Miten välttää psykoosi?

Estää

Haluaisin ihmisiltä neuvoja, miten välttää psykoosi joka varoittaa itsestään ennakko-oireina? Viikon ajan olen huomannut ajatusteni katkonaisuutta ja sekavuutta. Päässä pyörii koko ajan monologi, ja olen monena päivänä bussissa huomannut pelkääväni että toisella puolella käytävää istunut mies kuulisi ajatukseni. Tiesin kyllä, ettei niin pitäisi terveenä ajatella, mutta yritin "varmuudeksi" vaimentaa ajatukseni, joka tietenkin johti kamalaan ahdistukseen kun en saanut ajatuksia taukoamaan. Olen myös alkanut pelkäämään ihmisiä, vältellyt paikkoja joissa on paljon ihmisiä ja vetäytynyt lähes kaikista ihmiskontakteista ja ne mitkä ovat säilyneet, ovat etääntyneet tasolle jolla en voi kertoa ajatuksistani. Välillä havahdun huomaamaan, että olen ollut pitkän tovin "ajatuksissani" ja vajonnut ulkomaailmasta erilleen ihan huomaamattani. Tämä on johtunut myöhästymisiin ja esim. siihen, etten ole päässyt kotiin asti vaan olen jäänyt pyörimään ympyrää kaupungille tai kirjastoon. En vain kykene toimimaan suunnitelman mukaan päästäkseni paikasta A paikkaan B tai saadakseni tehtyä asian X. Tuntuu ettei sillä ole väliä, ettei millään ole. En varsinaisesti tunne mitään, muuta kuin sekavuutta ja ahdistusta. Tuntuu että ihmiset katsovat minua tarkemmin kuin ennen ja huomaan ilkeitä sanoja ja varsinkin sarkasmia ihmisten puheessa silloin kun puhuja itse ei ole tarkoittanut sitä. Köytin kaapin oven kiinni yöllä, koska minusta oli epäilyttävää että se aukesi itsestään vaikka en ollut jättänyt sitä auki. Epäilin myös naapurin kissan sisällä olevan ihmisen joka vahti tekemisiäni.

Tiedostan kuitenkin että tämä ei ole totta ja haluan taistella vastaan. En vain uskalla puhua terapeutilleni enkä läheisille ihmisilleni. Löydän heidän eleistään koko ajan merkkejä siitä, etteivät he edes halua kuulla. Yritin avata suuni useaan otteeseen, mutta jokin vaisto käski olla luottamatta ihmisiin. Nyt ahdistaa kovasti ja koko ajan pyörii toivottomat ajatukset jotka päätyvät aina siihen, että itsemurha on ainoa ratkaisu.

Mitä teen? Pelkään että tämä ei mene ohi, tai että jopa pahenee. Voiko mitenkään esim. terveellisillä elämäntavoilla tai muulla vastaavilla keinoilla helpottaa tilannetta eli estää psykoosiin joutuminen? Miten helpotan ahdistusta joka ei jätä hetkeksikään rauhaan? Ja jos tämä ei olekaan psykoosin ensioireita niin mitä sitten? Miten selviän huomiseen ja siitä eteenpäin?

42

3341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs skitso

      Olisi erittäin hyvä, jos voisit kuitenkin puhua terapeutillesi - hän varmaan sinut tuntien osaisi neuvoa, mitä tilanteessasi olisi hyvä tehdä. Jos olisin nyt vastaavassa tilanteessa, toivoisin voivani puhua terapeutille ja toivoisin myös, että myöntyisin lääkehoitoon. Lääkkeet helpottavat ahdistusta ja oletettavasti muutkin oireet saataisiin niillä hallintaan ja elämä voisi taas pikkuhiljaa kirkastua.

      Itse asiassa olen ollut niin pohjalla, että yritin myös itsemurhaa eri tavoilla - ONNEKSI siinä kuitenkaan onnistumatta. Silloin tuntui, ettei valoa ole missään ja äänet tekivät elämästä helvetillistä. Päästyäni tai paremminkin jouduttuani hoitoon ja lopulta myös syötyäni lääkkeitä, elämä alkoi taas voittaa ja kirkastua.

      Jos haluat heti puhua jonkun kanssa, niin voit soittaa esim auttavaan puhelimeen. Googlettamalla varmaan löytyy numero. Jos oikein pahalta tuntuu, niin hyvä vaihtoehto olisi mennä ensiapupolille, mistä pääsee eteenpäin hoitoon. Toivottavasti saat apua tilanteeseesi.

      • eräs skitso

        Hei! Tassä vielä Suomen Mielenterveysseuran valtakunnallisen kriisipuhelimen numero: 010 195202.


      • erässkitso
        eräs skitso kirjoitti:

        Hei! Tassä vielä Suomen Mielenterveysseuran valtakunnallisen kriisipuhelimen numero: 010 195202.

        Vielä sellainen asia tuli mieleeni sanoa, että varhain aloitettu hoito saattaa ehkäistä psykoosin puhkeamisen tai ainakin lyhentää psykoosin kestoa. Onneksi sinulla on vielä tietoisuus oireidesi sairaalloisuudesta - asia olisi huonompi, jos et ollenkaan erottaisi totta ja harhaluuloja.


    • Estää

      Kiitos vastauksestasi, mutta terapeutista ei nyt ole tähän hätään apua. Seuraava aika on vasta ensi viikolla joten viikko pitää ainakin selvitä itsekseen, yritin kyllä kovasti saada sanottua viime kerralla asiasta mutta en vain kyennyt. Puheenaiheet muutenkin menivät ihan muita reittejä ja sitten aika loppui. Ja sitten en uskaltanutkaan sanoa mitään.

      Ja osastolle en suostu menemään ja siihenhän se kuitenkin päätyisi jos taas menisin päivystykseen. Elämäntilanne on sellainen ettei rahaa ole mihinkään ylimääräiseen (sairaalahoitoon) ja muutenkin sellaisia projekteja päällä josta vain ei voi olla poissa. Vaikka kyllä olenkin ollut kun en saanut itseäni paikalle ajoissa. Että sinällään sama asia. Mutta terapeutti saisi pakostakin tietää osastolle menosta, enkä kestä sitä häpeää jos joudun myöntämään etten luota häneen(kään).

      Jos vain olisi jokin keino saada tämä tilanne pois päältä, että voisi nukkua tässä talossa pelkäämättä varjoja. Vaikka kuten osuvasti kuvasit, en itsekään todellakaan näe mitään valoa edessäpäin. Mutta jos olisi joku keino selvitä huomiseen, ehkä tämä kaaos katoaisi ajan kanssa.

      Itsensä rääkkääminen liikunnalla? Terveellisesti syöminen? Nukkuminen? Lukeminen? Millä saa ajatukset pois kaaoksesta?

    • Estää

      Kiitos oikein paljon tuosta numerosta. Pitää harkita soittamista. Nyt on vähän "järkevämpi" olo, mutta pelkään tulevaa yötä.

      Vielä: voiko mitenkään, millään tavalla, olla mahdollista että tämä menisi itsestään ohi ilman mitään lääketieteen kommervenkkejä?

    • sdfg

      on mahdollista että menee ohi, puhu jollekkin luotettavalle taholle ongelmista..
      jos elämässäsi on asioita joita tarvitsee muuttaa kannattaa miettiä niitä ja asettaa vähän tärkeysjärjestykseen koska psykoosi voi johtua loppujenlopuksi tarpeeksi pitkään torjutuista pulmakohdista jotka kaipaisi ratkaisua...

      kyl se siitä !

    • dgrules

      no mulla vaan tuo lääkitys auttoi, heti selkiintyi ajatukset....

    • Estää

      Soitin terveysneuvontaan ja sanoivat, että pitää käydä lääkärillä ennen viikonloppua. Miten vältän osastolle päätymisen, siihen ei ole rahallisesti eikä ajallisesti varaa ja järkevästi ajateltuna osastohoidosta koituisi muutenkin stressiä, mikä ei varmaan ainakaan edistä asiaa? Pitäisikö suostua lääkehoitoon jos sitä ehdottavat? Mitä psykoosin estoon edes määrätään?

      Muutenkin mieli on muuttunut, tuntuu että ahdistus on vaihtunut siihen etten oikeastaan tunne mitään ahdistusta tai itsemurha-ajatuksia. Edelleen tuntuu maailma jotenkin "oudolta", mutta en välttämättä koe enää ongelman olevan niin iso. Jos se menikin ohi? Vai onko se salakavalana odottamassa taustalla?

      • eräs skitso

        Muistelisin, että sen ajan jonka olin tarkkailussa/pakkohoidossa(?), olisin ollut ilmaiseksi. Pakkohoitojakson päätyttyä, mutta hoidon osastolla kuitenkin jatkuttua, olin omalla kustannuksella.

        Sairaalassa voisi varmaan talousasioista neuvotella sosiaalihoitajan tms. kanssa, voisiko hakea jotain tukea maksuihin (jotka mielestäni olivat aika kohtuulliset huomioiden, että ruoka sisältyi hintaan). Voisit kysyä, että jos joudut tarkkailuun, että onko se ilmaista.

        Kyllä mielestäni sinun kannattaa nyt mennä sinne lääkäriin ja jos lääkkeitä ehdottavat, niin suostua. Niistä lääkkeistäkin voisit kysyä, voiko niihin saada sosiaalipuolelta jotain avustusta, Muutenkin ehkä kannattaa tuoda esiin, että olet taloudellisesti ahtaalla, niin ymmärtävät stressiäsi paremmin.

        Rohkeutta sinulle sinne lääkäriin menoon - siellä varmaan alkaa tilanteesi helpottua.


      • eräs skitso
        eräs skitso kirjoitti:

        Muistelisin, että sen ajan jonka olin tarkkailussa/pakkohoidossa(?), olisin ollut ilmaiseksi. Pakkohoitojakson päätyttyä, mutta hoidon osastolla kuitenkin jatkuttua, olin omalla kustannuksella.

        Sairaalassa voisi varmaan talousasioista neuvotella sosiaalihoitajan tms. kanssa, voisiko hakea jotain tukea maksuihin (jotka mielestäni olivat aika kohtuulliset huomioiden, että ruoka sisältyi hintaan). Voisit kysyä, että jos joudut tarkkailuun, että onko se ilmaista.

        Kyllä mielestäni sinun kannattaa nyt mennä sinne lääkäriin ja jos lääkkeitä ehdottavat, niin suostua. Niistä lääkkeistäkin voisit kysyä, voiko niihin saada sosiaalipuolelta jotain avustusta, Muutenkin ehkä kannattaa tuoda esiin, että olet taloudellisesti ahtaalla, niin ymmärtävät stressiäsi paremmin.

        Rohkeutta sinulle sinne lääkäriin menoon - siellä varmaan alkaa tilanteesi helpottua.

        Unohtui sanoa, että psykoosin estolääkityksiä on varmaan erilaisia, joista sitten valitaan diagnoosin ja tilanteen mukaan sopivin. Jos lääke ei jostain syystä tunnu sitten hyvältä (tulee esim. jokin hankala sivuoire), niin sitten lääke voidaan vaihtaa toiseen. Itselläni esim. lääke vaihdettiin toiseen, kun eräästä lääkkeestä tuli sellainen tunne, että "kohta kuola alkaa valua" (ei sentään edes valunut vielä). Uudesta lääkkeestä ei sivuvaikutuksia tullut.


    • Estää

      Kiitos "eräs skitso", on onni että on olemassa netti nykyään kun tuntuu ettei kykene vähääkään puhumaan kasvokkain ihmisille. Ainakaan tässä tilanteessa. Saa kuitenkin tietoa kun sitä kipeästi tarvitsee.

      En todellakaan kuitenkaan voi mennä osastolle. Olen ollut siellä päivystyksen kautta ennenkin ja aluksi se koko sinne sopeutuminen oli niin kuormittava tekijä etten usko selviytyväni siitä tällä kertaa. Toisinsanoen olen varma että sekoan lopullisesti jos sinne päädyn. Haluaisin vetäytyä omaan rauhaani ja osastolla hoitajat ravaa ovista koko ajan ja ei vaan ole mahdollista saada ympärille rauhallista ympäristöä. Toisekseenkin rahatilanne on niin toivoton tällä hetkellä, että ei olisi varaa mihinkään, siis yhtään mihinkään ylimääräiseen. Hädintuskin ruokaan riittää ja terapiamaksut kiristää tilannetta ennestään. Pitäisi jotenkin keksiä halpa keino selviytyä, nyt sitten tuntuu taas siltä, että se kuoleminen olisi halvinta. Tähän taas mennään.

      En usko tarkkailusta muutenkaan olevan mitään hyötyä, pidän aina kaiken pääni sisällä. Riehun kun kukaan ei näe ja kun joku katsoo niin vedän pokerinaaman. Automaattisesti. Osastolla olossa se onkin tuskallista: ei ole mahdollisuutta päästää mitään ulos kun pitää koko ajan hillitä itsensä. Ei voi hyppiä ympäriinsä koska sen ne katsoisi maniaksi. Eikä voi itkeä koska se taas on jotain huolestuttavaa.

      Huomenna se nähdään. Pitäisi vaan osata tasapainotella. Ei antaa lääkäreiden tehdä mitä huvittaa vaan pitää päänsä mutta silti saada jotain apua. Taitolaji.

      Vaan hetkinen, voidaanko tosiaan ottaa ihminen pakkohoitoon noin vain? Eikö se jotenkin mennyt että pitää olla vaaraksi itselleen tai muille? Ei kai pelkät epämääräiset psykoosioireet riitä jos tiedostan, että tarvitsen apua?

      • eräs skitso

        Ei sinne pakkohoitoon tosiaan ilman syytä joudu ja se syy on tosiaan kai oltava, että on vaaraksi itselleen tai muille. -Itse olen muuten käynyt "terapiassa" terveyskeskuksen psykiatrian sairaanhoitajalla ja se on ainakin ilmaista.

        On sääli, että et pysty luottamaan lääkäreihin/hoitajiin niin, että voisit kertoa rauhantarpeestasi tai muista tuntemuksistasi esim. siitä sekoamisen pelostasi. Jos pystyisit kuvailemaan lääkärille rehellisesti, miltä sinusta tuntuu, niin sinua varmaan voitaisiin auttaa paremmin ja omakin olo helpottuisi, kun ei tarvitsisi salailla ja pitää pokkaa.

        Itselläni oli ensimmäisellä kertaa ollessani osastolla aika kova liikkumisen tarve. Kävelin välillä ympyrää käyttäen erilaisia "kävelytapoja ihan vain huvikseni. On se voinut näyttää vähän hassulta. Vähitellen lääkkeet kuitenkin auttoivat ja rauhotuin. Jälkeen päin ajatellen puhuin hoitajille ja lääkäreille aika ylimielisesti, jota olen hiukan katunut ja myöhemmin hävennytkin. Olen kuitenkin varma, että hoitajat ja lääkärit ymmärsivät käytökseni kuuluneen sairauteeni ja etten tarkoituksella halunnut loukata heitä.

        Niitä sosiaalipuolen asioista sinun kannattaisi ottaa selvää, olisiko sinulla mahdollisuus johonkin tukiin. Itse en ole niistä oikein selvillä, kun saan eläketuloa juuri sen verran, etten esim saa asumistukea. Luulisi, että tilanteessasi löytyisi jotain apua. Jos sinulla olisi esim. skitsofreniadiagnoosi, niin voisit saada lääkäriltä B-lausunnon, jolloin psyykenlääkkeet olisivat sinulle ilmaisia, vain apteekin toimituskulut pitäisi maksaa,

        En sinänsä lähtisi arvailemaan diagnoosiasi, sehän onkin lääkärien tehtävä. Yritä kuitenkin unohtaa itsemurha vaihtoehtona. Koskaan et voi tietää, mitä elämällä on sinua varten varattuna ja elämähän on tarkoitettu elettäväksi!


      • eräs skitso
        eräs skitso kirjoitti:

        Ei sinne pakkohoitoon tosiaan ilman syytä joudu ja se syy on tosiaan kai oltava, että on vaaraksi itselleen tai muille. -Itse olen muuten käynyt "terapiassa" terveyskeskuksen psykiatrian sairaanhoitajalla ja se on ainakin ilmaista.

        On sääli, että et pysty luottamaan lääkäreihin/hoitajiin niin, että voisit kertoa rauhantarpeestasi tai muista tuntemuksistasi esim. siitä sekoamisen pelostasi. Jos pystyisit kuvailemaan lääkärille rehellisesti, miltä sinusta tuntuu, niin sinua varmaan voitaisiin auttaa paremmin ja omakin olo helpottuisi, kun ei tarvitsisi salailla ja pitää pokkaa.

        Itselläni oli ensimmäisellä kertaa ollessani osastolla aika kova liikkumisen tarve. Kävelin välillä ympyrää käyttäen erilaisia "kävelytapoja ihan vain huvikseni. On se voinut näyttää vähän hassulta. Vähitellen lääkkeet kuitenkin auttoivat ja rauhotuin. Jälkeen päin ajatellen puhuin hoitajille ja lääkäreille aika ylimielisesti, jota olen hiukan katunut ja myöhemmin hävennytkin. Olen kuitenkin varma, että hoitajat ja lääkärit ymmärsivät käytökseni kuuluneen sairauteeni ja etten tarkoituksella halunnut loukata heitä.

        Niitä sosiaalipuolen asioista sinun kannattaisi ottaa selvää, olisiko sinulla mahdollisuus johonkin tukiin. Itse en ole niistä oikein selvillä, kun saan eläketuloa juuri sen verran, etten esim saa asumistukea. Luulisi, että tilanteessasi löytyisi jotain apua. Jos sinulla olisi esim. skitsofreniadiagnoosi, niin voisit saada lääkäriltä B-lausunnon, jolloin psyykenlääkkeet olisivat sinulle ilmaisia, vain apteekin toimituskulut pitäisi maksaa,

        En sinänsä lähtisi arvailemaan diagnoosiasi, sehän onkin lääkärien tehtävä. Yritä kuitenkin unohtaa itsemurha vaihtoehtona. Koskaan et voi tietää, mitä elämällä on sinua varten varattuna ja elämähän on tarkoitettu elettäväksi!

        Aina unohtuu jotain! Ajattelin, että kirjoitat niin selkeästi ja ymmärrät olevasi avun tarpeessa, että ehkä sinulla on tosiaan jokin lievempi sairaus kuin skitsofrenia tai sitten, jos se olisi skitsofreniaa, niin se ei ehkä olisi kovin psykoottistasoista. Voihan kyse olla jostain muustakin. Toivottavasti vaan annat lääkärille mahdollisuuden auttaa!


    • dgrules

      No itsellä ensimmäisen "psykoosin" tullessa ei ollut aavistustakaan mistä kysymys niin päivystyksen kautta osastolle (osastolla voi siis olla niin kuin haluaa, osallistua yhteistoimintaan tai olla omassa rauhassa, itse vetäydyin omaan rauhaan lepäämään, ja kävin vaan syömässä yhdessä jne...eli saa siellä ihan rauhassakin olla, itkeskelläkin saa, apuahan sinne mennään hakemaan yms,eikä minusta siellä mitenkään kauheaa ollut, toki kaikeanlaista tyyppiähän siellä oli, nuoria pääasiassa, joku jotain varastellut väsyneenä jne), ja ihan vapaaehtoisesti menin lepäämään sinne, ja aloitettiin lääkitys, ja se sitten rupesi jossain vaiheessa auttamaan, ja pari viikkoa taisin siellä olla tarkkailussa niin, että loppuvaiheesta jo yöt kotona ja päivisin kävin kontrollikäynnillä.....toisen kerran kun psykoosi tuli niin lääkkeet kotiin , ja muutamassa päivässä taisi tilanne tasaantua,tosin olin tosi kypsä niihin mun ajatuksiin ja sekoiluun, että harkitsin osastolle menoa ihan lepäämään ( kotona olisi lapset hoidettavana , ja aika raskasta niitä siinä tilassa hoitaa ) mutta itsellä tosiaan tuo lääkitys tasannut nuo oireet parissa päivässä niin, ettei ole enää mitään epäluuloisuutta,harhoja jne., ja alunperin olin tosi lääkevastainen, mutta tosiaan olen nyt lääkityksellä ollut useamman kuukauden ja tosi normaalia elämää vietän :) Olo on kun ei söisi lääkkeitä ollenkaan, mitää sivuoireita ei siis ole.... Ainut että paino noussut 10 kg, kesällä tuli syötyä vähän enemmän ja grillailtua, nyt yritän laihduttaa, onnistuukohan lääkityksen kanssa (risperdal consta) kuntosalia, ja lenkkiä....???=) mutta tosiaan "estää" sä osaat tosiaan hyvin esittää asiat ja kertoo oireistasi, ja kerran pärjäät noin hyvin kotona niin voihan olla että sinulle riittää ihan lääkitys kotiin jne.... Terveisin, "kotilääkäri ;)

      Ai niin, itsellä nuo terapiakäynnit julkisella sektorilla ihan ilmaisia, niin usein pääsee kun haluaa, ja myös lääkärille...ja b-lausunnolla omavastuuosuuslääkkeistä 3 euroa,alkuun ei lääkäri kirjoittanut minulle b todistusta, mutta pyytämällä sain sen kuitenkin....

      • eräs skitso

        Hei "Estää"!

        Toivottavasti olet saanut apua ja olosi on parempaan päin menossa! Olisi mukava kuulla sinusta, mutta kirjoittele sitten, kun siltä tuntuu :).


    • Estää

      Täällä taas, päädyin osastolle lauantain ja sunnuntain välisenä yönä ja nyt olen kotilomalla. Alkuviikosta taas paluuta osastolle.

      Eihän se psykoosia ollut, vaikka oireet oli vähän siinä ja siinä kun kerroin ajatustenlukukokemuksista yms. Mutta kuten "eräs skitso" sanoit, olen melko selvänä ja tiedostan tilanteeni. Siinä sitten psykologin testeissä nousi esiin rajatilapersoonallisuus (epävakaa persoonallisuushäiriö) jonka alle kaikki oireet kuulemma sopivat. Myös psykoottiset oireet ohimenevinä, jos stressi vaivaa. Lääkehoito aloitettiin masennukseen (koska itsemurhariskin takia osastolle päädyin ja vakavan masennuksen diagnoosi on aiemmin jo laitettu) ja myös nukkumiseen ketipinoria, mikä ilmeisesti on neurolepti.

      Kaikki on nyt hyvin, tai ainakin vakaasti ja hoito alkaa nyt vasta kunnolla. Ja nämä lievät psykoottiset oireet on jo menossa ohi.

      • eräs skitso

        Hei "Estää"!
        Todella mukava kuulla sinusta ja että nyt on asiat paremmin. Olin aika huolissani sinusta,kun ei mitään kuulunut. Toisaalta ajattelinkin, että ehkä sitten olet mennyt hoitoon niin kuin olitkin ja hyvä niin. Eivät tosiaan pidä sinua kovin "sekavana", kun nyt jo pääsit lomallekin ja useammaksi päiväksi, Oli varmasti viisas päätös sinulta, että lähdit sinne osastolle. Hyvä, että oireet ovat helpottamaan päin. Oikein hyvää pääsiäistä sinulle!


