Kun narsisti alkaa jäädä valheistaan kiinni?

kiirjallistamateriaa

Muuttuuko toimintamalli vai korjaako vain valheen valheella?

62

6392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häpeä aiheuttaa vaihtoehtoisia toimintamalleja.

      Käsittelemätön häpeä saattaa ulkoistua vihaksi valheenpaljastajaa kohtaan.

      Kuningas teloitutti posteljoonin, joka tietämättään toi ikävän viestin. Syntipukki ;)

      • ?

        Osaako/pystyykö narsisti muka häpeämään?


      • rivijäsen 983

        "Käsittelemätön häpeä saattaa ulkoistua vihaksi valheenpaljastajaa kohtaan."

        Näin käy aina, ihan "normaaleiden" ihmisten kanssa... itse olen rehti reinona saanut paljon pääsiäispashaa niskaan koska olen rohjennut kyseenalaistaa selvät valheet ryhmädynamiikankin rikkoutuessa. Syntipukki on aina paljastaja joka ei "sopeudu" joukkoon ja "ymmärrä" olla juonessa mukana


        Ihmiset kostavat aina katkerasti ja katalasti manailemalla, vittuilemalla tavoin johon ei voi tarttua ja selän takana maalailemalla... sitä on "normi" ihmisten toimintamallikin. En usko että on mitenkään narsun merkki, näitä on meinaan suomessa joka notkossa


      • PasTi1

        Minua ei ainakaan kiinnosta murjoa näitä narsisteja. Minä olen liikkellä lasteni vuoksi.


    • Ei tule kuin yksi tuollainen tilanne omasta elämästäni mieleen...
      Silloin ainakin ensin valehtelin valheiden päälle, mutta kun se ei toiminut myönsin asiat ja vieläpä liioittelin valheitani ja haukuin toisen tyhmäksi, kun ei ollut aiemmin keksinyt epäillä mitään, vaikka olin vain huijannut kokoajan...Sekin oli valhe...
      Näytti, että se oli sillä hetkellä se, minkä toinen halusikin kuulla.

      ( Normaalistihan siis olen rehellinen ihminen. )

      • Olet munsta top ten.issä palstan rehellisimmät jengissä ;)

        *singahtaa vkl.viettoon*

        Hyvää lauantaita sinulle!


      • yxex kirjoitti:

        Olet munsta top ten.issä palstan rehellisimmät jengissä ;)

        *singahtaa vkl.viettoon*

        Hyvää lauantaita sinulle!

        Hauskaa vkl:a vaan. (;


      • LK

        Huolimatta siitä että olen perusoletuksena rehellinen niin valehtelemisessa on kyllä taiteenlajina jotain hienoa.

        Ihmiset uskovat mielummin mieleisen tarinan kun totuuden, lähes poikkeuksetta. Silloinkun kun totuus kerrotaan.


    • Vanha ja Varma Tieto

      Korjaa valheen uudella valheella ja sitten taas uudella valheella, vaikka ne kaikki valheet sotisivat jo toisiaan vastaan. Siitähän narsisti vähät välittää. Se on aina toinen osapuoli kun muistaa asiat, tapahtumien aikajärjestyksen yms. auttamattoman väärin vaikka olisi todistajia (vahingossa), vaikka olisi kirjallista aineistoa, kuvia, kuvanauhoja, äänitteitä jne...
      Narsisti vääntää koko jutun väärinymmärrykseksi ja toisen tyhmyydeksi ja käyttää hyvinkin voimakkaita ilmaisuja valheen paljastajan henkisistä avuista.
      Narsisti vähät välittää siitä että omat toimensa ja puheensa sotisit hänen aijempia juttujaan vastaan. Hän itse uskoo täydeksi totuudeksi kaiken mitä hän milloinkin sattuu sanomaan.
      Hän voi myöskin syyttää toisen osapuolen menetelleen juuri niin kuin itse on tehnyt tai ilmaisu: "En olisi niin tehnyt, jos sinä et olisi tuommoinen" , otetaan käyttöön. Hän ulkoistaa kaikki ongelmansa eli syyllistää muut.
      Noissa kaikissa ja jatkuvasti lisääntyvissä väitöksissään ja valheissaan hän pysyy hautaan asti. Ei narsisti muuta toimintamalliaan muuten kuin koventamalla otteitaan, mutta sama narsistinen runko säilyy aina.
      Narsistin kanssa on vaan kertakaikkisen turhaa lähteä mihinkään turpakäräjiin, siinä ei ole päätä eikä häntää.

      • salla

        Näin on. SAtuttaa vain ittensä jos yrittää oikoa narsistin valhetia. PArasta vain yrittää pysyä ite oikealla tiellä ja vähät välittää narsun puheista ja teoista.


      • MInä vain

        Kirjoittaja puhuu asian ydintä. Narsisti valehtelee vaikka itsensä suohon. Valehtelee kelle vain ja mitä vain. Toiseksi jäät sinä. Koskaan et yllä hänen nokkeluutensa tasolle vaan jäät häviölle. Kun yrität saada narsistin kiinni valheista niin hän on sen verran nokkela, että osaa taa svalehdella ja kääntää asiat aivan toiseen suuntaan. ja vaikka olisit kuinka älykäs, niin hänelle jäät toiseksi. Jos yrität tosiaan saada häntä kiinni, niin omalle niskalle napasahtaa. Tämä persoonallisuushäiriöinen saa sinut näyttämään uupuneelta,katkeralta, lasikalta jne. Vika on sinussa ei hänessä. Sitten hovi vielä tukee häntä ja uskoo valheisiin.


      • kotkotkoo

        totta joka sana mutta uskon kyllä muidenkin silmien avautuvan ajan myötä. ei kukaan rehellinen ihminen hyväksy vuosi tolkulla jonkun valheita, joskus silmät aukeaa.vaikea narskun kanssa on olla se kun on just sitä mitä kirjoitti.


    • Narsun "lipsahdus"

      Täysin samaa mieltä edellisen kanssa ja saman kokenut liian monta kertaa. Valheita valheiden perään, eteen ja taakse ja siihen johonkin väliin muutama lisävalhe. Sitten viranomaistaholla ihmeteltiin, miksi pidin päiväkirjaa tapahtumista ja sanomisista?

      Ihan vaan siksi, että oli mustaa valkoisella ja riittipä tuo oikeuteenkin todisteeksi. Kun narsu on tarpeeksi valehdellut ja jäänyt tarpeeksi monta kertaa kiinni, niin toimintamalli ei muutu mihinkään. Tällä narskulla oli ja on edelleen sama toimintamalli: etsitään uusi uhri, kun edellinen älyää lähteä pakoon ja sama karuselli pyörii hautaan asti.

      • rinkeliliisa

        niíillä on kaikilla, nehän ei koskaan parane. Meidän uhrien osa on joko jäädä tai lähteä, muu ei auta


    • LK

      Riippuu ihmisestä.

    • Valheista jää kii

      Näyttäisi vähät välittävän kiinnijäämisestä. Yleensä kaikki jutut ovat narsistia itseään lähtökohtaisesti kohottavia. Kuvaavaa voi olla jopa se, että tänään valehdellaan asiasta X näin koska se sattuu itselle sopimaan. Huomenna sitten taas samasta asiasta valehdellaan toisin ja samasta syystä.. Yleensä auttaa jos tekee aikajanan aivan perustavaa luokkaa olevista valheista ja tarkastelee näitä sitten analogisesti; voi olla että edes kahdet rattaat eivät riitä, jos halutaan kuvata monillakko narsisti on ratsastanut.

    • 21+2

      Valhetta valheen päälle, jälkien sekoittelua, sivullisten ja kuulijoiden syyllistämistä. Tarpeen mukaan narisisti voi olla jopa pyytävinään anteeksi, mutta antaa samalla ymmärtää alentuvansa moiseen teatteriin vain, koska on totuuden puhujia suurempi sielu. Syyt ja sotkut ovat aina toisaalla ja "väärinkäsitys" johtuu asioita sotkevien ressukoiden vajavaisuudesta. Kun narsisti on käyttänyt kaiken taitonsa, vain harva enää puntaroi toisia mahdollisia totuuksia.

      • 15

        Tällainen henkilö ja ympäristö ovat käytännössä sama asia.


    • kokokokokokokoki

      Vähän riippuu asiasta, mistä on jäänyt kiinni.
      Jos mahdollista, niin kääntää asian siten että syy onkin toisen vaikkakin asia menisi ihan sivuraiteille. Esim. löysin exän kortsujemman ja siitä hävisi kortsuja ja kun asiasta tivasin niin loppujen lopuksi minä olin syyllinen siihen kun tongin hänen kaappiaan, todellinen asia siis unohtui kun minulle raivottiin.

      Tai sitten narsku lisää valheitaan huolimatta siitä että jäisi kiinni. Koska hän uskoo valheisiinsa niin hän ei jälkiseuraamuksia ajattele lainkaan.
      Saattaa jopa peräkkäisissä lauseissa olla asioista täysin eri mieltä ja sitten perään jo väittää ettei ole koskaan mitään sellaista sanonutkaan.

      Narsku on niin taitava silmänkääntäjä... tai siis ajatuksen kääntäjä, että puheillaan saa kuulijan niin sekaisin ettei tämä enää loppujen lopuksi muista tai tajua mistä alun perin olikaan kyse.

      Kyseessä on niin normaalia ihmistä sekoittava taitolaji ettei siinä kukaan pysy mukana terveiden kirjoissa, parempi kun jatkaa matkaa ja nopeasti.

      • sitähn se on...

        narskua pitää kuunnella kärsivällisesti, että pysyy sanojen pyörityksessä pyörimättä narskun tahtiin ja usko vain omia silmiään ja kokemuksiaan.


    • Ymmärtääköhän mitään

      Puhutte kaikki hyvin sekavia.

      • palstalaiset

        Meitä on niin monta.


    • Leima otsassa

      Mielestäni puhutte hyvinkin ymmärrettävästi. Heti huomaa, että kaikilla on omakohtaisia kokemuksia naskujen valheenpaljastumis käyttäytymisestä. Olen itsekin monesti(siis aina) saanut syntipukin leiman otsaan, kun olen narskun valheet nostanut pöydälle puitavaksi. Olenkin se vähitellen oppinut, että turhaa hommaa se on. Joskus vaan ei malta pitää suutansa kiinni, vaikka lopputulos olisikin tiedossa.

      • niin se menee..

        lopputulos on aina se, että syypää on joku muu kuin narsku itse...


      • en tiedä mitään
        niin se menee.. kirjoitti:

        lopputulos on aina se, että syypää on joku muu kuin narsku itse...

        Mitäs jos oikeus toteaa narskun syylliseksi ja langettaa esim. ehdottoman vankeustuomion. Pitääkö narsku loppuun asti itseään syyttömänä?


      • en tiedä mitään kirjoitti:

        Mitäs jos oikeus toteaa narskun syylliseksi ja langettaa esim. ehdottoman vankeustuomion. Pitääkö narsku loppuun asti itseään syyttömänä?

        Kyllä yleensä.


      • LK
        en tiedä mitään kirjoitti:

        Mitäs jos oikeus toteaa narskun syylliseksi ja langettaa esim. ehdottoman vankeustuomion. Pitääkö narsku loppuun asti itseään syyttömänä?

        Eihän se oikeuden tuomio kenestäkään sinällään määrittele onko joku tehnyt jonkun teon. Jos ei ole syyllinen niin ei syylliseksi tule vaikka tuomittaisiinkin oikeudessa. Paitsi tietysti muitten silmissä.


      • A
        LK kirjoitti:

        Eihän se oikeuden tuomio kenestäkään sinällään määrittele onko joku tehnyt jonkun teon. Jos ei ole syyllinen niin ei syylliseksi tule vaikka tuomittaisiinkin oikeudessa. Paitsi tietysti muitten silmissä.

        Syyllisyyden määritämme me.


      • LK
        A kirjoitti:

        Syyllisyyden määritämme me.

        Ei, me määritämme vain rankaisemmeko tai syytämmekö. Me emme voi päättää onko ihminen oikeasti tehnyt sen teon.


    • eipä käy katteex

      Vankilathan ovat sitten täynnä narskuja (lue: syyttömiä).

      • Vai niin!?

        Harvoin ne kyllä vankilaan päätyy, siis narskut. Ne puuhu pään sekaisin tuomareiltakin. Kääntävät ja vääntävät asiat päälaelleen ja voipi olla, että se onkin tuomari joka todetaan syylliseksi ja joutuu sinne vankilaan.


      • A
        Vai niin!? kirjoitti:

        Harvoin ne kyllä vankilaan päätyy, siis narskut. Ne puuhu pään sekaisin tuomareiltakin. Kääntävät ja vääntävät asiat päälaelleen ja voipi olla, että se onkin tuomari joka todetaan syylliseksi ja joutuu sinne vankilaan.

        Juuri siihen tarvitaan nykyiseen yhteiskunnalliseen kehitykseen sovitettuja lainsäädäntötyötä ja hoitoonohjausta plus koulutusta.


    • vldjioeösfmaöl

      mun mies taitaa olla narsku.. valeita satelee siihen malliin aivan typeristäkin asioista ja monesti tarina ehtii vaihtua aivan eriksi 10 minuutin aikana kolmekin kertaa ja kun tivaan ensimmäisen selityksen merkitystä, hän jo ivaa ja nauraa, ettei ole sellaisesta edes puhunut, että pitäiskö mun kuunnella häntä ehkä paremmin.

      Todella usein saan kuulla, miten mulla on jääny aamulääkkeet ottamatta (MULLAKO????) ja kuinka olen mielenvikainen kysymyksineni ja en kuuntele häntä ja muistan asiat aivan väärin, nämä yleensä silloin kun alkaa maa poltteleen valheen alla. Kun jää kiinni valeesta, saa raivokohtauksen, ja lopulta vika on minussa, kun tongin ja pengoin ja kyselen, ja niin lopulta riidellään tästä asiasta, ei ollenkaan tästä hänen valheestaan. Taitava kääntämään syyn aina minun niskoilleni. Jos olisin hiljaa hymyilevä vaimo, meillä ei olisi ongelmia lainkaan hänen mielestään.
      Keksii taidokkaasti aivan lennosta selityksiä ihme tapahtumille ja sähläyksille, joita on todella paljon koko ajan.

      Kiusaa minua aivan piruuttaan, vinguttaa ja ilkeilee. Kun itken, ei ole huomaavinaan ja jos huomaakin, lohkaisee vain olohuoneesta, että pitikö taas alkaa tappeleen, aina tulee sitten itku! HÄNHÄN ei ole milläänlailla syyllinen ikinä mihinkään ja hänen tapa elää ja olla on aivan normaali, jos minä vain vaimona tajuaisin sen...

      Ei voi kestää minua vihaisena, pahalla päällä tai edes masentuneena. Minun pitäisi olla koko ajan hyväntuulinen, ei kestä katsoa minua "pahana", koska sisimmässään tajuaa sen johtuvan hänestä, jos näkee mut pahalla tuulella, poistuu kotoa tunneiksi, ei puhu, poissa ollessa ei pidä yhteyttä, kyselee joskus tekstarilla, että "vieläkö olet pahana"? jos olen, ei vastausta.
      Asioista ei voi keskustella, koska "hän ei jaksaa jauhaa"- eihän hyvänen aika olla edes alkuun päästy koskaan!!!!
      Laskunsa jättää maksamatta, ostelu lähentelee maanisuutta, pettänyt minua kerran, omasta mielestään ei oikeastaan edes pettänyt ja aiheutuva huutoni on aivan turha ja hän ei ole velvollinen asian eteen mitään tekemään, saati kantamaan osaa henkistä taakkaa "sinunhan se on ongelma, koita päästä yli"- olen kuullut usein hänen ivaavan.

      Jos ei tiedä tekevänsä väärin, ei tajua valehdella- se on mun mielipide. Narsisti kyllä tajuaa tekevänsä väärin, sen takia valehtelee. Siksi ei kohtaa totuutta ja katso itseään peilistä, koska tekee pahaa, selkärankaisuus ja itsetunto ei riitä siihen. Narsisti tarvitsee jonkun, jota alistaa, jotta oma itsetunto kohenisi, mutta koska siitä seuraa pahaa oloa, kun on toiselle paha, sitten siihen hankitaan joku, jolle olla hyvä, ja useinhan narsistit pettää.

      Ja tallaisen miehen kanssa minä olen naimisissa- unelma vävy muka-PAH!!!!

      • M.B.

        Oho, jälleen kerran tekstiä, joka voisi olla minun kirjoittamaani. "Hän ei jaksa jauhaa" - voi että.

        Itse vastasin kerran tuollaiseen, että ei suntarvikaan jaksaa, riittää, että minä jaksan :)

        Kysymys varmaan kuuluu, että mitä olet valmis sietämään ehkä viikoittain seuraavat n. 20 vuotta, joka luultavasti vain pahenee ja josta et saa minkäänlaista otetta...

        Jos olet taitava katsomaan läpi kaiken mahdollisen, niin jatkakaa vain kotileikkiä, jos tunnet itsesi ja tiedät, että ei onnistu, niin muista, että se rakkaus ei riitä yhteisen elämän pyörittämiseen ilolla ja tasapainoisella rakkauselämällä, kun toinen ON tuollainen.


      • rinkeliliisa

        jos pystyt niin lähde!! tulee olemaan helvetin vaikeaa mut yritä ja jos teilä on lapsia niin vielä suuremmalla syyllä. tutki sivustoa narsistien uhrit ry niin saat apua!


    • ja..

      yhä edelleen haluat olla naimisissa?

    • fdgmdkl-

      eropaperit vireillä.

    • joopajoo

      Tutun tuntuinen tarina nimimerkillä vidjioeösfmaöl.Minun ex mies vielä hakkas minua hammas lohkesi monta mustaasilmää mustelmia repi tukasta nakkasi ulos toivoi että kuolisin.uhkaili viedn lapset multa Oli vielä alkoholisti.Pieksi poikaamme milloin remmillä auton anteenilla mareet näky viikko tolkulla.Olen eronnut ex:tä 20 vuotta sitten. Jouduin käymään terpiassa 2 vuotta olin niin rikki.Selvisin. Ymmärrän todella mikä helvetti narskun kanssa on elää. Nyt en kyllä ymmärrä kun aikuiset lapset on niin hyvää pataa isänsä kanssa isä antaa rahaa isä on hyvä, minuun ei pidetä mitään yhteyttä.Ei soiteta,ei toivoteta hyvää äitienpäivää,joulua saatikka syntymäpäivää.En ole nähnyt etes ensimmäistä lasten lasta.Olen monta kertaa nöyrtynyt ottanut yhteyttä lapsiini.APUA onko kellään muulla tälläsiä ongelmia.Katkasenko välini lapsiinikin,annan olla ja unodan!! EX:n siis entinen anoppini koki saman kohtalon!!!!!

      • rinkeliliisa

        sulle kans tekisi hyvää toi narsistien uhrit ry sivusto! Tsemppiä!!! sun narsisti x on onnistunu käännyttämään lapset sua vastaan =(


      • totta joka sana

        On tyypillistä narsistilta. Käännyttää kaikki ihmiset ja lapsesikin sinua vastaan. Minulle kävi samoin. Kirjoituksesi voisi olla aivan itseni tekemä.
        Paljastui että oli koko ajan tehnyt myyräntyötä selkäni takana.
        Narsistihan romahtaa, jos menettää kaikki lähteensä.
        Narsisti yrittää tehdä sinusta itsensä kaltaisen. Se kuuluisa viimeinen kumarrus.
        Narsu haluaa tuhota sinut, tappaa pystyyn, teljetä sinut narskun vankilaan, ja saat rangaistuksen hänen tekemistään teoista. Hänhän projisoi rangaistuksenkin toisen kärsittäväksi.Narsku haluaa tappaa tuon niin sanoin kuvaamattomasti vihaamansa naisen,sinut.
        Nyt hän paistattelee suosion loisteessa, ja näyttelee niin hyvää isää ja saa nauttia täysin siemauksin siitä paremmuudestaan lastensa silmissä. Sinut hän mustamaalaa tehokkaasti. vaikka todllisuudessa sinä hoidit lapset ja teit kaken sen työn hänen puolestaan, silläaikaa kun hän toteutti itseään kodin ulkopuolella ja paskat välitti teistä kenestäkään. Narsisti nimittäin inhoaa lapsia ja niihin liittyvää vastuunottoa, sen saa tehdä joku muu. Hän haluaa siittä muttei korjata jälkiään. pakoon pötkäsee heti kun on pari mukulaa huijannut uhrinsa synnyttämään valheitansa puhuen, ja itseänsä kehuen.
        Hän ei halua sinua lastensa elämään koska kohdatessaan sinut hän joutuu kohtaamaan sietämättömän häpeäsnä teoistaan ja sitähän narsku ei kestä.
        Hän on niin sietämättömän kateellinen, ettei siedä että sinusta puhutaan tai sinusta pidetään ja että sinussa on jotain arvokasta ja hyvvää lastesi silmissä. Hän haluaa koko näyttämön vain itselleen.
        Ja sinä olet hänelle vain ilmaa, esine, jolla ei ole mitään arvoa, ja jonka voi heittää pois. Avioliitossaankin narsku on vain hän itse. Parisuhde on sama kuin narsku itse. Pariuhteeseen narsku ei kykene, lapsen tasoinen kun on.
        Monesti käy niin että tällaisesta narsistin pilaamassa perheessä myös lapset oireilevat tulevatnarsistin kaltaisiksi. Tai sitten on geeneissä, että eivät kykene tuntemaan tunteita, ja empatiakyky puuttuu.
        Narsku on voinut olla riidoissanne,niin ovela manipuloija että ulkopuolisesta näyttää, että sinä olet syyllinen riitoihin. Hän taitavasti projisoi ja manipuloi, kun ei pysty kohtaamaan omaa syylisyyttään tekoihinsa. Ja on saattanut manipuloida lapsianne selkäsi takana tosi tehokkaasti.
        Ehdotapa kaikkien osapuolten lasnäollessa keskustelua asiasta, katotaan suostuuko narsku tulemaan paikalle yhtä aikaa kun sinä ja lapsenne olette paikalla, ei muuten suostu, ei kestä totuutta itsestään. Hänen valheensa paljastuisivat, ja sitä hän ei kestä vaan pötkii pakoon, tai hyökkää raivokkaasti sinua vastaan, tai liittoutuu jonkin lapsistanne kanssa sinua vastaan, ensin tiety manipuloituaan tämän lapsen selkäsi takana. Lastenkin on hyvä tietää narskun toimintatavat. Hän saattaa runsaskätisesti alkaa lahjomaan lapsianne myös puolelleen.
        Koko perhe tarvitsee terapiaa kun perheessä on riehunut yksi narsku vuosikymmeniä.


      • totta joka sana
        totta joka sana kirjoitti:

        On tyypillistä narsistilta. Käännyttää kaikki ihmiset ja lapsesikin sinua vastaan. Minulle kävi samoin. Kirjoituksesi voisi olla aivan itseni tekemä.
        Paljastui että oli koko ajan tehnyt myyräntyötä selkäni takana.
        Narsistihan romahtaa, jos menettää kaikki lähteensä.
        Narsisti yrittää tehdä sinusta itsensä kaltaisen. Se kuuluisa viimeinen kumarrus.
        Narsu haluaa tuhota sinut, tappaa pystyyn, teljetä sinut narskun vankilaan, ja saat rangaistuksen hänen tekemistään teoista. Hänhän projisoi rangaistuksenkin toisen kärsittäväksi.Narsku haluaa tappaa tuon niin sanoin kuvaamattomasti vihaamansa naisen,sinut.
        Nyt hän paistattelee suosion loisteessa, ja näyttelee niin hyvää isää ja saa nauttia täysin siemauksin siitä paremmuudestaan lastensa silmissä. Sinut hän mustamaalaa tehokkaasti. vaikka todllisuudessa sinä hoidit lapset ja teit kaken sen työn hänen puolestaan, silläaikaa kun hän toteutti itseään kodin ulkopuolella ja paskat välitti teistä kenestäkään. Narsisti nimittäin inhoaa lapsia ja niihin liittyvää vastuunottoa, sen saa tehdä joku muu. Hän haluaa siittä muttei korjata jälkiään. pakoon pötkäsee heti kun on pari mukulaa huijannut uhrinsa synnyttämään valheitansa puhuen, ja itseänsä kehuen.
        Hän ei halua sinua lastensa elämään koska kohdatessaan sinut hän joutuu kohtaamaan sietämättömän häpeäsnä teoistaan ja sitähän narsku ei kestä.
        Hän on niin sietämättömän kateellinen, ettei siedä että sinusta puhutaan tai sinusta pidetään ja että sinussa on jotain arvokasta ja hyvvää lastesi silmissä. Hän haluaa koko näyttämön vain itselleen.
        Ja sinä olet hänelle vain ilmaa, esine, jolla ei ole mitään arvoa, ja jonka voi heittää pois. Avioliitossaankin narsku on vain hän itse. Parisuhde on sama kuin narsku itse. Pariuhteeseen narsku ei kykene, lapsen tasoinen kun on.
        Monesti käy niin että tällaisesta narsistin pilaamassa perheessä myös lapset oireilevat tulevatnarsistin kaltaisiksi. Tai sitten on geeneissä, että eivät kykene tuntemaan tunteita, ja empatiakyky puuttuu.
        Narsku on voinut olla riidoissanne,niin ovela manipuloija että ulkopuolisesta näyttää, että sinä olet syyllinen riitoihin. Hän taitavasti projisoi ja manipuloi, kun ei pysty kohtaamaan omaa syylisyyttään tekoihinsa. Ja on saattanut manipuloida lapsianne selkäsi takana tosi tehokkaasti.
        Ehdotapa kaikkien osapuolten lasnäollessa keskustelua asiasta, katotaan suostuuko narsku tulemaan paikalle yhtä aikaa kun sinä ja lapsenne olette paikalla, ei muuten suostu, ei kestä totuutta itsestään. Hänen valheensa paljastuisivat, ja sitä hän ei kestä vaan pötkii pakoon, tai hyökkää raivokkaasti sinua vastaan, tai liittoutuu jonkin lapsistanne kanssa sinua vastaan, ensin tiety manipuloituaan tämän lapsen selkäsi takana. Lastenkin on hyvä tietää narskun toimintatavat. Hän saattaa runsaskätisesti alkaa lahjomaan lapsianne myös puolelleen.
        Koko perhe tarvitsee terapiaa kun perheessä on riehunut yksi narsku vuosikymmeniä.

        Ja vielä edelliseen lisäisin että narsitin tuhoamassa perhedynmiikassa käy niin, että lapset eivät koskaan ole nähneet miten erimielisyyksiä ja riitoja selvitetään, ja sovitaan perheessä. He oppivat narsistin heille opettaman käyttäytymismallin, jossa sinä ole aina syyllinen ja narsku itse syytön. Tämä väärä käyttäytymismalli periytyy sitten sukupolvelta toiselle. Hehän eivät ole mitään muuta tapaa koskaan nähneet.
        Ja siirtävät itse omiin parisuhteisiinsa tämän mallin ja kierre on valmis ja tie tuholle pohjustettu. Näin se menee. Ja jos halutaan kierre katkaista tarvitaan terapiaa kaikille niille uhreille joita narsku on pyörittänyt, ja niitä uhreja narskun ympärillä riittää. Lapset ja sukulaiset ja ystävät ja tuttavat.
        Ja puhun kokemuksesta väkivaltaisen alkoholisoituneen narsistin puolison roolissa olleena.


      • Onkylitseluottamusta
        totta joka sana kirjoitti:

        Ja vielä edelliseen lisäisin että narsitin tuhoamassa perhedynmiikassa käy niin, että lapset eivät koskaan ole nähneet miten erimielisyyksiä ja riitoja selvitetään, ja sovitaan perheessä. He oppivat narsistin heille opettaman käyttäytymismallin, jossa sinä ole aina syyllinen ja narsku itse syytön. Tämä väärä käyttäytymismalli periytyy sitten sukupolvelta toiselle. Hehän eivät ole mitään muuta tapaa koskaan nähneet.
        Ja siirtävät itse omiin parisuhteisiinsa tämän mallin ja kierre on valmis ja tie tuholle pohjustettu. Näin se menee. Ja jos halutaan kierre katkaista tarvitaan terapiaa kaikille niille uhreille joita narsku on pyörittänyt, ja niitä uhreja narskun ympärillä riittää. Lapset ja sukulaiset ja ystävät ja tuttavat.
        Ja puhun kokemuksesta väkivaltaisen alkoholisoituneen narsistin puolison roolissa olleena.

        Näkyy jo exnarsistin luona asuvissa lapsissamme, Lapset suhautuvat kaverisuhteisiinsa todella ylimalkaisesti, täysin itsekkäästi jopa. Ei haittaa jos jättää menemättä kaverin kanssa sovittuun menoon tai vaikka olisi muutama kuukausi väliä tapaamisessa vielä puoli vuotta sitten olleeseen parhaaseen kaveriin ym.

        Ja valehdella osaavat taitavasti, mutta ilmeisesti tahtovat jotain kertoa kun käyttävät erilaisia kiertoilmaisuja kertoakseen äitinsä heille aiheuttamasta huolesta tai henkisesen väkivallan käytöstä lasten isää haukkumalla ja omalla lähdön uhkailulla.

        Toistaiseksi on onnistunut selittämään parhain päin sellaisia lapsiin ja/tai heidän isänsä suhteen vieraannuttamistemppuja, että normaali ihminen olisi jo katsottu sopimattomaksi lähivanhemmuuteen


      • Anonyymi

        Unohda


    • kaunishantainenorava

      Valehtelee tosiaan valheen päälle, kääntää ja vääntää. Kun joutuu selkä seinää vasten, niin katoaa. Ei sano enää mitään. Ei sanaakaan jos ei siitä hyödy, edes jotenkin pienesti, salaisesti.
      Romahdus olisi narsistille itselleen liian suuri. Joten ei myönnä, ei ikinä! mitään.

      Tämä on minusta jopa se suurin ero normaalin ja narsistin välillä.
      Todella yli ymmärryksen ja piinavaa!

      • totta joka sana

        Oikeassa olet. Sama kaavamainen käytös jatkuu vuodesta toiseen kuin koneella, ja ylimielisillä halveksivilla letkautuksilla säestettynä. Ja tuo puhumattomuus samoin kuin katoaminen ovat näköjään tyypillistä narskuille. Ja se puhumattomuus johtuu siitä että narsku ei ymmärrä aikuisen ihmisen puhetta ja termistöjä eikä käyttäytymismalleja, ja vetäytyy kuoreensa kun ei ymmärrä,ja salaa sen ettei ymmärräkään, koska sehän olisi särö hänen itsetunnolleen. Hän ei olekaan täydellinen. Illuusio särkyy. Ja toinenhan ei saa olla oikeassa ainoastaan narsku. Ja jos narsku tajuaa olevansa häviöllä ja hän pakenee tai hyökkää väkivaltaisesti sinun kimppuusi, ja yrittää ottaa vallan tällä tavalla.
        Ja tätä puhumattomuutta ja väkivalta narskukäyttää myös taitavasti keppihevosenaankin toteuttaessaan taitavia petoksiaan. Siitäkin tulee narskun yksi manipulointiväline.


      • "Valehtelee tosiaan valheen päälle, "

        Niin, ovatko ne aina valheita, valehteleeko narsisti aina tietoisesti/tahallisesti...ehkä silloin kun joku uhkaa hänen tarpeitaan...

        Mutta muulloin, kyse saattaa olla tästä...

        "Valehtelen sinulle päin naamaa ilmeenkään värähtämättä, etkä voi sille yhtään mitään. Itse asiassa valheeni eivät ole valheita. Ne ovat totuus, minun totuuteni.

        Rakentelen faktoja, tuotan illuusioita, esittelen niitä, ja siten luon oman todellisuuteni. Se on epävakaa tapa olla olemassa, ja niinpä valitsen illuusioihini huolella tarpeeksi tosiseikkoja, jotta ne olisivat uskottavia. Ja testaan koko ajan niiden uskottavuutta muiden ihmisten reaktioiden avulla. Onneksi minun todelliset ominaisuuteni ja saavutukseni ovat tarpeeksi runsaita ruokkimaan minun illuusioitani lähes loputtomiin. Ja moderni yhteiskunta, siunattu/kirottu moderni yhteiskunta, arvostaa eniten sitä mitä teen parhaiten, ja siten toimii minun rikostoverinani. Jopa minäkin katoan omiin illuusioihini, niiden taian houkuttelemana."

        voiko narsistia syyttää valehtelusta silloin kun hän omasta mielestään puhuu totta, uskoo itsekin keksimiinsä juttuihin...ne ovat hänen totuutensa/hänen maailmassaan totta...

        Valehtelimisen lisäksi puhuisin vääristyneestä omakuvasta ja vääristyneestä todellisuudentajusta itsensä/oman elämänsä suhteen...

        Ja kuten tiedetään narsisti luulee,
        että muutkin ihmiset ovat samanlaisia kuin hän,

        "Niinpä minä vakuutan että sillä mitä teen, ei ole mitään väliä eikä se eroa siitä mitä muut tekevät, ja näin luon illuusion siitä että en luo illuusioita. Siksi en tunnista itseäni yhtään paremmin kuin sinä. En uskaltaisi. Minä tarvitsen taian. Samasta syystä en pysty myöskään tunnistamaan muita jotka käyttäytyvät samoin kuin minä. Itse asiassa he joskus värväävät minut ihailijakerhoihinsa. Niin kauan kuin ruokimme toisiamme, mitä väliä sillä on? Se vain vahvistaa omat illuusioni illuusioistani: että en ole erilainen kuin useimmat muut, vain hiukan parempi.

        Mutta minä olen erilainen ja me molemmat tiedämme sen. Tässä on syy minun vihamielisyyteeni. Minä revin sinua siksi että todellisuudessa kadehdin sinua koska olen erilainen. Sillä kummittelevalla tasolla jolla näen illuusioni siksi mitä ne ovat, illuusio sinun luomastasi illuusiosta sisälläni romahtaa ja jättää minut epätoivoon, sekaannukseen, paniikkiin, eristäytymiseen ja kateuteen. Sinä ja kaikki muut syytätte minua kaikenlaisista kauheista asioista.

        Olen täysin hämmentynyt ja tietämätön. En ole tehnyt mitään väärää. Tämä epäoikeudenmukaisuus on liian suuri. Se vain pahentaa minun sekaannustani. Vai onko tämäkin vain toinen illuusio?"

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html


    • kaunishantainenorava

      "voiko narsistia syyttää valehtelusta silloin kun hän omasta mielestään puhuu totta, uskoo itsekin keksimiinsä juttuihin...ne ovat hänen totuutensa/hänen maailmassaan totta..."

      Aivan juuri näin.
      Narsku puhuikin eräästä toisesta henkilöstä, joka mukamas valehteli ja keksi juttuja ja sitten uskoi niihin itsekin. "ei se pahaa tarkoita, uskoo niihin itsekin" Ja toinen henkilö oli pettänyt tulevaa vaimoaan.
      Oikeasti siis nämä jutut olivat hänestä itsestään, hän valehteli ja petti. Uskoi itsekin omiin valheisiinsa, koska hänestä ne ei olleet valheita. Vaan uskoi niihin itsekin! Ne olivat hänen maailmansa.


      Tulee pikkuhiljaa tunne että kaikki on puitu ja minun pitäisi ottaa etäisyyttä koko aiheeseen. Vaikka mukavahan täällä on jutustella, varsinkin jos saa tunteen että se jotakuta auttaa :)

      • Riippunee varmaan häiriön syvyydestä, miten paljon narsistinen henkilö projisoi omaa käyttäytymistään toiseen, -iin. Uskoisin että se joskus on myös ainoa keino tarkastella asiaa - itsen ulkopuolelta, jonkun muun tekona. Siksi totuuden voi ottaa haltuunsa: tapahtuma on totta, vaikka syyllinen onkin muu.

        Valheen myöntäminen on kova juttu joka ei pysty rehellisesti kohtaamaan itseään (etenkään syyttävää kumppania). Kerran olen tälläiseen ihmetapahtumaan törmännyt. Mutta sen (valheen) myöntäminen aiheutti vain koko joukon sanktioita kohdistettuna minuun; alkaen erilaiseista syyllistämisyrityksistä ja koskei ne purreet minuun, järjestäen asioita, joista kärsisin. Naamioita et nimittäin saa mennä riisumaan ilman lupaa, se on motiivi kostolle.

        Mitä orava sanoit puidusta, niin voithan olla oikeassa: kaikki on käsitelty mitä omasta suhteestasi tahdot kaivella. Mutta kyse ei ole yksin siitä, millainen kumppanisi oli narsistisuudessaan. Suhteen toinen osapuoli olit sinä ja sinun omiin narsismiin kohdistautuneet loukkaukset tai niiden yritykset on se avainsana olemassaolollesi ja kirjoituksillesi. Sosiaalisessa kanssakäymisessä myös se minuus (vuorovaikutus ei synny yksin, eikä siis ole yksin toisen määriteltävissä) on aina kohdattava uudelleen ja uudelleen. Millaiseksi se muodostuu ja hiotuu kaltoinkohtelukokemusten jälkeen, on tietysti yksilöllistä.

        Pohdittavaksi sinulle ja kaikille muillekin:

        Onko ihminen vapaa kaikista ulkoapäin tulevista loukkausyrityksistä sitten, kun on käsitellyt sen tietyn tapahtuman (esimerkiksi narsistiseksi mieltämänsä suhteen) elämässään?


      • kaunishantainenorava
        elisakettu kirjoitti:

        Riippunee varmaan häiriön syvyydestä, miten paljon narsistinen henkilö projisoi omaa käyttäytymistään toiseen, -iin. Uskoisin että se joskus on myös ainoa keino tarkastella asiaa - itsen ulkopuolelta, jonkun muun tekona. Siksi totuuden voi ottaa haltuunsa: tapahtuma on totta, vaikka syyllinen onkin muu.

        Valheen myöntäminen on kova juttu joka ei pysty rehellisesti kohtaamaan itseään (etenkään syyttävää kumppania). Kerran olen tälläiseen ihmetapahtumaan törmännyt. Mutta sen (valheen) myöntäminen aiheutti vain koko joukon sanktioita kohdistettuna minuun; alkaen erilaiseista syyllistämisyrityksistä ja koskei ne purreet minuun, järjestäen asioita, joista kärsisin. Naamioita et nimittäin saa mennä riisumaan ilman lupaa, se on motiivi kostolle.

        Mitä orava sanoit puidusta, niin voithan olla oikeassa: kaikki on käsitelty mitä omasta suhteestasi tahdot kaivella. Mutta kyse ei ole yksin siitä, millainen kumppanisi oli narsistisuudessaan. Suhteen toinen osapuoli olit sinä ja sinun omiin narsismiin kohdistautuneet loukkaukset tai niiden yritykset on se avainsana olemassaolollesi ja kirjoituksillesi. Sosiaalisessa kanssakäymisessä myös se minuus (vuorovaikutus ei synny yksin, eikä siis ole yksin toisen määriteltävissä) on aina kohdattava uudelleen ja uudelleen. Millaiseksi se muodostuu ja hiotuu kaltoinkohtelukokemusten jälkeen, on tietysti yksilöllistä.

        Pohdittavaksi sinulle ja kaikille muillekin:

        Onko ihminen vapaa kaikista ulkoapäin tulevista loukkausyrityksistä sitten, kun on käsitellyt sen tietyn tapahtuman (esimerkiksi narsistiseksi mieltämänsä suhteen) elämässään?

        "Mitä orava sanoit puidusta, niin voithan olla oikeassa: kaikki on käsitelty mitä omasta suhteestasi tahdot kaivella. Mutta kyse ei ole yksin siitä, millainen kumppanisi oli narsistisuudessaan. Suhteen toinen osapuoli olit sinä ja sinun omiin narsismiin kohdistautuneet loukkaukset tai niiden yritykset on se avainsana olemassaolollesi ja kirjoituksillesi"

        Tärkeä pointti kyllä!
        Mutta ehkä sitten koen että puin täällä sitä minkälainen hän hän oli, saan varmistusta asialle ja vertaistukea. Ehkä se puoli on käsitelty ja koen sitten itse tarvetta mennä eteenpäin - omien juttujen kanssa. Ongelmia ihan itsellänikin on tietysti, enhän muuten siihen tilanteeseen olisi joutunut.
        Mutta ehkä miellän nyt tämän kanavan niille ensin purkautumaan pyrkiville asioille.

        Mutta ehkä jossain vaiheessa pitäisi jättää tämä puiminen tälläisenaan. Osata laskea irti. Vaikka asian läpikäymisen tarpeeni oli valtava, koska minua niin voimakkaasti kaikesta syyllistettiin.

        Loukkausyrityksiä voi tulla. Muttta yrityksiksi ne jää!

        No, ehkä ei ihan vielä ole aika lopettaa palstailua :)


      • elisakettu kirjoitti:

        Riippunee varmaan häiriön syvyydestä, miten paljon narsistinen henkilö projisoi omaa käyttäytymistään toiseen, -iin. Uskoisin että se joskus on myös ainoa keino tarkastella asiaa - itsen ulkopuolelta, jonkun muun tekona. Siksi totuuden voi ottaa haltuunsa: tapahtuma on totta, vaikka syyllinen onkin muu.

        Valheen myöntäminen on kova juttu joka ei pysty rehellisesti kohtaamaan itseään (etenkään syyttävää kumppania). Kerran olen tälläiseen ihmetapahtumaan törmännyt. Mutta sen (valheen) myöntäminen aiheutti vain koko joukon sanktioita kohdistettuna minuun; alkaen erilaiseista syyllistämisyrityksistä ja koskei ne purreet minuun, järjestäen asioita, joista kärsisin. Naamioita et nimittäin saa mennä riisumaan ilman lupaa, se on motiivi kostolle.

        Mitä orava sanoit puidusta, niin voithan olla oikeassa: kaikki on käsitelty mitä omasta suhteestasi tahdot kaivella. Mutta kyse ei ole yksin siitä, millainen kumppanisi oli narsistisuudessaan. Suhteen toinen osapuoli olit sinä ja sinun omiin narsismiin kohdistautuneet loukkaukset tai niiden yritykset on se avainsana olemassaolollesi ja kirjoituksillesi. Sosiaalisessa kanssakäymisessä myös se minuus (vuorovaikutus ei synny yksin, eikä siis ole yksin toisen määriteltävissä) on aina kohdattava uudelleen ja uudelleen. Millaiseksi se muodostuu ja hiotuu kaltoinkohtelukokemusten jälkeen, on tietysti yksilöllistä.

        Pohdittavaksi sinulle ja kaikille muillekin:

        Onko ihminen vapaa kaikista ulkoapäin tulevista loukkausyrityksistä sitten, kun on käsitellyt sen tietyn tapahtuman (esimerkiksi narsistiseksi mieltämänsä suhteen) elämässään?

        "Onko ihminen vapaa kaikista ulkoapäin tulevista loukkausyrityksistä sitten, kun on käsitellyt sen tietyn tapahtuman (esimerkiksi narsistiseksi mieltämänsä suhteen) elämässään?"

        Noh, vastaan tähän ettei ole vapaa...kaikki me ihmiset koemme narsistisia loukkauksia/suutumme kun asiat eivät suju niinkuin olemme ajatelleet...

        Eri asia sitten miten niihin reagoimme, että tavallaan sen reagointitavan suhteen meillä on valinnan vapaus...

        Tässä ny linkki mitä ny yritin tällä selittää...

        http://www.kysy.fi/kysymys/mita-tarkoittaa-narsistinen-loukkaus-miten-se-maaritellaan-ja-selitetaan


      • sdflklhj
        elisakettu kirjoitti:

        Riippunee varmaan häiriön syvyydestä, miten paljon narsistinen henkilö projisoi omaa käyttäytymistään toiseen, -iin. Uskoisin että se joskus on myös ainoa keino tarkastella asiaa - itsen ulkopuolelta, jonkun muun tekona. Siksi totuuden voi ottaa haltuunsa: tapahtuma on totta, vaikka syyllinen onkin muu.

        Valheen myöntäminen on kova juttu joka ei pysty rehellisesti kohtaamaan itseään (etenkään syyttävää kumppania). Kerran olen tälläiseen ihmetapahtumaan törmännyt. Mutta sen (valheen) myöntäminen aiheutti vain koko joukon sanktioita kohdistettuna minuun; alkaen erilaiseista syyllistämisyrityksistä ja koskei ne purreet minuun, järjestäen asioita, joista kärsisin. Naamioita et nimittäin saa mennä riisumaan ilman lupaa, se on motiivi kostolle.

        Mitä orava sanoit puidusta, niin voithan olla oikeassa: kaikki on käsitelty mitä omasta suhteestasi tahdot kaivella. Mutta kyse ei ole yksin siitä, millainen kumppanisi oli narsistisuudessaan. Suhteen toinen osapuoli olit sinä ja sinun omiin narsismiin kohdistautuneet loukkaukset tai niiden yritykset on se avainsana olemassaolollesi ja kirjoituksillesi. Sosiaalisessa kanssakäymisessä myös se minuus (vuorovaikutus ei synny yksin, eikä siis ole yksin toisen määriteltävissä) on aina kohdattava uudelleen ja uudelleen. Millaiseksi se muodostuu ja hiotuu kaltoinkohtelukokemusten jälkeen, on tietysti yksilöllistä.

        Pohdittavaksi sinulle ja kaikille muillekin:

        Onko ihminen vapaa kaikista ulkoapäin tulevista loukkausyrityksistä sitten, kun on käsitellyt sen tietyn tapahtuman (esimerkiksi narsistiseksi mieltämänsä suhteen) elämässään?

        Jos tämä keskuudessane narsistiksi epäilty suostuu, voimme yhdessä käydä todisteluaineistoa läpi?


      • sdflklhj kirjoitti:

        Jos tämä keskuudessane narsistiksi epäilty suostuu, voimme yhdessä käydä todisteluaineistoa läpi?

        Kommenttisi on postattu minulle. Ehken ymmärtänyt kysymystäsi oikein, mutta se oli erikoisesti muotoiltu.

        Minua ei ensinnäkään tarvitse teitillä. Ja jos luet huolella kirjoituksiani, tiedät tarkalleen, että harvemmin nykyään keskustelen "juuri siitä tietystä henkilöstä"(josta en ole kiinnostunut) vaan yleisellä tasolla. Minua kiinnostaa ihmisen käyttäytyminen yleensä ja näen, että narsisteja piirteitä on meissä jokaisessa. Miten se kulloinkin käyttäytyy, onko setervettä itsekkyyttä vai toista kaltoinkohtelevaa jne. Narsismi aihealueena kun lähtee tarkalleen siitä omasta pienestä ja söpöstä navan ympäristöstöstä.

        Jos kommenttisi taas oli postattu muille kirjoittelijoille, niin heillekin saattaa olla aivan yhtä tärkeää keskustella siitä omasta kokemuksestaan, kuin ilmeisesti sinun kovistella sitä todistusaineistoa. Silloin täytyy kysyä lempeästi: mihin sinä sitä tarvitset? Ja kai sinä sen ymmärrät, ettei näitä kokemuksia todellakaan jaeta kaltoinkohtelijaksi koetun ihmisen kanssa?

        Moni meistä pitää elämää arvokkaana asiana. Älä pilkaa sitä elämänhalua.


    • Miksi ihmeessä olisi

      "Onko ihminen vapaa kaikista ulkoapäin tulevista loukkausyrityksistä sitten, kun on käsitellyt sen tietyn tapahtuman "

      Miksi ihmeessä olisi? Ainahan sitä kaikki laittaa jonkun suodattimen läpi, että onko jutussa perää vai ei.

      • Niin juuri, suodattimen!

        Mutta ei liene aivan samantekevää, millaisen suodattimen?

        Mitä sen suodattimen täytyy edustaa?


      • kaunishantainenorava
        elisakettu kirjoitti:

        Niin juuri, suodattimen!

        Mutta ei liene aivan samantekevää, millaisen suodattimen?

        Mitä sen suodattimen täytyy edustaa?

        Suodatin onkin hyvä sana. Kun narsistin päästin lähelleni minulla ei ollut suodatinta, olin elämänvaiheessa, jossa olin naiivi kuin lapsi.

        Nyt viimeaikaisten tapahtumienkin takia olisin voinut loukkaantua, mutta en. Koska osasin taas etukäteen suodattaa asioita.
        Kunhan suodattaa "oikein" eikä niin ettei enää ikinä laske ketään tarpeeksi lähelle, "satuttamaan."


    • Orava tuossa puh.

      "Mitä sen suodattimen täytyy edustaa? "

      Orava tuossa puhuikin "oikein" suodattamisesta. Onhan tuollainen mielensuodatin monimutkainen juttu. Ja on ihan hyvä kysymys mitä sen suodatuksen pitää edustaa.

      Mielestäni ensin vaikka sen, että kuka sanoo ja missä, sitten ehkä seuraavaksi vasta sen mitä sanominen sisältää. Tilannetaju yleensä on tärkeä. Pelkkä haukkuminen on yleensä aika ruma tapa ilmaista asioita, ja olen huomannut isestäni, jos saan suoraa huonoa palautetta, se tekee varmasti aika pitkä mutkan ensihäkeltymisestä toivuttuani... Eli haukkuminen kiertää minut kaukaa. Mietin kuka, mitä ja miksi...

      Jos jutussa on perää, otan tietysti onkeeni, mutta palautteen antajaan on syntynyt varauksellinen suhde. Jos taas tulee positiivista palautetta ihan suoraan, se tekee myös lenkin, mutta ei ehkä yhtä pitkää : ). Positiivinen palaute tahtoo asettaa paineita, riippuen tietysti mistä se tulee. Joskus kuittaan senkin tarpeetomaksi ( en tietenkään näytä sitä).

      Vielä minulla ei ole kokemusta esim. uudesta suhteesta narsistin jälkeen. Seuraavasta on pakko tulla melkoisen mielenkiintoinen tämän kokemuksen jälkeen.

      Varsinainen narsisti on vääjäämättömän narsistisuodattimen takana... En voisi estää itseäni reagoimasta siten kun reagoin, vaikka yrittäisin. Toisaalta ei ole mitään syytä yrittää muuta, koska hän on narsisti niin siitä on hänellekin etua. Emme pystyisi tapaamaan muuten. Usein hän saa minut kuitenkin nauramaan, ja myös minä hänet...

    • Kauhistus! = - o

      " Kun narsistin päästin lähelleni minulla ei ollut suodatinta, olin elämänvaiheessa, jossa olin naiivi kuin lapsi."

      Kauhistus! = - o

      Ihan samat sanat. Kauheaa. Tajuan nyt, että minullakaan ei ollut minkäänlaista suodatinta ja olin myös naiivi kuin lapsi.

      Olen jotenkin tajunnut jotain tuollaista, mutta nyt, kun luin sen sinun kirjoittamanasi, tajusin, että noin se oli. Miksi sinä luulet, että sinä olit niin hyväuskoinen?

      Minä ajattelen, että pitkä seurustelusuhteeni, jossa perusluottamus kumppaniin oli kunnossa, oli rapauttanut puolustusjärjestelmäni. Salaa mielessäni olin haaveillut viriilistä rakastajasta, josta ei fyysistä vetovoimaa puuttunut ja joka antautuisi leikkiin täysillä... Että hyvä ettei ollut kylttiä valmiina: sisäänkäynti tästä...

      Eli hyvin vaarallista myös senaikaiselta miesystävältäni jättää minut monin tavoin niin vähälle huomiolle. Hän oli valmis jakamaan kanssani maallista hyvää ja oli avokätinen, jonka tulkitsin välittämiseksi, mutta ne työkiireet...

      • kaunishantainenorava

        "Olen jotenkin tajunnut jotain tuollaista, mutta nyt, kun luin sen sinun kirjoittamanasi, tajusin, että noin se oli. Miksi sinä luulet, että sinä olit niin hyväuskoinen?

        Minä ajattelen, että pitkä seurustelusuhteeni, jossa perusluottamus kumppaniin oli kunnossa, oli rapauttanut puolustusjärjestelmäni. Salaa mielessäni olin haaveillut viriilistä rakastajasta, josta ei fyysistä vetovoimaa puuttunut ja joka antautuisi leikkiin täysillä... Että hyvä ettei ollut kylttiä valmiina: sisäänkäynti tästä..."

        No näin juuri!! Aivan täysin samoin tapahtui.
        Itseasiassa olimme pitkän aikaa, vuosia, narsistin kanssa täysin ilman kontaktia. (vanhoja tuttuja, en tokikaan ollut tajunnut että hän on narsisti)
        Mutta sitten kun hän kuuli elämäntilanteestani - jonka olisi pitänyt olla sellainen että nimenomaan hän ottaa enemmän etäisyyttä. Seurani alkoikin kiinnostaa.
        Että olisiko siinä tosiaan olut jonkinlainen kokemuspohja hänellä.

        Tämä nyt on tällaista kovaa syyttelyä ja itsensä uhriuttamista. Eihän se niin ole tietenkään. Puolet on ihan omaa syytäni. Mutta kuten sanoin, olin hyvin naiivi silloin.


    • Voiko yleensä rakk.

      " Puolet on ihan omaa syytäni."

      Voiko yleensä rakkaussuhteen aloittamisesta "syyttää" ketään? Itseään? Toista? Kolmatta (itse vähän kallistun tähän...)?

      Myös mielestäni sanan "syyttää" voi ottaa käyttöön vasta, kun joku on mennyt pieleen. Sen jälkeen "syyllistä" mietin sen kautta, mikä on mennyt pieleen ja kuka sen on aiheuttanut. Ja kun narsistin kanssa vielä on aivan selvää, että hän ei lähtenyt edes sillä vakavalla mielellä suhteeseen, kun antoi ymmärtää... Vaan ainoa tapa elää hänellä on huijaaminen...

      No, minun ei tarvitse miettiä, onko narsistillani kokemuspohaa toisten suhteisiin tunkemiselle... se on hänen pääasiallinen harrastuksensa. Hän ei edes osaa aloittaa ns. omaa suhdetta. Hän menee aine jonkun toisen paikalle. Silloin kun entinen suhde on uhrilla vielä päällä, niin uhri tahtomattaankin vielä vähän sekoittaa sen aiemman ja narsistin. - Niin narsisti toimii.

      Siinä.

      • kaunishantainenorava

        Aivan totta. Täysin.
        Mutta en silti voi tai halua heittäytyä uhriksi. Aivan kuin itselläni ei olisi ollut mitään valtaa tilanteeseen. Uhriutuminen on muutenkin paha.
        Silloin ei asioita tule käsiteltyä kuten pitäisi, vaan tilanteeseen jumiutuu, pääsemättä jatkamaan elämäänsä normaalisti.
        Suhteissa on vastuu kahdella. Otan täyden vastuun ja syyllisyyden omasta osuudestani.
        En yhtään enempää, enkä vähempää.
        Vaikka hän tietysti olisi halunnut ja jankata minun osuudekseni enemmän. Syyllistää, kuten tekevät. Mutta siihen en taivu, ei tarvitse.
        Vastuu omista teoista pitää mielestäni silti ottaa.


    • Ymmärrän mitä tark.

      "Suhteissa on vastuu kahdella. Otan täyden vastuun ja syyllisyyden omasta osuudestani."

      Ymmärrän mitä tarkoitat, kun sanot, että olisi uhriutumista antaa valta sille ajatukselle, että ei olisi itse ollut vastuussa siitä mitä tapahtui, edes niitä puolia.

      Itse taas nimenomaan koen päinvastoin, että olisin uhri enemmän, jos näkisin itsessäni jotain sellaista erikoisen omituista, joka ikäänkuin "oikeuttaisi" narsistin toimimaan niinkuin toimi.

      Olisin sillä kannalla, että syy on narsistin, ainakin meidän tapauksessamme. Se ei tee minusta uhria... Vaan itseasiassa jopa vähän sivullisen... En ollutkaan pääosassa siinä näytelmässä, vaan joku kuvajaiseni, jota narsisti luuli voivansa pyörittää siten kuin yritti... Todellinen minä nousi esiin kun narsistin huiputus paljastui.

      En oikeuta narsistin toimintatapaa koskaan. Enkä tule oikeuttamaan. Hän ei missään tapauksessa saisi toimia noin kuin toimii. Tuollainen huijari toimii lain rajamailla ja varmaan siellä väärällä puolellakin. Moraalini ei hyväksy hänen toimintatapojaan. Hän varmaan olisi valmis suuriinkin petoksiin, mutta ehkä hänen päänsä ei kestä... en tiedä. Suomalaiset naiset ovat ilmeisesti kuitenkin pääasiassa hyvinkin valppaana, onnekseen.

      Joten hänen hyväksikäyttönsä on toistaiseksi rajoittunut majailemiseen ja muuhun palveluun, jonka hän sitten maksaa ilmeisesti enimmäkseen seksillä.

    • Sellaisia satuja

      Narsisti ja valehtelu: aluksi järkyttää, sitten horjuttaa, sitten tajuaa, sitten ottaa selvää ja huomaa että mikään ei siis sitten yhtään mikään semmoisen tapauksen puheista eikä sen paremmin kirjoituksista ole totta. Kun jää valeesta tai oikeasta valeitten kasasta kiinni, ei narsu muutoin toimi kuin keksimällä entistä paksumpia valeita. Huh, huh. Jos olisivatkin vain viattomia satuja ei hätää, vaan kun eivät ole. Mielenkiintoista on se, että lopuksi kun saa sen pahanteostaan kiinni, vääntää ja kääntää, ja kas lopuksi se, joka saa sen kiinni onkin itse narsisti. Ja siinä missä jokun tavis jo pahoittelisi narsu ei häpeä ei sitten koskaan. Ainoa mikä sitä harmittaa on se, että jos toinen hoksasikin liian äkkiä siis pahanteko jäi joko yritykseksi tai sitten pahasti kesken.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      306
      3608
    2. 205
      2996
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2554
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1334
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe