Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Moottorin check merkkivalo palaa

hynymies

Hyundai sonata 2007vm diesel ja automaatti vaijteistolla.

Moottorin Check-valo syttyi ja jäi palamaan.
Moottorin tai muutenkaan auton toiminnassa en huomannut mitään normaalista poikkeavaa.
Ajoin auton parkkiin ja sammutin auton ja annoin vähän aikaa moottorin jäähtyä, hetken päästä starttasin auton ja sama vikvalo jäi päälle.

Onko muilla vastaavia kokemuksia tai tietoa jääkö vika jonnekkin muistiin ja täytyisi nollata jostain.

Joka tapauksessa varasin huoltoajan, mutta aika on vasta viikon päästä ja ajattelin kysellä mielenkiinnosta mistä vika voi mm:ssa johtua ja voiko olla vakavaa?

31

13501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole vakavaa

      Johtuu pakokaasujen takaisinkierrätys EGR venttiilistä, joka nokisena alkaa jumittelemaan. Mekaaninen osa, jossa jousitettu venttiili. Osa on täysin puhdistettavissa pesemällä jollakin nokea hyvin poistavalla aineella.

      Sijaitsee moottorin takaosassa kuskin puolella, moottorin suojakotelon alla.
      Venttiilin irrottamiseksi pitää irrottaa myös pakosarjalta tuleva osa ja pari vesiletkua (jäähdytysnestettä joutuu yleensä lisäämään lopuksi) ja johtoja. Harrastelijalta 30min -1h työ, jos tietää, mitä tekee.

      Itselläni valo alkaa palaamaan yleensä keväisin, aluksi saattaa myös itsestään sammua jopa päiviksi. Lopuksi valo palaa jatkuvasti ja moottori vastaa huonommin kaasuun, mitä ei välttämättä huomaa. Itselläni puhdistustarve ilmenee noin vuoden välein.

      Valo sammuu itsestään, joskin ei välittömästi puhdistuksen jälkeen. Valon sammumiseksi järjestelmä oletettavasti tarvitsee jonkin aikaa kelvollisia mittausarvoja, joten itselläni valo sammuu n. päivän kuluessa puhdistuksesta.
      Vikakoodeja ei asiasta näyttäisi jäävän järjestelmään.

      Kerro toki, mitä huolto tuli maksamaan ja mitä kaikkea huolto koki tarpeelliseksi uusia tai tehdä?

      • tyytyväinen

        minulla Egr-venttiili välillä jumittaa. Kävin vmautojakone.fi kaveri testerillä aktivoi sen niin alkoi toimimaa. Lahdesta jokimaan risteyksestä 10km helsinkiin päin. tekee huolto hommia edullisesti 40€ / tunti tai sopimuksen mukaan. ottaa vikakoodien luvusta ja nollauksesta 20€ jos esim: aktivoi komponentteja ottaa 50€ mutta monesti auto voi sillä jo alkaa toimimaan. Ilmastoinnin huollot alk.50€ pitihän se huoltaa samalla kun halvalla sain.


      • basisti

        Kerrankin asiallinen vastaus.
        Minulla Omegassa 2002 sama juttu, että välillä palaa check engine valo, kun moottorin ollessa kuuma käynnistää. Valitettavasti olen tyhmä muusikko, niin en tajua autoista ihmeempää ja huollossa autoon tehtiin vuosihuolto ja katsastuskin heilahti läpi vinkumatta. Silti palaa se valo startatessa aika usein ja ainoastaan kun moottori on lämmin?

        Terv. fenderin kopio


      • basisti

        Kerrankin asiallinen vastaus.
        Minulla Omegassa 2002 sama juttu, että välillä palaa check engine valo, kun moottorin ollessa kuuma käynnistää. Valitettavasti olen tyhmä muusikko, niin en tajua autoista ihmeempää ja huollossa autoon tehtiin vuosihuolto ja katsastuskin heilahti läpi vinkumatta. Silti palaa se valo startatessa aika usein ja ainoastaan kun moottori on lämmin?

        Terv. fenderin kopio


    • k0upp3
    • k bhyuibv

      Vai egr venttiilejä pesemään. Sehän on nykyautoilua parhaimmillaan - kinnereissä! Oikeissa autoissa ei pako- ja imusarjoja availla fairyhommien vuoksi.

      • citikk4

        niin, vag puolella taas tehdään moottorihuuhteluita "normaalina" toimenpiteenä longlife huolloissa.. tapansa kullakin


      • Paljon maileja!
        citikk4 kirjoitti:

        niin, vag puolella taas tehdään moottorihuuhteluita "normaalina" toimenpiteenä longlife huolloissa.. tapansa kullakin

        Ja vaihdellaan jakopäitä ja hikoillaan vaihteistomystiikan kanssa. Ja tohjoissa kuulemma löytyy malleja, joissa ei niin kauhean vanha auto on ehtinyt persoksi öljylle, männänrenkaita vaihdellaan (ainakin joku konemalli on kuulemma ollut sellainen). Ja taksikuskipuolella on eräitten volvojen suutinongelmista ollut puhetta, että jokusenkin kerran saa tuoreella pirssillä poiketa pajalla. Jne. Korealaisilla näyttäisi aikuisten oikeasti olevan kattavan kestävä laatu. Pitää uskoa, että korealaistenkin tuotteet ovat vain ihmiskäsistä kotoisin, eli vikoja tulee. Mutta kokonaiskuvassa näyttäisi siltä, että hyvin huolettomasti mennään. Sonatasta varsinkin on jo paljon kokemuksia. Pääasiassa hyviä!


    • Check Engine

      Jos autossa on hiukkassuodatin, niin kuin oletettavasti on, saattaa ko. merkkivalon syttyminen kieliä siitä, että hiukkassuodatin on alkanut tukkeutua ja paine-ero pakoputkistossa kasvaa. Tukkeutuminen johtuu siitä, että kovilla pakkasilla pakoputkiston lämpötila ei nouse pitkään aikaan niin korkealle, että noki palaisi pois hiukkassuodattimesta. Automaatilla tämä tapahtuu erityisesti, jos ei tule ajettua ajoittain käsivalintaa käyttäen, jolloin kierrokset nousevat ja pakoputkisto lämpenee normaaliin lämpötilaansa. Omassa Sonatassa vm. 2008 tällainen tapahtui helmikuussa pitkäaikaisten kovien pakkasten aikana, vaikka ajan n. 60 km työmatkaa päivittäin. Huollossa nollasivat vikakoodin ja neuvoivat ajamaan kovemmilla kierroksilla=pienemmällä vaihteella moottoritiellä pitkähkön matkan, jotta hiukkassuodatin lämpenee ja polttaa noet pois. Tein sen ja toistin homman silloin tällöin pakkasten aikana ajamalla käsivalinnalla ja pienemmällä vaihteella pätkiä matkasta. Se konsti tepsi eikä ole valo enää syttynyt.

      • Ei ole vakavaa

        Itsekkin sain aluksi sammumaan valon pienillä vaihteilla kierrättämällä, mutta itselläni osottautu varsin lyhytaikaiseksi iloksi. Ei tarvinnut kuin reilut 100km matka-ajoa ja valo paloi taas. Hiukkasuodattimen ohella koneen kierrättäminen tuo painetta EGR venttiilille, mikä voi vähän auttaa jumittumassa olevaa osaa.

        Itselläni valon palamisen syy on ollut täysin EGR venttiilistä kiinni, hiukkassuodattimen polttojen kanssa ei ongelmaa ole ollut.

        EGR venttiilin irrottaminen selvensi asiaa, venttiili täysin jumissa noesta.
        Huolellisella pesulla jousitettu venttiili lopulta irtosi ja alkoi liikkua kuten kuuluu.
        Vuoden pysyy valo pois puhdistuksen jälkeen itselläni (paljon matka-ajoa).


      • Check Engine
        Ei ole vakavaa kirjoitti:

        Itsekkin sain aluksi sammumaan valon pienillä vaihteilla kierrättämällä, mutta itselläni osottautu varsin lyhytaikaiseksi iloksi. Ei tarvinnut kuin reilut 100km matka-ajoa ja valo paloi taas. Hiukkasuodattimen ohella koneen kierrättäminen tuo painetta EGR venttiilille, mikä voi vähän auttaa jumittumassa olevaa osaa.

        Itselläni valon palamisen syy on ollut täysin EGR venttiilistä kiinni, hiukkassuodattimen polttojen kanssa ei ongelmaa ole ollut.

        EGR venttiilin irrottaminen selvensi asiaa, venttiili täysin jumissa noesta.
        Huolellisella pesulla jousitettu venttiili lopulta irtosi ja alkoi liikkua kuten kuuluu.
        Vuoden pysyy valo pois puhdistuksen jälkeen itselläni (paljon matka-ajoa).

        Varmaan näin on, että näistä kahdesta syystä nuo Check Engine -valon syttymiset johtuvat. Minulla valon syttyminen ilmeisesti aiheutui noen kerääntymisestä, Sinulla EGR-venttiilin jumittumisesta.

        Ensin voi kokeilla kierroksilla noen polttoa ja jos se ei auta, sitten EGR:n puhdistukseen.

        On ymmärrettävää, että kun pakokaasuja, joissa on nokea, kierrätetään pakopuolelta takaisin imupuolelle, ahtaisiin välyksiin tarttuu nokea, joka ajan myötä jumittaa venttiilin. Tuskin tämä on pelkästään Sonatan "ominaisuus", varmaan muissakin vastaavan rakenteisissa moottoreissa samaa ongelmaa on. Ja vaikka olisikin, eipä tuo kovin vaarallinen ole, kun muita korjauksia ei juurikaan ole.


    • hynymies

      p0741 oli vikakoodi, joka kuulemma liittyy vaihteistoon ja voi tulla isokin remppa.
      Kuittasivat vian eikä ole vielä palannu.
      Sanoivat, että mikäli vika palaa on tultava uudestaan.
      Pelolla odotellaan!

      • parra1960

        hah,minulla oli sama selitys ME-autossa,vaihdelaatikko vaan uusiksi,no joo
        myöhemmin ilmeni ettei vika ollut sielläpäinkään vaan happianturissa.
        Eipä kannata aina sumeilematta uskoa mahantuojan edustukseen.
        oispa ollut muuten kallis laatikko,(autom)


      • Kas vain
        parra1960 kirjoitti:

        hah,minulla oli sama selitys ME-autossa,vaihdelaatikko vaan uusiksi,no joo
        myöhemmin ilmeni ettei vika ollut sielläpäinkään vaan happianturissa.
        Eipä kannata aina sumeilematta uskoa mahantuojan edustukseen.
        oispa ollut muuten kallis laatikko,(autom)

        Sen verran näitä tarinoita kuulee eri merkeistä ja huolloista, että alkaa vähitellen naurattaa nämä ns. "korjaamot".

        Lisäksi todellinen korjaaminen, esimerkiksi jonkin anturin puhdistus ei ole kannattaavaa korjaustoimintaa. Sen sijaan uusien osien vaihtaminen sadoilla euroilla lienee hyvinkin kannattavaa.

        Itse olen ratkaissut ongelma selvittämällä ja korjaamalla viat itse. Nykyaikana diaknostiikka piuhat tietokoneeseen eivät maksa juuri mitään ja netti on pullollaan selvityksiä autojen vioista ja korjauksista.


      • Anonyymi
        parra1960 kirjoitti:

        hah,minulla oli sama selitys ME-autossa,vaihdelaatikko vaan uusiksi,no joo
        myöhemmin ilmeni ettei vika ollut sielläpäinkään vaan happianturissa.
        Eipä kannata aina sumeilematta uskoa mahantuojan edustukseen.
        oispa ollut muuten kallis laatikko,(autom)

        Jeesus tulee


    • Ozzy T.

      Omassa autossani (Sonata 2009 diesel automaatti, aj. 220 tkm) syttyi myöskin check- valo. Sain sen sammumaan irrottamalla akun kengän hetkeksi. Pysyi poissa monta viikkoa.
      Äsken mökiltä tullessa valo taas syttyi. Samalla auto ikäänkuin "nykäisi". Huomasin sitten ajon jatkuessa, että vaihde oli jumittunut 3 vaihteelle. Eikä vaihtunut pienempään, vaikka välillä peruutinkin. Mutta kun auto oli hetken sammutettuna vaihteet pelasivat sen jälkeen normaalisti. Valo tosin palaa edelleen.
      Kun auto oli huollossa, sanoin huoltomiehille, että tarkastakaa mistä johtuu epätasainen käynti tasakaasulla ajaessa. Vastaus oli, että ei löydy vikakoodia! Itse epäilen vahvasti tuota EGR- venttiiliä. Pitänee alkaa suunnittelemaan sen puhdistamista.

    • ainut vika

      Sonata check merkkivalo paloi ajoittain,motarilla alkoi nykiminen,ja nilkutin auton automaahan,puolentunnin kuluttua asentaja soitti,että 3 sylinterin puola oli loppu. maksoi jotain 150 euron tietämillä.

    • harri viitasaari

      minulla 2,4 bensa -04 check valo paloi. ja vika katkonainen yhteys happitumnnistimeen, sammutimme ja nyt ei vilä pala, voi olla liitos huono

    • vai mitä häh

      Älykääpiö on keksiny pakokaasujen kierrätys järjestelmän, ilmankin tultaisiin toimeen

    • pauke 1

      Sonatan mittaritaulun valaistus sammunut,siis nopeus ja kieppimittarin.Ainoastaan matka ja osamatka mittarin ruutu hieman valaisee. Missä mahtaa olla tämän sulake,kun säätö pyörästä kiertäminen ei tapahdu mitään. Olen juuri ostanut tuon ja mukaan tuli vain ruotsalainen ohjekirja.

      • Sonata Arctikka

        Itselläni myös tuo kiekkamittariongelma. Ostin auton muutama viikko sitten ja tähän asti päästelin ilman kierrolukumittaria.
        Kaverini naureskeli, että ei sonata kierrä niin paljoa että mittari pystyisi sen näyttämään. :)
        Kuitenkin, vika korjaantui mojovalla iskulla mittaritaulun yläpuolelle. Siis kunnon lossautus nyrkillä eikä mitään avokämmenläpsyjä.
        Hyvin toimii, eikä muitakaan vikoja ole ilmaantunut.

        Joo. Oikeasti varmaan kannattaa käyttää jollain autosähköäijällä. Jos on vaiks jotain mittaritaulun valoja palanut. Itse en ainakaan alkaisi niitä ronkkimaan.

        Tietysti jos tietää mitä tekee niin antaa paukkua vaan. Vähemmällä pääsee kun huoltaa kunnolla.


      • kauke
        Sonata Arctikka kirjoitti:

        Itselläni myös tuo kiekkamittariongelma. Ostin auton muutama viikko sitten ja tähän asti päästelin ilman kierrolukumittaria.
        Kaverini naureskeli, että ei sonata kierrä niin paljoa että mittari pystyisi sen näyttämään. :)
        Kuitenkin, vika korjaantui mojovalla iskulla mittaritaulun yläpuolelle. Siis kunnon lossautus nyrkillä eikä mitään avokämmenläpsyjä.
        Hyvin toimii, eikä muitakaan vikoja ole ilmaantunut.

        Joo. Oikeasti varmaan kannattaa käyttää jollain autosähköäijällä. Jos on vaiks jotain mittaritaulun valoja palanut. Itse en ainakaan alkaisi niitä ronkkimaan.

        Tietysti jos tietää mitä tekee niin antaa paukkua vaan. Vähemmällä pääsee kun huoltaa kunnolla.

        Sieltä kojelaudan vasemman puoleisesta päästä löytyi nämä sisä sulakkeet. Lähes 40 kappaletta, joista yksi oli kärähtänyt. Kuskin puoleinen ovi täytyy siis olla täysin auki, että pääsee sen luukun avaamaan, ei tarvitse työkaluja vetää vain sormin luukun auki.

        Mittari valo ei ole tarkoitettu palaa päivä ajossa, vaan vasta kun vivusta käännetään parkit ja ajovalot päälle.
        Näin säästetään päivä aikaan mittaritaulun lampuja, kun ne ovat hieman hankalammat vaihtaa.
        Nerokasta!!!


    • Korean kostaja

      Minulla -02 vuoden Sonatassa paloi myös check-merkkivalo jo sitä ostaessani liikkeestä. Käytettynä siis. Auto ei ollut kallis ja myyjä sanoi vikojen tulevan kaupan päälle.
      Jee, kyllä pihin suomalaismiehen lompakko nyt kiittää. Koeajossa auto toimi hyvin, eikä mitään moittimista ollut.

      Myöhemmin kuitenkin check-valo alkoi vilkkumaan ja auton tehot laskivat tuntuvasti.

      Sontsa myös hyytyi kaasua painaessa ja täytyi nostaa jalka polkimelta, että sai taas vauhtia.

      Joku (omien sanojensa mukaan) kova Hyundai-mies neuvoi, että ottaa akusta miinuskaapelin irti 15 sekunnin ajaksi niin merkkivalo katoaa.
      Näin myös kävi, mutta eikös ne valot usein tarkoita sitä, että siellä konepellin alla on joku hätänä?
      Auto alkoi myös piipittämään kun kytkin kaapelin takaisin. Hienoa siinä kerrostalon parkkiksella aamuvarhaisella piipitellä sitten.

      Mutta..

      Auto vastaa taas kaasuun ja kiihtyykin ihan niinkuin vain 2.0 doch nyt vaan kiihtyy, ainakin vielä.

      Ja kaikkein kummallisinta tässä on se, että kaverini vikakoodinlukija näyttää auton toimivan normaalisti. Siis ilman vikoja, vaikka valo silloin lukuhetkellä paloikin. Varmaan mittarissa vika. Vai mitä?

      • uudempi hyundai

        Kaikista häiriöistä ei tule vikakoodia vaikka valo palaa tai sitten lukulaite vain ei osaa lukea koodeja tarpeeksi kattavasti.

        Ja koska auto meni vikatilaan eli tehot rajoittuivat turvalliselle tasolle, jokin on ollut pielessä.

        Huono akku tai reistaileva laturi saattaa saada aikaan vääriä vikavaloja, kun jännitteet ovat väärällä tasolla.

        Itse tekisin tuollaiselle vanhalle bensa-autolle seuraavaa:
        - Suihkuttelisin konehoneessa liittimet läpi niille tarkoitetulla suihkeella
        - MAF ilmamassamittarin puhdistus sille tarkoitetulla suihkeella. MAF aiheuttaa paljon käynti / teho ongelmia autoon kuin autoon, kun on likainen.

        Näiden asioiden jälkeen alkaisin vasta etsimään oikeita vikoja.


    • Santa Fe

      Santa Fe -06 dieselissä Check -valo syttyi ja kierrokset rajoittui n 2800:aan. Merkkihuollossa lukija näytti dieselpumpulla olevan jonkun venttiilin olevan tukossa. On kuulemma kahta mallia -irroitettava ja pumpun sisään rakennettu- Onneksi ehdottivat ,että veisin Deltalle, josta auton olin juuri ostanut. Voi olla niin kallis remppa... Deltalla asia oli Kiojen huollossa tuttu. Polttoainesuodatin vain vaihtoon ja asia ok. Laittoivat ostotakuuseen ja siinä se kallis remppa :) eli nuo mittalaitteet voivat ehdottaa joissain tapauksissa hakemaan vikaa merta edempää. Ilman merkkivaloja vaivaan olisikin heti vaihdettu suodatin. No, tästä vuosi aikaa ja eilen Hyundai jätti sitten tienposkeen kovan kalinan kanssa. 63000 km ja ilmeisesti tuli venttiilivika. Nyt kärsitään.

      • Santa Fe

        Siis 163000 km ;))


      • SantaClausFe
        Santa Fe kirjoitti:

        Siis 163000 km ;))

        Harmin paikka. Kirjoittele kuitenkin tänne mikä koneessa oli vikana niin siitä voi olla apua jollekin kohtalotoverille.


    • Huyndai ok

      Vanha pieru, monen ja nykyisen sonatan omistajana: Melkein aina vikana kampiakselin päässä oleva tunnistin, eivät aina edes m-korjaamoissa tätä totea.

    • pissaa silmään

      Johan on ihme korjaamo, pitäis olla kunnon testerit käytössä vai kusettaako ne kuluttajaa?

    • Anonyymi

      Hyundai Coupe cm.2003 100kw (136hp)

      Sama vika moottorin check-valo palaa. Kerran nollattu, alkoi uudelleen muutaman päivän jälkeen. Sammui sitten itsestään, syttyi jälleen muutaman päivän kuluttua. Onko ehdotuksia mistä aloitan purkamaan, tms.

      • Anonyymi

        Kantsis puhdistaa lambda tunnistimet niistäkin voi olla hyötyy :)) joskus katti menee tukkoon esim jos moottori kuluttaa öljyy vuosia.. ja voishan tankkiin heittää bansan joukkon puhdistus ainetta..mitä itse välillä käytän hynyssä:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe