Meni hälytyspainemittari sököksi ja uudet on aika kalliita. Tarvitaanko hälytystä mihinkään?
Kaikki hälytykset menee ESMI lvi-hälytyskeskukseen, josta lähtevät talolle hälytyskojeeseen sekä A ja B kiireellisyysluokassa Ouman EH-203 säätimelle josta GSM modeemilla matkapuhelimeeni. C luokan hälytykset vain talolle.
Lämpökeskus lämmittää useampaa taloa sekä siitä menee suoraan lämpöä (ei lämmönvaihdinta) myös yhteen ulkopuoliseen taloon, joten toimintavarmuus ja riittävä paine on tärkeää.
Painetta ylläpidetään 2x 250l paisunta-astioilla ja lämmöntuottona hakekattila ja vara- sekä huipputehona öljykattila.
Painehälytyksen tarpeellisuus
18
781
Vastaukset
- 1713
Tietenkin tarvitaan! Toisaalta asukkaat hälyttävät myös mutta onko se liian myöhäistä kun on jo kylmä?
- no mitä se maksaa?
Eihän painemittaus ole mikään järin kallis anturi... Voiko käyttää ehkä jotain korvaavaa halvempaa anturia jos tuo alkuperäisen varaosa on erityisen kallis?
Tuo tieto lienee ainoa jolla voi reagoida aika nopeasti järjestelmän vikaan, joka johtuu paisunta-asteen rikkoutumisesta tai putken vuotamisesta tms.
Jos järjestelämää ylipäätään pitää hengissa, niin minusta tuo kannattaisi pitää kunnossa. - gertrude
Putkiliike arvioi hinnaksi painemittari 90€ työt 1 tunti ja matkakulut. Eli n. 150-160€ paukku olisi tuollaisen vaihto.
Samainen putkiliike sai suostuteltua vaihtamaan kiertovesipumpun muutama vuosi sitten (varasarjan, ei koko pumppu) suolaiseen lähes 400€ hintaan kun oli Kolmeks pumppu ja nehän on kalliita.
Wilo merkkisen joka oli putkiliikkeessä olisi saanut 100€, jonka meinasin ottaa, mutta putkimies vakuutteli että ei tule mitenkään riittämään, on liian pieni, no minä siihen että laitetaan kuitenkin, no putkari ilmoitti tylysti että hän ei tule sitä laittamaan, sillä tuonkokoisella pumpulla ei "puolta pitäjää" lämmitetä, olisi ollut muka ihan "naurettava" juttu...
Pirulainen, olisi se ehkä kuitenkin riittänyt, melkein vieläkin sapettaa tuo vaihto.
Kerran oli yhdestä asunnosta mennyt suihkun hana rikki ettei antanut kuin kuumaa vettä, putkari piti tilata ja vaihtoi pirulainen Oras Optima merkkisen hanan ja myöhemmin kuin netistä katselin niin olisi ollut muunmerkkisiä paljon halvempiakin... Putkari tietysti sanoi että ne on huonoja eikä kannata laittaa ja heillä ei sellaisia edes ole.
Yhden kerran piti putkari pyytää selvittämään miksi yhdessä talossa ei patterit lämmenneet kunnolla, kuulemma oli niinpaljon sakkaa putkissa että sen takia venttiilit tukossa. Pattereiden huuhtelu sekä lianerottimet lämpöputkiin maksoi 1500€.
Lianerottimet huijasi laittamaan koska muuten kuulemma menisivät uudestaankin tukkoon, kuulemma sakkaa keräytyy juuri tuonne kun alin paikka koko järjestelmässä. Nyt olen kuuden vuoden aikana kaksi kertaa tyhjentänyt lianerottimet kun olleet täynnä paskaa ja patterit kylmänä, sitten soitellaan kun on niin kylmä talossa. Ja kun oli kymmeniä vuosia pelannut patterit ennen noiden laittoa, paskan möivät.
Eli kohta varmaan pari tonnia kusettaneet nuo putkarit, mutta kun yksi putkiliike kylällä niin vaihtoehtoja ei ole. Eli nyt pitäisi tietää onko tuo 150-160€ hinta painemittarin vaihdosta muka kohtuullinen...- dieselauto
Ei ole kohtuullinen. Se on liian halpa. Putkiliikkeelle ei jää vaihdosta ollenkaan pätikkää.
- 1wsdefghuygky
Melkoista kusetusta tuntuu olevan kyllä. 100e pumpulla pyöritetään 120m2 patterilämmitystaloa, eli ihan oikeassa oli, kun ei asentanut sitä, koska haukut siitä olisi seurannut.
Yleensä termostaattihanan tilalle laitetaan termostaattihana ja normaalisti käytetään Orasta, koska siihen saa varaosia helposti. Tulevaisuudessa olisit kitissyt halpishanan osien etsimisestä, että kun tuntitolkulla menee aikaa.
Lianerottimetkin on järkevästi asennettu, jos kerran nyt tarvitsee vain niitä putsata, eikä koko järjestelmää.
Tuossa on nyt sellainen ristiriita, että sinä haluat halpaa ja asentaja haluaa tehdä työn hyvin. Jos työt tehtäisiin sinun tavalla, niin putkiliike saa siitä loputtoman riesan itselleen ja tuskin suostuu siihen, eli he lopettavat työskentelyn sinulle. Ainoa vaihtoehto on, että asentelet halpiskamasi itse. - Putkihomppeli
Kyllä sitä pitää ammattitaidostakin jotain maksaa. Vai tekeekö ketjun aloittaja ilmaiseksi töitä?
Jos halpaa haluaa laittaa niin ostaa itse ja pyytää putkarin laittamaan.
Maine menee äkkiä jos halpaa p...askaa laittaa ja juorut taas leviää. - 8 9
ei kannata hirveesti huijariksi nimitellä. pian on nimesi tiedossa etkä saa putkirunkkaria sinne töihin ollenkaan. tosin sitten voit tehdä itse ilmatteeks!
jotkut on jopa joutunu syytteesen moisesta nimittelystä. - 7+19
Usko nyt vaan sitä putkaria, hyvin on hommansa hoitanut. Turha kitistä noista laskuista, putkityö maksaa ja oikeudenmukaisesti on laskutettu.
Entäpä jos putkari olisikin suostunut asentamaan tuon 100e wilopumpun sen järeän Kolmeksin tilalle? Olisit ollut aika kusessa, taloista olisi lämpö loppunut ja tietysti ensimmäinen syntipukkisi olisi ollut tuo putkari, niin "kallis" remppa tehty ja nyt huonosti toimii.
Sama juttu hanoissa, olisi se halpishanakin ehkä hetken toiminut mutta sittempä olisit taas ollut putkimiestä syyttämässä kun se ei kestänytkään niinkuin entinen.
Ja lianerottimetkin oli laittanut, ihan hyvin olisi voinut käydä muutaman vuoden välein huuhtomassa pattereita ja laittaa aina 1500€ laskun, nyt tyhjennät ne lianerottimet ja homma on hoidettu. Ja niitä pitäisi tyhjentää useammin kuin 2x kuudessa vuodessa, tästä lähtein vaikka joka syksy käyt tyhjentämässä.
Nyt painemittarin vaihto, usko nyt vaan sitä putkimiestä ja ota se mittari mikä sinne kuuluu äläkä tälläkertaa valita laskusta, siis jumalauta oikeasti, mitä ihmeen järkeä koittaa pihistää tuossa jotain 50€ jos systeemi on kerran niin iso että menee muihinkin taloihin lämpöä?
Entä jos valitset halvemman mittarin ja sitten vaikkapa jossain lämmönvaihdin kämähtää ja laskee käyttövettä lämmityspiiriin, paineet nousee, et tiedä mitään, varot laulaa, kuumaa vettä menee viemäriin kovaa kyytiä ja molemmat kattilasi käy täydellä teholla, ymmärrätkö että tuollainen 50€ menee hyvin nopeasti polttoaineissa, puhumattakaan jos vielä hajoaa jotain.
Näitä tällaisia ihmisiä on joitakin, joka helvetin asia, jopa kuu pitäisi taivaalta taikoa ja mitään ei koskaan saisi maksaa, sitten säästetään jossain paikassa ja samaan aikaan tulee moninkertaiset tappiot sen säästämisen takia. - i t e
Kannattaa tehdä itse niin saa ilmaiseksi?
- gertrude
Tuli muuten yöllä vielä pahin tuon putkimiehen kusetus mieleen, nimittäin syväkaivopumpun vaihto. Pumppu käydessään roiski vettä pitkin seiniä ja putkari kävi sitä korjaamassa kaksi kertaa, aina vähän aikaa kesti ja sitten roiskiminen alkoi taas.
Lopulta koko pumppu oli vaihdettava, ja aivan helvetin kalliin pumpun meni putkimies tilaamaan. Markka aikaa oli mutta muistan kuinka maksoi aivan helvetisti, siis aivan älyttömästi.
Olen sitä mieltä että putkari rikkoi sen pumpun niillä korjauskäynneillään kun oli kekannut varmaan että meillähän on saatanallisen hintainen tähän sopiva varastossa.
Olin vahtimassa kun pumppua vaihdettiin ja kappas vaan, eipä riittänyt pelkkä pumpun vaihto, muistan kuinka vedettiin putket ylös kaivosta ja apupoika pyöri siinä rinkiä kaivon ympärillä ja tuntihinta juoksi kokoajan. Putkia ei kuitenkaan vaihdettu vaan samat putket takaisin. Jotain ne siitä niiden päästä vaihtoi mutta olisiko ollut silmän lumetta.
No, nyt tuli tilattua se painemittarin vaihto, ja on taas vaihteeksi kusetettu olo.
Kysyin sitä tavallista ja se olisi maksanut 15€ ja olin jo innolla sitä ottamassa mutta sitten putkari alkoi puhumaan siitä hälytysmittarista että se olisi hyvä, no mielestäni siitä ei ollut mitään etua mutta kuulemma ihan ehdoton jos paljon taloja eikä itse aina paikalla vahtimassa.
Olin kuitenkin sitä mieltä että otetaan tavallinen mutta sitten olisi kuulemma pitänyt sähkömies ottaa kytkemään hälytysmittarin kaapelit irti keskuksesta. Ei kuulemma hän voi sitä tehdä vaikka onkin sähköluvat pieniin töihin kun on putkimies...
Vähän niinkuin kusetti taas ottamaan kalliimman, eli se hälytysmalli tuli otettua ettei sähkömies tule kusettamaan vielä lisää.
Tuntuu että jokaikinen ammattimies joka tontille tulee alkaa heti kusettamaan minkä kerkiää, joka hommassa sama juttu. Aina houkutellaan ja lopulta vähän kuin pakotetaan ottamaan kalliimpaa ja ns. parempaa jne... vaikka halvempikin välttäisi.
Öljypolttimen huoltajakin rassaa aina hyvin toimivaa poltinta tuntikaupalla, vaihtaa repullisen osia ja repii katteet jokaisesta. Ja auta armias kun menet arvostelemaan työtä miten sitten suututaan ja uhataan jättää homma siihen jne...
Pieni paikkakunta jossa ei ole valinnanvaraa niin kaikilla mahdollista kusettaa...- juupajuujuu
Dementoituvilta vanhuksilta kuulee usein samankaltaista juttua, "aina yritetään kusettaa ja kaikki varastetaan"...
- yrjö puuro
joo huijareita noi on kaikki! aina kusettamassa ja repimässä katteita joka osasta. varmaan varastivat vettäkin sieltä kaivosta!
- gertrude
Putkimies kävi tänään vaihtamassa painemittarin. Aikaa meni ehkä joku 15min, tuhrasi aikaa kun ensin kantoi autosta pakin sisälle ja mittarin kävi hakemassa vielä myöhemmin. Nopeasti kävi itse vaihto, irroitti kaapelin ja sitten pyöritti mittarin irti ja sitten uusi paikalleen ja kaapeli.
Olisi riittänyt pelkkä jakoavain mutta piti ottaa koko pakki... Kuulemma minimilaskutus on tunti vaikkei menisi kuin muutama minutti joten taas pääsi kusettamaan. Se kusetti taas yli 100€ kun ensin huijattiin ottamaan hälytysmittari ja sen jälkeen vielä tuntihinta.- Ihme narinaa
Onko tässä kyse taloyhtiöstä? Minusta sinne taloyhtiöön kannattaisi hankkia vähän jostain jotain ymmärtävä isännöitsijä.
Minulle tulee sellainen olo että olet joku eläkeläinen joka muistelee jotain 30 vuoden takaisia markkahintoja. Eihän nykyisin firmojen laskutuksilla sanota satasella edes päivää. Monessa rimassa minimilaskus on kaksi tai kolme tuntia.
- r3rfwrf
Mikset tehnyt itse?
- huijareitakaikki
ihme kusettajia on noi putkarit tosiaan! pitäs olla minuuttilaskutus ja matkat menee omaan pussiin.
- POMO on POMO
No tuota sun hoitamin taloyhtiöihin ei meidän miestä saisi edes rahalla.
oma tuntiveloituksesi taitaa olla markka aikainen 5mk eikös vaan? - 13+16
Kannattaa sulkea öljykattilan hanat ja ottaa toinen paisari pois ihan turhaan siellä hukkalämpöä hohkaavat. Painemittarin ei tarte olla välttämäti hälyttävä kyllähän sen huomaa jos patterit alkaa lorottaa.
Ouman 203 säätimestä käyrä pienemmälle niin lämpötilanvaihtelu ei ole niin suuri ja paine pysyy paremmin. Patterit kyllä pelaa haaleammallakin vedellä, monesti turhan kuumalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232317Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37940- 77939
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127937Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780