Välilevyn pullistuma ja fysioterapiaa

kuoppalainen

Itsellä todettu välilevyn pullistuma L4-L5 välissä ja oireillut on nyt hieman yli vuoden. Fysioterapiassa olen käynyt kertaluontoisesti noin vuosi sitten pari kertaa. Jokainen fysioterapeutti on puhunut eri asioita ja antanut erilaisia ohjeita. Olen muutenkin tippunut "kuoppaan" tässä hoitoasiassa. Minkäänlaista apua en saa vaikka fysiatrin olen tavannut, selkä kuvattu, mutta kipulääkkeitäkään ei puolen vuoden pyynnöstä huolimatta saa. Olen kaikenlisäksi vielä nuori. Vaivat haittaavat elämääni päivittäin. Nyt kysynkin fysioterapiasta. Olen ajatellut, että menisin yksityiselle fysioterapeutille, jonka luona kävisin säännöllisesti, että edes joku seuraisi tilannettani. Toivon siitä myös olevan apua vaivoihini. Kuinka toimin? Yksityinen puoli on kallis, saanko jotain korvauksia? Miten saan näitä korvauksia ja minne soitan... En oikein tiedä näistä asioista, sillä kukaan ei minua ole neuvonut enkä keneltäkään saa apua. Eli apua kaivataan :)

9

2520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 88888

Jotta saisit hinnasta jotain korvausta, niin sinulla pitää olla lääkärin kirjoittama lähete fysioterapiaan. Jos 45 min hoito maksaa 60 e, niin saat siitä takaisin Kelalta jotain 13 e. Joissain hoitopaikossa on suorakorvausjärjestelmä, jolloin maksat omavastuun, eikä sinun tarvitse jälkikäteen hakea mitään Kelalta.

Sinun pitäisi nyt vaan löytää joku hyvä fysioterapeutti. Ei välttämättä helppoa. Missä päin asut? Jos sinulla on tiedossa joku hyvä, niin pyydä tuo lähete. Voit myös käydä ilman lähetettä ensimmäisen kerran, ja arvioida onko siitä hyötyä ja sitten vasta pyytää lähete joko terveyskeskuslääkäriltä tai siltä fysiatrilta jolla olet käynyt.

• jos sinulla on ollut oireita noin pitkään on ihme ettei sinua leikata. välilevynpullistuma voi parantua myös itsestään mutta tulee vaivaan sinua säännöllisin väliajoin. itse olin 17 vuotta kun sain saman vaivan, välillä hyvä välillä pahempi jopa täysin invalidisoitunut. lopulta leikkasivat. jos oisin silloin tiennyt sen minkä tiedän nyt en oisi hyväksynyt tilanetta.
      vaadi leikkausta jos vaiva on jokapäiväinen. tai kysy miksi ei leikata ? elä hyväksy vastausta että olet liian nuori. jokapäiväinen kiputila selässä aiheuttaa väärää asentoa kehossa ja sen myötä uusia vaivoja ja kulumia.

• kuoppalainen

Porissa asun ja kyllä täältä fysioterapeutteja löytyy ainakin googlettamalla. Eipä vain mitään tietoa kenelle kannattaisi mennä. Eli ehkä kokeilemaan vain? Käyn ensin varmaan jonkun fysioterapeutin luona ja mikäli siitä on apua ja henkilö vaikuttaa itselleni sopivalta, niin voisi lääkäriltä yrittää saada lähetettä :) Tuskinpa siitä mitään tulee kun terveyskeskuslääkärit eivät ainakaan omalla kohdallani ole mitään mielellään kirjoitelleet ja keskussairaalan fysiatrille on muutaman kuukauden jonot. Puhelimessa ei kuulemma määrää tai kirjoittele mitään.

Kammoan leikkausta, vaikka pelkään sen omalla kohdallani olevan ainoa keino parantua. Onhan oireeni kestänyt jo melko pitkään. Ehkäpä jos saisin kunnon lääkkeet kipuihin ja säännöllistä hierontaa, fysioterapiaa ym. tämä pullistumakin joskus paranisi. Usko alkaa kyllä loppumaan, etenkin kun tunnen etten saa apua mistään. Kiitos paljon vastauksistanne :) Ei tunne oloaan niin yksinäiseksi.

• 88888

Valitettavasti en Porin terapeuteista tiedä, mutta jos menet paikkaan, jossa osaavat arvioida tarvitsetko lääkäriä vai fysioterapiaa. Esim. täällä näytti olevan myös OMT-terapeutti, joka voisi olla hyvä sinulle.

"Autamme sinua löytämään juuri sinua helpottavat hoitomuodot
        yhdistämällä eri fysioterapeuttien osaamisalueita sekä tarvittaessa ohjaamme sinut jatkotutkimuksiin. "

http://www.ergos.fi/sivu.aspx?taso=0&id=12

• Leikattu jo aik.

Minut leikattiin 4-vuotta sitten ja sinne jäivät kivut ja oireilut.
        Olen yli 50v.
        Selkä oireili parisenkymmentä vuotta ja pullistuma 4:n ja 5:n välissä. Kaksipuoleinen - toinen vasemmalla, toinen oikealla. Pullistuma todella iso.
        Minulla leikkaus oli oikea ratkaisu.

• krooninen vika
        Leikattu jo aik. kirjoitti:

Minut leikattiin 4-vuotta sitten ja sinne jäivät kivut ja oireilut.
        Olen yli 50v.
        Selkä oireili parisenkymmentä vuotta ja pullistuma 4:n ja 5:n välissä. Kaksipuoleinen - toinen vasemmalla, toinen oikealla. Pullistuma todella iso.
        Minulla leikkaus oli oikea ratkaisu.

Sama täällä minut on myös laikattu, minäkin oireilin vuosia. Minulla nyt uusi pullistuma 3-4 välisää oikealle puolelle. Edellinen oli juuri 4-5 välissä vasemmalle puolen. Olen ollut leikkausjonoaa pitkään tämän uuden pullistuman vuoksi mutta kuin ihmeen kaupalla se on mennyt takasisn. Muistuttaa minua kylläkin aina silloin tällöin ja silloin pistää niin että henki salpaa, mutta niin kauan kun pysyn jaloillani niin kaikki ihan hyvin.
        Yritän itsehoitoa. Liikun, uin, venyttelen kaikkea sitä mitä fysiteekissä neuvotaan tekemään kun on välilevynpullistuma. Pilates on hyvä.

• HYMY tietää
    • QAWSEDRFTYUI

leikkaus ei kande mennä jos ei ihan pakko eli pareesi
      muuten laita lihaksesi kuntoon älälkä makaa koneella etsimässä jotakin joka auttaisi sinua sinä itse olet se joka auttaa

• kuoppalainen

Nyt on varattu aiku Porin lääkäritalosta ensi viikolle. Ehdottivat ortopedia mutta en ole vielä valmis puhumaan leikkauksesta. Eivätkä rahani todellakaan riittäisi yksityisen puolen leikkaukseen. Vaikka julkisen puolen tekemät leikkaukset eivät myöskään houkuttele. Fysiatrille menen. Ehkäpä joku ensimmäistä kertaa neuvoisi kuinka pullistumaa varsinaisesti voidaan omalla kohdallani hoitaa.

Varasin ajan myös täällä esitettyyn tutkimuslaitos ergogkseen ja sinne pääsen jo tällä viikolla. Toivottavasti asiat viimein lähtisivät rullaamaan ja tästä voisin vielä joskus tervehtyä! Tällä hetkellä kun ei kesätöiden etsintä maistu ja tulevaisuus valmistumisen jälkeen näyttää hyvinkin synkältä kun pitää kivuissa kärvistellä ja yrittää elää normaalia elämää, kuin muutkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4309
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3243
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      979
    6. 141
      958
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe