Johnson 3 hv 1963 (2-pyttynen)

-Aapo

Uusi ongelma syntyi entisöinnissä. Viime kesänä kone vielä pyöri ihan ok(potkuria pyörittämällä). Nyt jatkoin ko. moottorin kasaamista puolien vaihdolla. Puolat sain vaihdettua ja vauhtipyörän takaisin laitettua. Ongelma on nyt siinä että männät eivät liiku ja potkuri pyörii.Potkurissa ei tunnu olevan puristuksia laisinkaan. Onko alakerta mennyt jumiin vai missä vika. Moottori seissyt talven pukilla varastossa. Jos tähän joku viisas osaisi vastata...

5

1587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ykä2

Puolat ottaa kiinni vahtipyörään ja estää näin moottorin pyörimisen. Vauhtoehtoisesti kone ruostunut väärän säilytyksen seurauksena kiinni.

Jos potkuri pyörii tässä tilanteessa nahkeasti, voi olla potkurin ja keskiön välinen kumiliitos pettänyt. Kolmosessa ei mielestäni ole ollut vapaavaihteista versiota, joka voisi selittaa kyseisen ongelman.

• -Aapo

Juu käytin vauhtipyörän uudestaan auki ja katsoin josko siinä olisi ollut ongelma. Puolat oli kyllä oikein ja mahtuivat vauhtipyörän alla olemaan. Epäilen tuota ruostumista. Käytin myös kannen auki mutta männät ovat todellakin jumissa. Eivät liiku milliäkään. Kannen avattuani kokeilin tosiaan pyörittää potkuria mutta mitään liikettä ei männissä tapahtunut. Voisiko olla jopa kiertokanki poikki? Potkuri pyörii ilman mitään vastusta.Juu tässä mallissa ei ole vaihteita.

• Paniikki seis

Tilanne kuulostaa kyllä pahalta mutta annan muutaman mielipiteen sen pohjalta kun itse olen entisöimässä ja täysremontoimassa täsmälleen samanvuosikerran Evinrude Lightwin 3 hp konetta (teknisesti täysin samakone).En ole varsinainen moottorimekaanikko mutta olen jo kunnostanut aiemminkin yhden vastaavan koneen.
        Ensimmäiseksi; jos kone on kiinni moottoripukissa tms.,kippaa kone sellaiseen asentoon että sylinteripäät on ylöspäin.Sitten männänpäiden päälle öljyä ja annat olla viikon tai kaksi,kokeilet välillä jos alkaisi liikkua.
        Seuraavaksi irroitat alavaihteiston.Kannattaa nimittäin ensin tutkia onko vika kulmavaihteessa tai vetoakselissa.Alavaihteisto on kiinni rikiputkessa neljällä pultilla jotka ovat sen kavitaatiolevyn yläpuolella olevassa leveässä osassa,jossa on rikiputken ja alavaihteiston välinen sauma.
        Kun pultit on auki, heiluttelet varovasti alavaihteistoa,jolloin vetoakselin yläpään pitäisi irrota moottorilohkon alapäästä.Akseli yläpäässä on pituussuuntaiset boorit,akseli vain vedetään pois ja työnnetään paikalleen.Mutta VAROVASTI.
        Nyt jos kiinnität vetoakselin puolestavälistä vaikka ruuvipenkkiin,oikealla kädellä puidät vaihteistoa ja vasemmalla käännät potkuria,jos potkuri vielä pyörii, on kulmavaihde rikki.Joko se tuossa aiemmin mainittu vaihteen sisällä oleva muoviholkki tai sitten peräti ratas. Tai;vetoakseli on irronnut ALAPÄÄSTÄ.
        Jos näin on,sitten pitää jo kirjoittaa uudet ohjeet.Muutoin voi tosiaan olla kiertokanki poikki,sitten se on jo major remontin paikka.Onneksi näitä koneita on aikoinaan myyty suomessakin pilvin pimein,joten varaosakoneitavoi löytyä.
        Onnea projektille ja onnittelut hienosta entisöintivalinnasta,nämä ovat todella upeita koneita,jollaisia ei ole tehty enää vuosikymmeniin.

• -Aapo
        Paniikki seis kirjoitti:

Tilanne kuulostaa kyllä pahalta mutta annan muutaman mielipiteen sen pohjalta kun itse olen entisöimässä ja täysremontoimassa täsmälleen samanvuosikerran Evinrude Lightwin 3 hp konetta (teknisesti täysin samakone).En ole varsinainen moottorimekaanikko mutta olen jo kunnostanut aiemminkin yhden vastaavan koneen.
        Ensimmäiseksi; jos kone on kiinni moottoripukissa tms.,kippaa kone sellaiseen asentoon että sylinteripäät on ylöspäin.Sitten männänpäiden päälle öljyä ja annat olla viikon tai kaksi,kokeilet välillä jos alkaisi liikkua.
        Seuraavaksi irroitat alavaihteiston.Kannattaa nimittäin ensin tutkia onko vika kulmavaihteessa tai vetoakselissa.Alavaihteisto on kiinni rikiputkessa neljällä pultilla jotka ovat sen kavitaatiolevyn yläpuolella olevassa leveässä osassa,jossa on rikiputken ja alavaihteiston välinen sauma.
        Kun pultit on auki, heiluttelet varovasti alavaihteistoa,jolloin vetoakselin yläpään pitäisi irrota moottorilohkon alapäästä.Akseli yläpäässä on pituussuuntaiset boorit,akseli vain vedetään pois ja työnnetään paikalleen.Mutta VAROVASTI.
        Nyt jos kiinnität vetoakselin puolestavälistä vaikka ruuvipenkkiin,oikealla kädellä puidät vaihteistoa ja vasemmalla käännät potkuria,jos potkuri vielä pyörii, on kulmavaihde rikki.Joko se tuossa aiemmin mainittu vaihteen sisällä oleva muoviholkki tai sitten peräti ratas. Tai;vetoakseli on irronnut ALAPÄÄSTÄ.
        Jos näin on,sitten pitää jo kirjoittaa uudet ohjeet.Muutoin voi tosiaan olla kiertokanki poikki,sitten se on jo major remontin paikka.Onneksi näitä koneita on aikoinaan myyty suomessakin pilvin pimein,joten varaosakoneitavoi löytyä.
        Onnea projektille ja onnittelut hienosta entisöintivalinnasta,nämä ovat todella upeita koneita,jollaisia ei ole tehty enää vuosikymmeniin.

Suuri kiitos vastauksesta! Tässä tuli aika tyhjentävä vastaus. kokeilenpa ensin tuota ölyjämistä koska kone on siinä pukilla ja on helppo kääntää kellolleen. Jos ei auta niin alan purkamaan alapäätä noiden ohjeiden mukaan. Uskoisin että tuo vanhus saadaan vielä käymään. Ennen entisöinnin aloittamista oli maannut 25 vuotta kuusen alla. Papan vanha kone kyllä ansaitsee vielä vesille päästä. Kiitos sinulle!

• Olli-Isukki

Olin samassa veneessä viime kesänä. Sain kaatopaikalle menevän moottori haltuuni, en raaskinut antaa viedä kaatikselle. Siinä samoin männ'ät jumissa. Mutta avasin kannen ja vasara käteen ja vasaran varren kuminuolella naputtelin ja sain männät liikkumaan. Sain jopa käymään aparaatin, mutta kaasutinongelma on paikalla. Käynnistyy ja käy kun kastelee irtobensalla pytyt ja vetää narusta käy, on taas keväällä hommaa löytää vika, mutta vanhana teknikkona ehkä onnistru ja pääsen koettamaan merelle kaverin veneellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      124
      5211
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3688
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1594
    5. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1588
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1481
    8. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      31
      1411
    9. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1312
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      29
      1293
    Aihe