Hei olemme mieheni kanssa suunnitelleet perheen perustamista ja lasten yrittäminen onkin nyt aloitettu.. mutta asia joka minua huolettaa on odotus ja työnteko tilalla.. missä vaiheessa olette lopettaneet työnteon..vai oletteko ollenkaan..vaan painaneet loppuun saakka..?
Meillä on lihakarja/emo tila ja työ on fyysistä ja raskaan puoloista..kesäkin tulossa joka taas tietää enemmän työtä..
mitenkään hopulla ei lapsia olla tekemässä vaan tulevat kun ovat tullakseen..molemmat olemme lapsirakkaita ja veljenpoikani onkin ollut monesti hoidossa pienestä saakka..tokikaan ei kiireimpinä aikoina niinkään..
minulla on ikää 23v. ja mieheni 28v. ruumiinrakenteeltani olen pyöreähkö, mutta kunto on kohdillaan ja voimaakin löytyy kuin pienestä kylästä..
Kaipailisin kaikenlaisia kokemuksia ja vastauksia niin tilallisilta kuin muiltakin..
mielenkiinnolla lueskelisin ja jos löytyisi tukea ja rohkeutta muiden kokemuksista.
odotus ja työ maatilalla
9
1760
Vastaukset
- 38+1
No kautta aikain on myöskin alallasi saatu lapsia. Voinnin mukaan, voinnin mukaan.
ps. vauvakuumepalstalla voit saada enemmän vertaistukea, täällä jo odotellaan..- raskaana tai ei
Hyvin nätistihän sä asian ilmaset ei siinä mitään, mutta kyllähän tämä avaus mun mielestä koskee nimen omaan odotusta eikä vauvakuumeilua. Aloittaja kun pyytä kokemusta maatilalla työskentelystä (!) raskauden (!) aikana. Kai odotuspalstalta saa kysyä kysymyksiä raskauteen liittyen myös ne jotka ei vielä olekaan raskaana.
Toki ymmärrän jos halusit vaan ystävällisesti tukea aloittajaa kertomalla, että täältä löytyy myös vauvakuumepalsta, josta ap voisi myöhemmin halutessaan hakea tukea vauvakuumeeseen liittyvissä kysymyksissään.
Anteeks, että oon nyt tällänen ilonpilaaja, mutta mua niin kummastuttaa tämä palstojen äärimmäisen tarkka jako.
"Sä et saa tulla tänne ku sä et kerta oo raskaana"
- mandariinipuntariini
No meillähän oli lypsykarjatila kun oltiin siskoni kanssa lapsia, eli äiti teki töitä siinä omalla tilalla ja sitten kun hän odotti sisarusparvemme kuopusta, hän oli maatalouslomittajana. Käsittääkseni hän joutui jäämään keskimäärin kuukautta ennen äitiysloman alkua aina sairaslomalle jo. Ja lomitusajoiltaan hän muistaa lukuisia muita tapauksia, joissa emäntä on ollut raskaana ja joutunut jäämään sairaslomalle ennen äitiysloman alkua, hän on ollut monessa paikkaa lomittamassa tuollaisissa tilanteissa. Yhdenkin kerran oli synnytyspolin ylilääkäri soittanut kunnan lomitustoimistoon ja karjunut, että onko tämä nyt selvä, että siellä on oltava koko ajan lomittaja... ;-D
Eli ensinnäkin on totta kai se, että sun työ on tapaturma-altista. Et sä voi sitten asettaa mahaasi tulilinjalle kyllä, vaan jonkun muun on tehtävä sellaiset työt, missä sä voit joutua potkituksi/litistetyksi/tönityksi. Toisekseen raskaita nostoja voi olla hyvä sitten vältellä omien tuntemusten mukaan. Selkäkivun takia voit joutua sairaslomalle. Ja moni on joutunut ennenaikaisten supistelujen takia sairaslomalle. Eli voisit varautua sekä henkisesti että järjestelyjen puolesta siihen, että joudut todennäköisesti jäämään ennen äitiyslomaa jo sairaslomalle.
Eipähän tuota muuta nyt tuu mieleen.- nuori emäntä
Kiitokset teille vastauksista..olen vain niin tohkeissani lukenut tätä odotus puolta että laitoin kysymyksen tänne..mutta taidankin laittaa sen tuonne vauvakuumeen puolelle..
Kiitoksia..!
- pikkunen :)
meillä on lypsytila ja olen raskaana viikolla24, en voi kaikkeen osallistua kun supistelee mutta hiehot ja vasikat olen pystynyt vielä hoitelemaan eli siis rehut jaan eteen ja lampaat hoidan sekä kanat. mieheni hoitaa lypsyn ja lehmien rehut. ja meillä myös isommat lapset auttavat minkä jaksavat/haluavat. Näin järjestely ollut hyvä, ei tule lisää turhia supisteluita, eikä ikä paina vielä itelläkään alta 30vee olen ja mieheni 32v..
- athryj7uek68rjto0
siis täh? onko ihminen muka vanha kun täyttää 30 vuotta? Minun mielestäni 30 - 40 vuotiaana ollaan parhaassa tikissä? Mistä satukitjasta tuo tarina on?
nykynuoria ei voi verratakkaan tämänpäivän nelikymppisiin, koska ovat ihan rapakunnossa nämä pullamössöt.
- wintersky
Voinnin mukaan tottakai, kyllä meidänkin ammatissa saa sitten sairaslomaa tarvittaessa ja lomittajan töihin ;)
Ekaa odottaessa itse tein ihan äitiysvapaan alkuun asti, pari päivää piti tehdä sen jälkeenkin kun ei vaan saanut lomittajaa mutta ei se kyllä parsinavetassa lehmän alla kykkiminen hyvältä tuntunu lähes valmiin mahan kanssa. Muuten kyllä jaksoin hyvin, ei ollut mitään vaivoja koko raskauden aikana.
Nyt toinen raskaus menossa, jouduin olemaan sairaslomalla tässä jo kuukauden kun oli istukasta johtuvaa verenvuotoa (nyt viikkoja 19 0). Onneksi loppui ja pääsin taas töihin, tuntu ikävälle olla levossa "liian aikaisin" vaikka tottakai lapsen takia nyt oli pakko.
Kannattaa yrittää välttää isompia nosteluja, esim rehusäkit jne. Kyllä sen itse tietää mikä on liian raskasta ja osaa sitten vältellä :) Se mikä toisesta on jo painavaa voi raskaassa työssä tottuneelle olla vielä tehtävissä.
Muista pitää taukoja ja levätä aina kun siltä tuntuu! Tärkeintä on nyt lapsi ja sinä.- navettapiika
Olin navetalla loppuun asti, esikoinen syntyi keskosensa 5 viikkoa etuajassa ja aamulla lypsin lehmät, illalla en enään pystynyt ja poika syntyi 21.21. Omasta virkatyöstäni jäin sairaslomalle noin kuukautta ennen laskettua aikaa, koska maatalouslomittajana en pystynyt valikoimaan töitäni. Mutta koska kotonakin oli maatila olin omassa navetassa loppuun asti, kun exäni oli huomattavasti kurjemmassa kunnossa kuin minä. Ja takaisin navetalle palasin sukkelaan,jotta äijä sai levähtää rankasta synnytyksestä, vaikka sitten ei edes paikalla ollutkaan. Palautuminen on ollutkin huippuvauhtia ja turhia kolotuksia ei ole ilmaantunut. Mutta tätä en tänä päivänä toivoisi kenellekään, kyllä maatilan emännälläkin on oikeus rauhassa toipua synnytyksestä ja sopeutua vauva-arkeen. Oma nuorimmaiseni on 5 vuotias ja vanhin 22. Turhia riskejä on töissä turha ottaa, nuorimmaiselta tuli kalvoon reikä ja tyttö syntyi viikolla 34, kaksi viikkoa maattiin sairaalassa, ettei kovin pienenä syntyisi.
- pikkunen :)
niin alottaja höpötti iästään mikäli sillä väliä lainkaan minkä ikäsenä muksut pyöräyttää. itehän alotin lapsenteon jo aikasemmin kuin ketjun alottaja, joten asia lienee ihan sama. Lisäsin vaan omaan viestiini olevani alta 30vee ja lisäisin vielä että olen pian viiden lapsen äiti ja jaksanu kohtalaisen hyvin navetassa tehtävät työt, tämä viides raskaus supistelevaa sorttia joten joudun siksi jo vähentämään työtä ja tekemään kevyempää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047