Kuinka syväle pitää viiltää?

tuskanviilto

Ettei päivystyksessä naurettaisi, kun yrittää ommelluttaa viillon.

En vaan jaksa enää, olen aina väsynyt, joten nukun aina kun saan unta. Ja koska nukun yli 12 tuntia vuorokaudessa, 3-5 tunnin pätkinä, en ehdi tehdä mitään ja kotityöt ja opiskeluun liittyvät tehtävät kasautuvat.

Haluisin hakea apua, muttei kukaan ottaisi minua tosissaan, jos sanoisin olevani masentunut. Mitään oikeasti pahaa ei ole tapahtunut minulle ja muutenkin hymyilen ja nauran kun olen toisten seurassa, vaikka oikeasti tekisi mieli itkeä. Lisäksi hakeakseen apua, pitää soittaa jonnekkin, mutta ei ole kovin uskottavaa hakea apua masennukseen iloiseen sävyyn ja nauraa välillä.

Viillän päivittäin tuskan liävittämiseen, muttei se enää riitä. Jotenkin se ei enää satu samalla tavalla kuin ennen. Ja kyse ei ole enää raaputuksista, nykyään viillon jälkeen iho repsahtaa auki ja muodostaa noin 1-2mm leveän "joen".

Joten nyt kysyn otsikon kysymyksen, kuinka syvä viillon pitää olla, että sitä pitäisi ommella. Tiedän, että kuullostaa huomionkipeältä, tai noh, sitä se myös on, mutta en vaan uskalla hakea apua puhumalla.

29

8039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ne naura

Sitähän se masennus juuri on, että masentaa ilman selkeää syytä. Ammattitaitoiset lääkärit myös tietävät, ettei masennus aina näy ulospäin.

Viiltohaavat pitää hoitaa jo ihan senkin takia että lääkäri tai hoitaja voi tarkistaa ovatko rokotuksesi lunnossa, ettet saa vielä jäykkäkouristusta haavastasi. Kerro myös että alat tulla riippuvaiseksi viiltelystä; se on vakava asia!!

• tuskanviilto

Onhan masennukseeni syitä. Totesin vaan, ettei kukaan pidä minusta, en pidä kenestäkään, eikä minulla ole oikeita ystäviä, vain jotain juttukavereita. Kaikki tuntuu vaan helvetin turhalta, kun tietää, että on tuomittu olemaan koko elämän yksin.
        Valitettavasti, en voi käyttää tuota rokotusjuttua tekosyynä, koska tiedän, että kaikki rokotukset on kunnossa. Nykyisillä viilloilla en uskalla lähteä apua hakemaan. Varsinkin kun on puoli senttiä leveitä arpeja. Ja muutenkin, kun ilmoittautuu vastaanotolle, olisi aika noloa sanoa, että on muutama pintaviilto, joita haluan näyttää. On helpompi sanoa, että pitäisi ommella yhden haavan.

• Valoa Sydämeen..

Joskus masennus tarkoittaa että sisäinen minä on kyllästynyt pinnalliseen elämään.

Silloin voi mm. seuraavanlainen musiikki paljastaa että näin on. Jos tämä musiikki t untuu nektarilta ja ravitsee, olet alkamassa onnellisemman jakson elämäsi tiellä:

http://www.youtube.com/watch?v=dLiUDBi_3VM&feature=related

Myös voi tämä musiikki paljastaa sen. Mikäli tämä on ihanaa mielestäsi:

http://www.youtube.com/watch?v=9qdKZBXMX5E

Voit olla tyytyväinen että on olemassa syvempi minä jolle pinnalliset ilot eivät riitä loppujen lopuksi.

Tiedemiehet ovat tutkineet heitä jotka muistavat aikaisemman elämänsä edellisessä kehossa.

He ovat tehneet samoja löytöjä kuin tiedemiehet jotka tutkivat vähän aikaa kuolleina olleita. Vaikka aivokäyrä on ollut pelkkää viivaa, ovat nämä henkilöt voineet kertoa jälkeenpäin mitä leikkaus-salissa tapahtui:

http://www.near-death.com/experiences/evidence02.html

http://reluctant-messenger.com/reincarnation-proof.htm

• Sinulla on aika paljon samantyylisiä oireita kun mulla. Jos tuntuu että olet huominkipeä, mitä häpeämistä siinä on? Useimmat on samanlaisia, ajttele vaikka sitä, että olet fyysisesti terve, ja ole kiitollinen. Tunnut mukavalta ihmiseltä, ja aina näitä päivystyksessä "nauravia" löytyy. Mutta eihän se ole sinun vika,jos jollain on kusta päässä. Kirjoittelisin kanssasi, jos vain saisin jostain vaikka salaisen osoitteen, ehkä voisimme auttaa toisiamme. Olen kyllä yli 50v ja mulla on liik.vamma. Luulen, ettei se sinua haittaa.

• sydänhali sinulle

Koetko että et ole saanut lapsuudessasi tarpeeksi hyväksyntää ja onko sinun iollut pakko lunastaa olemassaolosi jotenkin joko olemalla kiltti, sopeutuvainen tai huomaamaton. Tuntuu kuin sinun olis pitänyt ansaita olemassaolosi. Et ole saanut vain olla se ihana maailman paras kullannuppu vanhemmillesi.
      Onko niin ettei sinun mielipiteitäsi, toiveitasi ja tunteitasi, miltä sinusta tuntuu? ole koskaan kysytty ja sinnulla on nytkin tunne, että et sinun asiasi eivät ketään kiinnosta.
      Luulet että nytkään sinun asisi ja paha olosi ei ketään, edes sairaalan henkilökuntaa kiinnosta.
      Kuule, sinä nuori ihminen, en tunne sinua. Kuitenkin otan vakavasti hätäsi ja sanon sinulle, että tarvitset ihan paljon muuta kuin muutaman tikin noihin tuskan haavoihisi. En naura. Sinulla on erittäin paha olla. Ei ole kyllä sinun häpeä jos sinua ei oteta tosissaan hakiessasi apua.
      Et etsi apua viiltelyyn - etsit yhteyttä ja rakautta? Mene ja kerro että sinulla on paha olla.
      Kerro hieman perheesäsi, tietenkin jos haluat.

• tuskanviilto

Ihanaa, että edes joku näyttää ymmärtävän ja hyväksyy minua.

Minua on kasvatettu juuri kuvaamallasi tavalla. Piti olla iso numero paperissa, osuuteni kotitöistä tehty ja huone siivottu, tai muuten tulee huutoja. Aina piti tietää missä kuljen ja ketkä ovat ystäväni. Eli vanhemmillani ei ollut minkäänlaista luottamusta minuun, vaikka olin kiltti, enkä tehnyt ikinä mitään huolestuttavaa. Ainoa huolestumisen aihe oli tietokoneriippuvuus, mutta sekin johtui, kun ei saanut lähteä ulos ilman virtuaalista talutushihnaa.

Pintapuolisesti olen kasvatettu hyvin: opiskelen, en juo enkä polta, harrastan liikuntaa säänöllisesti, näytän onnelliselta ja olen kohtelias. Mutta kun pintaa syvemmälle katsoo olen onneton, minulla ei ole yhtään oikeaa ystävää.

Haluisin olla kaunis, rakstettu ja hyväksytty, mutta kun en ole. Vanhemmat rakastavat suorituksiani, eivätkä minua. Ja "ystävät" eivät edes halua puhua minulle. Kun puhun heille, he eivät osallistu keskusteluun aktiivisesti, tuntuu, että he ajattelevat, että tuo outo, ruma tylsimys kuvittelee olevansa kaverini.

Yritän kyllä käynistellä keskustelun kyselemällä mitä kuulu, tai mitä teit eilen/viikonloppuna. Mutta kun vastaukset ovat tätä mallia: pelasin koripalloa, oli ihan OK pelit. Eikä kyse ole heidän ujoudesta, koska muiden ystävien kanssa, he ovat hyvinkin puheliaita. Ja vieraat ihmiset eivät ikinä puhu minulle. Ja kun näin on kaikki ystäväni käyttäyneet. En enää uskalla puhua kenellekkään, jos ystävät kohtelevat minua noin, niin mitä voin odottaa muilta?

Halusin viiltää syvälle, saadakseen tietää, että minulla on vieläkin edes joku ihmisarvo. Että sairaanhoitaja ompelisi haavani, vaikka olen tehnyt tyhmyyksiä. Että joku pelastaisi minua, tai antaisi vuotaa kuviin, niin ei tarvitsisi enää sietää huonoa kohtelua. Mutta kun nyt miettii, niin varmaan sairaanhoitaja ompelisi haavan ja sanoisi, kuinka tyhmä ja turha ihminen olen, kun viilsin itseäni ja tuhlasin hänen ajan, jolla hän voisi auttaa, apua tarvitsevan.

Pelkään hakea apua, koska en usko, että jotakin kiinnostaisi, mitä minulla olisi sanottavaa. Lisäksi en ole varma, että ammattilainen pystyisi auttamaan. Ehkä eniten minua harmittaa, etten tiedä, miksi kukaan ei halua olla ystäväni. Minulla on mielenkiintoisia harrastuksia (esim. purjehdus pelastusveneellä, kesäisin teen yli viikon pituisia purjehduksia) ja paljon hauskoja tarinoita niistä. Ja oikeasti haluisin kuulla, mitä muilla on kerrottavaa, vaikka kyse olisi pienestä arkipäivän ilosta tai surusta. Mutta ketään ei kiinosta ja kukaan ei halua kertoa minulle mitään, vaikka kuinka kyselen.

En ole mielestäni ruma, mutta yhteiskunnan mittarilla ilmeisesti olen suorastaan kuvottavan ruma, koska kukaan tuntemattomista ei puhu minulle ja bussissa usein käy niin, että minun vieressäni oleva vapaa paikka täyttyy viimeisenä. Näin käy vain haiseville vanhuksille ja juopoille. Ja minä käyn suihkussa ainakin kerran päivässä.

• tuskanviilto
        tuskanviilto kirjoitti:

Ihanaa, että edes joku näyttää ymmärtävän ja hyväksyy minua.

Minua on kasvatettu juuri kuvaamallasi tavalla. Piti olla iso numero paperissa, osuuteni kotitöistä tehty ja huone siivottu, tai muuten tulee huutoja. Aina piti tietää missä kuljen ja ketkä ovat ystäväni. Eli vanhemmillani ei ollut minkäänlaista luottamusta minuun, vaikka olin kiltti, enkä tehnyt ikinä mitään huolestuttavaa. Ainoa huolestumisen aihe oli tietokoneriippuvuus, mutta sekin johtui, kun ei saanut lähteä ulos ilman virtuaalista talutushihnaa.

Pintapuolisesti olen kasvatettu hyvin: opiskelen, en juo enkä polta, harrastan liikuntaa säänöllisesti, näytän onnelliselta ja olen kohtelias. Mutta kun pintaa syvemmälle katsoo olen onneton, minulla ei ole yhtään oikeaa ystävää.

Haluisin olla kaunis, rakstettu ja hyväksytty, mutta kun en ole. Vanhemmat rakastavat suorituksiani, eivätkä minua. Ja "ystävät" eivät edes halua puhua minulle. Kun puhun heille, he eivät osallistu keskusteluun aktiivisesti, tuntuu, että he ajattelevat, että tuo outo, ruma tylsimys kuvittelee olevansa kaverini.

Yritän kyllä käynistellä keskustelun kyselemällä mitä kuulu, tai mitä teit eilen/viikonloppuna. Mutta kun vastaukset ovat tätä mallia: pelasin koripalloa, oli ihan OK pelit. Eikä kyse ole heidän ujoudesta, koska muiden ystävien kanssa, he ovat hyvinkin puheliaita. Ja vieraat ihmiset eivät ikinä puhu minulle. Ja kun näin on kaikki ystäväni käyttäyneet. En enää uskalla puhua kenellekkään, jos ystävät kohtelevat minua noin, niin mitä voin odottaa muilta?

Halusin viiltää syvälle, saadakseen tietää, että minulla on vieläkin edes joku ihmisarvo. Että sairaanhoitaja ompelisi haavani, vaikka olen tehnyt tyhmyyksiä. Että joku pelastaisi minua, tai antaisi vuotaa kuviin, niin ei tarvitsisi enää sietää huonoa kohtelua. Mutta kun nyt miettii, niin varmaan sairaanhoitaja ompelisi haavan ja sanoisi, kuinka tyhmä ja turha ihminen olen, kun viilsin itseäni ja tuhlasin hänen ajan, jolla hän voisi auttaa, apua tarvitsevan.

Pelkään hakea apua, koska en usko, että jotakin kiinnostaisi, mitä minulla olisi sanottavaa. Lisäksi en ole varma, että ammattilainen pystyisi auttamaan. Ehkä eniten minua harmittaa, etten tiedä, miksi kukaan ei halua olla ystäväni. Minulla on mielenkiintoisia harrastuksia (esim. purjehdus pelastusveneellä, kesäisin teen yli viikon pituisia purjehduksia) ja paljon hauskoja tarinoita niistä. Ja oikeasti haluisin kuulla, mitä muilla on kerrottavaa, vaikka kyse olisi pienestä arkipäivän ilosta tai surusta. Mutta ketään ei kiinosta ja kukaan ei halua kertoa minulle mitään, vaikka kuinka kyselen.

En ole mielestäni ruma, mutta yhteiskunnan mittarilla ilmeisesti olen suorastaan kuvottavan ruma, koska kukaan tuntemattomista ei puhu minulle ja bussissa usein käy niin, että minun vieressäni oleva vapaa paikka täyttyy viimeisenä. Näin käy vain haiseville vanhuksille ja juopoille. Ja minä käyn suihkussa ainakin kerran päivässä.

En luota psykologeihin/psykiatreihin, myöskin sen takia, että vaikka he huomaisivat, miksi olen niin epäsuosittu, niin ei kertoisi siitä.

Tuntuu, että kaikille olisi yhdentekevää jos tappaisin itseäni, jotkut olisivat suorastaan iloisia ja jotkut teeskentelisivät olevansa surullisia.

• KAsTE81

Mulla oli sama tilanne kuin sinulla, että viiltelin itseäni. Apua en halunnut hakea, koska luulin kanssa, ettei minuun suhtauduta vakavasti vaan nauretaan vaan. Jopa samana päivänä, kun lääkäri oli, olin perumassa aikaa, mutta silloinen poikaystäväni pakotti minut hoitoon. Kun pääsin lääkärille, koitin sopertaa jotakin. Hävetti, koska ei minullakaan ollut mitään varsinaista syytä olla masentunut. Lääkäri kuitenkin oli todella asiallinen ja otti minut vakavasti. Sain lääkkeet ja diagnoosin "keskivaikea masennus", kävin terapiassa. Kukaan ei koskaan nauranut minulle...

• tuskanviilto

Hienoa kuulla, että jonkun on otettu tosissaan. Itse olen jo yrittänyt hakea apua puhumalla, soitin YTHS:ään ja kerroin, että olen masentunut. Jouduin odottamaan vähän alle 3kk, eli melkein sen maksimiajan, eli minun prioriteetti oli pienin mahdollinen. Sitten pääsin psykologille, hän ei tottakai ottanut minua tosissaan, kun ei ymmärtänyt. Keskusteluissa yritin vähän raotella minun sosiaalisen naamion, mutta ei siitä tullut mitään. Toisessa tapaamisessa ilmassa oli jo vihjailuja, että kun en sano mitään, niin minulla ei ole mitään kerrottavaa, todellisuudessa en uskaltanut ilmapiirin takia. Kolmas tapaaminen oli jo sietämätön ja lähdin jo ennen kuin aika umpeutui.

Viiltelystä en kertonut, koska hänen puheiden taso oli sellainen, että olin varma, että sekin olisi hänen silmissä säälittävän ongelman paisuttaminen.

Haluan viiltää syvälle ja hakea sen kautta apua, koska silloin pitää selittää vähemmän ja ammattilaisten asenne ei ole silloin vähättelevä. Tai ainakin kuvittelen niin.

Jos haen apua puhumalla, joudun soittamaan jonnekkin, mikä on aina iso miinus, koska joudun odottamaan kauan. Iloinen ääni puhelimessa, ei ole kovin uskottava, kun hakee apua masennukseen. Sitten kun pääsen puheille aloitan aina pienistä ongelmista ja seuraan reaktioita, mikä taas saa ammattilaisen asennoitumaan huonolla tavalla minua kohtaan. En vaan luota vieraisiin ihmisiin. Ja koska minulla ei ole läheisiä ihmisiä (joo on isä, äiti ja sisko, mutta en luota heihin, koska vanhemmat tarvitsivat aina paperin, jossa on tarpeeksi iso numero, antaakseen minulle positiivisen huomion ja siskoni hakkasi minua lapsena melkein päivittäin), joihin luotan en luota kenenkään.

