Mikä työvaloksi kylmään ulkovajaan?

Varjotonta valoa

Pitäisi saada työtason (n. 1,4 m leveä) yläpuolelle jokin työvalaisin, koska askartelen siellä joskus pikkutarkkoja juttuja. Vaja on kylmä talvisin, mutta työvalo olisi hyvä saada päälle silloinkin.

Loisteputki?
Joku led-juttu?

Kelpaako tuollainen halpahallin pitkä loisteputkivalaisin pakkaseen?

10

3399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rr

Kaikki kelpaa!

• ostin kymmenen

Kaikki käy, mutta 2 kertaa 49 W, T5 loisteputkivalaisin antaa hienosti valoa. Määräysten mukainen, ulkotilaan sopiva. Oliko se 64 luokka. Pitkä ja ohut. Halpa.

• T5T5T5

T5 lamppu ei ole parhaimmillaan kylmässä ja yleensäkin purkauslamput menettävät osan valotehostaan kylmissä olosuhteissa. Halogeenilamppu tavallisen hehkulapun tilalle on kylmään hyvä vaihtoehto tai sitten vielä kallis LED lamppu

• Valovirta

Kyllä halpahallin IP65-luokan loisteputkivalaisin on sopiva. Pakkasella valontuotto on aluksi huono, mutta lämmetessään valoa tulee kyllä todennäköisesti riittävästi. Kovimmilla pakkasilla ei mitään tarkkuusjuttuja voi tehdäkään.

• tupla T5

IP65 T5 loisteputkia saa myös "pakkasenkestävinä".
      Semmonen juttu tuli vielä mieleen, että ei kai tämä aloittaja paukkupakkasilla tee hommia siellä ulkosuulissa. Taitaa siellä suulissa olla kesäillan viileys, ja muukin viileys, kun haluaa laatuaikaa siellä viettää.

• LeD iT Bee

Led nauhaa kylmä valkoinen.Liimaile johonkin U-kouruun ettei paista sivusta silmiin. Yksi viidenmetrin kieppi jos osaat juotella niin saat kolme nauhaa pöydän päälle. Jos askartelu ei kiinosta osta LED putket

• kylmät. asentaja

Eikös se kylmään ulkotilaan sallittu LED- nauha ole aika kallista

• Tärkeysjärjestys.

Valoteho/värilämpötila

Siinä taas muutamakin amiksen käynyt "sähköasentaja" antoi neuvojaan. Kaikki riippuu, millaista valoa tarvitset.

Ensiksikin valaisimen tietenkin pitää olla tuollaisiin olosuhteisiin suunniteltu, siitä nuo IP- numerot. 44 riittää sisätilaan.

Toisekseen pitää miettiä, paljonko valoa tarvitset. Yleisvalona tavallinen, yksiputkinen loisteputki riittää pienessä tilassa pitkälle, todella tarkkoihin töihin sitten erikseen oma kohdevalaisimensa.

Ja se kaikista tärkein on värilämpötila. Neutraali, päivänvaloa vastaava lamppu on noin 5000- 6000 Kelviniä. Pienemmät numerot tarkoittaa keltaista, liian lämmintä valoa ja suuremmat numerot, kylmää, sinertävää valoa.

Tää viimenen on mulle itelle erittäin tärkeä asia. Olen ammattigraafikko ja työskennellyt nuorempana painotaloissakin. Aivan turha tehdä yhtään mitään väärässä valossa mun hommissa. Jos teen duunin keltaisessa valossa ja asiakas näkee sen sitten omassa, sinertävässä valossaan, ei puhuta samasta asiasta. Mä siis työskentelen värien, pikseleitten, hiusviivojen, rasteripisteiden, pikseleitten kanssa ja väritoisto on mulle tärkeimpiä asioita. Sivumennen mainittuna, tää mun tietokoneen näyttö on pirun kallis ammattinäyttö, kalibroituna ja kaikki vehkeet on mitattu aina densitometrillä, sekä työhuone on Mynselin harmaa :D

Itellä ollut vuosikymmenet kotonakin kaikki valot päivänvärisiä, siis noin 5000 Kelviniä. Kaikki muu vääristää värejä aivan liikaa. Tämä nyt on asia, mitä jostain uhme syystä ei näille "sähköasentajille" opeteta edes kolmivuotisessa ammattikoulussa, ne jauhaa vaan IP- numeroitaan ja wattejaan ja sulakkeittensa amppeereita. Sitäpaitsi, mulla ei ole nytkään valot päällä, koska tykkään tehdä töitä ilman haitallisia heijastuksia. Kun ikkunaverhot on auki tai valot päällä, kone pitää kalibroida eri tavalla....

Ja kai tiedät, sun on pakko ottaa tuollainen "ammattimies", luvat omaavan sähköliikkeen kautta vetämään joku metri johtoa ja naulaamaan pari naulaa ja käyttämään porakonetta, muuten asennus on laiton.

Itellä tuli sun tapauksessa mieleen sellainen perinteinen ketjuilla alas laskettava loisteputkivalaisin mieleen, sen saa alas, kun tekee tarkempaa, ylös, kun tarvitsee yleisvaloa. Loisteputki erikseen, melkein kaikissa lampuissa on vakiona halvin mahdollinen keltaista valoa antava loisteputki. Mutta erillinen työvalo, se on paras ratkaisu aina.

Loisteputkessa huonot puolensa, tahtovat hyytyä jos kovin kylmää. Led toimii hienosti nimenomaan kylmässäkin, mutta tällä hetkellä laadukkaat ja etenkin päivänvaloa antavat led- lamput on aivan älyttömissä hinnoissa.

• 22

"Ammattigraafikon" ei pitäisi sotkeutua sähköasennustekniikkaan ja sen opettamiseen ammattikoulussa. Asentajien tehtävänä on asentaa, ei suunnitella. Kouluissa puhutaan aivan varmasti värilämpötilasta, värintoistoindeksistä, valonlähteistä, valaisimien liitäntälaitteista ja heijastimien valokuvioista. Kuuluvat valtakunnalliseen sähköalan perustutkinnon opetussuunnitelmaan. Harva opiskelija koulun jälkeisessä työelämässä joutuu valaistusasioiden kanssa tositoimiin, koska suunnittelut tekee tavallisesti suunnittelutoimisto ja asentaja vain ruuvaa suunnitelmien mukaan työmaalle toimitetut tavarat paikoilleen.

Lämmittämättömän varaston valaisimeksi riittää IP21, mikäli ei ole pölyn kerääntymisen vaaraa.

• Sähköhärö

Kylmään sisätilaan kannattaa kumminkin lähteä pistämään niitä esim. IP44 kalusteita, kun tuppaa ajan saatossa nuista pienmmän luokituksen vehkeistä muovit haurastua, varsinkin jos pääsee pakkasen puolelle sisälämpötila.

Itselle ei opetettu kyllä ammattikoulussa värilämpötiloista hölkäsenpöläystä yhtään mitään, mutta netistähän noita arvoja löytyy, myös hieman itseopiskeltuna.
        Välttämättä vika ei aina ole siinä sähkärissä ettei saa oikeita valaisimia/lamppuja, koska Suomen kansa tuntuu rakastavan sitä kusenkeltaista hehkulamppuvaloa ja jos yrität myydä vaikka miten isoin ylisanoin päivänvaloa, niin noin 29 asiakasta 30:tä tuppaa valitsemaan sen halvemman ja tutumman 3000K loistelampun jne.... Ehkä tuurilla saa ujutettua 840 loistelamput, mutta nekin asiakkaiden mielestä liian valkoiset/siniset...
        Eriasia tosin jos asiakas itse perehtynyt valaistukseen (useimmiten silloin kyllä myös on hommattuna (valaistus)suunnittelija.) niin olen myös itse joutunut korjatuksi ja saanut hyödyllistä lisäinformaatiota-

Kovin moni ei kuitenkaan joudu vastaavaan tilanteeseen kotonaan kuin "Tärekeysjärjestys" ja silloin useimmiten vaihtoehtona on joku muu valaistuslähde kuin 100ra indeksin omaava poltin.

Tärkeysjärjestykselle vielä, eikö se ole ihan kiva että sähkömiehet huolehtivat amppeereista, wateista ja sun muista sähkön käyttäytymisen pienistä, mutta merkityksettömistä? asioista, jos ei huolehtisi niin saattaisi käydä niinkin että se sinun helevitin kalliilla ostettu monitorisi ei välttämättä tykkäisi kovin isosta jänniteheilahtelusta, virtapiikeistä tms?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      718
    Aihe