Haudatuksi Suomeen

ToBeCremated

Haluatko, että sinut kuoltuasi haudataan Suomeen vai minne?
Mitä mieltä ovat omaisesi?
Minä haluaisin tulla tuhkatuksi ja tuhkat siroteltavaksi maailman tuuliin merelle, mutta lähiomaiset haluavat perinteisen suomalaisen arkkuhautauksen "kotimaan multiin". Omaisia vartenhan se hautaus tietysti on, enkä minä usko välittäväni asiasta sitten kun se on ajanhkohtainen, mutta nyt minua hirvittää asiassa jo pelkkä rahan tuhlaus, puhumattakaan siitä, että se ei ole "minua". Samoin en haluaisi luterilaisia kristillisiä menoja enkä kakkukahvejakaan jälkeen päin.
Tästä asiasta tuli puhetta omaisen kanssa, ja hyvä, että tuli. Varmaan ihan hyödyllistä jättää tästäkin dokumentoitu toive jälkeensä siinäkin tapauksessa, ettei ole ihan heti kuolemassa, mutta eihän sitä koskaan tiedä, vaikka olisi nuorikin ihminen ...

133

4812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruumislahja

      Hyvä se on ajatella näitä asioita, koska kuoleminen on aika yleistä.

      Minä lahjoitin ruumiini paikallisen yliopiston lääketieteen laitokselle. Suomeen muutettuani teen saman sopimuksen sikäläisen laitoksen kanssa. Minulla ei siinä vaiheessa ole käyttöä ruumiilleni, hautauskulut säästyvät ja muuten joutilaasta ruumiista on jotain hyötyä lääkäriopiskelijoille. Minusta se on ihan hyvä asia. Jos sukulaiset haluavat tuhkat muistokseen, se järjestyy, ainakin täällä, miten lie Suomessa. Tuskin minun tuhkilleni paljon kysyntää olisi, jos nyt ei joku siskoista kasvimaalleen levitettäväksi. Onhan se jonkinlaista lannoitetta sekin.

      • opintomateriaali

        Minäkin olen tehnyt saman ratkaisun. Testamenttasin ruumiini anatomian laitokselle ja toivon siitä olevan jotain hyötyä lääketieteen opiskelijoille jonkinlaisena opinntomateriaalina.Olen myös sanonut lähiomaisille, etten halua mitään hautajaisia enkä muistomerkkejä, vaan mahdollisesti jäljelle jääneet tuhkat voi minun puolestani viedä vaikka kaatopaikalle. Toivonkin heidän kunnioittavan päätöstäni.


    • ei_nimimerkkia_

      Ilman muuta kannattaa tehda testamentti jossa paitsi mita omaisuudellesi ym tapahtuu, on myos listattuna mita haluat ruumiillesi tehtavan, seka mahdolliset hautaus/siunaus ym toiveet. Ja testamentti sellaiseen paikkaan etta se loytyy kun sita tarvitaan.

      Viimeinen paikka maailmassa minne voisin haluta kuolleen ruumiini on missaan Suomessa. Jos muutin sielta pois siksi etta en viihtynyt, milla logiikalla minun ruumiini pitaisi sinne vieda? Onneksi puolisolla on toivottavasti enemman sananvaltaa kuin Suomessa asuvilla sukulaisilla (joista ainoa joka varmaan haluaisi minut sinne on aiti). Jos haluaisin aikanaan paikan hautausmaalla (inhoan hautausmaita, satoja ihmisia kuolleina rivissa yleensa maan alla), eikohan se osuvampi paikka olisi kuitenkin aviomiehen vieressa. Ja silloin tulisi kanssa hieman ongelmaa miettiessa hautapaikkaa: kumpaakaan ei kiinnosta mihinkaan uskontoon kuoleminen, ja mies on asunut taalla pain maata parisenkymmenta vuotta. Isovanhempiensa hauta on parin tunnin ajomatkan paassa taalta, mika onkin sitten lahella jos katsoo missa muut sukulaiset asuu: vanhempansa asuvat noin 4 tunnin lennon paassa, veli asuu aivan toisella puolella USAa jne. Aitini puolelta sukulaiset on paaosin haudattu pienen kapykylan luterilaiselle hautausmaalle, paikassa joka minuun ei ole koskaan iskenyt, jossa en erityisemmin ole pitanyt siella asuvista ihmisista, ja kuten mainittu, en halua mitaan kirkollista pakkosiunausta tai olla kirkollisella hautausmaalla kuoltuanikaan.

      Kroppa tuhkaksi kuoleman jalkeen, ja sitten eri valtameriin ripoteltuna kalan ruoaksi.

    • Last Fly

      Kiinnostava ja realistinen avauksen asia, joka tosin ei ehkä tule olemaan palstan top 10 joukossa, sillä aihe on ymmärettävästi arka ja monikin mieluusti siirtää asian tuonnemmaksi ja syrjään ajatuksissaan.

      Itse koen olevani melko pitkälti mailman kansalainen vaikka suomalaiset juuret ovatkin ja se on kieli, jonka parhaiten hallitsen. Suomessa en ole vuosiin käynyt. Viimeisestä reissusta taitaa olla kulunut jo seitsemän vuotta. Ihan mukava olisi jälleen käydä pohjolassa, ihan ok ja Helsinki on kaunis kesäkaupunki, mutta veri vetää aina vaan toisaalle.

      Kun lentokoneet ja ilmailu kiinnostaa, niin mkäli laki sallii niin tuhkani voisi ideaali tapauksessa laskea vaikkapa pienkoneesta johonkin silloisen asuinmaani ( mikä lie ) sisäjärveen tai johonkin valtamereen, jo symboolisestikin. Vapauden lopputulema ilman uskonnollisia rituaaleja. Yksilön henkilökohtainen usko aivan ok, mutta lukemattomat eri uskonnot ainoine oikein dogmeineen, tulkintoineen ja yksilöiden kahlitsimineen onkin sitten toinen asia.

      Tietysti jos lähimmäisenrakkaudellisesti ajattelee, niin voisi tehdä elinten luovuttamisesta testamentin, niin joku saisi ehkä hieman pidempään ja / tai hieman terveempänä nauttia kauniista elämän lahjasta. Silloin voisi vain toivoa lahjan menevän savuttomalle elämää ja terveyttä arvostavalle henkilölle. Voineeko elintenluovutus-testamentiin laittaa joitakin ehtoja?

      Yksi tärkeä asia olisi myös hoitotestamentin teko siltä varalta, että sattuisi jokin vakava vahinko ja jäisi vain koneiden varaan ja / tai aivokuolleeksi ymv. Haluaisko keinotekoista hengissäpitämistä jatkettavan ja missä olosuhteissa ja millä ehdoilla. Hieman vaikea ratkaistava mihin rajan laittaisi, sillä lääketiedekään ei ole 100% varmaa arvioissaan ja ennusteissaan kooman suhteen. Sen suhteen on joskus virhearvioita ja harvoin myös melkoisia yllätyksiäkin, kuten alla kaunis tosielämän tarina.

      "Puolalaista Jan Grzebskiä odotti joukko melkoisia yllätyksiä hänen herättyään 19 vuotta kestäneestä koomasta. Kommunistit eivät olleetkaan enää vallassa, kaupoissa oli ruokaa ja ihmiset puhuivat kaduilla kännyköihin."

      - http://www.iltalehti.fi/uutiset/200706036188916_uu.shtml

      Eli koetetaan elää tervettä ja antoisaa elämää mahdollisimman pitkään yrittäen kehittää silmää kaikelle hyvälle, rakentavalle ja kauniille ;-)

      Ja jos pieni elämän morkkis pääsisi hetkellisesti iskemään, niin tuosta biisistä voi saada hieman potkua ;-)

      Irwin Goodman - Eletään vaan vaikka piruuttaan:

      - http://www.youtube.com/watch?v=IuTUMD-WzlM&feature=related

      -

    • ToBeCremated

      Kiitos upeista vastauksista rakkaat kohtalotoverit ;)
      Aika lailla samoin ajattelevia löytyy muista ulkosuomalaisista. Se on kiva huomata. Kiitos!

      • Atte Ateisti

        Varsinkin ulkosuomalainen ymmärtää näkökulmani, kun sanon, että jotenkin tyhmää velvoittaa jälkeensä jääviä sukulaisiaan silkkaa velvollisuudentunnettaan matkustamaan pitkiä matkoja ja visiteeraamaan kaukaisella hautausmaalla vain päästäkseen siellä lukemaan kuolleen sukulaisensa nimen kiven kyljestä.

        Sukulaisilleni sanon: minulle krematointi, eikä hautakiveä.

        Säästäkää vaivanne hautausmaavisiitiltä.

        Paikka, johon minut haudataan, on todennäköisimmin paikka, joka ei minulle eläessäni merkinnyt mitään.


      • Atte Ateisti kirjoitti:

        Varsinkin ulkosuomalainen ymmärtää näkökulmani, kun sanon, että jotenkin tyhmää velvoittaa jälkeensä jääviä sukulaisiaan silkkaa velvollisuudentunnettaan matkustamaan pitkiä matkoja ja visiteeraamaan kaukaisella hautausmaalla vain päästäkseen siellä lukemaan kuolleen sukulaisensa nimen kiven kyljestä.

        Sukulaisilleni sanon: minulle krematointi, eikä hautakiveä.

        Säästäkää vaivanne hautausmaavisiitiltä.

        Paikka, johon minut haudataan, on todennäköisimmin paikka, joka ei minulle eläessäni merkinnyt mitään.

        Juuri tuo velvotteiden tekeminen jälkeen jääneille on mielestäni pahinta mitä voisin tehdä. Valitettavasti asun pääasiallisesti maassa jossa tuo hautausmaa-kulttuuri on kehitetty fanaattisuuteen saakka.
        Täällä ihmiset jo elinaikanaan muurauttavat hautakammioitaan metrien syvyiseksi ja asentavat hautakivet päälle nimineen ja syntymäaikoineen. Vain kuolinpäivä puuttuu.
        Oma toiveeni on, että kuolemani tapahtuisi jollain lomamatkalla vaikkapa kaukoidässä, jossa polttohautaaminen tapahtuu nopeasti, ilman turhia kommervenkkejä. Lähiomaisille on ilmoitettu, ettei ruumista, enempää kuin tuhkaakaan tarvitsisi Eurooppaan tuoda.
        Jos nyt kuitenkin pitäisi ajatella kuoleman tulevan noutamaan Euroopassa, niin sellainen metsähautausmaa olisi sopiva ympäristö tuhkalle. Ilman minkäänlaisia monumentteja. Pääasia ettei hautapaikka olisi mikään kohde, johon lähiomaiset katsoisivat olevansa velvollisia tekemään vierailuja.


    • Last Fly

      Aiheeseen sopivasti liityvä kiinnostava artikkeli, joka samalla muistuttaa ja auttaa proirisoimaan elämän oleellisimpia asioita, jotka voivat arkikiireissä ja maailman "markkina-show-kulutus-humussa" jäädä hieman taka-alalle.

      Toisinaan tekee hyvää pysähtyä hetkeeksi miettimää, tunnustelemaan ja kartoittaman elämänsä suuntaviivoja ja todellisia tarpeita.

      "Näitä viittä asiaa ihmiset katuvat eniten kuolinvuoteellaan"

      "Vuosia parantumattomasti sairaita hoitanut sairaanhoitaja kertoo, mitä asioita ihmiset katuvat eniten hetkeä ennen kuolemaansa."

      - http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1410430/naita-viitta-asiaa-ihmiset-katuvat-eniten-kuolinvuoteellaan

      -

    • ei_nimimerkkia_

      Ai joo, yhden oleellisen asian taisin unohtaa. Siis hautajaiset tms.
      Onneksi monet (nuoretkin) miettivat ja uskaltavat ilmaista mita haluaisivat, jos jouduttaisiin jarjestamaan heille hautajaiset.
      Isani ilmaisi toiveensa ja niita noudatettiin. Samoin ilman muuta toivon, etta aitini jattaisi jonnekin loydettavaksi tarkat toiveensa. Mieheni isa haluaa aikanaan tuhkansa heiteltavaksi alas tietyilta kallioilta Skotlannissa (tuhkan kuljetus on muuten logistiikan kannalta paljon helpompaa: ei paina paljon mitaan, ja sen saa kuljettaa kasitavaroissa lentokoneessa).

      Serkkuni ja setani haluavat sellaiset hautajaiset etta sinne ei paasteta ketaan suruvaatteisiin (musta tai valkoinen) pukeutuneita, ja siella ei saa olla surullinen. Eli varia paalle vaatteisiin, ja positiivisesti muistellen kaveria ja yhteista aikaa.

      Ja se etta pitaa jonkun muistotilaisuuden.. eihan siihen tarvitse ruumista tai koko ruumista jos joku haluaisikin pitaa jonkun muistotilaisuuden eri puolella/puolilla maailmaa. Riittanee maaritella kuka voisi pitaa sen muistotilaisuuden, ja minkalaisen. Eli vaikkapa ei mitaan uskontoa tai uskonnollista eika mitaan rukuoksia tai siunauksia. Pukeutukoon niin kuin haluaa (tai vainajan lempivareihin jos on tms) jne.

      • ei virsiä

        Olin vaimoni isän hautajaisissa Thaimaassa viime vuonna. Toimitus kesti viisi päivää. Yhtään surukyyneltä en sinä aikana nähnyt. Jokaisena iltana porukat pelasivat korteilla rahapelejä. Mukana oli myös alkoholijuomia. Vainaja poltettiin. Oli sitä ennen kylmäarkussa omassa kodissaan, jossa kaikki ns. rituaalit tapahtui. Krematori edessä ennen vainajan polttoa vähäpukeiset tytöt esittivät tanssiesityksiä. Lopuksi oli suuri ilotulitus. Koko toimitus oli mielestäni enemänkin ilo- kuin surujuhla. Itse haluan myös polttohautauksen. Tuhkan saa levittää minun isän ja äidin haudalle. Täytyy vielä kysellä minnekä minun hammaskultani (on paljon ) joutuu. Kerääkö polttaja ne omaan taskuunsa vai annetaanko tuhkan mukana hakijalle.


    • Viimeinen tahtoni fb

      Kirjoitin viimeisen tahtoni Facebook-sivulleni postaukseen, jonka laitoin näkymään vain sisaruksilleni pa parille läheiselle ystävälleni. Otin ensin kuvan tulostetusta ja allekirjoittamastani paperista ja sitten panin kommentiin sen tekstin uudelleen sekä lisäyksiä ja täydennyksiä. Niitä voin tehdä myös myöhemmin.

      En nyt keksinyt parempaa tapaa hoitaa asiaa. Toivon vain, että joku läheisistä muistaa tuon, jos ja kun asia joskus tulee ajankohtaiseksi.

    • metsään haluan mennä

      visiin jo suurin osa tuhkataan tais olla perätä 70% ellen nyt pahasti erehdy niin helsingissä
      tais olla niin..jos miettii niin omat tuhkat saa levittää suomen metsiin,jonnekin erä maa paikkaan voi olla aika kova juttu.

    • Carpe Diem

      Minäkin haluan tuhkauksen ja että tuhkani viedään maahan mistä hiljattain palasin Suomeen. Olen jo jutellut kyseisen maan Crematorium henkilöiden kanssa että tuhkani laitetaan heidän muistojen puistoon, missä heillä on vaimoni muistolaatta.
      Elämän juhliminen on yleistä ja jopa ennen aikaisten hautajaisten pitäminen on mahdollista monessa maassa.

    • oma tahto

      Minä olen sanonut, että tuhkaus on aivan ehdoton, haluan sen "varmistuksen". Mutta joo, voit itse etukäteen jo omat hautajaisesi järjestää, eli menet hautaustoimistoon tms. tekemään viimeisen tahtosi. Suomessa ainakin mereen hautaus onnistuu joissakin kunnissa, mutta uurnassa ei siis levitellä niitä tuhkia.
      Isäni on tuhkattu, ja haudattu uurnalehtoon uurnansa kanssa, silloin ei täällä kunnassa mereen hautausta saanut edes. Pappia ei tullut, kun ei kuulunut kirkkoon, eikä halunut, en halua minäkään. Kyllä omaisten pitää viimeistä tahtoa kunnioittaa, nukkuisivat yönsä paremmin, sinunkin jälkeen.

      • oma tahto

        Ja unohtui muuten, olen myös sanonut ettei minua aleta koneissa pitämään jos olen aivokuollut, osia saa ottaa jos joku niitä tarttee.


      • rakastavaiset
        oma tahto kirjoitti:

        Ja unohtui muuten, olen myös sanonut ettei minua aleta koneissa pitämään jos olen aivokuollut, osia saa ottaa jos joku niitä tarttee.

        minäkin olen sopinut vaimoni kanssa, että jos jompikumpi joutuu "vihanneksi" eikä toivoa paranemisesta ole, suoritamme toisillemme yhteisen tahtomme. letkut pois ja tuhkaus! tuhkat joko mereen tai suhavaaralle ivaloon!


    • minä-

      Haluaisin tuhkauksen. Tyttäreni ei pidä ajatuksesta, joten hänen tahtoaan noudatan, koska hänhän tänne jää suremaan. Hän ei pidä polttamisajatuksesta. Pitää sitä raakana toimenpiteenä.

      • Atte Ateisti

        Huomaan, että vaikka olen ateisti, en ole saanut päättää juuri mistään kristinuskon liturgiaan kuuluvasta.

        Minut kastettiin - koska vanhempani kuuluvat kirkkoon " ja niin on tapana".

        Minut laitettiin rippikouluun - koska vanhempani halusivat "ja niin on tapana".

        Menin naimisiin kirkossa - tai melkein: kirkosta eronneena meidät "siunattiin" kirkossa - koska vaimo tahtoi kirkkohäät, koska "niin on tapana".

        Vaimo halusi molemmat lapsemme kastettavan "koska niin on tapana".

        Hallelujaa! Minulla on elämässäni näillä näkymin enää yksi kristillinen juhla, josta voisin kieltäytyä: omat hautajaiseni!

        Mutta saas nähdä: tulee sukulaiset, haluavat papin Raamattua lukemaan ja arkkuni äärelle valehtelemaan, ja kun en ole itse asiaa estämässä, ja "sukulaisiahan varten hautajaiset ovat eikä vainajaa" niin niihän siinä käy että ateisti ei onnistu välttämään elämässään tätä viimeistäkään "pakollista" kristillistä juhlaansa!


      • zxz.
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Huomaan, että vaikka olen ateisti, en ole saanut päättää juuri mistään kristinuskon liturgiaan kuuluvasta.

        Minut kastettiin - koska vanhempani kuuluvat kirkkoon " ja niin on tapana".

        Minut laitettiin rippikouluun - koska vanhempani halusivat "ja niin on tapana".

        Menin naimisiin kirkossa - tai melkein: kirkosta eronneena meidät "siunattiin" kirkossa - koska vaimo tahtoi kirkkohäät, koska "niin on tapana".

        Vaimo halusi molemmat lapsemme kastettavan "koska niin on tapana".

        Hallelujaa! Minulla on elämässäni näillä näkymin enää yksi kristillinen juhla, josta voisin kieltäytyä: omat hautajaiseni!

        Mutta saas nähdä: tulee sukulaiset, haluavat papin Raamattua lukemaan ja arkkuni äärelle valehtelemaan, ja kun en ole itse asiaa estämässä, ja "sukulaisiahan varten hautajaiset ovat eikä vainajaa" niin niihän siinä käy että ateisti ei onnistu välttämään elämässään tätä viimeistäkään "pakollista" kristillistä juhlaansa!

        Melkomoinen VIHTORI on Atte Ateisti, kun antaa toisten päättää kaiken.


    • Mitä minuun tulee...

      ...niin paskaks vaan ja palamaan.

    • plmijb78

      eiks oleellisempaa olis miettiä missä aikoo viettää iäisyytensä? Vaihtoehtojahan on kaksi,Oma valinta.

      • just just

        Kuule kuoleman jälkeen loppuu vaihtoehdot, ei mitään vaihtoehtoja. Sitä mitä sitten tapahtuu, ei tiedä kukaan, ehkä synnytään uudelleen tai sitten ei. Mutta mitään vaihtoehtoja ei ole, ei ole mitään iäsyyttä odottamassa ketään.


      • plmijb78
        just just kirjoitti:

        Kuule kuoleman jälkeen loppuu vaihtoehdot, ei mitään vaihtoehtoja. Sitä mitä sitten tapahtuu, ei tiedä kukaan, ehkä synnytään uudelleen tai sitten ei. Mutta mitään vaihtoehtoja ei ole, ei ole mitään iäsyyttä odottamassa ketään.

        sulle just just.oot ihan oikeessa kuoleman jälkeen ei ole vaihtoehtoja.Ne on ennen sitä.Ja toi ettei ole iäisyyttä,niin uskoa se on toikin,tosin aika masentavaa sellaista,todisteitahan ei ole.Kuule.


    • minapaminaa

      Aika janna kysymys, ma en ole tata niin kamalasti miettinytkaan.. Mutta toisaalta ahdistaa ajatus siita, etta tavallaan eloton ruumis pistetaan johonkin arkkuun jne, vaikka eihan sita siina vaiheessa mitaan itse enaa kykene ajattelemaan, kun on kuollut. Kuitenkin myos tuhkaus kuulostaa oksettavalta, silla siinahan ruumin (tai osa sitia) ns. poltetaan, hyi. Ja kuolemaan joka tapauksessa joutuu.. Ahdistaa...

    • ....................

      tuhkana tuuleen .......

    • Kannattaa käydä läheisten kanssa "ilman aikoisia" keskusteluja, mikäli vakaa halu toimia tietyllä tapaa... toki oma testamentti hyvä olla olemassa...tiedotettuna lähimmäisilleen.Näin itse toimin.

    • Sinä päätät miten sinut haudataan, hyvä se on silti varmuuden vuoksi kirjata ylös, mutta ei siihen lakimiestä tarvita, itse voi laatia kyseisen paperin ja siihen pari todistajaa, jotka voivat todeta sinun tehneen sen täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Vainajan tahtoa pitää noudattaa, se on ikivanha kirjoittamaton laki (tai en tiedä, vaikka olisi kirjoitettukin pyhään kirjaan), sitä ei rikota omaisten toimesta.

      • zxz.

        Harva viitsii täysissä rumiin ja sielun voimissa ajatella noita asioita..


      • BIG DADDY

        Mun vaimo kuoli ja halusi hautauksen hienossa arkussa hautausmaalle. Mä tuhkasin hänet ja ilmoitin sukulaisille vasta jälkeenpäin. Ei muistotilaisuutta juotiin broidin kanssa kahvit huoltoasemalla.


    • LiS

      Lain mukaan on velvollisuus kunnioittaa vainajan katsomusta ja toiveita hautaamisessa

      • LiS

        Hautaustoimilaki 6.6.2003/457

        t. LiS


      • että se siitä
        LiS kirjoitti:

        Hautaustoimilaki 6.6.2003/457

        t. LiS

        Tuolla pykälällä ei tee mitään, sillä paperilla voi pyyhkiä p**sauksensa. Kyllä omaiset päättää miten vainaja haudataan, jos ei ole vainaja itse hautajaisiaan valmiiksi järjestänyt. Tiedän tapauksia, joissa vainajan toive on ollut tulla tuhkatuksi ja ilman papin aamenta, mutta omaiset ovat arkussa haudanneet ja pappikin on kahvinsa saanut.

        ps. eivät taida ainakaan seurakunnat mainostaa tuota, jos omaiset kyselee, että kun se syntinen ei edes pappia olisi halunnut siunaamaan.


    • Lähiomaisesi ovat aivan oikeassa!
      Vaikka olisit ateisti, niin tosiasia on kuitenkin se, että Kaikkivaltias on luonut sinutkin kuvakseen ja Hänen kuvansa polttaminen on Hänen häpäisyään!

      Polttohautauksessa ihmisen luut poltetaan kalkiksi ja luemme Raamatusta yhden sellaisen esimerkin seurauksineen:

      Aamos 3:1-3
      1. Näin sanoo Herra: Mooabin kolmen rikoksen, neljän rikoksen tähden minun päätökseni on peruuttamaton. Koska se on polttanut Edomin kuninkaan luut kalkiksi,

      2. sentähden minä lähetän tulen Mooabia vastaan, ja se kuluttaa Kerijotin palatsit. Ja Mooab kuolee sodan melskeessä, sotahuudon ja pasunan pauhinassa.

      3. Ja minä hävitän tuomarin sen keskeltä, ja kaikki sen päämiehet minä tapan yhdessä sen kanssa, sanoo Herra.
      ...

      Ps. Olen kirjoittanut omaan testamenttiini, että kuoltuani minut pitää haudata halpahintaiseen ruumisarkkuun ja maksaa hautapaikka 20 vuodeksi. Minun omaiseni näet kannattavat polttohautausta...

      • ruumistuhkaksvaan

        Olisi Jeesusta mahtanut huvittaa, tai surettaa, jos arvasi, että hänen elämänfilosofiansa käännettäisiin hänen itsensä palvomiseksi, uskonnoksi.

        Minua huvittaa minkä tahansa uskonnon kannattajafundamentalistit, jotka luulevat 'tietävänsä', että heidän lahkonsa opit ovat se ainoa totuus. Kukin saa puolestani uskoa, mitä haluaa, kunhan eivät tyrkytä sitä minulle, tai käännytä pyssyllä uhaten.


      • Atte Ateisti

        "Vaikka olisit ateisti, niin tosiasia on kuitenkin se, että Kaikkivaltias on luonut sinutkin kuvakseen ja Hänen kuvansa polttaminen on Hänen häpäisyään! "

        Helsingissä 79% krematoidaan, koko Suomessa 37%. Suurin osa kirkon jäseniä.

        Piispa Heikka aikoinaan paheksui polttohautausta: ikään kuin ihmiset haluaisivat ehdoin tahdoin vaikeuttaa ruumiin ylösnousemusta Viimeisellä Tuomiolla.

        Itse haluan polttohautauksen.

        Mahtaa Isää Julmalaa ottaa päähän, kun tuhkatussa ruumiissani ei ole paljoa kidutettavaa!


      • ruumistuhkaksvaan kirjoitti:

        Olisi Jeesusta mahtanut huvittaa, tai surettaa, jos arvasi, että hänen elämänfilosofiansa käännettäisiin hänen itsensä palvomiseksi, uskonnoksi.

        Minua huvittaa minkä tahansa uskonnon kannattajafundamentalistit, jotka luulevat 'tietävänsä', että heidän lahkonsa opit ovat se ainoa totuus. Kukin saa puolestani uskoa, mitä haluaa, kunhan eivät tyrkytä sitä minulle, tai käännytä pyssyllä uhaten.

        Sulle "ruumistuhkaksvaan"

        Voe, voe teitä, jotka ette tunne Raamattua edes sen vertaa, että edellä lainaamani Raamatunjakeet löytyvät Vanhasta Testamentista, kun taas Adonai Yeshuan opetukset löydämme Uuden Testamentin Kirjoituksista.

        Mitä tulee Adonai Yeshuaan, ainosyntyiseen Korkeimman Poikaan, niin suosittelen sua tutustumaan Hänen opetuksiinsa ja uskomaan niihin, voidaksesi löytää itsellesi nykyisen 'valhe-elämäsi' sijaan TODELLISEN elämän, mikä jatkuu ajanrajan tuolla puolellakin!


      • Atte Ateisti kirjoitti:

        "Vaikka olisit ateisti, niin tosiasia on kuitenkin se, että Kaikkivaltias on luonut sinutkin kuvakseen ja Hänen kuvansa polttaminen on Hänen häpäisyään! "

        Helsingissä 79% krematoidaan, koko Suomessa 37%. Suurin osa kirkon jäseniä.

        Piispa Heikka aikoinaan paheksui polttohautausta: ikään kuin ihmiset haluaisivat ehdoin tahdoin vaikeuttaa ruumiin ylösnousemusta Viimeisellä Tuomiolla.

        Itse haluan polttohautauksen.

        Mahtaa Isää Julmalaa ottaa päähän, kun tuhkatussa ruumiissani ei ole paljoa kidutettavaa!

        Sulle Atte Ateisti:

        Mitä tulee noihin %-lukuihin, niin nehän vain vahvistavat Adonai Yeshuan ja tämän apostolien opetukset siitä, että suuri luopumus tulee saamaan sijaa aikakausien lopulla.

        Luin 28.3.2012 Turkulaisen mielipidepalstalla olleet kirjoitukset, miten kaksi naista oli kauhuissaan täkäläisessä Mikaelinkirkossa äskettäin pidetyn trance-dance-kokouksen vuoksi. Toinen erosi kirkosta ja toinen oli jo aiemmin eronnut.

        A-piispa Kari Mäkisen mukaan myös tuollainen toiminta mahtuu kirkon raameihin! On mielestäni ainoastaan hyvä asia, että ihmisten silmät alkavat avautua sille, mihin luterilainen kirkko on menossa! Mä erosin siitä samana vuonna, kun sain ekaa kerta atäyttyä Pyhällä Hengellä ja se tapahtui jo 1972. Erosin nimenomaan siksi, että ko. instituutio oli jo silloin ihan jotain muuta, kuin Adonai Yeshuan ja tämän apostolien opetusten perustuksille perustettu.

        Raamatun luotettavan ilmoituksen mukaan viimeisenä päivänä tapahtuu ihmisten ruumiillinen ylösnousemus, joten ei auta tippaakaan, jos poltattaa ruumiinsa ja ripottelee sen tuhkan vaikka mariaanien hautavajoamaan Japanin lähistölle.

        Sitäpaitsi ylösnousseet jumalattomat ja luopiot tulevat muistamaan yksityiskohtaisesti KAIKEN sen pahan, mitä ovat eläessään tehneet ja myös ne pilkkaamiset, joita ovat Korkienta vastaan syytäneet maan päällä. Jo se on sanoinkuvaamatonta kärsimystä, kun he silloin tietävät, että heillekin tarjottiin täysi syntienanteeksiantamus uskon kautta Adonai Yehsuaan, mutta he hylkäsivät ja ovat siksi joutuneet paikkaan, jossa valkeneminenkin on pimeyttä!

        Luemme tästä pari kohtaa Raamatusta:

        a) VT:sta profetia ajasta, johon (juutalaisia kohtaavien vainojen vuoksi) juuri siirrymme Dan. 12:1-3

        1. Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo
        sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
        2. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
        3. Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

        b) UT:sta Viimeisestä tuomiosta, jossa mainitaan muuten meriinkin kuolleet Ilm.20:11-15

        11. Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
        12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
        13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
        14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
        15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

        Et voi paeta Luojaasi minnekään, joten tee rauha Hänen kanssaan!
        - Muista viisas jenkkien afo: "If you can't beat them, join them!"


      • Atte Ateisti
        Yakov kirjoitti:

        Sulle Atte Ateisti:

        Mitä tulee noihin %-lukuihin, niin nehän vain vahvistavat Adonai Yeshuan ja tämän apostolien opetukset siitä, että suuri luopumus tulee saamaan sijaa aikakausien lopulla.

        Luin 28.3.2012 Turkulaisen mielipidepalstalla olleet kirjoitukset, miten kaksi naista oli kauhuissaan täkäläisessä Mikaelinkirkossa äskettäin pidetyn trance-dance-kokouksen vuoksi. Toinen erosi kirkosta ja toinen oli jo aiemmin eronnut.

        A-piispa Kari Mäkisen mukaan myös tuollainen toiminta mahtuu kirkon raameihin! On mielestäni ainoastaan hyvä asia, että ihmisten silmät alkavat avautua sille, mihin luterilainen kirkko on menossa! Mä erosin siitä samana vuonna, kun sain ekaa kerta atäyttyä Pyhällä Hengellä ja se tapahtui jo 1972. Erosin nimenomaan siksi, että ko. instituutio oli jo silloin ihan jotain muuta, kuin Adonai Yeshuan ja tämän apostolien opetusten perustuksille perustettu.

        Raamatun luotettavan ilmoituksen mukaan viimeisenä päivänä tapahtuu ihmisten ruumiillinen ylösnousemus, joten ei auta tippaakaan, jos poltattaa ruumiinsa ja ripottelee sen tuhkan vaikka mariaanien hautavajoamaan Japanin lähistölle.

        Sitäpaitsi ylösnousseet jumalattomat ja luopiot tulevat muistamaan yksityiskohtaisesti KAIKEN sen pahan, mitä ovat eläessään tehneet ja myös ne pilkkaamiset, joita ovat Korkienta vastaan syytäneet maan päällä. Jo se on sanoinkuvaamatonta kärsimystä, kun he silloin tietävät, että heillekin tarjottiin täysi syntienanteeksiantamus uskon kautta Adonai Yehsuaan, mutta he hylkäsivät ja ovat siksi joutuneet paikkaan, jossa valkeneminenkin on pimeyttä!

        Luemme tästä pari kohtaa Raamatusta:

        a) VT:sta profetia ajasta, johon (juutalaisia kohtaavien vainojen vuoksi) juuri siirrymme Dan. 12:1-3

        1. Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo
        sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
        2. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
        3. Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

        b) UT:sta Viimeisestä tuomiosta, jossa mainitaan muuten meriinkin kuolleet Ilm.20:11-15

        11. Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
        12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
        13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
        14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
        15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

        Et voi paeta Luojaasi minnekään, joten tee rauha Hänen kanssaan!
        - Muista viisas jenkkien afo: "If you can't beat them, join them!"

        "Et voi paeta Luojaasi minnekään, joten tee rauha Hänen kanssaan!
        - Muista viisas jenkkien afo: "If you can't beat them, join them!"


        Julmala (=Saatana) jääköön puolestani sinne missä on tähänkin asti ihmisiltä lymynnyt...

        Mutta yhdessä asiassa olen kanssasi samaa mieltä, ihailen johdonmukaista vakaumustasi tässä seikassa:

        "Raamatun luotettavan ilmoituksen mukaan viimeisenä päivänä tapahtuu ihmisten ruumiillinen ylösnousemus, joten ei auta tippaakaan, jos poltattaa ruumiinsa ja ripottelee sen tuhkan vaikka mariaanien hautavajoamaan Japanin lähistölle."

        Itse arkeologiaa opiskelleena tiedän, että Suomen hapan maaperä lopulta hajottaa myös ruumishautauksen saaneiden luut. Tästä syystä noin tuhatta vuotta vanhempia luurankolöytöjä on Suomesta vaikea löytää.

        Joten tuhkaa tai tomua, poltettu tai haudattu - vuosisatojen päästä molemmista on yhtä vähän jäljillä. Ruumistaan hautaamisella "säilyttävä" ei onnistu tavoitteessaan. Tätä taustaa vasten kirkon muinoinen polttohautauksen vastustaminen on mielestäni lähinnä uskon heikkoutta.


      • Atte Ateisti kirjoitti:

        "Et voi paeta Luojaasi minnekään, joten tee rauha Hänen kanssaan!
        - Muista viisas jenkkien afo: "If you can't beat them, join them!"


        Julmala (=Saatana) jääköön puolestani sinne missä on tähänkin asti ihmisiltä lymynnyt...

        Mutta yhdessä asiassa olen kanssasi samaa mieltä, ihailen johdonmukaista vakaumustasi tässä seikassa:

        "Raamatun luotettavan ilmoituksen mukaan viimeisenä päivänä tapahtuu ihmisten ruumiillinen ylösnousemus, joten ei auta tippaakaan, jos poltattaa ruumiinsa ja ripottelee sen tuhkan vaikka mariaanien hautavajoamaan Japanin lähistölle."

        Itse arkeologiaa opiskelleena tiedän, että Suomen hapan maaperä lopulta hajottaa myös ruumishautauksen saaneiden luut. Tästä syystä noin tuhatta vuotta vanhempia luurankolöytöjä on Suomesta vaikea löytää.

        Joten tuhkaa tai tomua, poltettu tai haudattu - vuosisatojen päästä molemmista on yhtä vähän jäljillä. Ruumistaan hautaamisella "säilyttävä" ei onnistu tavoitteessaan. Tätä taustaa vasten kirkon muinoinen polttohautauksen vastustaminen on mielestäni lähinnä uskon heikkoutta.

        Sulle Atte Ateisti:

        Kun Ilmestyskirja puhuu viimeisenä päivänä tapahtuvasta ihmisten ruumiillisesta ylösnousemuksesta, niin sillä viitataan katoamattomiin henkiruumiisiin, joihin kunkin ihmisen sielu asetetaan ylösnousemuksessa.

        Jumalattomilla kyseinen henkiruumis on saastainen, kun taas pelastukseen valituilla se on kirkastettu ja tahraton. Tämä selviää epäsuorasti jo edellä mainitsemistani Danielin jakeista.

        Lisävaloa saat asiaan Jesajan seuraavista jakeista: 66:22-24

        22. Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo YHWH, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo YHWH.
        24. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

        Jakeessa 24 mainittujen kauhistava kohtalo olisi mahdollista ainakin siten, että nuo luopiot (eli jumalattomat) ovat henkiruumiissaan ja heitä kalvavat heidän saastaisten halujensa ja himojensa liekit, heidän saamatta koskaan niihin tyydytystä. Jotkut väittävät nähneensä näyssä, että nuo ihmiset ovat tulikivijärvessä ja heidän ruumiistaan ryömii alati sisälle ja ulos valtavia matoja ja koska heidän sielunsa ovat kuolemattomissa henkiruumiissa, niin he silti elävät säälimättömissä tuskissaan aina ja aikuisesti.
        - Itse en ole sellaisia näkyjä nähnyt, joten en ota niiden todenperäisyyteen kantaa. En näe silti niissä ristiriitaa Raamatun ilmoitusten kanssa, sillä Adonai Yeshua opetti asiasta näin: Mark. 9:43-48

        43. Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen,
        44. jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.
        45. Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin,
        46. jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu
        47. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Elohimin kuningaskuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
        48. jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.

        Mä uskon kaikkien jo kuolleitten ihmisten ruumiillisen ylösnousemuksen aikaansaamisen olevan mahdollista Luojallemme, jolle Raamatun mukaan kaikki on mahdollista.
        Tähän antaa selkeän viittauksen seuraava Johannes Kastajan julistus:

        Luuk. 3:8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham', sillä minä sanon teille, että Elohim voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.

        - Siis kivistä jälkeläisiä jo pari tuhatta vuotta kuolleena olleelle patriarkalle! Huomaa, että Aabraham oli tuohon aikaan maannut kuolleena jo noin 2000 vuotta!

        Myös seuraavat jakeet tukevat Luojamme kykyä tehdä meidän käsityskyvyllemme käsittämättömiä tekoja: Hes. 37:12-13

        12. Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo YHWH Elohim: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.
        13. Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen YHWH, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.

        - Nuo jakeet selitetään usein vain vertauskuvallisiksi, mutta kyseessä ei ole vain vertauskuvallisuus, vaan YHWH:n konkreettinen lupaus ihmisjärjelle käsittämättömistä armoteoista juutalaisvainajia kohtaan!

        Lopuksi mieti tätä: Koska Luojamme loi koko multiversumin tyhjästä pelkällä Sanansa voimalla, niin miten paljon helpompaa Hänen onkaan luoda kaikille jo kuolleille ihmissieluille katoamaton henkiruumis, marssittaa heidät viimeiselle tuomiolle ja erottaa siellä kirotut siunatuista ja heittää kirotut helvettiin!


    • dwwddw

      itseäni ei kiinnosta paskaakaan tulla haudatuks jossain muistotilaisuudessa missä kaikki maailman tutut revitty itkemään ja suremaan johonkin saatanan kirkkoon. haluan että mut heitetään ilman arkkua kuoppaan. ei mua kiinnosta jättää jälkeläisille mitään kalliita sellasia maksettavaksi enkä koe mitenkään epäkohteliaaksikaan a) koska olen vain yksi ihminen maailmassa b) ihminenkin on eläinkunnan yksi paska elukka vaan muiden joukossa

    • Minua ei kiinnosta mitä jätän jälkeeni, se on mielestäni merkityksetöntä. Kaikki ihmiset jotka sinut tunsivat katoavat joskus. Jos jäit historiaan, katoaa ihmiskuntakin joskus.

      En näe pointtia välittää siitä pisteestä eteenpäin kun minua ei ole.

      "Kun kuolet, katoat olematon, ei sinua koskaan ollutkaan."

      • runo-nainen

        jokaisella meistä on tarkoitus elämässä..kuolemaa tulee joka tap.mut kun on iäkäs ja elänyt.niin se on eri juttu!voimia kevättä yms.taidat olla runosielu...


    • mies 57

      Minä ainaskin tein hoitotestamentin ja testamentin johon liitettiin toivomus että tehdään tuhkaus ja ne viedään uurnalehtoon johon äitinikin vietiin ylihyvä juttu siellä saa käydä viedä kukkia ja kynttilöitä eikä jää sukulaisten riesaksi.

    • Rahan tuhlausta

      Ehdottomasti haluan tuhkauksen, en halua joutua matojen ja ötököiden syötäväksi.
      Laittakoot sitten tuhkani minne osaavat. Siunaamis tilaisuudet eivät vois vähempää kiinnostaa, eli ei mitään uskonnollisia lurituksia ja virsiä. Enkä tykkää siitäkään, että kaiken maaliman tassun kuluttajat tulevat ryystämään kahvia vuokseni, mulle tärkeintä on,että ne omaiset ja kaverit, jotka haluavat minua nähdä ja olla kanssani, niin tekevät sen hengissä olo aikanani, eli ei kahvituksia. Paperille tulen kaiken toiveeni laittamaan aikanaan ja muitten omaisten mielipiteillä ei ole mitään merkitystä!!!

      • en ole tylsä

        Juuri noin. Tosin olen sanonut lähiomaisilleni myös sen, ettei minun peijaisiin mitään etiketti pukeutumisia ja vain lähimmät, sitten kunnon juhlat, eikä vain pelkkää kahvia ja pullaa. Pappia ei minun juhliini tule eläissäni eikä sen jälkeen, joten sekin on selvä. Ryypätköön vaikka p**seet olalle, pääasia että on hauskat peijaiset.


      • Tuhkaus ilman muuta. Minua inhottaa matojen ja muiden luikeroiden ajatteleminen.


    • Täällä on tehty testamentilla ja viimeisellä tahdolla kaikki harvinaisen selväksi..
      Tiedän myös että toivomuksia kunnioitetaan.. eivät ole koskaan kyseenalaistaneet.. Saattajina omat lapsoset perheineen.. Arkku. kukat., kipaleet. päätän itse koska ne minun viimeset bileet.
      Normaalisti kuoppaan.. sukusellaiseen. Sen jälkeen syömään hyvin ja muistelemaan mamia.. Siinä se lyhykäisyydessään. Näitäkin asioita kannattaa pohtia ajoissa..koskaan ei tiedä koska se viimeinen päivä on..huono enää pilvenreunalla miettiä ja arvostella...

    • 9

      Olen testamentin ohella laatinut tästä dokumentin: tuhkaus halvimmalla mahdollisella tavalla ja tuhkan sirottelu mereen. Ei mitään muistomerkkejä mihinkään. Oikeastaan mitään muistotilaisuuttakaan ei tarvita, tosin suku alkaa käydä sen verran pieneksi, että tuskinpa sellaista muutenkaan tulee aikanaan olemaan.

      • zxz.

        Ei ikinä mihinkään pilkkopimeään kuoppaan, (suljetunpaikan kammo), vaikka ei ite siitä tiedäkkään. . Ei mihinkään kylmäkaappeihin, eikä suljettuihin lodjuihin..Avonaisessa laatikossa poltettava, pellolla tai jossain metsänreunassa ja tuhkat sinne. Eikä ketään ylimääräistä paikalla.

        Kauhea ajatus olla maan alla 1,5m. piukkaa maata päällä, täysin pimeässä.

        Ei näistä paljon viitsi puhua.


      • valitettavasti
        zxz. kirjoitti:

        Ei ikinä mihinkään pilkkopimeään kuoppaan, (suljetunpaikan kammo), vaikka ei ite siitä tiedäkkään. . Ei mihinkään kylmäkaappeihin, eikä suljettuihin lodjuihin..Avonaisessa laatikossa poltettava, pellolla tai jossain metsänreunassa ja tuhkat sinne. Eikä ketään ylimääräistä paikalla.

        Kauhea ajatus olla maan alla 1,5m. piukkaa maata päällä, täysin pimeässä.

        Ei näistä paljon viitsi puhua.

        Kyllä valitettavasti sinuakin tullaan kylmiössä pitämään, halusit tai et. Suomessa on hautajaiset niin hidas tapahtuma, että vainajia pitää kylmässä säilytellä ja osaa haluaa sukulaisetkin käydä ihmettelemässä.


      • zxz.
        valitettavasti kirjoitti:

        Kyllä valitettavasti sinuakin tullaan kylmiössä pitämään, halusit tai et. Suomessa on hautajaiset niin hidas tapahtuma, että vainajia pitää kylmässä säilytellä ja osaa haluaa sukulaisetkin käydä ihmettelemässä.

        Niin, omaa tahtoa ei kuunnella. . Ihan lähiaikoina oli ihminen laitettu elävänä kylmäkaappiin Turussa. Mitään rankaistusta lääkärit ym. eivät saaneet..Tämmöistä tapahtuu vielä nykyään.


    • fuck you all 2878278

      Haluan jättää jälkeeni ihmiskunnasta vapaan Maapallon, joka pelastuu kun viimeinenkin ihminen on kuollut sukupuuttoon.

    • seri52

      Minä vakavan sairauden myötä olen kertonut omaisilleni, miten. Paitsi, että olen tervehtynyt ja nyt vaikka työkunnossa.

      Kerroin, että minut, jos kuolen saa panna pahvilaatikkoon, niitäkin löytyy hautaustoimistosta. Ja sit eikun polttouuniin.

      Tuhkista sanoin, että jos mahdollista johonkin järveen. Mutta varmaankin tulee kielto siitäkin.
      Tuulet tuhkankin vievät. Sinne olisi mennyt ja menee jossakin vaiheessa. Tuhkasta ihminen on syntynyt.... ja sinne kuoleman jälkeen taas palajaa.

      Mutta, kuten sanottu lähellä oli. Mutta tarina on tosi.

    • Suomalainen mies

      Kuoleman jälkeen odottaa taivas rakastavan Jumalan yhteydessä Jeesuksen sovitustyön ja Häneen uskon perusteella, tai iankaikkinen kadotus ilman rakkautta, eikä sieltä ole pois pääsyä koskaan.

    • Älä polta rahaa

      Tuhkauskin maksaa. Siinäkin pitää ostaa arkku ja ne maksavat n. 600 e halvimmillaan. Rahan haaskausta.

      • ei madonruokaa

        Tekkee itse arkkunsa. Jospa tännekin saadaan kohta halpis arkkuja. Ihan sama sitä on rahaa polttaa, maahan vai uuniin. Kerroppa rehellisesti, miltä tuntuu ajatus siitä, että läheistäsi syö madot ? Läheisesi mätänee hiljalleen, joskus menee vuosiakin, ennen kuin luut on jäljellä, niissä menee sitten kauemmin.


      • zxz.

        Jotkut masentavat tekevät Paraisilla itse arkkunsa..Aika elämänmyönteistä sakkia.


    • Ydinsodan.

      Sit ku täält lähen, ni mulle ihan v****n sama mitä sen jälkeen.

    • 60.-100.

      Olen jo hautani valinnut ja osin kaivanutkin itse. Poikani..4. kpl. ovat sen hyväksi todenneet. .. Poltetaan ja tuhkani haudataan juuri sinne. Se on heille kunnia asia että, ÄIJÄN viimeistä tahtoa noudatetaan. Aion eläissäni hoitaa kaikki kustannukset poltosta ym. kustannuksista, ettei heille tule hirveitä maksuja arkusta ym.- Vain pienen puun taimen, jos haluavat siihen päälle istuttaa. Sehän voisi tuoda uutta elämää. Jumaluus- asiaan en usko .. enkä edes .. Alkuräjähdykseen. Nehän ovat vain pelkkiä " TEORIOITA ". Hän .. joka haluaa tietää kaikesta kaiken.. , voi ottaa yhteyttä ja kysyä tarkemmin .. mieluiten kirjeellä minulle. Niilo Koivisto 95590 Tornio. Vastaan vointini mukaan. Nykyisin työkyvyttömyyseläkkeellä oleva.. pidä kiirettä.

    • 65756

      Haluan että minusta puristetaan kiiltävä, kaunis ja monen miljoonan arvoinen timantti.

    • että näin kuolla

      No voihan sitä ajatella näinkin. Minulle pitää hautajaiset tehdä kulkueen kanssa,kuukauden maahanpolkijaiset siihen päälle. Surra pitää vuosi sen jälkeen. Iloista naamaa ei näyttää kahteen vuoteen. Maahanpolkijaisissa pitää syödä niin että napa ratkee ja kahvia päälle kakkujen ja monien herkkujen kassa.Puheita pitää suoltaa pariviikoa,virsiä laulaa puoli vuotta. Itkijämummot valittaa haudalla,alvariinsa. Arkuun pitää mahtua kulkupelit ja vermeet rahaa käteisenä,eikä mitään katteetomia sekkejä.Muistomerkki pitää väsätä niin iso että näkyy toiseen pitäjään.Että näin vaatimattomasti ne polkijaiset on tehtävä.
      No ainoo etu on että en itse ole murehtimassa että miten ne sen tekee ja hommat hoitaa.
      Vai meneekö kiville niikuin tämä muukin oleminen.....................tä.

    • Sparttakus

      Mut poltetaan jengi sjungaa samalla .Reijo Kallion stygin. Haihtunut on kuin tuhka tuuleen. Sit ku gundi stiggaa botskinlaidalta tuhkat Suomenlahteen nii sjungataan Katri Helenan .Mun sydämmeni tänne jää. Sit on muistobileet kesämestan tuvassa (ulkosaaristo) siel folkka divaa borgat ja skrudaa baislarit heittää läppää mun jutuista , mä tsittaan pilvenreunalla kuuntelemassa ja griinaan messissä . Sielt mä siirryn mun uuteen jobiin joka on Pohjanmaalla isossa-tuvassa Käkikellona tai sit hienoon hoteliin naistenvessaan bideeks.

    • Koillismaan tyttö

      Kyllä vainajan tahtoa pitää kunnioittaa, joten laitapa toiveesi paperille.

      • meök

        kyllä saa tuhkat nakata minne jälkeläiset haluaa tai kuolleen toiveen mukaan..älä puhu paskaa., sitä ei edes Katainen pysty estämään........


      • zxz.
        meök kirjoitti:

        kyllä saa tuhkat nakata minne jälkeläiset haluaa tai kuolleen toiveen mukaan..älä puhu paskaa., sitä ei edes Katainen pysty estämään........

        Toivottavasti saa, ettei joudu mihinkään purkkiin ja synkkään, masentavaan hautausmaahan..


    • Uurnaan laitettava

      Niitä tuhkia ei sitten enään nykyisen lain mukaan saa sirotella mihin haluaa...

    • tuhkausonkiellettävä

      mInä en voi sietää jotain vitun tuhkausta, Haudata ihminen pitää, että omaiset voivat käydä katsomassa ja muistelemassa, kun tuhkataan, ihmisestä ei jää mitään merkkiä olemassaolosta, en tajua kuinka jotkut haluavat tuhkauksen.

      • tuhkassa

        Yhtälailla voi kysyä, miksi joku haluaa tulla matojen syömäksi ?


      • tultaperäänjaonnea

        Juu mukava käydä hautausmailla kun jokapuolella on ränsistyneitä hautakiviä-sekä ristejä ja ilmoituksia seurakunnalta siitä, että paikka poistetaan käytöstä hoitamattomuuden takia. Meikäläinen ainakin haluaa tuhkauksen. Tartte kenenkään tuikituntemattoman jälkeläisen vielä 100 vuoden päästä käydä hautakumpua haravoimassa!


      • Atte Ateisti

        Pitäisiköhän ajan hengen mukaisesti laskea kummasta tulisi isompi hiilijalanjälki, tuhkauksesta vai arkkuhautauksesta?

        "Tuhkaus on kiellettävä"

        Helsingissä 79% (2009) tuhkataan, Suomessa koko luku on 37%, sillä maaseudulla ollaan tuhkausta kohtaan ennakkoluuloisempia. Suurin osa tuhkatuista on kiekon jäseniä, ev.lut. kirkko ei enää vastusta tuhkausta toisin kuin 100 vuotta sitten.

        http://www.krematorio.com



        "Haudata ihminen pitää, että omaiset voivat käydä katsomassa ja muistelemassa"

        Minusta nämä matkalaukun muotoiset hautakivet ovat irvokasta bisnestä. On myös mielestäni älytöntä, että jos itse sattuisin tulemaan haudatuksi kaukaiselle paikkakunnalle, niin sukulaiseni matkustaisivat satoja kilometrejä vain päästäkseen hautausmaalle katsomaan kiveä, jossa on minun nimeni.

        Tavallisestihan ihmisen hautapaikka on paikka, jolla ei ihmisen eläessä ollut tälle mitään merkitystä, ellei kyseessä ole sukuhauta, joita kuitenkin esim. kaupungeissa on hyvin vähän.

        "kun tuhkataan, ihmisestä ei jää mitään merkkiä olemassaolosta,"

        Ei ruumishautauksessa jää sen enempää. Siis jos ruumis haudataan. Ehkä vähän jäisi, jos jätettäisiin hautaamatta. Hautakiven voi taas hankkia niin ruumiina kuin tuhkanakin haudatulle.


      • 9

        Miksi pitäisi jäädä jotain "merkkiä olemassaolosta"? Jos olen eläessäni ollut hyvä joillekin ihmisille, he muistanevat minut (jos ovat itse hengissä jälkeeni) myönteisesti ilman mitään muistomerkkejäkään. Niistä, jotka eivät halua muistaa hyvällä, en välitä.
        Suurimmasta osasta eläviä olentoja, myös ihmisiä, kautta maailmanhistorian ei mitään fyysistä "merkkiä olemassaolosta" ole jäänyt. En näe mitään syytä, miksi minun tarvitsisi olla poikkeus.


    • J ä l k i

      Jotain sellaista, joka on ja elää, vaikka minä en enää ole enkä eläkään.

      • Kaksi eri asiaa

        Siis vatsaus kymysykseen; "Mitä haluat jättää jälkeesi?". Iiihan eri asia kuin mihin tahtoo tulla haudatuksi ja millä viisiin.


    • Hautajaiset takana

      ihan samalla voi käydä haudalla muistelemassa kun on tuhkattu, hauta sekin on :) isäni on tuhkattu ja nyt hiljattain oli äidin vuoro, uurnan laskua odotellessa vielä. Uurnan mukaan tulee hänen rakkain korunsa mikä tiputetaan sekaan kun uurna on meillä. Hautakivi on massiivinen, sinne muutkin meistä on ajan tultaessa laitettava, haudalla itsekkin käyn viemässä kynttilöitä ja kukkia. Arkku on ostettava aina ja se on minusta haaskausta, halvimmat on alle 400e:n ja kalleimmista en tiedä. Eli kun kuolet, menet arkkuun, joko sen kanssa maahan tai sen kanssa krematorioon. Näin se menee, äitini oli järjestänyt paperille kutsuvieras listan, ym mitä hän tahtoi siellä tapahtuvan, näin me hänen tahdostaan tehtiin. Itselleni ajattelin myös laatia kirjeen missä on tärkeimmät seikat ajasta sen jälkeen kun minua ei enään ole.

    • Taidetta elämään

      Minä testamenttaan ruumiini nykytaiteen museolle. Pyydän heitä muumioimaan minut ja asettamaan ruumiini eteiseen vieraiden hämmästeltäväksi. Haluan näin tuoda esille ihmisen kuolevaisuuden urbaanisoituvassa nyky-yhteiskunnassa. Kaulaani ripustettakoon kello, joka kertoo, että aika kuluu eteenpäin ja muumioituminen voi olla lähempänä kuin huomaakaan.

      • Atte Ateisti

        "Kaulaani ripustettakoon kello, joka kertoo, että aika kuluu eteenpäin ja muumioituminen voi olla lähempänä kuin huomaakaan."

        Hyviä ideoita.

        Ajattelin joskun itsekin, että hautakivessäni voisi nimen sijaan olla kello, joka käy koko ajan eteenpäin (jonkun pitää muistaa vaihtaa paristot aika ajoin).

        Tämä muistuttaisi haudalla kävijää siitä, että kello käy ja aika hupenee koko ajan, myös tätä hautakiveä tarkkailevalta.

        Mutta sitten päädyin ajatukseen, etten halua hautakiveä.

        Voisiko haudalle istuttaa puun?


    • + ulkosuomalainen +

      Minä en halua "palata kotiin" kuolemani jälkeen, eli en halua että ruumiini tuodaan takaisin Suomeen ja haudattaisiin synnyinseurakuntani kirkkomaahan sukuhautaan enkä sen paremmin mihinkään muuallekaan.

      Minä lähdin Suomesta jo yli 20 vuotta sitten, eikä mieli ole tehnyt palata takaisin. Eikä minua myöskään saa viedä sinne väkisin edes kuoltuani! Tätä on omaisteni niin vaikea ymmärtää.

      Yhtä vaikea heidän on ymmärtää, etten ole enää kristitty. Minä erosin Suomen evlut-kirkosta heti tultuani täysi-ikäiseksi: peruin uskontunnustuksen ja julkisessa seremoniassa kielsin Jumalan. Eli enää en ole hänen luomansa enkä millään tavalla hänen vaikutuksensa alainen. Kuoltuani en päädy Taivaaseen tai Helvettiin, vaan materiani ja energiani palaavat luonto-äidin helmaan ja se saa kierrättää ja uudelleenkäyttää ne haluamallaan tavalla.

      Minä haluan, että ruumiini jää siihen maahan, jossa kuolen, vaikka se tapahtuisi jopa lomamatkalla. Minulla kun ei ole kotimaata eikä isänmaata vaan miellän itseni maailman kansalaiseksi.

      Mitä hautaustapaan tulee, niin sama kuin monella muullakin eli tuhkaksi mahdollisimman halvalla ja tuhka siroteltavaksi luontoon ilman mitään pappien höpinöitä ja kakkukahveja tai muitakaan seremonioita. Jos jotain pitää olla niin sitten voisi yhden tiibetinbuddhalaisen munkin hankkia mumisemaan mantrojaan punakeltainen kaapu päällä. En minä niihin usko, mutta kauniilta ne kuulostavat.

      =======================================================
      P.S. Tätä ulkosuomalaiset-palstalla ollutta viestiketjua näköjään vähän yksipuolistettiin tuolla etusivulla. Alun perin ei ollut kysymys pelkästään tuhkaus vs. arkkuhautaus-asiasta vaan myös siitä, MIHIN me ulkosuomalaiset haluamme tulla haudatuiksi.

      Olisi siis kiva kuulla tiedän suomensuomalaisten mielipiteitä siitä, haluaisitteko antaa maailmalle lähteneen perheenjäsenen tai ystävän jäädä sinne myös kuoltuaan.
      ===========================================================

      • 9

        Hyvinpä samoin ajattelen itse.

        Pyydän vähän osaltani anteeksi tuota keskustelun sävyn muuttumista. En ainakaan itse havainnut alunperin, missä ketjussa tämä oli vaan tulin katsomaan otsikon perusteella ihan toiselta foorumilta.


    • seri52

      Minun juttu alusta loppuun saakka.. Mutta näin se on.

    • seri52

      Se on sinun toiveesi. Ja se pitää myös toteuttaa.

    • tuuliin tahtoisin

      huolimatta siitä tuhkataanko vai haudataanko niin arkku pitää ostaa ja tilaisuus järjestää, ei siis rahallisesti säästä yhtään....jälkeläiset voi sitten nakella tuhkat minne haluaa.....sinne taivaan tuuliinn...niin minkin haluaisin

    • ekoarkku

      Tuhkausta ja maahautaustakin varten on onneksi Suomessakin saatavissa edullisia ekoarkkuja. Yksi valmistajista mm. http://www.ekoarkku.fi/

    • Aiiiivan sama

      aivan sama, se on sen ajan murhe, hehh

    • Historiahullu2

      Kirjoitan viimeiseen tahtoon, että haluan tulla haudatuksi joko Gizan suureen pyramidiin tai Kremliin heti O.W. Kuusisen viereen!

    • nainen 48

      Oletamme saavamme hyviä kirurgipalveluja, jos niitä tarvitsemme. Harvat tulevat ajatelleeksi, että jollakin niiden lääkäriopiskelijoiden on harjoiteltava, ettei heidän ensimmäinen elävä potilaansa olisi heidän ensimmäinen leikkauskohteensa. Huh huh!

      Olen lupautunut luovuttamaan elimeni toisille varaosiksi, mutta vain, jos koko keho ei jostain syystä kelpaa lääkäriopiskelijoiden leikattavaksi. Siis ensisijaisesti toivon, että minulle tarpeettomasta ruumiista on hyötyä tällä tavalla. Omaisten mielipidettä kuullaan, eikä ruumista kuulemma oteta vastaan omaisten vastustaessa. Olen kuitenkin tehnyt testamentissani selväksi, että jos toiveitani ei noudatettu, omaisuuteni menee määräämääni hyväntekeväisyyteen, ei sukulaisille.

      Minulle kuolema ei ole ahdistava ajatus. Rakkaan kuolema tuottaa surua, mutta oma kuolema pelkästään harmittaa, jos joutuu lähtemään ennen aikojaan, mutta kukapa tietää, mikä olisi sopivampi aika kenellekin?

      • asiaa pohtiva

        "Olen lupautunut luovuttamaan elimeni toisille varaosiksi, mutta vain, jos koko keho ei jostain syystä kelpaa lääkäriopiskelijoiden leikattavaksi."

        Minusta tämä asia pitäisi olla toisin päin, ensijaisesti elinluovutus ja sitten jäljelle jääneistä/kelpaamattomasta ruumiista opintomateriaalia, koska tutkittavaksi/leikeltäväksi varmasti kelpaa vajaamminkin varusteltu tai sairaatkin elimet. Tervakauhkot tai rappeutunut sydänlihashan ovat mitä parhainta opetusmateriaalia tutkittavaksi - kudoksissa näkyy aidot vauriot! Turha niitä rakennemuutoksia on terveestä elimestä etsiä, syöpätutkimuskin etenee parhaiten oikeita kasvaimia tutkimalla ja kirurgin tarkkuus oikeaa ihmistä leikkaamalla.

        ps. hyvä kun otit huomioon tuon opetuskäytön ja tieteelle lahjoittamisen, itse haluaisin luovuttaa elimiä kuolemani jälkeen, mutta en halua päätyä hautaan sivottuna - tutkimus/opetuskäytössä koko keho pääsisi hyötykäyttöön - ja leikkauspöydältä jäteastian kautta jäteauton kyydissä jätteenkäsittelylaitokselle poltettavaksi ja savuna ilmaa saastuttamaan. Asiassa on kyllä kaksi puolta...


      • nainen 48
        asiaa pohtiva kirjoitti:

        "Olen lupautunut luovuttamaan elimeni toisille varaosiksi, mutta vain, jos koko keho ei jostain syystä kelpaa lääkäriopiskelijoiden leikattavaksi."

        Minusta tämä asia pitäisi olla toisin päin, ensijaisesti elinluovutus ja sitten jäljelle jääneistä/kelpaamattomasta ruumiista opintomateriaalia, koska tutkittavaksi/leikeltäväksi varmasti kelpaa vajaamminkin varusteltu tai sairaatkin elimet. Tervakauhkot tai rappeutunut sydänlihashan ovat mitä parhainta opetusmateriaalia tutkittavaksi - kudoksissa näkyy aidot vauriot! Turha niitä rakennemuutoksia on terveestä elimestä etsiä, syöpätutkimuskin etenee parhaiten oikeita kasvaimia tutkimalla ja kirurgin tarkkuus oikeaa ihmistä leikkaamalla.

        ps. hyvä kun otit huomioon tuon opetuskäytön ja tieteelle lahjoittamisen, itse haluaisin luovuttaa elimiä kuolemani jälkeen, mutta en halua päätyä hautaan sivottuna - tutkimus/opetuskäytössä koko keho pääsisi hyötykäyttöön - ja leikkauspöydältä jäteastian kautta jäteauton kyydissä jätteenkäsittelylaitokselle poltettavaksi ja savuna ilmaa saastuttamaan. Asiassa on kyllä kaksi puolta...

        Hyvä pointti tuo, että elimet talteen ensin, mutta jos oikein muistan, nykyisessä asuinmaassani ainakin otetaan leikeltäväksi vain kohtalaisen kokonaisia ruumiita. Ja haluaisin lahjoittaa koko ruumiin suurelta osin senkin vuoksi, että hautajaiskulut säästyvät. Minusta koko hautajaisfarssi on mennyt liian pitkälle. Pakkomyydään kalliita arkkuja ja hautoja ja kiviä ja kekkereitä. Minulle riittää, että jään elämään hengentuotteissani ja ystävieni muistoissa.

        On minulla muutamia sairauksia, joten voisin senkin takia olla mielenkiintoinen tutkimuskohde. Ja olen muuten fyysisesti hyvässä kunnossa ja hoikkakin; helpompi opiskelijoiden käsitellä kuin jotain rotevaa pulliaista.


    • Pelkkä ajatuskin kuolemasta, siis kenenkään läheisen kuolema tai oma kuolema pelottaa jo niin paljon että sen ajattelimen tuottaa tuskaa. Kuitenkin minäkin olen kuolemaani miettinyt ja tullut siihen tulokseen tässä vaiheessa että sisäelimeni saa käyttää parempiin tarpeisiin ja haluaisin että minut haudataan jotta on sitten se konkreettinen paikka missä " minä" olen. Mitään suuria juhlia en halua. Ja haluaisin että muisteltaisiin kaikkea hyvää ei niinkään mitään " itkujuhlia" vaan että tarjolla olisi minun lempiruokiani minun lempimusiikkiani että tavallaan ne olisivat viimeiset MINUN juhlani mutta pienellä budjetilla ja tietenkin Suomeen minut tulisi haudata koska täällähän olen syntynyt. Testamentin kirjoitan melkein joka vuosi jotta se päivittyisi tai no eihän minulla vielä tässä vaiheessa ole paljon testattavaa mutta varmuuden vuoksi koska eihän sitä koskaa tiedä milloin kuolema koputtaa ovelle.

    • se on siinä

      Juu,testamentti pitäisi päivittää,aina tulee uusia asioita,yhä enempi ettei sukulaisille mitään.
      Eivät muuta kun kyttäävät nytkin,liikeniskö tädiltä rahaa hunsvottielämisen kuluihin ja laskujen maksuun.
      Siinä haukkaavat pitkän p....n.

      Tuhkina mereen,koiran tuhkat mukaan ja sen pituinen se.
      Ei lauluja,vain hautaustoimiston väki mukana.

    • ei mustaa

      Minä kyllä olen menossa kuolemani jälkeen niin iloiseen paikkaan (kyllä.. taivaaseen), että en haluaisi hautajaisteni olevan mikään kaavamainen surujuhla. Suomessa ei ole kovin IN uskoa taivaaseen tai muuhun "hölynpölyyn". Olen kait niin blondi, että haluaisin bileitten jatkuvan vielä parempana tuonpuoleissakin. Perhelläni ja suvullani on tietysti oma sanansa sanottavana, miten he haluavat jättää jäähyväiset.

    • Mitä Jälkeen Jää?

      Monen laulajan levyt soivat yhä radiossa heidän jo kuoltuaan ja he jopa esiintyvät
      telkkarissa omien hautajaistensa jälkeen.
      Omaiset voivat saada teosto tuloja myös taitelijan kuoltua.
      Moni mittaamattoman / korvaamattoman arvokkaita tauluja maalannut on kuitenkin
      kuollut köyhänä muttei heidän "managerinsa" eikä "henkiläkkärinsä".
      Siis rahassa mittaamattoman.
      Eräitten haudoista muodostuukin "pyhiinvaelluspaikkoja".

    • asiaa pohtinut

      Mielestäni oman toiveen tuhkauksesta tai arkkuhautauksesta voi kirjata esim. testamenttiin/"viimeiseen tahtoon" ja kertoa lähdön varalta hautauksesta aikanaan päättämään jääville omaisille. Hyvin perusteltuna omaiset varmasti ymmärtävät valintasi tärkeyden, eri asia on onko heillä halua tai mahdollisuutta toteuttaa toiveitasi tuhkan sijoituksesta, joita voi mielestäni myös tuohon dokumenttiin kirjata.

      Mielestäni omaisilla on oikeus päättää tuhkasi lopullisesta sijoituksesta - haudataanhan tuhkauurnakin useimmiten "kotimaan multiin" oman seurakunnan kirkkomaalle tai yleiseen uurnalehtoon, mikäli sellainen on omaisten kannalta sopivassa paikassa. En tiedä, säilyttääkö joku todella uurnaa tuhkineen kaikkineen takan reunuksella "ettei tarvitsisi luopua rakkaastaan lopullisesti", mutta tuhkan sirottelun/pelkän tuhkan hautaamisen jälkeen uurnaa voi varmaan pitää muistoesineenä ja muistaa rakastaan aina siellä missä uurnakin on. Muistelun ja surun mahdollisuus seuraa aina mukana.

      Mielestäni on sopivaa ehdottaa tai toivoa myös persoonalleen sopivaa tuhkan levitystapaa, esim. elämäntyönsä maatilalle tehneenä "omaan peltoon" (josta EU on varmaan eri mieltä), mutta esimerkiksi 'kesäpaikan kukkapenkkiin leskeksi jääneen iloksi kukkia kasvamaan' kuulostaa kauniilta ajatukselta ja viimeiseltä rakkaudenosoitukselta! Tai pihaan yhdessä istutetun tammen juurelle! Joku taas voi kokea tärkeäks viedä rakkaansa tuhkat Thaimaahan, jonne heidän haaveilemansa häämatka ei koskaan toteutunutkaan ja varallisuus mahdollistaa seb matkan tehdä (tosin tulliviranomaisilla voi olla oma sanottavansa ihmistuhkan maahantuonnista).

      Kohtuuttomalta vaatimukselta taas kuulostaa testamenttiin kirjattu toive Alpeille tai Karibian tuuliin sirotellusta tuhkasta, jos henkilö ei ole siellä koskaan käynyt eikä henkilö ole eläessään ilmaissut omaisille paikan merkitystä itselleen. Tai suremaan jääneellä itsellään ei ole toivottuun paikkaan minkäänlaista tunnesidettä. Lisäksi matkakustannukset ja suremaan jääneistä kaukainen paikka saattaa tuntua raskaalta, koska muistotilaisuuskin maksaa eikä täällä koto-Suomessa sitten välttämättä olisi fyysista paikkaa, kuten hautakiveä, suremiselle.

      Toisaalta menetettyä omaista tai ystävää voi surra ja muistella ihan missä vain ja monessakin paikassa, ei sen tarvitse olla välttämättä uskonnollinen paikka.

      EsimerkiksI:

      * mikä tahansa paikka, josta on yhteisiä muistoja edesmenneen kanssa, vaikka ruuhkainen aamubussi, jolla taitoitte yhdessä matkaa!
      * poisnukkuneen lempipaikkana toiminut pihakeinu tai laiturinnokka
      * luonnonystävän rakastama valoisa kukkula lähimetsän siimeksessä (edellyttäen että muistajana itsekin rakastat luonnossa samoilua)
      * poisnukkuneen rakkaudella perheelleen kunnostama pihasauna tai vaikka uuden kotisi olohuone, jonka nurkassa/seinällä/pöydällä komeilee edesmenneen rakkaasi tekemä tai suuresti rakastama esine.

    • Miten toimia?

      Itselläni on melko harvinainen vaiva, ja olenkin ajatellut, että tulen testamenttaamaan ruumini lääketieteelle. Näin minun kivuliaasta elämästä ja taistelusta olisi edes jotain hyötyä.

      Nyt kuin luin tuota ohjeistusta ruumiin testamenttaamisesta, niin siellä sanotaan, että testamentti raukeaa, jos vainajalle tehdään ruumiinavaus.

      Onko siis kuoltava luonnollisesti? Jos teen itsemurhan, niin tehdäänkö minulle automaattisesti ruumiinavaus? Koko homma menee pieleen, jos ruvetaan tutkimaan, että mihin olen kuollut. Pitääkö minun laittaa joku lappu kaulaan, että olen tehnyt itsemurhan, älkää tehkö ruumiinavausta, minulla on se ja se vaiva, ja toimittakaa minut xxx paikkaan?

      http://www.city.fi/artikkeli/Testamenttaa ruumiisi l%E4%E4ketieteelle/2628/

      • mietin edelleen

        "Onko siis kuoltava luonnollisesti? Jos teen itsemurhan, niin tehdäänkö minulle automaattisesti ruumiinavaus?"

        Ruumis avataan etenkin itsemurhatapauksissa, Isoisäni kuristui kuoliaaksi kravattiinsa ja hänet avattiin (R.I.P.). Ruumiinavausta ei tehdä jos kuolinsyy on erittäin selvä (esim. pää irti). Mieheni sukulaisia on kuollut paljon sydänkohtaukseen, joka mielestäni on luonnollinen kuolema, ja vainajat on käyty läpi päästä varpaisiin tuloksena omaisille toimitettu pitkä lista vainajan muista sairauksista. Onko ainut hyväksytty kuolintapa siis esim. sairaalassa pitkään seurattu syöpä, koska kasvaimet on pystytty paikantamaan erilaisilla kuvaustekniikoilla eikä avaukselle pitäisi olla tarvetta syyn selvittämiseksi?


        "Nyt kuin luin tuota ohjeistusta ruumiin testamenttaamisesta, niin siellä sanotaan, että testamentti raukeaa, jos vainajalle tehdään ruumiinavaus."

        Voiko joku kertoa miksi näin tapahtuu?


      • Carpe Diem
        mietin edelleen kirjoitti:

        "Onko siis kuoltava luonnollisesti? Jos teen itsemurhan, niin tehdäänkö minulle automaattisesti ruumiinavaus?"

        Ruumis avataan etenkin itsemurhatapauksissa, Isoisäni kuristui kuoliaaksi kravattiinsa ja hänet avattiin (R.I.P.). Ruumiinavausta ei tehdä jos kuolinsyy on erittäin selvä (esim. pää irti). Mieheni sukulaisia on kuollut paljon sydänkohtaukseen, joka mielestäni on luonnollinen kuolema, ja vainajat on käyty läpi päästä varpaisiin tuloksena omaisille toimitettu pitkä lista vainajan muista sairauksista. Onko ainut hyväksytty kuolintapa siis esim. sairaalassa pitkään seurattu syöpä, koska kasvaimet on pystytty paikantamaan erilaisilla kuvaustekniikoilla eikä avaukselle pitäisi olla tarvetta syyn selvittämiseksi?


        "Nyt kuin luin tuota ohjeistusta ruumiin testamenttaamisesta, niin siellä sanotaan, että testamentti raukeaa, jos vainajalle tehdään ruumiinavaus."

        Voiko joku kertoa miksi näin tapahtuu?

        Tarkoitatko että mitä oli laitettu toivomuksena testamenttiin 'hautauksen suhteen' se ei päteisi? Omalta kohdaltani tiedän että tapahtui mitä tahansa ruumiilleni jos se on olemassa edes jossakin muodossa se tuhkataan. Ainoa este tuhkaukselle on jokin lento onnettomuus missä lentokone räjähtää ilmassa eikä ruumistani voida löytää, tai jokin muu sellainen dramaattinen tapahtuma, niissäkin tapauksissa testamenttini muut osat ovat voimassa. Olen tarkistannut tämän lakimieheltäni ja Crematoriumin henkilökunnalta.


      • Miten toimia?
        mietin edelleen kirjoitti:

        "Onko siis kuoltava luonnollisesti? Jos teen itsemurhan, niin tehdäänkö minulle automaattisesti ruumiinavaus?"

        Ruumis avataan etenkin itsemurhatapauksissa, Isoisäni kuristui kuoliaaksi kravattiinsa ja hänet avattiin (R.I.P.). Ruumiinavausta ei tehdä jos kuolinsyy on erittäin selvä (esim. pää irti). Mieheni sukulaisia on kuollut paljon sydänkohtaukseen, joka mielestäni on luonnollinen kuolema, ja vainajat on käyty läpi päästä varpaisiin tuloksena omaisille toimitettu pitkä lista vainajan muista sairauksista. Onko ainut hyväksytty kuolintapa siis esim. sairaalassa pitkään seurattu syöpä, koska kasvaimet on pystytty paikantamaan erilaisilla kuvaustekniikoilla eikä avaukselle pitäisi olla tarvetta syyn selvittämiseksi?


        "Nyt kuin luin tuota ohjeistusta ruumiin testamenttaamisesta, niin siellä sanotaan, että testamentti raukeaa, jos vainajalle tehdään ruumiinavaus."

        Voiko joku kertoa miksi näin tapahtuu?

        Niin, kiinnostaisi tietää. Totuus on, että Suomessa n. 300 kipupotilasta tekee itsemurhan, ja moni varmaan tekee sen lääkkeillä.

        Vaikka näillä potilailla olisi tuo testamentti tehtynä, niin ilmeisesti heille tehdään ruuminavaus, ja testamentti raukeaa. Millaista tutkimusmateriaalin haaskausta. Pitäisikö itsemurha tehdä esim. ampumalla?

        Ei ihme, jos lääkärit on ulalla monien sairauksien edessä ja potilaat ei saa tarvitsemaansa apua. Olisi hyödyllistä jos päästäisiin tutkimaan mitä kyseinen vaiva ja esim. kipu on aiheuttanut potilaan elimistössä.


      • halvat hautajaiset
        Miten toimia? kirjoitti:

        Niin, kiinnostaisi tietää. Totuus on, että Suomessa n. 300 kipupotilasta tekee itsemurhan, ja moni varmaan tekee sen lääkkeillä.

        Vaikka näillä potilailla olisi tuo testamentti tehtynä, niin ilmeisesti heille tehdään ruuminavaus, ja testamentti raukeaa. Millaista tutkimusmateriaalin haaskausta. Pitäisikö itsemurha tehdä esim. ampumalla?

        Ei ihme, jos lääkärit on ulalla monien sairauksien edessä ja potilaat ei saa tarvitsemaansa apua. Olisi hyödyllistä jos päästäisiin tutkimaan mitä kyseinen vaiva ja esim. kipu on aiheuttanut potilaan elimistössä.

        Tämä asia kiinnostaa minuakin kovasti. Haluan ehdottomasti, että ruumiini jää lääkäriopiskelijoiden leikeltäväksi, mutta miten voin taata, ettei joku mene räpeltämään ruumista pilalle jollain tarpeettomalla ruumiinavauksella, jonka jälkeen ruumis ei enää kelpaa lahjoitukseksi, ja jälkeenjääneeni joutuvat maksamaan hautauskulut? Jos kuolen sattumalta vaikka häkämyrkytykseen ja jätän kirjeen, jossa kerron, että näin saattaa tapahtua, tai jos videoin koko tapahtuman, siltikö ruumis riekaloitaisiin? Siis kysyn tätä, en itsetuhoisena, vaan tietoisena siitä, että minulla on syöpä ja siitä, että en missään tapauksessa ottaisi mitään myrkkyhoitoja, enkä missään tapauksessa suostuisi (koputan puuta) makailemaan viimeisiä kuukausiani jossain sairaalan sängyn pohjalla!


    • Atte Ateisti

      Helsingissä krematointi on jo yleisin hautausmuoto (79% vuonna 2009). Koko maassa krematointiprosentti on pienempi (37%), mikä selittyy osin krematorioiden puuttumisella monilla paikkakunnilla sekä varsinkin Pohjois-Suomessa esiintyvällä krematoinnin vastaisuudella.

      http://www.krematorio.com/


      Kyseessä on osin ikäpolvikysymys: esim. äitini ei hyväksyisi kohdallaan krematointia "Se kun kuulostaa niin lopulliselta". Itselleni helsinkiläisenä ja kirkkoon kuulumattomana krematointi on jopa se parempi vaihtoehto.

      Eli tuhkaksi vain tämäkin ateisti!


      Kysymys krematoinnista on osin myös uskonnollinen: myös ev.lut. kirkkomme suhtautui vielä 1800-luvun lopussa krematointiin kielteisesti.

      Piispa Mikko Heikka paheksui vielä 2000-luvulla ihmisten lisääntynyttä krematointia: "ihan kuin ehdoin tahdoin haluaisivat vaikeuttaa ruumiin ylösnousemusta (Viimeisellä Tuomiolla)"

      Itse ainakin vältyn Isä Julmalan suunnittelemalta Tuomiopäivän kidutukselta, kun tuhkatussa ruumiissani ei ole mitä kiduttaa.

      :D :D

    • tuhkaus se pitää olla mä ainakin haluan et saan tuhkana lentää vaan ja mereen todellakin :)

    • Atte Ateisti
      • fakta on faktaa

        "Dust to dust."

        Kyllä ihminen hajoaa arkussakin muutamassa vuodessa totaalisesti kun routakin rikkoon arkut. Ennen oli painekyllästettyjä arkkuja jotka olivat ilmatiiviitä. Saatatte arvata että ruumiit eivät hajonneet ihan niin nopeasti.


    • Minkäs vainaja sille voi, jos perilliset päättävät toimia oman päänsä mukaan. Auttaisiko kummittelu-uhkaus?

      - -

      Itse olen testamentannut ruumiini joskus 1980-luvulla anatomian laitokselle, joten pienimuotoinen siunaustilaisuus pidetään sen kappelissa, jos kuolen Suomessa ja laitoksella sattuu olemaan tarve oppimateriaalista. Kun testamentit näyttävät lisääntyneen, todennäköisesti lähtöseremoniat käynnistyvät krematorion tiloissa.

      Tuhkan saa sirotella mihin vaan, mutta EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA vesistöä likaamaan.

      Läheisille ja ystäville järjestetään kestit, viimeiset monista hauskoista juhlistani. Suurten kukkakranssien ja puheiden sijasta haluan, että paikalle tulevat muistelevat hauskoja yhteisiä hetkiä, hassuimpia yhdessä koettuja sattumuksia ja/tai omia hölmöjä kommelluksiani.

      Uskon, että "luvalliset" naurunpurskahdukset ja yhdessä jaetut hauskat muistot helpottavat rakkaimpieni surua ja tekevät kaikkien olon paremmaksi. Juhlitaan elettyä elämää ja tuetaan harvoja todellisia surijoita.

      Kuolema on luonnollinen päätös tälle elämälle ja itse olen silloin jo lähtenyt turvallisin mielin viimeiselle tutkimusmatkalleni kohti kaunista tuntematonta, johon olen pari kertaa saanut kurkistaa. Tai olen vain yksinkertaisesti häipynyt tuhkana tuuleen.

    • Olen 32-vuotias mies ja tehnyt hautaustestamenttini jo vuosia sitten. Vaikka itse työskentelenkin osittain hautausalalla ja olen joutunut palvelemaan omaisia myös uurnahautaukseen liittyvissä asioissa niin minun kristillistä maailman- ja elämänkatsomustani vastaan se sotii. Minusta se ei ole teologisesti, moraalisesti eikä eettisesti oikein.
      "Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun on jälleen" tuleman, sanotaan Raamatussa. Ja edelleen; "Herran on maa ja kaikki mitä siinä on, maanpiiri ja ne jotka siinä asuvat".
      Polttohautaus eli tuhkaus on ihmisen maallisen ja ajallisen olemuksen hävittämistä pakanallisin menoin. Ennen muinoin noidat poltettiin roviolla koska haluttiin varmistua siitä ettei heidän maalliset jäänteensä "heräisi eloon". Koska kristinuskossa yksi merkittävimmistä kulmakivistä on usko yleiseen ylösnousemukseen ja ihmisten ruumiillisen todellisuuden palauttamiseen aikojen lopussa niin silloin tähän uskoon nojaten meidän tulee kunnioittaa ruumiitamme siinä määrin ettei niitä "tuhota" lopullisesti vaan ylösnousemususkon myötä me saatamme maahan sen mikä on maasta otettu. Tämä ruumiillinen ylösnouseminen tapahtuu "Jumalan muistista" eikä niistä jäänteistä jota maaperään jää. Mutta silti se on Jumalan luoman ruumiin kunnioittamista että vainaja kätketään maan multiin, kallioon tai muuhun sopivaan paikkaan, kokonaisena ihmisenä, sellaisena kuin hän oli eläessäänkin. Miten meillä voisi olla pyhien ihmisten reliikkejä jos heidätkin olisi poltettu heidän kuoltuaan?
      Koska ihmisen tuhoaminen ja hävittäminen tuhkaksi on Saatanallinen ja luonnoton tapa, niin siitä johtuen esim. Natsi-Saksan okkultistinen hallintojärjestelmä käytti tätä menetelmää tuhotessaan Juutalaiskansaa.
      Suotavaa olisi että Jumalalle erityisesti omistautuneiden ihmisten ruumiit myös balsamoitaisiin ja pyrittäisiin säilyttämään mahdollisimman hyvin sukupolvilta sukupolville. Samoin sellaisten ihmisten ruumiit jotka ovat tehneet erityistä hyvää ihmiskunnalle kuten Lenin. Toisin kuin yleisesti ymmärretään; Vladimir Lenin ei suinkaan ollut ateisti kuten hänen oppi-isänsä Karl Marx, joka hänkin muuten oli alkujaan pappisseminaarin oppilaita mutta myöhemmässä vaiheessaan kääntyi ateistiksi.
      Lenin oli sielultaan ja mieleltään ortodoksikristitty joka teki ristinmerkin aina vaaran uhatessa. Hänen jälkeinen Neuvostoaika ja Stalinin toimet ovatkin sitten jo asia erikseen.
      Ja vielä arkkuhautauksen ja tuhkauksen hintuvuudesta. Tuhkaushautaus on ehdottomasti kalliimpi "hautaustapa" kuin perinteinen arkkuhautaus. Toki uurnapaikka on arkkupaikkaa edullisempi mutta kaikkia muita ylimääräisiä kuluja tuhkaukseen liittyen sitten tuleekin. Arkun lisäksi pitää hankkia uurna, maksaa tuhkausmaksu krematorioon, ja jos omalla paikkakunnalla / lähikirkon/kappelin yhteydessä ei ole tuhkaamoa, joutuu hautaustoimisto kuljettamaan vainajan siunaustilaisuuden jälkeen krematorioo ja sieltä edelleen takaisin vainajan kotipaikkakunnan seurakuntaan ja tästä hautaustoimisto ottaa tietenkin maksun. Uurnat maksavat keskimäärin 200-400 euroa, tuhkausmaksu on noin 150 euroa ja vainajan sekä tuhkan kuljetukset matkasta riippuen 100-500 euroa. Uurnapaikan hinta on noin 70 euroa ja arkkupaikan 180 euroa. Mutta näitä muita oheiskuluja tuhkaamiseen liittyen tulee usemman sata euroa lisää.
      Ja vielä; minusta kirkkoon kuulumattomien pitäisi maksaa hautaustoimiveroa ja perustaa siviilirekisteriin kuuluvien vainajien säilytyspaikat, hautausmaat ja hyvästijättöhuoneet. On kohtuutonta ja väärin että kirkkoon kuuluvat ihmiset maksavat kirkkoon kuulumattomien hautausmaiden ja kappeleiden sekä kirkkojen ylläpidosta ja henkilökuntien palkasta.

      • Atte Ateisti

        Suomessa tuhkataan 37% vainajista - syntisessä Helsingissä jopa 79%

        Ruotsissa kaikista vainajista 73% tuhkataan, koko maassa. Myös Saksassa ja Englannissa luku on noin puolet vainajista. Toisuskoisista mm. muslimit ja juutalaiset suhtautuvat tuhkaukseen kielteisesti. Samoin ortodoksikirkossa ja uskoakseni pohjoisen lestadiolaisalueilla.

        "Koska ihmisen tuhoaminen ja hävittäminen tuhkaksi on Saatanallinen ja luonnoton tapa,"

        Loukkaat noin puolta suomalaisista sekä ev.lut. kirkkoamme, jotka hyväksyvät polttohautauksen. Enemmistö tuhkattavista on kuitenkin kirkon jäseniä eikä natseja ja ateisteja.

        "Suotavaa olisi että Jumalalle erityisesti omistautuneiden ihmisten ruumiit myös balsamoitaisiin ja pyrittäisiin säilyttämään mahdollisimman hyvin sukupolvilta sukupolville. Samoin sellaisten ihmisten ruumiit jotka ovat tehneet erityistä hyvää ihmiskunnalle kuten Lenin. "

        Taidat sittenkin olla trolli...kepeät mullat trollien hautausmaalle.


      • Atte Ateisti

        "Tuhkaushautaus on ehdottomasti kalliimpi "hautaustapa" kuin perinteinen arkkuhautaus. Toki uurnapaikka on arkkupaikkaa edullisempi mutta kaikkia muita ylimääräisiä kuluja tuhkaukseen liittyen sitten tuleekin. "

        "On kohtuutonta ja väärin että kirkkoon kuuluvat ihmiset maksavat kirkkoon kuulumattomien hautausmaiden ja kappeleiden sekä kirkkojen ylläpidosta ja henkilökuntien palkasta. "

        Siispä jos jumalattomat haluavat polttohautauksen ja joutuvat siten ruumishautausta haluavia kirkonjäseniä suurempien kustannusten maksajaksi, kaikkihan on käynyt aivan oikeudenmukaisesti?

        Muuten olen samaa mieltä siitä, että ateistina en todella edes haluaisi tulla haudatuksi kristilliselle hautausmaalle, mutta niin on lainsäätäjä viisaudessaan päättänyt.

        Kirkko muuten saa hautaustoimen velvoitteidensa takia osuuden yhteisöverosta, jota maksavat myös kirkkoon kuulumattomat, niin ateistit kuin muslimit ja juutalaisetkin.

        Onko tämä oikein?


      • fireman .

        Totta se on, uskontunnustuksessakin kristityt kertovat uskovansa "ruumiin ylösnousemukseen". Eli tuota taustaa vasten polttohautaus ei ole tosiaangan kovin kristillinen tapa.
        Itse olen agnostikko tai ateisti, joten minulle se sopii. Totuus kun ei pala tulessakaan!


      • O - O

        Jumalan sana on ihmisen kirjaamaa tekstiä ja kirjattu toisenlaisessa ajassa ja ympäristössä. Olisiko Luojamme voinut tarkoittaa, että kaupunkien vielä vapaana oleva rakennusmaa muuttuu hautausmaiksi? Tai että luita aletaan kaivella ylös ennen niiden maatumista.

        Tuhkaus on mielestäni nykyaikaa, eikä minun tuntemani Jumalan kiellä sitä. Maasta olen tullut ja maaksi muutun tuhkauksen jälkeen.

        Uurnaa ei ole pakko ostaa, sellaisen voi askarrella kaikella kunnioituksella vaikka isommasta maitotölkistä tai kenkälaatikosta.
        Uurnapaikkaa ei myöskään ole pakko ostaa, vaan sen voi kätkeä vaikka vanhaan perhehautaan. Tai tuhkat voi sirotella omalle maalle tai siunatulle hautausmaalle muistolehtoon.

        Tuhkaus saattaa esim. Helsingissä olla ainoa tapa päästä viimeiseen lepoon läheistensä luo jo täyttyneessä sukuhaudassa.


      • zeniläinen

        Uurnan voi tehdä vaikka itse. Siinä ei ole mitään lakisääteistä millainen sen on oltava. Eli hinta on tarvittaessa 0 euroa. Uurnan voi itse noutaa krematoriosta. Uurnan voi viedä kotiin. Mitään muuta oheiskuluja ei ole jollei halua että niitä on.

        Kirkoon kuulumattomatkin maksavat vuokran hautapaikastaan siinä missä uskovaisetkin. Mielestäni on kohtuutonta että ateisti yrittäjät maksavat veroa josta sa siivusta menee kirkolle, eli he käytönnössä maksavat kaikkien ateistien hautausmenot kirkolle ja paljon enemmänkin.


    • rauhassa lepoon

      Minä haluaisin myös tuhkauksen ihan siksi, että jäljelle jäävillä vähemmän vaivaa haudan hoitamisesta yms. Minusta vainajaa voi muistella muullakin tavoin kuin haudalle kukkia viemällä. Toki toivon, että lapseni minut muistavat senkin jälkeen, kun aika minusta jättää. Käytännössä vaan on niin, että lapsenlapset vielä muistavat, mutta sen jälkeen pitää olla jo todellinen suurmies, jotta muisto eläisi sukupolvilta toisille.

      Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että kirkkoon kuulumattomien olisi hyvä joutua maksamaan jonkinlaista veroa, koska jokaikisen ruumis pitää jollain tavalla kunniallisesti ja arvokkaasti "käsitellä" olipa se sitten hautaamalla tai tuhkaamalla.

      Haluaisin, että kuolemani jälkeen kuitenkin pidettäisi kunnollinen muistotilaisuus, jossa minulle voi ns. jättää viimeiset jäähyväiset. Jos olen vähääkään varoissani kuollessani, niin mielelläni kustantaisin oikein kunnon sapuskat, leivoskahvit jne, jotta ihmiset voisivat hyvillä mielin muistella minua. Hautajaisissani tulee kuitenkin olemaan niin vähän ihmisiä, että mielelläni maksaisin hautajaisvieraille tarjoamiset ns. viimeisen päälle.

    • tälleen...

      Minä justiin kävin valkkaamassa itelleni hautapaikan, oli mutakin asiaa seurakuntaan. Se on ihan iisiä.
      Arkun saavat sitten muut huolehtia aikanaan.
      Tuhkaa ei voi eikä saa ripotella minnekkään vaan se säilytetään uurnassa jonkun takan reunuksella. Toki ei mikään instanssi valvo mitä sille tehdään... vinks vinks...

      Mieheni kuoli yllättäen ja nuorena, hälle järejestin sadan hengen hautajaiset , niille tuli kaikkine päivineen hintaa noin kymmenen tuhatta euroa.

      Keskos-serkkuni kuoli joku viikko takaperin, tuhkattiin peheen kesken ja hinta varmaan vain satasia.

      Jätä joku toive vaikka kirjahyllyyn, taikka sitten voit viedä sen seurakunnallekkin.

    • Teoria ja käytäntö

      Ajassamme kuolema on siirretty piiloon. Teoriassa voi silloin ajatella itseään ongelmajätteenä ja rahanreikänä. Mutta kun kuolema muuttaa teorian käytännöksi, niin varsin nopeasti perinteiset tavat otetaan käyttöön.

    • wannabe muumio

      Harmillista kun vaihtoehtoja on vähän. Ulkomailla on mahdollista vaikka puristaa tuhkistaa timantteja, mutta hinnasta en osaa sanoa. Toki arkkuhautauskin on hemmetin kallis osamaksu. Ensinnäkin itse arkku maksaa ja hautakivi maksaa mielestäni melko paljon. Sitten hautapaikaista on jonkun maksettava tai hauta kaivetaan auki ja sinne pistetään uusi ruumis. Eli paikkasi myydään eteenpäin jos ketään elossa olevista sukulaistasi tai joku ihminen maksa siitä.

      Itse olen nuorempana ollut hautausmaalla töissä. Hautoja uudelleen kaivettaessa kyllä löytyy silloin tällöin luita jotka heitetään takaisin hautaan. No kaivurihan ne kaivaa auki ja käsin niitä vain viimeistellään jos on tarvetta. Tarvetta on heilua lapion varressa jos vaikka sateinen sää ja maaperä mutaista jne,.. Jos vaikka aamulla jotain ollaan pistämässä multiin, niin haudan on oltava kunnossa. Ylimääräinen maaines tuupataan hautausmaan reunan yli ja kyllähän siellä ihmisen luita löytyy jos etsii.

      Tuhkaakaan ei voi minne tahansa levitellä lain mukaan.

      En osaa sanoa mitä ruumiilleni tehdään, mutta en ainakaan testamenttaa sitä lääketieteelliseen käyttöön.

      Komeaa olisi jos olisi varaa rakunnuttaa joku krypta ja sellaisen saisi rakentaa omille mailleen tai ruumiin voisi upottaa syvälle suohon vaikka muumioitumaan.

    • 13+3

      Kuollutta ruumista palvotaan ja kunnioitetaan, mutta elävää ihmistä sorretaan ja alistetaan. Ihmiskunnan priotiteetit ovat aika sekaisin. Jos haluat ymmärtää mistä se johtuu ja miten asian voi muuttaa, katso www.alkuajatus.org

    • Last Fly

      On harmittavaa miten s24 sekoitti koko avauksen asiayhteyden ja merkityksen, laittoi puurot ja vellit sekaisin tekemällä avauksesta yleisluontoisen keskustelun teeman " Arkkuun vai tuhkaksi" ja joka olisi kuulunut oheiselle palstalle, ei ulkosuomalaiset palstalle:


      Kuolema ja suru : http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3838


      Nyt olemme ulkosuomalaisten palstalla ja avauksessa herätettiin kysymys haluaako tulla haudatuksi Suomeen vai ulkomaille.

      Ketjuun olisi mahdollisesti myös tullut ulkosuomalaisille hyödyllisiä ja kiinnostavia tietoja eri maiden toimintatavoista.

      Avauksen sivujuonteena tuli esiin myöskin hataustapa, testamenti ja hoitotestamentti jne.

      Ps. Ei maailma tähän kaadu, mutta s24 kompetenssi ja loogikka uupui tässä asiassa paheman kerran.

      • dfgsdfhdgh

        Samaa mieltä. Tee uusi alouitus asianmukaiselle palstalle. Mutta kyllä tämä keskustelu täälläkin on sujunut huomattavan vilkkaasti.


    • my habit's people

      No mun sydän voitaisiin ainakin haudata Suomen maaperän multaan, mutta muun ruumiin polttamisen myötä syntyneet tuhkat voitaisiin heittää vaikka Seine-jokeen Pariisissa, koska olen niin parantumaton Ranska-fani. Mikäli tämä osoittautuisi liian monimutkaiseksi ratkaisuksi, käyttökelpoinen vaihtoehto olisi sirotella mun tuhkat Ruotsin-laivalta mereen Tukholman saaristossa.

      Ilman muuta hautajaisten tulee noudattaa lähtökohtaisesti luterilaista kaavaa, mutta jos mä vaihdan maallisen vaellukseni aikana uskontokuntaa, niin sitten tietysti esimerkiksi katolilaista kaavaa. Tai Jehovan todistajien valtakunnansalilla noudatettavaa formulaa, mistäs sitä tietää koskaan...

    • Vanha patu

      Ihan sama kumpi, kunhan ateistit ja kirkosta eronneet pysyvät poissa kirkkomaalta!

    • Juuret...

      ...ovat myös tärkeät. Sukuni osti viime vuosisadan alkupuolella ikuisen haudan, siis sellaisen, joka on käytössä suvun viimeiseen henkilöön saakka. Aika hienoa tietää, minne viimeinen muuttokuorma matkaa. Suvussa yleinen käytöntö on ollut tuhkaus. Sellaisessa muodossa myös minun maallinen kuoreni isänmaan multiin sukulaisten joukkoon eräänä päivänä kätketään.

    • Saver

      Nykyään kaikkien elimet menee muille ellei sitä ole eriksene kieltänyt.

    • ethesheth

      Tiedän, että hautausmaat on täynnä jne. mutta silti haluan arkkuun kuoltuani nätiksi laitettuna kauniissa mekossa. Sillä ei ole kovin suurta merkitystä, minne arkku joutuu mutta arkussa haluan kuitenkin olla.

    • Haaveet malta jättää

      Ei ole ystäviä, eikä omaisia. Ei varojakaan. En tiedä minne joudun ja kuka minut joskus hautaa. Haluaisin tuhkauksen enkä mitään muuta. En pappeja, en muistojuhlia, en kahveja enkä yhtään mitään. Se minne tuhka pannaan on täysin samantekevää sekin.

    • Vielä vetree mies

      Ennemmin haluan tuhkattavaks kun ällöttää jo ajatuskin vaikka en sitä silloin itse tiedä mutta että mätänen ja haisen ja muutun joksikin vihreäksi lima mötöksi maan povessa ja joskus joku argeoloki kaivaa ja ihmettelee/pyörittelee kalloani ihmeissään. Hyi helevetti!
      Hyödyllisempi olisin maan elämälle tuhkana kun mätänevänä möttinä montussa. Toisaalta toivoisin että vaikka karhu tai susi söisi silloin pois kun elämä on ehtoo puolella ja olisin niille jotenkin hyödyllinen mutta tiedän itsekin metsästäjänä että tällaiset "ihmis syöjä" eläimet ammuttais heti pois niin parempi se tuhkaus sitten kaikkien kannalta.

    • Mitä jälkeen jää`?

      ELVIS ei kuole milloinkaan mutta miltäs se tuntuu kun omainen esiintyy kuolemansa jälkeen telkkarissa?
      Tosiasia on sellainen että, edes hautuumailla ei kertakaikkiaan riitä rahaa eikä tilaa
      haudata kaikkia sinne arkussa mätänemään. Ei edes rikastuneita.
      Hautapaikoissahan on usein määräaikainen vuokra-sopimus seurakunnan kanssa
      joten ellei maksa vuokraa he hautaa uuden vainaan entisen päälle ja...vaihtaa hautakiven
      Ja harvempi joutuu hietsun sankarivainaamaalle delattuaan eli EI edes KARI JALKANEN..jos näin mietitään mutta eräitten on kait pakko muuttaa sinnekkin
      lopulta?
      Tarpeettomia ja kuolevia ihmisiä on ihan yksinkertaisesti liikaa tällä planeetalla
      lämpimis maissa he alkaa haista ja mätäneen kuoltuaan eikä kylmätiloja ole
      kaikille joten mones uskonnos poltetaan ruumis pikaisesti jopa seuraavana
      päivänä ellei heti keritä, tilaisuuden arvokkuuden lainkaan siitä kärsimättä.

      • zxz.

        Aikansa elänyt tapa on toi monttuhautaus..Pitäisi jo kieltää kokonaan. Saastuttaa maat ja pohjavedetkin..


    • Nykäajan ihmiset haluavat hallita ja määrätä ruumiistaan kuolemansa jälkeen.
      Se on jonkinlainen tavoite voittaa kuolema tai vetää sitä ns avarilla naamaan lähdön koittaessa. Omaisten täytyy kunnioittaa vainajan toivetta ja jos hän on halunnut itselleen polttohautauksen niin se pitää totetuttaa.
      Oma tuhkauurnani lasketaan sinne minne Isäni ja Äitini ja Veljeni on haudattu.

      Itse en pojalleni anna sellaista velvollisuutta että tuhkani pitäisi kylvää jonnekkin mereen tai nakata jostain lentokoneesta.

      Mitä tulee kirjoituksiin elämän keinotekoisesta ylläpitämisestä niin sitähän ei enää tapahdu. Hengityskoneen käyttö koomapotilailla on rajattu. Määrä-ajan täytyttyä kone suljetaan ja jos ihminen hengittää itse niin elämä saa jatkua.

    • kyroice

      Minä haluan että minut säilötään ja jäädytetään nestemäiseen typpeen. Olen ateisti ja se tuo toivoa ja lievittää kuoleman pelkoa. Rahaa tarvitsen lisää koska en näillä varoilla saa pidettyä itseäni jäissä kovin montaa vuosikymmentä.

    • Pelkopeikko

      Minä vaadin että minut tuhkataan, en edes halua ajatella että heräisin hautauksen jälkeen arkussa ja siellä pimeässä sitten kituisin. Mahdollisuus tietenkin on pieni, mutta takuuvarmasti näin on joskus käynyt.

    • tärisee ja paukkuu

      Ruotsissa on kehitetty menetelmä, jolla ruumista tehdään jauhoa pakastekuivaamalla

      Näin se menee:
      * Ruumis jäädytetään pakasteARKUSSA -18 asteeseen.
      * Ruumis laitetaan nestemäiseen typpeen jolloin se jäätyy -196-asteiseksi.
      * Ruumis laitetaan tärisevälle levylle, jolloin se muuttuu tomuksi.
      * Tomusta erotetaan epäorgaaninen aines kuten amalgaami.
      * Hautaus orgaanisesta aineesta tehdyssä arkussa.

      Tomua tulee vain neljäsosa alkuperäisestä painosta eli keskimäärin n. 20 kiloa.

      Periaatteessa tuo jauho voitaisiin myöskin kompostoida, jos laki sallisi.

      • J.K.

        vai iinn


    • Anonyymi

      Mitä hyötyä olen lapsi eihän lapsia polteta

    • Anonyymi

      Ei ihminen ole mitään puuta

    • Anonyymi

      Jos noin outoja polttojuttuja niin pitääkö varautuu laaser miekalla se kun osuu niin menee rikki

    • Anonyymi

      Jos olis valtaa niinku on mieli nii tuhkaksi ja sitten Juutinraumaan !

      Skånepåg

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe