kaipaisin säästö vinkkejä nyt kun jään pian hoitovapaale ja yritän sitten elää kitsaammin,
eli miten te säästätte joka päivä jossain pienissä asioissa esim.ruokakuluissa?
en osta muutenkaan mitään turhaa esim.vaatteita joten sellaset on ihan turhia vinkkejä että hömpötykset pois...
teen itse vaaville ruoka,miten muuten voi säästää?
säästö vinkkejä?
25
6272
Vastaukset
- Jmm
Me säästetään sillä kun käydään vain kerran viikossa kaupassa. Sillä on sit pärjättävä se viikko.. Mitä nyt jos maito ja vaipat loppuu, mut silti. Ja näin kesäsin käydään puistossa syömässä..
- anne
Tee itse pakkaseen ruokaa enemmän kerrallaan.
Esim.hernekeittoa ym.
Jos on pihaa tai parveketta kasvattele kaikkea pientä,yrttejä,salaattia,tomaattia,perunakin menestyy ämpärissä.
Tee itse lahjoja,kortteja ym,hyödynnä jo kotonasi olevia tarpeettomia juttuja.
- Vinkkejä
Niin kauan kuin sinulla on kaapissa käyttökelpoisia vaatteita, on sinulla mahdollisuus säästää siten, että et osta vaatteita. Minulle tuo säästövinkki annettin kerran tilanteessa, jolloin olin ollut n. 3 vuotta työttömänä, ja olin juuri saanut opiskelupaikan ja kaikki vaatteet olivat rintsikoita myöten siinä kunnossa, että nippa nappa päällä pysyivät. Siinä tilanteessa ei vaatteiden ostaminen ollut minun mielestäni mitenkään turhaa. Eli loputtomiin ei voi silläkään säästää, ettei osta vaatteita.
Säästää voit leipomalla itse kaikki leivät yms. Makeita leivonnaisia ei myöskään kannata ostaa kaupasta, eikä makeaa kannata yleensäkään syödä kovin usein. Karkkia ja limpparia ei kannata ostaa ollenkaan. Kun makeanhimo iskee, osta mieluummin hedelmiä kuin karkkia. Käykää poimimassa metsästä marjoja pakasteeseen.
Ja vielä se minun opiskeluaikainen säästökonsti: Minimoi roskiin heitettävän ruoan määrä. Eli ota leipää pakasteesta sen verran, että ennätätte varmasti syömään sen kaiken ennen kuin se menee pilalle, ja tee ruokaa joko sen verran että syötte sen kaiken kerralla tai sitten siitä jää riittävästi pakasteeseen laitettavaksi.- Tarkka taloudesta
Sikäli olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei makeisia ja limppareita tarvita ja hedelmät ovat terveellisempiä, mutta tosi asia on, että jos säästämisestä puhutaan, niin kyllä makeanhimo tulee paljon halvemmalla tyydytettyä, jos sen tekee vaikka suklaalla. En nyt varsinaisesti suosittele ainakaan pitkäksi ajaksi kerralla, mutta ehkä joskus väliaikaisena hätätilanteena.
Itse huomasin ruokakustannusten laskevan todella huomattavasti sillä, että katsoin jokaisesta ruokatarvikkeesta sen halvimman version kilohinnalta. Aikaisemmin otin vain sen tutuimman, mitä on eniten ja se on käden ulottuvilla. Lähes jokaisesta ruokatarvikkeesta on kuitenkin olemassa myös sentin tai pari halvempi versio, kun katsoo hieman ylemmäs tai alemmas hyllyllä. Kun jokaisesta ostoksesta kuukauden aikana säästää muutaman sentin, se tekee ihan hyvän lisän kuukausibudjettiin. Eli niillä senteillä on väliä.
- kirjaa
Muutama vuosi sitten pidin puolen vuoden ajan kirjaa joka pennistä, jonka kulutin. Jo tietoisuus rahan käytön tarkkailusta vähensi monta turhaa ostosta.
Yksi suurimmista menoeristä oli ruoka. Kassakuitteja vertaamalla selvitin, missä kaupassa kannattaa tehdä perusruokaostokset ja mistä hakea vain erikoistarjoukset. Aloin ostamaan isompia pakkauskokoja ja leivoin itse paljon. Herkkujen syönti väheni, kun hävetti niihin tuhlaamani rahat. Edellisen kirjoittajan niksi pätee myös, eli ei osteta/laiteta ruokaa, joka päätyy roskiin.
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Eli kun ostaa jotain, oli se sitten ruokaa tai tavaraa, kannattaa ostaa laadukasta. Ostan mieluummin kokolihaa kuin valmiita lihapullia, ajattoman perusvaatteen ennemmin kuin muotihörhelön.
Toinen varteenotettava sananparsi on se, että älä osta sitä mitä tarvitset, vaan sitä mitä ilman et tule toimeen. Tarpeitahan mainosmaailma meille luo, mutta esim. ilman naistenlehtiä pärjää vallan mainiosti.
Kaikista menoista ei voi tinkiä ja hemmotellakin pitää joskus sekä itseä että perhettä, muuten säästäminen tekee elämän ankeaksi. Jotakin luksusta pitää elämässä olla, meillä se oli kunnollinen vessapaperi!
Nyt on rahatilanne helpottanut, mutta silti käyn edelleen etsimässä kirpparilta hyväkuntoisia siistejä lastenvaatteita, pidän kotona ylläni vanhoja rytkyjä, käyn kaupassa ostoskorin kanssa (muovikassit maksavat 15 centtiä), en osta kaappeihin sellaisia vaatteita, joita ei pidetä kuin kerran, pesen täysiä pyykkikoneellisia pyykkejä ym. Raha kun sellainen luonnonvara, että se loppuu aina. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot... - minä
esim ruuassa tarkkaamalla kilohintoja. on yllättävää, että se suurpakkaus ei aina olekaan kilohinnaltaan edellusin.
rainbow tai muut vastaavat nimettömät merkit antavat myös usein säästöä ollen laadultaan samaa tasoa kuin se brändin omaavakin.
risotot jauhelista ovat muksujen mieleen ja lihaa tarvii vähemmäm kun jatkaa massa kasviksilla. sosekeitot maistuvat ja tulevat edullisiksi. lihan osto palana ja kotona suikalointi/paloittelu antaa usein 2€ alea/kg jne...
jos saat suhteita maaseudulle ja sinulla on hyvä kylmiö tai muuten viileää ei jäätyvää varastotilaa, voi perunasäkin tai porkkanasäkin osto suoraan tilalta talveksi antaa säästöä.
ja tietysti leivät ja sämpylät leivotaan kotona. kotipullaa herkuksi ja lettuja juhlaan. töitä näistä säästöistä saat kädet täyteen. joten mene joskus ihan tarkoituksella tuhlaamaan mäkkäriin muksujen kanssa..
ja tietysti harkittu keskittäminen tiettyyn kauppaketjuun oman valinnan mukaan. sillä tiedolla joka tuolla ylempänä olikin: KÄY ERI LIIKEISSÄ JA SEURAA MAINOKSIA. yksi tuote on yhdessä halpaa ja muista sitten nyppästään tasoitusta, seuraavassa liikkeessä sen toinen nyppy on halpaa jne.. - mami
käy kaupassa 2 kertaa viikossa niin ei tuu osteltua turhaa, tee viikon ruokalista ja osta vain siihentarvittavat jutut ja älä mene ruokaostoksille marketteihin jossa tulee helposti koukkastua rättiosaston kautta ja ostettua turhuuksia, varsinkin ale aikana...
Toisaalta sitten alen aikana kannattaa ostaa mm lapselle vaatetta varastoon, siis esim joulualesta talvihaalari seuraavaksi talveksi. Aluksi on tietty koon arvioiminen vaikeeta mutta onhan niissä suuntaa antavat ikänumerot ja pian sen oppii. (kenkiä ei kannata ostaa varastoon)
Kyllä itse sanoisin että 3 vuotta hoitovapaalla ei ois onnistun ellei vaunuista alkaen ois ostettu käytettyinä ja pyydetty tutuilta kiertoon niille tarpeettomat jne. Käytännössä lapsen myötä kyllä menotkin vähenee, tarkotan niinku toi vapaa-aikaan käytetty...jää automaattisesti ravintolat veke ja kaikki muukin mihin menee rahaa turhuuksiin, että ei sitä säästämistä sitten tartte edes kauheesti miettiä.- riina
Äläkä koskaan milloinkaan lähde kauppaan ilman ostoslistaa. Jos esim.itse tarvitsen kauapsta vaikka vain jauhelihaa, perunoita, hedelmiä ja vaikka leipää mutta mukanani ei ole listaa enkä ole suunnitellut mitä ostaisin niin ostan PALJON ylimääräistä. Kauppalistan kanssa on helpompi jättää turhat ostamatta. Äläkä myöskään koskaan mene nälkäisenä kauppaan, niin hassulta kuin se kuulostaakin nälkäisenä tulee ostettua paljon turhaa tavaraa. Ja kirpputorit ovat nyt muodissa, joten sinne vaan penkomaan.
- suurperheellinen
Meillä oli tuossa pari vuotta sit aika ankeat ajat kun sattui muutto ja miehen firman perustaminen just samaan aikaa...
Mut päätettiin et molemmat toteutetaan,eletään sit vaan vähemmällä rahalla...ja elossa ollaan!
Kaupassa käytiin kerran viikossa,leivät leivoin itse,tehtiin halpoja mut hyviä ruokia(ainakin meidän ja lasten mielestä) esim. perunavelliä,keittoja,riisipuuroa(josta tulee muuten lasten herkkua kun siihen lisää omenaa).Iltapalaksi itsekerätyistä puolukoista marjapuuroa,lettuja yms.
Herkut leivoin tietty itse ja marjat oli niissäkin pääosassa.
Ja leivän päälle halpaa on keitetyt kananmunat...
Näin meillä selvittiin hyvin! - äiti
kiitos kaikille vinkeistä :)
- jouno
Jos on pakastin. Kaupasta voi ostaa lihaa puoleen hintaan kun päiväykset on menossa vanhaksi ja laittaa kotona pakkaseen. Sieltä ottaa tarvittaessa sit ja sulattaa. Samoin muita eineksiä on saatavilla puoleen hintaan päiväyksien ollessa menossa vanhaksi. Samoin marjathan voi käydä itse poimimassa ja pakastaa. Itselläni on iso parveke ja näin kesäisin puolet parvekkeesta on laatikoiden peittämä, niissä kasvaa porkkanoita ja herneitä. Ja kyllä siellä sisällä oon tomaattia kasvattanu talvellakin.
Vaatteet kirpputoreilta tai kierrätyksestä. Ja muutakin tarvittavaa käytettynä. Joku onkin jo varmaan tuolla näitä neuvoja kertoneetkin. - pois
Talouspaperi on niin turha ostos kuin olla vain voi. Monet käyttävät sitä käsien kuivaamiseen, pöytien ja pintojen pyyhkimiseen... Kädet kuivataan pyyhkeeseen, joka sitten silloin tällöin pyykätään. Vanhoista vaatteista saa leikeltyä rättejä jotka taatusti kestävät, eikä edes haittaa vaikka olisivat rikki.
Nenäliinana voi hädän tullen käyttää vessapaperia, ja ihan kankaiset nenäliinatkin on keksitty.- samaa mieltä
Samaa.Joskus tiukassa säästötarpeessani mietin mistä voisi luopua.Talouspaperit jäi kauppaan.Ollut jo monta vuotta niin.
Käytän vessapaperia tilalla,pahimpaan nuha-aikaan voi ostaa nenäliinoja,ruokapöytään pikkulapsivieraiden aikana voi laittaa pari servettiä.
- (innostuin)
Innostuin keksimään itse ja etsimään netistä. Toivottavasti edes joku jaksaa lukea
Ole tarkkana käydessäsi kaupassa!
Ruokaostokset voi suunnitella etukäteen, niin ei tule tehtyä kalliita heräteostoksia nälkäisenä
Muista ottaa oma kassi kauppaan, niin vältyt muovipussin ostamiselta.
Ota tavaksesi tarkistaa kassakuitti ennen kuin poistut kaupasta, sillä yllättävän usein hyllyn reunassa ilmoitettu hinta ja kassalla peritty hinta poikkeavat toisistaan. Tarkkaile, että saat tarjoustuotteen tarjoushinnalla, etkä joudu maksamaan siitä normaalia hintaa, koska kauppias on "unohtanut" laittaa tarjoushinnan kassaohjelmaan.
Eri kaupoissa on joskus yllättävän suuret hintaerot tavaroilla. Säästä kuitit ostamistasi tavaroista, vakio-ostoksista on helppo verrata mistä kannattaa ostaa.
Euro-shopper-tuotteet ovat hyviä (olen ollut kaikkiin kokeilemiini tyytyväinen) ja halvempia kuin tutut merkit, ja yllättävän moni Euroshopper-tuote on suomalainen. Kannattaa lukea tuoteselosteita. :)
Pidä kirjaa siitä mihin rahat menevät. Tutkiessasi rahankäyttöä löytyy yllättävän monia "turhia" juttuja, joita ilmankin voisi elää.
Joistakin lähikaupoista saa aamupäivisin noin yhdentoista aikaan hyvää lihaa ja kalaa puoleen hintaan. Juju on siinä, että seuraavan päivän viimeiset myyntipäivätuotteet hinnoitellaan aamuisin. Alennettujen tuotteiden kanssa peliaikaa on yksi vuorokausi, mutta pakastimessa kala tai liha säilyy toki pitempään.
Älä osta osamaksulla mitään!
Osamaksulla ostaen tuotteen loppuhinta on aina kalliimpi kuin käteisellä. Jos pystyt jälkikäteen maksamaan tuotteen osamaksuerät, miksi et pystyisi etukäteen säästämään samaa summaa vähitellen, jolloin voit saada ostotilanteessa jopa käteisalennusta!
Sitten ruoka-aiheesta ja vähän muustakin. :)
Kylmälaukku toimii myös lämpölaukkuna.
Kylmälaukkua voi ja kannattaa käyttää myös ruokien hauduttamiseen ja lämpimänä pitämiseen. Se hoitaa saman homman kuin TV:n ostoskanavalla kaupattu Aromipesä, mutta murto-osalla hinnasta.
Ideana on, että ruoka kuumennetaan kiehumispisteeseen, minkä jälkeen kattila tai pata siirretään kylmälaukkuun. Laita kylmälaukun pohjalle ja kattilan päälle sanomalehtiä lisäeristeeksi. Pitkää keittoaikaa vaativat ruoat voit 2 - 3 tunnin päästä kiehauttaa uudelleen ja panna takaisin laukkuun hautumaan. Säästät energiaa ja ruoka valmistuu kuin itsestään. Erityisen hyvin tämä menetelmä sopii hernekeitolle, papu- ja kaaliruoille sekä ohrapuurolle.
Leivo itse pullat ja sämpylät. Älä osta keksejä tai pikkuleipiä.
Pullataikinan voi tehdä korvaamalla maidon vedellä. Lopputuloksesta ei pysty päättelemään onko maitoa käytetty vai ei ja laktoositaudeista kärsivätkin ovat tyytyväisiä. Myös muna on pullataikinassa aivan tarpeeton. Tapa käyttää maitoa pullaan on varmaankin jäänne ajoilta, jolloin taloissa oli lehmiä ja maitoa oli käytettävä joka paikkaan ettei se happanisi.
Pullat voi aivan hyvin paistaa voitelematta tai halutessa käyttää vettä, sokerivettä tai jopa kahvia voitelemiseen.
Jäätelö kannattaa ostaa vähintään litran paketeissa. Pienille tötteröille, puikoille ym erikoisjäätelöille tulee pahimmassa tapauksessa jopa kymmenkertainen (!) litrahinta paketteihin verrattuna.
Lihaliemikuution korvaaminen
Käytä liperiä eli lipstikkaa korvaamaan lihaliemikuutiot. Jos asut omakotitalossa tai omistat kesämökin, kasvata pihallesi taimesta tai siemenistä liperi, joka on monivuotinen erittäin helppohoitoinen maustekasvi. Lehdet voit kuivata talven varalle. Säästät rahaa ja vältyt lisäaineilta ja suolalta, jota kuutiot ovat pullollaan. Liperillä voit myös korvata suolan ruoanlaitossa. Kuivattua liperiä saat hyvinvarustetuista maustekaupoista.
Vedenkeitin on nopein ja vähiten sähköä kuluttava tapa keittää litra vettä. Keittämiseen kuluu 3,5 minuuttia ja 0,1 kWh.
Vaivansäästö:tiskin vähentäminen.
Nimeä joka perheenjäsenelle oma muki tai oma pyykkipoika joka sitten laitetaan senhetkisen oman mukin reunaan. Omaa mukia huuhdellaan välillä ja näin voi koko päivän pärjätä yhdellä mukilla.
Älä tilaa lehtiä.
Jos olet tilannut nimeltä mainitsemattoman valtakunnallisen sanomalehden, niin merkkaa merkkauskynällä viikon ajan siitä kaikki kohdat, jotka todella luet ja mieti sitten, onko lehti tilaushintansa arvoinen. Päivän sanomalehden voi lukea myös työpaikalla, kirjastossa tai lainata naapurilta. Uutisia voit sanomalehden sijasta seurata radiosta, tv:stä, teksti-tv:stä tai internetistä.
Tingi turhamaisuudestasi ja anna kaverin leikata tukkasi. Jos lähipiirissäsi on taitava saksien käyttäjä, niin osta hiustenleikkaamiseen tarkoitetut sakset ja siirry kokonaan kotikampaamopalveluiden käyttöön.- viestin aloittanut
kiitos kivoista vinkeistä :)
- osolemiiioooo
viestin aloittanut kirjoitti:
kiitos kivoista vinkeistä :)
kun käy kaapassa saa samalla roskapussin.
voishan sitä tietty ostaa erillisiä roskapusseja ja kuljettaa AINA mukana erillistä, mutt hei haloo onks oikeesti enää mitään järkee? niin että onko?
*makroevoluutio ratkaisisi tämän ongelman luomalla tyhjästä muovikassin, joka olisi biohajoava ja täyttyisi ihanista sapuskoista ilmaiseksi* :)
F*Darwin - 9+7
osolemiiioooo kirjoitti:
voishan sitä tietty ostaa erillisiä roskapusseja ja kuljettaa AINA mukana erillistä, mutt hei haloo onks oikeesti enää mitään järkee? niin että onko?
*makroevoluutio ratkaisisi tämän ongelman luomalla tyhjästä muovikassin, joka olisi biohajoava ja täyttyisi ihanista sapuskoista ilmaiseksi* :)
F*Darwinkäyttää kaupan muovipussia roskapussina, maksaa silloin roskapusseista moninkertaisen hinnan! Laskepa huvikseen, paljonko yksi roskapussi maksaa verrattuna kaupasta ostettuun muovipussiin.
- en ole
osolemiiioooo kirjoitti:
F*Darwinostanut varmaan viiteentoistavuoteen muovipussia.
Roskapusseja on kuitenkin riittänyt; hedelmäpussit, isot leipäpussit, vaatteiden ja kenkien suojapussit, eletroniikan mukana tulevat pussit, perunapussit ym. Isommat roskat vien suoraan roskikseen enkä edes yritä "pakata" niitä uudelleen.
Pyrin kyllä siihen, ettei meiltä tulisi paljoa roskia. Meillä on vielä 4 lasta kotona ja roska-auto käy neljän viikon välein. (Meillä on "normaali" ok-talon roska-astia;240 litraa).
- yh
;D Itse säästän mistä pystyn.Olen osa-aika työssä ja tyttärelleni ja minulle jää n.1100€ kk (saamme asumistukea vähän myös!)kaikkeen,vuokraan,ruokaan,lääkkeet,vaatteet,harrastukset,puhelin jne.Tytär on esikoulussa ja kun tuloni ovat pienet,hoitomaksuja ei ole,tyttö on puolipäiväisenä hoidossa,juuri sen ajan kun olen työssä.Siellä hän syö ns.ilmaiseksi(no menee ne tietty veroina sit ;) !) Kaiken lisäksi ollaan astmaatikkoja ja itselläni on myös keliakia joka on lisämeno erä sekin.
Kotona teen kasvis-kala ruokaa ja joskus liharuokia,teen paljon kerralla,pakkaseen asti,mikroa en omista,mutta sulatan huoneenlämmössä ja sitten lämmitän uunissa ne,leivon noin kerran pari vkossa leipää,piirakoita,kuivakakkuja,pullaa,säästöä sekin.Mehua juomme,jotka on tehty itse keräämistä marjoista ja sieniäkin olemme pakkaseen keränneet syksyllä,suosin risottoja,keittoja,pataruokia,pitsaa teemme myös ja paljon vihanneksia!Lidl on oikeesti halpa,wc-paprut ja pesuaineet ostan sieltä,usein on aleja -20% ja synttärilimsat ja keksit ostan sieltä,koska ovat halvimpia kuin missään muualla.
Netistä ladataan leffoja ja musaa ilmaseksi ja kannattaa kysellä tuotenäytteitä,mm.vauvanvaipoista,kun lapseni oli vauva tein näin ja sain 2 vkon vaipat ilmaiseksi suoraan koti-ovelle ja Valiolta ilmaisia Gefilus-vauvanpuuroja monta pussia.
Lähes kaiken olen ostanut kirppareilta,verhot,huonekalut,maton,meidän vaatteet,astioita,eikä vaivaa pätkääkään kun olen kaiken puhdistanut hyvin ja pessyt.
Meikkiä käytän ja kampaajalla käydään kuitenkin joka 3 kk,mutta mitään lehtiä meille ei enää tule,ostan joskus kaupasta tai luen kirjastossa.
Säästän kaiken ylimääräisen ja tingin omista menoistani minkä ehdin,kaikki harrastukseni ovat ilmaisia,sitten kerran vuodessa käydään jossain,viime vuonna Kanarialla viikko ja tänä vuonna ollaan 2 viikkoa!!Tämä on mahdollista,jos oikeesti leipoo ja kokkaa itse,ostaa käytettynä jne.
Käydään joskus pitsalla tai tilataan kotiin,Kotipitsasta saa gluteenitonta pitsaa,se on paheeni ;D
Joskus saan jotain ilmaiseksi,lastenvaatetta tai tms.otan sen kiitollisena vastaan ja olen antanut myös tyttöni vaatetta eteenpäin ja toinen pieni ansainta mahdollisuus on että viet vanhat tavarasi ja vaatteesi itsepalvelu kirpputorille ja myyt ne siellä.Näin saan meille uusia vaatteita joko kaupasta tai kirppareilta,kun myyn vanhat pois.Auttaa paljon!
Mottoni on etten tuhlaa mitään,käytän kaikkea säästeliäästi,mutten ole kuitenkaan kitsas,ostan kivoja ja hyödyllisä lahjoja lapseni kavereille synttäreiksi ja joululahjoiksi.Kannattaa ostaa jos näet jotain halpaa ja kivaa jossain,niin varalle jos jollain on synttärit niin on valmiina jo jotain.
Jos olisi rahaa olisi ihanaa shoppailla,olen samanlainen haaveilija kuin varmaan kaikki muutkin nuoret naiset ;) mutta säästän sellaisissa asioissa joista pystyy ja laatu ei huonone,päinvastoin on ympäristöystävällistä ostaa käytettynä tavaraa,lainata tai vaihtaa ja leipoa itse,jolloin lisä-aineita ei ole mukana ja usein ravinto-arvokin kasvaa,sitten on kiva kun voi viedä lapsen johonkin reissuun tms.tarjota elämyksiä,kuitenkin elämämme on välillä hyvinkin rankkaa,varsinkin astmaisena kovilla pakkasilla,emme asu mitenkään hyvällä alueella(koko ajan yritetään päästä kyllä pois!)ja eihän se ole helppoa aina yksin hoitaa kaikki asiat..
Kannattaa säästää sähkössäkin,kilpailuta sähkösi,ja vakuutusyhtiösi(Tapiolassa parhaat alet ja edut!)
En nyt keksi / muista muuta tähän 'hätään' ;D
Tsemppiä kuitenkin ;) - säästöä
muutamia säästövinkkejä:
- älä osta kaupasta maksullista muovista kauppakassia vaan tee/ompele muutama itse esim tuulipukukankaan paloista. Niitä saa muutamalla eurolla palakaupasta. Ostat sitten erikseen jätepusseja ison pakkauksen jossa pussille tulee hintaa muutama sentti.
- pyri käyttämään kauppojen tarjoukset kaikessa mahdollisessa . Kahvi on usein tarjouksessa, pesu-aineet myös.
Kannattaa ostaa käsienpesuun nestesaippua isossa kolmen litran kanisterissa, jolloin se on edullisinta.
- leivo mahdollisimman paljon itse. Jauhot ja muut tarvikkeet maksavat murto-osan mitä valmis tuote.
- opettele ostamaan kirppareilta vaatteita ja muutakin. Itse olentehnyt hyviä löytöjä toista kymmentä vuotta, jolloin "löysin" kirpparit. Voit myydä siellä myös itse kaikkea tarpeetonta.
- Lehtien tilaukset kannattaa harkita, jos asuu kirjaston lähellä, niin voi käydä lukemassa siellä kaikki.
- säästöä syntyy pienistä asioista. Laita euro joka päivä säästöpossuun niin sinulla on vuoden lopulla 365e tallessa...jos laitat kaksi sinulla on jo mukava summa vuoden kuluttua, esim kesälomareissua varten.- vittu123456
muutakaa vittu halvempaan maahan ni johan säästyy vittu.mitä vittua maksaa noita suomen kiskurihintoja kaikesta vittu..
- Säästättäjä
Saimme säästettyä autovakuutuksissa vuodessa 360 euroa, kun kilpailutimme vakuutukset Halvempivakuutus.fi-palvelussa.
- 8+18
Käytä palasaippuaa. Itselläni kului aiemmin nestesaippuapullo viikossa, mutta nyt menee palasaippua ties monetta viikkoa.
- Cloetta...
Eipä sitä paljon muuten voi säästää kuin noissa ruoka- ja muissa arkimenoissa. Aikoinani olin kotiäitinä viisi vuotta ja elimme taloudellisesti tiukkaa aikaa mutta siitä huolimatta se on ollut elämäni parhainta ja antoisinta aikaa. Ruuat tein kaikki itse, samoin esim. sämpylät. Vaatteita ostettiin vain välttämättömät ja ne ostettiin hyvät ja kestävät vaikka ehkä maksoivat jonkin verran enemmän.
- **säästövinkit**
Säästövinkkejä http://www.loihdi.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841