AMK opinnäyte - palkkio?

Aiheen tarjoaja

Kuinka yleistä on että opinnäytetyöstä maksetaan palkkiota? Kuinka suuri palkkion pitäisi olla? Olen itsekin tradenomi, mutta tein aikanaan opinnäytteen omalle työnantajalleni ilman erillistä korvausta.

Tällä hetkellä olen sivutoiminen yrittäjä, minulla olisi aiheita tarjolla opinnäytetyöksi mutta käytännössä en oikeastaan pysty niistä maksamaan. Lieneekö täysin turhaa edes tarjota aihetta vai pitäisikö pystyä maksamaan jotakin? Kyseessä olisivat lähinnä taloushallintoon ja markkinointiin liittyviä aiheita.

15

11502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukkura

      Itse olen tekniikan alalla ja siellä saa käytännössä jokainen palkkion päättötyöstä. Itse sain periaatteessa suurinpiirtein saman summan, jos olisin ollut tuntitöissä. Minimipalkalla tosin. Mutta kaupan alalla olen kuullut että opiskelijat saavat vähemmän palkkioita.

      Anna toki palkkio, se on oikein. Niiden töiden ei kuulu mielestäni olla hyvätekeväisyyttä yrityksille. Vaikka joku vakiosumma, riippuen tietenkin työn laajuudesta. Summia mitä nyt keksin, olisi 500-2000 euroa. Eikä tuollainen summa pitäisi olla ongelma maksella.

      • Niinpä

        Siis mainitsin että olen sivutoiminen yrittäjä. Ei minulla ole todellakaan varaa maksaa 500-2000 euroa. Varsinkin jos sen maksaisi palkkana tai palkkiona niin kaupan päälle tulisivat vielä sivukulut.


    • humanisti

      Minä sanoisin että kannattaa tarjota, koska voisin kuvitella että aiheista on pulaa. Eihän niitä aiheita sellainen ota, joka maksun haluaa. Minä itse teen graduani ihan omasta aiheesta, eikä hum.alalla yleensäkään mitään palkkioita saa, eli sinällään en osaa edes kuvitella omalle kohdalleni sellaista onnea että tuollaisen työn tekemisestä rahaa saisi. En tosin tiedä mitä se työn tekeminen yritykselle käytännössä tarkoittaa, voihan se olla että siinä itsensä tuntee jonkunlaiseksi orjaksi jos ei palkkaa saa... Tarjoa, niin sittenhän näet miten käy.

    • eräs

      Minulla on sellainen käsitys, että jos opinnäyte tehdään jossain yrityksessä, yritys maksaa jotain oppilaitokselle. Saattaa olla, että minulla on asiasta väärää tietoa, joten kannattaa tarkistaa asia siitä oppilaitoksesta, jonka opiskelijoille niitä aiheita tarjoaa.

      • Kukkura

        Sellainen tapa on myös, että yritys maksaa koululle. Maksu tapahtuu tosin stipendirahastoon ja sitä anotaan sitten sieltä. Saman summan tietenkin saa ja 5% menee kuluja summasta. Periaatteessa ihan ok toi muutama prosentti. Firmoilla on hankaluuksia maksella mitään, ellei opiskelija tee työsuhdetta siksi aikaa. Eli joko pimeenä tai sitten verot pitää maksaa. 5% on siinä suhteessa parempi.


    • Fil. maisteri

      Itse tein gradua päätoimisesti kolme kuukautta yritykselle. Yritys maksoi tuosta tuolloin 12000mk/kk. Tämän jälkeen tein vielä kaksi kuukautta gradustipendillä (6000mk/kk) gradua. Eli yhteensä 3*12000mk 2*6000mk = 48000mk, eli n. 8000 euroa.

      Mielestäni ihan hyvä palkkio. :)

      • Joe

        Jos on pieneen tyytyväinen niin ehkä tuolla korvauksella juuri ja juuri viitsii. Itse on alle 10,000 € vaivaituisi


    • sunny

      Palkkio on täysin sopimuskysymys! Ei siitä ole mitään sääntöjä tietääkseni. Riippuu firmasta..tai siis ylennsäkin toimeksiantajasta. Itse opiskelin pienellä paikkakunnalla, kukaan muu luokaltani ei saanut palkkiota työstään paitsi minä..tein opinnäytetyöni pankille ja sain siitä pienen korvauksen. Sitä ei sovittu etukäteen, vaan he maksoivat omasta aloitteestaan kun työ oli valmis. Eli tottakai kannattaa tarjota aiheita ilman palkkiotakin..!!Palkkio opiskelijalle on työn saaminen päätökseen=)

    • kohta KTM

      Tarjoa ihmeessä. Kaikki eivät tosiaan saa palkkioita edes graduistaan näinä aikoina. Lopputyö on kuitenkin pakko tehdä, ja pelkästään se, että aihe on konkreettinen ja hyödyttää jotain oikeasti motivoi.

      Itse teen gradua 6000 Euron korvausta vastaan, mutta summa on pieni verrattuna siihen, mitä saisin jos olisin töissä. Rahaa tärkeämpänä pidän toimeksiannossa sitä, että olen päässyt hyvin sisään yritykseen ja toimeksiantajani keskustelee kanssani gradusta aina kun hänellä on aikaa (ja välillä vaikkei olisikaan). Teorian kanssa jaksaa puurtaa niin paljon paremmin, kun joku on oikeasti kiinnostunut siitä. Myös ohjaajani on sanonut saaneensa uusia ideoita keskusteluistamme. Parhaimmillaan teorian ja käytännön yhdistäminen toimii juuri niin, että ihminen joka on lukenut päänsä täyteen teoriaa ja ihminen, joka on täydellisen sitoutunut käytännön liiketoimintaan keskustelevat ja pyrkivät ratkaisemaan jonkun ongelman.

