaisen huumorin kyllä tiedän kokemuksesta vittumaiseksi vaikka en ite sitä lajia ookkaan. Enkä oululainenkaan tunne olevani, jos oon oulujokivarrella syntyny, kirkonkylällä vielä, vaikkakin sitte jouvuttiin/haluttiin muuttaan syriäkylille.

Taian kiriottaa liian usiasti, mutta voinhan harventaa, että jää toisillekin aiheille ja kirjottajille tilaa.

Joutavoine

Älähä mittää virka, et sie vähennät kirjottelluu, annaha tulla vaa mitä mielee tulloo, silviisii saap murreketjukkii eloa siipiensä suojassa.

Ainaha näitä tarinoita on mukava lukkee, joten anna ajatusmaailmais lentää, kyl täällä luvetaan mukavii kirjotuksii.

• anna liisa

Kuka on tämä Anna-Liisa Härkönen ??? Ei ainakaan Google tunne häntä, ei siis mikään painavan sanan haltija?

• Mukava?
        monica kirjoitti:

Joutavoine

Älähä mittää virka, et sie vähennät kirjottelluu, annaha tulla vaa mitä mielee tulloo, silviisii saap murreketjukkii eloa siipiensä suojassa.

Ainaha näitä tarinoita on mukava lukkee, joten anna ajatusmaailmais lentää, kyl täällä luvetaan mukavii kirjotuksii.

Kerrtoisitko, mistä voi etukäteen tietää, minä kirjoitus on mukava? Jotta ei tarvitsisi lukea ei-mukavia juttuja.

Pakkaa käymään ainakin minulle niin, että vasta luettuaan tietää, oliko juttu mukava vai ei ollut.
        Oletan, että näin käy useimmille, päätellen siitä, että ei-mukaville kirjoittajille haukkuja tai vähättelyjä lentää.

• joutavoinen
        anna liisa kirjoitti:

Kuka on tämä Anna-Liisa Härkönen ??? Ei ainakaan Google tunne häntä, ei siis mikään painavan sanan haltija?

Anna-Leena Härkönen piti olla. Anteeksi kun kirjoitin hänen nimensä väärin. Esikoisteoksensa oli palkittu "Häräntappoase."

Tämä Veikko Huovinen oli kirjoittanut 1990 hienon kirjan näistä kasinotalous ihmeistä, kuten Kouri Keitele ym. Hyvää ajatusta Huovinen on siinä kirjoittanut rahan sokeuttamista ihmisistä, pätää tänäkin päivänä. Siinäpä se mistä mitään tietää lukematta, oli otsikko miten selkeä tahansa.

• Mukava? kirjoitti:

Kerrtoisitko, mistä voi etukäteen tietää, minä kirjoitus on mukava? Jotta ei tarvitsisi lukea ei-mukavia juttuja.

Pakkaa käymään ainakin minulle niin, että vasta luettuaan tietää, oliko juttu mukava vai ei ollut.
        Oletan, että näin käy useimmille, päätellen siitä, että ei-mukaville kirjoittajille haukkuja tai vähättelyjä lentää.

kas, kas, ku siun pittää saaha jostai aihe mist sait piikittää minnuu,ootsie oikei tikul hakent hakemisestaa päästyy et löytäsit jottai sanomista, silt tuntuu.

Katoha mie voin vähä jelppii sinnuu, mite tietää mikä on mukavaa lukemista ja mikä taas sitä ei- mukavaa, ja iha etukättee,,,,,kaik ne mitkä on rekatulla nim. kirjotettu ne on sanosinko äärettömän mukavii, mut ne taas ku ovat puskissa piilossa ja sielt koittaa ärsyttää ovat ei- mukavii,,, nii ne on ikävii sellasii, niiko nyt tää siunkii kirjotukseis ja puskista.

Sie pyysit kertomma ja nyt mie kerroin.

• Mukavampi
        monica kirjoitti:

kas, kas, ku siun pittää saaha jostai aihe mist sait piikittää minnuu,ootsie oikei tikul hakent hakemisestaa päästyy et löytäsit jottai sanomista, silt tuntuu.

Katoha mie voin vähä jelppii sinnuu, mite tietää mikä on mukavaa lukemista ja mikä taas sitä ei- mukavaa, ja iha etukättee,,,,,kaik ne mitkä on rekatulla nim. kirjotettu ne on sanosinko äärettömän mukavii, mut ne taas ku ovat puskissa piilossa ja sielt koittaa ärsyttää ovat ei- mukavii,,, nii ne on ikävii sellasii, niiko nyt tää siunkii kirjotukseis ja puskista.

Sie pyysit kertomma ja nyt mie kerroin.

Kiitos kun kerroit. Ei ois muuten hoksattukaan että kerroit, mutta kun tuossa lopussa sanot, että kerroit, niin älyttiin että kerroit. Siis oman mielipiteesi ja makusi.

• Mukavampi kirjoitti:

Kiitos kun kerroit. Ei ois muuten hoksattukaan että kerroit, mutta kun tuossa lopussa sanot, että kerroit, niin älyttiin että kerroit. Siis oman mielipiteesi ja makusi.

nim. mukavampi, (on siul kans nimi)

Nyt et sie osant muuta ku paljastaa kykenemättömyyteis, ei oo lahjoissa paljo kehumista.ja ku näi on, niin mie en tuhraa aikaani siulle tämän enempää.

• Muka Vamppi
        monica kirjoitti:

nim. mukavampi, (on siul kans nimi)

Nyt et sie osant muuta ku paljastaa kykenemättömyyteis, ei oo lahjoissa paljo kehumista.ja ku näi on, niin mie en tuhraa aikaani siulle tämän enempää.

Monica, olet kova älähtämään? Omistat terävän kielen? Sinä et osaa lukea rivien välistä? Otat nokkiisi, livahdat henk. kostaiselle tasolle? Huumorintajusi, missä se luuraa?

Huomaatko, että minä puhun sinulle kysymyslausein? Sinä latelet väitelauseita minun tyylistäni, persoonastani, ja se onpi auttamattoman epäkorrektia, no joo, kypsymätöntä.

Tuli erreys tuohon mun nimeeni. Piti oleman: Muka Vamppi.

• Katleija

Kerroin olleeni eilen bussiretkellä Kustavissa. Vanha kirkkoherra esitteli Kustavin kirkon ja kuultuaan että olin käynyt Kustavissa 65 vuotta sitten ja kuulin häneltä että kotisaareni seiskarilaisia oli sodan jälkeen sinne sijoitettu monta perhettä.
      Sinne minäkin Merimaskusta kesäisin Pohjola-höyrylaivalla tätini luo menin kesälomalla.
      Kirkkoherra kertoi ja esitteli kirkossa ja seurakuntatalolla olevat mielenkiintoiset vanhat taulut. Seiskarilaiset olivat kiireisessä evakuoinnissa saareltaan yrittäneet saada mukaansa arvokkaimmat aarteensa. Miehet olivat puukolla leikaten irroitaneet kirkon alttaritaulun ja muita maalauksia, käärineet rullalle ja sitten ne oli Kustavissa kehystettynä nähtävissä tänä päivänä.
      Liikuttuneena niitä katsoin. Äitini ja isäni oli varmasti vihitty avioliittoon sen alttaritaulun edessä.

ps.anteeksi kun en murretta käyttänyt.

Innostuin etsimään tietoa Seiskarista, josta olen lähtenyt pari kuukautta ennen kuin täytin 3 vuotta. Onpa ollut erikoinen yhteisö.
      http://www.luovutettukarjala.fi/pitajat/pitajaliitteet/seiskari.pdf

• Kyl se varmast oli tunteita herättävvää ku käit kahtomassa lapsuusajan tantereita jossa siekki oot lapsen olt leikkimäs.

Seiskarista sie sit oot kotossii, voi hyväihme, kyl elämä on tuonu montaa mutkaa matkalle ko on pitänt lähtee pois kottoosa, ja siekkii palasit kahtomaa, vanhal ijällä lapsuusmaisemii. jos se oli mukavaaki nii oli se varmast koskettavaakii.

Mie oon kans kerra käyny kahtomassa kotiseuvulla, ja minnuu oikei sykähytti semmone ajatus ku meil oli jälellä yksi rappune siin torpas,,,,, niiko taloja sanottii siihe aikaa....nii mie seisahuin siihe rapun luo ja kahtoin sitä ajatuksissain, et isä on tuon tehny ja miul oli paljo pienempi jalka kun viimeksi oon astunu tuoho rapulle, mie olin kans siin muutaman vuuven vanha, ja silloin miulle tuli sellane kaipuu kakkeen mitä ei ennää olt miun elämässäin, käin läpi isän äitin ja muut lapset ja koti josta piti lähtee maantielle, se meni kuin filinauhalta ku siin seisoin ja kahtoin,,, menneisyyteen.

Ei oo olt hurraamista siiheaikaa, et kova kokemus on saatu kokkee kassit kättee ja elukat pihalle ja mars etteenpäin.

• texsanell ek

Kyllä oli koskettavaa lukea tuon Seiskarin saaren elämänmenosta! Niin aitoa ja omalaatuista hyvällä tavalla. Valokuvat täydensivät niin tunnelmaa.
      Katselin nuoren morsiamen vakavia kasvioja hääkuvassa, ja käsiä. jotka jo siinä iässä olivat työn aateloimat ! Kovaakin on työ siellä ollut naisillakin mukana tyyneellä ja myrskyllä verkonnostossa.

Tuo valokuva 1930 luvulta, missä lähes yhden kylän asukkaat ovat, jäin ajattelemaan Katleijankin sukulaisia siinä ehkä oli. Kuvaukset niin häistä kuin hautajaisista oli mielenkiintoista lukea, kuin elävää romaania sitä luin, menneen ajan tuulahduksia saarelaisten elämästä.

Arvokkaita taltiointia jälkipolville on tehnyt valokuvaaja ja kirjoittaja, kiitos Katleija linkistä, josta saimme nauttia mekin!

• Katleija

Linkissä oli muutama valokuva, jotka itsellänikin ovat perintönä vanhemmiltani. Linkissä on myös höyrylaiva Suursaari, jossa minutkin evakuoitiin. Muistiini jäi se ahtauden tunne laivalla, vaikka olin vasta hieman alle kolme.
      Vaikka en ihmisiä tunne heidän nimensä ovat tuttuja. Harvemmin käytettiin sukunimeä. Sen tilalla oli kenen vaimo tai vanhempien nimien jatkona.
      Jos joku tunnistaa niin tunnistakoon, tokko vaan. Äitiäni kutsuttiin Sepän Joskan Seljaksi. Isäni isä oli kyläseppä. Tätini oli taas Muosen Villen Anni.
      Ihmettelen kuinka lapsena nuo nimet ovat mieleen jääneet. Ei ole muisti enää samanmoinen.

Äitini kertoi kovasta myrskystä ja tulvasta, joka heitti sen kaljaasinkin kuivalle maalle (kuva). Vesi nousi saarelle niin ylös, että possut oli hukkua karsinoihinsa. Seiskarin seurakunnan pappi juoksi kylän raittia ja huusi että maailmanloppu tulee, tehkää parannus. Näin äiti kertoi.

• juoutavoinen

Kiinnostavia kuvia ja asiaa Seiskarista.

Tulet sie talkois parantammaan verkkoi? Mikkol-Pekko eli Pekko Heikkola parantamassa verkkoa 1931 Ja mikä erikoista jaloissaan hänellä -"Reinot". Varmaankin luen ja katselen vieläkin kun linkki on muistissa.

• Katleija

Mää huomasin kans noi Reinot. Mää kuukeloitti noi reinot ja siel sanotti et Ainot tehti vuan 1930 ja Reinot pari vuat myöhemmi, jote valokuva vuas heittää yhre vuare verra. Joka tapaukses Pekko Heikkola ol muotitiatone jo sillo.
        http://www.reino.fi/

• katleija
    • Rammoona*

Varohhan vähän Katleijja mittee toevot, toevomuksilla on taepumus totteutuva. Kerronnii nyt piäsijäesleipomuksistaen.Rahkapiirakkata tien ison pellillisen, toenen vävypoeka isomman poekasa kanssa hotkasoo het kättelyssä kuitennii puolj pellillistä. Pullataekinasta pohja, siihen paksu kerros rahkoo, jossa on sejassa oekeeta kermoo ja monta munnoo, sitruunoo puristan enkä sokerijakkaa unneuta. Meijjän nää porukat ei rusinoesta tykkee, riputampa vuapukoeta sattumiks piälle.
      Äetiisä lusikkaleipijä ukkoin aena haekaeloo, mitenkä olj vesj herahtanna kielelle jo kuv voeta kattilassa ruskistettiin, marmelaatija puolikkaetten välliin ja vielä sokerissa pyöräätelty ne ihanuuvvet. Suamasa pittää ja maestuupa nuo muillennii ja muullonnii ku piäsijäesenä.

• Katleija

Rammoonal
      kiitoksii vua oekee paljo, mäniks oikein. Tää käyp hyväks aamun avaukseks, oli oikeen mukava tavata.
      Mie tahtosin viel opetella täräyttämää johonki oikeaa kohtaa piristykseks savonmurteel jonkun viisauven, tiijä hänt jos vaikk oppisin.
      Savonmurre on lähempän karjalanmurretta kuin turunmurretta.
      Kuol tuo nuapurin ukkoki, mikä savvoo osas. Hää sano ain ett hää kävi Savos syntymäs, mut ol sitä hauska kuunnella tuol pihakeinus, sil ku ol aikasmoine juttuvarasto.
      Rahkapiirakka leivon ain pääsiäiseks. Pullataikinapohjaa mieki sen teen. Rusinoitten sijjaa laitan usiast vaik vademii sinne rahkan al semmosen kerroksen. Vaikk käyphä se ihan ilmanki. Sie taisit pääl riputella.

• joutavoinen

Tästä on ollu epätietosuutta, mitä murre on? Siitä on monia mielipiteitä esitetty. Jotku kirjoittavat murteista ja sanovat olevansa oikeassa, se jos mikä on sen jonku mielestä väärin, kun se joku on sitä mieltä, että kaikki käsitykset murteista ovat oikeita.

Siihen en oikein uskalla sanoa, että kaikki olisi oikeassa, sillä mielestäni toista mieltä olevia ei kannata rohkaista olemaan murteita vastaan. Mielestäni pitää kirjoittaa siten kuin olisi oikeassa, koska kuitenki kaikki jotka kirjoittavat ovat murteissa asian tuntijoita ja oikeassa, eihän muuten kukaan tälläiseen kirjoittaisi mitään. Olenko oikeassa?

• Määmääki

Ei oikeen saa selevää, puhhukko nää joutavoinen tosisaan vai lovehikko vaan. No, mää nytten ainaski sanon ihan tosisaan, että

murteen jälile pääsee tietysti heleposti kuuklettamalla. Pannee vaan hakusanaksi että murre. Jos enämpi tahi takitilleen haluaa tietää, on parasta mennä tänne: http://www.kotus.fi/

Se siittä. Mää se olliin reissusa viikonpäivät melekeen. Hiihtämäsä tuola Lapin maisemisa. On naama ruskettunu, osaksi kait nokipannukahavien keittopuuhistaki. Oulusa pistäyvyttiin ohimennen kylläilemäsä eikä pelätty polliisia.

Ai niin. Nää kysyt että ookko nää oikiasa...Kyllä nää nyt ite sen saat päättää, ku en tiijä millä mielin kysyt enkä vihti alakaa siksi miettiin tätä roplematiikkaa. Hölökynkölökyn.

• joutavoinen
        Määmääki kirjoitti:

Ei oikeen saa selevää, puhhukko nää joutavoinen tosisaan vai lovehikko vaan. No, mää nytten ainaski sanon ihan tosisaan, että

murteen jälile pääsee tietysti heleposti kuuklettamalla. Pannee vaan hakusanaksi että murre. Jos enämpi tahi takitilleen haluaa tietää, on parasta mennä tänne: http://www.kotus.fi/

Se siittä. Mää se olliin reissusa viikonpäivät melekeen. Hiihtämäsä tuola Lapin maisemisa. On naama ruskettunu, osaksi kait nokipannukahavien keittopuuhistaki. Oulusa pistäyvyttiin ohimennen kylläilemäsä eikä pelätty polliisia.

Ai niin. Nää kysyt että ookko nää oikiasa...Kyllä nää nyt ite sen saat päättää, ku en tiijä millä mielin kysyt enkä vihti alakaa siksi miettiin tätä roplematiikkaa. Hölökynkölökyn.

Mitä tuota Kotuksesta kyselee kun ollaan kerran sitä mieltä että kaikki mielipitteet ovat oikeita. Enkä asiassa ollu sen enämpi osallinen ku halusin tuoda juluki sen, ettei kannata olla erimieltä kun toki seki luetaan oikiassa oloksi. Seleventävä kysymys seleventää toisillekin asian ja on parempi ku pöliänä olo. On minullaki aikomuksena käyä Oulussa kesemmällä.

• joutavoinen kirjoitti:

Mitä tuota Kotuksesta kyselee kun ollaan kerran sitä mieltä että kaikki mielipitteet ovat oikeita. Enkä asiassa ollu sen enämpi osallinen ku halusin tuoda juluki sen, ettei kannata olla erimieltä kun toki seki luetaan oikiassa oloksi. Seleventävä kysymys seleventää toisillekin asian ja on parempi ku pöliänä olo. On minullaki aikomuksena käyä Oulussa kesemmällä.

Voi hyvä sylvi ku on kova talvi, mitekähä vois siulle vastata ku oot nii sananokkela et tuntuu et mie oon sit se pöljä mikä pöljä, ku ei saa tolkkuu siu liturgiastais.

Mut kuitenkii oot olt lapissa ja oot saant naamalleis värrii, mahtaakos se olla oikei aurinkon hellimää rusketusta.

Mut hyvihä se ottaakkii kii, kun se peilaa hankesta, nimittäin aurinkonsäteet, on vissii sama, ku vesi peilaa kans, saap kanss aurinkoo paremmi ku muute vaa, olis aurinkon palvonnassa.

Sie pijit oikei murteesta luennon mikä avartaa monenkkii silmät, et on ihme jos ei ossaa minkää valtakunnan murretta, on se niin yleistä nykyän, on ruvettu haastammaa enemmä, vaik sitä murretta ei kaik hyväksykkää.

Näi just, ku tuop vähäse niiku leikkimielisesti esille, niku siekii nyt teet.

Sitä vois miettii ollakko oikias vai väärässä sen saap kukin ihte päätellä.

No heissulivei.

• joutavoinen
        monica kirjoitti:

Voi hyvä sylvi ku on kova talvi, mitekähä vois siulle vastata ku oot nii sananokkela et tuntuu et mie oon sit se pöljä mikä pöljä, ku ei saa tolkkuu siu liturgiastais.

Mut kuitenkii oot olt lapissa ja oot saant naamalleis värrii, mahtaakos se olla oikei aurinkon hellimää rusketusta.

Mut hyvihä se ottaakkii kii, kun se peilaa hankesta, nimittäin aurinkonsäteet, on vissii sama, ku vesi peilaa kans, saap kanss aurinkoo paremmi ku muute vaa, olis aurinkon palvonnassa.

Sie pijit oikei murteesta luennon mikä avartaa monenkkii silmät, et on ihme jos ei ossaa minkää valtakunnan murretta, on se niin yleistä nykyän, on ruvettu haastammaa enemmä, vaik sitä murretta ei kaik hyväksykkää.

Näi just, ku tuop vähäse niiku leikkimielisesti esille, niku siekii nyt teet.

Sitä vois miettii ollakko oikias vai väärässä sen saap kukin ihte päätellä.

No heissulivei.

Taasen minä oon äänesä vaikka jo lujennoki pijin.
        Terttu Lensu, "Mummo vastaan muu maailma" Kiriottaa yhen luvun Oulun murteella. Siinä luvussa hän kirjoittaa oppikouluun pyrkimisestä. Lumijoen Varjakan seuvulta kotosin oleva Terttu kertoo niin värikkäästi oppikouluun pyrkimisestä, että pikkusen on sitteerattava sitä.

Asioita ymmärtämätön, etelästä tullu opettaja ehotti että Terttu ja Irma pyrkisi oppikouluun.Vanahemmille se oli huono ajatus, kun tytön pitäs muuttaa Ouluun.

"Mutta koska se oli opettaja joka ehotti, niin äiti ja isä aattelivat että antaapa tytön pyrkiä, ei se oo vaarallista, koska meikäläiset, meijän perän ihimiset kutenkaan mihinkään oppikouluun pääse."

Monien väärikäsitysten ja sekaannusten jälkeen hän kuitenkin pääsi oppikouluun Ouluun ja asumaan sukulaisen luo.

Tuommosta se oli sillon ja saimpahan sanottua miten Oulun murteella kuitenkin joku vielä voi kirjoittaa.

• Murmur Mur

MURREKETJU? Vain muutama murteellaan kirjoittava liikkeellä, Savon ja Turun seuduilta enimmäkseen, miksikähän näin? Eikö Perä-Pohjolasta, Pohjanmaalta, Karjalasta löydy kotikielellään haastajia?
      Saattaapa olla niin, että murteella kirjoittaminen on vaikea laji. Aristellaan?

• Mämäki

No, minne häityi "oulua" niin taiten kirjoittava Määmääki? Taitaa olla ainoa sen perän murretta osaava murteilija täällä? - - -
      En kyllä yhtään tykkää kyseisestä murteesta, on jotenkin niin "leveää". Taitaa meillä jokaisella olla olla omat mieltymykset murteitten suhteen?

• Nämäp poikke o vast

Pieni näyte ihanan ihanaa murretta, olkaa hyvä:
      http://www.wakkanet.fi/nortamo-seor/nortamo-seor/Rauman_gial/lue.htm

Lue ja kuulustel Rauman giält

Täsä snää voi itt lukki raumangiälist täksti ja samallk kertta kuulustell, ett kuis stää oikke lailes paohata. Pain vaa noit all olevi Tiaatris-linkei vooros jälkke nin guules millt tavall Nortamo-Seora fyyrmestar Väinö Leppäne esittä tämän däksti oikke lailsell Rauman giälell.

Oikke erityist huamio snuun tlee kiinnittäs siihe, ett k, t ja p ova n:n jäljes ja t usse myäs l:n jäljes muuttun g:t, d:t ja b:t muistuttaviks pualsoinnillisiks mediaklusiileiks. Taikk niingo vanhas Rauman giäles esim k lausuttin k:n ja g:n pualvälist jne. Hj. Nortamo ja ussema muu Rauman giälen girjottajat tuavaf framilld tätä ”pehmendymist” kirjottamall n:n jälkke k:n dilall g:n, t:n dilall d:n ja p:n dilallp b:n. Näit ei kumminga saas sannos semmosenas, ko lailes sen guulu sannos selkkjäst lähembän k:t t:t ja p:t. Lisseks p:n edes n muuttu m:ks.
      Esim. Tliin dännekkin gattlema. Om baheve kom beto. Rauman ganal. Oi voi sendä. Jumal andakko.

Tiaatris 1

Mnää lue Nortamo jaarituksist Tasala Vilkum berindrahast biänem bätkä. Me ole nys siink ko meijän gambraattin Vilkk, Iiro ja Kalkke läksivä Turkku viämä Tasala Vilkum berindrahoi pankki. Turun gadull he olivat trefann Kuapukse isännä Eorast. Kuapuksell oll hirmuse suure majavanahkasep pälsy yll. Hep päättiväs sitt, ett mennä ehtost kaikin yhdess tiaatterihi. jne

• Nii oikke,ny tul mialuist luvettava jälles, ko ruvetti tätä meijänki kotokiält hiuk viljelemä. Vähiss o ollu . Tua "Nämä poikki o vast" nimimerk rupes kovast noit kiälopillissi vaikkioi assioi framill ottama. Ei niist kukka mittä selvä ot. Sitä kiält meill tääll puhutti sillai toist satta vuatt sitt. Tämä o muuttunnu kanss siinn ajas,niinkon kaikk muukki asja. Nua jaaritukse ova kyll muu miälestän parast huumori. Määki joudusi lukema niit äänehe flikkan pikkupojall tuall meren pääll niinko sadui konsanas. Hän nauroi krikottel vaa ja pyys ai vaa lissä.

• Poikki poikki
        FlikklapsRaumalt kirjoitti:

Nii oikke,ny tul mialuist luvettava jälles, ko ruvetti tätä meijänki kotokiält hiuk viljelemä. Vähiss o ollu . Tua "Nämä poikki o vast" nimimerk rupes kovast noit kiälopillissi vaikkioi assioi framill ottama. Ei niist kukka mittä selvä ot. Sitä kiält meill tääll puhutti sillai toist satta vuatt sitt. Tämä o muuttunnu kanss siinn ajas,niinkon kaikk muukki asja. Nua jaaritukse ova kyll muu miälestän parast huumori. Määki joudusi lukema niit äänehe flikkan pikkupojall tuall meren pääll niinko sadui konsanas. Hän nauroi krikottel vaa ja pyys ai vaa lissä.

http://www.youtube.com/watch?v=c2M2DOoIfjo

• Uutta näppäimistöä voi ajatella, ellei koneesi ole liian vanha. Jos se on XP, tai vanhempi silloin vasta uuden koneen hankinta on tarpeen.
      Jos sinulla on jossain tallessa vielä vanhemman koneen näppäimistö, ota se käyttöön! Todennäköisesti se toimii ja säästät selvää rahaa.
      Uudelle koneelle kannattaa ostaa uusi näppäimistö, jos entinen pettää. Suosittelen Loginetin VALAISEVAA näppäimistöä, meillä iäkkäillähän hämäränkö heikkenee! Valaiseva näppäimistö maksaa noin 200 €. Jos raha tekee tiukkaa, osta halvin mahdollinen, esim. Microsoftin n. 20 euron hintainen.

• No voi halavattu - tuo viimmonen viestini kyllä luiskahti aivan justiisa sinne pimijään reikkään. Vaikka asijjaahan tuossa puhun kyllä, on se hyvä että te kaikki sen nyt näättä.
        Tuossa jahkasin että hämäränäkeminen tuherttuu ijän mukana. No siinä senki ny näättä - minäki ku parin vuojen sisällä siirryn jo kaheksankympin plussan puolelle

• Morijens! sano komiat toisillens. "Tervamaraa" täälä ei oo ennemmin näkynykkään ja vielä murreketjussa, mitäs parrei ketjuhan tämä on, vaikka tietsikka-asioissa.

Tämähän on läppäri. Halapa Acer' Ongelma poistu kun opettelin tuosta sivupalakista raahaamalla kelaamaan.. En enää kaipaa niitä home - end nappeja. Kolomatta vuottaan käy jo tämä läppäri, joten kyllä kohta tämä on varmaan uusittava jo iän takia.

• Ihmeenkauan ollaan oltukin 70 pualella. määkin jo oon piipahtanu siä 80 pualella ,siä on hiljasta . "Ykskin tyässä käyvä" oli sitä miältä että ikäimmeisien ei tarttis äänestää enää- Vai oliko se sitä miältä kun oikeen muistelen , että me käytetään hänen tianaamaa rahaa eläkkeisiin- Oli siinäkin yks" turhake tähän maalimaan.-- sanon mä .
      Nymulla on pollenallerkia--en koskaan oo täätäkään enne sairastanu ,ennenku ny viimevuanna ja ny se on aivastuttanu viikon.
      Muuten on kevät kauneimmillaan , se on niin herkkää kattella kun aina joku uusi kukka on åpuhjennu.

• Terveisii keilaamasta.
        Olipas mukavaa ku tääl on kirjotuksii iha kiitettävästi, ja Rauman murre , on se mahottoman omaperäistä ja hauskaaki, nyt miu on tunnustettava et mie en saant puolikaa selvää siint,,,, se on nii vaikijaa lukkee ja varmast viel vaikijampaa kirjottaa.

Mut pitää tunnustaa et meil on hyvän Rauman murteen taitaja, ja vissii Raumalta kirjottelleeki. kaik hänet tunteekkii, FlikklapsRaumalta, kyl hänelt käy murteen kirjottamine oikea oppisesti, näi miusta tuntuu, vaik en osaakaa Rauman murretta.Mut yks asia on - hää on nuukaa sen kirjottamisen kanssa :)))

Mie haastan Rauman murteesta, mut täällähä ilmastaa et se onkkii Rauman kieltä, tääl on nii pitkä ja hyvä näyttö Rauman kielen kirjotuksella, on se taito jos ossaa lukkee tuollasta kirjotusta, vaik se vähä onkii vaikijaa ymmärtää.

Ullamirjamille terkut, kiva ku oot mukana kirjottamassa, siellähä on kevät pitemmällä ku tääl Suomessa,,,?

• monica kirjoitti:

Terveisii keilaamasta.
        Olipas mukavaa ku tääl on kirjotuksii iha kiitettävästi, ja Rauman murre , on se mahottoman omaperäistä ja hauskaaki, nyt miu on tunnustettava et mie en saant puolikaa selvää siint,,,, se on nii vaikijaa lukkee ja varmast viel vaikijampaa kirjottaa.

Mut pitää tunnustaa et meil on hyvän Rauman murteen taitaja, ja vissii Raumalta kirjottelleeki. kaik hänet tunteekkii, FlikklapsRaumalta, kyl hänelt käy murteen kirjottamine oikea oppisesti, näi miusta tuntuu, vaik en osaakaa Rauman murretta.Mut yks asia on - hää on nuukaa sen kirjottamisen kanssa :)))

Mie haastan Rauman murteesta, mut täällähä ilmastaa et se onkkii Rauman kieltä, tääl on nii pitkä ja hyvä näyttö Rauman kielen kirjotuksella, on se taito jos ossaa lukkee tuollasta kirjotusta, vaik se vähä onkii vaikijaa ymmärtää.

Ullamirjamille terkut, kiva ku oot mukana kirjottamassa, siellähä on kevät pitemmällä ku tääl Suomessa,,,?

Ol mar hauskast lukki ,ettäs oli Monica oikke nuukuudeks tämä pränttämise täll meijän "kiälell" tulkinnu. Ai mää pruukka vastat,ko satu löytämä,jonku semse aihe,kon kiinnosta. Tuppa olema kumminki niin pali erimiälisyyksi,etei sovi oikke muull. Ja o siihe toinenki syy,en ol kerjenny koko keväste paljonka tämä masiinan kimppuhu. Ole joutun kauhia urakkaha yhde ijankaikkise vanha huusollin tyhjentämisse sillai niinko sanottun kokopäiväseks tyäksen. Mutt loppusuara häämöttä kyll ny,ett eikös se siit sitt hiuk paran, Hyvä kevätt kaikill muillekki murrenikkareill täält meilt mere rannast.

• Mie en ossoo mittää.

• Hyvinhän tuo mättää.;)

• ninpä niin

Osaathan ainakin sotkea ketjuja. Mokoma läskiperse. Hyvä kuitenkin .että tulit sieltä rotan kolosta esiin.

• Määmääki

Ka terve pitkästä aikaa. Pittää tätä meijänki murretta käyvä täälä elävöittämäsä.

Oon täsä viime aikona herkutellu Erkkuli Lipposen murrepakinoitten parisa. Ihan omaksi hääty ostaa kaks kirijaa, Kollo-Tolonen ja Renttahelekku tarinoita Oulusta. Niisä on vanahaa Oulun murretta, mutta mukavasti sieltä putkahtellee mieleen munki lapsuuven aikasia sanoja - tuon renttahelekunki olliin melekeen unneuttanu.

Yhä enämpi alakaa tuntua siltä, että eläväsä elämäsä meijän jokkaisen pittäis raatata tällä omala murteela, aina. Joo, mää ainaski alan, nyt justiisa. Luppaan olla ihan ölövinä, vaikka joku mua sen takia halaveeraiski.

• Saako tulla?

Aattelin arvuuttaa:

met, meän, teän, ankoitten, kläpit, följyssä, pukathiin, käthe,. häyn sanoa, hunteerata

työnnettiin, lapset, me, teidän, täytyy sanoa, miettiä, käteen, meidän, ankkojen, mukana

• Määmääki

Hyvin sujjuu mulla tämä uuven murrekielen käyttö tuola ihimisten parisa raataisa. En oo lipsunu murteen lavialta tieltä poijes. Kyllähän joskus tiukkapiposet yrittää kirijakielen kaijalle tiele tyyrätä, ihan hättyyttääkki, mutta ehämmää ennää sinne poikkija.

Puhuttako te muut, jokka ootta omalta murrealueelta muuttanu ettäämmäksi, niin vaalittako sielä ommaa murrettanna?

Nytten lähen kahaville. On vielä vapun aikasia ripujaki jälelä. Että ne on hyviä, ku vähäsen mikrosa lämmäyttää.

• Oio aie

Muut helppoja, mutta näitä tovin mietin, lienevätkö oikein:
        kläpit = lapset
        följyssä= mukana
        hunteerata= miettiä

• sekakielt

Ruottin väännöksii kaik!

• Sekako

Ohoh. Mistähän ruottista ovat met, meän, teän, ankoitten,pukathiin, käthe, häyn sanoa, kläppi ???

Tottakai tiedetään sanat följa ja fundera. Tottakai tiedetään, ettei kläppi mitään ruottia ole. Tottakai tiedetään, että paljon paljon ruotsista tulee rajaseutujen murteeseen vaikutteita.

))), tottakai

• näin on
        Sekako kirjoitti:

Ohoh. Mistähän ruottista ovat met, meän, teän, ankoitten,pukathiin, käthe, häyn sanoa, kläppi ???

Tottakai tiedetään sanat följa ja fundera. Tottakai tiedetään, ettei kläppi mitään ruottia ole. Tottakai tiedetään, että paljon paljon ruotsista tulee rajaseutujen murteeseen vaikutteita.

))), tottakai

Klepparna=lapset ihan on ruotsin väännös

• Molen

Osannet "suomentaa" meän puhetta:

molen
      solet
      son
      molema
      toletta
      non

• easy

minä olen
        sinä olet
        me olemme
        te olette
        ne ovat

• easy kirjoitti:

minä olen
        sinä olet
        me olemme
        te olette
        ne ovat

Voi ko hauskast,ko jokuki viitti edes noit sanoi taivutell. Antakka ny hyvä ihmise tämä meijä maa rikkauksie hersyt. Kyll sitä jutu juurt löyty,ko pistä miätintämyssyn päähäs. Jatkakka!

• Oulupatriootti

Perkele mitä tuo joku kirijotteli että Oulusa sanottas ookkonä eikä ookkonää. Saatana sehän vanaha oululaine sanallaskuki sannoo että ookkonää Oulusta, pelekääkkönää polliisia. Iliman kahta äätä tuoki kuulostas iha epä-oululaiselta. Että sillä lailla, kyllähä tuon nyt tullista tullukki tietää.

• Määmääki

Ka, onhan tänne löytäny tiensä joku muuki pohojoispohojalainen. Joo, kyllä on niin, että mää oon mää ja nää oot nää. Koko litania siis näin: mää, nää, se, me, te, ne. Piste.

Sellailin tuosa Ooppa ölövinä-murresanakirijaani ja makostelin taas kotimurteeni sanoja. Pakkaavat niin unneutiúmmaan tästä puhekielestä. Jäin muisteleen hilikkua.
        Hilikku oli 25-penninen, josa oli reikä keskelä. Säästettiinkö metalia vai miksi siihen reikä pantiin? Eikö ollu vaikiampaa tehä reijällinen lantti, kait siihen joku monimutkasempi tekokone tarvittiin? Nii että säästettiinkö siinä sitte loppujen lopuksi mittään, jos asia loppuun asti ynnätään.

Eiköhän tämä tällä errää räkkääkki. Lähen keittään pöönävelliä. Ja sitte lattautummaan jääkiekkopeliä vahtaamaan.

• MääMääki

Jo on hilijasta "murisemista", ei nävy alakuperräiskielensä kettään oikeen kiehtovan. En kyllä rupia millekkään, meen poijes.

Moonikaki painonsa kansa vaan ähertää, ei jouva murteileen ennää ollenkaan, käymään avvaamassaan ketjusa. Nii että mää oon nyt vaan ölövinä täälä sivusa,
      ei oo mittään järkiä yksikseen jäähä tänne höpiseen.

• Voi hyvä ihme, ko nyt on nii et miulla ei oo olt pitkää aikaa nii kiirettä ko nyt on ollu, ensiksi olen pessyt koko huushollin ikkunat ja silittänt verhotkkii ja sit on olt vieraita ja omapoika tuli maailmalta noin kk sitte ja se on antant työtä lissää ja nyt viel piti silmät kierossa kahtoo ko suomipojat harjotteli maaleja varmast silmät kii, ku kukkaa ei oikei löytänt sopivaa reikää mist olis laukassu maalin, vaa kaikki män sivu suun.

mut kyl mie oon huomant et sie oot pitänt virtaa yllä täs ketjussa ja siihe mie oon luottant, se on iha hyvä ku oot nähny vaivaa ja onha sekkii hyvä ku herättelit minnuu tännepäi, et tulloo näpyteltyy jottai mitä nyt mielee sattuu tulemaa.

Kysympä vaa et ootko sie innokas kahtommaa tuota jääkiekkoo ?? mie en juurikaa kahto muulo kun nyt tällviisii ku hajetaa maailman mestaruutta, mut pittää sannoo et kyl siin mielenkiinto heräs, vaik oonkkii pitänt jääkiekkoo turhana lajina.

Sit mie kysyn et, mite sie oot ottant tuollasen nimen ku MääMääki, sano vaa tämänjälkee et oot jjoutava, se on tutunomaisempi, enhä miekää sano et mie oon vaik Mie Mieku, pistähä nyt korvais taa. mitä mieltä mie oon.

Onha se mukavaa ku sie kirjottelet tänne, joten kirjotteleha eelleen. miekkii koitan olla enemmä mukana.

Sunnuntai iltaa siulle ja kaikille muillekkii !

• MääMääki, nyt mie sotkin siut toisee ihmisee, mite mie luulinkaa et sie oot jjoutava, mut ei kai se maailmaa kaada, ku ei pahempaa sattunt.

Miun pittää oikei tämän jälkee olla arvaamatta ettei tule virhearviointeja, mut mukavaha se on ku siekkii kirjottelet murreketjulle onha siinkii sit yhtäsorttii murretta.

Hyvä on ku annat vähä ketjulle elonmerkkii, ettei kuole niiku pyy maailmanlopuneesä.

Nyt miun pittää männä puotisa käymää, ja lopetan tämän höpinän iha tykkänää tälläkertaa.

• No voi hyvä ihime sentään ku Monica on erehtiny luulemää MääkiMääkiä jjoutavaksi. Ihimettelin minäki tuota uutta kirjoittajaa jos vielä arvailis kuka, niin tulis tuhatnikki mieleen häähä on rekisteröitynyt ennenkin tuollaisen lyhytaikaiseen käyttöön sopivalla nimellä. Selevästi taas on murteita halaventamassa, mutta kesä jatkuu. Tulin äsken mökiltä enkä nyt ehi enempi kirijoititella.

• No käik siin silviisii et mie luulin vääri, katsoha ko mie en oo oikei kiiruiltain kerent lukemaa kaikkii nii hyvin niin siin käi site näi et tuli "harhlaukaus"..... hyvä oli ku oikasit kiiruusti, etten mie luule sinnuu toiseksi, niiko nyt käi.

Se alkaa olemaa sitä mökkiaikaa, et kiirettä pitää vähä kaikilla, ku tulloo tää suomen suloine suvi, mikäs sen mukavampaa.

Mökit kaipaa asukkaitaa, ja työt ootta asiellä, sinnehä siekkii määt ahertammaa, hyvvää työnilloo siulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6545
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1804
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      933
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      859
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      241
      835
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      819
    Aihe