Olipa piristävää lukea positiivisen taideihmisen aikaansaannoksia, Leena Lämsä ( ent. Vuotovesi) on sellainen periksiantamaton muusa Ii:n kulttuurielämälle, että okasat pois, on nimittäin isoa isompi homma vakuuttaa pohjoisen hallintomaisterikanta kulttuurin voimasta ja sen vaikutuksesta kuntien imagoon. Pudasjärvellä ei voisi vastaavaa tehdä, kun taide poikkeaa niin paljon Lars Levi Markkinatalouden opeista, tuhoutukoon siis kulttuurimme ja ostakoot kaupungin johto Marimekkokankaansa edelleenkin Oulusta.
Leenaa on sitten turha yrittää hyödyntää Pudasjärvelle, meillä ei ole kulttuuriedellytyksiä vastaavalle toiminnalle
Kulttuurilukio Iihin
24
416
Vastaukset
- Markku Kemppainen
Pudasjärven ongelma kulttuuripuolella on muutama pikkusieluinen ja omaa reviiriään hysteerisesti vartioiva kunnallinen virkamies, jotka ampuvat alas kaikki muiden ideat ja sellaiset, jotka eivät ole heistä itsestä lähtöisin. Olen tällaista saanut itse kokea ja päättänyt, että mitään en oma-aloitteisesti pudislaisen kulttuurin hyväksi tee. Jos pyydetään saatan lähteä mukaan kuten seurakunnan 40 päivää -näytelmään. Olen suunnannut resurssini Ouluun päin, jossa minun tekemisiäni halutaan ja arvostetaan (ei tosin vielä ainakaan rahallisesti).
Pudasjärvellä pitäisi päästä tuosta kaiken luovuuden asiassa kuin asiassa tappavasta kateudesta ja siitä, ettei se ole muilta pois, jos jollakin on ideoita. Mutta liian helposti nousee pintaan se, että kun en minä sitä keksinyt niin et sinäkään siitä saa hyötyä. Sellainen on lapsellista. - Markku Kemppainen
Mutta itse asiaan: miksi ei kulttuurilukiota Pudasjärvelle? Minusta kulttuurilukio olisi huomattavasti tärkeämpi paljon useammalle pudasjärveläiselle kuin jäähalli. Kulttuuria harrastetaan joka tapauksessa omaehtoisesti, kansalaisopistossa ja virallisempiin tutkintoihin johtavissa opinahjoissa paljon (tosin näitä on muilla paikkakunnilla). Siinä olisi kulttuuripainotteisella lukiolla huomattava kulttuurikasvatuksellinen merkitys ja se osoittaisi, että kulttuuria arvostetaan. Eikä aina vain liikuntaa. Vaikkeivät ne toisiaan poissulkevia olekaan.
- Markku Kemppainen
Että näin: http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2012/03/teatteri_on_suositumpaa_kuin_jaakiekko_3363974.html
- teatterissa
Kyllä se on Markku niin että joka teatterilla elättää itsensä niin tehköön sitä.
Aivan sama pätee jääkiekkokulttuuriin. Tärkeintä pudiksella on saada ensin perustoiminnot; koulut, vanhustenhoitopaikat yms.tärkeimmät asiat kuntoon.
Se mitä viivan alle jää käytettäköön harrastustoimintaan.- Markku Kemppainen
Niinhän sen pitäisi olla, mutta yhteiskunnan rahaa tuohon jäähalliinkin ollaan huutamassa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta näin olen käsittänyt. Eikä kyse ole siitä, millä itsensä elättää, vaan siitä, että annetaan edes mahdollisuuksia koulutuksen kautta.Melko paljon yhteiskunnan rahaa kunnan kautta menee jatkuvasti urheiluunkin. Olen ollut lautakunnassa niistä rahavirroista päättämässä.
Olen Tykkyläisen kanssa samaa mieltä, että vaikka Pudiksella paljon harrastetaan kulttuuria niin on täällä paljon vihamielisyyttäkin sitä kohtaan. Että se on neitien ja homojen hommaa ja tosiäijät urheilee ja tappaa elukoita.
- Markku Kemppainen
Ja kysykääpä aikuisen oikeasti itseltänne, että elättääkö lätkähalli Pudasjärvellä itse itsensä pelkällä tulorahoituksella? Ilman yhteiskunna tukea, pelkän markkinatalouden lakien mukaan? Uskallan kyllä epäillä.
- rieku
Onhan Putasjärvellä "esimerkkiä" näytetty aina kulttuurin tukemisessa. Miettikääpä kuinka kovia musiikkinimiä sieltä on lähtöisin, Etosit, Kalmahit, NNS:t, Tannat, Burning Pointit ja lista jatkuu loputtomiin. Vai ei Putiksella kulttuuria harrasteta... Se nyt on vain niin, että nämäkin poijaat ovat näinkin saatanallista harrastusta harrastaneet, että pois ne on potkittu putiksen katuja saastuttamasta.
- Markku Kemppainen
rieku kirjoitti:
Onhan Putasjärvellä "esimerkkiä" näytetty aina kulttuurin tukemisessa. Miettikääpä kuinka kovia musiikkinimiä sieltä on lähtöisin, Etosit, Kalmahit, NNS:t, Tannat, Burning Pointit ja lista jatkuu loputtomiin. Vai ei Putiksella kulttuuria harrasteta... Se nyt on vain niin, että nämäkin poijaat ovat näinkin saatanallista harrastusta harrastaneet, että pois ne on potkittu putiksen katuja saastuttamasta.
Minä luulen, että Pudasjärvestä huolimatta ovat nuo bändit päässeet esille. Omalla työllään. Tässä nyt ei pidä sekoittaa kahta asiaa. Kulttuurin harrastamista ja sen tukemista. Minä olen ollut mukana pudisrokin alkuvaiheista lähtien 70-luvulta eikä silloin kunnasta mitään muuta "tukea" saanut kuin harjoitustilat. Pitkät pätkät jouduttiin siitä huolimatta vetämään treenejä itse kenenkin vanhempien autotalleissa. Olisi ollut aivan utopiaa kuvitella, että jostain muualta kuin vanhempien kukkarosta ja satunnaisista keikkapalkkioista olisi saatu rahaa.
Koulutuksesta ei voinut kuvitellakaan. Nyt kun lukiotkin voivat olla painotettuja eri tavoin niin tervehtisin ilolla täällä sellaista lukiota, jossa opiskelijoille annettaisiin juuri oikeanlaista ja kiinnostavaa tietoutta kulttuurista ja sen mahdollisuuksista myös antaa opiskelijalle ammatti. Oli se sitten nettijuttuja, kirjallisuutta, musaa, kuvataidetta, tanssia, teatteria jne. Ja joka haluaa erikoistua kevyeen musiikkiin saakoon niin tehdä. Minun aikanani ei itseään kunnioittava musiikinopettaja ollut tietävinäänkään miten Beatlesia tai CCR:ää soitettiin. Sibeliusta sen olla piti. Jos olisi ollut toisin olisin minäkin ehkä viettänyt elämäni ammatillisesti musiikin parissa.
Hyvä kun on omaa aktiivisuutta ja motivaatiota, mutta ei kaiken tarvitse olla niin vaikeaa eikä pyörää tarvitse keksiä uudestaan kun maailma on tietoa täynnä ja sitä voi oppia ja opettaa. - rieku
Markku Kemppainen kirjoitti:
Minä luulen, että Pudasjärvestä huolimatta ovat nuo bändit päässeet esille. Omalla työllään. Tässä nyt ei pidä sekoittaa kahta asiaa. Kulttuurin harrastamista ja sen tukemista. Minä olen ollut mukana pudisrokin alkuvaiheista lähtien 70-luvulta eikä silloin kunnasta mitään muuta "tukea" saanut kuin harjoitustilat. Pitkät pätkät jouduttiin siitä huolimatta vetämään treenejä itse kenenkin vanhempien autotalleissa. Olisi ollut aivan utopiaa kuvitella, että jostain muualta kuin vanhempien kukkarosta ja satunnaisista keikkapalkkioista olisi saatu rahaa.
Koulutuksesta ei voinut kuvitellakaan. Nyt kun lukiotkin voivat olla painotettuja eri tavoin niin tervehtisin ilolla täällä sellaista lukiota, jossa opiskelijoille annettaisiin juuri oikeanlaista ja kiinnostavaa tietoutta kulttuurista ja sen mahdollisuuksista myös antaa opiskelijalle ammatti. Oli se sitten nettijuttuja, kirjallisuutta, musaa, kuvataidetta, tanssia, teatteria jne. Ja joka haluaa erikoistua kevyeen musiikkiin saakoon niin tehdä. Minun aikanani ei itseään kunnioittava musiikinopettaja ollut tietävinäänkään miten Beatlesia tai CCR:ää soitettiin. Sibeliusta sen olla piti. Jos olisi ollut toisin olisin minäkin ehkä viettänyt elämäni ammatillisesti musiikin parissa.
Hyvä kun on omaa aktiivisuutta ja motivaatiota, mutta ei kaiken tarvitse olla niin vaikeaa eikä pyörää tarvitse keksiä uudestaan kun maailma on tietoa täynnä ja sitä voi oppia ja opettaa.No sitä minä yritin, Markku, ilmaistakin tuolla kommentillani "tukemisesta". Tiedän sivusta seuranneena (myös sinunkin musiikkiuraasi), että Pudasjärvellä ei ole millään tavalla tuettu/huomioitu musiikintekijöitä, vaikka he ovat ympäri maailmaa tunnettuja ja tykättyjä.
- Markku Kemppainen
rieku kirjoitti:
No sitä minä yritin, Markku, ilmaistakin tuolla kommentillani "tukemisesta". Tiedän sivusta seuranneena (myös sinunkin musiikkiuraasi), että Pudasjärvellä ei ole millään tavalla tuettu/huomioitu musiikintekijöitä, vaikka he ovat ympäri maailmaa tunnettuja ja tykättyjä.
Huomasin kyllä nuo lainausmerkit kun luin uudestaan kirjoituksesi. Mikä minua on ruvennut vaivaamaan, että miksi Tykkyläinen suhtautuu niin negatiivisesti kulttuurilukion saamiseen tänne tai ylipäätään kulttuurihenkeen Pudasjärvellä? Jos kulttuurin tekijöillä itsellään on mieli, että "minkä se hyvvää" niin tuskin siihen muut saavat tai edes haluavat saada minkäänlaista hengen paloa päälle.
Pudasjärvellä harrastetaan kulttuuria vaikkeivät sitä paremmat ihmiset pidä minään. Muualla kyllä ymmärretään antaa arvo tekemiselle.
- Tykkyläinen
No voi hyvät hyssykät tuon Markun kanssa, ensinnäkin, kulttuurin koulututuksen järjestämiseen tarvitaan valitettavasti pitkämielinen byrokratia ja henkilöitymä, joka piiskaa viranhaltijoita pyyteettömästi ja vakuuttaa koulutuksen merkityksen tulevaisuutta ajatellen, näin on Leena Lämsä tehnyt, Ja mitä tulee kulttuurin tekemiseen Suomessa ja Pudasjärvellä, en missään nimessä suhtaudu negatiivisesti kulttuurin tekemiseen missään, vaan kannustan paikallisen alkuperäiskulttuurin esille tuoa, mutta ongelma on peräkylän itsekritiikissä silloin, kun jäljitellään jo valmiiksi tehtyä kulttuuria, Jos joku " Syötehumppa" esitetään innolla ja vaikka nuotin vieresta, se on kulttuuria jä merkitsee paikallisille paljon, mutta jos lähdetään cover-linjalle, se on jo eri asia. Minä suosittelen kyllä lämpimästi tutkimaan maailmanmenoa ja ottamaan vaikutteita vaikka televisiouutisista ja tekemään juuri päinvastoin kuin on jo tehty. Paikallista kulttuuria painaa vain valitettavasti uskonnollinen alistaminen, se vie rohkeutta monilta tekijöilta ja on taas samalla voimavara meille " hulluille" taiteentekijöille, jotka olemme tunnettuja muuallakin kuin täällä Pudasjärvellä ( Jussi Goman, Tapani Kokko, Altti Veteläinen, Kaija Poijula, Kari Tykkyläinen Tykkyläinen, Janne Räisänen jne.) , ei tainnut olla tuttuja nimiä monellekkaan. Minä en voi sille mitään, että minulla on 17 miljoonaa katsojaa sosiaalisessa mediassa ja elämästäni kertovaa dokumenttia on katsonu yli miljoona ihmistä, Silti minä väännän perse auki kulttuuria joka päivä. Olen puhunut, kiitos.Piste.
- Markku Kemppainen
Kuulepas Tykkyläinen. Sinä olet sinne pudasjärveläisen kulttuurin temppelinharjalle halunnut ja päässyt. Sinulla on osaltasi vastuu myös siitä, että Pudasjärvellä tehdään muutenkin kulttuuria kun tolkuttoman uskonnollisen paineen alta tulevina purskahduksina. Jos sinä olet sitä mieltä, ettei kannata Pudasjärvelle edes yrittää minkäänlaista kulttuurikoulutusta niin mitä sinä luulet, että se vaikuttaa yleiseen mentaliteettiin, tavallisiin harrastajiin? Jos edes ne, jotka asialle jotain voisivat seisovat tumput suorina ja valittavat?
Uskonto on täällä näppärä keppihevonen olla tekemättä mitään. Minun ideoitani ovat potkineet munille ihan muut kuin uskovaiset. Et sinä, todettakoon.- Markku Kemppainen
Enkä minä puolusta mitään cover-kulttuuria. Mutta jotta tietää mitä "vastustaa" niin pitää myös tietää mitä ennen on tehty. Ei sellaisessa kulttuurin uudistamisessa ole mitään järkeä, että kouluttamattomat tyypit keksivät kolme sointua tietyssä järjestyksessä ja luulevat, että ihan oma keksintöhän se on. Kun se on jo satoja vuosia vanha idea. Sen he olisivat koulutuksessa oppineet jo alkuunsa.
- ei ymmärrä
Miten tuossa Tykkyläisen kommentissa haiskahti niin minäminäminähulluminäminä-asenne? Jos valtuutettu Tykkyläinen jättäisi tuon oman minän esille puskemisen vähän vähemmälle ja keskittyisi kulttuurivaikuttajana nyt paikallisen kulttuurin kehittämiseen kunnanhallituksen jäsenen ominaisuudessa. Siellähän niitä yhteisiä rahapanoksia jaetaan ja sieltä paikalliset Tykkyläisen panostusta odottavat - kertakäyttökulttuuria edustavan YouTuben katsojamäärät eivät nyt meitä muita pitkään lämmitä. Mielenkiintoista nähdä, miten paikallinen kulttuuri - joka tosin hakee itseään paitsi näiden minäminähulluminä-taiteilijoiden kyseessä ollessa - tulee sekoittumaan syntymässä olevaan afrikkalais-afkanistalais-irakilaiseen kulttuuriin. Vai tasapäistetäänkö tämä 10 prosentin maahanmuuttajaväestö paikallisiin lentopallo/matonkudonta/tupailtameiningillä? Miten te tykkyläinen siellä hallituksessa olette tämän monikulttuurisuusasian käytännössä kuutioineet?
- Tykkyläinen
Kari Tykkyläinen, kuvanveistäjä
Syntynyt 9.7.1953 Enossa; Pohjois-Karjalassa. Asuinpaikkana Pudasjärvi, Siuruan kylä.
Koulutus:
1976-1979 Kankaanpään taidekoulu
Yhteisnäyttelyt:
1984 Oulu:- Pikisaaren kesänäyttely
Helsinki:-Nuorten näyttely
1985 Jyväskylä:- Jyväskylän Talvi
Oulu:- Kuvat-85
Tampere:- Hehtaariryhmä
1986 Oulu:- Oulun taide
1988 Helsinki:- Helsinki Gongress
1989 Kajaani:- Oulun läänin aluenäyttely
Oulu:- Veistoskatu Rotuaari
Kajaani: - Silmätysten luonnon kanssa
Oulu:- Oulun läänin aluenäyttely
1990 Helsinki:- Pohjois-Pohjanmaan maakuntaliiton näyttely
Pori:- Kankaanpään taidekoulun 25-vuotis juhlanäyttely
1991 Nokia:- Nokian 3. kuvaviikot
1993 Pudasjärvi:- Suosta nousseet, suoveistosnäyttely
1994 Oulu:- Tyrmäys
Marraskoski:- Lapin taidekesä
1995 Muhos:- Kultainen nuoruus
1996 Rovaniemi:- Maantieproffat
Kotka:- Kärsäsielut
1997 Vaajakoski:- Naissaari
1998 Hyvinkää:- Neljäs kehä
1999 Oulu:- Saarelan veistospuisto
Vaasa:- Verta ja vapinaa
2000 Helsinki:- Neljäs kehä
2001 Tohmajarvi, Onkamo:- Puun sielu
Oulu:- Äidinkieli ja isänmaa
2002 ARS Kärsämäki
Oulu:- Oulun läänin aluenäyttely
2008 PudART 2008 –Pudasjärvi
2009 Poluilta poimittuja. Taidetta Pohjois-Pohjanmaan rahaston
neljältä vuosikymmeneltä,- Oulu
2009 Kari ja Mari Tykkyläinen-Pudasjärvi
2011Luulajan puisto, Oulu
Pudikki, Pudasjärvi
Yksityisnäyttelyt:
1985 Oulu:- Kuukauden taiteilija
1986 Oulu.- Yksityisnäyttely
1987 Helsinki:- Yksityisnäyttely
1991 Oulu: -Yksityisnäyttely
Turku:- Yksityisnäyttely
1997 Oulu:- Yksityisnäyttely
2003 Frankfurt am main, Saksa:- valokuvanäyttely
Pudasjärvi:- 50-vuotis juhlanäyttely Kapustasuolla
2004 Pudasjärvi:- Virkaenkelit-valokuvanäyttely
Frankfurt am main, Saksa- valokuvanäyttely
2005 Pudasjärvi:-Fellinin pöytä
2006 Kaustinen:- Yksityisnäyttely
2007 Kulttuurikauppila , Ii
Rautio, Kalajoki
Kierikki, Yli-Ii
2011 Oskari Jauhiaisen museo, Kiiminki
Orivesi Reikäreuna-elokuvafestivaali
Palkinnot:
1984 Nuorten näyttelyn dukaatti, Helsinki
Julkiset teokset:
1987 Oulun kaupungin Karjasillan koulun seinäreliefi; Luokkakuva
1991 Valtion virastotalon ulkoveistos Kankaanpäässä; Ajatus
1994 Pohjantähti, ATK-koulutuskeskus Pudasjärvellä; tilateos Olet tässä
1998 Pudasjärven uimahallin reliefit; Leikkivät aallot
TV-filmit:
1990 Korpikylän kummajainen
1993 Lasikuituenkeli
2007 Self Made Paradise
2011 Siuruan Rubens ( Kunniamaininta Tampereen elokuvafestivaaleilla ja parhaan Tv-elokuvan palkinto Muurmanskin Norther Character-elokuvafestivaaleilla 2011 )
tässä "ei ymmärrä" ihmiselle hiukan ansioitani, jotta näkisit, että on kierretty tahkoa, kun kerran ylensit minut jopa kulttuurivaikuttajaksi.
- Tykkyläinen
No, ei mitenkään, koska kaupunginjohtajalle ja johtoryhmälle tämä kulttuurikäsite on jo niin abstrakti asia ja kulttuuri, joka ei tuota mitään, joutaa edelleenkin suolle....
- ei ymmärrä
No voe mahoton paekka. Kiitos cv:stä. Tämä jälkimmäinen kommentti oli kuitenkin vastaus kysymykseeni. Eli ei mitenkään. Kiitos siitäkin.
- Markku Kemppainen
Nimim. ei ymmärrä on samoilla jäljillä kanssani. Tuo cv vain todistaa, että olet itse, Tykkyläinen, ollut muusta pahanteosta pois kun olet taidetta tehnyt. Mutta on sinulta kulttuurivaikuttajana (sehän sinä olet, myönnät tai et) todella ikävästi sanottu, ettei täällä pysty kulttuuria edistämään edes kaupunginhallituksessa kun muut ovat niin nuijia. Vai oletko sinä kaupunginhallituksessa edistämässä vain omaa uraasi? Oletko edes yrittänyt vastaavaa kuin Lämsä?
Koska olet julkisessa luottamustehtävässä sinä olet myös kritiikille altis. Halusit tai et.- Tykkyläinen
En edes yritä samaa kuin Leena Lämsä, Leena on alalleen koulutettu asiantuntija, hieno positiivinen ihminen, minulla oli vielä syksyllä intoa ja olisin mielelläni alkanut tosissaan kehittämään kulttuurikeskusta ja kulttuuria Pudasjärvellä, mutta tämä keskustalainen kulttuuriporukka katsoi varman päälle metsään ja palkkasivat Tuure Holopaisen kehittämään Pudasjärvelle " vetovoimaista" Paavo Tolosen säätiötä. Menkää Tuurelle puhumaan kulttuurin kehittämisestä, hän vastaa mielellään 4500 euron kuukausipalkalla kulttuurikysymyksiinne, minun 270 euron kuukausituloni eivät riitä.
- Tykkyläinen
Kyllä minä siellä puhun ja puhun, toiset kattoo suu auki ja alakaa puhua omiaan. No jos Jyrkkärokille sais tukea puhuttua.....
- Kulttuuriniekka
Höh! Pudasjärvellähän on ihan kulttuuritoimi, vaikka on niin, että se ei toimi.
- Markku Kemppainen
Kulttuuriniekka kirjoitti:
Höh! Pudasjärvellähän on ihan kulttuuritoimi, vaikka on niin, että se ei toimi.
Tuo on hiukan asiantuntemattomasti sanottu. Tein Birgit Tolosesta haastattelun edustamaani lehteen, jossa hän totesi, että Pudasjärvellä tehdään melko niukkojen (Tykkyläisen kanssa samaa mieltä) määrärahojen kanssa se mitä voidaan. Ja melko paljon tapahtuukin. On otettava huomioon, etteivät läheskään kaikki kulttuuritapahtumat yms ole yksinomaan kaupungin kulttuuritoimen järjestämiä. Niitä järjestävät muutkin joko ilman kaupunkia tai kaupungin kanssa yhteistyössä. Kaupungilta saa järjestäjä monenlaista apua ja vinkkiä kun suunnittelee tapahtumaa. Tiloja, järjestelyapua jne. Jopa mainontaa kuten tulevassa Räisäsen ja minun runoillassa. Se ei ole mikään salaisuus. Omasta pussista maksettuna menisi pahasti persneton puolelle.
- Markku Kemppainen
Kaupungin ns. johtohan ymmärtää kulttuurin päälle jos se on jotenkin tuotteistettavissa ja muutettavissa rahaksi. Ja senhän pitää olla komeaa ja näkyvää PUDASJÄRVELÄISTÄ kulttuuria. Minä henkilökohtaisesti vierastan sellaista ajatusta, että jonkun ihmisen tekemä kulttuuri on juuri joltain paikkakunnalta kotoisin. Ostakoon kunta taiteilijoilta teoksia ja pitäköön omanaan mutta että juuri Pudasjärvi olisi tuottanut jotain on kyllä kumma ajatus. Viitaten myös ylläolevaan keskusteluun kun kulttuurintekijät täällä ovat pääsääntöisesti itse hankkineet sen osaamisen mikä heillä on.
- Bring back '80's spe
Bring back '80's speed metal
http://www.metal-archives.com/bands/National_Napalm_Syndicate/7868
http://fi.wikipedia.org/wiki/National_Napalm_Syndicate
"Bring back '80's speed metal"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068