    • hamtaro

      Tee se jonkun ihmisen vuoksi. Pysy niin sanotusti kuivilla psykoosista :)

    • Anonyymi

      Mitä pahaa psykoosissa on?

      • Anonyymi

        Muistakaahan olla kunnolla siellä psykoosissa!


      • Anonyymi

        Psykoosin sijaan voisi käyttää termiä "Epämiellyttävä mielipide" ja se riittää "psykoosisairauden julistamiseen henkilölle kuin henkilölle". Luuletko ettei? Jos tavallinen ihminen suuttuu epämiellyttävistä asioista, ei ne lääkärit ole sen kummoisempia. Ihminen voi suuttua yhdestä epämiellyttävästä mielipiteestä loppuiäkseen ja kantaa siitä kaunaa, vaikkei sitä ääneen sanokaan, mutta toimenpiteistä sen näkee. - Tavallinen ihminen lopettaa tapailun, ja jää janoamaan jotakin "kostoa" minkä näkee eleistä jos sen kadulla myöhemmin tapaa, kaikki eivät, mutta joko tuota, tai ovat enää ns. kylmänkalseita, eli toivovat enää ns. kylmiä kokemuksia koska sanoi "kylmäävän mielipiteen", jonka niiden keho muistaa vaikka 120 vuotta.
        Eli jos haluaa lopullisia "vihamielisesti suhtautuvia silti jotenkin välinpitämättömiä" henkilöitä ympärilleen kerronpa mitä kannattaa puhua:
        Kolmen kärki.
        1. Puhu siitä, miten koet Jumalan ei-uskovassa porukassa
        2. Kerro siitä, miten sinäkin uskot, että alieneita laskeutuu maahan pitämään hauskaa eri puolille eri yhteiskuntia
        3. Kerropa miten armeija piilottelee kaikenlaisia asioita, kuten kemikaalivanoja, ufo-kokemuksia, alien-sijainteja henkilöille jotka eivät pidä näistä aiheista esitelmiä
        Ei niille edes huuli pyöristy, vaan inho lähinnä. Sori vaan, mun mielestä ihmiskunta suurimmaksi osin on jo menetetty, jos yrittää puhua asioista, joita viralliseksi itseään kutsuva taho (uutiset, poliisi) ei puhu. Niin surullisia vastauksia tulee vastaa. Että taitaa olla niin, että ihmiset eivät koskaan suurimmaksi osin tule tekemään muuta kuin a. keksimään miten saada tuotettua elintarvikkeista itselle rahaa, ei niitä kiinnosta jos on olemassa muita vaihtoehtoja, niin kovin painetaan vaihtoehtomediat sun muut hoidot alakanttiin, ainakin jos Henkilö J niitä puhuu.
        Silläkin on väliä skitsofreniadiagnosoinnissa, kuka on puhunut liikoja. Jos paavi puhuu, paavi saa anteeksi aina. Suomalainen taas ei toiselta välttämättä saa jos on Henkilö J2.
        Minäkin voin väittää leikisti tietäväni, mistä esim. syöpä saa alkunsa, tai ALS, tai astma, mutta se on turhaa, tavallinen ihminen odottaa, että lääkärit sörkkivät petrimaljaa kemikaaleilla jotka parantavat nämä kaikki. Uutetta siitä sitten vaan suoneen. >> Maailmassa on vain aineet, ja näillä pelailu tavalliselle tallaajalle. << Kaikki tieto, kuten matematiikka on sidoksissa heistä vain rakennuksiin (jos niihinkään), tietotekniikkaan ja kukkien myyntiin. Siksi en voi tuoda mitään uutta kellekään, koska ketään ei yksinkertaisesti kiinnosta, käytännössä ketään, vaikka tietäisin. Saan lisää löpöä tankkiini, kun katson miten ihmiskunta ei halua kuulla uusia juttuja, koska ihmisten auttaminen voi ollakin ulkoistettu vain hallitukselle - siitä tavallinen ihminen kohkaa, eikä anna toiselle mitään jos ei ole perheenjäsen.
        Skitsofreniadiagnoosi minulle on kuin minulle ei olisi annettu yhtään mitään, on vain yritys viedä jotakin, niin kuin normaalibisneksessä kaikki tuntuu olevan. Bisnes ei pyöri hyväntekeväisyydellä sanotaan.
        Miksi skitsofrenialääkkeissä sitten olisi hyväntekeväisyyttä?
        Ei kai niissä usein olekaan.
        Lääkäri vain esittämässä "sun puolella olijaa", 15 minuuttia, ja vieressä
        loput vain kirjaamassa ylös keksittyjä heikkouksia. Kertaakaan ei vahvuuksista puhuttaessa kynä heilu. Vain silloin, kun hoitaja on löytänyt heikkouden. Muusta hän ei kirjoita. Kuin perusuutiset.

        Tästä viestistä ei saa ammentaa mihinkään kouluteokseen tai muuhunkaan vastaavaan yhtään mitään koska kyseessä on kaikille vitsi


      • Anonyymi

        Niin, hihhih, mulla ei ole "mitään psykoosia" on vain kasa kerrottuja tarinoita, joista voi saada vaikutelman, koska ne kuulostavat niin "uusilta", että tyyppi on ihan psykoozizza.

        Kaikenlainen, mitä ei koulussa millään linjalla kerrota, samoin mitä normiuutiset eivät huomio, riittää "psykoosissa olemiseen". Toistele niitä tarinoita esimerkiksi mitä David Icke jauhaa, ja "olet psykoosissa" kun terveyshenkilöstö tulee evaluoimaan. Leiki, että olet kuin "Bob Lazar", ja t-henkilöstö ei erota mitään muuta kuin, että "nuo sinun juttusi kertovat sinun olevan psykoosissa". Ja jos ei tämä riitä, tee kuten minä, alakanttiin kaikki oppimistestit. Saat diagnoosin. Ei se sen vaikeampaa ole, kun oikein yrittää, hehheh.

        Ei se kyllä nyt näin mennyt. Pintapuolisin vain. Mitä muutakaan voisin kertoa. Olen aina psykoosissa, ja täysin hullu. Päättele itse mikä on vitsi

        Ai niin, ja voit kertoa ihan normijuttuja myös, mutta t-henkilöstö voi todeta "Sen on oltava psykoosi, koska en tajua jutuistasi mitään."
        Toinen mitä ne ovat käyttäneet usein
        "Puhe on sekavaa",
        eikä perustelua viitsi kuulla kun sen sijaan tulee ajatus "T-henkilöstö on liian ylimielinen perustellakseen uskottavasti yhtään mitään". Se jää siihen se. Hehheh, orjia oomme kaikki, kenen, riippuu ei yhtään mistään.

        Tästä viestistä ei saa ottaa sisältöä koulutöihin, eikä kenenkään kiusaamiseen


    • Anonyymi

      www.Mielenterveystalo.fi -palvelussa (ilmainen, ei tarvtse kirjautua) on oppaissa psykoosiopas, jonka avulla voi oppia paljon! Käy ihmeessä lukemassa.

    • Anonyymi

      Psykoosin välttää parhaiten kun pysyy kaukana psykiatreista.

      https://madinfinland.org/psykoosilaakkeet/

      Psykoosilääkkeiden käyttö on ollut viime vuosina kasvussa. On arvioitu, että noin 200 000 suomalaista käyttää psykoosilääkkeitä, ja syntymäkohorttia 1997 seuranneen tutkimuksen perusteella psykoosilääkkeiden määrääminen on ulottunut Suomessa koskemaan laajamittaisesti myös lapsia. Itse asiassa niin sanotuista psykoosilääkkeistä on tullut yleislääkkeitä, joita määrätään monenlaiseen tarkoitukseen, kuten hankaliksi koettujen vanhusten ja lasten rauhoittamiseen. Tämän taustalla on se tosiasia, että psykoosilääkkeillä ei ole minkäänlaista erityistä vaikutusta psykoosiin. Kyse on todellakin yleislääkkeistä, jotka oli otettu ensin käyttöön leikkauspotilaiden rauhoittamiseksi, minkä jälkeen ne siirtyivät psykiatriaan voimakkaina rauhoittajina, jotka tuottivat potilaille lobotomiaa vastaavan tilan.

      Pitkän aikavälin seurantatutkimuksissa on toistuvasti osoitettu, että psykoosilääkkeiden käyttö on yhteydessä heikkoon pitkän aikavälin tulokseen ja osan näistä tutkimuksista olen referoinut myös Mad in Finlandiin. Esimerkiksi Martin Harrowin johtamassa tutkimuksessa yli 90% lääkeettömistä skitsofreniadiagnoosin saaneista oli toipunut 10 vuodessa psykoosista täysin, mutta lääkittyjen kohdalla vastaava osuus oli vain noin 20%. Psykoosin luonnollinen kulku näyttäisi olevan sellainen, että ensimmäisen kahden vuoden aikana hoidon aloittamisesta psykoosilääkkeiden käyttäjillä esiintyy vähemmän psykoosia, mutta tämän jälkeen lääkitsemättömät toipuvat pääsääntöisesti erittäin hyvin ja jatkavat elämää psykoosilääkkeiden käyttäjien elämän puolestaan jäädessä tavallisesti toimintakyvyllä ja elämänlaadulla mitattuna vajavaiseksi. Mikäli hoidon tuloksellisuutta mitattaisiin hoitoon tulleen ihmisen elämänlaatuun liittyvällä mittaristolla, psykoosilääkitys muuttuisi mahdollisesti jo akuuttivaiheessa kestämättömäksi ratkaisuksi. Suomessa Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä on saatu maan ylivoimaisesti parhaat psykoosinhoitotulokset 90-luvulla siten, että suurin osa potilaista ei käyttänyt neuroleptejä missään vaiheessa hoitoa. Keroputaan mallina tunnetun lähestymistavan myötä uusien skitsofreniadiagnoosien vuotuinen määrä laski Länsi-Lapissa 90 prosentilla, mikä johtuu siitä, että psykoosin vuoksi hoitoon tulleet eivät enää kroonistuneet. Huomiota herättävää on myös se, että laadukkaalla kokonaisvaltaisella hoidolla kestävät hoitotulokset saavutetaan jo kahden vuoden kuluessa. Psykologian emeritusprofessori Jaakko Seikkulan luento on helppolukuinen kooste avoimen dialogin lähestymistavasta psykoosin hoidossa.

      Johtopäätöksenä toteaisin, että periaatteessa psykoosilääkkeitä ei kannattaisi käyttää ollenkaan. Kaikkia psykoosilääkkeiden aiheuttamia haittoja ei vielä edes tunneta, ja ne aiheuttavat pikäaikaiskäytössä ennenaikaisen kuoleman. Kuitenkin psykoosilääkkeet aiheuttavat usein myös hyvin vakavan riippuvuuden, koska aivot sopeutuvat lääkitykseen rakenteellisilla muutoksilla ja lääkitystä tilasta tulee aivojen uusi normaalitila. Mahdollisuus lopettaa psykoosilääkitys riippuu käytetyn lääkkeen annoksesta sekä käytön ajallisesta kestosta, käyttäjän yksilöllisistä ominaisuuksista, motivaatiosta sekä sosiaalisen verkoston laajuudesta ja laadusta. Vieroitusoireet saattavat muodostua hengenvaarallisiksi, joten vieroitusasioissa on suotavaa hankkia tukea esimerkiksi Tampereella ja Helsingissä toimivista vieroitusryhmistä. Lopulta jokainen on itse vastuussa vieroituksestaan, mutta hallitusti toteutettuna vieroitus voi olla hyvin palkitseva prosessi, jonka jälkeen ihminen voi kokea saaneensa elämänsä takaisin. Ennen kaikkea toivoisin psykiatreille viisautta, kriittisyyttä ja varovaisuutta psykoosilääkkeiden määräämisen suhteen. Psykiatrien olisi hyvä kysyä itseltään: jos psykoosilääkkeet ovat niin erinomaisia, niin miksi niillä hoidetut potilaat ovat kroonisesti sairaita. Ongelmana on tällä hetkellä psykiatrinen akuuttihoito, jossa potilaat saavat tavallisesti elinikäiseksi jäävän ja kuolemaan johtavan psykoosilääkityksen.

    • Anonyymi

      Ongelma on nähdäkseni sinun minäkokemuksessasi, ei missään muualla. Pelkäät, että ahdistuneena paljastat itsestäsi olemuksellasi enemmän, kuin haluaisit. Siinä ei ole mitään sairasta, vaan se on täysin inhimillinen tunne, jota voi opetella hallitsemaan. Se mies joka mielestäsi kuuli sinun ajatuksesi tai häpeäsi on ihan tavallinen ihminen. Hänellä on samankaltaisia huolia, häpeän ja ahdistuksen aiheita, kuin sinullakin. Sinä kiihdytät itseäsi ajatteluun, jossa yrität suojautua joltain häpeälliseltä ja ahdistavalta kokemukselta, joka hallitsee mieltäsi. Lopulta menetät järkesi ja kaikki muut kuulevat ajatuksesi ennen, kuin sinä itse suostut niitä kuulemaan. Sitähän sinä pelkäät ja siihenhän tuollainen johtaa. Pelkäät kohdata häpeääsi, pelkäät kohdata itsesi sellaisena kuin olet. Jos et käsittele tätä pelkoa, menet sekaisin ja menetät minuutesi rajat, tai ainakin illuusion niistä, kuten vanhempana tulet toteamaan.

    • Anonyymi

      https://www.youtube.com/channel/UCp_ShZAUGtFLpYkgcTrayRQ/search?query=whitaker
      Elämässä on normaalia ahdistua välillä. Tietysti henkisiä ongelmiakin on, mutta älä hemmetissä mene niille psykiatripilleriautomaateille. Jos eivät saa sinua pillerikoukkuun ikuisiksi ajoiksi, niin laittavat loputtoman seurannan päälle tietoteknisesti yms., jos mieltävät sinut "epänormaaliksi". Unohda järkipuhe: jos heitä kritisoit, niin sitten vasta valtaansa haluavat näyttää (jos nyt ei sitten todella normaalia parempaa psykiatria tule vastaan). Eliniänodote psykoosista diagnosoiduille on 10-20 vuotta pienempi kuin muille Suomessa, ja tämä johtuu hyvin paljon hoidon tasosta.

      Kiintoisana yksityiskohtana, kehitysmaissa, joissa ei syödä antipsykootteja, psykoosista parantuminen on huomattavasti parempaa kuin länsimaissa. Tätäkin faktaa on tosin yritetty vesittää lääketehtaiden sponsoroimissa tutkimuksissa.

    • Anonyymi

      Kannattaa varoa ennen kaikkea kreikkalaisia lääkäreitä, sillä voimme kiittää psykoosi -sanasta kreikkalaisia

    • Anonyymi

      Minun on tehtävä edelliseen pieni korjaus: vaikka "psykoosi" tuleekin kreikan kielestä, sen "keksijä" on 1800-luvulla elänyt saksalainen Karl Friedrich Canstatt.

    • Anonyymi

      Psykoosin voi välttää uskomatta siihen.

      Elämän ongelmien ja vastoinkäymisten välttäminen onkin sitten haastavampaa.

    • Anonyymi

      Tunnethan jo hyvin varomerkit. Älä luota niihin kuvitelmiin. Riittävä uni putsaa päätä, jos vain kykenet nukkumaan.

    • Anonyymi

      Psykoosi on elimistön oma keino ottaa tilanne hallintaan silloin kun minäsi ei siihen kykene. Jos alat tässä vaiheessa syömään antipsykootteja ja tukahdutat psykoosin, teet toki lääkärisi tyytyväiseksi, mutta samalla estät itseäsi toipumasta. Terveydenhoitotaho haluaa hoitaa sinut mahdollisimman halvalla, siis lääkkeillä. Psykoosiin tullessasi voit tarvita tukea ja tämä on kalliimpi vaihtoehto, vaikka itsellesi se onkin parempi toipumisen kannalta.
      Psykoosi on kuumeeseen verrattava reaktio. Se suojaa mieltäsi vahingoittumiselta.
      Kun lääkäri määrää sinut syömään antipsykoottia, hän haluaa, että tilanteesi hoituu mahdollisimman vähillä kustannuksilla. Jos psykoosissa olevia ihmisiä tuettaisiin muulla tavoin, he tulisivat kalliiksi. Heille itselleen toipuminen olisi parempi ja luonnollisempi vaihtoehto, mutta ei yhteiskuntamme sitä ala kustantamaan.
      Lääketeollisuus toimii samoilla periaatteilla kuin peliteollisuus. Se kerää voittoa sillä, että ihmiset tulevat riippuvaisiksi lääkkeistä, samoin kuin peleihin kehittyy riippuvuus. Lääkärit saavat palkkioita siitä, että he tekevät ihmisiä riippuvaisiksi. Tämä naamioidaan sillä, että sanotaan psykoosin itsessään olevan sairaus, jota täytyy hoitaa. Näinhän ei tosiasiassa ole.
      On järjenvastaista ajatella, että ihmisen luomat kemialliset yhdisteet olisivat hyödyllisiä aivojemme toiminnalle. Niillä korkeintaan siirretään ongelmaa eteenpäin. Evoluution myötä kehittyneet puolustusmekanismit ovat ainoa oikea "lääke". Psykoosi kuuluu näihin.
      Mutta tätä maailmaa pyörittää raha. Yksittäisellä ihmisellä ei ole juurikaan arvoa eikä hänen hyvinvointiinsa panosteta rahallisesti.
      Psykoosin läpikäyminen kaikkine inhimillisine tukitoimineen on liian kallista yhteiskunnalle, siksi sitä vältellään.

      • Anonyymi

        On kuultu joidenkin psykiatria-alan kanssa toimivien tyyppien suusta että heitä ei kiinnosta muu kuin "massojen parantaminen", ja "massoille hyödyksi oleminen". Eli vaikka siellä jokunen kupsahtelee lääkkeisiin, niin so what heille.

        Onko tämä laillistettua rikollisuutta auttajan peiteasussa? No, kannattaa kokeilla lääkkeitä, jos uskaltaa. Antipsykootit lamaa koko kroppaa, nostaa erilaisia arvoja, mutta psykiatria-alan hemmot sen kun toivoo että käytät lisää, vaikka arvot olisivat koholla. Ei puhettakaan lääkkeiden lopettamisesta. Ainoastaan vaihdosta, ja höpinästä että "ei ne kaikki lääkkeet nosta". Psykiatrian kanssa toimiessa ei pärjää hyvin jos kuuntelee vain heidän ohjeitaan. On hyödyksi tietää muitakin tutkimuksia mihin he viittaavat. Psykiatriasta kieltämättä tulee mieleen jossain määrin a. pollarit b. masi-sarjakuva


    • Anonyymi

      Multa kysytään mitä mun mies ajattelee asiasta,no hän ajattelee tietokonepelejä ,mitäkö mies nyt ajattelee? ei ymmärrä mitään kärsimästäni lääkkeistä

      • Anonyymi

        Hän ei välitä tai on oma itsensä rinnallasi (mikä on hyvä)?


    • Anonyymi

      Minkä suunnan terapeutti?

      Pohdi näitä
      -oletko kauan käynyt terapiassa, onko olosi pahentunut vai parantunut?
      - onko masentuneisuus lisääntynt
      - itsensä vahingoittamisen ajatukset kasvaneet

      Jos olosi on pahentunut, luottamus on mennyt esimerkiksi jonkun terapia-aktiviteetin takia, voit pyytää terapeutin vaihtoa tai kösitellä nämä terapeuttisi kanssa.

      Olon pitäisi parantua ja terapiassa olon keventää taakkaasi. On myös terapeutteja, joiden kanssa ajatuu siihen, ettei voimavarat enään riitä vaan menee heikompaan suuntaan

      • Anonyymi

        ...Ja siinähän sitten soutelet, huovata koitat, ja räpiköit...

        Sori.

        Ei tuo selvennä kuin jotain aluksi. (Epä-)Onnen kauppaa.

        Löydä ihminen. Vaikka muu kuin terapeutti. Löydä ryhmä. Mitä vaan. Löydä itsesi, ennen muuta, riippumatta huonoista tukipuista jopa.


    • Anonyymi

      Mulle tuli sun tekstistä sellainen olo että keskitys hirveesti itseesi ja siihen että kaikki jotenkin liittyy suhun. Itsetuntosin on huono, tunnen samanlaisia oireita.. joskus ollu jaksoittain pahempia, johtunee siitä että oon suurenosan elämästäni ollut yksin, mikä jättää mielen liian mielikuvituspainotteiseksi ja mieli haluaa muovata ympäristönkin siihen mielikuvitukseen mukaan, mikä vääristää todellisuuden, koska vain ajattelemalla miltä toisista tuntuu eikä susta, sä pääset siitä pois.. empatiaa silmiisi, jos joku puhuu jotenkin, mikä sua loukkaa, syy saattaa olla siinä että se puhuja ei voikkaan hyvin eikä osaa kommunikoida kunnolla.. esimerkiksi... Eli jos analysoit ihmisiä, ala analysoimaan niitä ymmärtävällä tavalla.. ala väkisin ymmärtään, miksi ihmisistä tulee eri elkeitä.. myös nämä elkeet saattavat vääristyä siitä syystä, että sinä reagoit jo niin eri tavalla kaikkeen kuin muut.. et tunnista muiden elkeitä, muilla on erilaiset tuntosarvet kuin sulla ja pelkäät tulevasi nirhatuksi, kun et kuulu tähän muurahaispesään.

      Kaikki ongelmat ihmisillä liittyy epätasapainoon.. ja epätasapaino leviää ihmisen ruummiissa kuin syöpä.. se leviää kaikkialle.. Pitää löytää uudestaan oma keskipiste ja saada vasen ja oikea puoli samanparisiks.. Ettei toinen puoli vaikka nuku ja toinen puoli ole hereillä. Hermostoon kehittyy tulehdustila jos esim jännittäminen, päihteidenkäyttö tai kuntoilu jatkuu ilman palautumista...

      Miten sinä yleensät elät muuten, millaiset elintavat... kaikki vaikuttaa kaikkeen ja tasapaino pitää löytää kaikissa asioissa.

    • Anonyymi

      välttää hoitaja

      • Anonyymi

        Lähes kaikki yrittää tätä, mutta mitä. about 30% onnistuu...


    • Anonyymi

      Uni tärkein sitten rauhallinen ympäristö stressin välttäminen omega3 b vita komplexi muitten ihmisten kanssa oleminen liikunta mieluinten metsässä kävely.

    • Anonyymi

      Tuohan on vain ihan normaalia. On hyvä että tunnet mitä tunnet. Niin kauan kun tiedostat itsesi ja ajatuksesi, olet kunnossa. Nämä psykoosit ja skitsofreniat ovat pelkkiä sanoja. Ahdistuneisuus ja masennus voivat olla raskaita, mutta muutenhan me saamme tuntea ja kokea mitä vaan. Ei ole hyvä oppia olemaan sairas vaan olla vain sitä mitä on. Diagnoosi tekee sairauden ja aiheuttaa sairauden kuten huojuvat puut tuulen.

    • Anonyymi

      Aloittaja on selvästi trolli psyk. hoitaja 😁

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe