Aina puhutaan vaan ylipainosta altistavana tekijänä. Ite oon ollu jo kymmenen vuotta riippuvainen makeasta niinku joku toinen tupakasta tai alkoholista. Oon syöny lähes joka päivä isoja määriä (esim suklaalevy päivässä). Kuin ihmeen kaupalla painoindeksi on vaan 20,3, mutta nyt on tullu heikotusta raajoihin ja väsymystä, niin oon alkanu miettiin, että oonko pilannu elimistöni sokerin syöpöttelyllä. Janon tunnetta ei ole ja paastosokeri normaalin alarajan tuntumassa, mutta riittääkö se. Pitäiskö mun mennä lääkäriin ja sokerirasituskokeeseen? Ahdistaa aivan hirveästi että oon tämmönen. Ois pitäny varmaan hakea psykologista apua jo ajat sitte, mutta oon hävenny riippuvuuttani paljon. Kiitos jos joku osais auttaa.
Altistaako runsas makean syönti diabetekselle?
4
172
Vastaukset
- Lääkäriin?
Ei altista. Jos paino on normaali ja paastosokerit pysyy ohjearvoissa, sokerirasitustesti on turha. Suuri määrä karkkia voi kyllä aiheuttaa muutakin, mm. suklaan rasva voi olla ongelmallista.
- Terveellistä?
Ei altista ainakaan ykköstyypin diabetekselle. Ja painoindeksisi mukaan ei ole kyllä riskiä kakkostyypillekään. Sairauksia on kuitenkin olemassa muitakin kuin diabetes, joten siinä mielessä ruokavaliota kannattaisi kenties yrittää muuttaa terveellisemmäksi...suklaalevy päivässä kuulostaa melkoiselta aikapommilta. Syötköhän esim. suklaata nälkääsi? Ajattelin vain, että heikotuksen tunnetta ja väsymystä todennäköisesti tunnet siksikin, että elimistösi ei saa riittäviä ravintoaineita jaksaakseen. Sanotaanhan sitä, että suklaa on terveellistä, mutta ehkä sillä ei kuitenkaan kannata korvata päivän aterioita ;) .
Esim. diabetesliiton sivuilta löydät ajankohtaista tietoa diabeteksestä. Ja luotettavuudessaankin se voittaa mennen tullen tällaiset keskustelupalstat... - II-tyyppi
II-tyypille altistaa kyllä.
Sokeri on suuri syypää moniin nykyajan kroonisiin terveysongelmiin, kuten liikalihavuuteen, korkeaan verenpaineeseen, sydäntauteihin, diabetekseen ja syöpään. Arviolta 16 % keskiverto yhdysvaltalaisen saamasta kalorimäärästä tulee lisätystä sokerista. Sokeria on paljon limsoissa, energiajuomissa, karkissa ja jälkiruoissa – näissä ruoissa myös harvemmin on tarpeellisia ravintoaineita.
Asiantuntijat ovat kuitenkin sitä mieltä, ettei sokeri itsessään ole kaiken pahan alku ja juuri. Sokeri itsessään ei ole pahasta, vaan se määrä, mitä sitä nautitaan. American Heart Association:in ohjeiden mukaan naisen tulisi saada noin 100 kcal päivässä sokerista ja miehen noin 150 kcal. Tämä on aika vähän, sillä jo yksi limsatölkki pitää sisällään 126 kcal verran lisättyä sokeria. - entinen addiktio
Korvaat karkilla ruuan, joten sinulla on ravintoainepuutoksia ja paljon.
Koita vähentää karkin määrää pikkuhiljaa ja syödä välissä kunnon ruokaa.
Niin minä pääsin sokeriaddiktiosta eroon.
Osta joku laadukas monivitamiini ja D-vitamiinia.
Tsemppiä.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell332114Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.471721Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1121506Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041246Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja1041034Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.76988- 59875
Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,34862Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗52799Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd101753