Reaktiivinen niveltulehdus

Tyttö

Hei,

Isovarpaani turposi viikko sitten, nivel on todellä kipeä aamuisin ja iltaisin. Ei kärsi kunnolla astua. Samanlaisesta vaivasta olen kärsinyt syksyllä ajoittain, mutta en läheskään näin pahasti. Enkä käynyt silloin lääkärissä.

Kädessä on myös rystysten välissä, turvonnut, kipeä ja punoittava kohta. Kättä ei kärsi kunnolla viedä nyrkkiin.

Olen käynyt nyt lääkärissä ja verikokeet otettu (crp ja reuma). Crp on normaali ja reumatekijää ei ole. Seuraavaksi menen röntgentutkimuksiin.

Kevyt liikunta tuntuu auttavan varpaaseen ja käteen.

Voiko olla reaktiivinen niveltulehdus vaikka tulehdusarvot ovat normaalit? Viimeisen vuoden sisällä minulla on ollut myös erilaisia vatsavaivoja, jotka ovat kestäneet yleensä viikon. Ulkomailla kävin kaksi kuukautta sitten, mutta siellä minulla ei ollut vatsatautia ja käden kipu ilmeni siellä ekana päivänä. Varvashan oli oireillut jo aiemminkin.

7

4392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokueräs

      Voi hyvin olla reaktiivinen niveltulehdus. Välttämättä niveltulehdukset eivät lainkaan nosta tulehdusarvoja (kun jätetää pois laskuista bakteerien aiheuttamat tulehdukset - ne ovat muutenkin erilaisia).

      • Tyttö

        Tänään saan tulokset röntgen kuvista. Jos niissä ei näy mitään, mitä tutkimuksia minun tulisi vaatia? Aina ei voi luottaa, että lääkäri ottaa huomioon kaiken.


      • Jokueräs
        Tyttö kirjoitti:

        Tänään saan tulokset röntgen kuvista. Jos niissä ei näy mitään, mitä tutkimuksia minun tulisi vaatia? Aina ei voi luottaa, että lääkäri ottaa huomioon kaiken.

        Jos reumatekijät ja verenkuva on katsottu, eikä sieltä löytynyt mitään langettavaa ja röntgenkuvatkin ovat normaalit, niin hoitolinja on suositusten mukaan oireenmukainen hoito ja seuranta. Jos oireilu jatkuu 3 kk:n kuluttua pitäisi lähettää reumalääkärin arvioon. Tutkimuksesta riippuen 75-90 % reaktiivisista artriiteista paranee kolmessa kuukaudessa.

        Valitettavasti reumasairauksista helposti diagnosoitavia ovat vain ärhäkät ja tyypilliset tautimuodot. Lievemmät muodot vaativat usein pitkääkin seurantaa ennen kuin diagnoosi pystytään asettamaan. Sinällään on melko vähän yleispäteviä tutkimuksia, joita "kannataisi vaatia". Oireiden mukaan lähdetään tutkimaan. Mistään koko kehon skannauksesta ei ole hyötyä.

        Nivelkipujen taustalta saattaa löytyä liuta muitakin syitä kuin reumasairaudet. Minulta aikanaan tarkastettiin kilpirauhasen ja lisäkilpirauhasten toiminta, verensokeri ja jotain suolatasapainosta. Ne reumalääkäri tutkitutti varmuuden vuoksi. Tosiaan taustalla oli erittäin epätyypillinen niveltulehdussairaus, josta pystyttiin sanomaan 3 vuoden oireilun jälkeen, että on todennäköisemmin jotain reumaattista kuin ei ole.


    • 16ja9

      Mulla ei ole reumatekijää eikä röntgenissä näkynyt myöskään mitään. Vasta kun kerroin että mulla on vakuutukset ja haluaisin magneetti kuviin - ja sain sen lähetteen, löytyi nivelistä niin selkeät muutokset että nivelreuma diagnoosi tuli heti...

    • Tyttö

      Minun röntgenkuvista ei löytynyt mitään muutoksia. Reumalääkärille sain lähetteen. Varvas ei ole nyt niin kipeä astuessa, mutta turvotusta on nivelen kohdalla ja kipupisteet löytyvät kyllä. Kädestä rystynen taas pahempana :( Kättä ei tosin kuvattukaan. Tuntuu, että kipu vaihtuu aina varpaasta käteen ja toisinpäin. Molemmat harvoin yhtä kipeitä samaan aikaan. Turvotus ei häviä kummastakaan.

      Kerroin lääkärille omista epäilyistäni reaktiivisen niveltulehduksen suhteen ja lääkäri sanoi, että siinä pitäisi olla koko vatsavaivoja myös.

      Reumalääkäri kahden viikon päästä, joten sinne asti on käytettävä omia hoitomuotoja.

    • Tyttö

      Nyt olen käynyt reumalääkärillä. Sain kortisonia molempiin, rystysen ja varpaan niveliin. Lääkäri epäili seronegatiivista nivelreumaa. Mulla ei näy verikokeissa mitään, eikä röntgenissä.

      Varpaan nivel ollut turvoksissa syksystä lähtien, miten nopeasti nivelreuma tekee tuhoa nivelissä? Mulla ei näkyny vielä mitään. Onko tämä seronegatiivinen nivelreuma jotenkin helpompi muoto?

      Hoidetaanko reaktiivista niveltulehdusta myös kortisonipistoksin? Käden rystyseen mulla kortisoni auttoi heti seuraavana päivänä. Varvas ei ole kipeä, mutta edelleen turvoksissa. Tosin pistoksesta aikaa vain pari päivää.

    • ReaktiivinenArtriitt

      Mulla todettu reaktiivinen artriitti syksyllä -11 (reumalääkärillä). Tulehdusarvot aina ok. Tulehduksia ollut polvessa, iso varpaassa, peukalossa, ranteessa ja leukanivelessä. Ultrassa näkyi 'tulehdus', röntgenissä vain kerran näkynyt (kun ollut paljon nestettä). Viikon päästä uusi aika reumalääkärille. Aluksi tulehdukset alkoivat vatsataudin jälkeen(salmonella) sekä ihotulehduksen jälkeen.Nyt tulevat jo 'ihan muuten vaan'.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe