Tässä taas jatkoa keskusteluun :)
LA Heinäkuu 2012 :)
145
700
Vastaukset
Tänään Rv 26 1. :) Käytiin viime viikolla hankkii vaunut :) ja oon nii tyytyväinen niihin!! en millää malta odottaa et saan meiän pikkusta työnnellä niissä. Oon nyt monena yönä nähny unta meiän vauvasta. En mitää selkeitä piirteitä tai mitää sellasta, mut kuitenki. :) Mulla alkanu nyt sellanen aika et janottaa ihan kokoajan päivässä menee varmaa monta litraa vettä, mut onneks vesi kelpaa. Kun oon aina ollu aika huono juomaan vettä mut nyt se on ainoo mitä juon. siis janoon kyl mä aamusin juon tuore mehua ja ruoan kans maitoo. Mut en janoon juo mehuja mitää limppareit..
- Kapusha
Mullakin toi jano on seurana mukavasti,mut itekki aika huono ollu ton veden juomisen kans ni ihan hyvä vaan et tulee nyt sit juotua :)
Kävin tänään hakemas turvakaukalon ja vähän shoppailemassa vaatteita taas ;D Ei niit viel hirveesti oo. En jotenkin osaa yhtään hahmottaa,et minkä kokosia vaatteit pitäs minkäkii verran olla. Mul on muutamat bodyt 50cm ja sit aika paljon 56cm vaatteita nytten. Ku kuitenkaa en pelkästää äitiyspakkauksen vaatteil pärjää. Varmaan niit bodeja pitäs olla enemmän,mut siis jos vauva on 51cm syntyessään ni minkä kokosia vaatteita käyttää?:D Oon ihan ulalla!!!
Mäkin oon nähny paljon unia meijän pikkusesta jo :) Pari kertaa oon ollu synnyttämässä ja on ollu tosi helppoa :DD HAH!
Eniten oon nähny semmossia unia missä oon polttanu ja/tai juonu ja sit oon ihan kauhuissani ku herään et oon polttanu/juonu.
Mulla ei oo tupakan"tuska" vieläkään lähteny vaikka jo 6kk kohtpuoleen ollu polttamatta. Lähteeköhän se koskaan multa pois?:D Pelkään et sorrun heti ku vauva on ulkona,mut toivon et sillon ois niin paljon muuta ajateltavaa ettei se tulis mieleen.. Harmittas jos uudestaan alottas ku kerta päässy jo jotenkuten eroon! - jk
ninkö
Tänään tuli äitiys pakkaus! ihania vaattei ja kaikkee! :) Mulla myös ollu niis unis jotai synnytys unia ja sit kans et oon polttanu tai juonu, vaikka en oo koskaa polttanukkaa. Mut on sit helpotus et se oliki unta.
Mullakin ollu muutaman kerran noita juomis/tupakanpolttounia, ihan hirveet morkkikset jo unissa ja vielä sittenkin kun herää, mutta onneksi nopsaan taju, että unta se vaan on. Mut selvästikin tupakantuskia alitajusesti edelleen....
Mitä ootte mieltä äippäpakkauksen sisällöstä, vaatteiden väreistä jne?
Mun mielestä oikeen kiva, ehkä hiukkasen poikamaisempia jotkut vaatteet, kuten esim se laivabody.Munkin mielestä oli kans hiukan poikamaisia osa niistä, mut ei se mua haittaa, tykkään kuitenki niistä kaikista tosi paljon. Ja oli mulla muutenkin jo ite hankittuna muutama vaate jotka on VÄHÄN poikamaisia mut mun mielestä vauvalla ei oo mitää välii minkä väriset vaatteet on.. Ja mullahan ei nyt oo ees tiedos et kumpi tulee ni ei oo välii onks vähä poikamaisii vai ei ne vaatteet siel pakkaukses.. :) Olin kyl tyytyvöinen pakkauksen silältöön. Ja oikeestaa aika yllättyny et mite paljo niit vaattei siel olikaa. Ei se määrä siel netis näyttäny nii paljolta.. :D
- m-pyy
Kävin kanssa kelan sivuilla kattomassa että äippäloota on hyväksytty 30.3 ja siitä pari viikkoa niin voin sen noutaa :)
Serkun luona käynyt jo vakoilemassa sitä sisältöä ja munkin mielestä aika poikapainotteinen mutta ehkä ihan hyvä kun itse keskittynyt vaan noihin pinkkeihin vaatteisiin :)
Onko teille muille ilmaantunut vielä raskausarpia ja oletteko niitä mitenkään "hoitanut" ? Mulla on tossa mahassa nyt yks kummittelemassa.
En tiedä kuuluuko raskauteen vai mitä mut mulla ei ole ikinä ennen tullu nenästä verta ja nyt aina kun niistän niin tulee verta...voihan se olla noista alhasista hemoglobiineistakin.
Huomenna lääkäriin, toivottavasti se sit ultraa kun haluaisin niin nähdä pikkusen pitkästä aikaa- Angel8427
Mulla on käytössä raskausarpien ehkäisyyn apteekista ostettu Vichyn voide...
Kallishan tuo oli (26€) mutta ainakaan vielä ei ole yhtään arpea ilmestynyt mihinkään..
Ja eikös tuo nenäverenvuoto oo aika normaalia raskausaikana..Siis että herkemmin vuotaa,.
- pikkunen :)
Tänään poksuu viikko25
- Angel8427
Täällä alkoi tänään rv 26..
Ja sai hakea tänään postista äitiyspakkauksen.. Yksi potkupuku lähti asiakaspalautuksena takaisin päin.. - Kapusha
Mä vasta huomenna saan ne hakemukset lähetettyy Kelaan kun saan sen todistuksen ...
Kaikki vaatteet mitä oon ostanu,ni on kyllä niin pojalle kun voi olla :P Oon aika paljon ostanu alesta,kun bodyt makso 2€/kpl,ni ei tuu paljoa hintaa tolle korilliselle vaatteita :)
Paino on noussu 7.2kg!! Tänään kävin aamulla vaa'alla ja meinasin lentää persuksilleni,et 3,5vkon aikana tullu 3kg painoa :o Mut tosin en oo kiinnittäny huomioo syömisiin ni heti kyllä huomaa :(
Mul on tullu kauhea himo juoksulenkille :P Ootan kyllä intona sitä,et pääsen juoksemaan lenkkiä vaik kunto varmasti on iha pohjamudissa!:)
Tänään on 25 1 ja innolla ootan et aika menis nopeesti!!!:) Haluisin pienen jo niin kovasti syliin ja kotiin. Angel8427 Mikä siin potkupuvus oli sitte vial?? oliko rikki? :)
- Angel8427
Joo. Siis oli iso repeämä jalkaosassa...
Mulla on paino kans noussu iha hirveesti raskauden aikana, mut se on vissii joku sukuvika kun mun äidilläki nousi raskaus aikana aika paljo. :D
- pikkunen :)
mulla se uikkari on sellanen jossa bokserityyliset alaosa ja toppimallinen yläosa, joka nousi koko ajan mahan päälle :D että himpun verran oli ehkä kutistunu XD.. Kivaa oli pitkästä aikaa päästä uimaan ja kaikki vetäs henkeesä vettä, jopa minäkin lastenaltaassa :DD kauhian noloo.. eipä ne kanssa uijjat tuijottamalla tuijottanu mun raskausarpi pullero mahaani :)
Niin mun pitäs saada kelaan vietyä ne lippuset lappuset, tämä viikko kiireisin ikinä joten menee siis pakostiki ens viikkoon tai 2kk ennen syntymää :)) - Lanssari-äiti
Neuvolan ohje siitä sokerirasituksesta oli mulle ettei ei kipeenä, mutta että jos vähänki paranee niin mennä sinne. Siirsin ajan ens viikon loppuun, mutta mun sairastamistaipumuksella taitaa jäädä menemättä. Oon ainaki vielä yhtä tukkoinen kun aiemminki, enkä tajua miten voisin sinne mennä. Onnistun hengittämään vaan suun kautta ja voitte kuvitella vaan kuinka paljon mun pittää juua. Suu on kuin santapaperia vaikka juon yön aikana yli puoli litraa vettä. Jos pitäis olla 12h juomatta ja sitte juua vaan jotaki sokerilitkua niin huhhuh... ja yskinki edelleen niin pahasti että välissä tuntuu että oksennan kun ei se lima irtoa, mitenkähän sitten jos en jois ollenkaan. Saa nähä, mennään ens viikolla sitte miehen kans kahestaan kuuleen sieltä haukut kun en oo sinne rasitukseen menny...
Kelan kirje tuli, ens viikon aikana pittäis tulla äitiyspakkauksen :) Oon hullun innoissani :) Vielä kun saahaan ens viikolla aloitettua meijän makkarin remontti ja se pikaisesti loppuun niin saan laittaa vauvalle viimein oman lipaston ja kaikki tavarat paikalleen :)
Näytin viimein ultrakuvat omalle isälleni, joka on kyllä superhyvä ennustaan sukupuolta vauvoista. Siskonki molemmat osunu kohdalleen. Meille se meinas että tyttö olis tulossa :) Mutta isänki mielestä oli huonot kuvat, ette sekään ihan sata varma kuulema voi nyt olla. Mutta kieltämättä vaikka ollaan miehen kanssa alusta asti oltu sitä mieltä että meille poika tullee, niin viime aikoina mun ajatuksissa meillä on tyttövauva ollu :)) Siskonpoikaki (2,5vuotta) sanoi yhtenä päivänä "tädin mahassa on serkkutyttö" - Kapusha
Mulla menee sen sokerirasituksen kans nyt niin,et se on vasta 20.4. Sillon on viikkoja 28,mutkun aikaa ei vaan saa aikasemmin ku 4 vai 5:n kunnan labra-asiat on samassa paikassa,ni on vähän jonoa!:o
Tein netissä hakemuksen äitiyspakkaukseen,äitiyspäivärahaan ja vanhempainrahaan :) Pitää vaa viedä nyt vielä postiin se todistus ni ehkä joskus tulee sitten päätöskin ;D
Lääkärissä oli kaikki ok,en vaan ymmärrä kun se lääkäri puhui että kohdun kasvu on melko vauhdikasta (?). Ei sanonu sen jälkeen enää muuta,vaik yritin kysyä että onko se vaarallista tms... Sydänääniä oli taas melko vaikee saada,kun pikkumies menee karkuu sen minkä kerkii. Sitte potkittiinkin äitiä koko kotimatka neuvolasta :D
Mulle muuten labrantäti sanoi,että voin juoda vettä mutta sitäkin mahd.vähän ennen sitä sokerirasitusta ... Kun sanoin,etten mitenkää pysty olee 12h juomatta,kun nytkin menee 0,5l-1l vettä ÖISIN pelkästään janoon.. - Angel8427
Voi nyt kiva.. Multa löytyi tuo Steptokokki B.. Eli raskauden aikana ei aiheuta toimenpiteitä mutta synnytyksen yhteydessä antibioottihoidolle...
- Angel8427
Mihinkäs kaikki heinämammat on kadonnut...??
Nyt on tullut syötyä suklaata ja ensi viikolla olisi meno sinne sokerirasituskokeeseen - ^^PikkuToukka
Heips,
Olen uusi täällä keskusteluissa, itselläkin LA heinäkuussa. Nyt vkoja 26 4 ja kolmatta viikkoa sairaslomalla supistusten takia. Taas ensi viikolla kontrolliin, kun on tuo kohdunkaula lyhentynyt 1,8 cm. Jotenkin turhauttavaa, kun ei saa oikein mitään tehdä..eikä kyllä tee mielikään; jo pelkkä suihkussa käynti laittaa supistamaan. Täytyy toivoa, että pikku mies vielä tovin pysyisi sisällä..kaikki päivät ja viikot on plussaa.
Äitiyspakkaus oli ihan kiva, nättejä ehkä enemmän poikamaisempia vaatteita.
Onkos muilla ollut ongelmia raskauden kanssa? Jotenkin tuntuu, että itsellä on mennyt koko aika tähän saakka niin, että kun toisesta vaivasta pääsee, niin tulee toinen tilalle. Tämä on itselleni toinen raskaus, ensimmäisen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Kaikki meni synnytystä myöden tosi mukavasti. Odotin kovasti sitä mieletöntä hyvinvoinnin tunnetta ja energiaa, joka ensimmäistä odottaessa oli.. no on se kai uskottava että JOKAINEN raskaus on erilainen. Toisaalta on myös helpottava tietää, minkä ihanan lahjan takia sitä "kärsii" vaivoista. - pikkunen :)
tervetuloa joukkoomme pikku toukka!
Jokainen todellakin erilainen, mullekin nyt viides tulossa ja tämän odotuksen aikana (verrattuna 4viimeseen) olen voinnut tosi huonosti, ensinnäki pahoinvointi/oksentelut kesti rv17-18 asti, pissatulehus kierre ja tulehuksista pääsin eroon alkoi supistelut ei sentään kipeät mutta tuntuu silti.. Sitä vaan odottaa että loppuun asti pääsee, tietty esikoinen synty ennen aikojaan ja loput 1-2viikkoa yli lasketun ajan, että jännäks menee ;D Mulla nyt 25viikko eli se on 24 5rv - ^^PikkuToukka
Kiitoksia! Mukava vaihdella kuulumisia samassa tilassa olevien kanssa ja tietty samassa kohtaa raskautta.
Ite tosiaan kanssa oksentelin pitkään; bussista ulos, ylös ja uutta odotteleen, että pääsi töihin saakka. Onneks ne on sentään takanapäin. Huoh!
Joo,kyllä tässä loppuun asti olis kiva päästä..no tiistaina näkkee taas lisäää millanen tilanne on. Eilen illalla supisteli telkkua katsoessa pari kertaa taas oikein kunnolla; tuntuu kyllä selässä ja alavatsalla ikävästi. Joku tokas mulle, kun manailin näitä suppareita, että kumminkin tössyttelet 2 vko yli lasketun ajan, vaikka nyt onkin tollanen tilanne..heheh, se varmaan monella menee niin, mitä on lueskellut kokemuksia.
Muksaa pääsiäisen jatkoa kaikille! :) - Kapusha
Mulla ei oo ollu minkäänlaisia supistuksia! Ainoastaan tuntuu et vatsanahka venyy ja paukkuu kun Pikkumies venyttelee koko ajan :P Taas on pari päivää ollu sellast rallia et huh! Ja maha on jotenkin vaihtanu muotoa,et aikasemmin oli myös sivuille levinny,mut nyt se on pinkee pallo tos edes vaan :)
Tänään 25 6 eli huomenna alkaa taas uusi viikko :) Tuntuu kyllä ikuisuudelta. Just eilen anoppi sano et hän ei malttas oottaa kesään asti ni totesin siihen,et mun mielestä raskausaika vois olla vaikka 30viikkoa :P Mut sit tuli heti sellai olo,et ei saa valittaa kun toiset vauvat syntyy näillä viikoilla ja on niin pieniä ja keskeneräisiä :(
Mä sain laitettua sen raskaustodistuksen torstaina postiin,et ootellaan sit et millon ne päättää äitiyspakkauksesta ja millon sitten saan sen :) Innolla ootan!!:) Remonttikin alkaa pikkuhiljaa edistyä et koht pääsee sit laittamaa pikkusen huonetta :P Tekis mieli semmost oikein perinteistä vauvanhuonetta tehdä,mut pitäs varmaa ajatella pidemmälle. Kun jos pistän oikeen vaaleensinisen niin parin vuoden päästä se pitää maalata,kun pojat kasvaa siitä vaiheesta niin nopeesti ... kai :D Ootteko miettineet,et teettekö millasen vauvanhuoneen?:) - ^^PikkuToukka
Oo tyytyväinen, että olet selvinnyt ilman näitä ikävyyksiä. On kyllä niin ärsyttäviä, että oksat pois. Tää on kyllä välillä niiin ikuisuudelta tuntuvaa.. kyllä sitä jo kovasti haluais nähdä pienen :)
Mulla kanssa tuntuu, että vatsa repee ihan just.. potkut tuntuu jo ihan tuolla pallean seudussa; kohdun kasvu menee yläkäyrällä; ja kai se tuntuu ns. isommalta, kun olen normisti tällainen teletappi ja melko hoikkakin.
Oon miettinyt, että millanenkohan vauvan persoonallisuus on kun hän syntyy, kun on niin aktiivinen tuolla masussa. Neuvolassa kätilö rauhotteli, että ei ole kuulemma yhteydessä mihinkään ylivilkkauteen tms. Kuulemma saa olla oikein tyytyväinen runsaista liikkeistä; silloin voi vakuuttua, että pienellä on hyvät ovat masussa ja istukka toimii hyvin.
Meillä vauva nukkuu samassa huoneessa pienehkön tilanpuutteen vuoksi. Olis kyllä kiva saada hänellekkin laitetuksi oma huone; no muuttoa voi vaikka harkita sitten joskus pienokaisen kasvaessa.
Mulla tuli päätös tosi nopsaa äippäpakkauksesta, mutta se, että se tuli postiin saakka, niin siinä meni ainakin kaks viikkoa. Se oli taas ihana tunne päästä hypistelemään niitä vaatteita sun muita; jollain tavalla se konkretisoi tätä entisestään. Vanheimpainrahastakin tipahti viime viikolla päätös. Kerrankin positiivista, raha laskettiin todellakin vuoden 2010 tulojen mukaisesti (en millään voinut uskoa tätä; olin siis parempi palkkaisessa työssä silloin, ja aattelin, että niiden tulojen mukaan ei todellakaan mulle mitään makseta, mutta kappas, hienosti meni tosiaan :)) ) Mulla on selkä kipu menny TAAS pahempaan suuntaan. melkeen kaikki liikkuminen sattuu.. :( mut mulla ei oo ollu mitään supistuksia tai sellasia, tai sit en oo tajunnu et jos on ollu, ku ekaa täs odotellaa ni kaikki on nii uutta ja ihmeellistä. Meillä kans välillä aika vilkasta toimintaa tuolla vatsan sisällä :) mut hyvä vaa ku liikkuu :D
Ollaan tultu taas nimi ongelman eteen ku ei tulla oikee miehen kans yhteis ymmärrykseen pojan nimestä. Meillä kun on nii eri nimi maku. Mies tykkää vähä vanhoista ja perinteisemmistä nimistä ja mä taas vähä uudemmista ja ehkä vähän ns, muotinimistä. Eli mies haluis jos tulee poika niin nimeks Mika tai Marko ja mä taas Onni tai Matias. Mut onneks jos on tyttö niin sen nimestä ollaan päästy sopuun. Ja kun toiseksi nimeksi päätetty et tulee kalevi kun se on miehen toinen nimi ni se sopis mun mielestä onniin tai matiakseen, mut mä en tykkää yhtää niistä nimistä mitä mies ehdottaa. Ja kun kerta toinen nimi on jo sellanen vanhain aikanen, niin etu nimi vois olla joku vähän uudempi. :) Onks muil mitää nimi ongelmia?- nimistä...
Anteeksi, mutta pakko vähän ulkopuolelta huudella, että Onni ja Matias ovat kyllä paljon vanhempia ja perinteisempiä nimiä, kuin Mika tai Marko. Nyt vaan on vanhat nimet tosi muodikkaita. :)
- kaiho-mieli
matias kalevi...hhmmm....
Nii on, mut tarkotin että nykyään suositumpia vanhoja nimiä :)
enkä tarkota et nimen pitäs olla mikään muotinimi, mut en vaa ite tykkää noista marko ja mika nimistä. satun vaa tykkää enempi niistä nykyaikana useammin käytetyistä vanhoista nimistä. Ja oon aina tykänny Matias nimestä iha hirveesti, samoin Villestä mut mies ei huoli kumpaakaan.. :D
Ja lisään vielä et musta olis kyl tosi tärkeetä löytää sellanen nimi mikä kelpais kummallekki :)
- Kapusha
Meillä onneks kävi niin,et mies keksi etunimen ja mä toisen nimen. Ja molemmat viel tykättiin molempien keksinnöistä,ni sinänsä oli helppo :) Listalla oli Paavo, Väinö ja Niilo. Tykkään ite tommosista ihan perusnimistä,et meijän pojasta ei tuu Lucaa,Josea tai Eliasta :P En ite tykkää, halusin ihan perinteisen suomalaisen nimen ja se nimi tulee olee semmonen et en tiedä yhtään sen nimistä, mut kuitenkin vanhoja suomalaisia nimiä molemmat :)
Matias ja Ville onkin kivoja nimiä :) Toivotaan että pääsette sopuun nimestä,voihan olla että päätätte jonkun nimen joka ei sitten sovikkaan kun näätte vauvan! Monestihan on käyny niin et nimi ollu valmiina ja sitku vauva on syntyny ni ulkonäkö ei passaa vauvaan ;D Kyllä asia siit varmasti ratkee!!:)
Mä en ymmärrä miks neuvolantäti kysyy joka ikinen kerta "onko sulla jo kuva siitä minkälainen teidän vauva tulee olemaan?". Ja aina vastaan et eipä juuri :D Pitäskö sitten olla jo joku ajatus et minkä näkönen kaveri sielt tulee? :D Ei mulla oo oikeen ... Semmonen vauvahan sieltä varmaan tulee!- elias.
Elias on kylläkin melko perinteinen nimi Suomessa... :) Toki ruotsalaisperäinen, mutta vanha ja myös suomenkielisten perheissä jo pitkään käytetty. Elias Lönnrot lienee aika monelle tuttu merkkihenkilö.
Aika hassusti kysytty. :) Multa ei oo koskaa kysytty tollasta. Ei kai siit mitää mielikuvii tartte olla. Tai mä en ainakaa osais vastaa mitää jos multa kysyttäs :)
Juu en mäkään tykkään mistään ihan ihme nimist niinku just joku luca tai jose, kyl mullaki pitää ihan suomalainen nimi olla mielellää.. :)
Toivon kyl et päästäis johonki sopuun asiasta :)- Kapusha
Lähinnä tarkotin sillä Eliaksella sitä,että en halua että meidän muksulla on semmonen nimi,et kun joskus menee kouluun ni siellä on 5 samannimistä samalla luokalla :) Eli siis etten tykkää näistä muotinimistä :) Elias muuten on erittäin kaunis nimi!
Mulla nyt onkin ihan ihmeellinen neuvolantäti :P Ensin sil oli se tupakointijuttu,kun suunnilleen huus mulle etten saa alottaa uudestaan polttamaan synnytyksen jälkeen. Sitten se etten haluu mihkään synnytysvalmennukseen ja et mies ei oo ollu neuvolassa eikä tuu olemaan synnytyksessä mukana ja nyt sit toi :D Onneks ei tarvii enää ku 13vko sit kestää ;) - N0RA
KAPUSHA: Kiva kuulla että jollain muullakin on omituinen neuvolantäti. Missä päin asut, ettei vaan olis sama tantta kyseessä :D Multakin kyseee et no miltä ne vauvan liikeet musta tuntuu tuntuu, onko mukavaa? Täh? No onhan se ihanaa kun tietää et mahassa ollaan kunnossa, mutta ei se ihanaa oo kun kunnolla tulee monoa nivusiin! Ja muutenkin täti lässyttää kun pienelle lapselle. Tosi ärsyttävää, mulle voi puhua ihan normaalisti.
- ^^PikkuToukka
Kamala,kun jännittää taas huominen äippäpoli käynti. Tänään ollut taas kummallinen olo koko alakropassa, vähän sellasta jomotusta ja supistellut pariin kertaan kunnolla. Toivottavasti ei olis tapahtunut enempiä muutoksia tuon pari viikkoisen lyhentymän jälkeen.
Onneks itelläni on käynyt hyvä tuuri sentään tuon neuvolantädin kanssa; on aika huomioonottava ja vaikuttaa ainakin siltä, että on aidosti aina kiinnostunut tunteista ja ajatuksista. Kyllä niitä on kaikenlaisia persoonia varmasti olemassa.. Mistäpäin te muut muuten olette? Onko teillä jotain ennakkokäsityksiä synnytyssairaalasta johon olette menossa? Tai oletteko käyneet/menossa tutustumaan ennen synnytystä? Entä joko tuleva koitos pohdituttaa; kivunlievitys tms? - pikkunen :)
samassa sairaalassa synnytän kun edellisetkin mukelot joten en käy sitä kahtelemassa etukäteen, enkä synnytysvalmennuksessakaan.
2ekan aikana en kerenny saada mitään puudutuksia ja 2viimesen aikana käytin ilokaasua ja spinaalipuudutusta, joten samalla mennään ilokaasut ja spinaalit :D koillis-savossa myö asutaan.. Kys on meidän synnytyssairaala. - Kapusha
Oon Hämeenlinnan ja Lahden välistä,Lammilta jos sanoo kellekkään mitään :) Tällänen pikkupaikka :D Meillä on lähin sairaala PHKS, mutta sinne ei ole enää tutustumiskäyntiä vaan pitäs netistä kattoa semmonen esittelyvideo! Toisaalta,eiköhän ne hoitajat vie mut siellä minne pitää :P
Synnytys on ollu parin viime päivän aikana paljon mielessä. Haluun ehdottomasti epiduraalin sen verran tiiän :P Ja sen että en halua sen synnytyksen aikana kuulla muuta kun et millon pitää ponnistaa. En haluu nähdä istukkaa tms "ällöttävää". Oon tosi herkkä tommosille ni menee varmasti paremmin,kun nään mahdollisimman vähän ... :D Mut ihan tavallisesti aattelin synnyttää,synnytyspöydällä (?) ja siinä perus synnytysasennossa. Oon parin tutun kans jutellu ketkä nyt oottaa,ni toinen aikoo sillä jollain jakkaralla ja toinen ammeessa synnyttää ... Ei tulis mulla mieleenkään :P
Kuulostan kaikkien korvaan varmaan ihan hullulta,kun oon niin rajottunut :D En halua miestä neuvolaan (eikä hän koe tarpeelliseks tulla) keskustelemaan mun vaivoista ja hän on synnytyksessäkin siihen asti paikal ku rupeen ponnistaa :) Ja tulee sit takas kun sotkut on siivottu. :P Mä oon ajatellu et vois käydä etukäteen vaik kattomas sen sairaalan, kun siellä kerta järjestetään sellasia ns, avoimien ovien iltoja. Mä vaan oon nii tällänen et kaikki pitää olla valmiiks selvää mulle ja haluun tietää varmasti minne pitää mennä... :) Haluun kans kyl jonku puudutuksen jos sellainen mahdollisuus vaan on :) Ja en mäkää välttämät haluu nähä mitää ylimmääräsiä ällötyksii..
- N0RA
No ei sitten olla saman neuvolatädin "Uhreja" , Kapusha. :) Mä Synnytän Hyvinkään sairaalassa, kun tässä nurkilla asutaan. Haluun kans kaikki mahdolliset kivunlievitykset, koska en haluu saada mitään traumoja synnytyksestä. :D
Eikä munkaan mies oo mun kanssa neuvolassa ollu, eikä tuukkaan. En koe sitä mitenkään tarpeelliseks. Molemmissa ultrissa on ollu mukana, ja synnytyksessä on jos on. En osaa sanoa vielä. Voihan olla että mulla menee siihen vaikka hermo ja heitän sen pihalle. :D - innenenmäki
nyt olis viikkoja 27 1 jätkä on kova liikkumaan ja pyörimään, en tiedä rakentaako hää ittelleen jo majaa vai mitä... sokerirasituksessa kävääsin kaikki oli ookoo, verenpaine vaan meni hiukan alaha ja loppupäivä huonoa oloa poteessa... äippäpakkuksen vaatteita olen pessy ja puunannu, oli poikamainen pakkaus ja ehkä aika väritön... nyt odottelen kelasta päätöstä äippärahasta, työnantajan kun pitää lähettää se y17 lomake vielä kelaan... mutta kai se jotenkin suttaantuu!!!! no joka tapauksessa hyvin voidaan ja suppareita tulee aina silloon tällöön ei ny ihan mahoton mutta niin että tietää, ei ekalla tullu!
- m-pyy
Heippa taas! Tuntuu etten oo taas aikoihin käynyt täällä sepustamassa juttujani :)
Tänään menossa 26 5 ja hyvin menee. Käytiin viime torstaina Hyvinkäällä sokereiden takia kun edelleen ne siellä omassa neuvolassa on sitä mieltä ettei ole vaikuttanu se kuume ja flunssa mitenkään sokerirasitukseen :/ kuitenkin kehu sokeriarvoja kun niitä olin mittaillu eikä niissä ollu mitään mainittavaa...huoh...
Onneks ne tädit siellä Hyvinkäällä oli kyllä tosi mukavia ja nyt ollaankin mietitty että synnytettäis Hyvinkäällä eikä Helsingin päässä, tarkentu myös ultrassa että kyllä se tyttö on :) Serkulla ens viikolla LA ja se synnyttää Hyvinkäällä niin saanpahan siltä sit kuulla tuoreet kokemukset siitä :)
Onko sulla NORA la milloin? Mietin vaan että ollaanko samoihin aikoihin ponnistelemassa Hyvinkäällä :)
Itse meinasin ainakin sen epiduraalin saada jos vaan mahdollista...äiti on synnyttäny meijät kaikki kolme muksua niin rivakkaan tahtiin ettei ole saanut mitään lääkitystä kenenkään kohdalla. Toivon kyllä että itse saan kaikki mahdolliset kivunlievitykset :)
Noista nimistä vielä että mun serkku odottaa poikaa ja siitä tulee Onni...ja jos meille olis tullu poika niin siitä olis tullu Matias :) Nyt päästiin vihdoin tytön nimestä yhteisymmärrykseen ja meidän pikku prinsessasta tulee Miisa Alina - Lanssari-äiti
Pääsiäisen vietosta palailen viimein minäkin. Ja älkääkä huoliko, ehkä olen joku kaunis päivä tervekin :) Enää vaan pakottaa poskipäitä, jospa niitä huomenna joku vilkasis, samalla kun neuvolassa käydään. Ei anna ammattiylpeys mennä jumimaan päivystykseen, kun selviän tämän vaivan kanssa :) Ekaa kertaa neuvolaan pitäis ottaa mieskin mukaan, varmaan on mulla verenpaineet pilvissä kun se on paikanpäällä. Oon kans sitä mieltä että se on mun juttu ja ei sen tarvi kaikki mun vaivoja ja lihomisia ja muita tietää. Ne mahakivutki mitä mulla töissä ollessa oli, yritin salata siltä niin pitkään kun pystyin, mutta se näki naamasta millon kaikki ei ollu kunnossa.
Synnytykseen miehen haluan kyllä mukaan, mutta siihen että se istuu siellä pääpäässä ja pittää minusta huolta. Miehellä pelottaa se synnytys ihan kamalasti ja sen mukaan en sitä toisen synnytykseen edes halua tämän jälkeen :) Mutta haluan ihan varmasti, sen tarvii olla siellä minua varten.
Me ei tälle pienelle vielä ruveta omaa huonetta laittamaan, laitetaan sitten varmaan kun on vuoden ikäinen, siihen asti riittää meidän makkarissa pienelle tilaa. Jos tämä on poika niin ei oikeastaan edes jouduta mittään huoneelle tekemään, mutta tytölle sitten aika paljonki :) Saa nähä.
Meillä mietitään sitä että kerrotaanko nimeä etukäteen kellekkään, mies jo minun parhaalle kaverille meni etunimivaihtoehdot paljastamaan, mutta kerrotaanko sitten sitä valittua nimeä lapsen syntymän jälkeen ennen ristiäisiä kellekään. Minusta ei, miehestä sillä ei ole väliä vaikka kertoisikin. Mutta lupasi se viimein, että ei kerrota jos en halua :) Keksittäis vain pojan nimeen sopiva toinen nimi....huoh...Olin aina halunnut lapselleni vanhat nimet, jotka kiertää suvussa, mutta ei siitä näköjään tule mittään :) Vaikka mies onkin ruotsalainen, niin omistaa se niin suomalaisen sukunimen, ettei minun papan Frans tai mummon Greta nimi passaa siihen millään. Haluan kuitenkin sellaiset nimet joiden kanssa pärjää maailmalla, ollaan kumpikin kahden maan asukkaita ja toivottavasti lapsetki näkee maailmaa joskus. Saa nähä mihin meillä päädytään loppujen lopuksi tässä kielikysymyksessä, haluaisin lapsesta kaksikielisen, mutta en tiiä, meijän isi vielä miettii alkaako se ruotsiksi lukemaan iltasatuja. Mulla taas ei kielitaito riitä kaksikielisyyteen ihan niin pitkälle oman toisen kielen puolelta. Mutta puhutaan keskenämmekin ruotsia melko paljon ja katotaan lähinnä ruotsin telkkaria, että ois ihan helppo homma. Millä minä käännän tuon pään tuolta mieheltä että se suostuu?
Meillä on kans niin vilkas potkia tämä kaveri, että äidillä kyljet vaan venyy ja paukkuu. Varsinkin nyt kun äiti on ruvennut treenaamaan laulua isin ja äitin häihin. Lempparibiisi on vauvalle löytyny :)) Ja isilläki meinas itku tulla kun äiti ihan muuten vaan kyseisen kappaleen sille soitti. Eikä sillä ole mittään hajua että aion sen laulaa meijän häissä - Angel8427
Kuusi viikkoa olisi vielä töitä ja sitten saa jäädä kesälomalle ja siitä sitten äitiyslomalle.
Toivottavasti pystyy olemaan tuon kuusi viikkoa töissä.. Supistuksia on aikaslailla usein ja sitten kun löytyi vielä tuo bakteeri niin jotenkin pelottaa, että jotain tapahtuu., Tänään oli neuvola lääkäri ja sain kuulla ne sokerirasitus testin tulokset ja ne oli hyvät :) Eipä siellä mitään muuta kovin kummosta ollu. Lääkäri kun sydän ääniä kuunteli ni sanoi vaan et hän ei osaa sanoo miten päin se kaveri siellä on... hetken mietittyään se vaa sano et ehkä poikittain.. :D Kaikki oli ihan hyvin muutenkin. Eipä oo mullakaan ollu miestä mukana neuvolassa, mut ultrassa kylläkin ja synnytykseen kuulemma on tulossa mukaan. :) Mulla vähän sama kun NORA:lla et saa nähä meneeks hermo siel synnytykses et heitänkö miehen pihalle sielt.. :) Mulla on 3 viikkoa tota mun harjottelua tuolla päiväkodilla enää, kun ajattelin et en oo sit enää ens kuus siel ku toi selkä on nyt aika kipee. Kaikki liikkuminen sattuu ja kävelen ku pingviini ku selkä vihloo :) Mulla alkaa tosin kyl mamma loma vast kesäkuus mut en viitti itteeni rääkätä ihan loppuun asti.
Onko kukaan muu muuten kokeillu sitä sormus testiä jonka mukaan, pystyis muka ennustaa lapsen sukupuolen?? Me ihan vaa mielenkiinnosta testattiin ja se näytti et tyttöö olis tulossa, mut en mä kovin tosissani niihin usko, mut ihan mielenkiintosta nähä pitikö paikkaansa. Ja aika jännää siin oli se et mulla se sormus heilu ihan hulluna mut ku testattiin mun äidille niin se ei heilunu ollenkaa :) Ja testattii miehelle kans ni sillä tuli sama tulos kun mulle.
Kannattaa kokeilla, on iha mielenkiintosta, vaikka en ite välttämät oikee uskokkaan sen testin paikkaansa pitävyyteen. ;)- N0RA
Mäkin oon tykänny kauheesti noista Hyvinkään sairaalan kätilöistä ja hoitajista , joita oon tähän mennessä tavannu. Toivon että sama linja jatkuis ja saisin synnytykseenkin jonkun ihanan kätilön :) Mulla on huomen aamulla uusinta sokerirasitus, kun alkuraskaudesta tehtiin ylipainon takia ja sillon oli paastosokeri ihan vähän koholla. Toivottavasti olis arvot normaalit, eikä olis raskausdiabetestä.
Oootteko muuten hankkinu vauvavakuutusta?
M-pyy, mulla on la 15.7, millon sulla? - Angel8427
Meillä on tuo vauva-vakuutus.. Otettiin se Tapiolasta, missä meillä on kaikki muutkin vakuutukset..
- m-pyy
NORA: meillä olis LA 11.7 että aika lähekkäin menee :) Meinaatko perhehuonetta vai ihan tavallisen? :)
Tänään olis sit jo 27 0 menossa - Kapusha
Meillä on odotusajanvakuutus joka sit muuttuu vauvavakuutukseksi kun pikkumies syntyy :) Ifistä otettiin,kun siel on kaikki muutkin vakuutukset.
Miisa on ihana nimi,oli meillä ehdolla tytölle!:) Oon aina tykänny myös Emma ja Aino nimistä,mut taas kun ne on niin hirmu suosittuaj niin ei ois sitten ehkä käynykkään :P Mies on kova Popedan fani ja heil on biisi nimeltään AIno ni ois tytöstä sen halunnu :) Ehdokkaina oli myös Maisa,Maija ja Siiri.
Ootteko jo päättäny kummeista? Pyydättekö ihan perinteisesti (ja normaalisti :D) face to face vai? Me ollaan päätetty 2 kummia ja 2 pitäs vielä päättää. Ja oon tehny heille kummikääröt,missä vauva on kirjottanu kirjeen ja pyytää heitä kummiks. Toiset sanoo et ihan hömppää ja toisten mielestä ihana. Mä toisaalt haluun et kummeille jää jotain muistoks siitä,ni ompahan tuommonen sitte :) - m-pyy
Mikä kummikäärö? Voitko kertoa siitä lisää? Kuullostaa ihanalta idealta :) Ollaan päätetty että pyydetään mun pikkusiskoa sylikummiksi (asuu meidän lähellä ja on varmasti paljon pienen kanssa tekemisissä), sitten kakkos kummiksi pyydetään mieheni veli puolisonsa kanssa. Vielä ei olla keneltäkään kysytty mutta heitä ollaan ajateltu pyytää. Siskoani pyydetään ihan kasvotusten mutta toisilta joutuu kysyä joko kirjeellä tai puhelimitse kun asuvat n. 600km päässä.
Meinattiin kanssa ifistä kysellä tarjousta vauvavakuutukseen kun meillä kanssa siellä muutkin vakuutukset. - Kapusha
Mä tein ite vaaleensiniselle mulperipaperille valkosella paperilla vauvalta kirjeen jossa hän pyytää kummiksi :) Ainoa linkki mistä löysin ees jotain semmosta ni on niin pitkä että katotaan saanko sen laitettua tähän ..
http://www.google.fi/imgres?hl=fi&biw=1152&bih=697&gbv=2&tbm=isch&tbnid=ZYcZB7I9K8zkcM:&imgrefurl=http://paljonpojista.blogspot.com/2011/09/kastejuhla.html&docid=etTpPOMXu9vKJM&imgurl=http://4.bp.blogspot.com/-31eq09VnZd4/Tm9iMXDxPuI/AAAAAAAABes/MelqLDyqVs0/s1600/DSCN1576 %282%29.jpg&w=1200&h=1600&ei=4ZSFT7SmB5DE4gTlkKT5Bw&zoom=1&iact=hc&vpx=593&vpy=308&dur=1909&hovh=259&hovw=194&tx=123&ty=192&sig=104036490091578381389&page=1&tbnh=143&tbnw=107&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:9,s:0,i:86
Tommosella idealla. Sitten vien ihan henkilökohtasesti ne kummeille,mutta tosiaan halusin et jää kummeille muistoksi tommonen :) Meille oli selvää, että mun veli on sylikummi pojalle :) Hänen vaimonsa pyydetään myös,mut tosiaan 2 kummia on vielä päättämättä. Mul on joku päähänpinttymä että pitäs kummisedät pojalla olla.. Vaihtoehdot on vaan tosi vähissä :D
P.S. Netissä pyörii yks semmonen tosi ihana runo jolla ois kans kiva pyytää kummiksi jos tekee kirjeen/kummikäärön tms. Se meni jotenkin "On piilossa vielä hassussa,tää aarre pieni mun massussa...". :) - Angel8427
Nyt pitäs aloittaa 12h paasto. En kyllä tiiä kuinka pystyn kun välillä yölläkin pitää käydä syömässä ja iltaisin tulee syötyä useimmiten paljon..
- m-pyy
Kapusha: aivan ihana toi kummikäärö idea! :) Joudun sitä varmaan itsekkin lainaamaan ja lähettää sitten kummeille tollaset...tietty vaaleanpunaiset :)
- N0RA
Mun on pakko kans lainata tota kummikääröideaa! Aivan ihana :) Vielä kun sais päätettyä ne kummit. Miehen kaveri jonka on tuntenu lapsesta asti on ainakin yksi kummeista, mutta muut on vielä päättämättä. Oon tässä pyöritelly vaihtoehtoja, mutta jotenkin tuntuu vaikeelta valita, kun olis monta sopivaa vaihtoehtoa.
Toi sokerirasitus on vaan epämiellyttävä tapahtuma. Mulla oli kokoajan ihan kauheee jano, vaikka joinkin illalla vahingossa lasillsen vettä, kun ei olis enää saanu. Labran täti sano et ei lasillisesta onneks oo haittaa siihen kokeeseen. Maanantaina olis neuvola ja saa tietää tulokset. Onneks kaveri rauhotteli, jolla on kaks lasta ja molempien aikana ollu raskausdiabetes ja häikkää munuaisissa ym ym. niin silti n saanu terveet, kauniit ja normaalipainoset lapset.
M-pyy: No joo aika lähekkäin ollaan joo :) En oo vielä miettiny otetaanko perhehuone vai ei. Olishan se toisaalta ihan kiva, mutta asutaan kuitenkin ihan sairaalan lähellä, niin voi olla et mies haluu mennä kotiin yöks nukkumaan, ja joutuu hakee mulle millon mitäkin tavaraa :D. Ja sit on vielä sekin että saako koiraa hoitoon, vai käykö mies sitä ulkoiluttamassa.
Mun mies oli ostanu mulle sellasen Doomoon jätti imetystyynyn lahjaks, kun oli jostain kuullu et vois auttaa nukkumisessa. Se on ilmeisesti kyllästyny mun ähkinmiseen ja siihen et vien kaikki tyynyt kun vuoraan ittelleni sellasen "muurin" niistä että saan hyvä asennon nukkua :D Ens yönä nähään et miten toimii :)- hämmästynyt
Ei kai sitä perhehuonetta nyt niin vaan oteta? Käsittääkseni sinne pääsee, JOS niitä sattuu olemaan vapaana, vai onko Hyvinkäällä jotkut eri järjestelyt? :O
- m-pyy
No tässä nyt varmaan molemmat tarkoittaa lähinnä sitä että aikooko edes yrittää saada sitä perhehuonetta... Mut voihan tästäkin oman keskustelun taas saada aikaseks :)
- N0RA
Aivan , ei sitä tosiaan tiedä onko niitä vapaana edes sillähetkellä. Ja haluaako sellaseen siis jos on mahdollisuus :)
- Kapusha
Onneks on ilmat lämmenny ja tiet kuivanu täällä maallakin,et pääsee lenkkeileen :) Huomaan heti,et rupeen stressaamaan ja/tai oon kiukkunen ku kökötän vaan sisällä. :P Harmittaa vaan,kun vauhti nyt ei oo mitään kauheen kovaa mut eteenpäin pääsee vielä kuitenkin ;) Täytyy nyt nauttia,ennenku sitten kesällä on 25 ja vauva laskeutuu niin ettei käveleen pääse!;D
Kiva että innostin muitakin tohon kummikääröideaan :) Täytyis vaan nyt sit seuraavaks päästä viemään kummeille,saa nähä millon saan aikaseks!
Mulla on se sokerirasitus viikon päästä perjantaina :/ Teki miel kieltäytyä koko hommasta,mut helpommalla pääsen kun vaan meen sinne ;) Uskon et se 12h syömättä ei tuu olee hankalaa ku se aika on jo 8 aamulla. Täytyy joka paikkaa kirjottaa lappuja etten syö enää ilta 8 jälkeen! Ilman vettä en kyllä täysin pysty olemaan,mut sain luvan juoda jos en mitenkä pärjää ilman!
Pitäsköhän itelle hankkii myös semmoi imetystyyny. On meinaan mullakin vissiin 4 tyynyä käytössä että saan itteni ees jonkilaiseen asentoon. :P - N0RA
Suosittelen kyllä sitä isoa imetystyynyä nukkumiseen, yhden todella hyvin nukutun yön jälkeen, aivan luksusta!! En muista millon olisin nukkunu näin hyvin :) Ja voin vaan kuvitella kun toi maha vielä tässä kasvaa niin kuinka voi olla hankala nukkua, varsinkin kesäkuumalla. Onhan se aika hintava, mutta mun mielestä joka euron arvonen. En usko että haluun luopua tosta edes imetyksen jälkeenkään. Mies kokeili kans eilen nukkumaan mennessä sitä tyynyä, ja uhkaili leikillään et joudutaan ottaa vuoro yöt , tai ostaa sille oma :D
- Dannal
Oivoi, oonpas laiskistunu, ku en tännekään jaksa kirjottaa :D
Tänään menosssa 26 4, tässähän aletaan olemaan jo hyvästi voiton puolella!
Mun selkäkivut on selkeesti helpottaneet heti, kun en oo koulussa ja töissä ollu. Tottakai selkä kipuilee edelleenkin lähes koko ajan, mutta vihlova kipu tuolta vasemmalta pakarasta on hävinny miltei kokonaan ja näin ollen ei oo jalatkaan lähteneet alta, jee! :)
Masuasukki vietti pari päivää aikalailla hiljaiseloa, mutta eilen illalla se ryske sitten taas alkoi... Mahassa kävi kunnon jytinä noin klo 22-02, yritäppä siinä sitten nukkua.. Ja tänään sama ralli alkoi heti 07.30 :D
Meillä kummeiks pyydetään mun siskoa ja sen miestä, ollaanhan myökin miehen kanssa niiden tytön kummeja. Siskon kanssa ollaan muutenkin tosi paljon tekemisissä (nähdään lähes päivittäin), joten kummiksi pyytäminen tuntuu varsin luonnolliselta. Mies haluaa myös oman siskonsa kummiksi, vielä harkitaan, että otetaanko muita :) - Lanssari-äiti
Sokerirasitus eilen kärsitty ja tänään jo tuloksetkin soitettu ja kaikki kunnossa :) Jospa se nyt loppuis tämä höpöhöpö asioihin keskittyminen tuolla neuvolassa ja keskityttäis niihin mitkä mulle on tärkeitä. Oli aika kamalaa kyllä se sokerilitkun jälkimaku suussa, kun oli suu niin kamalan kuiva siitä ettei ollu vettä saanu juoda. Mutta se on ohi nyt :D
Tälle aamulle jo äitiyspakkaus haettuna :) Oon niin onnessani että varmaan koko päivän vaan kääntelen niitä vaatteita ees ja taas. Ja varmaan illanki, kun mies tulee kotiin :)
Tasan kuukausi äitiysloman alkuun! :) Tosin se nyt ei tätä minun elämää muuta millään lailla, niin pitkään oon jo kotona ollu :))
Meillä kummeiksi pyydetään minun siskoa miehineen, ollaan kans joka päivä tekemisissä ja minä olen niitten esikoisen kummitäti myös. Loput onki sitten miehen päätettäviä kummeja, se vaan ei oikeen keksi että ketä haluaisi, pikkuveljensä toki, mutta kun veli ei kuulu kirkkoon, niin ei oikeen onnistu. Tosin minun mielestä miehen veli voisi ihan hyvin olla kummina ilman kirkollista siunausta sille asialle, netissä kuulema on jossain kummikirja mallikin olemassa kirkkoon kuulumattomille kummeille. Tiedän vaan sen, että minun parhaalle kaverille tulee olemaan iso paikka, ettei sitä kummiksi tulla pyytämään. On aika avoimesti puhunut siitä asiasta, mutta me ollaan päätetty että kumpikin päättää kaksi kummia ja ihan ensimmäisenä kyllä haluan siskon miehineen kummiksi ja mies haluaa ehkä enemmin omia kavereitaan jos ei sukulaisistaan ketään keksi :D - Lanssari-äiti
Ai niin, minkä verran teille muille on tullu painoa nyt raskausaikana?
Mulla nimittäin näyttää plussaa 400grammaa.
Tosin mulla kilon verran tipahti paino yhessä vaiheessa, että onhan sitä nyt jos sen huomioi niin tullu se vajaa puolitoista kiloa, mutta ekasta neuvolareissusta, toissapäiväiseen neuvolakäyntiin paino erotus on plussalla 400g.
Luulin jo että tuosta vähäisestä painonnoususta oltais jotenki huolissaan, mutta vissiin ylipainoisen kohalla ei olla.
No tänään ollaan viikolla 28 menossa, alan kohta olla huolissani siitä että kuinka iso se mun hääpuku mulle sitten synnytyksen jälkeen on, kun alunperin oon huolehtinu että meneekö se päälle lainkaan. - Kapusha
Mulla on tullu tähän päivään mennessä (rv 26 4) 6,8kg :o Toivottavasti jäis kymmenen kilon alle toi lopullinen luku,koska muutenkin oli jo sitä painoa vähän liikaa :( Oon kyl kovasti koittanu lenkkeillä,mut välillä iskee sellanen olotila et tungen suuhuni kaikkea mitä tekee mieli :D Sitte toisena päivänä on hyvä jos saan syötyä lounaan ja päivällisen. Oon näitten ruokailujen kans ihan outo. Oon kyl kiinnittäny enempi huomioo ruoan laatuun,etten syö ihan kauheita sokeripommeja tms.
Mulla kans toi selkä on yks * :D Kyljellään ei kauaa pysty nukkumaan,kun rupee sattumaa iskiastyylisesti alaselkään ja molempiin pakaroihin. Venyttely auttaa hetkeks,mut eipä siihen kaiketi mitää helpotusta oo muuta ku muksun syntyminen? :)
Se ois tästä lähdettävä imetystyynyn ostoon sen verran innostuin tosta hyvin nukutusta yöstä :D Toivottavasti auttais silleen,et ei joka aamu tarvis herätä selkäkramppeihin :/ Moikka taas. Mulla nukkumisen kanssa ei ole ollu ongelmia, paitsi kun yöllä pitäs vessaan päästä ja kun selkä jumittaa ja sattuu nii pirusti ku rupee sängystä ylös kömpimään. Onkohan nää mun selkä kivut nyt sit niitä liitos kipuja? en oo varma, mut kipu on tosiaan tuolla alaselän molemmilla puolilla vihlovaa kipua nimen omaan liikkuessa, siis kävely, kyykistely ja yleisesti jalkojen/ selän liikuttaminen. Ja kipu kyl tuntuu myös lantiossa. Osaaks joku sanoo onko noi liitos kipuja. Mulla myös ruvennu olee sormien nivelet kipeet, varsinkin aamuisin. Hain jo pari viikkoa sitte sairaalan kuntoutuksesta sen tuki vyön, mut eipä oo siitäkään apua ollu.
Onkohan mulla jotenki astetta paremmat unen lahjat vai rauhallinen kaveri öisin, ku mä en oo vielä ainakaa huomannu et kaveri möyryis masus öisi mitenkää erikoisen häiritsevästi :D
Mä oon pyytänyt mun lapsuuden kaveria kummiks joka siis edelleen on mun paras ystävä. Ja pyydettiin mun ja mun miehen yhteistä tuttava pariskuntaa jotka myös mun hyviä ystäviä. Mut ne täs lähiaikoina eros ja mä sanoin et voitte silti olla molemmat kummeja, mut nyt musta on alkanu tuntuu et oliko se sittenkään niin hyvä idea et molemmat on. On vaan sellanen olo et mahtaako tää järjestely toimia. On ne väleis mut ei niin mielellää ois toistensa kanssa tekemisissä, mutta kun molemmat on mulle aina ollu tärkeitä. onks jollai jotai mielipitetä kyseiseen asiaan, ku en tiiä mitä tekis... :(Vielä lisään noihin selkä kipuihin et kipu tuntuu myös tossa melkeen pakarassa. tai siis pakaran ja ala selän välissä... jos kukaan ymmärtää mun selityksistä mitään. :)
- Issias isse
Voi myös olla iskiasperäistä kipua. On varsin yleistä raskausaikana.
- Kapusha
Rezzu: Mulla on just samankaltasta kipua kun sä kuvailit. En tiiä onko se liitos- vai venymiskipua. Mulla ei oo ikinä ollu selän kans isompaa ongelmaa,mut nyt oikeen kunnol :/ Tänäänkin taas heräsin 7 aikaan,kun ei vaan saa nukuttua. En tiiä mimmosee riippumattoo pitäs mennä nukkumaan,ettei sattus :/
Lääkärille ku valittelin tot selkää,ni sen piti laittaa lähete fysioterapeutille mutta eipä sit tainnu muistaa... No 3kk vielä ja täähän varmaan vaan pahenee! - N0RA
Mulla olis 4 viikkoo töitä, ja sit alkais kesäloma. Millään en haluais ottaa saikkua selän takia, kun ei se näin kotona suuremmin vaivaa, mutta lyhyet kuuden tunninkin työvuorot jalkojen päällä (baarihommia) on ihan tuskaa. Mä oon muutenkin tosi huono saikuttamaan, ja pomo on tehny kaikki työvuorolistatkin sileen et mun ei tartte kannella varastosta mitään eikä purkaa kuormia. Yöllä kun kotiin pääsee, niin ei oo itku kaukana kun sattuu just kans tonne oikeeseen pakaraan ihan helvetisti. Ja sit kun herää yöllä vessaan niin oikeelle jalalle hyvä
jos pystyy astumaan kun vihloo niin perkeleesti. Nyt tuli kyllä sen Doomoon ansiosta nukuttua ihan hyvin kun ei tuu vaihdettua asentoa kokoajan nii ei tuu myöskään herättyä pakaran vihlontaan.
Mä oon laittanu tonne alaselkään Ice Poweria, se kyl auttaa jonkin verran. Neuvolassa sanoivat et sitä voi käyttää...- hoitoa tarvitaan
Hei, hihkaisen vähän toisesta ketjusta, että tuo sun selkäkipusi kuulostaa kyllä hyvin selvästi iskiasperäiseltä. Jos pystyt, niin pakaralihaksen varovaista venytystä kannattaa tehdä, se auttaa ainakin minulla lieviin iskiasoireisiin. Sen lisäksi voisit hakeutua esim. osteopaatin tai osaavan akupunktiohoitajan pakeille. Hieronta ei iskiashermon ärtymiseen juuri auta, mutta näistä edellämainituista voisi olla apua. Ei kannata jäädä vain odottelemaan kivun pahenemista, koska sitten kun iskias menee pahaksi, niin ihminen ei pääse edes sängystä ylös...
Mulla jo nyt välillä vaikeuksia päästä ylös sängystä kun selkä vihloo :/
- m-pyy
Moikka kaikille taas!
Mulla kanssa noi selkäkivut aina öisin yltyy kun on makuuasennossa, välillä tosi vaikee päästä sängystä ylös. Just vasemmalla puolella pakaran seudulla ja alaselässä...jospa se siitä sit jossain vaiheessa helpottaa.
Lähdim pe aikasemmin töistä 4h jatkuneen vatsakivun takia...menin sit meijän iki-ihanaan ja osaavaan päivystykseen. Ottivat siellä veri ja virtsanäytteet ja oli valkosolut koholla...meinas että mulla on virtsatientulehdus ja ainut oire vatsakipu... sain antibiootit. Olen kyllä aina aikaisemmin ihan varmasti tiennyt milloin pissatulehdus kyseessä kun ihan erilaiset oireet ollu mut kaipa ne siellä tietää mikä mua vaivaa...Tänään pitää soittaa vielä viljelytuloksista.
Perjantaina haettiin äippälaatikko postista ja se on kyllä käännetty ja möyritty jo useaan kertaan läpi :)
Mulla painoa tullut nyt 6,5kg ja itsekkin toivon että selviäis sillä 10kg koko raskausajalta. Nyt menossa 27 5... - Kapusha
Tänään lähti käyntiin rv28!!:) Tasan 3kk siis enää jäljellä!
Mä lähetin Kelaan paperit pääsiäistä edeltävänä torstaina,eli ne on seuraavana keskiviikkona ollu siellä,ni ei ne mitää päätöstä oo sen äippälaatikon kans tehny :/ Tai tein sen hakemuksen netissä ja lähetin sen todistuksen postissa sinne... Toivottavasti ei menis enää kauaa :/
Mulla toi paino pomppii ihan ihmeellisesti. Toissapäivänä näytti et ois tullu yhteensä 6,8kg lisää ja eilen illalla et 8,2kg .. Ei nyt kyl tota tahtii tarvis todellakaa nousta,mut toi nyt varmaan johtuu jostain muusta,kun ei voi ton vertaa paino nousta päivässä ;)
Kihlasormuskin rupes puristamaan jo sormessa :/ Täytyy kaupast hakee ananasta ja sit mussuttaa ni lähtee nesteet liikkelle ;)
Mä heräsin tänään aamulla iki-ihanaan nivuskipuun. Hetken kerkesin jo olee huolissani,ennenku sitte se loppukin kun seinään. Kaikenlaista vaivaa :D Ja kun maha tästä eteenpäin vaan kasvaa,ni saa nähdä ;D Auttaako ananas turvotukseen?? en tienny :) siis ihan joku tölkki ananas vai tuore?? :) pitääki kokeilla, alkaa meinaa sormet ja jalat vähän olee jo turvoksis... ei nyt mitenkää paljoo mut kyl sen huomaa et on..
Mulla tällä hetkellä rv 28 2. Hurjan nopee menee tää aika, huh, koht ollaa jo synnyttämäs. Alkaa seki jo pikkuse jännittää. Mut kyl odotan innol et sais jo meiä pikkusen pojan tai tytön syliin :) Ja vieläkin enempi jännitystä lisää se et ei tiiä kumpi siellä on. Ja toivon et tää selkä kipu menis jo ohi, mut eipä kovin lupaavalta näytä. Oonki siis päättäny et oon enää tän kuun loppuun, eli nää kaks viikkoo tuol päiväkoti harjottelus, ku se on kuitenki aika raskast hommaa. En kyl sit tiiä mitä ton yhen kuukauden teen ku äippäloma alkaa vasta kesäkuussa. :/- issias isse
Sanoin tämän jo kerran, mutta ihan oikeasti, te iskiaskivuista kärsivät, ÄLKÄÄ jääkö odottelemaan, että se kipu menisi itsestään ohi, koska erittäin harvoin niin käy. Mitä pidemmälle raskaus etenee, sen pahemmin hermo joutuu puristuksiin ja lopulta ei enää kykene kävelemään ja tuska on hirveä. Käykää ihmeessä esim. siellä osteopaatilla selvittämässä, onko kipu iskiasperäistä, niin ei tarvitse sitten muutaman viikon kuluttua katua, kun ei pääse sängystä ylös ja tuska on hirveä. Iskias on raskaan ollessa tosi yleinen vaiva ja se voi tulla, vaikkei koskaan aiemmin olisi siihen viittaavia oireita ollut.
- Lanssari-äiti
m-pyy, et kai alottanu niitä antibiootteja ennen sitä viljelyn tulosta? Mulla oli silloin kun vielä töissä kävin, työvuorojen jälkeen kovia mahakipuja, joiden takia kerran erehdyin menemään päivystykseen. Silloin mulla oli kans leukkarit koholla ja anbioottiresepti lyötiin kouraan, olin kuitenkin ite sitä mieltä että oireet ei passaa ja hyvin nukutun yön jälkeen oireet oliki poissa ja viljely negatiivinen. Myöhemmin yks lääkäri jonka luona niitten mahakipujen takia kävin, sano ettei ikinä sais raskaana olevan kohdalla luottaa pelkkään sticksitestiin, jos oireena on vaan mahakipu.
ja mahakivut ovat taas täällä. Lauantai-illasta, tähän aamuun koko aika mahakipua. Panadoli autto vähän, eniten vissiin hyvät yöunet. Ollaan tehty remonttia, näköjään ei kestä enää ees 3tapettivuotaa laittaa miehen kanssa, eikä maalata yhtä seinää tai listoja. Ja oikeasti pitäis olla töissä kantamassa 100kilosia ihmisiä :D
Mulla meni sitten sairaslomapäivät täyteen ja nyt oottelen että Kelalta tulis päätös sairaspäivärahasta.. Saan vissiin ootella aika kauan ja toivoa että mies maksaa osan minun laskuista..Ei paljo ostella mittään vauvalle tällä budjetilla. Mistä kautta pääsee osteopaatille?
Mietin vaan että onko tää mun kipu iskias peräistä, kun ei mulla oo mitään jalka/pohje kipua. Lantiossa ja alaselässä vaan.. Ja kun mulla sattuu vaan liikkuminen. Kun on paikallaan niin ei satu mihinkään.
- m-pyy
Lanssari-äiti: Juuh, aloitin sen kuurin heti silloin perjantaina kun lääkäri niin vakuutti että pissatulehdus kyseessä...no tänään sit soitin ja niinhän se olikin, onneks etten turhaan popsi ylimääräisiä lääkkeitä. Mutta kyllä saan usein ihmetellä tota meijän terveyskeskuksen toimintaa.
Meinasin kyllä käydä työterveyslääkärillä ton selän takia...mut onko sillä merkitystä jos selkä on päivisin ihan ok mut heti kun meen vähänkin makuuasentoon niin alkaa jomottaa ja vihloo ja sit ei meinaa pystyy edes asentoa vaihtaa? - Kapusha
Kuulemma ananas ja mansikat poistaa nesteitä!:) Ei varmaan mitään merkitystä onko tuore vai tölkistä,mut tietysti tuore on aina parempi muuten! Ja jos ostaa tölkkiananasta ni kato ettei oo siin sokeriliemessä vaan ihan omassa mehussaan!:)
Mulla on auttanut onneks selkään ihan perusvenytykset. Yks mikä ainakin vielä onnistuu on se,et on toisella kyljellä,toinen jalka koukussa toisen päällä ja kääntää yläkroppaa toiseen suuntaan varovasti.
Aikasemmin mul oli sitä issiast,mut tää on varmaan iha venymisestä johtuvaa kun mulla se issias oli aivan jatkuvaa kipua ja tuskaa. Tää on vaan välillä,jos nukun samal kyljellä liian pitkän aikaa. Ja lenkkeily auttaa kyllä,et niin kauan kun pystyn lenkkeilemään ees vähän niin pärjään kyllä. :) - pikkunen :)
muaki alko kiinnostaa miten osteopaatille pääsee? pitääkö olla lähete vai meniskö yksityisen kautta? Mulla siis kanssa tota iskias kipua ja se niin julmettoman kipee :/
No nii vaivoista toiseen viikko 27 tänään - issias isse
Suosittelen etsimään osaavaan osteopaatin näiden sivujen kautta. Jokaisella paikkakunnallahan ei valitettavasti osteopaatteja edes ole.
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi/ - Lanssari-äiti
m-pyy: onneksi jollaki muulla niille mahakivuille on selitys, mullahan ei semmoista ole löytyny. Turhia antibiootteja ei kyllä tekis mieli syödä.
Mulla auttaa selän kanssa samat liikkeet kuin Kapushalla, oon itseasiassa ollu aika yllättyny kun ei mittään sen kummempaa ole selän kanssa ollu, vaikka joskus aikoinaan olen sairaslomallaki ollu selän takia :D Ihan tyhmää kun mä asun tälläsessä tuppukylässä missä lääkärillä ei oo ultra vehkeitä ja viimene ultra mikä oli ni oli rakenne ultra. Ja niit ei vissii oo enempää, paitsi jos ite varaa ajan ja se sit taas maksaa. Mahdetaankohan siellä synnytystapa-arvioinnissa ultrata? tietääks kukaa? Oon meinaa ensi synnyttäjä. Mä haluisin nii kovin päästä johonki ulraan vielä ja nähä meiän pikku kaverin :)
- ihan tavallista
Kaksi ultraa on ihan normaalikäytäntö myös monissa isoissa kaupungeissa, ei siis mikään "tuppukyläpoikkeus". Synnytystapa-arvioinnissa ei myöskään välttämättä ultrata. Yksityisellä voi toki käydä ultrassa niin paljon kuin sielu ja lompakko sietää. :)
- N0RA
Mä kävin eilen kans neuvolassa ja lääkärillä. Sillä lääkärillä on semmonen jeesuksen aikanen ultrauslaite, josta ei kyllä saa mitään muuta selvää kun sydämen sykkeen, ja sitä se lääkäri vaan kattoki. Selvis samalla mun sokerirasitus tulokset ja kohollahan ne oli. Nyt joudun diabetespoliklinikalle juttelemaan kätilön kanssa siitä miten pitää syödä ja joudun myös mittaamaan kotona sokerit muutamana päivänä... Toisaalta mulla on samalla nyt vielä lääkäri joka ultraa vauvan koon, ettei oo vielä ainakaan liian suureks kasvanu. Sf- mitta meni ainakin onneks normaalin rajoissa, vaikka välillä tuntuukin et mun maha on ihan valtava :) Ajattelin kysästä et jos se sattuu näkee jalkoväliin et kumpi sieltä tulis, kun rakenneultrassa piti tiukasti napanuoraa jalkojen välissä.
- Kapusha
Nyt on taas niin hyvä mieli,koska verottaja mahdollisti sen että pystyn olemaan varmaan puoli vuotta pidempään kotona vauvan kanssa :) Tulee niin isot palautukset että saan niillä maksettua puolelta vuodelta oman osuuden lainanlyhennyksistä :) Ah,mikä helpotus!!:)
Tänään taas heräsin näihin ihastuttaviin selkäkipuihin. Rupesin jo miettimään et ärtyykö noi mun alaselkä/pakaralihakset lenkkeilystä,ku tuntuu et aina ku oon käyny pidemmäl/kovemmal lenkillä ni seuraava aamu onki sit tämmöstä :/
Mullakin tää maha alkaa olee melkonen! Ainakin sillon ku pikkumies päättää tulla ihan tohon eteen ni näyttää et se maha räjähtää. :D Voi mun vatsanahkaa miten se joutuukaan viel venymään! - m-pyy
Me ei olla vieläkään saatu selville tuleeko palautuksia ja mätkyjä...niitä odottelen innolla että tietää saako vielä luvan kanssa törsäillä pikkuselle kaikkea kivaa :)
Oletteko hankkineet / aijotteko hankkia imetystyynyä? Onko jotain tiettyä mitä suosittelette vai onko ihan turha kapistus?
Viime yönä heräsin kun vasempaan pohkeeseen sattui ihan julmetusti, tuntui kuin olis ollut joku tois paikallinen suonenveto tai vastaava...voiko se enteillä suonikohjuista vai mistähän johtu? oon nyt kahtena peräkkäisenä yönä tuntenut sen...inhottavaa.
NORA: ainakin kun ite kävin hyvinkäällä ton raskausajan diabeteksen takia niin ne tädit oli siellä tosi mukavia. Mulla ei onneks oo ainakaan vielä ollut arvoissa mitään valittamista ja saan nyt taas kohta vähentää noita mittailuja. Oliko sulla paljonkin arvot kohollaan?
Onko teille tullu raskausarpia? ootteko käyttäny jotain taika-aineita niiden ehkäisemiseen? Mä ostin kirpparilt imetys tyynyn kun aina halvalla sain ja siisti ja hyvä kuntonenki viel :D Sain taas kerran kuulla tänään että työkaverin mielestä meille on tyttö tulossa. Tää alkaa käymää jännäks ;) Mut jos on tyttö ni ei oo ainakaa nimen valinnas hirveesti ongelmii, mut pojan nimessä taas on. Mulla on molemmissa kyljissä pienet raskaus arvet, mut luulen kyl et ne oli vähä jo enne raskauttakin, kun mulla vähän on kyljissä vara renkaita, mut en silti mitää kovin lihava ollu. :)
- Kapusha
Mä oon sit imetystyynyä vähän haeskellut,et kun kohdalle sopivasti osuu niin kyllä sen hankin :) tänään löysin pitkän etsinnän jälkeen äitiyshaalarit :P Tai mitkä lappuhaalarit oikealta nimeltään onkaan. Oon niin kovasti ettiny ja nyt löyty. Ihanimmat mitä maa päällään kantaa ;D
Ei oo raskausarpia ainakaan vielä näkyny. Mun iho varmaan tän muun massan myötä niin venyny jo et on tottunu ;D
Mulla on ollut tota suonenvetoa molemmissa pohkeissa vuoronperään eikä suonikohjuja ole näkyny :) Kuuluu varmaan asiaan noi suonenvedot,itse ainakin niistä saan kärsiä selässä ja jaloissa,mut myös käsissä. Saa ainakin hyvät naurut kun sormet menee ihan miten sattuu ku iskee kunnon suonenveto!:)
Ootteko juonu kahvia nyt raskausaikana? Tai yleensä kofeiinipitosia juomia? Mielenkiinnosta kysyn,kun ite lopetin kahvin juonnin (en alussa kyl ois pystynytkään),mutta tota kokista menee pari lasia päivässä. Enkä voi juoda sitä sokerillista vaan light/zeroa. Tiedä nyt sit kumpi on terveellisempi :o - Dannal
Kapusha: Mistä löysit sellaset lappuhaalarit? Mäkin haluun! :D
Kylläpähän oli taas viime yönä pyöriminen sängyssä, että löysin edes siedettävän asennon, jossa voisin nukkua. Heti kun meen makuulleni, selkä ärtyy vaan entisestään, kun menee vähän notkolle. Oivoi, pääsispä näistä selkäkivuista eroon! Pari tuntia meni sängyssä pyöriessä ja nukkumisesta ei tullu senkään takia mitään, kun neiti piti masussa kunnon rallit. Uni tuli yhentoista aikaan ja heräsin viideltä, ei terve... Ja sillon viiden aikaan alko masussa myllerrys, ei malta tyttö paljoo nukkua, eikä anna kyllä äitinkään nukkua :D
Eilen oli neuvolalääkäri ja kaikki oli ok. Kuten arvelinkin, hemoglobiini on laskenu ja pitäs alottaa lisärauta. Eilisellä käynnillä hg oli 116 (viimeks 126), kun raskauden alkupuolella se oli vielä 142. Verenpaineet huiteli taivaissa, mutta terkka ei siitä huolestunu, koska mulla pomppaa sykkeet aina tollasissa "virallisissa" paikoissa. Pitänee ottaa porukoilta lainaan verenpainemittari, niin saa kotona mittailla. Painoa on tullut tähän mennessä 5,7kg, ihan maltillisesti siis nousee.
Tänään 27 3 ja myllerrys masussa voimistuu päivä päivältä, pari iltaa sitten sain napattua jo melkein koivesta kiinni! :D Mä haluun kans sellaset haalarit :D
- N0RA
m- pyy: Nyt kotimittauksessa on arvot ollu ihan normaaleja tai sitten siinä rajoilla, toivottavasti pysyis iha ruokavaliolla kurissa, ettei tarvis sitä insuliinia alkaa pistää.
Mulla on raskausarpia mahassa "ihan kivasti". Niitä oli jo ennestäänkin jotain, mutta musta tuntuu et mulle tuleekin niitä tosi helposti. Teini-iässä tuli kans ihan reippaasti, mutta onneks on vaalentunu melkein näkymättömiks. Mulla on apteekista ostettua Bio-oilia, jonka pitäis auttaa, mutta vaikee sanoo ku maha näyttää muutenkin ihan viilletyltä :D Tästä mahasta ei kyllä oteta mitään kauniita vauvamasukuvia :D, ainakaan ilman paitaa :D
Mä oon juonu kahvia nyt enenmmän on ennen. Tosin sekin on ehkä 5 kuppia viikossa, mutta kun meistä ei kumpikaan kotona sitä keitä niin tullee juotua tosi harvoin. Töissäkin harvemmin tulee juotua kuppia loppuun asti. Ehkä yhden huikan kerkee saamaan, sit tulee taas kiire ja kahvi onkin jo kylmää. - m-pyy
Mä en oikein oo ikinä välittänyt kahvista mutta aina välillä tulee töissä kuppi juotua jos on yö tullut valvottua...
No mä sit toivon että mullakin on ollut öisin vaan suonenvetoja eikä oireet olis mitään alkavia suonikohjuja...ne ei ole nyt ollenkaan tervetulleita.
NORA: no hyvä kuulla että arvot pysynyt kohillaan. Itsekkin saan nyt vähentää mittailuja kun ei ole mitään ihmeellistä niissä arvoissa ollut. Nyt olisi tosi kurjaa jos joutuisi vielä insuliinipiikille...yök yök.
Mies lupas viedä mut viikonloppuna itikseen shoppailee...odotan innolla niitä kaikkai vauvaliikeitä jos vaikka löytäis kivan imetystyynyn ja sitterin :) plus sit tietty kaikki muu tarpeeton/tarpeellinen pikkaselle :) - Kapusha
Tänään oli se sokerirasitus ja luulempa et ei onnistunu,kun ei se litku pysyny sisällä mitenkään. Ekan oksensin heti kun olin sen juonu ja toisen satsin 25min sen juomisesta. Lisäks se kamala olotila mikä siitä seuras; luulin jo et nyt se kuolema oikeasti tulee. Huh,mitä kauheutta!:D Mulla ei oo ikinä elämässä ollu niin kamala olo,pyörrytti ja oksetti ja vaik mitä. Sit tulinkin kotiin,söin ja nukuin 3,5h :DD
Mä ostin noi haalarit kirppikseltä,mut näköjään on Lindexin pökät. On kyl todella mukavat,et jos löydätte jostain ni ostakaa ihmeessä!:)
Mulla on nyt ihan uus kaveri vaivoina; jalkasärky. Siis aivan kamalaa kun meet makuuasentoon,niin tuntuu kun jalkoja revittäis irti. Ja semmoset levottomat jalat ihan koko ajan :/ Onneks mulla oli tommost luontaistuotekaupast hankittua "viilennysvoidetta" ni se autto ees vähän ja eiku paljon tyynyjä jalkojen alle... tuntuu et jalat ei rentoudu ollenkaan :(
Seuraavan kerran neuvolaankin vasta ens kuun alussa,mutta katoin Kelan sivuilta niin ne tilasi eilen mun äippäpakkauksen et jos vaik ens viikon aikana tulis!!:) Pääsen laittamaan pikkusen vaatekaapin järjestykseen. Paitsi että pitää pestä vielä ne ... Mutta eihän täälläpäin oo muutakun aikaa!:) Sain just tietää että pääsen ylimmääräseen ultraan turkuun ilmaseks. Yks mun tuttu tekee sen ja koitetaan saada sukupuoliki selville! Ihanaa!! Mä nii haluisin tietää kumpi sieltä on tulossa. Mut ei haittaa vaikka ei saiskaa tietää, mut ois nii kiva ku vois vähä jo valmiiks hankkii jotai erityist tytöl tai pojal :) Ihanaa ku pääsee ultraan viel ja jos sen sukupuolenki sais selvil.
- ^^PikkuToukka^^
RV 29 mennään..Taas meinattiin jo synnärille lähteä, kun perjantaina tuli kipeitä supistuksia 10-15 min. välein parin tunnin ajan..ja levossa.. Onneks pääsee taas neuvolaan keskiviikkona. Parin viikon takaisessa kontrollissa todettiin k.kaulan pituudeksi 2 cm ja oli pehmentynyt. Saapi nähdä, päästäänkö loppuun saakka. Hurjaa huolta koko ajan, kun ei yhtään tiedä.. Nyt ollaan onneks jo sillai hyvillä viikoilla, että mahdollisuudet on jo tosi hyvät pikkusella, mutta eipä sitä silti tahtois näin pientä tänne vielä saatella. Paras paikka vielä monta viikkoa olisi tuo yksiö.
Huoh, mä olen tainnut vähän liiotella noiden vaatteiden kanssa..*HUPS*.. No onneksi on paljon ostettu hyväkuntoisina, mutta käytettyinä, eli hyvääkin on tullut tehtyä :) Mites muut, oletteko ostaneet enemmän uutena vaiko käytettyinä? Täällä Turussa on tosi kiva Mollamaija-lastentarvikekirppis. Sieltä löytynyt ihania juttuja edulliseen hintaan. Löysin sieltä esim. huuto.net:n hintoihin verrattuna edukkaan BabyBjörnin Balance-sitterin. Kaverit on kehuneet sitä kovasti, niin oli silläkin tavalla aika bueno löytö.
Ihanaa, että on pikkuhiljaa tulossa lämpimämmät ilmat, voi vaikka käydä lukemassa ulkona. Alkaa jokseenkin nämä seinät täällä kotona välistä kaatua päälle, kun neljä viikkoa on mennyt saikkuillessa jo. Nautitaan kaikki tuosta ihanasta keväästä ja ootellaan pikkusia Hei ^^PikkuToukka^^ missä päin turkua on sellanen Mollamaija-lastentarvikekirppis?? :D
- N0RA
Mä oon ostanu melkein kaiken käytettynä. Ja tosihyväkuntosia löytöjä oon tehny. Vaunut taitaa olla ainoot uutena hankitut. Turvakaukalon ja siihen "kuuluvat" matkarattaat ja jalusta ostettiin kaverin siskolta, joka on ostanut ne uutena ja ollut vähäisellä käytöllä 6kk. Vanhan, mutta tosi tukevan pinnasängyn löysin 10 eurolla ja sain siitä ihan täydellisen kun hion ja maalasin sen. Lipastollisen hoitopöydän ostin Huuto.netistä 20 eurolla, joka on melkein uusi. Välillä kyllä kauhistuttaa, kuinka paljon olis voinu saada menemään kaikkiin tarvikkeisiin, jos olis uutena ostanu.
^¨^ PikkuToukka^^ :Toivotaan, että kaikki menis hyvin, eikä sun pieni asukas tulis liian aikasin ulos :)
Rezzu: Tiiän niin ton tunteen kun ei oo varmuuttta sukupuolesta, niin ei oikeestan voi ostella varsinaisesti tytön tai pojan vaatteita. Mäkin toivon et ens perjantain lääkärissä selviäis varmistus kumpi on tulossa. Onks sulla omaa aavistusta kumpi olis tulossa? Mulla on ihan tyttö olo, ja kaikki merkit viittais siihen et tyttö tulis, vaikka pelkkiä uskomuksiahan ne taitaa olla mahan muodot sun muut :) - ^^PikkuToukka^^
Rezzu: Se Mollamaija on Yliopistonkadulla, Brahenkadun ja Aninkaistenkadun välisellä osuudella. En muista numeroa tarkkaan.
Mäkin olen miettinyt, että mitä jos noi kaikki olis uutena hankkinut, olis mennyt pieni omaisuus ja enemmänkin. Meillä olis vielä hoitopöytä/ hoitotaso vielä hankkimatta. Välillä mietin, että tarviiko sitä, mutta säästäähän se selkää aika paljon, kun ei tarvi sängyn päällä tai lattialla vaihdella. Nekin näyttävät käteviltä, kun saa pinniksen päälle sellasen tason, mut en tiedä. Onhan tässä (toivottavasti) vielä aikaa :)- ^^PikkuToukka^^
Lisäys vielä Rezzu (enhän mä tiedä, tiedätkö Turusta paljon vai vähän), niin se on siis pari korttelia kauppatorilta,eli ihan keskustassa :)
Kiitti ^^PikkuToukka^^ :) Täytyy käydä katsomassa.
N0RA: Mulla vähä vaihtelee toi oma mieli, välil on muka nii tyttö fiilis mut välil taas poika olo, mut oon kyl saanu melkeen kaikilta tutuilta ja sukulaisilta ja ylipäätää kaikilta kuulla et kaikkien mielestä on tyttö tulossa. Mut toivon kyl saavani jonkun vastauksen sieltä ultrasta :) Nyt voi olla vähä helpompiki saada vauva liikkumaan ja kääntymään siellä kun vähän masua ns. tökkii, kun sillo viime ultrassa se ei pahemmi vielä liikkunu tai sillon tällön liikku mut ei nii paljo ku nykyää, kun nykyään liikkuu ihan hulluna :D
Mua alkanu mietityttää kun täälläkin jotkut sanonu et vauvan liikkuminen häirii yö unia niin et miten se häirii? Tai et onko ne liikkeet kipeitä vai miten? kun ite en huomaa et mua häiritsis mitenkään niin ihan vaan uteliaisuuttani kysyn :)- Kapusha
Olipahan eilen vaivojentäytteinen päivä! Vasen lonkka on niin kipeä ja vasemmalle alavatsaan polttanu eilisen ja tän päivän. Sen lisäks koko maha oli eilisen ihan pinkeä,mut tänään onneksi normaali ;)
Mä oon ostanu vaatteita uutena ja käytettynä. Kirpparilla on niin paljon uudenverosia vaatteita ja kun hinta on bodyllekki 0,5e ni eipä harmita ainakaan niin paljon jos jääki käyttämättä!:)
Kaukalo ja telakka on lainattu, sitteri on lainattu, rottinkinen ensisänky on perintösänky,samoin kuin 50v vanha pinnasänky :) Tietysti vielä puuttuu kaikki rätit,tutit,lakanat,hoitoalustat yms et ne täytyy hankki vielä vaunujen lisäks :)
Mul on alkanut kauheesti pyörii mielessä noi mitä sitten kun vauva on syntyny :P Kun kauheesti on (TIETYSTI) tullu kaikki ohjeita,et "älä sitten anna tuttia/pulloa,sen jälkeen ei enää tissi maistu"-juttuja. Sit ku viel erehtyy lukemaan noita kirjoja ni soppa on valmis. Kaiketi sitä osaa oman lapsensa kasvattaa oikein,mut jotenki nyt pää täyttyny niin kysymyksistä et huh! Maalaisjärjellä varmaan mennään ;)
Ei mua oo vielä pikkusen liikkeet öisin häirinny!:) Pikemminkin vaan se,et vaikee löytää asentoa :P Varmaan tossa kesäkuun puolella rupee olee kaverilla niin ahdast et voi haitata unia ne liikkeet. Tosin oon kyl semmonen et ku nukahan ni norsulauma sais kävellä yli enkä välttämäti heräis :P - napataata84
Liityn näin myöhäisillä viikoilla mukaan joukkoon, elikkäs täälläkin odotellaan heinäkuun vauvaa. LA on 14.7 ja viikkoja kasassa 28 2.. Tähän asti aika on lentänyt kuin siivillä mut nyt joku seisoo jarrupolkimen päällä ja pahasti :D Odotan niin kovin ja tulevan pikkasen syntymistä ja olen alkanut tauotta pohtimaan synnytystä, lapsi on minulle toinen joten on jo jonkunlaisesti kokemusta synnytyksestä, mutta kun se oli käynnistetty yliaikaisuuden vuoksi ja kaikin puolin super helppo niin olenkin ajatellut että toinen ei voi yksin kertaisesti mennä niin hyvin :D olen myös alkanut pelkäämään etten ymmärrä lähteä sairaalaan jos se käynnistyykin luonnollisesti.
Vaivoja on jos minkä näköisiä, närästää, väsyttää ja selkä/lantio särkee niin paljon ettei yöunista tahdo tulla mitään, vauva on myös aikamoinen yöelukka ja pitää bileitä mahassa aika usein juuri öiseen aikaan.
Esikoinen on innoissaan tulevasta sisaruksesta, saa nähdä kuinka sitten suhtautuu ku vauva saadaan synnäriltä mukaan :D meillä esikoinen on tyttö ja toisesta tulokkaasta ollaan povattu poikaa, aika epävarmasti kuitenkin joten en vielä ole maalannut taloa lattiasta kattoon siniseksi..
tämmöstä tänne.. onko muita joita tuleva synnytys jo huolettaa?? Tervetuloa mukaan joukkoon napataata84!!
Mäkin oon alkanu jo miettii/kauhistelee et pitäs saada tää vauva vielä uloskin mahasta. Ja mua kans mietityttää et mitä jos en tajuu lähtee ajoissa synnärille, kun kuitenki ekaa tässä odotellaan ja sairaalaankin semmonen n.26km matkaa. Ja kaiken näköstä sitä miettii et miten se synnytys menee jne. :D Ja kun on kuullu kaiken näkösii kauhutarinoita synnytyksestä ym. Mut toivottavasti menee hyvin! :) Mut yks mikä ainaki lohduttaa on se et ei sinne mahaan kukaan oo jääny :D Mulla alkanu nyt selkä vaivat helpottaa vähän kun otin sen tukivyön uudestaan käyttöön. Yöllä on kyl vieläkin kipee kun vaihtaa kylkee tai kun menee vessaan niin selkä on kyl kipee ja jäykkä ku yrittää nousta.
Meillä olis ens viikolla perhe valmennus jossa aiheena synnytys tapahtuma ja jotai muutaki oli :) Eli onkohan se sitte joku synnytys valmennus? :D Ihan mielenkiinnolla mennään sinne sitte :)- Kapusha
Mulle iski toissapäivänä et se et kohta se synnytys on oikeesti tosi tosi lähellä!:P Vaikka eilen illalla olin ihan varma et on lähettävä äitiyspäivystykseen,sen verran oli harjotussuppareita ja kaikkea. Pääsimpäs teille elvistelemästä ettei oo ollu ni nyt on sit ollu senkin edestä ;) Ja sellai olo iltasin,et nyt on vauva kaiken tilansa tuol käyttäny et alkaa oleen täyttä! Pari päivää on ollu liikkeitäki vähemmän, et kun yleensä pari krt päivässä se potkii 5min putkeen kovastikkin ni nyt vaan välillä monottaa :) No viimekskun sanoin noin,ni jätkä sitten harjotteli kickboxingia mun kylkiluilla koko illan :D
Meillä on sairalaan kans semmoset 25km,et toivottavasit kans tajuun lähteä sinne ajoissa mut kuitenki niin ettei tarvis montaa kertaa ajella tot väliä,kun ei mitään viel tapahdukkaan. Kaikist eniten jännitän sitä jos/kun joutuu oottelee et paikat on tarpeeks auki. Mut onneks on kipulääkkeet ;) - m-pyy
Tervetuloa joukkoon napataata84 :)
Mulla pelottaa ja jännittää synnytys kovasti kun kaikki on uutta ja toivoo vaan että kaikki menee hyvin. Haluun kyllä kaiken mahdollisen lääkityksen.
Sekin pelottaa kun mies on töissä ihan toisessa suunnassa kuin sairaala, miehen töistä kotiin on 45km kotoa sairaalaan 35km...pitää toivoo että pikku tyttö päättää syntyä silloin kun isukki on kotona tai ainakin hyvin lähellä :)
Mun serkulla on mennyt nyt 5 päivää yli La:n ja on sit synnyttämässä samassa sairaalassa kun mä joten onneks on sit joku joka kertoo mitä tapahtuu :)
Nyt oon saikulla pari päivää ja lepäilen vaan. Eipä olis enää kauaa töitä jäljellä...jään kesäkuun eka päivä pois. Huomenna alkais sit jo rv30! - napataata84
Itse jään jo 15.5 äitiyslomalle, on sen verran kipeä selkä ettei kestä enää yhtään pidempään :D menis muuten koko loppu aika sairasloman merkeissä. Nyt oon jo joutunut pitkän tovin olemaan sairaslomalla, mut viel olis tarkoitus päästä hetkeks töihin pyörimään.
Supistuksia on ollu, ja oon niitä aika paljon säikähtänyt kun ensimmäisessä raskaudessa ei ollut ainuttakaan supistusta ennen kun niitä keinotekosesti sairaalassa oksitosiinilla lykättiin :)
Meillä ei onneks oo sentään pitkä matka sairaalalle, muuten olisin varmasti vielä enemmän paniikissa siitä et tajuanko lähteä, vaikka yleensähän synnytys kivut alkaa semmosia olemaan että niiden alkaessa lähtee ihan mielellään sairaalaan.. Noilla pidemmillä matkoilla ne turhat reissut just varmaankin jännittää..
en ihan koko ketjua jaksanut lukea mut onko ollu juttua siitä et tuleeko kelle kaikille mies synnytykseen mukaan (jos ehtii) vai doula tai kenties meneekö joku rohkea yksin?
Itse haluaisin miehen mukaan, jos ois yhtä ihana synnytys ku edellinen ja menee muutama tunti silleen ettei satu mikään paikka ni on sitten juttu seuraa..
Mut mies on reissu hommissa jotenka se on vähän kiikun kaakun pääseekö jos synnytys alkaa "väärällä" hetkellä täysin yllättäen, no onneks kaveri on lupautunut sitten kakkos vaihtoehdoksi.
Me ollaan saatu tosi paljon kamaa vauvalle, vaatteita pitäis viel hommata ja sänky saada haetuksi.
JA sit vielä semmonen kysymys et millä viikoilla te nyt meette ja paljonko on tullu painoa lisää ;)?? itse tuskastelen jo kilojen kanssa kun niitä on tullut kröhöm.. vähän liikaa :) - Lanssari-äiti
Mulla kans hieman on ruvennu se synnytys hirvittään, kun kaveria käynnisteltiin 3päivää ennen kuin päädyttiin sektioon. Tosin mulla ehkä enemmän hirvittää se päästäänkö tässä kuinka pitkään. Mahakivut on taas palannu lähes päivittäisiksi, enkä oikeasti edes tee kotona juuri mitään. Supistuksetkin on aika kipeitä, mutta pahinta on nuo koko päivä kestävät polttavat kivut alamahalla, välillä ne kestää yönkin ja vatsa on ihan kivikova. Onneksi meillä on sairaalaan matkaa n. 2kilometriä ja ambulanssiki löytyy parin sadan metrin päästä, tosin sitä en kehtais varmaan koskaan soittaa, työkavereita suurin osa sielläki ollu :D
Huomenna olis neuvolalääkäri, valitettavasti ei ymmärretä toisiamme, niin en sieltä varmaan taaskaan saa mitään apua :/ Mutta jospa se osais sanoa että onko tuolla alapäässä jo jotain tapahtunu, semmonen tunne mulla on kyllä välissä ollu että joku painaa päätä läpi.
Meillä ollaan viikolla 28 4 tänään ja painoa oli viimeksi tullu lissää 400g, varmaan nyt parin viikon aikana tullu lisää reippaasti :D Ainakin itestä siltä tuntuu.
Näin viime yönä unta tästä vauvasta; sillä oli musta tukka ja se oli tosi ihana, mutta sitä en saanu varmuudella selville että oliko se tyttö vai poika :) Saa nähä, pojalta se tuntu, mutta...Tosin ei meille voi kyllä tulla vauvaa jolla olis tukkaa, kun ei meillä kummalakaan ole ollu, eikä lapsena muutenkaan kummallakaan ees tumma tukkaa :D
Mulla alkais äitiysloma jo 14.5, ei mee enää kauaa :)) Tosin tammikuun lopusta saikulla ja kesälomilla, niin eipä se paljon muuta. En vaan tiedä yhtään minkä verran saan rahaa äitiysloma-ajalta, kun työnantaja maksaa mulle palkan elokuun alkupuolelle asti. Miten nuo palkkahommat menee, tietääkö kukaan?
oon kuullu juttuja tosta meijän neuvolalääkäristä että se näillä viikoilla pistää kaikki joilla vähänki oon liikaa painoa, mittaamaan verensokereita päivittäin, miten ihmeessä saan sille sanottua tarpeeks tehokkaasti, mutta vähemmän ikävästi, että minä en siihen rupea? Mulla on kuitenki rasitus ollu tosi hyvä, eikä mulla ole paino noussu ja vauvaki on kaikissa ultrissa ollu normaalia pienempi. Enkä todellakaan ala joku kello kaulassa juossa että mittaisin niitä sokereita, ihan vaan sen takia että jollaki lääkärillä on niihin pakkomielle ja mulla on ylipainoa ja siksi RISKI saaha raskausajan diabetes, josta ei kuitenkaan ole mittään viitteitäkään. - m-pyy
Kyllä meillä mies haluaa olla ehdottomasti mukana synnytyksesä enkä edes tietäisi parempaa tukea ja turvaa kuin oma mies :) Mieheni joutuu myös työnsä puolesta reissaamaan mutta on sanonut jo pomolle että vikat reissut kesäkuussa eikä sen jälkeen enää mene ja kun lähtö sairaalaan niin loppuu työnteko ja siitä alkaa loma :)
Mä taas eilen mittailin sokereita koko päivän ja kaikki on koko ajan ihan kohdillaan vaikka herkuttelisinkin :) onneks oma neuvolatäti sano ettei tarvii niin usein mittailla kun arvot pysynyt hyvinä.Tosi turhauttavaa ja varsinkin kun en ole edes tottunut syömään niin montaa kertaa päivässä...vaikka sehän se siinä onkin ideana.
Mulla painoa tullut joku 6kg...ens viikolla neuvola niin varmasti tullut paljon lisää kun tuntuu että mahasta on tullut ihan valtava pallo. Jospa sen sain kuitenkin pidettyy alle kymmenen kilon niin olisin erittäin tyytyväinen...siiis koko raskausajan :)
Tänään menossa 28 6. - Kapusha
Meillä mies on mukana siihen asti,kun alkaa itse ponnistaminen. Ollaan tässä vaiheessa näin suunniteltu,mut oon täysin varautunut siihen et suunnitelmat muuttuu!:) Ja tosiaan et jos mies sitten oottelis sen aikaa et poika on maailmassa ja sotkut siivottu. Voi olla mahdollista,et siinä jännitystilassa en päästäkkään sitä ulos sieltä :D Mut tosiaan jos sinne jää,niin tiukasti naama muhun päin ja pääpuolella ja ei kattele yhtään sinne alaosastolle ;P
Eniten synnytyksessä hirvittää jos joutuu keisarinleikkaukseen. Toivon niin,et menis kaikki niilt osin kohdilleen et vois normaalisti synnyttää. Kammoon sitä leikkausta ihan kauheesti :/
nyt ois menossa rv 28 1 painoa on varmaan jo lähemmäs 8kg. En oo uskaltanu käydä puntarilla,kun en pääse liikkumaan tän selän kanssa ni varmaan paino nousee :/
Lanssari-täti: Onks sulle kukaan sanonu siitä polttelusta,et johtuuko se jostain tai tarviiko olla huolissaan? Mulla ollu nyt vissiinkin 2 päivää jo et vasemmalle alavatsaan polttelee ja heti jos tekee jotain ni alavatsaan sattuu. Kivut tuntuu aika samalle kun menkkakivut :/ Maha on mullakin pinkee kun mikäkin ja liikkuminen on todella,todella hankalaa. Välillä maha "palautuu" normaaliks,mut sit taas alkaa olee ihan ylipinkeä ja noit kipuja. Mulla myös siis toi vasen lonkka on kipee,kävelykin vähän tekee ilkeetä. Neuvola ois 4.5 et sinne asti kun pääsee ni sit kysyn siellä jos ei jotain dramaattista tapahdu ennen sitä :o Mulla menossa 29 3 :) Mulla kans tulee mies mukaan synnyttämään. Ja en viitsi kertoa kuinka paljon on painoa tullu, mut voin kertoa et paljon on!! :/
Viime yönä heräsin kun oli yöpaita toisen tissin kohdalta märkä ja lakana myös vähän, ja tissi tietty kans. Eli ilmeisesti nyt se maidon valuminen vissii alkaa...
Mulla alkaa äitiys loma 1.6 mut oon jo toukokuun kotona kun oon taas työttömänä.
Toivottavasti tää vauva ei tuu äitiinsä, kun mä meinasin syntyä matkalla sairaalaan kun oli nii kiire päästä ulos masusta :)
Mulla oli ihan musta tukka kun mä synnyin ja sit se vaaleni siitä pikkuhiljaa. En tiedä oliko mun miehellä hiuksia paljon vai vähän kun syntyi ja minkä värisiä oli. :D- Lanssari-äiti
Kapusha: Oon näistä kysyny neuvolassa vaan silloin kun olin töissä ja silloin mulle sanottiin ettei ne liity raskauteen. Mutta en sitte tiiä mihin ne liittyy.. saa nähä.. Pittää huomenna kysyä uusiksi. Mulla niinä päivinä kun mahaa polttelee, niin pelkkä liikkeelle lähtö ja ylösnousu käy kipeää. Tänään ei vielä mitään tuntemuksia, onneksi, tosin en oo vielä mitään tehny. Mulla oli kans viime viikolla tuomonen pitempi mahakipu jakso parina päivänä, nyt ne on ollu vaan tuomosia päivän mittaisia.
Siskolla on ollu samoja vaivoja molemmilta lapsilta ja aikasessa ne on kumpiki syntyny. Eikä sille ole löytyny mittään selvyyttä silläkään. Ainoo mikä vois olla syynä, jonka ite tiiän on että istukka on mulla etuseinässä. Mutta eniten musta tuntuu että vaikuttaa se mitä teen, pitäs vaan vissiin makkoilla kotona niin olo ois hyvä.
Kaikki sanoo tuosta mahan pinkeydestä ja kovuudesta että sehän supistaa selvästi, mutta eikait yks supistus voi kestää paria päivää?
Meillä on tämä kaveri muuttanu pysyvästi vissiin raivotarjontaan, aiemmin on pyöriny ympyrää mutta nyt on monta päivää pää painanu tuolla alapäässä ja potkut suuntautunu selvästi napalinjan yläpuolelle.
Meillä on tuleva isä aika huolissaan ihan kaikesta. Varmaan siksi että mulla nyt on tämä vastustanu jollain lailla koko ajan. Mutta toivottavasti olis huomenna neuvolassa kaikki ok, kun mies kans pääsee mukaan, niin se ehkä rauhoittuis. Ja palais taas panikoimaan synnytystä.
Mulla kans hirvittää kyllä joku sektio ja käynnistäminenkin. Sisko uhkailee että kun mulla ei oikeen enää kestä istua kun häntäluu on niin kipeä, että voi olla etten ees alakautta saa synnyttää jos se häntäluu on jotenki kääntyny. - N0RA
Mua ottaa kyllä pannuun kans toi sokereiden mittailu, ja kello kaulassa eläminen. En oo koskaan ollu minuutin tarkka ihminen ja nyt pitäis syödä ja mittailla sokereita ihan jatkuvasti. Tuntuu ettei mun elämässä voi olla tällä viikolla mitään muuta ohjalemaa, että pystyn mittaamaan sokerit ajallaa. Tosin äiti ja muutama kaveri lohdutteli, että vaikka kaikilla heillä on ollu sokerit koholla raskauksien aikana, niin lapset on aina syntyny terveinä ja normaalikokoisina.
Mulla oli viime neuvolassa tullu painoa reilut 2kg alku painosta, mutta 4kg yhteensä kun paino putos alkuraskaudesta sen 2kg.
Mun mies tulee mukaan synnytykseen ja se joko on mukana ponnistysvaiheessakin tai sitten ei, saa nähä miltä ittestä tuntuu. Niinkun aiemminkin kirjoittelin että jos se rupee jotain hermoilee tai häsläämään, niin voi olla että mulla palaa käpy ja se lentää hyvin äkkiä käytävälle :D
Meillä mies tunsi nyt vasta ensimmäiset liikket mahan päältä. Ollaan tehty pitkään töitä eri rytmissä, mies aamua ja mä yötä, joten ei oo yhteisiä nukuma-aikojakaan kauheeesti ollu. Ja siis meillä zumbataan mahassa aina iltaisin. Mies ihan säikähti kun piti kättä mun mahan päällä ja vauva potkas ihan tosi kovaa suoraan mun miehen käteen. Ja sen jälkeen oli ihan kauheeen huolissaan ettei mua vaan satu kun vauva potkii :D Se on kyllä välillä ihan hölmö :D - Kapusha
Mulla alkaa äitiysloma 9.6 mut tosiaan siis siihen asti oon työttömänä ikävä kyllä :/ Kävin alkuvuodesta parissa työhaastiksessa,mutta kyllähän sen jokanen tietää ettei kukaan ota raskaana olevaa naista töihin. Vaikka tarve ois ollu mun äitiysloman alkamiseen asti.
Voi Rezzu,oot näin pitkälle päässy ennenku tissit alkanu vuotamaan! Mul on jo monta viikkoa (en ees muista kuinka monta) vuotanu jo. Herään yöllä siihen,et on paita ja lakana ihan märkinä :D Nyt on vähän rauhottunu onneks,kun en pysty pitämään mitään imetysliivejä tai muitakaan yöllä kun hiostaa ja sit taas kutittaa :/
Mulla ei ollu mikään kiire tähän maailmaan,kun 2vko meni yli ja sit käynnistettiin jo. Painoinki sitten komeet 4530g ja oon päättäny tän kanssa et paljoa ei yli mene. Mä vaikka pakotan ne käynnistämään,koska en mielelläni mitään 4,5kg painavaa mötikkää ulos puserra :D Jos tulis Isäänsä,ni tulis 3vko etuajassa(juhannusvauva!!:)) ja ois pikkuruinen. Isänsä ollu siis 47cm ja 2780g,et aikamoiset erot.Kalju vauva sielt varmana tulee,kun mulla alko tukka kasvamaan vasta lähemmäs 2v ja miehelläkin oli hyvin vähän tukkaa vauvana :P - ^^PikkuToukka^^
Täälläkin on alkanut mietityttämään lähestyvä synnytys, vaikka jo tiedänkin mitä odottaa. Ekasta on tosin kymmenen vuotta aikaa. Silloin kaikki sujui kivasti; kokonaisuudessaan kesti 7,5 tuntia ja käynnistyi lapsivesien menon jälkeen tunnin päästä. Kuuma suihku oli mun rakas ystävä aamuyöstä parin tunnin ajan, jollon mies torkkui tyytyväisenä keinutuolissa. Epiduraali oli pakko sitten ottaa, kun ei enää kestänyt kipujen kanssa. Se oli kyllä tosi helpotus myös.
Nyt mietityttää, että mites tän toisen kanssa mahtaa käydä, että onko se niin, että toinen tulee nopeemmin. No ainakin alkutyötä on jo tapahtunut, että sen puolesta voiskin mennä nopeemmin. Kävin kolme kuukautta äitiysjoogassa, mutta sitten piti sekin lopettaa, kun näitä suppareita alkoi tulemaan. Sieltä sai kivoja rentoutusvinkkejä, joita kyllä käytän välillä nyt jo, jos tuntuu että stressaa. En haluais kovasti suunnitella synnytystä, mutta kuinkas on käynytkään.. kyllä mulla omassa päässä olis visio miten sen haluaisin sujuvan :D mahdollisimman vähän sängyssä makaamista, rauhallista musiikkia ja mahdollisimman hämärä huone... Katsellaan, kuinka käy...Voipi olla, että olen jo vastaanotossa kiljumassa puudutteita.
Huomenna neuvolaan, saapi nähä, miten ton painon kanssa on käynyt, kun saikkuillessa on mennyt 4 viikkoa...*hui* Meillä mies mietti et eiks mua satu kun maha tollee venyy :) Eli meillä myös välillä vähä hassuja kysymyksiä tulee :D Mä luulen et meillä heitellään vielä aika kivasti kuperkeikkoja tuolla masussa, kun potkuja tuntuu välil missää sattuu. Mua synnytyksessä pelottaa varmaa eniten et jos en ehdi saamaa mitää kivun lievityksiä ja joudun synnyttää iha ilman mitää.. mulla meinaa tosi huono kivun sieto, vaik ei nekää kaikkee kipua vie mut auttaa varmasti. :) Ja toivoisin myös ettei mikään paikka repeis. Vaikka saahan sitä toivoa kaikenlaista mut se menee sit miten menee, ei sitä oikee pysty suunnittelee etukäteen :D
Ja mulla tuli kyl tos jo joku pari viikkoa sitten tisseistä jokunen tippa, mut viime yönä ekan kerran niin et oikee paita oli märkä. En tiedä onko syy siihen et ei oo aikasemmin ruvennu vuotaa se et mun nännit on ollu kuivat ja oon kyl koittanu oikee urakal rasvaa niitä ja nyt ne alkaa olee jo paremmat.
Jos täällä on joku halukas niin vois jossain vaiheessa alottaa taas uutta ketjua. :) Voin mäkin alottaa jos kukaan muu ei haluu.Kapusha: Ootko ollu kauan työttömänä?
- Angel8427
Tänään ravannut neuvolassa ja sitten synnärillä.. Supistuksia ollut kivasti ja sitten päänsärkyä ja menkkamaista kipua. Katsoivat ettei ole raskausmyrkytyksen vaaraa..
Äippäpolille kahden viikon päästä painokontrolliin kun oli lääkärin mukaan pieni vauva,
Hyvä kun neuvolassa taas sanoivat pari viikkoo sitten että katsotaa laitetaanko painokontrolliin kun SF mitta menee yläkäyrän yläpuolella että olisi muka iiso vauva tulossa..Ja nyt sitten pieni.. - Kapusha
Vuoden alusta oon ollu työttömänä. Todella epäselvä ja ärsyttävä kuvio sekin oli. Jouduin työnkuvan takia kertomaan raskaudestani heti (marraskuun puolivälissä), koska työolot oli vaaralliset vauvalle.
Marraskuun 1.päivä ilmoitettiin että työt oli sitten tässä ja syynä taloudelliset syyt. Firmasta joutui lähtemään toinenkin tyyppi, mutta kuulemma on nyt mennyt takaisin. En tiedä ottiko vähemmän tunteja vastaan vai ei ...
Ois voinu ruveta tappelemaan työpaikan kanssa,mutta olisin irtisanonut itseni sieltä viimestään kun äitiysloma ois ollu ohi eli ikinä en ois enää takas menny niin ei vaan jaksanu ...- Kapusha
Siis kirjotan ihan mitä sattuu, tietenkin 1.joulukuuta ilmoitettiin työt loppuu! Tää maha imee vissiin mun aivokapasiteetin kokonaan :DD
Mä olen ollut marraskuusta asti työttömänä. Hain kyllä töitä paljon mut ilman tulosta. :/ tiedän kyl et on aika turha toivo saada töitä kun on raskaana. Oon nyt ollukki työelämä valmennuksessa että aika on saatu kulumaan, olisin muute seonnu kotona istumisesta. Mut nyt mulla loppu tuo harjottelu niin joudun taas olee aika paljon vaan kotona.
Jos saa vielä kysyy et mitä työtä teit? :D
- napataata84
Mä en oo saanu neuvoloista enkä mistään muualtakaan mitään koko arvioita että onko pieni iso vai kenties viikkoihin sopiva.. ja ku mulla mies todella ison kokonen ni hiukan pelottaa että tuleeko lapsesta semmonen 8kg painava jölli:D sit melkeen joka kerralla ollu eri neuvolantäti, todella ärsyttävää. Sokerirasitukseen jouduin siks ku äidilläni on 2 tyypin diapeettes (reippasti ylipainonen) mut itse oon ihan normaalipainonen, kerään vaan super vauhdilla raskaana ollessa kiloja. Jos vielä ehotetaan uutta koetta ni meinaan sanoa et menkää itte ihmees.
Onko kellään muulla sellast propleemaa et mies ei oikeen yhtään jaksa puhuu odotuksesta tai synnytyksestä :D mulla pyörii se ihan koko ajan päässä, mut tuntuu et se ei pidä asiaa todellisen ennen ku laps on ulkona.
On vähän sen tyylinen et mitä sitä märehtimään kyl se sielt miettimättäki joskus syntyy :) TYLSÄÄ
Siks oli pakko tänne tulla et saan ees vähän jankata täst raskaudest rauhassa :D - pikkunen :)
pitkästä aikaa moi vaan kaikille uusille :) eli neuvola-lääkäri takana ja pienen paino oli 18.4. 930g ja tänään lähti viikko 29 käyntiin :D ja vauva voi tosi hyvin kasvaa kovasti ja äitikin kasvaa kovasti painoa tullut yhteensä 15kg :DD ja sitten huonot uutiset, mullahan alkuraskaudessa todettiin eteisistukka (vai miten se kirjotetaan) joten istukka ei ole siirtynyt kohdunsuun päältä kuin 2-3cm sivulle joten sain lähetteen äippäpolille istukan lisätutkimuksiin, lääkärin mukaan sen ei pitäs haitata alatiesynnytystä ja kovasti mieluiten synnytän alhaalta kuin leikkauksella, että jotai äksöniä tähän nyt sitten tuli, lisäksi supistuksia ollu aikas paljo, tulehustestit ottivat mitään ei löytyny ja kohdunsuu kiinni ja kova ettei sentääs paikat oo ruvennu aukiamaan, supistukset kohtalaisen kipeitä muttei kumminkaan niin että tarttis miettiä lähtöä sairaalaan :) äitiyspakkausta ollaa ooteltu tulevaksi, ei oo vielä tietoa millo tulloo..
- Kapusha
Oon ammatiltani ajoneuvoasentaja :) Eli siis suomeks korjailen työkseni autoja! Mullaki pää alkaa pikkuhiljaa hajoomaan! Ekat pari kk meni ihan kivasti,kun unta riitti mut nyt kun herään joka aamu jo "ihmisten aikoihin" eli 7-8 aikaa niin päivä on pitkä. Mies tekee pitkiä työpäiviä,kun tosiaan on yrittäjä niin ne päivät on välil aamu kuudesta ilta kasiin. :(
Mulle työkkärissä se täti sano,että "turha sua on mihkä kurssille laittaa ees,kun et oo työelämässä pitkään aikaan tän jälkeen .." :D Sit ne laittaa aina hirveen pitkän ajan siihen et pitää uudestaa käydä xD
Meil mies on nyt vähän enemmän "innostunu" keskustelemaan mun kans synnytyksestä ja vauvasta. Mut eipä se nyt kovasti jaksa keskustella asiasta,vähän sama asenne et kyllähän se sieltä tulee seuhtomattaki :P Mut toisaalt,ei hänen tarvii puskee sit vauvaa maailmaan. Ja kaiketi se on miehille ihan totista totta sitkun se vauveli on maailmassa? Ainakin meillä tuleva Isi tykkää siitä,et poika rupee aina potkimaa ku hän tulee kotiin. :)
Mulla on istukka kans tossa edessä,mut mua ärsyttää se kun kukaan ei siel rakenneultras sanonu että onkse kohdunsuun edes vai häh. Vast neuvolas se hoitaja kysy,et sanoko ne siit mitää. Kaipa ne ois siit sitte sanonu.. Kun tosiaan se sektio on ihan mun pahin painajainen.. :S - Dannal
Meillä mies keskustelee mielellään vauvoista, synnytyksestä ja raskaudesta ylipäätään. Mun mies on vasta 18-vuotias, eikä se oo ikinä lapsia hoitanut, niin kaikki vauvoihin liittyvä on sille uutta ja ihmeellistä - sen takia kai se jaksaakin mun kanssa niistä höpöttää :D Onneks meillä on kummityttö (nyt himpun yli vuoden ikäinen), jonka kanssa mies on saanu harjoitella lasten kanssa toimimista. Vaippoja se ei tosin oo vieläkään vaihtanu kertaakaan :DD Miehet kai suhtautuu vauvaan meitä enemmän järjellä ja se vois selittää myös sen, ettei ne jaksa pahemmin asiasta hössöttää - ennenku vauva on syntyny. Toisaalta, eihän niillä oo hormoonit pistämässä mieltä sekasin (minun hormoonit pistää kyllä miehenkin sekasin, ihmetyksestä... :D) ja ne ei tunne vauvan jokaista liikettä päivän jokaisena hetkenä, ehkä se selittää vähän sitä, ettei ne jaksa asiasta olla niin kiinnostuneita. Vähän niinku mies suunnittelisi uuden auton ostoa; ne jaksaa höpöttää siitä vaikka tuntikaupalla suu vaahdossa, ennenku auto on edes pihassa. Naisia taas harvemmin kiinnostaa autot yhtä paljon, ainakaan ennen kuin sellainen on hankittu. Ehkä vähän huono esimerkki, mutta kuitenkin.
Jes, vihdoinkin kelalta jotain toimintaa! Äippäpakkaus tilataan mulle ylihuomenna, sairaspäiväraha myönnettiin ja lapsilisästäkin on tehty päätös. Innolla odottelen, että pääsen hypistelemään äitiyspakkauksen vaatteita :) Tosin onhan noita vaatteita jo saanukki hypistellä, ku laskeskelin eilen, että meillä on 50-68cm vaatteita joku reilu 100kpl, hups :D Aloitin just pesemään niitä (kolme koneellista), luojan kiitos ne ei oo kaikki kerralla sit pesussa myöhemmin! - Lanssari-äiti
Huhhuh, oon eilen päivän istunu KELA:lla, enkä ees jonottamaan joutunu vaan sen virkailijan kanssa pohdittiin monta monta aikaa, että miten nuo mun raha-asiat oikeen menee. Oli nimittäin tullu äitiyspäivärahapäätöstä ja sairaspäivärahoja laskettu kans miten sattuu.. no uudelleen käsittelyyn ne meni. Saa nähä millon sieltä sitte rahaa saa. Onhan tässä jo ihan kivan tovin ollu ilman rahoja mistään, alkaa hieman ahdistaa. Onneksi mulle maksaa työnantaja palkan ekalta kolmelta kuukaudelta äitiysloma-ajalta ja sain selville paljon ne mahtaa maksaa ja ainakin se summa vaikutti ihan kivalta.. Kela vaan oli laskenu mitä sattuu ja ne oli maksamassa paljo vähemmän. Oikeasti niin vähän, etten ois saanu ees pakollisia laskuja maksettua :/ Nyt vaan sitte taas ootellaan ja ootellaan.
No onneksi mulla on niin ihana mies, joka sitten piristi mua eilisen illan ja osti mulle synttärilahjaksi korvakorut meijän häihin ja osti mulle jo vihkisormuksenki - Dannal
Lanssari-täti: Tuo on kyllä tosi raivostuttavaa, ku Kelalla tuntuvat sössivän joka ikisen asian, joka on vaan mahollista. Mulla oli asumistukihakemus vetämässä 5vko ja sairaspäivärahahakemuskin jonkun aikaa. Sain vasta toissa päivänä tietää, että asumistuesta ei voi tehdä päätöstä, ennenku sairaspäivärahasta on tehty päätös ja siitä taas ei voida tehdä päätöstä ilman lisäselvityksiä, joita mun ei alunperin pitäny sinne ees toimittaa... Huoh, asumistukihakemuskin ollu monta viikkoo turhaan siellä jonossa, ku ei kukaan mulle viittiny ilmottaa, että eivät voi tehä päätöstä ilman lisäselvityksiä. Nooo, nyt se on kuulemma käsittelyssä, jospa huomenna näkyis päätös! :)
- Kapusha
Mä oottelin Kelasta työttömyyspvraha päätöstä yhteensä vissiin 7vko. Oli ihan hauskaa,mut mietin vaa niitä ketkä ei ollu silleensä yhtä hyväs tilantees ku mä. Sain nimittäin lomat rahana (yhteensä 6vko),tietysti joulukuun palkan ja sitten vielä ne lomarahat erikseen. Et pystyin onneks maksamaan laskut sun muut tammi-helmi-maaliskuulta ennenku mistään mitään rahaa sain. Nyt sitten eletään hurjalla 500€/kk heinäkuuhun asti :P Saan ekan äitiyspäivärahan nimittäin 13.7 ..
Kattelimpa muuten ajankulukseni netissä,niin mähän en saa kotihoidontukea ollenkaan. Eiks se oo just se mikä alkaa sen jälkeen ku vanhempainvapaa loppuu??? :o Luulin siis,että saan sen perus mitä muutkin saa,en tienny et miehen tulot vaikuttaa ja tosiaan kun mies on yrittäjä ni ne vissiin luulee että uidaan rahassa :O
Ja mä luulin et mul on paljon vauvanvaattei ;) Onhan niit ihan kivasti kertyny,oon ostanu max 62cm, ajatuksena et kerkiin kyl sitte ostamaan niit isompia ku tarve tulee :) Kaikkien yllätyksenä oon nyt ostanu vähän vaaleensinistä,raidallista ja muutenki kuviollisia vaatteita! Olin iha varma et meijän taloon ei vaaleensinisii tule taikka mitää mis on kuvioita :P Valkosista vaatteista en tykkää niin yhtään,et niitä tuskin nähdään!- kotihoidontuesta
Tuota, mistä oikein päättelet, ettet saa kotihoidontukea? Eihän siihen vanhempinen tulot vaikuta. Täältä voit lukea:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH - kotihoidontuesta
kotihoidontuesta kirjoitti:
Tuota, mistä oikein päättelet, ettet saa kotihoidontukea? Eihän siihen vanhempinen tulot vaikuta. Täältä voit lukea:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EHKorjaus: siis siihen hoitorahaan ei vaikuta perheen tulot. Hoitolisään vaikuttaa, mutta ainakin hoitorahaa pitäisi saada tuloista riippumatta.
Eipä pahemmin meilläkään mies oo kiinnostunu puhumaan odotuksesta ja synnytyksestä yms. mut kyl se jaksaa kans aina autoist puhuu oikee suu vaahdos :) Ja mua ei sit taas jaksa kiinnostaa ne kun en mä mitää autoist tajuu. Mut mies pistää joka ilta kun makaan sohvalla niin päänsä mun mahan päälle ja pikkune rupee heti potkii isukkii korvaan :D Mulla oli kans sillon kun jäin työttömäks ja hain kans asumis tukea niin sain ikuisuuden odottaa niit päätöksii siit työttömyyspvrahasta ja kun ei ne voinu tehä niit päätöksii ennenku on tehty toinen päätös ja sitä toista ennenku se toinen päätös oli tehty..(jos kukaa tajus mitää tost selityksestä) Mut sit mä meninki sanoo niille siel et pitäs täs jollai elääkki et koskas niit päätöksii alkaa tulee.
Kapusha: Ymmärrän sua niin hyvin et kuin tylsää on oikeest olla työttömänä. Olin kans siit marraskuust-tammikuuhun oikeestaa vaa yksi kotona ja ku asun viel tälläses tuppukyläs mist ei pääse mihinkää muutaki bussilla kun ei oo autoo. Must meinas jo mökkihöperö tulla mut sit sain sen työharjottelu paikan, mut nyt mulla loppuu seki ni taas se koti painajainen alkaa. Ja ku sitä herää tosiaa liia aikasi ni päivä tuntuu vieläki pidemmältä.
pikkunen: Lohduttavaa kuulla et jollain muullakin on tullut reilummin painoa kun vaan mulla. :)
Ostetaan pinna sänky patja ja petari ja sellanen hylly missä on hoito taso ja siihen kuuluva seinä hylly. Tai noi kaikki on ikean tavaraa ja kuuluu kaikki samaan sarjaan, eilen kysäsin siltä myyjältä et mitä se pyytää noista kaikista yhteensä niin se ilmotti hinnaksi 130€ Oon nii tyytyväinen!! Ostettiin samalta myyjältä käytetyt melkeen uuden veroset yhdistelmä vaunut. :)- Kapusha
Laskin uudestaan Kelan sivuilla ton kotihoidontuen ja näyttäis kyllä,että saan sitä ihan sen normaalin määrän. Mitenköhän mä viimeks sain sen näyttämään et en saa mitään?:D Tekniikan ihmelapsi!
Mun pitäs mennä ens kuun loppuun mennes tilaamaan ne vaunut! Mun vanhemmat lupas maksaa niistä yli puolet! Vaikka kyllä sanoin,ettei missään nimessä tarvi mutta he haluu osallistuu kun osallistu veljen lapsenkin turvaistuimen hankintaan :)
Pinnikseen pitäis patja hommata ja se semmonen reunus :) Plus sitten rättejä,lakanoita ja muita juttuja. Tänään jo ihailin kaupas niitä ihan pikkusia tutteja Joo kyl mäki olisin mielummi töissä ollu. Mut mä kyl nautin tosta harjottelusta päiväkodissa. Se ala on kyl nii mun juttu. Ite oon ammatiltani parturi-kampaaja ja tiesin kyl et en tuu tekee niit hommii, ku se ei vaa tunnu siltä mun jutulta.
Mikä tarkotus sillä pinnasängyn reunus systeemillä oikee on? Oliko vähä tyhmä kysymys mut kysyin kuitenki.
Mäkin ihailin yks pvä taas kaupassa tutteja ja kaikkii vauvan tarvikkeita, niiin ihania on!!
Meillä onneks siivoomista riittää kotona kun on kissa talossa. Et siivoomista kyl riittää. :DMinkä ikäsiä odottajia täällä muuten on? ei oo pakko vastata jos ei haluu, mut kysyinpä vaan :D
- Dannal
rezzu: Jos pinnasängyn reunuspehmustetta tarkoitat, on se mun käsittääkseni juurikin suojaamassa pahimmilta kolhuilta, ettei pää kolise pinnoihin :) Ja varmaan myös suojaa hiukan siltä, ettei kädet/jalat menis niin helposti pinnojen väliin. Niin ja ikää on mulla 19 vuotta, elokuun alussa täytän 20. Mies on 18-vuotias, täyttää syyskuussa 19 :)
Nii juu voisin itekki kertoo eli mä oon 20.v täytän marraskuussa 21 ja mies on 23.v :D
Oikeii, täytyy kattoo jos jostain sellaset pinnasängyn reunukset löytäisin. :)Ainiin muuten mun selkäkivut on nyt helpottanu. Ei oo enää melkeen yhtää kipee. En tiedä mistä se sitte johtu se kipu, mut hyvä vaa jos pysyy poissa mielellää koko loppu raskauden ajan.
- Angel8427
Minunkin selkäkivut on helpottanut aika kivasti, mutta tilalle on tullut närästys ja suonenvedot:)
Mulla ikää lapsen synnyttyä 28v ja mies on 1,5v nuorempi - N0RA
Mä alotin viikko sitten raudan syönnin ja nyt sitä unta ei sitte enää riitäkkään niin paljoo kun olis mahdollista nukkua. Vai johtuuko sittenki jostain ihan muusta. Mulla olis enää pari viikkoa töitä, ja sit pääsis kesälomalle ja laittaa kämppää kuntoon, kun meillä on ollu remonttia meneillään tän koko kevään... Onneks pääsee vähän aikasemmin lomailee. Ei mun selkä enää oikeen kestä tota seisoma työtä. Ja me ollaan molemmat 25v.
- Kapusha
Mä oon 22v ja mies 25v :)
Mul ei kans oo selkä enää niin kipee,mut väsyy tosi helposti. Lähinnä kipeenä onkin nyt sit lonkat ;D
Mullakaa ei unta riitä enää. Aikasemmin nukuin hepposesti 23-12,mut nyt herään 8 aikaan ku ei vaan nukuta. Ja helposti vielä oon ilman päikkäreitäkI! ;) Kai mun unikiintiö on hetkeks täynnä?:P Vai opettaako mun kroppa mua salakavalasti siihen,et kohta ei enää nukutakkaan mihkään puoleenpäivään ;D - Lanssari-äiti
Olipa kerranki kiva lääkärinneuvola eilen :)) Nyt se lääkäriki oli sitä mieltä että onneksi en oo ollu enää töissä pitkään aikaan.. ja viimeksi se sano mulle että mun pitää olla kesäkuuhun asti?* :O No ihan sama, mahakivuille se ei keksiny mitään syytä, muutako ehkä sen että leukkarit oli pissassa koholla, no ootellaan nyt sitte viljelyä, joka on ihan varmasti negatiivinen. Sen lääkärin ohje vaan oli olla tekemättä mitään, huoh.. ihan niinkö onnistuis multa. Tai ees että kehtaisin jättää kaikkia siivoamisia ja muita miehelle.
Ja paino oli tällä kertaa sitten tippunu :D Taijan jäähä alle sen 10kilon, kun ei vielä oo mittään oikeestaan tullu :)) Aika villi mahan sf-mitta vaan nousee ja oon jo sen 1 käyrän yläpuolella, mutta se lääkäri kyllä sano, että tämä meijän taapero on niin ylhäällä että johtuu siitä.
Mullahan olis tässä ihan kohta synttärit, pitäis täyttää 25, vaikka se tuntuu ihan liialta :D Tosin mun mies on jo kolmekymppinen, että varmaan en tän nuorempi tarvis ollakkaan :D
Meillä on ne vaunut ollu varattuna jo maaliskuun alusta saakka, mutta ei oo kauheasti voitu niitä maksaa, kun mulle on tuota rahaa tullu vähän hintsusti :( Tosin toivon nyt että kun mulla on synttärit niin vanhemmat antais niihin rahaa. Itseasiassa mun vanhemmat on ne luvannu kokonaan maksaa, mutta en tiiä kehataanko aivan siihen ruveta. Me ei olla omaa taloa rakennettu vaan ostettu valmis talo, niin mulla jää perintöpuut taloon saamatta vanhemmiltani, niin niitte mielestä niiden pitää sitten maksaa meille kaikkea muuta. Me vaan ollaan kumpiki totuttu siihen ettei olla pyytämässä tai haluamassa mitään keltään, niin tuntuu vähän hassulta ettei ite maksettais niitä. - m-pyy
Itse oon kyllä onnekkaassa asemassa kun saan olla töissä ihan äippäloman alkuun asti...siis jos ei vaan satu mitään ihmeellistä. Työkin ihan rauhallista konttorihommaa niin jaksaa hyvin olla...mitä nyt välillä selkä alkaa vihoittelee istumisesta ja samoin häntäluu, mutta kun pitää tarpeeksi taukoja työpäivänä niin kyllä se siitä :)
Itse olen 27v ja mieheni 31v, esikoista tässä odotellaan.
Mua kans kiinnostais kauan ootte olleet yhdessä ja millaiseen kotiin on uusi tulokas tulossa?
Meillä oma paritalon puolikas 4h k, ihan kivan kokosella pihalla. Ollaan oltu yhdessä 3,5v...naimisissa nyt 2v...päivääkään en vaihtais pois ja lapsi on meille unelmien täyttymys - m-pyy
P.S aloitan nyt uuden ketjun kun alkaa taas tällä olemaan pituutta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p595990Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813446Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242641No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402165- 212129
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621853Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61659Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83125281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201226Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah811095