Sellaisiahan on, en voi ymmärtää sellaista, ettei koskaan tee mieli lähteä esim. ulkomaille minnekään.
Ihmiset joita ei kiinnosta matkustaminen?
245
3835
Vastaukset
ei siinä mitään kummallista ole toisille riittää suomen matkailu onhan suomessakin vaikka kuinka paljon näkemistä ootko ite kolunnu suomen joka kolkan.
- .............
olen nuorempana käynyt usein ulkomaan matkoilla ja nyt vanhempana, en vaan jaksa olla liian kosteassa ja kuumassa ilmastossa, siinä yksi syy, miksi riittää kotimaa ihan hyvin..
yleensähän se käy niin mitä siskoanikin olen kuunnellut hänkin on kehunut ettei jaksa enää olla auringossa niin kuin ennen ja pääsääntöisestihän ihmisten matkat suuntautuu täältä kylmästä lämpimään tietysti käydään kaupunkilomillakin mutta mulle on tähän asti riittäny nämä suomen kaupungit monessa on vielä käymättäkin.
- once been there
Samoin miettein. Nuorena tuli matkusteltua, asuttua ulkomailla monia vuosia, enää ei kiinnosta muut kuin terveyskylpyläreissut. Kauhistus olisi nyt vanhalla iällä lähteä esim. Thaimaan kuumuuteen ja kosteuteen. Nuorena jaksoi, terveys oli hyvä ja olen tyytyväinen, että tuli silloin reissattua ja tehtyä kaikenlaista duunia, että pääsi matkoille. Nyt on rauhallinen mieli. Ei tee mieli matkustaa mihinkään.
- kissanhäntä
once been there kirjoitti:
Samoin miettein. Nuorena tuli matkusteltua, asuttua ulkomailla monia vuosia, enää ei kiinnosta muut kuin terveyskylpyläreissut. Kauhistus olisi nyt vanhalla iällä lähteä esim. Thaimaan kuumuuteen ja kosteuteen. Nuorena jaksoi, terveys oli hyvä ja olen tyytyväinen, että tuli silloin reissattua ja tehtyä kaikenlaista duunia, että pääsi matkoille. Nyt on rauhallinen mieli. Ei tee mieli matkustaa mihinkään.
Tuon nuorena matkailun ja kiinnostuksen nähtävyyksiin vielä jotenkin ymmärtää, mutta ikäihmisiltä se on kyllä aivan naurettavaa touhua.
- pena.
kissanhäntä kirjoitti:
Tuon nuorena matkailun ja kiinnostuksen nähtävyyksiin vielä jotenkin ymmärtää, mutta ikäihmisiltä se on kyllä aivan naurettavaa touhua.
Minä olen ikäihminen -64v- ja lähden sunnuntaina aivan sairaan naurettavalle matkalle Australiaan. Ja aivan sikanaurettavaa on, että lähden sinne yksin kultaa etsimään parin kuukauden ajaksi, aivan älyttömän naurettavan kalliin metallinilmaisimen kanssa. Mutta se kyllä olisi aivan kamalaa, jos ihmiset päästäisivät ison itkun, kuullessaan touhuistani. Mieluummin naurua.
- akkapaha
pena. kirjoitti:
Minä olen ikäihminen -64v- ja lähden sunnuntaina aivan sairaan naurettavalle matkalle Australiaan. Ja aivan sikanaurettavaa on, että lähden sinne yksin kultaa etsimään parin kuukauden ajaksi, aivan älyttömän naurettavan kalliin metallinilmaisimen kanssa. Mutta se kyllä olisi aivan kamalaa, jos ihmiset päästäisivät ison itkun, kuullessaan touhuistani. Mieluummin naurua.
Me lähdetään myös aivan pian parin kuukauden matkalle ja olemme vielä sinua pari vuotta vanhempia. Mutta me ei sentään keksitty matkan aiheeksi yhtä naurettavia touhuja kuin sinä. Toivottovasti perilliset ei pistä meitä holhoukseen naurettavien ja älyttömien matkojemme takia. Mistä sen tietää, jos dementia vielä tästäkin pahenee, eikä löydä takaisin kotiin!
- Pena.
akkapaha kirjoitti:
Me lähdetään myös aivan pian parin kuukauden matkalle ja olemme vielä sinua pari vuotta vanhempia. Mutta me ei sentään keksitty matkan aiheeksi yhtä naurettavia touhuja kuin sinä. Toivottovasti perilliset ei pistä meitä holhoukseen naurettavien ja älyttömien matkojemme takia. Mistä sen tietää, jos dementia vielä tästäkin pahenee, eikä löydä takaisin kotiin!
Tulin pari viikkoa sitten takaisin. Kyllä oli naurettava reissu. Syyskuussa lähden takaisin vähintään kuukaudeksi. Sikanaurettavaa touhua tällainen.
- eräs_..,vaan
Pena. kirjoitti:
Tulin pari viikkoa sitten takaisin. Kyllä oli naurettava reissu. Syyskuussa lähden takaisin vähintään kuukaudeksi. Sikanaurettavaa touhua tällainen.
Aussiin matkatessa, kannattaa varata pidempi loma tai oleskeluaika. Tyttäreni asuu siellä ja olen miettinyt lähteä "sikakammottavalle" lennolle ja viipyä useampia kuukausia. Aikaa on, mutta se matka, se se huolestuttaa. Ei mitään glamuria istua 24 tuntia lentokoneessa, puuduksissa, vatsa ilmaa täynnä. Perille päästyä, kestää ainakin viikon, että olo tasaantuu ja unirytmistä saa taas tolkkua. Täytyy kai katkaista matka ja yöpyä parit yöt Bangkokissa tai Singaporessa tai Kuala Lumpurissa, esimerkiksi. Kokemusta on Aussimatkoilta, että tiedän mihin varautua. Ja kalliiksi maaksi Australia muuttunut verrattuna männeihin aikoihin.
- pena.
pena. kirjoitti:
Tulin maanantaina takaisin Ausseista. Oli oli emäntä ja yksi tytär mukana reissussa. Aivan älyttömän naurettava matka. Heinäkuussa uusinta. Kultaa löytyi. Suurin hippu 13 mm pitkä ja painaa 1,1gr. Lentomatka oli naurettavan tylsä ja puuduttava. Perthistä Hong Kongiin 7h50 ja Sieltä Milanoon 12h. Ensimmäisellä välillä kone putosi ilmakuoppaan niin rajusti, että naiset kiljahtivat riemusta.
- ex.down_under_er
pena. kirjoitti:
Tulin maanantaina takaisin Ausseista. Oli oli emäntä ja yksi tytär mukana reissussa. Aivan älyttömän naurettava matka. Heinäkuussa uusinta. Kultaa löytyi. Suurin hippu 13 mm pitkä ja painaa 1,1gr. Lentomatka oli naurettavan tylsä ja puuduttava. Perthistä Hong Kongiin 7h50 ja Sieltä Milanoon 12h. Ensimmäisellä välillä kone putosi ilmakuoppaan niin rajusti, että naiset kiljahtivat riemusta.
7h50min, sehän sujahti sukkelaan. Istunut Perthistä Bangkokiin 9h vähintään, tasaisia lentoja, thank heaven, ei ole riemusta tarvinnut kiljua. Mistä sitä kultaa sieltä löysit? Maan alla siellä asustelee suomalaisia opaaleja kaivamassa - tai ainakin joskus -1970-luvulla, 20 vuotta Ausseissa asuin, kiinnostaa uutiset sieltä suunnalta.
- 21.
pena. kirjoitti:
Näin Sinut, kävelit metallipaljastimen kanssa pitkin rantoja, sieltä löytyy kultasormusta ym. rintakrossia.
- bondi ou bondi
21. kirjoitti:
Näin Sinut, kävelit metallipaljastimen kanssa pitkin rantoja, sieltä löytyy kultasormusta ym. rintakrossia.
Bondi -beachella näitkö, 1970?, siellä olin ystävien kanssa, aaltoihin ei ollut menemistä, rippi vaarallinen. Hierottiin babyoilia nahkaan, jotta oltaisiin rusketuttu samanlaisiksi kuin aussi -sheilat. Kateeksi kävi, kun olivat tosi hyvän näkösiä paksuine hiuksineen. Silloin olimme nuoria. Metallinpaljastamista ei ollut tietoa.
- akkapaha
pena. kirjoitti:
Olet tainnut tulla lapseksi jälleen. Ei kai järkevällä aikuisella voi olla noin pikkupoikamaisen naurettavia harrastuksia. Minkähän asteinen sinun dementiasi lienee? Älä ainakaan pistä polvihousuja jalkaasi ja ota metallinetsintä kainaloosi tullin läpi kulkiessasi, ettei sinua oteta kiinni ja pistetä jonnekin talteen.
Minäkin olen varaillut majoituksia seuraavalle parin kolmen kuukauden matkalle ja odotamme sitä lapsellisen innokkaina.
Minusta on mukavaa, kun voi taas toteuttaa lapsuuden haaveita aiankin niin kauan, kun meitä ei ole pistetty holhottavaksi! - Pena.
21. kirjoitti:
Ei, en se ollut minä. Se oli kaverini Keijo, joka sieltä Broomesta löysi kultakorun ja lähetti sen sitten siskolleen Ouluun. Itse en päässyt kertaakaan rannalle kokeilemaan onneani. Olin Outbackissa Meekatharran eteläpuolella Nannine Townsiten lähellä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nannine,_Western_Australia - Pena.
ex.down_under_er kirjoitti:
7h50min, sehän sujahti sukkelaan. Istunut Perthistä Bangkokiin 9h vähintään, tasaisia lentoja, thank heaven, ei ole riemusta tarvinnut kiljua. Mistä sitä kultaa sieltä löysit? Maan alla siellä asustelee suomalaisia opaaleja kaivamassa - tai ainakin joskus -1970-luvulla, 20 vuotta Ausseissa asuin, kiinnostaa uutiset sieltä suunnalta.
Tällä syysreissulla oli emäntä ja yksi lapsistamme mukanani. Teimme kiertoajelun Länsi-Australiassa maasturilla (Nissan Patrol) jonka ostin Perthissä jo keväällä. Eräältä uustutulta, suomalaiselta Perthissä asuvalta pariskunnalta lainasin ison peräkärryn, johon lastasimme kaikki tavarat autosta, jolloin mahduimme kaikki kolme nukkumaan autoon rakennetulla laverisängyllä.
Starttasimme Perthistä ja ajoimme Coolgardien, Kalgoorlien ja Norsemanin kautta Esperanceen. Sieltä käännyimme länteen ja ajoimme Albanyn ja Bunburyn kautta takaisin Perthiin, josta tytär lähti lentokoneella takaisin Suomeen ja töihin.
Tämä kierros oli puhdas turistimatka, jolla tutustuimme Australian eläin- ja kasvimaailmaan, kaupunkeihin ja erilaisiin nähtävyyksiin. Erityisesti voin nähtävyyksistä mainita jättipuut Esperancen länsipuolella Walpolessa. Suurimmat puut olivat alaosastaan 5-6 m halkaisijaltaan.
Kalgoorliessa oli valtava avokaivos -Super Pit- josta saadaan kultaa n. 80 kg päivässä eli n. 28 tonnia vuodessa, eli n. 4 litran möykky joka päivä, arvoltaan n. 2,5 milj. euroa.
Eräällä pellolla näimme n. 60 kengurun lauman ruokailemassa.
Perthistä jatkoimme kahdestaan -vaimoni ja minä- matkaa Meekatharran vanhaan kultakaupunkiin, jonka kaivostoimistosta haimme kartan Nanninen alueesta, jossa sitten etsimme kultaa metallinilmaisimella. Olimme viikon verran Great Northern Hwyn länsipuolella, pari kilometriä Nannine Townsitestä pohjoiseen, suunnilleen kohdassa: S 26.814266, E 118.293114 (Google Map).
Reissu oli kaikenkaikkiaan niin hieno ja antoisa, että suunnittelen jo seuraavaa 3-4 kk matkaa heinäkuusta eteenpäin. Silloin on tarkoitus ajaa Perthistä Victorian kultakenttien kautta Canberraan serkkupoikaa tapaamaan ja sieltä mutkien kautta Tibooburraan, jossa käydään keräämässä kullat parempaan talteen. Kultakoneeni on Minelab GPX 5000. Auto on odottamassa Perthissä em. suomalaisen pariskunnan pihassa.
http://www.valleyofthegiants.com.au/
http://www.superpit.com.au/
http://en.wikipedia.org/wiki/Nannine,_Western_Australia
http://www.minelab.com/emea/products/gold-detectors/gpx-5000
http://www.simpletrade.com.au/image/0/800/600/uploads/product_file/7e/60/43/800253273_PRD_4d3270ac5c8679.00077432_CAR_AUTO_001.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Tibooburra,_New_South_Wales
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=tibooburra&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=38625945&biw=1024&bih=600&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=DninUI3DBuvT4QSLlIGIBw
Onneksi ihmiset ovat erilaisia ja tekevät erilaisia valintoja. Joku haluaa nähdä ja hankkia omakohtaisia elämyksiä. Toinen tyydyttää tiedonjanoaan kotisohvalta käsin ja saattaa tietää maailmasta paljon enemmän kuin esim. joku eri puolilla maailmaa (ranta)lomia viettänyt ja "kokenut" maailmanmatkaaja.
Aloituksen kirjoittajalta haluaisin kysyä: Mitkä omista matkakohteistasi ovat olleet kaikkein kiinnostavimpia ja miksi?
Itse olen onnekseni ehtinyt jo tyydyttää suurimman matkailuun liittyvän tiedonnälkäni, enkä enää keksi kohdetta johon välttämättä haluaisin matkustaa. Toisaalta niin Suomessa kuin ulkomaillakin on paljon kohteita, joihin voisin mielelläni palata uudelleen. Maailma muuttuu kaiken aikaa ja hyviä hetkiä voi kokea ihan missä tahansa.
Iän karttuessa on pakko todeta, että aika ei riitä kaikkeen kiinnostavaan. Ihan lähiympäristössä on tarjolla paljon mielenkiintoista, eikä kaikkea ehdi nähdä tai kokea - vaikka kuinka haluaisi ja kiinnostaisi.- envoiymmärtää
Annijoki Norjassa, oikeaa elämää.
Istanbul Turkissa, rajua, kovaa elämää.
Tallinan turistialueen ulkopuoliset seudut, ai että on myös köyhyyttä.
On koti ja kotimaan ihmisiä.
Tykkään matkustaa talvella jonnekin pois suomesta. Kunhan vaan ei ole kuuma.
Suomen lämpötilojen verran. En tykkää helteestä täälläkään.
Historian perässä juoksen, en rantojen.
Kesällä voin rannoilla löhötä täällä.
Viime kesänäkään ei ollut mitään suunnitelmia lomalle ja voi kun se oli hyvä. Menin silloin kun siltä tuntui ja sinne minne juuri sillä hetkellä halusin. Ja olin kotona ja nautin siitä ettei tarvinnut mennä minnekään.
Kyllä sitä työaikana ihan riittävästi on pakko lähteä kotoonta pois.- demeter
Johan nyt. Nytkö syyllistetään siitä, ettei matkusta ? Voihan ihmisllä olla haluja, mutta ei esim. varallisuutta tai sitten ekologisia syitä siihen, ettei huvikseen
tuhoa elonkehää.- Yks muija vaan
Niinpä niin, näin yksinäisenä ihmisenä ei tarvitse matkustella kun vilkaisee lompakkoon, on senverras kallis harrastus tämä yksineläminen.
- jalatkin irtoaa
Buddhalainen saattaa istua koko elämänsä paikoillaan.
- demeter
Just. (jalatkin irtoaa) ja saavuttaa nirvanansa sitä kautta...
- tosi on
todellakaan ei pienellä eläkkeellä olevalla ole varaa matkustella, vaan hän käy kirjastossa, bussilla vähän kauempana kaupoissa joskus ja kävelee luonnossa tai pyöräilee jos kuntoa riittää..
- demeter
"Tosi on". Näin se menee, pieni elämä, ja yhä vähemmän on yhteistä muiden kanssa kun ei matkusta, ei soppaile eikä käy ulkona syömässä..))
Mutta ilmaisia huvejakin sentään löytyy - ainakin niin kauan kuin saa liikkua omilla jaloillaan.
Ei ole koskaan kiinostanut matkustaa mihinkään. Johtuu kait penskana liiallisesta autossa istumisesta ku vanhemmat raahas pitkin suomea kuumassa ja tunkkasessa tupakansavuisessa autossa.
Kun ei tuota kielitaitoakaan ole niin mitäpä sitä menisi ummikkona vielä ihan ulokomaille huijattavaksi.- demeter
Ilmankos olet selväpäinen ja itsessäsi kotona Nittamiinax)...))
Reissussa voi sekä rähjääntyä että hukata itsensä vaikka propaganda väittää,
että matkailu avartaa... - laaninen,n
Saanko kysyä, mihin sinun vanhemmat sinua vei reissuille?
laaninen,n kirjoitti:
Saanko kysyä, mihin sinun vanhemmat sinua vei reissuille?
Kysymyksesi kuulostaa ihan siltä kuin siinä olisi joku taka-ajatus, mutta vastaan silti tai aloitan sen vastakysymyksellä. Etkö sinä perheesi kanssa koskaan 50- 60-luvulla matkustanut suomessa ristiin rastiin.
Joka hiivatin kesä meillä niitten kesälomien aikaan kuitenkin piti matkustaa isän kotikonnuille pohjoiseen ja mutkitellen kaikki mahdolliset leirintäalueet norjaan asti. Piti nääs autoon hankkia mahdollisimman monta tarraa missä oli käyty ja ommeltiin niitä vaakunoita tai mitä lie telttaankin, sellaseen keltaseen kupolitelttaan. Mulle riitti....Nittaminax kirjoitti:
Kysymyksesi kuulostaa ihan siltä kuin siinä olisi joku taka-ajatus, mutta vastaan silti tai aloitan sen vastakysymyksellä. Etkö sinä perheesi kanssa koskaan 50- 60-luvulla matkustanut suomessa ristiin rastiin.
Joka hiivatin kesä meillä niitten kesälomien aikaan kuitenkin piti matkustaa isän kotikonnuille pohjoiseen ja mutkitellen kaikki mahdolliset leirintäalueet norjaan asti. Piti nääs autoon hankkia mahdollisimman monta tarraa missä oli käyty ja ommeltiin niitä vaakunoita tai mitä lie telttaankin, sellaseen keltaseen kupolitelttaan. Mulle riitti....No olenpa tuosta säästynyt! Ei ollut autoa silloin kun olin lapsi eikä olisi ollut kesällä aikaakaan missään reissata kun maatalossa asuttiin. Ehkä juuri siksi on edelleen halu nähdä maailmaa. Silloin matkustan kun tietty matka ja kohde niinsanotusti loksahtaa, mutta tykkään myös olla kotona, varsinkin kesällä. Yhtään tekemääni ulkomaanmatkaa en kadu, ja monta tekisin uudelleen jollei jonossa olisi vielä näkemättömiä paikkoja...
Ymmärrän silti oikein hyvin ihmisiä joita matkustaminen ei kiinnosta. Eihän se herranjestas mikään pakko ole, ja me ihmiset ollaan erilaisia. Ekologistakin pysyä kotikonnuilla ja käyttää vain (?) omaa energiaa paikkojen katseluun. Vaikka pyöräillä. Maailmanmenoa näkee telkkarissa, elokuvissa ja netissäkin mielin määrin, ei matkustelematon ihminen mikään tynnyrissä kasvanut ole tänä päivänä.Nittaminax kirjoitti:
Joka hiivatin kesä meillä niitten kesälomien aikaan kuitenkin piti matkustaa isän kotikonnuille pohjoiseen ja mutkitellen kaikki mahdolliset leirintäalueet norjaan asti. Piti nääs autoon hankkia mahdollisimman monta tarraa missä oli käyty ja ommeltiin niitä vaakunoita tai mitä lie telttaankin, sellaseen keltaseen kupolitelttaan. Mulle riitti....Me mentiin aina Kaunissaareen kun mun koulu loppui.
Äidin kanssa oltiin siellä siihen asti kun koulu taas alkoi. Kolme kuukautta ihanaa lomaa poissa sieltä talvikodin nurkista.
Kun päästiin saaren venesatamaan,( jos ei jonkun sukulaisen kanssa ihan omalle rannalle) niin sitten alkoi kolmen kilsan pitkä matka kun tavaraa oli niin hirveästi että kaikki joutui oman osansa kantamaan, vaikka kärrytkin oli.
ja sama homma takaisin päin kun pois lähdettiin.- Mies itäsaariston
tulisilla kirjoitti:
Me mentiin aina Kaunissaareen kun mun koulu loppui.
Äidin kanssa oltiin siellä siihen asti kun koulu taas alkoi. Kolme kuukautta ihanaa lomaa poissa sieltä talvikodin nurkista.
Kun päästiin saaren venesatamaan,( jos ei jonkun sukulaisen kanssa ihan omalle rannalle) niin sitten alkoi kolmen kilsan pitkä matka kun tavaraa oli niin hirveästi että kaikki joutui oman osansa kantamaan, vaikka kärrytkin oli.
ja sama homma takaisin päin kun pois lähdettiin.Nuorena kierrettiin Suomea polkupyörällä ,siten kun poika synty niin reissattiin autolla. ihan kyllästymiseen asti. 80luvun lopulla sain tontin Tammion saaresta jonne rakennettiin itse kesäpaikka .Koko homma kesti viisivuotta ,siellä ollaan viihdytty, luonnon ja kalastuksen parissa. Odotan jo vesiensulamista ,että pääsisin saareen katsomaan muuttolintujen tuloa ja luonnon puhkeamista kukkaan ja tietty siian ja lohen pyyntiin näin eläkepäiviä kun vietän ,kohta toivon mukaan viettää emäntäkin. Ulkomailla ollaan kyllä käyty syksyisin .Italiasta on tullut suosikki, paljon nähtävyyksiä ja historiaa, rantalomat ei kiinnosta mökillä kun on oma ranta ja venematkaa riittävästi. Kaukomatkat ei pitkien lentoaikojentakia kiinnosta ja toinen on kuumuus. On se hyvä että on valinnan mahdollisuuksia.
Ei kiinnosta ulkomaan matkailu, kotimaassakin riittää katsottavaa.
Kunhan on ensin joka kolkan täällä katsonut, voi ajatella...- RosaLiiin
Voin aivan hyvin ymmärtää ihmisiä, joita ei matkustaminen enää kiinnosta.
Maailma on täynnä kiinnostavia ja mielenkiintoisia paikkoja, joissa olisi hauskaa käydä tutustumassa, nähtävyyksiä ja museoita ja taidemuseoita ja vaikka mitä, mutta...
se matkustaminen, tuntien istuminen autossa, lentokoneessa, bussissa yms ja kaikenlainen odottelu, se on tullut aina vain ikävämmäksi, tylsemmäksi ja aikaa vievemmäksi,
vaikka olisi kuinka mukavaa ja hauskaa seuraa, niin silti.
...kunpa voisikin lentää ajatuksin siivin. - meeriamanda
Minä voin hyvinkin ymmärtää, siihen kyllästyy . Kun on melkonuoresta ravannut pitkin ja poikin tellustamme nauttii vain kotimaan antimista.
Hyvähän se on heille jotka jaksavat reisata ja nautinnon siitä kokevat.
Meitäkin on jotka viihdymme kotikonnuilla näin vanhemmiten :)) - envoiymmärtää.
ajattelin myös kyllä oikeestaan sellaisia jotka ei nuorempanakaan matkustele.
Jos kirjoittaisin mitä kaikkea en tässä maailmassa ymmärrä niin siitä tulisi tosi pitkä aloitus.
Mutta onneksi mun ei tartte kaikkee ymmärtääkään, eikä toisaalta toisten tartte mua ymmärtää.
Kaikilla ei ole varaa matkustella, vaikka haluaisikin.
Kallista se on matkustelu. Minä pidän enemmän kotimaan ihmeistä...- ..
Minä olen reissunnut vaikka missä, lähes kaikissa maanosissa.
Ainakaan pitkät lennot ja liian kuuma ilmasto eivät enää houkuttele.
Reilu puoli vuorokautta lentokoneessa, sitten niin kuuma että isot hikikarpalot tippuu nenänpäästä koko ajan, ilmastoitu huone antaa helpotusta.
Kanaria talvella on hyvä, syksyllä etelä-eurooppa.
Keväällä en raaski lähteä suomesta mihinkään enkä kesällä.
Mökkeilen ja ajelen pitkin suomea autolla kesäisin. - riitti aikaa sitten
Tarkoitatko meidän ikäluokkaamme vai minkä ikäisiä ihmisiä tahansa? Kaikkia ei kiinnosta rampata ympäri maailmaa. Itse kolusin nuorena melkein kaikki Euroopan maat ja Iranissakin tuli käytyä. Enää en halua lähteä edes Ruotsin risteilylle, saati sitten patikkamatkalle jonnekin Nepaliin. Vielä vähemmän johonkin turistikohteeseen.
- henny
Minä taas en voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät voi ymmärtää, että kaikkien intressit eivät ole yhteneviä.
No, voin kyllä ymmärtää, vaan enpä sano, miten sen ymmärrän.Kun ymmärrät, niin sitten kai uskallan kertoa, että esim. minä olen suorastaan matkustusfriikki, aina jonnekin menossa tai menoa suunnittelemassa. Kotonakin toki viihdyn, mutta on ihan pakko päästä välillä "mualimalle", ylettömistä rahavaroistakaan ei ole kysymys. Matkaraha on säästettävä jostain muusta. Mutta miksi en matkustaisi, kun minulla nyt sattuu olemaan vain tämä yksi elämä ja halu tehdä juuri sitä.
Haittaaks se? Ketä se haittaa?- L)
tinat kirjoitti:
Kun ymmärrät, niin sitten kai uskallan kertoa, että esim. minä olen suorastaan matkustusfriikki, aina jonnekin menossa tai menoa suunnittelemassa. Kotonakin toki viihdyn, mutta on ihan pakko päästä välillä "mualimalle", ylettömistä rahavaroistakaan ei ole kysymys. Matkaraha on säästettävä jostain muusta. Mutta miksi en matkustaisi, kun minulla nyt sattuu olemaan vain tämä yksi elämä ja halu tehdä juuri sitä.
Haittaaks se? Ketä se haittaa?Itse en siedä tolkutonta kuumuutta, kai verenpainetauti sen kieltää.
Minua ei koskaan kolota muiden tavat tai tottumukset.
Rahat kyllä riittävät, mutta mihin ne siintävät, onkin jo toinen totuus.
Matkusta sinä, en minä. Sinun uskon ymmärtävän, ettemme ole toistemme klooneja.
Minua ei haittaa mikä muu, kuin pahuus.
Sitä en tässä näe.
Poissa, missä lie?
Sinnekö on tie? L) kirjoitti:
Itse en siedä tolkutonta kuumuutta, kai verenpainetauti sen kieltää.
Sitä en tässä näe.
Poissa, missä lie?
Sinnekö on tie?"Elä ja anna toisten elää", se sanonta kai on edelleen ihan passeli. :)
Ja totta, pahuus haittaa.- demeter
tinat kirjoitti:
"Elä ja anna toisten elää", se sanonta kai on edelleen ihan passeli. :)
Ja totta, pahuus haittaa.Joo, (tinat ja L). "*Elä ja anna toistenkin elää" on hieno periaate ja se sopii hyvin meidän suuhun, tänne hyvinvoinnin keskelle.
Mutta tarkasti ottaen: Annetaanko me muiden elää, niiden, joilla ei ole mitään ?
Eikö epätasa-arvoon ja sen hiljaiseen hyväksymiseen sisälly pahuutta ? demeter kirjoitti:
Joo, (tinat ja L). "*Elä ja anna toistenkin elää" on hieno periaate ja se sopii hyvin meidän suuhun, tänne hyvinvoinnin keskelle.
Mutta tarkasti ottaen: Annetaanko me muiden elää, niiden, joilla ei ole mitään ?
Eikö epätasa-arvoon ja sen hiljaiseen hyväksymiseen sisälly pahuutta ?Siihen sisältyy pahuutta, totta. Jokaisella meillä on keinoja omalta osaltamme, vaikka vaatimattomallakin panoksella, auttaa - niin, JOS haluamme. Eihän "anna toistenkin elää" mielestäni ole synonyymi välinpitämättömyydelle. Lause on, miten se luetaan. Tästä maailman osattomien auttamisesta väännettiin kertaalleen jo vuosi sitten, joten enpä ala vääntää siitä asiasta. Kukin elää omien arvojensa mukaan.
- demeter
tinat kirjoitti:
Siihen sisältyy pahuutta, totta. Jokaisella meillä on keinoja omalta osaltamme, vaikka vaatimattomallakin panoksella, auttaa - niin, JOS haluamme. Eihän "anna toistenkin elää" mielestäni ole synonyymi välinpitämättömyydelle. Lause on, miten se luetaan. Tästä maailman osattomien auttamisesta väännettiin kertaalleen jo vuosi sitten, joten enpä ala vääntää siitä asiasta. Kukin elää omien arvojensa mukaan.
Muistan kyllä keskustelun, tinat. Ei siitä valmista tullut, eikä taida tulla koskaan. Turismibisneksessä vain on sellaisia piirteitä, jotka pistävät silmään. Eniten minua tietenkin vaivaa luonnonvarojen tuhlaus, mitä ei yleensä edes ajatella ja siitä muistuttaminenkin koetaan melkein loukkauksena.
Omien arvojensa mukaan jokainen elää, mutta joskus se väistämättä loukkaa toisten arvoja. Sehän on kuitenkin elämässä väistämätöntä. Aloituksen tietty yksisilmäisyys ja pinnallisuus vain sai kyselemään. Mutta onhan tässä tullut vastauksia puolesta ja vastaan ja se lienee keskustelun tarkoituskin. - akkapaha
L) kirjoitti:
Itse en siedä tolkutonta kuumuutta, kai verenpainetauti sen kieltää.
Sitä en tässä näe.
Poissa, missä lie?
Sinnekö on tie?Verenpaine laskee lämpimässä ja moni joutuu silloin vähentämään lääkitystä!
- No onko
se sun vika ?
Mä taas en ymmärrä sellaisia ihmisiä kun sinä olet, jotka siis eivät ymmärrä toisia ihmisiä. - Trakooma, ameeba
Mä en taas ymmärrä kuinka joillain on hinku matkustaa jonnekin likaisiin tulikuumiin paikkoihin ja laittaa valtavat rahat siihen. Joskus näkee kuvia kun ihmiset istuu jonkin karun maiseman keskellä ja Suomessa on niin upea luonto.
Lentoasemalla menne tullen kauheet jonottelut ja ahtaassa lentokoneessa sitten perse puuduksissa istua.
Mieluummin laitan rahani johonkin josta on pitempiaikaista iloa, vaikka vaatteisiin ja huonekaluihin tai kodin remontoitiin tai mihin tahansa muuhun kuin johonkin tyhmään matkailuun, josta ei jää muuta muistoa kuin ehkä jokin loinen verenkiertoon likaisista vesistä. - Pirre*
Nuorena ei ollut rahaa matkustella, ja uskoisin että sama tilanne on ollut monella muullakin ihmeisellä ja perheellä, myös peritty elämisen kulttuuri vaikuttaa moniin tekemisiimme.
- onks pakko
Erilaisia me ihmiset ollaan. Minun taas on vaikea ymmärtää heitä jotka vielä tässä iässäkin haluavat joka vuosi etelän suomalaispaikkoihin, suomalaisten kansoittamiin hotelleihin ryyppäämään, syömään suomalaista ruokaa ja kuuntelemaan suomalaisia artisteja.
En yhtään ihmettele jos matkustaminen ei enää kiinnosta. Monelle eläkeläiselle jo terveys ja pienet tulot aiheuttavat sen. Kiina ja Afrikan safarimatkat jäivät näkemättä tässä elämässä, mutta minua ei edes enää kiinnosta. Lyhyelle kaupunkilomalle voisin ajatella lähteväni, rantalomakohteeseen en.
Nuorempana vietimme joka vuosi 2 – 3 viikkoa jossain etelän lomakohteessa. Valittiin aina paikkoja jotka olivat aitoja paikallisia kaupunkeja/ kyliä, eikä pelkkiä turistirysiä. Suomea olen kiertänyt työn puolesta pitkin ja poikin, ei ole kaupunkia jossa en olisi käynyt, vapaa aikana on tullut kierreltyä lasten ja lasten kanssa ympäri kotimaata.
Ruotsin ja Tallinnan risteilyt kuuluvat siihen ryhmään mitkä ei pätkääkään enää kiinnosta. Ex puoliso ja molemmat pojat ovat olleet risteilylaivalla töissä ja lisäksi kaikki mahdolliset laivaseminaarit on työn puolesta tullut koluttua.
Ympyrät ovat pienentyneet, nykyään olen ihan tyytyväinen oma kotikaupungin tarjontaan, jota löytyy enemmän kuin minä ehdin käyttää. Jotain teatterimatkoja olen kyllä tehnyt, Tukholman reissuja siskon luo jne. Kalenterista löytyy menoja vaikka kuinka, ei ole tylsää. - oma koti kullan...
Minä olen sellainen. Minua ei saisi matkustamaan ulkomaille, eikä edes kotimaassa. Kotona on paras olla. Minä taas en voi ymmärtää ihmisia, jotka ovat aina matkustamassa. Omaiset sitten kärsii kun lentokone putoaa, tai ammutaan jossakin tai tulee tsunami ja vie. Tehkää edes testamentti ennen kuin lähdette. Minun kielteinen matkustushalukkuuteni ei liity tähän, en vain viitsisi mihinkään lähteä. Kaikki tuttavani kyllä matkustelevat, jopa lapseni ja lapsenlapseni. Eivät ainakaan tuota ole minulta perineet!
- 1943
Kotoilu on minustakin parasta tässä eläkeiässä. Saa olla kaikessa rauhassa ja puuhailla, mitä haluaa. Mulla on tavallaan kaksi kotia kuten oli avioliittonikin aikana. Juuri aamulla oli miesystäväni kanssa puhetta tuosta matkustelusta. Olemme kumpikin avioliiton ja sinkkuelämän aikoina matkustelleet melkoisesti. Nyt on seesteisyyden aika. Kotimaa kiehtoo. On helppo lähteä, kun omalla autolla ajelee. Viron kylpylässä käymme kerran vuodessa. Kesällä on ihanaa oleskella mökillä järven rannalla. Muut matkustelkoon, minua se ei haittaa.
- 1943
1943 kirjoitti:
Kotoilu on minustakin parasta tässä eläkeiässä. Saa olla kaikessa rauhassa ja puuhailla, mitä haluaa. Mulla on tavallaan kaksi kotia kuten oli avioliittonikin aikana. Juuri aamulla oli miesystäväni kanssa puhetta tuosta matkustelusta. Olemme kumpikin avioliiton ja sinkkuelämän aikoina matkustelleet melkoisesti. Nyt on seesteisyyden aika. Kotimaa kiehtoo. On helppo lähteä, kun omalla autolla ajelee. Viron kylpylässä käymme kerran vuodessa. Kesällä on ihanaa oleskella mökillä järven rannalla. Muut matkustelkoon, minua se ei haittaa.
Se oli silloin, vanha ketju. Tuolloin vielä suunnittelimme matkaa Dubliniin. Eipä aavistettu, että toinen meistä lentää paljon korkeammalla kuukauden päästä. Viimeisen yhteisen kuukauden kotoilimme, olimme paljon yhdessä. Omalla autolla ajelen edelleen ja kaksi kotia myös. Enkä edelleenkään haikaile kaukomaille.
- Ei ikinä, ei koskaan
Minä lopetin matkustelemisen. Viimeisen matkani tein lefkasiin 1985.
Niillä rahoilla jotka olisivat menneet matkoihin olen ostanut, uuden
A:lla alkavan ison auton ja uusinut kodinkoneeni huippumerkkeihin.
Siihen turhuuteen eli matkusteluun meni rahat ja kukkarot ja lentokentän
parkissa oli puolimätä O...l. Järki käteen, rakkaat vanhukset.- Orgasmi ja Aivastus
Melkein kuolin nauruun kun katsoin naapureitten jokavuotista Kreikkaan lähtemistä
toukokuun puolivälissä. Kaunista Suomen kevättä ja luontoa karkuun, pa.skan sekaan rivitansseja seuraamaan. - -
Orgasmi ja Aivastus kirjoitti:
Melkein kuolin nauruun kun katsoin naapureitten jokavuotista Kreikkaan lähtemistä
toukokuun puolivälissä. Kaunista Suomen kevättä ja luontoa karkuun, pa.skan sekaan rivitansseja seuraamaan.Kreikka on kulttuurin kehto.
Kukin löytää sieltä haluamansalaista. - Hyvä vävy
- kirjoitti:
Kreikka on kulttuurin kehto.
Kukin löytää sieltä haluamansalaista.Naapurin tyttö löysi Jorgosin.
- -
Hyvä vävy kirjoitti:
Naapurin tyttö löysi Jorgosin.
Sehän hauskaa, ihmisiä siellä, ihmisiä täällä.
Mitäpä sen enempää niillä tavaroilla tekee kuoleman jälkeen kun esim. matkustelun tuomalla kokemuksella ja riemulla.
Aina kun olen tekemässä matkasuunnitelmia niin mietin mitä kaikkea voisin ostaa jos en lähtisi.
Mutta kun mulla on tavaraa ihan liikaakin, omaksi en mitään halua isompaa.
Tavara ei koskaan ole tehnyt mua onnelliseksi kun yhden hetken, seuraavassa jo mietin että tossa se on ja mitä sitten?
Matkat taas tuo iloa pitkälle myöhempäänkin. Äskenkin taas kattelin Egyptin kuvia ja ajttelin että tuolla olen käynyt, ja muistin sen tunteen mikä oli Hatsepsutin temppelillä.
Mikää tavara ei olisi sen kokemuksen vertainen.tulisilla kirjoitti:
Mitäpä sen enempää niillä tavaroilla tekee kuoleman jälkeen kun esim. matkustelun tuomalla kokemuksella ja riemulla.
Aina kun olen tekemässä matkasuunnitelmia niin mietin mitä kaikkea voisin ostaa jos en lähtisi.
Tavara ei koskaan ole tehnyt mua onnelliseksi kun yhden hetken, seuraavassa jo mietin että tossa se on ja mitä sitten?
Matkat taas tuo iloa pitkälle myöhempäänkin. Äskenkin taas kattelin Egyptin kuvia ja ajttelin että tuolla olen käynyt, ja muistin sen tunteen mikä oli Hatsepsutin temppelillä.
Mikää tavara ei olisi sen kokemuksen vertainen."tulisilla"
Kiiti nyt tuosta Hatseputista.
Oikeastansa en minä sitä ansainnut, se oli vain sen ajan tapa.
Jotain piti silloin rakentaa kaikille kuuluisuuksille.
En ole monumenttiani käynyt katsomassa, saati kivenkappaletta varastamassa.
Siinä ne kivet ovat kuten Tenolla tai Kiutakönkäällä.
Aika vaati että minusta tehtiin transverstiitti.
Kansa piti saada kuriin ja Herran nuhteeseen.
H.- Hugo-Viktor
tulisilla kirjoitti:
Mikää tavara ei olisi sen kokemuksen vertainen.Käytän matkarahat ylellisyyteen:
* siivoja käy kerran kuukaudessa tekemässä suursiivouksen .
* teetätin kylppäriremontin 10000 €
* ajan aina korkeintaan 3 vuotta vanhalla autolla
* kaikki remontit teetän, itse en laita tikkua ristiin.
NÄMÄ KAIKKI matkoihin menevillä rahoilla. Kokemusta on niistäkin, ennenkuin
huomasin matkustelun olevan vain naapurien kateelliseksi saamista.
P.s Rakastan uuden ruohonleikkuukoneeni ääntä. Se kertoo että jotain tehdään ja kunnon laitteilla. - Aina se on.....
tulisilla kirjoitti:
Mikää tavara ei olisi sen kokemuksen vertainen.Tulisilla, katso nyt sitä ohjelmaa.
tulisilla kirjoitti:
Mikää tavara ei olisi sen kokemuksen vertainen.Ihan juuri noin ajattelen minäkin, tulisilla. :) Eikä tarvetta pyydellä anteeksi sellaiselta, joka ei halua matkailla ja nähdä uusia paikkoja. Ihan turhaa vääntöä.
- itseeniajattelen
Hugo-Viktor kirjoitti:
Käytän matkarahat ylellisyyteen:
P.s Rakastan uuden ruohonleikkuukoneeni ääntä. Se kertoo että jotain tehdään ja kunnon laitteilla.NO TOTA EN USKO ETT MATKUSTELU ON VAIN NAAPURIEN KATEELLISEKSI SAATTAMISTA!!!!!!!!!!!!
hunksz kirjoitti:
"tulisilla"
Kiiti nyt tuosta Hatseputista.
Oikeastansa en minä sitä ansainnut, se oli vain sen ajan tapa.
Jotain piti silloin rakentaa kaikille kuuluisuuksille.
En ole monumenttiani käynyt katsomassa, saati kivenkappaletta varastamassa.
Siinä ne kivet ovat kuten Tenolla tai Kiutakönkäällä.
Aika vaati että minusta tehtiin transverstiitti.
Kansa piti saada kuriin ja Herran nuhteeseen.
H.Aikasti pahasti nyt menit kopioimaan minua.
Tosin silloin kun oli htza tai jotain sinne päin ja oli myöskin meriläinen.
Silloinhan kerroin kunka juuri noilla historiallisilla paikoilla samaistun niihin ihmisiin.
Niin nytkin tuolla temppelillä seisoin ja katselin alamaisiani ja mietin kuinka paljon on ihminen vuositunhansien aikana muuttunut.
Ja tulin tulokseen ettei juurikaan. Ulkonaiset asiat vaatteet ja muu kyllä vaihtuu ajan myöten, osittain. Mutta sielullisesti ja henkisesti on sama kuka siellä alavilla mailla käveli.
Samat on Rakkauden tuskat ja vihat, mustasukkaisuudet. Sama taistelu omaisuudesta ja muusta.
Ei paljon tarvi miettiä että ihminen olisi jotenkin paremmaksi tullut vaikka siihenkin varmaan olisi mahdollisuus.
Mutta ahneus on hyvää vauhtia viemässä tuhoon ja monta muuta sen ajan viettiä jyllää ihmisillä sisuksissa.
Eli ei juurikaan uutta auringon alla ole tapahtunut.
Näitä miettien Hatsepsut siellä käveli ja katseli.Hugo-Viktor kirjoitti:
Käytän matkarahat ylellisyyteen:
P.s Rakastan uuden ruohonleikkuukoneeni ääntä. Se kertoo että jotain tehdään ja kunnon laitteilla.Eiks ookkin kiva kun voi itse miettiä mitä pitää tärkeänä.
Voi tuhlata rahansa tavaraan ja muuhun tai matkoihin.Aina se on..... kirjoitti:
Tulisilla, katso nyt sitä ohjelmaa.
ÖÖÖÖÖ, nyt meni yli. Mitä ohjelmaa.
Illat menee töissä en kattele telkkaa.tinat kirjoitti:
Ihan juuri noin ajattelen minäkin, tulisilla. :) Eikä tarvetta pyydellä anteeksi sellaiselta, joka ei halua matkailla ja nähdä uusia paikkoja. Ihan turhaa vääntöä.
Hyvä kun on vaihtoehtoja ja hyvä kun on erilaissia ihmisiä.
Ja jokaiselle löytyy omansa.tulisilla kirjoitti:
Aikasti pahasti nyt menit kopioimaan minua.
Tosin silloin kun oli htza tai jotain sinne päin ja oli myöskin meriläinen.
Silloinhan kerroin kunka juuri noilla historiallisilla paikoilla samaistun niihin ihmisiin.
Niin nytkin tuolla temppelillä seisoin ja katselin alamaisiani ja mietin kuinka paljon on ihminen vuositunhansien aikana muuttunut.
Ja tulin tulokseen ettei juurikaan. Ulkonaiset asiat vaatteet ja muu kyllä vaihtuu ajan myöten, osittain. Mutta sielullisesti ja henkisesti on sama kuka siellä alavilla mailla käveli.
Samat on Rakkauden tuskat ja vihat, mustasukkaisuudet. Sama taistelu omaisuudesta ja muusta.
Ei paljon tarvi miettiä että ihminen olisi jotenkin paremmaksi tullut vaikka siihenkin varmaan olisi mahdollisuus.
Mutta ahneus on hyvää vauhtia viemässä tuhoon ja monta muuta sen ajan viettiä jyllää ihmisillä sisuksissa.
Eli ei juurikaan uutta auringon alla ole tapahtunut.
Näitä miettien Hatsepsut siellä käveli ja katseli."tulisilla"
Viereiseltä rakennustyömaalta katselin minä sinua ja kuuntelin kuinka Ruoskat raikuivat.
Vähän surullisena mietin että jokunen vuosituhat vielä, niin taas tuo ruoskienlaulu raikuu. Meillähän Orjantappurat oli raivattu pois.
Minähän en silloinkaan ollut rakkauden jumala, tehtävänäni oli Logiikan ja järjenkäytön opettaminen.
Tietenkin langetettiin ylleni kirous, kait se oli jonkinlainen sisäpiirin vitsi.
Kirouksen jälkeen en päässyt irti naisista, noista logiikan vastaisista Demoneista.
Luultavasti, kykyni liikkua pehmeän houkuttelevasti, johti siihen että alkoivat hautaamaan kissojakin Muumioiksi. :)
Mutta, minä muistan Hatsepsutin siinä kuin Meriläisenkin.
Minulle ei ole annettu kykyä unohtaa, edes senkään jälkeen kun aikani unohtua saapuu.
H.
- mummikka
Mietin matkaa Thaimaahan ensi syksynä , että olisiko se sen arvoista , kun monet sitä kehuvat kovasti. Mieli tekisi , mutta toisaalta arveluttaa pitkä lento ja olosuhteet yms.
Siitä vaan, suosittelen, olen ollut siellä useammassa paikassa, kerran jopa neljä viikkoa kerrallaan. Ainoatakaan matkaani en kadu. Valitse hotelli, jossa ilmastointi. Kertaakaan en ole sairastunut, mutta en myöskään ole syönyt katukojuista. Lento on pitkä, mutta ei sietämätön. Itse haluan aina myös muutaman päivän oleskelun Bangkokissa, jossa tekemistä ja nähtävää riittää.
- meeriamanda
tinat kirjoitti:
Siitä vaan, suosittelen, olen ollut siellä useammassa paikassa, kerran jopa neljä viikkoa kerrallaan. Ainoatakaan matkaani en kadu. Valitse hotelli, jossa ilmastointi. Kertaakaan en ole sairastunut, mutta en myöskään ole syönyt katukojuista. Lento on pitkä, mutta ei sietämätön. Itse haluan aina myös muutaman päivän oleskelun Bangkokissa, jossa tekemistä ja nähtävää riittää.
En menisi vaikka ilmaisen matkan saisin. Liiallinen kulttuurin erilaisuus ei ole mieleeni, sitäkin tuli kokeiltua ja en pitänyt.
Minä voin henkisesti pahoin jos näen liikaa ääripäätä omaan elämääni. En myös tarvitse ´palvelijoita´ toimin omatoimisesti, teen ruokaa matkallani ja en kitissyt nälkää/vatsavaivoja reisullani.
Nykyisin ei kiinnosta pitkiä matkoja istuksia autossa joten kolutaan kesäisin lähiseutuja, kesäteattereita, siinähän sitä jo onkin.
- Muorix5
Ei tee mieli minnekään. Oma koti on paras paikka, miksi lähtisin sieltä? Ainoa asia, mikä saa minut lähtemään ulkomaille on omat lapset siis jos lapseni asuu ulkomailla, niin sitten lähden häntä tapaamaan.
Onpa tullut mielipiteitä puolesta ja vastaan. Onneksi ei ole kukaan tiellä käsi tanassa jos/kun itse kotoani lähden ;-)
Alkoi huvittaa kun huomasin tämän ketjun jatkuvan ja voivan hyvin. Siksi että kun aamulla avasin sähköpostin ja siellä oli tietyn matkanjärjestäjän myynti-info odottamassa niin melkein jo varasin ensi talveksi useamman viikon reissun... reissukunto ja uteliaisuus nähdä maailmaa taitavatten olla tallella?
No, ehtiihän sitä, ja oikeastaan ex tempore -reissut on mukavimpia. Siis ehkä kuitenkin muhittelen ensi talven suunnitelmia vielä kun aikaa on räätälöidä vaikka mitä.Ja minä tilasin tänään reissun toukokuuksi Etelä-Ranskaan, joka on kyllä tuttu jo ennestään. Matkakaverina toinen harrastelijamaalari, joten meillä "sama suunta on askelten" ja samat intressit.
Kyllä sitä sitten taas ihan mielellään reissulta kotiinkin palaa kesää vastaanottamaan. :) Molempi parempi - minulle.tinat kirjoitti:
Ja minä tilasin tänään reissun toukokuuksi Etelä-Ranskaan, joka on kyllä tuttu jo ennestään. Matkakaverina toinen harrastelijamaalari, joten meillä "sama suunta on askelten" ja samat intressit.
Kyllä sitä sitten taas ihan mielellään reissulta kotiinkin palaa kesää vastaanottamaan. :) Molempi parempi - minulle.No onhan mullakin liput valmiina, heti hiihtomatkan jälkeen pitäisi heittää muutaman päivän reissu kavereiden kanssa vähän etelämmäksi, majapaikka Monacossa. Mutta ei kerrota kellekään.....shhhh ;-D
saimaantaka kirjoitti:
No onhan mullakin liput valmiina, heti hiihtomatkan jälkeen pitäisi heittää muutaman päivän reissu kavereiden kanssa vähän etelämmäksi, majapaikka Monacossa. Mutta ei kerrota kellekään.....shhhh ;-D
Lupaan, että ehdottomasti en kerro kenellekään! ;D Siellä minäkin poikkean lukuisien muiden paikkojen lisäksi, ehkä tuhlaan muutaman euron Monte Carlon kasinon yksikätisissäkin, saas kattoo. Enkä aio kertoa edes, vaikka voittaisin. Tai saas kattoo. :)
Hyvää reissua Sinulle! Shhhh...
- las palmas
Ulkomaanmatkailu on rahankeruuta junttikansalta.
- Tiedän
Et siis ole koskaan käynyt missään. :)
- N Hki ...
Pienyrittäjänä painanut töitä ja edelleen painan sen verran pienillä palkattomilla "lomilla", että vapaa-aikana on ihanaa olla kotona! Jos joskus raaskin viikon pitää vapaata, jätän sen jopa kertomatta ystävilleni, ettei alkaisi tulla ehdotuksia siitä, "mitä tehdään"...
Ihanaa olla, kulkea kameran kanssa omaan tahtiinsa ihan kotikaupungissa, herätä omasta sändystä omia aikojaan ilman herätyskelloa. Maata vaikka kotona koko päivä...
Muutama "pakollinen" reissu on tuntunut suorastaan työltä sosiaalisen työni lisäksi, en jaksaisi millään pieninä vapaa-aikoinani vetää kestohymyä naamalle ja ihailla vieraita paikkoja, ihmisiä, rakennuksia. Ihan tässä lähiympäristössä ja pienissä asioissa on niin paljon ihailtavaa, kun vaan olisi aikaa.- meeriamanda
Niin tasan ymmärrän sinua, noinhan minä toimin pitkästi yli 20 v. Nukkuminen oli suurin autuus, ja tovomus.
Pakkohan väliin on ladata ´akkujaan´ hiljaisuus oli minulle arvokkainta kaikessa.
Kun jälkikäteen mietin tekemisiäni... ihmettelen miten kauan jaksoinkin, no sydän sanoi et jaksamiset on loppu jos elonpäiviä haluan.
Olen kuin " lohjan rovasti " teen kotiasioitanikin fiiliksellä vähän päivässä, paljon viikossa :))
Hyvä että muistat itseäsikin, muista jatkossakin. - 0,69 c kpl
meeriamanda kirjoitti:
Niin tasan ymmärrän sinua, noinhan minä toimin pitkästi yli 20 v. Nukkuminen oli suurin autuus, ja tovomus.
Pakkohan väliin on ladata ´akkujaan´ hiljaisuus oli minulle arvokkainta kaikessa.
Kun jälkikäteen mietin tekemisiäni... ihmettelen miten kauan jaksoinkin, no sydän sanoi et jaksamiset on loppu jos elonpäiviä haluan.
Olen kuin " lohjan rovasti " teen kotiasioitanikin fiiliksellä vähän päivässä, paljon viikossa :))
Hyvä että muistat itseäsikin, muista jatkossakin.Kun pääsin eläkkeelle läksin hetken mielijohteesta etelä-amerikkaan, päiväntasajan alapuolelle.
Ajattelin että viimeinkin voin toteuttaa päähänpistoni.
Lento oli kamala, kuuma ja tappavan pitkä, välilasku kanarialla, siellä piti odotella tuntikausia.
Perillä oli k u u m a, siis todella kuuma.
Huoneessa oli vain puusäleiköt, ilmastointi toimi joko täysillä tai ei ollenkaan. Piti vähän väliä sulkea kun tuli liian kylmä, heti taas liian kuuma. Ilmastointia ei voinut kuulemma korjata, vessa meni tukkoon, lattia lainehti sitä itseään.
Yöllä heräsin ison sisiliskon kanssa samassa sängyssä. Matka oli aika kallis, hotelli oli päällisin puolin siisti ja hyvässä maineessa. Ihan kodikas se olikin äkkiä katsottuna.
Ankara vatsatauti iski seuraavaksi...Korkea kuume ja vessa tukossa, piti mennä altaalle vessaan.
Onneksi otin lukemista mukaan, luin ja laitoin ilmastointia auki ja kiinni, siinä aika meni. En viitsinyt edes yrittää sopeutua aikaeroon.
Muilla meni paremmin, eräskin ihminen oli mennyt takaisin saman hotelliin muutaman kuukauden päästä.
Kaikki eivät kestä kunnolla kuumuutta ja siihen lisäksi sairastuu..
Matkustelen vieläkin, olen aina matkustellut, ei aina voi onnistua.
Kun on terve niin kuumuuttakin kestää paremmin.
- Bemarimies.
Kateus on sairaus. Lomareissujen sairauksista en kuitenkaan ole kateellinen.
Liika aurinko, suolistosairaudet, nestetasapainohäiriöt ja lentomatkojen(pitkien istumisten) aiheuttamat terveysvaarat saavat minut vain iloitsemaan siitä, että minua ei matkustaminen kiinnosta.
Ensisijainen tunnereaktio on matkalle lähtevää naapuria kohtaan SÄÄLI, aito sellainen. Nautin hyvistä suomalaisista ruokapaikoista, hyvistä autoista, laadukkaista vaatteista. En siitä, että saan kävellä 2 viikkoa naama ruskeana
ja kertoa ihmisille siitä ihanasta viidennestäkymmenennestä kanarian matkasta.- tebenereeee
KATEUS EI OLE SAIRAUS!
ei kuulu diagnoosiluetteloon! tebenereeee kirjoitti:
KATEUS EI OLE SAIRAUS!
ei kuulu diagnoosiluetteloon!Mikä erottaa sen esimerkiksi alkoholismista?
Ei mikään. Paitsi että toista pidetään 'sairautena" ihan yhtä perusteetta ...
- piipiloo
Nuoresta saakka olen matkustellu siellä sun täällä,parhaimmillaan kolme kertaa vuodessa.Rahaa on palanut,mut mitä siitä.
Olen saanut sitä mitä olen mennyt hakemaan,muutosta arkeen ja katselemaan erilaista elämää,rantoja,maisemia,kulttuuria.
Nyt ei enää liioin jaksa sitä samaa,aina silloin tällöin fiilistelee,et olishan se kiva mut siihen se jää.Pitkille lentomatkoille ei enää halua,Eurooppa riittäis piipahduksineen.
Tulin kylläkin eilen juuri Tallinnasta "yökylästä",mutta sielläkin tuttuudessaan ei ole enää mitään uutta ja suuret kauppamarketit kyllästyttää,ja niitten tyrkyttävät myyjät,ohi ei pääse jos satut vilkaisemaankaan jotain vaatetta ja pysähdyt hetkeksi.
Toisaalta,he osaavat palvella,mitä täällä kotimaassa on enää vaikea saada vaikka joskus haluaisitkin.
Kotimaan matkailu kiehtoisi nykyään enemmän,onhan täälläkin upeita kohteita ja vaikka vaan ajella sinne pitkin poikin. - yksi elämä
Ulkomaat on suhteellista eli suomalaisten puhuessa ulkomaan lomailusta on lentokoneella 7-11 tuntia jonnekkin hiekkarannoille..
Itse en lähde lentokoneella etelän maihin millään perusteella vaan mielummin vietän lomani suomessa, sekä pohjois-ruotsissa ja pohjois-norjassa omalla autolla kierrellen!
kaksi viimeisintä kesää mennyt pelkästään suomea kierrellen ja ok fiilis.
Yliarvostettua lähteä lentokoneella 7-11 tunnin lennolle turistirysään tai hiekkarannoille! 1 vko Lento-hotelli-lento hinnalla voi pitää ylimääräisen 1kk vapaata työstä kotimaassa ja se jos mikä on maukasta ja rentouttavaa! Viime kesänä pidin 5kk:n kesäloman kun en käy etelän lomilla! :D- Pirre*
Mie taas olen kyllästynyt automatkoihin, ainakaan pohjoiseen en enää halua kiertelemään, vaellusreissut on stten aivan toinen juttu, niille voisin mennä jos ja kunhan jne..
Eurooppaa voisin kiertää ja katella autoillenkin, ja asuakin jossain Ranskassa esim. pitempäänkin, tai Italian maaseudulla...vuokraisin sieltä pienen mökin tai muunsellaisen..mutta unelmiahan ne nämä..vielä :)
Varojen vähyys on, ainakin minulla ollut este ulukomailla matkustelulle, ei kiinnostuksen puute.
Kesäkuussa lähen Irlantiin vaeltamaan viikoksi,
- 1943
Nojatuolimatkailu on minulle sopiva matkailulaji. Meillä on tavoitteena, että heräämme katselemaan klo 11 uutiset. Sitä ennen on uusintana vuodelta 1992 dokumentti Suomen kansallismaisemista. Katselen mielelläni. Tämäntyylisiä dokumentteja voisi olla paljon enemmän televisiossa. Itse hankin kerran videon ylellisistä junamatkoista. Se on ihan viihdyttävää katseltavaa. Orient Express-junalla olisi hieno matkustaa, mutta pikkupätkäkin on liian hintava.
- Vatsa kuralla
Hyvä auto, hyvät hotellit ja Suomen kaunis kesä.
Vai 6 tuntia lentokoneen ahtaissa penkeissä ja perillä torkoitten syötävänä. Luulen että kuolisin suruun ja ikävään jos en pääsisi pois täältä. Näen nyt jo painajaisunia että olen fyysisesti niin huonossa kunnossa etten pääse matkustamaan, niin rutiköyhä ettei ole rahaa matkalippuun tai niin sokea etten näe mistä portista lento lähtee. Joskus näen painajaisia siitä että olen unohtanut miten kapsäkki pakataan tai ninne laitoin passini.
En kaipaa turistirysiin enkä skandinaavihotelleihin. Rantalomat ei ole mun juttuni. Haluan nähdä uusia näkymiä, tutustua uusiin ihmisiin , tuntea uusia tuoksuja, kuunnella uusia ääniä. Haluan elää koko ihollani uusia asioita ja erillaisia asioita ja taas toisaalta, palata samoihin paikkoihin ja keräillä omia jalanjälkiäni maailman turuilta. Minua ei haittaa pitkät lentomatkat (nukun koneessa), kuumuus eikä kossteus, pärjään kohtuullisesti kielilläni, en pelkää juuri mitään paitsi sairasvuodetta ja avuttomuutta, olla toisten armoilla. (Kuten Eowyn ainoa jota pelkään ovat kalterit)Juuri noin. :) Yritäpä selittää matkustushalujaan sellaiselle, joka ei halua kotoaan mihinkään. Uudet kohteet kiinnostavat, mutta entisiinkin tuttuihin, niihin joihinkin mieluisiin, jonne syntynyt jotain tunnepuolen sympatioita, menee mielellään.
Mutta eihän kotoisissa oloissa viihtymisessä - tietenkään - mitään vikaa ole, erilaisuus lienee vielä sallittua. Itse olen tartuttanut matkailun tyttäriini jo íhan snadeina, joten samanlaisia reissaajia ovat hekin, aina jokin matkasuunnitelma vireillä. Joskus pääsee mutsikin messiin.
En ole koskaan laskenut matkustusmenojani "menoiksi", henkisesti virkistäviksi ja rikastuttaviksi ja itselleni melkeinpä välttämättömiksi sitä vastoin kyllä. Siihen saavat ylimääräiset rahani mennäkin. Vieraat kulttuurit eivät pelota vaan kiinnostavat, ja toivottavasti mahdollisimman kauan. En etsi suomalaisbaareja, vaan maistelen eksoottisempiakin makuja, vaikka esim. Intian ruoka saattaa olla minun makuuni toisinaan liian maustettua, josta ei raaka-aineen makua enää mausteen alta erota. Mutta kyllä sieltäkin ihan hyvää vähempimausteista ruokaa löytyy ja naan-leipä on aina hyvää.
Vain Intiassa olin kunnon oksennustaudissa yms. "asiaan kuuluvaa" ja e-colibakteeri oli matkatuliaisina, mutta sitäkään matkaa en kadu. Menisin uudelleenkin koska tahansa.
- sininen ovi
Mielestäni on näin että jos ei ole käynyt missään,ei osaa kaivatakaan mitään muuta.On vaan tyytyväinen siihen mitä on,itselle ei sopisi lainkaan tällainen paikallaan olo.
Kun on nähnyt yhden,haluaa lisää.Kun näkee muuta mitä ympärillä on,maailmankatsomus lisääntyy,myöskin suhteutus olemassaolevaan.
Itseäni reissatessa kiinnostaa kaikki mikä liittyy kohteeseen,eikä nuorempanakaan pelkkä rannoilla makoilu ollut lajini.
Jo se ilmasto,pelkkä luonto,asukkaat,ja rakennukset,elämäntyyli,ovat kiinnostavia.
Matkailu avartaa,sanotaan ja se pitänee paikkaansa.Mitäänhän ei tiedä kaivata jos ei ole nähnyt muuta kuin lähiympyrät.
Omaa elämääni se on rikastuttanut valtavasti ja en aio lopettaa kuin vasta etten jaksa.
Monet tuttavavani ovat yli 80v ja vielä jaksavat,asuvat talvet omassa nuorena hankkimassaan asunnossaan,ja kesäksi muuttolintujen tavoin palaavat kotisuomeen kunnes taas palaavat takaisin.
Ja heitä on paljonkin siellä vuoristokylässä samanlaisia,missä olen itsekkin viettänyt kuukausia.- ..
Kesällä voi makailla rannoilla suomessakin, jos sitä rakastaa niin talvella sitten rantalomalle.
Ei auringossa makailu ole sen hävettävämpää kuin pölyisten museoiden koluaminen helteellä.
Jää aikaa tutustua paikalliseen väestöönkin, rannalla makailusta huolimatta. Olen paljon rannalla, mutta en suorassa auringossa, otan aina päivänvarjon. - Pirre*
tinat kirjoitti:
Ihana nimimerkki sinulla - ja se vei jo matkalle sinisten ovien maahan ... :)
Olethan kuullut miksi ovat ovat sinisiä? :)
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Olethan kuullut miksi ovat ovat sinisiä? :)
..siis ovet..eikä ovat..onhan ne matkaoppaat varmaan kertoneet miksi..
- sininen ovi
Pirre* kirjoitti:
..siis ovet..eikä ovat..onhan ne matkaoppaat varmaan kertoneet miksi..
Hei,miksi ne muuten ovat sinisiä? En minäkään tiedä,vaikka oveni oli sininen ja uudesta tulee kans ; ))
- Pirre*
sininen ovi kirjoitti:
Hei,miksi ne muuten ovat sinisiä? En minäkään tiedä,vaikka oveni oli sininen ja uudesta tulee kans ; ))
:) uskottiin että sininen väri karkotti pahat henget....onko pysyneet poissa?
.. kirjoitti:
Kesällä voi makailla rannoilla suomessakin, jos sitä rakastaa niin talvella sitten rantalomalle.
Ei auringossa makailu ole sen hävettävämpää kuin pölyisten museoiden koluaminen helteellä.
Jää aikaa tutustua paikalliseen väestöönkin, rannalla makailusta huolimatta. Olen paljon rannalla, mutta en suorassa auringossa, otan aina päivänvarjon.Kokoaikainen resuaminen nähtävyyksissä ja museoissa ei ainakaan minulle ole lomaa - kaikkea kohtuudella. Jos paljon nähtävää, niin pidempi loma, että "vapaatakin" jää. Pitää sitä olla aikaa vain olla juuri sillä tavoin kuin itselle parhaiten lomalta tuntuu, aurinkoakin (D-vitamiinia), vaikka auringossa en enää juurikaan jaksa lojua. :) Istuminen katukahvilassa on yksi harrastamani tapa välillä katsella ja makustella elämänmenoa ympärillä.
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
:) uskottiin että sininen väri karkotti pahat henget....onko pysyneet poissa?
P.s. asiallisempikin selitys oli, - kuulemma sininen väri ei houkuttele hyönteisiä rakennuksen ikkunoitten ja ovien pieliin norkoilemaan :); silloin ammoisna aikoina tiedettiin/"luultiin" hyönteisten tuovan sairautta taloissa asuviin ihmisiin.
Pirre* kirjoitti:
P.s. asiallisempikin selitys oli, - kuulemma sininen väri ei houkuttele hyönteisiä rakennuksen ikkunoitten ja ovien pieliin norkoilemaan :); silloin ammoisna aikoina tiedettiin/"luultiin" hyönteisten tuovan sairautta taloissa asuviin ihmisiin.
Tyttären mökkihuussin ovi ja osa sisustaa on kreikkalaisen sininen, mutta kotimaiset hyttyryiset eivät näytä kunnioittavan sinistä, lienevät värisokeita, kun hyökkäävät kimppuun sielläkin. ;)
- sininen ovi
Pirre* kirjoitti:
Mjaa...pahoja henkiä? Eipä tainnu olla ja jos todella sininen väri ei houkuttele ötököitä,niin maalaampa uuden-vanhan mökkini oven ja pielet heti keväällä taas siniseksi.
On muuten hyvän näköinen punamulta-mökissä,sininen ovi.
Ei uskois,mut kokemusta on.
Ihania matkailevienkin ihmisten juttuja täällä! Pitäisiköhän meidän perustaa oikein "matkailukerho" ja joskus treffata joko lähempänä (mutta muualla) tai melkein maaliman ääressä? ;-D.
Mulla voi alkaa nimittäin olla matkakumppaneista nuusaa kun tuo puolisko - rakas silti - ei näyttäisi jaksavan (tai viitsivän) enää samalla lailla kuin minä. Ei sen puoleen, olen tosi paljon ihan yksin matkustanut ja toki se sujuu vieläkin, mutta ikä alkaa tuoda pientä saamattomuutta yksin lähtemiseen. Maailmalla olen nimenomaan vahvistanut itseäni, arkaa maalaistyttöä joka joskus muinoin mieluiten vain kulki muiden perässä... Luojan kiitos - ei enää !!!- Kaheli asuu naapuris
naapurini laittoi 1500 thaimaan matkaan. minä huollatin, pesetin ja vahautin auton ja vielä jäi 1000 euroa uuden polkupyörän hankintaa ja pyöräilyvarusteita varten.
eli naapurini on hullu.Halvemmallakin fillarilla pääsee. Eikä varusteilla ajella vaan määrätietoisella luonteella ja aktiivisuudella. Sillä samalla millä tulee se autokin pestyä ja vahattua - jos tulee.
En ekana menisi moittimaan sen paremmin naapuriani kuin ketään muutakaan hulluksi. Suuri vaara että on itse samassa joukossa... ;-/Olen pistänyt monet kerrat tuon rahan Thaimaan, Intian, Egyptin, Madeiran ja ja ja ,,,, matkoihin - enkä todellakaan kadu ainuttakaan matkaani. Elämäni valintoja, joita pidän onnistuneina. ;D Autoa ei itsellä ole ollut, eikä tule. Yleisellä liikenteellä pääsee ja taksilla hyvin olen päässyt lentokentälle. Enkä tunnustaudu hulluksi, onnelliseksi kyllä. Toukokuussa olen taas menossa ...
- piipiloo
tinat kirjoitti:
Olen pistänyt monet kerrat tuon rahan Thaimaan, Intian, Egyptin, Madeiran ja ja ja ,,,, matkoihin - enkä todellakaan kadu ainuttakaan matkaani. Elämäni valintoja, joita pidän onnistuneina. ;D Autoa ei itsellä ole ollut, eikä tule. Yleisellä liikenteellä pääsee ja taksilla hyvin olen päässyt lentokentälle. Enkä tunnustaudu hulluksi, onnelliseksi kyllä. Toukokuussa olen taas menossa ...
Madeiralla olen käynyt monta kertaa ja kolunnut levadoita,kerran kaatosateessa patikoitiin avojaloin ja pudotin jalkoja huuhdellessani putouksessa aurinkolasini virran mukaan.
Montesta on laskettu korilla ja vuokra-autolla kierrelty koko saari,Nunnien laaksot sun muut,kerran bussi juuttui tunneliin,mut sai kuin saikin peruutettua takas ja bussin perä oli jyrkänteen reunalla,siitäkin selvittiin ; )
Ja entäpä kauppahallin tuoreet hedelmät ja käärmeitten näköiset kalat. - Vain Minä Oikeassa
Jep, jep, ja sitten voit muistella vanhoilla päivillä miten ihanaa oli ajella pestyllä autolla ja ostaa sitä ja ostaa tätä ja ehkä ajatella myös niitä tyhmiä naapureita. Viisaita ei sinun ympärilläsi taida ollakaan.
- Siebenten himmel
Miksi pitäisi ymmärtää, suvaita voi silti. Yli kuusikymppisen luulisi jo tähän mennessä kohdanneen niitä, joita miellyttävät eri asiat kuin itseä. Min taas en oikein voi ymmärtää - suvaita voin silti - tapaisiasi yhden mielipiteen tyyppejä, joiden mielestä kai kaikkien pitäisi haluta samaa. Vai onko se Suomessa kansallinen sääntö?
Matkailu avartaa, sanotaan. Oikeasti se ei avarra, ellei matkailijan mieli ole avoin. Kotinurkilla joku voi kokea yhtä syviä tai pintapuolisia elämyksiä kuin ulkomaanmatkaaja. Sisäiset silmät ( ja ulkoiset) ovat meillä kaikilla hieman erilaiset, kuten arvostuksetkin. Kun Suomi oli suljetumpi eikä rahaa monellakaan ollut reissaamiseen (ja kielitaito oli olematonta), ulkomaanmatkat kai olivat jonkinlainen statuksen mitta. Nykytekniikalla voi ulkomailla olon kokea varsin syvällisesti kotisohvaltakin. Pahimmissa turistirysissä kun ei nähtävyyksistä voi ainakaan nauttia hikisen turistilauman keskeltä. Tosin voi sekin edustaa jollekin suurta elämystä. Leben unda leben lassen, niin voi ymmärtää paljon enemmän...- -
Hyvä, kun kirjoitit hyvin puolestani. Nyt ja taas lueskellessani en ihmettelemästä lakkaa, miksei kaikilla ole jo mennyt tietoisuuteen, että kukin tekee tai on tekemättä, mistä tykkää, tai ei tee.
Kukin avartaa maailmaansa omilla avuillaan, ja mieltymyksensä mukaan, harvasta asiasta on vain yhtä totuutta. - kirjoitti:
Hyvä, kun kirjoitit hyvin puolestani. Nyt ja taas lueskellessani en ihmettelemästä lakkaa, miksei kaikilla ole jo mennyt tietoisuuteen, että kukin tekee tai on tekemättä, mistä tykkää, tai ei tee.
Kukin avartaa maailmaansa omilla avuillaan, ja mieltymyksensä mukaan, harvasta asiasta on vain yhtä totuutta.Sanopa muuta, "Elä ja anna toisten elää" on hyvä sanonta ihan suomeksikin. :)
- mamma vaa
Ihanaa matkaa Pirrelle !
Mun ukko ei lähde enää mihinkäs.Itte olin v.2005 viimeks eteläs.Mittään Thaimaan lentoo emmää jaksais,johoski lähemmäs kyl olis kiva.Muijaporukas ollaan käyty.Nyt ei likat enää tul äititten kans matkoil :)- Pirre*
Kiitos, Mamma vaan, ilm. Turuust :)
Joo ja en minä nyt odottele enää mieheni lähtemisiä, lähen kun saan lakisääteiset vapaani tästä nyk. "virastani", ja miulla on kiva matkakaveri, oltu jo Lapin reissuilla yhessä ja tiedän ettei parempaa matkakumppania löydy. - mamma vaa
Pirre* kirjoitti:
Kiitos, Mamma vaan, ilm. Turuust :)
Joo ja en minä nyt odottele enää mieheni lähtemisiä, lähen kun saan lakisääteiset vapaani tästä nyk. "virastani", ja miulla on kiva matkakaveri, oltu jo Lapin reissuilla yhessä ja tiedän ettei parempaa matkakumppania löydy.Mikäs sen mukavampaa,ku mukava matkakumppani.Met ollaa siskokset tyttärines matkusteltu ja hauskaa on ollu.
Viäl sää jaksat töitä tegrä,hyvä niin,ku saat olla terveenä.
oikias olit,terveiset tuli Turust.Et olekka veispuukis ollu aikoihi,niinku emmää tääl.
Yks ilta ajattelin taas kurkata ;) - Pirre*
mamma vaa kirjoitti:
Mikäs sen mukavampaa,ku mukava matkakumppani.Met ollaa siskokset tyttärines matkusteltu ja hauskaa on ollu.
Viäl sää jaksat töitä tegrä,hyvä niin,ku saat olla terveenä.
oikias olit,terveiset tuli Turust.Et olekka veispuukis ollu aikoihi,niinku emmää tääl.
Yks ilta ajattelin taas kurkata ;)Olen terveenä kitunut :)
Ja se vespuuki, on uusi suomennos, saa miut tuntemaan huonoa omaatuntoa..kun pitäisi moikkailla ja kommentoida ja peukutella...ajattelin pistää koko vespuukin kiinni, niin heittää vaivaamasta..:)
Siellon sukua maalimalta jotka ei käy edes Suomessa käydessään, ja näitä nuorten juttuja ei aina hikoilematta voi lukea :) - pelkään että he diskaavat miut ulos sieltä kun kommentoin kritisoiden..
Tämä riittää ja kiva kun käyt täälläkin, ja aina mie siut tunnistan, kivaa kevää odotusta :)
- tinaton
Vilkaise iltapäivälehteä ja kirjoitusta siististä thaimaasta.
Ei tarvitse opiskella iltapäivälehtiä, jos on käynyt siellä useamman kerran ja useammassa kohteessa. :) Tiedän, mitä matkaltani odotan ja mitä siellä teen - ja myös millaista siellä on. Olen ollut siellä yhteensä jo kuukausia. Tiedän plussapuolet ja miinuspuolet. Sisarentytär on sitä paitsi matkaopas, joten ...
tinat kirjoitti:
Ei tarvitse opiskella iltapäivälehtiä, jos on käynyt siellä useamman kerran ja useammassa kohteessa. :) Tiedän, mitä matkaltani odotan ja mitä siellä teen - ja myös millaista siellä on. Olen ollut siellä yhteensä jo kuukausia. Tiedän plussapuolet ja miinuspuolet. Sisarentytär on sitä paitsi matkaopas, joten ...
Lisään vielä, että en ole sairastunut Thaimaassa vatsatauteihin kertaakaan, toisin kuin Intian-reissullani. Aina kaukomatkoilla on syytä olla tietoinen bakteerikannan erilaisuudesta ja varauduttava itse käsideseillä yms. Ekalla Thaimaan matkalla ensi päivänä "vatsa vähän ihmetteli", että mitä tuli syötyä, vaikkakaan en silloinkaan sairastunut, vatsan piti vain tottua erilaisiin mausteisiin. Liialliset pelot ovat turhia, mutta vieraita kulttuureita ja gourmeita pelkäävän on parasta olla kotimaassa, sekin hyvä vaihtoehto.
- Uusi Baijerilainen
Etene joskus Suomen kartan kainalosta ylöspäin. Sen jälkeen et enää kaipaa ulkomaille.
Olet siis Lappi-ihminen ja koet sen parhaaksi etkä edes kaipaa muualle. Upeaahan Lapissa on, mutta ei välttämättä sulje pois muuta matkailua. Molempi parempi? :) Minulle viikko kerrallaan systerin mökillä Lapin hiljaisuudessa riittää, olen seurallisempi ja alan kaivata ihmisiä.
- älä selitä,
tinat kirjoitti:
Olet siis Lappi-ihminen ja koet sen parhaaksi etkä edes kaipaa muualle. Upeaahan Lapissa on, mutta ei välttämättä sulje pois muuta matkailua. Molempi parempi? :) Minulle viikko kerrallaan systerin mökillä Lapin hiljaisuudessa riittää, olen seurallisempi ja alan kaivata ihmisiä.
Sinun mielipiteesi on jo kuultu joten anna olla. Mene mihinkä tykkäät, älä korosta sinun mieltymyksiäsi jokaiselle. Ei tämä keskustelu liene sinun varassasi ole?
Uskomaton päällepäsmäri olet. - Seli seli seli
älä selitä, kirjoitti:
Sinun mielipiteesi on jo kuultu joten anna olla. Mene mihinkä tykkäät, älä korosta sinun mieltymyksiäsi jokaiselle. Ei tämä keskustelu liene sinun varassasi ole?
Uskomaton päällepäsmäri olet.Vain sinun mielipiteesi saa kuulua? Sinäkö määräät täällä kuka saa kirjoittaa? Rupea sheriffiksi, niin tulee puhdasta jälkeä,
älä selitä, kirjoitti:
Uskomaton päällepäsmäri olet.Kannattaako hyökätä toisten kirjoittajien kimppuun? Saanet siitä jotain erityistä mielihyvää ...
- :))))
älä selitä, kirjoitti:
Uskomaton päällepäsmäri olet.@ älä selitä
Ei rekkautumaton saa mitään määrätä, se oikeus on vain rekisteröityneillä, äärettömyyteen saakka.
Heille on annettu oikeus ja valta, määräillen vetäistä matto muiden alta, ja näyttää pylväällään valtavalta. :)) - ;=)
:)))) kirjoitti:
@ älä selitä
Ei rekkautumaton saa mitään määrätä, se oikeus on vain rekisteröityneillä, äärettömyyteen saakka.
Heille on annettu oikeus ja valta, määräillen vetäistä matto muiden alta, ja näyttää pylväällään valtavalta. :))Mikä logiikka tuossa oli? Rekkaudu ihmeessä jos haluat suureksi ja mahtavaksi.
- Loogikko
;=) kirjoitti:
Mikä logiikka tuossa oli? Rekkaudu ihmeessä jos haluat suureksi ja mahtavaksi.
Kateus kateus ja kateus ;)) Ei siihen logiikkaa tarvita, kun alitajuntainen kateus iskee.
- isoäiti*
Kyllä kiinnostaa ja kiinnostanut nuoresta lähtien. Silloin lähdimme Malmilta, ennen
Seutulaa. Keihäsmatkoilla piti kokeilla seuramatkojen ihanuus ja kurjuus.
Sairastanutkin olen monessa maassa, hengissä kuitenkin vielä, ja tavannut monenlaisia välskäreitä
Nykyisissä lentokoneissa on hyvät makuupaikat, jos on pitkä reissu, joten ei tarvitse valittaa ahtautta ja mieleisensä ruoan ja paikan voi valita etukäteen.
Matkustaminen on tehty mukavaksi, kun monilla suurilla lentokentillä on hyvät lepotilat suihkuineen ja muine palveluineen.
Aina on uusi matkasuunnitelma muhimassa, kun entiseltä kotiutuu. Olen ollut purjehdusreissuilla, autoilumatkoilla, maalausmatkoilla, monenlaisilla kulttuurimatkoilla, työmatkoilla, luontomatkoilla, puutarhamatkalla, matkaseurana
ehkä muillakin, joita en nyt muista.
Hyvää matkaa kaikille!Pieneläkeläisen perhebudjetti!
Esimerkiksi Mexikon lentomme olisivat business-luokassa maksaneet n. 800€ / hlö enemmän.
Karvahattupuolen meno-paluu exit-paikat sai sentään 120€/henkilö. Tai sitten se oli tupla.
Kiertomatkoja lukuun ottamatta olemme käyttäneet varsinaisia seuramatkoja hyvin vähän.
Nekin etupäässä kohteen, ajankohdan ja hinnan vuoksi.
Vatsamme ovat aina olleet kunnossa myös arabialueilla ja kestäneetjoskus epäilyttävän näköiset Kauko-Idän pöperöt mutta luotan siihen että kiehvassa öljyssä kypsennetty on harmitonta.
Vitsaputken vuoksi olen turvautunut lääkäriin Irlannissa, Gardalla ja Kuubassa.
Syynä on aina ollut kylmä vesi tai kivipenkit.
Apu on ollut nopea ja tehokas.
Nykyään pidän aina mukana pikapakkausta. Pussit kahden tunnin välein ja aamulla ovat oireet poissa.
Viimeisen vajaan vuoden hämmingit ovat johtuneet peräsuolisyövästäni jälkimaininkeineen eikä sillä ole mitään yhteyttä matkaustamiseen.
Normaalisti meillä on maksettuina kolmet ( halpis ) lennot.
Joskus hotsku ensimmäiseksi tai viimeiseksi päiväksi sekä auto kentälle.
Toisinaan pelkkä kaupunkiloma.
Nyt on tarkoitus lähteä Espanjaan toukokuussa ja olla heinäkuussa viikko Munchenissä.
Sydäntalven risteilyt olemme tavallisesti varanneet kesällä mutta nyt olo on hieman epävarma.
- heppatiitti
Nautin kodistani , veneestäni, autostani, mopostani, puhtaista Suomalaisista ruokapaikoista , joissa vierailen lähes joka sunnuntai.
1984 lopetin matkustelun, Bulgariassa saamaani "vatsa vähän ihmetteli"-p.askatautiin, joka kesti lähes viikon. - Kerran Ruotsissa
Turhaa tuhlausta.
- kysyn vaan
aika usein etelänmatkoilla moni saa vatsataudin jopa aika pahan, mitä iloa sellaisesta on..
Pientä tolkkua!
Syötävän lisäksi.
Paperirahat ovat pöpesiä. Vaikka eivät edes olisi tavanomaisen nyhrääntyneitä.
Jokainen oven kahva, kaide yms. saattaa sisältää riittävän annoksenaiheuttajia.
Ei tarvitse olla vainoharhainen jos kuljettaa mukanaan käsidesipulloa jolla, asunnolle tultua, viimeistelee saippuapesunsa.
Kosteuspyyhkeethän kulkevat taskussa tai laukussa.
Nimimerkki: Ei koskaan vatsatautia.
Minä ymmärrän.
Koko ikä, lapsuudesta alkaen samalla paikkakunnalla, samassa työpaikassa, samassa asunnossa ja samalla kesämökillä niin mielestäni turvallisuuden hakeminen näistä puitteista on täysin ymmärrettävää.
Muutama tuttavani lähtevät etelään vain tuttavapariskuntanssa kanssa samaan hotelliin.
Minä en puolestani ymmärrä ulkomaaan matkailun samaistamista etelän (ranta) kohteisiin!
Suosittelisin vaihtelun hakemista kiertomatkoista, lämpimien merien risteilyistä, Välimerikin kelpaa ja yksinkertaisesti vaikkapa omatoimisista Euroopan kaupunkilomista.
Tämä ikäluokka vaeltelee vähemmän rinkat selässä mutta tavatonta sekään ei ole.
Karavaanin kiskominen leirintäalueelta toiselle on ajatuksena jäänyt minulle vieraaksi.
Meillä on tähän mennessä Euroopan automatkailua noin 160000km vuokra-autot.
Lomamatkojen lentsikkanousuja meillä on noin 150kpl
Reisussa on oltu yhteen laskettuna noin 4,5 vuotta.
Siitä huolimatta 2 - 3kk kotona aiheuttaa jalkapohjien kutinaa.
Penskamme saivat saman tartunna. Noin 13 - 14 vuotisiksi kulkivat makanamme ja sen jälkeen liikkuivat alkuun kahdestaan 3 kaupunkilomaa.
Sittemmin omatoimista reppuiliua pitkin Eurooppaa, Kaukoitää, kerran Andeilla ja kaksi laitesukellusmatkaa.
Minulle on viime aikojen epävarmuus luonut ukkoontumisen pelkoa.
Helmikuinen Kuuban kiertelyn virtsaputkitulehdus ei aiheuttanut pahempaa hämminkiä.
Toukokuinen äkkilähtö Espanjasta, peruuntuneet Munchen ja syksyn Espanja sekä tämän aamuinen kolmen vuorokauden syömättömyyden jälkeinen loska-paskassa ajo kotiin alkavat kypsyttämään ukkoa.
Onneksi vaimolla menohalut ovat säilyneet.
Jos ei minusta ole kaveriksi tyttöjen matkat piristävät.
Kyllä minäkin uskon valoisaan tulevaisuuteen!
Tähystys ja testi on 11.05. ja myöteiseen tulokseen luottaen ovat Espanjan touko- / kesäkuun lennot maksettu vuoden alussa.
Toinen yritys heinäkuun Mynchenniin on lentojen osalta selvä, samoin hotskuvaraus.
Lienee luonnekysymys?
Tallatessani krapulapäissäni Tukholman vanhan kaupungin laiturille
v1964 minua v-tti oma avuttomuuteni ja päätin silloin, että jos minulla joskus on omia lapsia niin ne eivät saa olla yhtä avuttomia.
Soveltuvuustestien kallonporaajat ovat väittäneet minun pitävän enemmän matka teosta kuin perillä olosta.
Onneksi 1/4 osaltaan tataari- ja ripaus baijerilaisverta omaava vaimoni on pysynyt mukana, myös työpaikkakuntien vaihdoissa.- Puoleen hintaan
Matkustan kerran kuukaudessa venäjälle tankkaamaan autoni.
- Pirre*
Tää kyllä nauratti :))
- mk
Sellaiset henkilöt jotka eivät maktkustele johtuu yleensä siitä että pitää olla jonkinmoinen kielitaiso että pärjää vieraassa maassa vieraalla kielellä. Se on sitä junttiutta ettei osta olla muutakun kotikylässä että silleen. Itse pirkanmaalla asuneena akttelin kolmostietä että kun ikää tulee ja lhdetään opiskelemaan niin tuota tietä etelään päin ja nyt jo yli 20v pääkaupunkiseudulla asuneena ei minua enää tumppukylään asumaan saa vaikka maksettaisi ja kaikki palvelut ovat lähellä ja kaikkein paras kun lentokentta alle 10km päässä. Matkailu avartaa ja ei loma ole lomaa jos kotona joutuu notkumaa. Kotimaan matkailu ei ole kivaa kun suomessa liian korkea hintataso lomailuun mutta nyt teen poikkeuksen eli pääsiäisenä lappiin. Halpamaihin kun matkustaa missä pärjää 500e pariviikkoa niin se vasta kivaa on
- kuinka ruottiksi
Kielioppi on suomenkielelläkin vähän ontuvaa.
- kuinka suomeksi
kuinka ruottiksi kirjoitti:
Kielioppi on suomenkielelläkin vähän ontuvaa.
Miten sinulla sitten. Pitää olla: suomen kielellä.
- 5.polven stadilainen
Monella vähemmän juntilla on varaa lomailla Suomessa. Monet viihtyvät omilla mökeillään tai ihan kotiympäristössään. Vain juntit arvostelevat ihmisiä asuinpaikan tai ulkomaanmatkojen perusteella. Matkailu ei näköjään avarra kaikkien mieltä. Taas yksi juntti mainostaa Helsingin erinomaisuutta omana asuinpaikkanaan "tuppukyliin" verrattuna. Monikaan syntyperäinen ei samaan lankea. Suomessa on upeita kaupunkeja ja vielä puhdasta maaseutuakin, jota ei kaikkialla enää löydy.
"on filmi-ilta, näytän perheelle vanhoja lomavideoita.
Ja rahaa on! Sillä lailla"
Minullakin on tuota rahaa, ei kuitenkaan niin paljon että en pystyisi ulkomailla pashalle taipumaan.
Tämä aloitus tuntuu itsekehulta ja vähävaraisten mollaamiselta.
H.Näkökulma muuttuu! Mania ei milloinkaan.
Olimme jo aikaisemmin käyneet tulevan nvaimoni kanssa Ruotsissa ja Tanskassa mutta niitä en laske, Viron ja Norjan ohella "ulkomaiksi".
Ensimmäinen "oikea" matkamme kesti 4,5 viikkoa ja suuntautui autonkäppänällämme Välimerelle.
Ensin P-Italian kautta nykyiseen Sloveniaan ja sitten Provenceen, Mentoniin.
Pakollisten Pisan, Venetsian ja Rooman lisäksi vain makailinne rannoilla, joimme punkkua ja söimme Wienerschnitseleitä!
Auton taka- ja sivulasit täytyi varustaa tarroilla. Heko, heko.
Etuiskari halvaantui paluumatkalla Sveitsissä ja tasauspyörästö P-Saksassa.
Tanskasta tulimme kotiin SOS:n kyydillä.
Auto pari viikkoa myöhemmin kuormurin lavalla työpaikkani portille.
Litaniallani haluan kuvata asenteidemme muutosta.
Kahdestaan, alkuun rantalöhäilyä.
Lasten kanssa safari- ja huvipuistoja, Legolandia yms. yhdistettynä rantalomiin.
Ikääntymisen myötä ovat mielenkiinnon kohteet ja matkustustavat muuttuneet mutta yli 10-vuotta sitten tapahtunut, työttömyyden kautta eläköitynen lisännyt mahdollisuuksia.
Koskaan emme ole viihtyneet laumoissa.
Sen verran on niistä kokemusta, että jotain hiivatin törppöä täytyy aina odotella (paitsi kiertomatkoilla).
Uusia ympäristöjä, ihmisiä uusista kulttuureista, uusia, pitempikin kestoisia ystävyyksiä kielitaidon puitteissa.
Uusia ajattelutapoja samalla todeten ihmisen perusluonteen yhtäläisyyden kun kurkkaa pintaa syvemmälle.
Voisihan tätä jatkaa.hunksz kirjoitti:
"laiska-lasse"
Öh..tota...
"Tämä aloitus tuntuu itsekehulta tai vähävaraisten mollaamiselta"
H."hunksz"
Minusta siinä on muutakin kuin vähävaraisuuden mollausta.
Olenkohan ilkeä kun olen näkevinäni siinä myös tiettyjen ajatustapojen, rajallisten valmiuksien yms. mollausta?
Mutta itse asia on minua kiinnostava.
Ymmärrän myös ihmisiä jotka kokevat kaiken uuden ja vieraan uhkana.
Jotkut jopa näkevät, tilanteeseen tultuaan, kokemuksessa vain omia ennkkoluulojaan vahvistavia piirteitä.
Eiköhän oma, hyvä olo ole jokaiselle tärkeitä?
Rikoslain puitteissa ja pahemmin yleisiä normeja loukkaamatta!
Taisin eilisellä lennolla loukata ko. normia?
Koneeseen noustuamme ihastelin yhden keski-ikäisen rouvan pyylevää takamusta ja lopulta ehdotin jospa hän siirtäisi perseensä hetkeksi sivuun laskeakseen minut eteen päin.
Tämä onnistuikin mutta pian tämä rouva juoksi käytävää pitkin kimppuuni huutaen herjauksia ja läväytti avokämmenellä kasvojeni vasemmalle puolelle.
Ympärillä olevat kanssamatkustajat ryhtyivät suojelemaan minua.
Sama toistui muutaman minuutin kuluttua mutta ympäristö esti pahoinpitelyn uusiutumisen.
Itse en uskaltanut tehdä mitään. Naiseen kiinni? Olisihan selittämistä.
Alkoholin tarjoilu ko. naiselle loppui jo ennen alkamistaan.
Seistessäni ko. rouvan takana päättelin hänen jutuistaan ettei "perse" sanan olisi ehkä hänelle vieras.
Väärä normiarvio?
Minua suorastaan hävetti lentoemojen vakuuttelut fyysisen koskemattomuuteni suojelusta!
- Tv.stä tuttu
Matkustaisin ulkomaille vaan jos en olisi nähnyt esim äitiäni 25 vuoteen.
Lähtisin tunneihmisenä "kadonneen jäljille" . - kuumat kyyneleet
Herkkiä tapaamisia , joissa näkyy kuinka paljon pitkään kateissa ollut äiti/isä lastaan rakastaa.
- mailisK
Siinä ohjelmassa näkee, miten äiti voi kiintyä lapseensa.
- ..........
lentokoneessa ärsyttää, kun poistuessa, joku tukkii käytävän ja jää juttelemaan, muut seisoo takaosassa ja odottaa ahtaassa paikassa..pitäs ajatella muitakin kuin itseään, siksi ei laumassa tee mieli olla..
- meeriamanda
Miksi hyväksyt tukkijan, onhan sinulla suu puhua? Taatusti ´ärjäisisin´ eestä pois , ja äänellä et menisi perille :))
Samahan se on tavaratalojen rullaportaissa... vaikka olisi kuvin ja tekstein et vasenreuna on oltava vapaa... heille jotka ovat kiireisimpiä ... ei oppi mene perille.
Junttius istuu suomalaisiin, minä , minä eikä muita :// - Työ- ja huvimatkaili
Ja samassa tilanteessa minä istun ihan kaikessa rauhassa itsekkäästi tuolillani ja ihmettelen ihmisten kiirettä päästä tungeksimaan tiiviissä jonossa. Jono seisoo aina pitkään. Ensin odotellaan lupaa lähteä koneesta ja sitten ihmiset laskeutuvat portaita omaa tahtiaan. Matkatavaroita joutuu aina odottamaan ainakin pienen hetken ja usein odotellaan taas jonossa passitarkastukseen.
Koska en pidä jonoista, otan rauhallisesti ja pääsen usein lähtemään ulos lentoasemalta ennen jonossa tungeksineita. Matkatavarat tulevat hihnoille omaan tahtiinsa ja kuljen rauhallisesti hikoontumatta.;) - Työ- ja huvimatkaili
Työ- ja huvimatkaili kirjoitti:
Ja samassa tilanteessa minä istun ihan kaikessa rauhassa itsekkäästi tuolillani ja ihmettelen ihmisten kiirettä päästä tungeksimaan tiiviissä jonossa. Jono seisoo aina pitkään. Ensin odotellaan lupaa lähteä koneesta ja sitten ihmiset laskeutuvat portaita omaa tahtiaan. Matkatavaroita joutuu aina odottamaan ainakin pienen hetken ja usein odotellaan taas jonossa passitarkastukseen.
Koska en pidä jonoista, otan rauhallisesti ja pääsen usein lähtemään ulos lentoasemalta ennen jonossa tungeksineita. Matkatavarat tulevat hihnoille omaan tahtiinsa ja kuljen rauhallisesti hikoontumatta.;)Jos lentokentältä poistutaan bussilla, tulen bussiin viimeisten joukossa ja poistun bussista luonnollisesti ensimmäisten joukossa. Järjen käyttö ei ole kiellettyä.
- demeter
Joku kirjoittaja totesi taannoin, että meidän palstasta ei saa keskustelevaa millään. Minusta tämä ketju on ollut keskusteleva.
Itse edustan tässä - kuten muuallakin - vähemmistöä, joka ei halua kasvattaa hiilijalanjälkeään ulkomaanmatkailulla. Päätöstä tukevat myös täällä mainitut syyt. Kun ikää tulee, myös tietyt luonteenominaisuudet tulevat esteeksi: rohkeus on vähäisempää ja sen mukana epävarmuuden- ja epämukavuuden sieto. Myös orientoituminen yllättäviin ja nopeasti vaihtuviin tilanteisiin on tutkitusti vaikeampaa kuin nuorena. Nämä seikat tulevat esteiksi ainakin omaehtoisessa matkailussa.
Mutta koska matkailu koetaan "jokamiehenoikeudeksi" ja sitä harrastetaan
kaikissa ikärymissä ja kaikissa sosiaaliluokissa olen paljon miettinyt, mikä siinä on niin vastustamatonta ja eikö samoja elämyksiä, samaa "avartumista" olisi saatavilla myös vähemmän ympäristöä kuomittavilla keinoilla.
Joku mainitsi täällä nojatuolimatkat. Niitä itsekin harrastan - tai ainakin harrastin silloin kun minulla telkkari oli. Matkakertomuksia ja -kuvauksia luen myös mielelläni, samoin kuuntelen tuttujen matkaraportteja - elleivät ne nyt sisällä vain kommentteja palvelusta, ruuista tai ilmoista.
Täälläkin kirjoittajat osasivat ihan houkuttelevasti kuvata kokemuksiaan matkoista/matkailusta.
Ei jäänyt epäselväksi, että matkustaminen on monelle lähes elinehto.
Mutta miksi ? Osa vastasikin ja olen myös yrittänyt "kavereilta kysellä", mutta .
mitään yhteistä selitystä en löytänyt, ellei se sitten ollut "arjesta pois" idea. Joidenkin kohdalla jäi vähän sellainen tunne (tarkoitan tuttujani), että matkalla "kuuluu" käydä vähintäin kerran vuodessa muuten ei ole mitään "puhuttavaa" seuroissa. En silti usko, että kyseessä on pelkkä statusajattelu tai muoti-ilmiö.
Samoin kiinnostaa se, onko tosiaan niin, että maailmanmatkaajat eivät ajattele asiaa ympäristönäkökulmasta. Vaikka tiedemiesten raportit ympäristön - ja elonkehän tilasta ovat osin ristiriitaisia, ei tarvita kuin omat aistit kertomaan, ettei "sinisellä planeetalla" mene hyvin. Luultavasti se kestää vielä meidän aikamme, mutta entä lapsemme ja lastenlapset ? Vaikka olen naivi, niin naivi en ole, että uskoisin ympäristöongelmien ratkeavan jollakin poppaskonstilla- 1943
Kestävä matkailu on yksi lempiaiheistani. Esimerkiksi en haluaisi matkustaa sellaisille rannoille, missä paikallisilta asiakkailta on viety elinkeino, kun rannat on otettu monikansallisten yhtiöiden käyttöön. Tehtiinköhän Thaimaassa tsunamin runtelemille paikoille uudet hotellit? Ei viisastuttu ja viety korkeammalle, en ole seurannut.
Virtuaalimatkailu on myös mielenkiintoista. Kameralla pääsee usein kohteisiin, mitä tavallisilla seuramatkoilla ei näe. Jos ajattelee oikeudenmukaisuutta, miten pitkälle voisimme matkustaa, jos jokainen ihminen matkustaisi vaikka junalla yhtä pitkän matkan? - demeter
1943 kirjoitti:
Kestävä matkailu on yksi lempiaiheistani. Esimerkiksi en haluaisi matkustaa sellaisille rannoille, missä paikallisilta asiakkailta on viety elinkeino, kun rannat on otettu monikansallisten yhtiöiden käyttöön. Tehtiinköhän Thaimaassa tsunamin runtelemille paikoille uudet hotellit? Ei viisastuttu ja viety korkeammalle, en ole seurannut.
Virtuaalimatkailu on myös mielenkiintoista. Kameralla pääsee usein kohteisiin, mitä tavallisilla seuramatkoilla ei näe. Jos ajattelee oikeudenmukaisuutta, miten pitkälle voisimme matkustaa, jos jokainen ihminen matkustaisi vaikka junalla yhtä pitkän matkan?Juuri tuollaista vastuullisuutta matkailussa tulisi mielestäni olla (1943), suosia ekomatkailua (vrt egomatkailu..)).
Kestävän kehityksen mukainen matkailu taitaa vain olla kovin marginaalista.
Mitä nyt ex-ministeri (Osmo Soininvaara) pyöräilee Välimerelle,
vaelletaan tunnetulla pyhiinvaellusreitillä tai interrailataan.
Eettisten ja ekologisten asioitten huomioonottaminen matkailubisneksessä jää luultavasti sille tasolle, millä se tälläkin hetkellä on, eli vastuullisten yksilöitten harrastukseksi, ellei sitten maailma muutu katastrofien kautta sellaiseksi,
että rajoitteita on pakko asettaa. En tietenkään sellaista povaa enkä toivo,
mutta pidän todennäköisenä. Ja onhan niitä jo koettukin: tsunami, tuhkapilvi, poliittiset levottomuudet eri maissa.
- 1943
On kummallista, ettei vielä tässä iässäkään tajuta sitä, että olemme erilaisia. Vanha sanontahan on "Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä". Yksi suurista oivalluksista avioliitossani oli, että pitää hyväksyä toinen sellaisena kuin hän on. Sama pätee kaikkiin ihmisten välisiin toimintoihin. Ei toinen ole huonompi, oudompi tms, jos on kiinnostunut muista asioista kuin minä. Saan melko hyvän eläkkeen, mutta en sentään voi matkustella mielin määrin. Elämäni matkan tein 1978 mm. Etelä-Amerikkaan. Siellä minulle valkeni, että priorisoin tulevan mieheni seuran. Mieluummin hänen kanssaan kotona kuin yksin maailmalla.
Sama perusajatus. Pääasia on viihtyminen valitsemallaan elämäntavalla, valisemansa kumppanin kanssa.
Meillä on vielä elämämme matka tekemättä. Tuskin sitä tuleekaan.
Onneksi meillä, elämäni sulostuttajan kanssa, on aidosti samansuuntaiset asenteet arkisiin asioihin mm. matkusteluun.
Olimme tarkoituksetta testanneet sitä muutamaan kertaan mutta varsinaisen siivilän muodosti 1971 auton rottelollamme tekemä, 4,5:n viikon ajelu Välimeren pohjoisrannalla.
Majoitus omassa sopu iglussa.
Auto hajosi kotimatkalla ja muuta pientä.
Käytännön syistä olen ollut joskus estynyt lähtemään tai vaimolle on muuten tullut hyvä tilaisuus joten hän tekee kerran, pari vuodessa tyttäjen matkan, 1 - 3 viikkoa.
Eräs estyneisyyteni syy on se, että kokoaikaisen seurustelumme oheen ei pieni irtiotto ole pahitteeksi.- Ihan peestä
1943
Veijalaisen ohjelma tänään, jossa ulkomaanreissaajaa jututettiin.
Voin sanoa, että yhdellä viidestäsadasta on tuollaisia rahasummia, millä
mokomat vaellukset toteutetaan. - passi/hammasharja=
laiska-lasse kirjoitti:
Sama perusajatus. Pääasia on viihtyminen valitsemallaan elämäntavalla, valisemansa kumppanin kanssa.
Meillä on vielä elämämme matka tekemättä. Tuskin sitä tuleekaan.
Onneksi meillä, elämäni sulostuttajan kanssa, on aidosti samansuuntaiset asenteet arkisiin asioihin mm. matkusteluun.
Olimme tarkoituksetta testanneet sitä muutamaan kertaan mutta varsinaisen siivilän muodosti 1971 auton rottelollamme tekemä, 4,5:n viikon ajelu Välimeren pohjoisrannalla.
Majoitus omassa sopu iglussa.
Auto hajosi kotimatkalla ja muuta pientä.
Käytännön syistä olen ollut joskus estynyt lähtemään tai vaimolle on muuten tullut hyvä tilaisuus joten hän tekee kerran, pari vuodessa tyttäjen matkan, 1 - 3 viikkoa.
Eräs estyneisyyteni syy on se, että kokoaikaisen seurustelumme oheen ei pieni irtiotto ole pahitteeksi.@laiska-lasse ja autonromu!!!
En voi muuta kuin nauraa hykerrellen, sillä lapseni lähti poikaystävänsä kanssa Suomesta Espanjaan vanhalla "Pösöllä", joka tietenkin reistaili matkalla, mutta perille pääsivät "tuhannen korjauksen" kautta.
Olihan heillä aikaa olla siellä, mutta paluu ei olisi enää onnistunut samalla autolla, joten hieno tarjous heille olikin. Ajakaa tuo vanha 65-malli Opel sinne Suomeen. Mikäpäs siinä, auto oli pelleiltään hieno ja ajettu vain 65.000 km ja olikohan silloin vuosi 198?? luku.
Ongelma olikin auton hidas kulku ja "ylämäki nousu". Taisi siinä olla lämmitys/siis kylmä puhalluskin pielessä ja mitä lieneekään ollut muuta?
Vihdoin heidän saavuttua Suomeen sitruuna lastissa, he totesivat. Matka oli elämys mennen ja tullen. Mikäli he joskus eroavat, niin ihme se on. Oli mukamas niin monta avioriitaa käyty jo matkan aikana.
Avioliitossa he eivät ole vielläkään, avekkina ovat, mutta kaksi ihanaa lasta heillä on!!
Tulipa tuosta mieleeni, että heidät pitäisi taas saada yhdessä " Etelänmatkalle" autolla läpi Euroopan, mutta lapset eivät saa olla siinä mukana. Heille voisi hyvinkin palautua jotain niitä muistoja, kun he ekakerran yhdessä tekivät tuon matkan.??
Itse olen ollut ko. lapseni kanssa useinkin siellä "etelän lomilla", kuten aikaisemmin myös nämä hiihtokeskukset koluttiin. Sanoisinkohan kuten joku tuolla sexistä, että kun on tarpeeksi saanut, niin enää ei tarvitse, vai mites se menikään???
Ruoste raiskaa kaiken muun paitsi muistot. Olkoon niiden alkuperä mikä tahansa.
Sitten kun muistot alkavat katoamaan niin tuskin millään on enää merkitystä.Tulin juuri Amsterdamista, 4vrk reissu.
Aika "eksoottista" paikka paikoin. Kauniita vanhoja rakennuksia ja hieno kukkatori ym...- L - L
Ja ne punaisten lyhtyjen korttelit!
Sekä autoihin murtautujat.
- 64v mies
Minä lähtisin etsimään Isääni , jos hän olisi jättänyt minut.
- ++++++
Minäkin äitiäni, jos en koskaan olisi 9tavannut häntä.
- surullinen :((
++++++ kirjoitti:
Minäkin äitiäni, jos en koskaan olisi 9tavannut häntä.
Ei mullakaan ole koskaan isää ollut ja äitikin kuoli ennen syntymääni.
- L - L
surullinen :(( kirjoitti:
Ei mullakaan ole koskaan isää ollut ja äitikin kuoli ennen syntymääni.
Vielä ihmeellisempää kuin runsaan parin tuhannen vuoden takainenneitseellinen synnytys!
Onnittelen!
Väkivallan pelko tekee lähtemisen nihkeyden ymmärrettäväksi.
Köntytessäni viimetalvisen loman paluulennolle koneeseen oli koneen etupäässä mamma keskellä käytävää takamus pystyssä.
Havaittuani, ettei mammalla ollut aikomustakaan siirtää ahteriaan sivuun ja pääteltyäni mamman puheista hänen ymmärtävän selkeää suomea kehoitin häntä siirtämään perseensä sivuun.
Näin tapahtukin.
Muutaman minuutin kuluttua ko. mamma tulee puolijuoksua pitkin käytävää.
Huutaa ja kiroaa tullessaan ja päästyään lähietäisyydelle pamauttaa minua vasempaan poskipäähän.
Pahoinpitelyn jatkon sain käsilläni torjutuksi.
Mamma poistui koneen etuosaan kanssamatkustajieni kehoitusten saattelemana.
Muutaman minuutin kuluttua toistui sama, kiroillen tehty syöksy.
Nyt edessäni olevat matkustajat aloittivat torjunnan joten minä säästyin pahoinpitelyltä.
Lentoemot tulivat lohduttamaan minua vakuuttaen estävänsä em. episodin toistumisen.
Samaten he lupasivat, ettei agressiisvisesti käyttäytyneelle mammalle edes aloiteta alkoholitarjoilua.
Loppumatka sujui rauhallisesti.
Jos tälläisten agressioiden kohteeksi joutuu useamminkin niin kyllä siinä matkustushalut kaikkoavat.- karmeaa.
Onko lentokoneessa "putkaa", johon moinen öykkäri voitaisiin sulkea?
Saitko vahingonkorvausta? - passi hakusessa..
laiska-lasse
Juuri tällaisista syistä en halua enää lähteä ulkomaille, sillä olenhan noita jo kolunnut aikoinani. Hiihtokeskukset olisivat ehkä mielenkiintoisia, mutta taitaa olla mamman taidot huonot laskettelussa. Joskus sielläkin tuli oltua oikein innolla ja nautittua maisemista, kuten laskettelustakin.
Amerikan matka Floridassa oli hienoista pelkoa, koska Tampasta ajoimme Miamiin autolla ja siellä varoitettiin näistä ryöstöistä matkalla. Mutta niin oli myös perillä!
Lapset eivät saaneet mennä ulos yksin?? Koska Suomessa on niin tapahtunut? No, olihan tuossa noita 8-v sieppauksia, mutta normaalisti täällä saa ulkoilla aivan rauhassa. Toista oli siellä!!! Ja vuosi oli jotain1979-890?
Kovasti siellä myös varoitettiin, että jos poliisit pysäyttää, niin kädet täytyy olla heti esissä?? Mitä hiivattia??? Me Suomalaiset?? Kyllä jäi se mielikuva, että pelko oli p..seesä, koko ajan ja kun vihdoinkin pääsi sieltä pois, niin koskaan en mene sinne.
Tottakai nuo hiihtokeskusten lumivyöryt hieman peloittaa, mutta itse en olisi se ensimäinen jossain "mustilla" rinteillä. Rinne kahvilassa voisin nykyisin piipahtaa, mitä en silloin nuoruudessani tehnyt. Voi se Jeger tee! - L - L
passi hakusessa.. kirjoitti:
laiska-lasse
Juuri tällaisista syistä en halua enää lähteä ulkomaille, sillä olenhan noita jo kolunnut aikoinani. Hiihtokeskukset olisivat ehkä mielenkiintoisia, mutta taitaa olla mamman taidot huonot laskettelussa. Joskus sielläkin tuli oltua oikein innolla ja nautittua maisemista, kuten laskettelustakin.
Amerikan matka Floridassa oli hienoista pelkoa, koska Tampasta ajoimme Miamiin autolla ja siellä varoitettiin näistä ryöstöistä matkalla. Mutta niin oli myös perillä!
Lapset eivät saaneet mennä ulos yksin?? Koska Suomessa on niin tapahtunut? No, olihan tuossa noita 8-v sieppauksia, mutta normaalisti täällä saa ulkoilla aivan rauhassa. Toista oli siellä!!! Ja vuosi oli jotain1979-890?
Kovasti siellä myös varoitettiin, että jos poliisit pysäyttää, niin kädet täytyy olla heti esissä?? Mitä hiivattia??? Me Suomalaiset?? Kyllä jäi se mielikuva, että pelko oli p..seesä, koko ajan ja kun vihdoinkin pääsi sieltä pois, niin koskaan en mene sinne.
Tottakai nuo hiihtokeskusten lumivyöryt hieman peloittaa, mutta itse en olisi se ensimäinen jossain "mustilla" rinteillä. Rinne kahvilassa voisin nykyisin piipahtaa, mitä en silloin nuoruudessani tehnyt. Voi se Jeger tee!Kuvaamani tapaus on totta mutta kilkuttelin sen ketunhäntä kainalossa.
Eihän tuollainen yksittäinen ja sinänsä vaaraton tapaus voi aiheutta kenellekään matkustuspelkoa.
1970 jälkeen olemme vaimoni kanssa käyneet yli 50:ssä valtiosssa, neljässsä maanosassa, valtaosa omatoimimtkoja.
Poikkeuksena vain risteilyt kylkiäisinään sekä kiertomatkat.
Vain muutama ns. valmismatka.
Yhteen laskettuna noin 4,5 vuotta.
Yhtään ainoaa, edes uhkaava tilannetta emme ole kokeneet.
Kerran vaimo antoi höynäyttää Viipurissa itseään 100mk:n edestä rahan vaihdossa. Se on ainoa tapaus.
Joskus vaimo on varoitellut, minun tunkiessani uteliaan nokkani hänen mielestään kyseenalaiseen paikkaan, putkaa, linnaa, vankeutta.
Edes yhteenoton tapaistakaan virkavallan kanssa ei ole sattunut.
Emme ole enää vuosiin olleet mitään yöihmisiä.
Aikaisemminkaan en koskaan tönttyröinyt öisin umpikännissä.
Viime vuonna ehdimme helmikuussa kiertelemään Kuubaa kunnes keväällä tuli äkkilähtö Espanjasta.
Tänä vuotena helmikuussa Funchal, kevät Espanjassa, heinäkuussa Munchen, Espanjasta kotiuduimme hiljattain ja normaalisti meillä on tässä vaiheessa ollut varattuina halpislennot johonkin Saksaan joulumarkkinoille, jouluviikko kylpylään ja risteily tai kiertomatka talvelle, mutta nyt pakoputkeni tirkistely haittaa valmisteluja.
Joten, en minä oikeasti pelkää päihtyneiden mammojen silmille tuloa. - L - L
karmeaa. kirjoitti:
Onko lentokoneessa "putkaa", johon moinen öykkäri voitaisiin sulkea?
Saitko vahingonkorvausta?Ei taida olla putkaa. Pistänevät räyhääjän käsiraudoilla kiinni istuimeen.
En osannut vaatia korvausta järkytyksestä, unihäiriöistä ja mitä nyt keksisinkään.
- tietoa, ymmärrystä.
Tuo matkusteluhan on melko
uutta ihmiskunnan historiassa.- en-paljoa-matkusta
En mä nyt tiedä, onko se niin uutta.. siis matkustaminen.. Ainakin isopappa kävi Kanadassa jo yli sata v sitten.. ja sukua on aina asunut ulkomailla..
Itse en niin kovin paljoa matkustele.. ei mulla ole mitään hiukua että pitäis aina olla menossa.. lisäksi kun on kaikenlaisia kolotus vaivoja, enkä jaksa yölentoja tai humalaisten häiriköintiä.. kotona on hyvä olla..
Ymmärrän täysin, ettei jotain kiinnosta matkustaa.. joku ei tahdo..
Aina pitää myös muistaa vähävaraiset ihmiset, heillä ei todellakaan ole matkustamiseen varaa.. vähävaraisuus voi johtua sairaudesta, eli ei ole voinut käydä töissä ja hankki eläkettä, vaan on joutunut nuorena/keski-ikäisenä työkyvyttömyyseläkkeelle.. tai muutoin elämässä on ollut taloudellisia vastoinkäymisiä - hullun hommaa
en-paljoa-matkusta kirjoitti:
En mä nyt tiedä, onko se niin uutta.. siis matkustaminen.. Ainakin isopappa kävi Kanadassa jo yli sata v sitten.. ja sukua on aina asunut ulkomailla..
Itse en niin kovin paljoa matkustele.. ei mulla ole mitään hiukua että pitäis aina olla menossa.. lisäksi kun on kaikenlaisia kolotus vaivoja, enkä jaksa yölentoja tai humalaisten häiriköintiä.. kotona on hyvä olla..
Aina pitää myös muistaa vähävaraiset ihmiset, heillä ei todellakaan ole matkustamiseen varaa.. vähävaraisuus voi johtua sairaudesta, eli ei ole voinut käydä töissä ja hankki eläkettä, vaan on joutunut nuorena/keski-ikäisenä työkyvyttömyyseläkkeelle.. tai muutoin elämässä on ollut taloudellisia vastoinkäymisiäen-paljon-matkusta
Aloittaja on ilmeisesti vasta nyt keksinyt, että ulkomaillekin voi matkustaa, siis muuallekin, kuin Ruotsiin ja Tallinnaan, puhumattakaan sitten tuosta itänaapurista.
Jotenkin ymmärsin ,että se on hänelle ihme ja hänen tuttavansa eivät ole reissailleet missään, mutta hän on!!!! Käynyt ehkä kerran Kanarialla????
Uskoisin, että suurinosa täällä ei pidä moista matkustelua minään ihmeenä, vaan henkilö, joka kerran meni ja löysi jonkun tuttavansa, joka ei ole käynyt missään.
Tiedän minäkin esim. äitini ja isäni. Ai niin, isä taisi piipahtaa siellä itänaapurissa!!!! Ei siellä ollut hyvät tarjoilut, joten toiste ei mennyt..
Ikä tuo meille vaivoja ja netti kuvia maailmalta. Onhan niitä hienoja kuvia, mutta miten sen matkustamalla voisi sitten kokea, kun ei enää jaksa kävellä? Tietenkin taksilla kiertäen, mutta riippuen paikasta, mihin menee. Jossain on kuuma, jossain kylmä ja sodanuhastahan ei kukaan voi mennä takuuseen, ...edes villissä viidakossa!!! Ja meidänikäisetkö enää lähtisi moisille reissuille??? Silloin alettaisiin jo todellakin puhua siitä hulluudesta. - ++++++
en-paljoa-matkusta kirjoitti:
Aina pitää myös muistaa vähävaraiset ihmiset, heillä ei todellakaan ole matkustamiseen varaa.. vähävaraisuus voi johtua sairaudesta, eli ei ole voinut käydä töissä ja hankki eläkettä, vaan on joutunut nuorena/keski-ikäisenä työkyvyttömyyseläkkeelle.. tai muutoin elämässä on ollut taloudellisia vastoinkäymisiäJos et pidä humalaisten häirinnästä niin muuta pois Suomesta niin ainakin saat kärsiä siitä vähemmän.
- matkustan jos voin
En minäkään ymmärrä sitä, että matkustaminen ei kiinnosta. Tai ulkomaat ja ulkomaantapahtumat ylipäätään. Ja sitten jos matkustaa, se on jokin kesy pakettimatka uima-altan reunalle istumaan.
Valitettavasti täytyy itsekin jättää matkustaminen kun jää vanhuuseläkkeelle: taloudellinen tilanne ei enää mahdollista matkantekoa. Toki nytkin saa säästää ja suunnitella, kun aikoo maailmalle ja käy sitten samantien useammassa paikassa.
Luin jostain, että matkatoimistot ovat havahtuneet, että ihmiset ostavat niitä valmiita paketteja vähemmän ja varaavat lennot ja hotellit itse. Suunnitteilla ja hieman jo tarjollakin on esimerkiksi vapaa-ajan rentoutusloman yhdistäminen palkattomaan vapaaehtoistyöhön. Suunta on ihan oikea: ei kaikki halua pistää liomalla päätä puskaan tai aivoja narikkaan. - Mies 3x eronnut
Matkustan joka kevät Suomen lappiin.
- Ei kiirettä
Matkat ovat elämän suola.
- Pirre*
Minäpä voin, ja erittäin hyvinkin...jos vaihtoehtoina on joko matkustaa tai syödä asua..., minulla ei ollut eikä meillä mitään mahiksia, esim. silloin kun lapset oli vielä samoissa leivissä, matkustella mihinkään, ei ollut ylimääräistä rahaa koskaan.
Ja ymmärrän yhäkin, esim. heitä jotka asuvat vuokralla ja pienintä mahdollista eläkettä saavia, eläkin pitää ja vaatettaa itsensä...hyvin ymmärrän heidän matkustushalujen puutteen.
Ihmisten jotka on saaneet elää lähes velattomina ikänsä, perineet omaisuutta eivät ymmärrä mitä äärimmäisen pienillä tuloilla kitkuttaminen on ollut.- L - L
Ei ole joko >< tahi kysymys!
Niukkuus vaikuttaa matkustamisen muotoihin mutta ei estä sitä.
Ennen halpislentoja oli melkoisen halpaa lähteä omalla autolla lapset mukana Eurooppaan.
4:n hengen sopu-iglu majapaikkana.
Leirintäalueet olivat halpoja.
Tuliaisina seuraavan vuoden aikana tarvitavat lasten jalkineet, vaatteita, pilkkahintaisia säilykkeitä ( kerran 80kg ), Al-runkoinen maastopyörä 1/3 hintaan, kaakaot 1/4 hintaan yms.
Loppulaskussa matkoille ei oikeastaan tullut hintaa lainkaan.
Nykyään löytyy todella halpoja lentoja jos on mahdollisuus itse valita ajankohdat.
Samoin löytyy halpoja majoitusvaihtoehtoja.
Maasta riippuen on syöminen kotimaatamme halvempaa useimmissa Euroopan maissa.
Kaukolennot ovat toki kalliimpia ja rahaa ajatellen, edellyttäisi pitempää perillä oloa.
Olemme kokeneet muutaman vuoden äärimmäisen pienillä varoilla kitkuttamistakin.
Nyt kitkuttelemme pienillä eläkkeillä, ja matkustelemme. - Pirre*
L - L kirjoitti:
Ei ole joko >< tahi kysymys!
Niukkuus vaikuttaa matkustamisen muotoihin mutta ei estä sitä.
Ennen halpislentoja oli melkoisen halpaa lähteä omalla autolla lapset mukana Eurooppaan.
4:n hengen sopu-iglu majapaikkana.
Leirintäalueet olivat halpoja.
Tuliaisina seuraavan vuoden aikana tarvitavat lasten jalkineet, vaatteita, pilkkahintaisia säilykkeitä ( kerran 80kg ), Al-runkoinen maastopyörä 1/3 hintaan, kaakaot 1/4 hintaan yms.
Loppulaskussa matkoille ei oikeastaan tullut hintaa lainkaan.
Nykyään löytyy todella halpoja lentoja jos on mahdollisuus itse valita ajankohdat.
Samoin löytyy halpoja majoitusvaihtoehtoja.
Maasta riippuen on syöminen kotimaatamme halvempaa useimmissa Euroopan maissa.
Kaukolennot ovat toki kalliimpia ja rahaa ajatellen, edellyttäisi pitempää perillä oloa.
Olemme kokeneet muutaman vuoden äärimmäisen pienillä varoilla kitkuttamistakin.
Nyt kitkuttelemme pienillä eläkkeillä, ja matkustelemme.Totta...toinen puoli, mutku ja jos toinen, puoliso, oli sitä maata ettei halunnut missään tapauksessa mihinkään matkustaa..vain pakolliset työmatkat, ja omat harrastukset kiinostivat, kuinka siinä tilanteessa voi lähteä mihinkään, - tosin Lapissa olen käynyt ilman miestäni, yhtä kertaa lukuunottamatta, - sekään yhteiseksi luulemani harrastus ei miestä kiinostanut, narinaa vain että miksi näitä mäkiä pitää kamuta, parempi kun pysyi kotona, viittiny omaa lomaansa pilata hilaamalla vastahakoista immeistä matkassaan.
Varmasti samanmielisillä ihmisillä matkaaminen vähilläkin varoilla on onnistunut, niinkuin kerroit....
P.s. nyt lähden reissuun aina kun s iltä tuntuu, tai ilmaantuu kaveri..yksin en viiti miekä lähteä. - L - L
Pirre* kirjoitti:
Totta...toinen puoli, mutku ja jos toinen, puoliso, oli sitä maata ettei halunnut missään tapauksessa mihinkään matkustaa..vain pakolliset työmatkat, ja omat harrastukset kiinostivat, kuinka siinä tilanteessa voi lähteä mihinkään, - tosin Lapissa olen käynyt ilman miestäni, yhtä kertaa lukuunottamatta, - sekään yhteiseksi luulemani harrastus ei miestä kiinostanut, narinaa vain että miksi näitä mäkiä pitää kamuta, parempi kun pysyi kotona, viittiny omaa lomaansa pilata hilaamalla vastahakoista immeistä matkassaan.
Varmasti samanmielisillä ihmisillä matkaaminen vähilläkin varoilla on onnistunut, niinkuin kerroit....
P.s. nyt lähden reissuun aina kun s iltä tuntuu, tai ilmaantuu kaveri..yksin en viiti miekä lähteä.Seurani ei riitä!
Olemme vaimoni kanssa yhteisillä reisuilla vuosittain noin 3,5 - 4,5kk.
Tavallisesti 5-matkaa.
Niiden lisäksi vaimo tekee vuosittain 1 - 2 tyttöjen matkaa, 1 - 3 viikkoa.
Olen kerran ollut porukoissa enkä enää lähde.
Minusta naiset pääsevät paremmin totuttamaan mielihalujaan kun ei tarvitse miettiä minun tarpeitani.
Tietysti voisin järjestää omaa ohjelmaani mutta näin on parempi.
Koskaan ei ole matkustamisesta ollut erimielisyyttä.
Ei tavasta eikä kohteesta.
Ollessaan kotona lasten kanssa vaimo suunnitteli ja valmisteli reisut yhteisesti sovittujen puitteiden mukaan.
Lähinnä laivaliput ja kohdemaiden tapahtumakalenterit.
Ennen nettiaikaa. - Olen erakko
L - L kirjoitti:
Seurani ei riitä!
Olemme vaimoni kanssa yhteisillä reisuilla vuosittain noin 3,5 - 4,5kk.
Tavallisesti 5-matkaa.
Niiden lisäksi vaimo tekee vuosittain 1 - 2 tyttöjen matkaa, 1 - 3 viikkoa.
Olen kerran ollut porukoissa enkä enää lähde.
Minusta naiset pääsevät paremmin totuttamaan mielihalujaan kun ei tarvitse miettiä minun tarpeitani.
Tietysti voisin järjestää omaa ohjelmaani mutta näin on parempi.
Koskaan ei ole matkustamisesta ollut erimielisyyttä.
Ei tavasta eikä kohteesta.
Ollessaan kotona lasten kanssa vaimo suunnitteli ja valmisteli reisut yhteisesti sovittujen puitteiden mukaan.
Lähinnä laivaliput ja kohdemaiden tapahtumakalenterit.
Ennen nettiaikaa.Voihan sitä lähteä vaikkapa vain omassa seurassaan. Silloin on aina hyvässä seurassa.
- Lycka till
On se tosi naurettavaa, kun istuu vaan kotona eikä matkustele ympäri "mualimaa".
Tätä aloitusta voisi jo hyvällä syyllä sanoa provoksi.
On monenlaisia syitä joiden vuoksi kaikki eivät voi/halua reissata sinne tänne.
Esm. huono terveys/taloudellinen tilanne jne....
Niin ja sitten on vielä se hiilijalanjälki. Mietipä sitäkin joskus- 1943
Jos ajattelee asiaa tästä näkökulmasta ja oikeudenmukaisuudesta niin millaisenhan matkan maapallomme yli 6 miljardia asukasta voisi tehdä, jos jokainen matkustaisi yhtä paljon? Sitä varmaan patikoitaisi jokin kilometri. Ja hauskaa olisi, kun porukalla paineltaisiin ja eväitä syötäisiin. Luulen, että oman osuuteni olen ajat sitten käyttänyt. Itslleni on tärkeää kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa. Siihen ei matkoja tarvita.
- Olen erakko
Minusta ihminen pärjää ilman kanssakäymistä toisten kanssa. Tietysti on pakollista asiointia, mutta muuten sen ulkopuolella.
Mutta ilman matkustamista on vaikea pärjätä.- O - O
Minusta yksi matkailun parhaista anneista on paikallisiin ihmisiin tutustuminen ja heidän erilaisiin maailmoihin avaamansa ovet. Muutamat kohtaamiset ovat jättäneet mieleeni muistoja, joilla voin varmaan herkutella aina välillä lopun elämää.
- L - L
O - O kirjoitti:
Minusta yksi matkailun parhaista anneista on paikallisiin ihmisiin tutustuminen ja heidän erilaisiin maailmoihin avaamansa ovet. Muutamat kohtaamiset ovat jättäneet mieleeni muistoja, joilla voin varmaan herkutella aina välillä lopun elämää.
Juuri noin! Omalla autolla tehdyillä B-B matkoilla syntyi useita, pitkäaikaisia perhetuttavuuksia joihin olemme olleet, joulukortteja lukuun ottamatta, epäsäännöllisesti yhteydessä.
Tosin alue on suppea rajoittuen Saksaan, Itävaltaan, Unkariin ja Englantiin.
Espanjalaiset tuttavuutemme ovat toisen luontoisia.
Ps. Englantilaisia lukuun ottamatta muut eivät puhu sitä enkkua!
B-P:ssa olen tavannut muutaman englantia puhuvan, 1956 pakolaisen ja heidän jälkeläisensä.
En voi ymmärtää, miten joku ei voi ymmärtää, että Suomessakin on paljon erilaisia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet erilaisista asioista.
Jos minun pitäisi juuri nyt ihmetellä jotain, voisin sanoa ihmetteleväni, miten osa suomalaisista illalliskokkaus-tv-ohjelmakilpailuihin osallistuvista ei tunne edes tavallisimpia kotimaisia ruokalajeja, ulkomaisista puhumattakaan, tai miksi jotkut eivät suostu edes maistamaan uusia vieraita makuja.- Satuin katsomaan äskettäin ohjelman, jossa noin 50-vuotias nainen ei ollut koskaan aikaisemmin maistanut lettuja, niiden valmistamisesta puhumattakaan. - Itse olen aina ollut kiinnostunut myös "makuseikkailuista" sekä koti- että ulkomailla.- matkailu avartaa -
olen vahvasti sitä mieltä ,,
vastaus alotukseen,
ne ihmiset on köyhiä henkisesti ja taloudellisesti, ne ei nää kotipihan ulkopuolella mitään kiinostavaa elämää, luulevat olevansa maailman napoja,
yhdellekki kerroin että suomi näyttä kehitys maalta ulkolaisiin verrattuna , oli hänelle kauhistus,
luuli että suomi vain on kehityksen kärjessä, hah
onhan suomi siisti maa, mutta paljon olemme mosesskin asiassa jäljessä sivistyksestä sun muusta tekniikasta,,
matkailu avartaa,- ||
Enpä usko ollenkaan, että taloudellinen puute korreloi tyhmyyteen.
En todellakaan.
Ei itsensä sivistys nykyisin kaipaa rahaa, vaan uteliasta/tiedonhaluista mieltä, ja osaamista ottaa asioista selvää.
Sivistystä on monessa kerroksessa,,,,,, - Pirre*
Johan oli taas, - miusta olisi ollut tyhmyyttä tuhlata vähäiset varat matkoihin, ja kenties ottamalla kulutusluottoja joita sitten makseltu seuraavan vuoden, mieluummin maksoimme taloamme, mitä meillä nyt oisi, vuokrakämppä ja lopunikäinen kituuttaminen...
Maaliman menosta uskon tietäväni tarpeeksi näinkin, vaikken ole nähnyt Thaimaan surkeaa elämää, - nimittäin se mikä siellä näytetään turisteille, ja mitä turistit siellä elää, se ei ole todellista sitäkään maata....
Miulle riitti kun Marokon lapset kerjäsivät vieressä, miun syödessä mahani täyteen, anikka jos miun pitäisi nähdä joku Thaimaan lapsiprostitoitu..
Sveitsissä haluaisin käydä, samoin joissain Euroopan kaupungeissa, mutta eiköhän tässä vielä keretä, jos huvittaa.... - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Johan oli taas, - miusta olisi ollut tyhmyyttä tuhlata vähäiset varat matkoihin, ja kenties ottamalla kulutusluottoja joita sitten makseltu seuraavan vuoden, mieluummin maksoimme taloamme, mitä meillä nyt oisi, vuokrakämppä ja lopunikäinen kituuttaminen...
Maaliman menosta uskon tietäväni tarpeeksi näinkin, vaikken ole nähnyt Thaimaan surkeaa elämää, - nimittäin se mikä siellä näytetään turisteille, ja mitä turistit siellä elää, se ei ole todellista sitäkään maata....
Miulle riitti kun Marokon lapset kerjäsivät vieressä, miun syödessä mahani täyteen, anikka jos miun pitäisi nähdä joku Thaimaan lapsiprostitoitu..
Sveitsissä haluaisin käydä, samoin joissain Euroopan kaupungeissa, mutta eiköhän tässä vielä keretä, jos huvittaa....P.s. mutta nämä/kin asiat on hyvin henkilökohtaisia, eli ed.mainittu ollut mitään jeesustelua, - kukin tyylillään...ja hellurei..:)
- Hukattu vanhuus
Työmatkoilla kävin useastikkin ympäri maailman.
Nyt haluaisin taas Singaporeen mutta kun vaimoni ei lähde edes 100 kilometrin päähän mökille koska "äkkisairaus" voi iskeä eikä pk-seudun lääkäripalvelut ole lähellä.
Tää menee kotona salassa tissutteluksi:(
Sanoin joskus "Tahdon" eikä sitä voi perua. - Maailma on
No mikä sinua estää matkustamasta yksiksesi? Mikä muu kuin omat asenteesi ja ajattelutapasi. Vanhuutta ei kannata hukata kotona tissutteluun - yhtä hyvin voisi poistua maailmasta kokonaan.
- Pirre*
Loppulauseesi ei kyllä ansaitse aploodeja :(
- 1943
Nautin kotonaolosta. Enkä tissuttele. Alkoholia nautin vain seurassa. Hiljattain olin kahdella risteilyllä. En tuonut mukana yhtään alkoholijuomia. Ei ole telkkariakaan, mutta aika ei tule pitkäksi. Kuinkahan moni täälläkin kirjoittavista on halunnut muuttaa kanssaihmisiään kaltaisekseen, esim. kumppaniaan? Minusta on itsestään selvää, että olemme erilaisia. Olen opiskellut paljon matkailun teoriaa. Yksi syy matkustamiseen on se että voi leuhkia, missä kaukana on käynyt. Se on ihan tutkittua tietoa.Lapsuudessamme tärkeimpiä syitä oli sukuloiminen. Minäkin sain käydä serkkujen, enojen ja tätien luona, kun asuivat 500 km:n päässä.
- pian iso-vaari 1954
mekään ei ole oltu 15 vuoteen Viroa kauempana,
kun lapset (4) olivat 8-14 vuotiaita, silloin matkustelimme ainakin 8 kertaa euroopan ulkopuolella ja 20 kertaa euroopassa.
en pidä 4 tunninkaan lentomatkoista ja kurja palata kotiin sieltä ihanista maista.
Lisäksi haluamme olla aina lähellä 4 lapsemme 9 lastenlasta.
jos ei olisi jälkikasvua, olisimme jo muuttaneet suomesta johonkin eteläeurooppaan, tai ehkä Puolaan.
Taidat olla jotenkin yksinäinen, tai vajaavainen sielu, kun et ymmärrä muita.- 1943
Olette varoissanne olevia rötköjä. Meillä ei ollut varaa ( ei myöskään halua) moiseen. Harrastimme kotimaan matkailua, koska samaan autoon mahduimme ( 2 2). Lasten ollessa alle kouluikäisiä heille riitti kävely läheiselle kalliolle naapurin lasten ja minun kanssani. Siellä syötiin eväitä eikä kaivattu kauemmaksi. Edelleen olen sitä mieltä, että ensin pitää tutustua lähiympäristöön ja kotimaahan. Lentomatkoilla lapset ovat usein häiriöksi. Kirkuvat, juoksevat käytävällä, potkivat selkänojaa. Miksi siis rasittaa heitä pitkillä matkoilla? En ole lapsivihaaja. Otin usein naapurin lapset tai lasten kaverit mukaan uimarannalle, huvipuistoon jne.
- 1945""
1943 kirjoitti:
Olette varoissanne olevia rötköjä. Meillä ei ollut varaa ( ei myöskään halua) moiseen. Harrastimme kotimaan matkailua, koska samaan autoon mahduimme ( 2 2). Lasten ollessa alle kouluikäisiä heille riitti kävely läheiselle kalliolle naapurin lasten ja minun kanssani. Siellä syötiin eväitä eikä kaivattu kauemmaksi. Edelleen olen sitä mieltä, että ensin pitää tutustua lähiympäristöön ja kotimaahan. Lentomatkoilla lapset ovat usein häiriöksi. Kirkuvat, juoksevat käytävällä, potkivat selkänojaa. Miksi siis rasittaa heitä pitkillä matkoilla? En ole lapsivihaaja. Otin usein naapurin lapset tai lasten kaverit mukaan uimarannalle, huvipuistoon jne.
"Olette varoissanne olevia rötköjä"
Tietäisitpä millä uhrauksilla ja raadannalla olen vanhuudenturvani hankkinut!
Oletko itse asuntovelallisena säästänyt syömällä kaurapuuroa viikkokausia eri variantteina, keitetty, ohennettu, paistettu jne.
Kaikki käytetty tavara on otettu uusiokäyttöön, vaatteet, televisiot ym.
Jätepaperin keräystä, kukkalähettiä, muuttokeikkoja, topparoikkaa VR:llä ym kouluaikoina. Roskidyykkausta unohtamatta.
- Maailma on
----Taidat olla jotenkin yksinäinen, tai vajaavainen sielu, kun et ymmärrä muita. ---
Mikä tekee minusta vajaan sillä perusteella, että sanon että yksinkin voi matkustaa? Enimmäkseen matkustan mieheni kanssa, mutta sen lisäksi olen reissannut yksin, esimerkiksi nyt syksyllä, kun mies ei voinut ottaa lomaa kanssani samaan aikaan.
Ihmettelen moista kommenttia. Mielestäni vajaa on pikemminkin se, jonka täytyy koko ajan nyhjätä jonkun kyljessä.
Ei maailma ole lainkaan uhkaava paikka, kyllä kuusikymppisen on kyettävä pärjäämään siellä ihan itsenäisestikin.- Ihmettelevä nainen..
Maailmassa on paljon uhkaavia paikkoja, minne turistin ei pitäisi missään tapauksessa mennä yksin. - Toisaalta kotikin voi olla vaarallinen paikka.;)
Miksi on vaikea ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia tarpeita?
Miksi jokaisen pitäisi suurentaa hiilijalanjälkeään, ellei matkailu kiinnosta?
Miksei jokainen saisi nauttia omasta hyvästä olostaan juuri niin kuin itse haluaa? - Maailma on
Ihmettelevä nainen.. kirjoitti:
Maailmassa on paljon uhkaavia paikkoja, minne turistin ei pitäisi missään tapauksessa mennä yksin. - Toisaalta kotikin voi olla vaarallinen paikka.;)
Miksi on vaikea ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia tarpeita?
Miksi jokaisen pitäisi suurentaa hiilijalanjälkeään, ellei matkailu kiinnosta?
Miksei jokainen saisi nauttia omasta hyvästä olostaan juuri niin kuin itse haluaa?Itse asiassa monet siistä ns. uhkaavista paikoista ovat turistille täysin turvallisia.
Järki käteen: en minäkään haluaisi matkustaa näinä päivinä Syyriaan. Mutta näitä äärimmäisiä tapauksia lukuun ottamatta. Mikä tahansa paikka kotisuomessa on vaarallinen, jos hortoilee illalla yksin kaljoissaan. Niin, ja se koti vasta vaarallinen paikka onkin, vaikka olisi keskipäivä ja vaikka olisi ihan selvinpäin.
Noh, kun tätä pashaa edelleen jauhetaan, niin miksen minäkin.
Käppäilin tänään lähi-kauppaan.
Stadin vaarallisimmassa lähiössä.
Tultuani kotiin minä hikoilin.
Syystakkini oli liikaa, 12C kun oli.
H.- nähnyt ulkomaita jo
Mielihän voi tehdä lähteä ulkomaille jonnekin, mutta kun ei oo ylimääräistä rahaa, terveyskin siinä mallissa, ettei voi lähteä tai ei vaan yksinkertaisesti jaksa eikä huvita lähteä kotimaastaan minnekään rajojen ulkopuolelle hotelleihin lojumaan, joista saatat saada lutikoita tai torakoita kotituomisinasi.
Laiska pakkaamaan kotimaan matkojakin varten. - Maailma on
---hotelleihin lojumaan--
No ei kai matkalle mennä hotelliin lojumaan.- nähnyt ulkomaita jo
Niin mut on se vaan välistä nukuttavakin niissä hotellin vuoteissa;)nih, vai valvoako meinaisit esmerkiks pari viikkoa putkeen matkakohteessasi?
Muutoinkin on minun ainakin jonkin päiväretken jälkeen ihan oikeesti lepuutettava ainakin jalkoja, jos kävelen kilometritolkulla jossain turistikohteessa nähtävyyksiä ihailemassa kaiken lisäksi helteisessä säässä.
- Korppis:
Terveiset Haarlemista.
Olemme istumassa iltaa ystaviemme luonna. Ette voi
ymmartaa kuinka paljon voi kokea kun antautuu seikkailuun. Matkustaa maailmalle ja heittaytyy uusiin haasteisiin. Ystavamme veivat meidat Haarlemin kauppakujalle, jossa on pieni puoti, joka myy nukketaloja ja nukketalohuonekaluja yms. Omistaja tuli vastaamme kadulla han oli ystavamme tuttu. Han kutsui meidat sisaa kauppaan, jonka ylakerrassa oli heidan kotinsa. Istuimme tovin hanen vieraanaan Valokuvasin nukketalokokoelmia ja
joimme kupposet kahvia.
Tallaista ei koe jos ei uskalla lahtea seikkailemaan maailmalle.
No, laitan kuvia nukketalokokoelmista galleriaystavilleni kun menen taas olen omalle koneelleni.
Hyvaa viikonloppua teille , )
Mandi- ¤¤¤¤¤
Kolmikerroksisen nukketalon ostimme tyttärelle ja kalusteet ja muut tavarat tytär valikoi Lontoosta. Hesastakin sai jotain siihen aikaan, mutta jos halusi tyylipuhdasta niin ulkomailta oli hankittava. Ei nykylapsia enää kiinnosta tuo talo, sillä nyt pitää olla linnoja ja rancheja gazeboineen.
¤¤¤¤¤ kirjoitti:
Kolmikerroksisen nukketalon ostimme tyttärelle ja kalusteet ja muut tavarat tytär valikoi Lontoosta. Hesastakin sai jotain siihen aikaan, mutta jos halusi tyylipuhdasta niin ulkomailta oli hankittava. Ei nykylapsia enää kiinnosta tuo talo, sillä nyt pitää olla linnoja ja rancheja gazeboineen.
Nukketaloharrastus on itseasiassa aikuisten puuhaa. Eilinen Iltamme oli uskomaton upeassa nukkemaailmassa. Päivitin kuviani galleriaan, ystäväni voivat käydä ihastelemassa nukketaloa ja sen tekijää.
Kohta lähden tuohon läheiseen Heesteden kirjakauppaan, jossa näen ihka elävänä nuo kuuluisat Amsterdamin kaksoset, jotka tulevat tänne lanseeraamaan uutta kirjaansa Vanhat huorat ; )
Eikös olekin jänskää tämä maailmalla huseraaminen ; )korppis kirjoitti:
Nukketaloharrastus on itseasiassa aikuisten puuhaa. Eilinen Iltamme oli uskomaton upeassa nukkemaailmassa. Päivitin kuviani galleriaan, ystäväni voivat käydä ihastelemassa nukketaloa ja sen tekijää.
Kohta lähden tuohon läheiseen Heesteden kirjakauppaan, jossa näen ihka elävänä nuo kuuluisat Amsterdamin kaksoset, jotka tulevat tänne lanseeraamaan uutta kirjaansa Vanhat huorat ; )
Eikös olekin jänskää tämä maailmalla huseraaminen ; )"Kanavanalli"
Hyvään aloitukseen kirjoitat.
Tässä toinen toistaan tukee, ja toinen toista matkii.
Juu, ei, juu, ei, juu, ei... ja niin edelleen.
Aina vain rasittavammin sanankääntein, jankutusta jatkaen.
H.- Pirre*
korppis kirjoitti:
Eikös olekin jänskää tämä maailmalla huseraaminen ; )On se, minäkin olen taas Irlannissa, tosin lainaamani kirjan välityksellä...ja jännittävää on matkailla sohvasta käsin, ei tarvitse kuin laittaa silmälasit päähän ja olet valmis matkalle :)
Mukavaa oloa sinne Haarlemiin...:) - -ä.ä.
hunksz kirjoitti:
"Kanavanalli"
Hyvään aloitukseen kirjoitat.
Tässä toinen toistaan tukee, ja toinen toista matkii.
Juu, ei, juu, ei, juu, ei... ja niin edelleen.
Aina vain rasittavammin sanankääntein, jankutusta jatkaen.
H.H. Olet karsein ja pitkäpiimäisin jankuttaja jonka olen tavannut netissä.
Olet kuin pikkulapsi, kerjäät huomiota keinolla millä hyvänsä.
Kun koko elämä on yhden palstan varassa voi käydä näinkin. Pirre* kirjoitti:
On se, minäkin olen taas Irlannissa, tosin lainaamani kirjan välityksellä...ja jännittävää on matkailla sohvasta käsin, ei tarvitse kuin laittaa silmälasit päähän ja olet valmis matkalle :)
Mukavaa oloa sinne Haarlemiin...:)Luin Sofi Oksasen kirjan Minne kyyhkyset katosivat. Kirjan mukana matkasin Viron menneisyyteen, valheiden ja vaikenemisen julmuuksiin.
Kirjan luettuani ymmärsin, että vaikeneminen ei ole kultaa, sillä vaikeneminen voi johtaa pahuuden etenemiseen ja vallan väärinkäyttöön. Kirjassa totuuden puhujat tapettiin, jotenkin tuttu tunne ; )
Kirjojen mukana pääsee matkalle. Kirjan valinnalla on suuri merkitys minkalaiseen maailmaan lukija mielikuvituksissaan vaeltaa.
Matkustellessa voi kokea yhtä sun toista tarua ihmeellisempää ; )
Kun viimeksi kommentoin tässä ketjussa, lähdin tapaamaan punaistelyhtyjen kaksosia tuohon lähikirjakauppaan. Tapasinkin heidät ja jutustelin tovin heidän kanssaan. He olivat suloisia mummoja, jotka rahoittavat nyt elämänsä kokemuksilla eläkepäiviään. Dokumentti tuo nyt heille rahaa samoin kuin kaksi elämänkertakirjaa, jotka juuri julkaistiin.
Täällä on muuten hyvin yleistä kirjoittaa omasta elämästä kirjoja.
Pitänee harkita, tai ei, elämäni ei ole ollut tarpeeksi kiinnostava. Eläkepäivieni kokemuksista kertova Blogini olkoon julkaisuni ja kirjani ; )
Meillä on täällä kaunis aurinkoinen päivä. Jokseenkin samanlainen kuin suomessa syyskuun alkupäivät.
Terkkuja kaikille, matka jatkuu ; )
- janna.jenna
Mulla on nykysin niin ihana asuipaikka, että täältä ei enää tee mieli lähteä mihinkään..:)
Nuorena kelpasi kaikenlaiset matkat..ja halvat hotellit mutta nyt on hyvä olla täällä.. Iso talo rannalla, omaa maata niin pajon, ettei yhtään naapurin taloa näy ja kaupunki kiven heiton päässä.. Olen todella onnellinen tällä iällä tästä paikasta, nuorena tämä ei olisi sopinut..siihen menevään elämään:) Toivon vain, että terveitä vuosia on vielä edessä..:)
Hyvä, että ne ketkä tahtoo voi matkustaa ja ne ketkä viihtyy kotona, niin se on myös yhtä hyvää..
Mutta jos arvostelee sitä, ettei joku tahdo matkustaa.. niin.. hmm.. onkohan se nyt niin tärkeää mitä muut tekee.. ei se matkustamattomuus kenestäkään sen huonompaa tee..
Tai se, että joku aina jaksaa niistä matkoistaa kertoa muille.. loppujen lopuksi, kiinnostaako se ketään.. Tavallaan tulee tunne, että jos aina pitää niistä matkoista kertoa, niin joku siltä kertojalta elämästä puuttuu..
Toki olisihan se hieno jos rahapussi repaisi niin paksuksi, että sinne Lontoon Savoy sviittiin pääsisi.. :D :D
Onko kuka käynyt tai menossa..? - aikansa kutakin
Täällä netissä voi "matkustella" ja on edullista, olen nuorena matkustellut ja kaipasin kotiin jo parin päivän päästä, enkä tykkää olla lentokoneessa, liian ahdasta, juna liian hidas ja linja-autokin on niin tuttu, ettei kiinnosta enää, hyvä näin.
Ajat muuttuu ja eihän enää käydä kylässäkään kuin joskus ennen, joka sunnuntai tai tuli vieraita.- Ei pakko matkustaa
Linja-automatkailusta en ainakaan enää välitä, sillä sain jo muinaisessa nuoruudessani matkustaa aamuin illoin silloiseen opinahjooni linja-autolla yhteensä n.60 km/koulupäivä viisi vuotta putkeen, ja myöhemmässä elämässäni hieman vähemmän linja-autoilukyytiä piisasi niin opiskeluvuosieni kuin silloisten työpaikkojenkin vuoksi.
Sittemin viimeiset 20 vuotta pääasiassa olen ajanut omalla autollani milloin missäkin ja mitä varten jolloinkin. Linja-autokyytiä siedän enää joskus harvoin jonkin tapahtuman puitteissa, en muutoin. Junakyytikin on tullut tarpeeksi tutuksi, ja se nyt on hieman siedettävämpää ainakin pitkillä matkoilla, kun pääsee edes liikkumaan matkan aikana, jos ja kun matka on pitkä. Lentokoneessa on todellakin ahdasta istua, ja paikallaan nököttämistä enimmäkseen, jos ei nyt veeseessä käväse välillä. Laivamatkat ovat taasen omanlaisensa; täytynee sanoa, että laivalla matkatessa olen kyllä pääasiassa viihtynyt, koska niissä on sitä oheistoimintaa matkan aikana jonkin verran, ettei tarvitse pelkkiä maisemia ikkunasta ihastella.
- Mökin Miinuska
Monia voi kiinnostaa, mutta matkustaminen maksaa ja mukavasti ja kauas matkustaminen varsinkin.
Joillekin on ihan sama vaikka meillä olisi rajat kiinni. Ei täältä joidenkin tuloilla mihinkään lähdetä.Lähelle halvalla.
Esimerkiksi Albanian kiertomatkan lisäviikko Korfulla keskustan tuntuman huoneistohotellissa maksoi 60€ / henkilö. Viikko kahdelle yht. 120€!
Atlantin risteilyn lisäviikko Funchalin keskutassa, Katedral-hotellissa, tilava huone, suuri parveke, näköala puistikkoon ja satamaan, 87,50€ / henkilö.
Viikko kahdelle yht. 175€.
Eivät ole kaukana mutta eivät olleet mielestäni kalliitakaan!
Myös Kuuban kiertomatkan kylkiäisviikko ja Karibian risteilyn lisukkeet AI:ssa ovat kohtuullisen hintaisia.
Lennot karvahattupuolella mutta pitemmille lennoille on saanut avarat exit-paikat yht.120€:lla.
Kyse on vaihtoehdoista.
Eipä ole kauaakaan aikaa siitä, kun turvalleni tuiskahdin,
Sipoon korpiin autollani matkustin, oli kamera rintani päällä.
Eipä kallista ollut, kun kamera oli, laukussa, joka sen suojeli.
Kaunko tämä pashan jauhaminen vielä jatkuu?
H.- Olipa esitys
Aika vähänen ymmärryskyky sulla sitten on. Ei tuohon ny niin paljon järkeä tarvita, että tajuaa jonkun olevan täysin vapaa esim. Lapin hulluudesta. Huomio, Lappia on muuallakin kun Suomessa, ja komeampaa.
Ymmärrän ihan hyvin, että joku ei halua lähteä safarille, kaupunkimatkalle Eurooppaan tai aurinkorannalle. Mua kiehtoo noista kolmesta yksi vaihtoehto. Ymmärrän silti niitä, jotka suosii kahta muuta tai vaikka kaikkia kolmea.Tai ei yhtään.
Huono yritys hienostella. - av
olet nolla.
Useiden tulkinta matkustamisesta. Kuumaa ja kosteaa, altaan reunalla tai hiekkarannalla!
Ei kaivanne kommentteja.- meni maku
Minua ei kiinnosta enää istua lentokoneessa, jossa aina ahdasta ja matkustajat etuilee ja kyräilee, yksikin nainen kiukutteli miehelleen ja pilas muidenkin matkan.
- L - L
Business-luokka tai paljon halvempi koneen täyttöaukon exit paikka antaa tilaa.
Exitissä joutuu aluksi varjelemaan reviiriään.
- koti on paras.
Ei pitkille lennoille. Vuodenaikojen vaihtelu on rikkaus vaikka emme sitä aina ymmärrä.
Olen viettänyt aikoja todella kuumassa ja kosteassa ilmastossa, lokakuun synkkyyskin on parempi kuin se.
etelän hiekkarannat on tullut käytyä läpi niin monesti että eivät enää viehätä. Millekään rasittavalle elämysmatkalle en viitsi lähteä.
Koti on paras paikka ihmiselle. Lisänä on talviasuttava mökki, siellä on mukava kuunnella sisällä kun ulkona tuiskuttaa ja tuuli vinkuu nurkissa, mökissä on lämmintä ja viihtyisää.
En enää kaipaa minnekään. - ei paikallaan
---Koti on paras paikka ihmiselle---
Kattia kanssa. Asunto on vain välttämätön paha, joka maksaa.
Parasta on olla liikkeessä koko ajan. No se tietenkään ei ole mahdollista, mutta siinä määrin kuin on, niin paikasta toiseen liikkuminen on parasta. - Inhoan pakkausta
Mua rasittaa se pakkaamisvaihde matkoille lähtöä tehdessäni.
Mä en ikinä osaa päättää nopeesti, että millaisia vaatteita ottaisin mukaan laukkuuni; ja valintaahan on tehtävä vaatteiden suhteen, sillä eihän matkalaukkuun koko vaaterepentuaariaan voi ottaa mukaan.
Sitten naisihmisenä etenkin aikaa menee kosmetiikan pakkauksessa, kun pitää päättää, että otanko tuota rasvaa vaiko tuota, ja sitten niitä pitää kaadella pikkuputeleihin ja rasvoja pikkupurkkeihin, koska en viitsi esim. viikon matkalleni ottaa mukaan mitään isoja pulloja ja rasvapurkkeja painoa matkalaukussani lisäämään.
Kenkien suhteenkin on aina funtsittavaa, että tarvinkohan matkallani monenmoisia erilaisia kenkiä vaiko vain parit menokkaat. Villasukat otan aina jokaiselle matkalle, lähden sitten minne vain!Risteilyt inhottavimpia.
Muille matkoille selviydymme yhdellä yhteisellä, pienehköllä matkalaukulla mutta risteilyille vaimo pakkaa puoli vaatekaappia ja useamman kenkäparin.
Myötätunnosta minäkin pakkaan omaan laukkuuni, tavanomaiseen varrattuna, ylimääräisenä puvun, muutaman kauluspaidan ja ainakin yhden kenkäparin extraa.
Matkalaukkumme ovat makuuhuoneen sivusyvennyksessä ja "normaalireisuun" lähdön pakkaus vie ajassa laskien ehkä tunnin.
"Työaikaa" alle puoli tuntia.
Paluu on meistä työläämpää.
Olemme erilaisia. Minulla ja vaimollani on tasatahtiin "levottomat jalat" mutta tuttavissamme on sekä pariskuntia, että sinkkuja joilla ei ilmeisesti ole vähäisintäkään mielenkiintoa outoa ympäristöä ja ylipäätään erilaisuutta kohtaan.
Sama työpaikka, sama asunto, kesämökki järven rannalla.
Kyllä tuo riittää hyvin monelle.
Tuttua, turvallista, yllätyksetöntä.
Muutama tuttavapariskunta tekee 10:n vuoden välein ystäväperheensä kanssa viikon tai kahden valmismatkan.
Ketkä rootokselle, toiset antanatylaijaan, jotkut jopa inklesiin.
On heidän asiansa nauttivatko he matkoistaan vai onko kyse vain ympäristön kuvitellusta paineesta, täytyyhän meidänkin.
Mitä vanhemmaksi ihminen elää vakiintuneissa kuvioissa, sitä vaikeampaa on niistä irrottautuminen.
Minusta tuntuu joskus, että he kokevat ympäristön "matkustusmanian" jopa ahdistavana.
Annetaan heidän nauttia tutuista, turvallisiksi kokemistaan kuvioista!
Ps. En minäkään ymmärrä uteliaisuuden puutetta ja uusien virikkeiden kaihtamista mutta näkemäänsä on vain uskottava.- onni-tonni
Minusta olisi ihmeellistä minun ihmetellä, jos jotakuta miellyttää muu kuin minua.
Mitä virikkeiden kaihtamista tai uteliaisuuden puutetta, on tehdä löytöretkiä vaikka paikallaan?
Kunkin onni on omanlaisensa, kukin löytäää sen mistä löytää.
Kukin tottelee omia tapojaan, vaikka pinttynyttä pakkoa matkustella. onni-tonni kirjoitti:
Minusta olisi ihmeellistä minun ihmetellä, jos jotakuta miellyttää muu kuin minua.
Mitä virikkeiden kaihtamista tai uteliaisuuden puutetta, on tehdä löytöretkiä vaikka paikallaan?
Kunkin onni on omanlaisensa, kukin löytäää sen mistä löytää.
Kukin tottelee omia tapojaan, vaikka pinttynyttä pakkoa matkustella.Ymmärtäminen ja ihmettely ovat eri asioita.
On minullakin takanani 3,5:n vuoden jakso jolloin teimme vain yhden, viikon mittaisen kaupunkimatkan Euroopassa puutteentorjunnallisista syistä.
Sinä aikana vaimo matkusteli lastemme ja sittemmin naisystävänsä kanssa.
Pakko ei ole kuin kuolema mutta täytyy tunnustaa, että muutaman kuukauden kotona olo aiheuttaa kutinaa jalkapohjissani.
Lähteminen ei ole pakko mutta helpottaa tuohon kutinaan.
Ei tarvitse ihmetellä!- :)))
laiska-lasse kirjoitti:
Ymmärtäminen ja ihmettely ovat eri asioita.
On minullakin takanani 3,5:n vuoden jakso jolloin teimme vain yhden, viikon mittaisen kaupunkimatkan Euroopassa puutteentorjunnallisista syistä.
Sinä aikana vaimo matkusteli lastemme ja sittemmin naisystävänsä kanssa.
Pakko ei ole kuin kuolema mutta täytyy tunnustaa, että muutaman kuukauden kotona olo aiheuttaa kutinaa jalkapohjissani.
Lähteminen ei ole pakko mutta helpottaa tuohon kutinaan.
Ei tarvitse ihmetellä!Jos minun jalkojani kutittaa, marssin apteekkiin. :))
Älkäätten suuttuko, se oli Vitsi.
- kotimaa riittää
Oletko koskaan ajatellut? Matkustaminen ulkomaille kiinnostaa varmaan moniakin,mutta se on kiinni rahasta. Ei pienellä eläkkeellä elävä matkusta vaikka mieli tekisi kuinka. Ruoka kuitenkin on tärkeämpää. Sinä joka "et voi ymmärtää" olet kai senverran hyvä tuloinen että siihen on mahdollisuus.
- Maailma on
Matkustaminen ja ulkomaat voivat kiinnostaa muutoinkin kuin että itse matkustaa tai matkustaa jatkuvasti. Sillä rahastahan siinä on kyse.
Itse kuuntelen mielelläni muiden matkajuttuja, jos ne ovat muutakin kuin sitä että ollaan paikallaan rantatuolisa tai käydään syömässä illalla. Toisten matkoista saa nauttia ilman että maksaa mitään. Kyllä sen itsekin puolestaan huomaa, kun on matkustanut, ketä kiinnostaa, ketä ei eikä sitä tule matkustamisesta kuten ei muistakaan asioista puhuttua, jos huomaa, että toista ei kiinnosta.
Lisäksi ovat ulkomaiden asiat joista saa tietoa vaikka ihan vain aamukahvipöydässä Hesarin paperiversiosta ja lisää tietoa voi etsiä netistä kotimaisten ja ulkomaisten uutistoimistojen sivuilta.
Varsinaiset matkakeskustelusivustot (kotimaiset) ovat hyvin laimeita, ei juurikaan keskustelua.
- 6 tuntia ahtaassa
Vaikka ilmaiseksi saisin viikon kanarian matkan, niin en lähtisi.
- L - L
Mielestäni ei viikon vuoksi kannata Keski-Eurooppaa kauemmas lähteäkään.
2-vikkoa on meille minimi ja kuukausi kohtuullinen.
Kolmessa kuukaudessa alkaa jo kotiutumaan.
- Yks Mies'
Hyvä auto, kiva uudehko rivitaloasunto merellisissä maisemissa, jokapäiväinen, tunnin kestävä sauvakävelylenkki . Kaukokaipuuta ei ole , kaikki turistikohteet on nuorena nähty. Nautin näistä pienistä iloista,kiireettömistä päivistä.
- tasavarma
Tasavarmaan et ole kaikkia turistikohteita nähnyt. Tarviiko turistikohteita edes nähdä. Itse liikun asuntoautolla euroopassa ja talvisin putkella muutaman viikon lämpimässä. Se on mun elämää.
- V****U
tasavarma kirjoitti:
Tasavarmaan et ole kaikkia turistikohteita nähnyt. Tarviiko turistikohteita edes nähdä. Itse liikun asuntoautolla euroopassa ja talvisin putkella muutaman viikon lämpimässä. Se on mun elämää.
Minä en homekoppiin /igluun koskisi pitkällä kepilläkään.
Nauran aina kun vastaani tulee paskahuussin vetäjä. - L - L
V****U kirjoitti:
Minä en homekoppiin /igluun koskisi pitkällä kepilläkään.
Nauran aina kun vastaani tulee paskahuussin vetäjä.Asuntoauto ja asuntovaunu taitavat olla hieman eri asioita.
Sitä laatikkoa en ole vetänyt enkä asubtoautoa ajanut mutta asuntoautot sentään liikkuvat kohtalasesti mutta ne laatikot tekevät ruuhkia.
Kun esimerkiksi Kasselin tietämän mäissä näen pari kilometriä edessäpäin rekan lähtevän nousussa ohittamaan laatikon vetäjää niin silloin voi nostaa jalan pois kaasulta ja varautua jarruttamaan.
Olen perheen kanssa ajellut Euroopassa omalla, keskikokoisella h-autolla autolla noin 160000km ilman majoituksen ennakkovarauksia.
Varsinkin B-B tyyppisissä majoituksissa on syntynyt pitkään kestäviä tutatvuuksia etupäässä majoitusta tarjoavan perheen mutta myös muutaman matkustajan kanssa.
Viime vuosina olemme menneet halpislennoilla Keski-Eurooppaan ja lähteneet sieltä ajelemaan ilman yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa. - vaunujaasunto
L - L kirjoitti:
Asuntoauto ja asuntovaunu taitavat olla hieman eri asioita.
Sitä laatikkoa en ole vetänyt enkä asubtoautoa ajanut mutta asuntoautot sentään liikkuvat kohtalasesti mutta ne laatikot tekevät ruuhkia.
Kun esimerkiksi Kasselin tietämän mäissä näen pari kilometriä edessäpäin rekan lähtevän nousussa ohittamaan laatikon vetäjää niin silloin voi nostaa jalan pois kaasulta ja varautua jarruttamaan.
Olen perheen kanssa ajellut Euroopassa omalla, keskikokoisella h-autolla autolla noin 160000km ilman majoituksen ennakkovarauksia.
Varsinkin B-B tyyppisissä majoituksissa on syntynyt pitkään kestäviä tutatvuuksia etupäässä majoitusta tarjoavan perheen mutta myös muutaman matkustajan kanssa.
Viime vuosina olemme menneet halpislennoilla Keski-Eurooppaan ja lähteneet sieltä ajelemaan ilman yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa.Riippuu millä sitä lootaa vetää.
Kun vetää voimaisella maasturilla, itse ainakaan ei ole jonon kasvattaja.
Sinänsä asuntovaunu on mukava jättää paikoilleen, ja vaivattomasti liikkua ilman vedettävää.
Parkkeeraaminen on paljon iisimpää veturilla.
Kummatkin konstit on kokeiltu. - L - L
vaunujaasunto kirjoitti:
Riippuu millä sitä lootaa vetää.
Kun vetää voimaisella maasturilla, itse ainakaan ei ole jonon kasvattaja.
Sinänsä asuntovaunu on mukava jättää paikoilleen, ja vaivattomasti liikkua ilman vedettävää.
Parkkeeraaminen on paljon iisimpää veturilla.
Kummatkin konstit on kokeiltu.Oikeasti riittävän pitkissä ja jyrkissä nousuissa hyytyvät 4-litraiset maasturitkin.
Rekkojen jaloista pääsevät pois mutta oikeaa kaistaa 130:ä ajavat eläkeläiset alkavat sumaantumaan taakse aiheuttaen ohituksia ja ruuhkaa.
Yleensä tehokkaamman veturin perässä roikkuu suurempi vaunu.
On muuten nähty riittävästi vaikka, ensimmäistä kesää, 1971, lukuunottamatta olemme pysyneet poissa heinä ja varsinkin elokuun.
Tavallinen kohtuullisesti kulkeva h-a, attaseasalkku ja kassillinen varusteita on riittänyt meille 4:n viikon kiertelyllekin.
B-B:ssä tai pesuloissa olemme pesettäneet pyykit ja muija on täydentänyt rättejään tarvitessaan. - vaunujaasunto
L - L kirjoitti:
Oikeasti riittävän pitkissä ja jyrkissä nousuissa hyytyvät 4-litraiset maasturitkin.
Rekkojen jaloista pääsevät pois mutta oikeaa kaistaa 130:ä ajavat eläkeläiset alkavat sumaantumaan taakse aiheuttaen ohituksia ja ruuhkaa.
Yleensä tehokkaamman veturin perässä roikkuu suurempi vaunu.
On muuten nähty riittävästi vaikka, ensimmäistä kesää, 1971, lukuunottamatta olemme pysyneet poissa heinä ja varsinkin elokuun.
Tavallinen kohtuullisesti kulkeva h-a, attaseasalkku ja kassillinen varusteita on riittänyt meille 4:n viikon kiertelyllekin.
B-B:ssä tai pesuloissa olemme pesettäneet pyykit ja muija on täydentänyt rättejään tarvitessaan.Tokihan jyrkkä mäki on jyrkkä mäki.
Vajaa 8 litrainen V8 maasturi ei ole vielä hyytynyt, mutta tuskinpa silläkään Mount Everestille pääsee nousemaan. :))
Mukavaa on matkata moninkin tavoin, ja teillähän on siitä varmasti paljon meitä enemmän kokemusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833