En jaksa enää, heräsin pari tuntia sitten ja väsyttää edelleen, mutta unta en saa. En jaksa olla hereillä, kun iske taas karu todellisuus, jossa olen yksin maailmassa, asun sotkuisessa huoneessa ja pitäisi tehdä vaikka mitä, mutta en jaksa koska olen helvetin väsynyt. Päivä päivältä tekee yhä enemmän mieli viiltää verisuonet auki ja vaipua ikuiseen uneen.

• againhhgy
        tuskanviilto kirjoitti:

Hienoa kuulla, että jonkun on otettu tosissaan. Itse olen jo yrittänyt hakea apua puhumalla, soitin YTHS:ään ja kerroin, että olen masentunut. Jouduin odottamaan vähän alle 3kk, eli melkein sen maksimiajan, eli minun prioriteetti oli pienin mahdollinen. Sitten pääsin psykologille, hän ei tottakai ottanut minua tosissaan, kun ei ymmärtänyt. Keskusteluissa yritin vähän raotella minun sosiaalisen naamion, mutta ei siitä tullut mitään. Toisessa tapaamisessa ilmassa oli jo vihjailuja, että kun en sano mitään, niin minulla ei ole mitään kerrottavaa, todellisuudessa en uskaltanut ilmapiirin takia. Kolmas tapaaminen oli jo sietämätön ja lähdin jo ennen kuin aika umpeutui.

Viiltelystä en kertonut, koska hänen puheiden taso oli sellainen, että olin varma, että sekin olisi hänen silmissä säälittävän ongelman paisuttaminen.

Haluan viiltää syvälle ja hakea sen kautta apua, koska silloin pitää selittää vähemmän ja ammattilaisten asenne ei ole silloin vähättelevä. Tai ainakin kuvittelen niin.

Jos haen apua puhumalla, joudun soittamaan jonnekkin, mikä on aina iso miinus, koska joudun odottamaan kauan. Iloinen ääni puhelimessa, ei ole kovin uskottava, kun hakee apua masennukseen. Sitten kun pääsen puheille aloitan aina pienistä ongelmista ja seuraan reaktioita, mikä taas saa ammattilaisen asennoitumaan huonolla tavalla minua kohtaan. En vaan luota vieraisiin ihmisiin. Ja koska minulla ei ole läheisiä ihmisiä (joo on isä, äiti ja sisko, mutta en luota heihin, koska vanhemmat tarvitsivat aina paperin, jossa on tarpeeksi iso numero, antaakseen minulle positiivisen huomion ja siskoni hakkasi minua lapsena melkein päivittäin), joihin luotan en luota kenenkään.

En jaksa enää, heräsin pari tuntia sitten ja väsyttää edelleen, mutta unta en saa. En jaksa olla hereillä, kun iske taas karu todellisuus, jossa olen yksin maailmassa, asun sotkuisessa huoneessa ja pitäisi tehdä vaikka mitä, mutta en jaksa koska olen helvetin väsynyt. Päivä päivältä tekee yhä enemmän mieli viiltää verisuonet auki ja vaipua ikuiseen uneen.

Minäkin hain vuosi sitten apua YTHS:ltä, olin ollut jo vuoden masetunut ja viillellyt, mutta silloin halusin viimeinkin lopun sille. Sain ajan kuukauden päähän psykologille, joka totesi, ettei minulla ole mitään hätää, jos kerran haluan lopettaa viiltelyn. Ei välittänyt siitä tosiasiasta, että olin lopettanut jo kahdesti, parhaimmillaan neljäksi kuuakudeksi ja aloittanut sitten taas. Hän ei myöskään kokenut, että minulla olisi tarvetta tulla uudestaan. Pari kuukautta myöhemmin parisuhdeterapeutti olisi puolestaan halunnut siirtää minut heti psykologin juttusille, kun silloin avopuolisoni kertoi, kuinka paljon pelkäsi puolestaan. Tuolloin olin tosin jo lopettanut viiltelyn (enkä ole aloittanut uudestaan), joten en mennyt.

Puolen vuoden päästä romahdin eron jälkeen niin pahasti, että hain uudelleen apua, pääsin viikossa toiselle terapeuteista (psykiatri), joka siirsi minut ensin kriisiapuun kaupungin puolelle (jossa törmäsin idioottimaiseen sairaanhoitajaan ja palasin takaisin YTHS:lle) ja sitten pääsin pienen pohdinnan jälkeen psykologille, jonka kanssa tulen ihan hyvin toimeen. Tosin käynnit loppuvat nyt, niistä ei ole minulle mitään apua.

Mutta tosiaan, vaikka se olisi vaikeaa, niin kannattaa hakeutua toiselle psykologille, jos ensimmäinen ei ota vakavasti. Omassa kaupungissani tosin on se onni, että puhelimeen vastaava virkailija on todella ihana.

Aloittajalle en todellakaan osaa sanoa, kuinka paljon sinun pitäisi viiltää, mutta suosittelisin sen sijaan vain soittamaan jonnekin ja kertomaan näistä ajatuksista. Kun sanot, että olet itsetuhoinen, niin sinut pitäisi ottaa vakavasti.

• tuskanviilto
        againhhgy kirjoitti:

Minäkin hain vuosi sitten apua YTHS:ltä, olin ollut jo vuoden masetunut ja viillellyt, mutta silloin halusin viimeinkin lopun sille. Sain ajan kuukauden päähän psykologille, joka totesi, ettei minulla ole mitään hätää, jos kerran haluan lopettaa viiltelyn. Ei välittänyt siitä tosiasiasta, että olin lopettanut jo kahdesti, parhaimmillaan neljäksi kuuakudeksi ja aloittanut sitten taas. Hän ei myöskään kokenut, että minulla olisi tarvetta tulla uudestaan. Pari kuukautta myöhemmin parisuhdeterapeutti olisi puolestaan halunnut siirtää minut heti psykologin juttusille, kun silloin avopuolisoni kertoi, kuinka paljon pelkäsi puolestaan. Tuolloin olin tosin jo lopettanut viiltelyn (enkä ole aloittanut uudestaan), joten en mennyt.

Puolen vuoden päästä romahdin eron jälkeen niin pahasti, että hain uudelleen apua, pääsin viikossa toiselle terapeuteista (psykiatri), joka siirsi minut ensin kriisiapuun kaupungin puolelle (jossa törmäsin idioottimaiseen sairaanhoitajaan ja palasin takaisin YTHS:lle) ja sitten pääsin pienen pohdinnan jälkeen psykologille, jonka kanssa tulen ihan hyvin toimeen. Tosin käynnit loppuvat nyt, niistä ei ole minulle mitään apua.

Mutta tosiaan, vaikka se olisi vaikeaa, niin kannattaa hakeutua toiselle psykologille, jos ensimmäinen ei ota vakavasti. Omassa kaupungissani tosin on se onni, että puhelimeen vastaava virkailija on todella ihana.

Aloittajalle en todellakaan osaa sanoa, kuinka paljon sinun pitäisi viiltää, mutta suosittelisin sen sijaan vain soittamaan jonnekin ja kertomaan näistä ajatuksista. Kun sanot, että olet itsetuhoinen, niin sinut pitäisi ottaa vakavasti.

Itse en kestäisi tuollaista sairaalarallia. Ensimmäinen kerta oli jo vaikea ja nyt se on tuplasti vaikeampi. On hienoa että sait tukea poikaystävältäsi. Sanoit, että lopetit käynnit, miten voit nyt?

• againhhgy
        tuskanviilto kirjoitti:

Itse en kestäisi tuollaista sairaalarallia. Ensimmäinen kerta oli jo vaikea ja nyt se on tuplasti vaikeampi. On hienoa että sait tukea poikaystävältäsi. Sanoit, että lopetit käynnit, miten voit nyt?

Sain tukea kumppanilta, koska hän itsekin masentuneena ja mt - ongelmaisena ymmärsi minua (itselläni masennus oli niin lievää suhteemme alussa, että sen olemassaolo tuli ilmi vasta yli vuoden seurustelun jälkeen), mutta toisaalta hän jättikin minut niiden ongelmien takia. Mutta kyllä se oli hienoa, en välttämättä olisi tässä, jollei hän olisi ollut tukenani. Ainakaan en olisi lopettanut viiltelyä enkä olisi saanut kokea muutamia useammankin kuukauden, jopa lähes puolen vuoden pituisia hyviä jaksoja, jolloin saatoin ajatella, että masennus olisi historiaa. Tosin nykyisin olen viiltelemättä vain siksi, ettei se tunnu miltään.

Kyllä minullakin oli lähellä, etten luovuttanut hoidon suhteen, varsinkin kun tälläkin hetkellä käyn neljällä eri ihmisellä, mutta jotenkin olen vain jaksanut ja kai siitä oli ainakin alkuun hyötyä, eli se oli sen arvoista. TNyt olen siis viidettä kuukautta sairauslomalla, joten en todellakaan voi hyvin, mutta koska olen syksyllä muuttamassa toiselle paikkakunnalle, en voi aloittaa terapiaa (eikä sitä suunnitellakaan täällä), vaikka se on ainoa asia, joka voisi ehkä auttaa. Psykologinikin on todennut, että minä tunnen itseni erittäin hyvin jne, joten kerran kuukaudessa olevat käynnit ovat yhtä tyhjän kanssa. Psykologini kyllä pitää minusta, koska olen selvästikin hänestä kiehtova potilas, mutta itse en kauheasti innostu siitä, että käyntien anti on se, että saan kuulla kerta toisensa jälkeen olevani oikeassa. Minä en hyödy siitä, että saan puhua jollekulle. Kaipaisin ainoastaan entiseni kaltaista ihmistä, joka ymmärsi ja johon saatoin luottaa.

Mutta vaikka se tuntuu todella raskaalle, niin kannattaa yrittää hakea apua. Vähintäänkin voit saada lääkkeitä, jos olet valmis ne aloittamaan, ja siihen tarvitset vain lääkärin.

• eimitääneimitääneimi
        tuskanviilto kirjoitti:

Valitat, ettet jaksa tehdä mitään, vaikka kirjoitat nettiin varmaan enemmän kuin ammattitoimittaja työpäivänsä aikana!

Mietipä sitä ja bullshittaa itseäsi ja muita vähemmän.

• againhhgy
        eimitääneimitääneimi kirjoitti:

Valitat, ettet jaksa tehdä mitään, vaikka kirjoitat nettiin varmaan enemmän kuin ammattitoimittaja työpäivänsä aikana!

Tuollaisen tekstin kirjoittaa kymmenessä minuutissa, ja alaa opiskelevana voin sanoa, että ammattitoimittaja kirjoittaa sata kertaa enemmän tekstiä päivässä. Sairauslomani ei ole pelkästään siksi, etten jaksaisi opiskella/tehdä mitään vaan siksi, että jaksaisi pyörittää edes jonkinlaista arkea sen sijaan, että romahtaisin uudelleen ja jäisin makaamaan sängyn pohjalle. Ja tuliko mieleen, että ehkä minulla on hyvä päivä, kun jaksan edes kirjoittaa? Tai että kirjoittaminen on minulle se väylä, jolla puran pahaa oloani?

Mitä iloa saat siitä, että auot täällä tuntemattomille päätäsi? Ja koska sinusta myös näkee, ettet ole koskaan ollut masentunut, niin mitä helvettiä teet tällä palstalla?

• againhhgy
        tuskanviilto kirjoitti:

Ja huomasin vasta nyt, että tämä kysymys taisi olla suunnattu KAsTEe
        81:lle. Toivottavasti hän vastaa kysymyksiisi.

• againhhgy
        eimitääneimitääneimi kirjoitti:

Ja jos kommenttisi oli aloittajalle, niin samata sanat hänenkin kohdallaan: kirjoittaminen voi olla hänelle ainoa asia, jota hän jaksaa tehdä ja josta hän saa edes vähän apua.

• tuskanviilto
        againhhgy kirjoitti:

Ja huomasin vasta nyt, että tämä kysymys taisi olla suunnattu KAsTEe
        81:lle. Toivottavasti hän vastaa kysymyksiisi.

Oli suunattu sinulle, kun tuntuu, että olen kulkemasi matkan alkupäässä.

• againhhgy
        tuskanviilto kirjoitti:

Oli suunattu sinulle, kun tuntuu, että olen kulkemasi matkan alkupäässä.

Ok, se kuulosti vain sopivan tuohon toiseen paremmin. Toivon, ettet ole minun matkani alkupäässä vaan pääset helpommalla, itselläni kun suurin ongelma taitaa olla se, etten tule kovin hyvin näiden ammatti-ihmisten kanssa toimeen (tai he eivät tule minun kanssani toimeen), mikä vaikeuttaa avun saamista aika paljon, kun ensin piti löytää ihminen, joka ei vain pahenna oloani.

Kirjoitit tuonne alemmas, että sinusta tuntuu, ettei sinulla ole mitään keinoja enää saada apua. Itse en ensimmäiseen vuoteen hakenut apua, koska en halunnut sitä, aluksi olin niin syvällä masennuksen kourissa, että ensimmäiset kolme kuukautta makasin pääasiassa sängyssä miettimässä tapoja tappaa itseni, ellen ollut töissä (siitä huolimatta, että olin juuri saanut opiskelupaikan, ei ollut rahahuolia, olin muuttamassa kumppanin kanssa yhteen ja minulla oli joku, joka makasi vierelläni, kun en noussut ylös) ja sitten seuraavat puoli vuotta halusin taistella itseni pinnalle ihan omin voimin, en uskonut ammattiapuun, vaikka edelleenkin tuli päiviä, kun jäin sänkyyn haaveilemaan kuolemasta. En halunnut taistella. Hain apua vasta sitten, kun tajusin, etten pääse pois ja että menettäisin muuten elämäni tärkeimmän ihmisen. Silloin en kuitenkaan sitä saanut, ja nyt hain uudestaan vain siksi, että tajusin, ettei minusta ole enää tappamaan itseäni, joten halusin oloni hieman paremmaksi.

Sinä kuitenkin tunnut haluavan pois olotilastasi, joten yritä löytää jostakin voimia hakeutua hoidon piiriin! Itse ainakin olen aina soittaessani kirjoittanut etukäteen ylös sanasta sanaan, mitä haluan sanoa ja lukenut sen, muuten menisin puhelimessa lukkoon. Jos olet edelleen opiskelija, niin soita uudelleen YTHS:lle, sano kuinka paha olo sinulla on ja kerro miten edellinen psykologi sinua kohteli. Sinun ei pitäisi joutua jonoon. Sinä tarvitsisit myös sairauslomaa, itselläni ainakin opiskelujen kasautumisen tuoma stressi vain pahensi oloani.

• tuskanviilto
        againhhgy kirjoitti:

Ok, se kuulosti vain sopivan tuohon toiseen paremmin. Toivon, ettet ole minun matkani alkupäässä vaan pääset helpommalla, itselläni kun suurin ongelma taitaa olla se, etten tule kovin hyvin näiden ammatti-ihmisten kanssa toimeen (tai he eivät tule minun kanssani toimeen), mikä vaikeuttaa avun saamista aika paljon, kun ensin piti löytää ihminen, joka ei vain pahenna oloani.

Kirjoitit tuonne alemmas, että sinusta tuntuu, ettei sinulla ole mitään keinoja enää saada apua. Itse en ensimmäiseen vuoteen hakenut apua, koska en halunnut sitä, aluksi olin niin syvällä masennuksen kourissa, että ensimmäiset kolme kuukautta makasin pääasiassa sängyssä miettimässä tapoja tappaa itseni, ellen ollut töissä (siitä huolimatta, että olin juuri saanut opiskelupaikan, ei ollut rahahuolia, olin muuttamassa kumppanin kanssa yhteen ja minulla oli joku, joka makasi vierelläni, kun en noussut ylös) ja sitten seuraavat puoli vuotta halusin taistella itseni pinnalle ihan omin voimin, en uskonut ammattiapuun, vaikka edelleenkin tuli päiviä, kun jäin sänkyyn haaveilemaan kuolemasta. En halunnut taistella. Hain apua vasta sitten, kun tajusin, etten pääse pois ja että menettäisin muuten elämäni tärkeimmän ihmisen. Silloin en kuitenkaan sitä saanut, ja nyt hain uudestaan vain siksi, että tajusin, ettei minusta ole enää tappamaan itseäni, joten halusin oloni hieman paremmaksi.

Sinä kuitenkin tunnut haluavan pois olotilastasi, joten yritä löytää jostakin voimia hakeutua hoidon piiriin! Itse ainakin olen aina soittaessani kirjoittanut etukäteen ylös sanasta sanaan, mitä haluan sanoa ja lukenut sen, muuten menisin puhelimessa lukkoon. Jos olet edelleen opiskelija, niin soita uudelleen YTHS:lle, sano kuinka paha olo sinulla on ja kerro miten edellinen psykologi sinua kohteli. Sinun ei pitäisi joutua jonoon. Sinä tarvitsisit myös sairauslomaa, itselläni ainakin opiskelujen kasautumisen tuoma stressi vain pahensi oloani.

Oho, kävikin niin, että sinun ja osa KAsTEe81:n kommentista yhdistyi päässäni yhdeksi tekstiksi. Kuitenkin halusin tietää juuri tuosta jatkuvasta lääkäreiden vaihdosta.
        Onhan se totta, että opiskelujen kasautuminen on stressaavaa, mutta kuitenkaan en haluisi nyt saada sairaslomaa. Olen jo muutenkin 3 vuotta jäljessä ikäisiltäni, täytän tänä vuonna 25 ja olen opiskelen vasta kolmas vuosi. Ja muutenkin on tällä hetkellä 3 kahden periodin kurssia, töitä menisi runsaasti hukkaan. En haluisi olla tämän enempää jäljessä.

• c.i.

Ymmärrän sinua täysin! Viiltelen myös aina kun alkaa ahdistaa, olen varmasti kaikkien muiden mielestä iloinen ja normaali, mutta tunnen olevani niin erilainen, hyödytön, tyhmä, turha ja ällöttävä. En uskalla mennä lääkärille kertomaan että olen hullukin vielä kaiken lisäksi. Haluaisin apua, mutten voi pyytää sitä keneltäkään. Häpeän viiltojani ja pelkään että joku näkee ne ja toisaalta haluaisin sitä. Kaikki on niin sekaisin ja ristiriitaista.

• Q&A

Akuuttivastaanotolla ei vaivauduta nauramaan sinulle. Henkilösi on suoraan sanoen täysin yhdentekevä, ja ainoa asia, joka kiinnostaa, on saada sinut paikatuksi, jos mitään paikkaamista on.

Päivystyksen henkilökunta voi naureskella ihan omille sisäpiirin jutuilleen tai viikonloppumuistoilleen eikä sinulle.

Joskus tosin vituttaa, kun ensin on ponnisteltu raivokkaasti jonkun hengen pelastamiseksi, ja paikalle saapuu taas Neiti Naarmu, jolle ei ole mennyt himaan, ettei päivystys ole psykiatrinen hoitopaikka.

Mutta koska esitit kysymyksen, niin vastattakoon, että jos olet itsemurhavaarassa, voit saada lähetteen mielisairaalaan. Statuksesi selvitetään sikäli kuin mahdollista, harvoin lähetetään tahdonvastaiseen hoitoon, ellei itsemurhavaara ole ilmeinen. Niin että niin syvälle.

Niin että tässä hieman realismia väsyneeseen arkeesi.

Mukavaa kevättä!

• tuskanviilto

Vaikka kirjoituksesi sävy on selvästi negatiivinen, kiitos kuitenkin vastauksesta. Tajusin nyt, ettei syvällä viilolla voi hakea apua, harmittaa kun se oli minun viimeinen toivo apuun. Pitäisi varmaan puskea vaan eteenpäin kunnes ei jaksaa enää ja sitten nukkua pois verisuonet auki.

• Q&A
        tuskanviilto kirjoitti:

Vaikka kirjoituksesi sävy on selvästi negatiivinen, kiitos kuitenkin vastauksesta. Tajusin nyt, ettei syvällä viilolla voi hakea apua, harmittaa kun se oli minun viimeinen toivo apuun. Pitäisi varmaan puskea vaan eteenpäin kunnes ei jaksaa enää ja sitten nukkua pois verisuonet auki.

Ole ystävällinen ja säästä päivystystä turhalta työltä!

Syvää viiltoa ei tarvita eikä naarmujakaan. Voit mennä päivystykseen ja sanoa olevasi itsemurhavaarassa ja miettiväsi, kuinka syvään pitäisi viiltää. Sano, että haluat sairaalaan.

Eri asia tietenkin, jos et halua sairaalaan. Eli tarvitset ja haet apua, mutta et haluakaan apua. Koita nyt saada jotain selvyyttä edes ajatuksiisi.

Kirjoitukseni ei ollut negatiivinen. Aiheella vaan on taipumus johtaa loputtomaan, hyödyttömään lässytyksen kehään, mikä vastauksestasikin kuvastui.

• Apua saa.

Ei tarvitse viiltää yhtään!!! Soitat omalääkärille ja varaat ajan, aikaa varatessasi jo sanot että on vakavia masennusoireita, keerot vaikka saman kuin viestissäsi.
      Masennus on todellinen sairaus ja sitä kuten ei muitakaan sairauksia tarvitse hävetä.
      Masennukseen on olemassa monenlaisia hoitokeinoja joten varmasti apua saa.
      Terveydenhoidon ammattilaisille masennus on niin tuttu sairaus, että ei luulisi kenenkään sitä väheksyvän, onhan se suurimpia työkyvyttömyyseläkkeelle jäännin syitä nykypäivänä.
      Itellä kun alko masennus, se tuli täytenä yllätyksenä. Yhtenä aamuna oli vaan henkisesti niin pahaolo että piti käydä oksentelemassa vaikka se ei juuri auttanut, sitten sain soitetuksi siihen aikaan mielenterveystoimistoon ja sieltä sain ajan ja jotain ssri-masennuslääkettä aluksi, hoitoon kuului myös keskusteluterapiaa yms. No hoito alkoi puremaan kunnolla noin 2 kk:n päästä ja noin vuoden päästä en tarvinnut enää masennuslääkkeitä.
      Apua kyllä saa, kun kertoo rehellisesti miltä tuntuu ja jne,jne.

• maallikkokin ymmärtä

Kyllä psykologit ym. sellaiset joutavat käpykäärtiin, jos henkilö joka viiltlee on ongelma. En usko että kukaan terve ja ongelmaton tekee tuollaista. Täytyy olla ja kovasti paha olla. Jo viiltelyn pitäsi olla viesti, että apua tarvitaan.

• niin--

Tottakai se on viesti. Tietysti se on vakavaa. Mutta aina nuoren ihmisen viiltely ei ole merkki mistään kovin syvistä ongelmista eikä viiltely ennusta aina ongelmallista aikuisuutta psykiatrisena potilaana.

Ja pitää muistaa myös, ettei viiltely ole aina pelkästään itsetuhoista tai epämääräisen ahdistuksen helpottamista. Se on myös uhmaavaa. Ei ole sattumaa, että viiltelijät ovat epäkypsiä nuoria.

Lähes aina viiltely aiheuttaa muissa voimakkaita negatiivisia tunteita eikä niitä pidä peitelläkään. Jos lapsi tekee uhmapäissään jotain hyvin vaarallista, reaktio harvoin on pään silitys. Se olisi jo vähän turhan siirappista ja todellisuudelle vierasta.

• hiyiyoiyioti

Hyvä kun olet alkanut miettimään tilannettasi!

Kannattaa päästä jotain kautta psykiatrin juttusille, jotta pääsee tarvittaessa terapiaan ja ehkä saa lääkitystä ensiapuun. Mulla meni elämästä 6 vuotta hukkaan kun uskoin psykologin neuvoja.

Yksi psygolokeista, jonka kanssa juttelin neuvoi, että koita vaan näyttää tunteesi. Sitten näytin sille vihaani suuttumalla, että tää koko homma ja lääkärillä juoksut sun muut alkaa ottamaan hieman pattiin, varsinkin kun ei saa apua. Niin ottipa sitten herneet nenään jo tuosta, niin se siitäkin sitten. Ammattitaitoista porukkaa, huhhuh.

Monella alan ammattilaisella ei ole mitään omakohtaista kokemusta ihmisen ongelmista. He ovat päntänneet kirjallisuutta vuosikaudet, mutta se ei kerro ihmisen tuskasta mitään. Vain toinen ihminen, joka on kokenut ja käsitellyt oman tuskansa, voi samaistua toiseen tuskailijaan. Mutta hänkään ei periaatteessa voi auttaa, voi antaa ymmärrystä ja vinkkejä, mutta vain ihminen itse voi kokea oman tuskansa.

Paras neuvo omien tuskailujeni kautta on se, että kohtaa henkinen tuskasi. Tavalla tai toisella. Sitä voi helpottaa viinalla, viiltelyllä, seksillä, huumeilla jne.. Lista on loputon, mutta eroon siitä pääse vain kohtaamalla sen. Kuinka se kohdallasi tapahtuu, niin siinä on polkua käytäväksi. Suomalainen kulttuuri ei aina kasvata kovin terveitä lapsia ja se jättää jälkensä. Jätti minuunkin. Itsellä on nyt auttanut kun olen ottanut etäisyyttä vähän kaikkeen. Viihde-elektroniikka pois päältä, töitä niin vähän kuin mahdollista, lukee ja keskustelee paljon aiheesta. Paljon olen vain, yksin, rauhallisuudessa ja annan tuskan tulla. Alkuun oli hirveää. Nyt jo hieman helpottaa välillä.

Kaupungistasi voi löytyä järjestöjä, joissa pääsee juttelemaan anonyymistikkin tilanteestaan. Yleensä on tarjolla tukihenkilöitäkin, pysyvämpi suhde henkilöön, jonka kanssa voi jutella luottamuksellisesti asiasta pitempään. Terapia on yksi tapa, toisilla auttaa, toisilla ei. Lääkkeet on ensiapua, ei ratkaisu.

• khtalotoverixxxx

Tulosta paperille noi omat kirjoitukset ja lykkää psykiatrille, lääkärille. Riittää kun menet ajoissa sovittuun tapaamiseen.
      Aina on mahdollista mennä tavalliseen päivystykseen tuskansa kanssa. Itse olen saanut hyvän kohtelun niissäkin, vaiika se onkin vain ensiapu josta lähteä sitten eteenpäin.

• ennenaurinkoinen88

Tuskanviilto, sun elämä on melkein täysin samanlaista kuin mun muutama kuukausi sitten. Tosin sairaushistoriaa takana jo 11 vuotta (anoreksia -> bulimia-> masennus). Kuukausi sitten olin epätoivoinen ja päivät täyttyivät itsemurha-ajatuksilla, olin jatkuvasti ahdistunut, itketti, mutta ei pystynyt itkemään. Olin viimeiset kaksi vuotta yrittänyt hakea apua, mutta lääkäri antoi ohjeeksi vain etttä lääkkeitä naamaan ja olo parantuu, niin ei kuitenkaan koskaan käynyt, tuolloin kävin opiskelijaterveydenhuollossa.
      Noin kuukausi sitten mittani tuli täyteen ja marssin omalle terveysasemalle. Menin ilmoittautumis/ajanvarausluukulle ja kerroin että suunnittelen itsemurhaa ja olen itsetuhoinen. Sain ajan lääkärille heti ja akuuttipsykiatrian poliklinikalle sain ajan vielä samana päivänä. Oln kiitollinen että mut otettiin tosissaan sillä muuten en varmasti kirjoittaisi tätä tekstiä tällä hetkellä.
      Nyt käyn esh:n juttusilla viikoittain, mulla on oikeus kriisipaikkaan päivystysajalla ja odotan pääsyä psykiatriseen päiväyksikköön.

Tekstillä haluan rohkaista tuskanviiltoa ja muitakin samassa tilanteessa olevia hakemaan apua. Se ottaa koville ottaa askel mutta pahempaa on jokapäiväinen itsetuhoisuus ja ahdistus.

Ja niille jotka ajattelee että miten voi tänne palstoille jaksaa kirjoitella kun ei jaksa käydä töissä niin minulle tämä paikka on ns. "lohduntuoja" Helpottaa kun tietää että ei yksin kärsi masennuksesta ja on helppoa jutella ihmisille jotka tietävät miltä elämä voi tuntua. Täältä saa vertaistukea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59