Mitä kaloja ?

Värikäs akvaario

Olen juuri hankkimassa 300 litran akvaariota.

Olen aiemmin vuosia sitten omistanut 110 l akvaarion jossa oli platyjä, miljoonakaloja, molleja,kultakala, taistelukala , neontetroja, intiaanin sulkia ja levänuoliainen ja jossain vaiheessa helmirihmakala parikin.

Eli helppo hoitoisia aloittelijan kaloja oli tuolloin ja paljon lisääntyivätkin nuo hammaskarpit. :)

Nyt haluaisin kalaston, joka olisi näyttävä, onhan tuossa litrojakin sen verran että vaihtoehtoja kalalajeille olisi enemmän.

Kysyisin, mitä kaloja EI kannata edes harkita, mitkä ovat joko hirveän vaikeita saada menestymään tai sitten muita näykkiviä.

Haluaisin kirkasvärisiä tai muuten persoonallisen näköisiä kaloja, kokeneemmat kertokaas ?

Mikä olisi altaaseeni näyttävä kokonaisuus ?

Mielipiteitä ?

Mitkä lajit sopisi yhteen , jos haluaisin vain useita eri värisiä kalalajeja.

7

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • firefly55

      Mitä nyt ei ainakaan kannata ottaa ovat juuri kultakalat, jotka tarvitsevat reilusti isomman akvaarion. Hammaskarpit tarvitsevat myös kovempaa vettä, kuin muut makeanveden kalat, joten näiden sekoittaminen ei ole suotavaa. Hammaskarpit myös lisääntyvät melko nopeasti, joten kannattaa miettiä tarkkaan, haluaako niitä pitää.

      Tuo sinun kalastosi tuossa aiemmassa akvaariossa oli epäsopiva, ihan liikaa eri lajeja (ja liian pienessä akvaariossa), jotka tarvitsevat erilaisia vesiolosuhteita. Kannaattaa uutta kalastoa miettiessä lainata vaikka kirjastosta muutama kirja, josta voi tarkistaa, sopiiko joku laji akvaarioosi muiden lajien kanssa.

      Itse ottaisin tuon kokoiseen kalastoksi esim. parven jotain tetroja tai vaikka rasboroita. Ei kannata ottaa montaa parvikalaa samaan akvaarioon, koska monet lajit viihtyvät paremmin isoissa parvissa ja ne ovat niin myös näyttävämpiä. Niiden lisäksi ottaisin ns. "pääkalaksi" ehkäpä jonkun kirjoahvenen (pari tai haaremi riippuen lajista), ja pohjalle esim. monnisia.

      Kannaattaa siis ensin päättää, että haluatko lämpimän ja viileän veden kaloja, ja rakentaa kalasto sen pohjalta. Netistä löytyy paljon tietoa eri lajien tarvitsemista olosuhteista, jolloin on vaan tarkkana sen kanssa, että haluamansa lajit viihtyvät samanlaisissa olosuhteissa.

    • Albiinot<3

      Albiinomonni, tositositositosi sulonen ja pöhkö. lehtikalatkin ovat hyviä, ja jos olet jo pitänyt akvaariota aikaisemmin, niin suosittelen rapuja. neon/kardinaalitetrat ovat kauniita ja miekkapyrtöt myös. rihmakalat, pallomollit(vähä söpöjä

    • kalojaaaa

      Jos rahaa riittää, ni seepraplekoja!!! palettikalat on hienoja kans

    • Auttakaa? Selviääkö kultakala lasipurkissa???
      Äiti sano ku oon aina vinkunnu kultakalaa ni että saan sen jos se selvii lasipurkissa ni voin ostaa selviikö se?????

      • ...

        Huohh... Pitääkö vääntää rautalangasta? Kultakala ei MISSÄÄN nimessä selviä lasipurkissa ellet halua itsellesi päiväseuralaista ennen kun se kuolee. Kultakala on #-parvi-#kala ja voi kasvaa yli 30cm pitkäksi. Jos 550l on on sinun mielestä lasipurkki niin ole hyvä vaan...


    • hillalakka

      Voiko verkkonuoliaisen, platyn ja taistelukalan ottaa 110l akvaarioon samaan aikaan? Miten kaloja kuuluu hoitaa? Oltais ottamassa rottien jälkeen akvaariota ja haluttais kolme kalaa joista yksi olisi joku monni. Mikä aika pieni ja halpa monni olisi hyvä aloittelijalle? Kokeneemmat, kertokaa vinkkejä;)

    • Koi63

      Voiko 300l ottaa kaksi haarniskamonnia? Entä mitä muita kaloja voisi ottaa? Haluaisin jotain värikkäitä n. 8cm pitkii kaloja. Mitä monneja tai plekoja sinne voisi ottaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      99
      1863
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1410
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1307
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      84
      1263
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1114
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      455
      939
    7. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      908
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      842
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      826
    Aihe