Työmatkakulut verotuksessa

verotusasiaa

Huomioidaanko niin lyhyt työmatka, kuin 2,7 km, verovähennyskelpoiseksi omalla autolla, kun julkista liikennettä ei ole ja työaika alkaa klo 6.00 tai päättyy klo 21.00?

15

1920

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietihän vähän

alle omavastuun (600 e) taitaa jäädä

• Et voi

"Käytätkö omaa autoa?

Jos käytät kodin ja työpaikan väliseen matkaan omaa autoa, voit vähentää matkakulut oman auton mukaan jos

julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä tai
      kävelymatka yhteen suuntaan on vähintään 3 kilometriä tai
      odotusaika meno-paluumatkalla (esim. julkisen kulkuneuvon vaihto) on yhteensä vähintään 2 tuntia.
      Oman auton käytön mukaan matkakuluja saa vähentää 0,25 euroa/km, työsuhdeautolla 0,20 euroa/km."

Et voi vähentää, sillä kävelymatka on alle 3 km.

• ap.

Itse asiassa sitä työmatkaa onkin 3,1 km, sillä tuo eniron matkamittari ei pidä paikkaansa.

Eli nytkö hyväksytään?

• ap.

Niin ja oma auto on käytössä.

• kokemusta...
        ap. kirjoitti:

Itse asiassa sitä työmatkaa onkin 3,1 km, sillä tuo eniron matkamittari ei pidä paikkaansa.

Eli nytkö hyväksytään?

Kyllä mutta tarkista verottajalta että näkevätkö hekin sen 3,1 kilometrinä eikä 2,9 km. Ainoa tapa varmistua asiasta. Eniro kun ei ole verottaja... Takavuosina verottja oli hyväksynyt että viimeisetä bussipysäkiltä oli 3,3 km kävelyä työpaikalleni ja sain siten laskea korvaukseni oman auton mukaa. Jossain vaiheessa huomasivat että eräs bussilinja hivenen muuttanut reittiään ja enää mukamas ei olisi ollut kuin 2,87 km. Muutamalta vuodelta tuli mätkyjä 1600 euroa..

• onkohan5kmsääntö

Taitaa olla jotain 5km että sen voit kävelläkin työmatkana tai pyöräillä jotta saat veroista vähennettyä, ellet ole vammainen.

• ap.

Laittaisitko oman tyttäresi pimeään kävelemään aamu-viideltä? Entä turvallisuus?

• 04greiä
        ap. kirjoitti:

Laittaisitko oman tyttäresi pimeään kävelemään aamu-viideltä? Entä turvallisuus?

Jos työmatkaa pitää kulkea aamuyöstä niin sillekin löytyy ohjeistusta. Tosin klo 5 ei taida enää olla aamuyötä.
        Sinänsä kyselysi on turhaa koska joku jo muisti omavastuun perusvähennyksen olemassaolon.

• puttesetä

Verotusasiaalla vastaan, että kodin ja työpaikkasi väliset matkakulut ovat vähennyskelpoisia, vaikka matkasi olisi 2 km. Laki on sama kaikille riippumatta matkan pituudesta. Yläraja on toki olemassa.
      Tyttäret ja pimeys ei liity tähän milllään tavalla.

• ap.

Mistä tuo työmatka muuten mitataan, jos lähtee koulusta suoraan töihin ja sieltä kotiin? Koulu on huomattavasti kauempana.

• 13+12
        ap. kirjoitti:

Mistä tuo työmatka muuten mitataan, jos lähtee koulusta suoraan töihin ja sieltä kotiin? Koulu on huomattavasti kauempana.

Eikös tuossa aika selvästi aiemmin sanota, että "kodin ja työpaikan" välisiä matkakuluja. Muutenhan sitä voisi lähteä töihin vaikka Turusta.

• Et voi

Ja alle omavastuun tuo jää jokatapauksessa. Omalla autolla matkakuluja saa vähentää 25c/km. Vuodessa on noin 220 työpäivää. Omavastuu on 600e. Jotta omavastuu tulee täyteen, pitää matkoja ajaa per päivä:

600e/25c/220=11km/pv eli vähintään 5.5km/suunta. Ap:n matkakulut eivät ylitä omavastuuosuutta joten ei ole mitään hyötyä hakea vähennyksiä. Helposti laskettavissa ja johan sen maalaisjärkikin kertoo ettei mitään muutaman kilometrin matkoja huomioida mitenkään.

• ap.

Jäi nyt sanomatta, että tuo työmatkan pituus koskee vain osaa vuotta. 10 kk oli paljon pidempi työmatka.
        Eli huomioidaanko nyt?

• Et voi

Voisitko ehkä itse laskea? Tuossa on jo yllä mainittu millä kriteereillä oma auto hyväksytään kulkumuodoksi, ja jos ne täyttyvät niin saa vähentää tuon 25c/km.

• S. K. Atteman

Kyllä vaan. Ja jätä pois rasti "muu kuin julkinen" ja pistä reilu summa, vaikka joku 2000-3000 euroa, niin yllätys, yllätys, sen saat, kukaan ei kysele mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66