      Jos sinulla ei ole rahaa maksaa toimeksiannosta, niin tee siitä muuten mielenkiintoinen. Ota vaikka muutama lopputyöntekijä, joilla kaikilla on eri aihe, mutta aiheet liittyvät toisiinsa. Ehkä voit tarjota heille työtilan ja ilmaiset kahvit? Jos et voi tarjota työtilaa, niin tarjoa oma innostuksesi ja kokemuksesi. Perustakaa "tutkimusryhmä", joka tapaa säännöllisesti ja käy läpi kaikkien tulokset. Ehkä voit ottaa lopputyöntekijät mukaasi esittelemään tuloksiaan asiakkaillesi tai muille yhteistyökumppaneille? Näin he saavat arvokasta esiintymiskokemusta ja kontakteja. On monta tapaa saada aikaan hedelmällistä yhteistyötä.

    • tradenomi

      Itse valmistuin keväällä tradenomiksi ja mun tietääkseni kukaan ei ole saanut meidän luokalta palkkiota opinnäytteestä. Ellei palkkiona pidetä sitä, että tekee opinnäytettä työpaikallaan ja saa palkkaa. Jotkut saavat tehdä opinnäytettä työaikana, toiset eivät.
      Eli tarjoa ihmeessä paikalliseen AMK:hon aihettasi, kyllä joku voi innostua aiheestasi ilman maksuakin. Yhteyttä kannattaa ottaa suoraan tietyn koulutusohjelman johtajaan.

    • Kiinnostunut

      Onkohan sinulla vielä tarjolla toimeksiantoja? Olen lopputyötä vaille valmis taloushallinnon tradenomiopiskelija.

      • Anonyymi

        Olen käymässä juurikin läpi näitä lopputyökeskusteluja, koska minulla olisi hyvä aihe lopputyöksi. Ainakin omasta mielestäni. Hyvä siinä mielessä, että sille olisi käytännössä tarvetta. Ja koskee taloushallintoa (kirjanpito, verotus). Kyseessä olisi opas-tyyppinen juttu pienelle aloittavalle yritykselle. Ihan sellaista työtä/opasta/teosta en ole esim. netistä löytänyt, joka ajaisi asian. Itse en ainakaan siitä voisi/haluaisi mitään maksaa (itsekin saisin ko. asiat etsittyä, jos haluaisin käyttää siihen aikaa), mutta tsempparina ja keskustelukumppanina voisin toimia. Itselleni ainakin on aina ollut mieluisinta tehdä työtä, josta on jotain oikeaa hyöytyä. Sen mitä olen noita amk-lopputöitä katsellut, niin sopisi "vaikeusasteen" puolesta hyvin.


    • Anonyymi

      Tein konetekniikan alalla laajan tutkimustyön ja mallinnus/suunnittelutyön pienelle yritykselle ja lopputuote meni oletettavasti tuotantoon. Ensitapaamisella yrityksen edustaja sanoi että näistä on yleensä maksettu palkkio stipendinä. Kun homma oli valmis, kysyin sähköpostilla että mikä tilanne oli sen stipendin kanssa (koska minulla ei ollut rahaa ja jääkaappikin oli lähestulkoon tyhjä, vaikka olin nostanut kaikki opintolainat ja pitänyt AMK opiskeluaina vain yhteensä 5 viikkoa lomaa), niin edustaja ei vastannut enää koskaan mitään vaan katkaisi yhteydenpidon täysin ja oli muutenkin erittäin epäystävällinen kun vielä kerran tavattiin koululla. Lisäksi vaati että kaikki häneen ja hänen yritykseensä viittaavat tiedot poistettaisiin nettiin tallennettavasta opinnäytetyön versiosta. Koska opinnäytetyön aikana tietojakin annettiin työn tekemiseen kuin pipetillä konsanaan, niin haistoinkin hommassa toisen yrityksen tuotteen kopiointia.

      Mutta ei se ole minua vaivannut koska työllistyin valmistumisen jälkeen nopeasti.

    • Anonyymi

      AMK inssinä ei saanut edes harjoitteluista palkkaa, saati sitten opinnäytetyöstä (ohjelmistotekniikka)

      Yliopistossa ei saanut erillistä palkkiota / palkkaa luktutkielmasta joka sisälsi pitkän koesarjanhoitamisen eikä gradusta joka oli valtion virastolle tehty laaja tutkimustyö jota hoidin ja suunnittelin

      Kyllä se valitettavasti niin on, että ne jotka ei ole oikeaan sukuun syntyneet ja joutuu menemään sinne minne pääsee, jos pääsee, niin ei voi paljoa palkkioita alkaa vaatimaan, kun ilmaisenakaan ei meinaa kelvata ilman suhteita

      • Anonyymi

        Juuri tuonkin takia tein itsenäisen tutkimuksen. Toki syitä oli muitakin kuten suurempi vapaus päättää työn sisällöstä ja aiheesta eikä ole aikataulun suhteen paineita. Ei tarvitse tehdä väkisin jonkun yrityksen tarpeisiin työtä, josta hyötyy vain itse yritys ja opiskelija saa leiman todistukseen. Eräskin firma olisi tarjonnut töitä, jotka olisivat liittyneet omaan alaan, mutta ei halunnut tukea/osallistua oppariin millään tavalla vaan se olisi pitänyt tehdä itsenäisesti omalla ajalla ja johonkin muuhun yritykseen tai itseänäisenä tutkimuksena. Saivat pitää tunkkinsa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe