Eli asutaan mieheni ja n.4kk vauvan kanssa "käpykylässä"
Meillä on vain tuloina vanhempainpäiväraha, asumistuki ja lapsilisä.
Olemme olleet sossussa n.8kk ja saatiin ennen vauvaa n.500e ja nyt kun vauva synty saadaan vaan alle 500e??
Paljon meidän pitäisi saaha toimeentulotukea?
Sossut on kans pistänyt meidät aika moiseen kuseen.
Eli asumistuki on mennyt vuokranantajalle ja loppu on sitten omavastuu eli 70e.
Meille on aina sossut maksanut tämän 70e, mikä jää vajaaksi asumistuesta, mutta isännöitsijä soitti ja sano että ette oo maksanu meille sitä loppu vuokraa 4 kk.. Eli Vittu mitä toimintaa!!
Ja eikö näin ole että toimeentulotuesta saa vaan vähentää 20-40% pariksi kuukaudeksi? Meillä on otettu toi siitä asti kun oltiin ekaa kertaa käymässä sielä ja sitten kun vauva synty, nyt ne ei sitten enää otakkaa sitä ja nyt kela ottaa sen vanhempainpäivä rahasta!!
MITÄ PITÄISI TEHDÄ!!
Paljon teillä saadaan rahaa??
81
1174
Vastaukset
- 20+9
MENKÄÄ TÖIHIN. EDES JOKU TEISTÄ!
- En halua olla ilkeä,
mutta vastaan kysymykseesi: n. 5 000€/kk nto.
Eikö toimeentulotukea pysty laskemaan netissä? Uskoisin, että voi.
Tuntuu oudolta, että nyt kun teitä on enemmän, toimeentulotuki pienenisi.
En oikein edes ymmärtänyt noita vuokrajuttuja enkä tuota 20-40%-juttua... toimeentulolaskurit löytyy netistä. Mikäli asut helsingissä löydät laskurin hel.fi -sivustolta, joka kunnalla siis eri määrät. meillä vanhempainpäiväraha 1100, asumistuki 270 ja sossun tuki 183.
- tietämättömille
Ei ole joka kunnalla eri määriä. Helsingin laskurilla voi laskea ihan kuka vaan asuinkunnasta riippumatta. Kyllä se toimeentulotuen perusosan määrä on ihan sama joka puolella Suomea. Samoin hyväksyttävät tulot ja menot on ihan samat joka paikassa. Perustoimeentulotuen määrä perustuu lakiin, ei kunnan omaan mielivaltaan. Harkinnanvaraiset tuet on sitten erikseen ja ne mietitään hakijakohtaisesti. Kunnilla voi olla jotain omia ohjeistuksia harkinnanvaraisten tukien osalta, mutta nekin on vain viitteelliset.
Aloittajalle, kukaan ei pysty noilla tiedoilla tällä palstalla sanomaan paljon teidän pitäisi tukia saada. Se riippuu ihan niistä teidän tuloista ja menoista. Lapsen jälkeen saatte todennäköisesti vähemmän siksi, että lapsilisä lasketaan nyt tuloksi, asumistuen määrä muuttuu lapsen syntymän jälkeen ja sitten on tuo mainitsemasi perusosan alennus.
Perusosan alentamista 20-40 % voidaant ehdä tilanteissa, joissa toimeentulotuen tarve johtuu omasta elatusvastuun laiminlyönnistä eli yleensä siitä, että ei aktiivisesti etsi töitä tai kieltäytyy niitä vastaanottamasta. Aktiivisuuteen riittää se, että on työkkärissä työttömänä työnhakijana. Todennäköisesti miehesi siis ei ole, jos itse saat vanhempainrahaa. 40 % alennetaan siilloin, kun laiminlyönti on toistuvaa ja erityisen tahallista. Perusosaa voidaan alentaa kerrallaan kaksi kuukautta esim. työstä kieltäytymisestä lukien. Tämä tarkoittaa sitä, että päätös voi olla vain kaksi kuukautta pitkä. Toki sitten tehdään uusi päätös kahden kuukauden jälkeen taas seuraavalle kahdelle kuukaudelle, jos kieltäytyminen jatkuu.
Kela maksaa asumistuen, ei sossu. Teidän pitää itse huolehtia siitä, että maksatte vuokranne. Ei sossu sitä maksa toimeentulotuesta teidän puolesta, jos teillä ei ole välitystiliasiakkuutta. Toimeentulotuki maksetaan teille ja itse sitten hoidatte laskunne. Jos vuokranantaja ei ole rahojaan saanut, niin syytä varmaan vilkaista peiliin.
Ei sossu teitä kuseen ole laittanut, ihan itse sinne olette itsenne kastaneet. Mitä pitäisi tehdä: mennä töihin tai edes vaivautua hakemaan töitä. - ei sossun elätti
Siis voi hirveetä, tollaset summat saatte meiltä veronmaksajilta ihan vaan kotona loisimiseen, huh vaan. Kyllä nyt pitää miettiä, kannattaako työnteko, kun sossu elättää.
- miksi mies
ei saa mistään mitään?
meillä tuloina miehen työmarkkinatuki, minun vanhempainraha, lapsilisä ja asumistuki 102e.
Yhteensä 1650e käteen verojen jälken.
Vuokraan menee 600e.
Onko mies sössinyt työkkärissä?
Ei ota vastaan töitä?
Ei mene koulutksiin?
Sossu kyllä "ranlaisee" jos ei ole mitään tahtoa tehdä jotain rahojen eteen. - ihmejengii
Siis mistä tämmösiä perheitä syntyy?? Menkää töihinälkääkä vinkuko!
- Taas näitä
Meillä ei saada rahaa. Meillä saadaan palkkaa työstä. Suosittelen kokeilemaan.
Minkä helvetin takia persaukiset sossuelätit tekevät lapsia? - epätoivoinen äiti..
EI TARVITSE HAUKKUA!!!... AIKA LAPSELLISTA TOIMINTAA ALKAA HETI HAUKKUU!! KASVAKAA TEINIT AIKUISIKSI!
Siis mieheni on kyllä työkkärin kirjoilla, mutta ei oo tullu eteen mitään..
Nyt se varmaan pääsee koulutukseen 6kk..- On siis
"työkkärin kirjoilla", muttei saa työttömyyskorvausta?
Onko hänellä karenssi vai miksei saa? - koliok
Tämä _äitien_ palsta nyt on vain tällainen, että kannattaa varautua haukkuihin. Naiset ovat usein aggressiivisia.
Kannattaa kysyä tuolta ->
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5060
Vastaukset ovat maltillisempia ja asiallisempia, kun vastaajana on miehiä.
Petu on alan asiantuntija. - 3971
"mutta ei oo tullu eteen mitään..."
Voi hyvät hyssykät, harvoinpa ne työnantajat ketään pyytämällä pyytää työkkäristä! Hakemuksia vaan sisään joka puolelle ja puhelin käteen. Näköjään tarvii haukkua, kun ei faktat mene kaaliin kauniilla puheella. Kuka tänäpäivänä tekee ipanoita ilman työpaikkaa? Kyllä se vakkariduuni otetaan ensin ja sitten vasta paukautetaan se kera ni voi jäädä vaan äippälomalle. Taitaa olla tukisysteemi liian hyvä, kun ei työt maistu, eikä näköjään edes työnHAKU maistu. "on se työkkärissä kirjoilla.." voi vit-tu siitähän onki aina ollu paljon iloa. - hommiin sieltä
Työtä haetaan, se ei "tule eteen". Kukaan ei tule kotiovelta hakemaan, varsinkaan sieltä "tuppukylästä". Työhön voi matkustaa naapuripaikkakunnalle tai naapurikaupunkiinkin, ansaitsemaan rahansa. Jos työtä ei ole heti portinpieleen tarjolla se ei tarkoita, ettei niitä ole missään tai ollenkaan. Pitää olla aktiivinen. Etsiä, hakea, tarjoutua. Tarvittaessa kouluttautua uudelleen, jos nykyisellä koulutuksella ei työtä saa. Pois sohvalta ihmettelemästä, reippaasti toimeen.
Ei pidä ihmetellä, jos saa vihamielisiä vastauksia aloitukseesi. Me raadamme ahteri ruvella, että saamme oman elämisemme maksettua ja sitten toiset makoilevat kotona odottamassa "että jotain tulee eteen", meidän verovaroillamme. - mene töihin.
Mene sinä töihin äitiyspäivärahakauden jälkeen ja miehesi jää hoitovapaalle lapsen kanssa kotiin. SIllähän tmä järjestyy.
- ota selvää
Ei työkkäri hommaa töitä,itse on etsittävä joka päivä jos on työtön.
Työkkäri ohjaa enimmäkseen vain koulutukseen ja seuraa miten olet hakenut töitä,sekä auttaa ammatinvalinnassa .
Tomeentulotuki määrä kyllä löytyy netistä kuntasi sivuilta kuinka paljon saatte.Ensin lasket kaikki tuet mitä saatte yhteen ,vähennät summan määrästä mikä kuuluu kahden aikuisen ja yhden lapsen saada toimeentulotukena.Siitä tiedät onko laskettu oikein.
- niiih?
Joskus elämäntilanteeseen tulee odottamaton negatiivinen asia ja joutuu turvautumaan toimeentulotukeen. Sen olen itse huomannut, olen ollut työssäkäyvä(tällä hetkellä kotiäitinä, äippäraha tulee palkan mukaan), mies töissä siltikään emme saa kuussa sitä rahaa mitä "normaaliin elämiseen tarvitsee". Saamme sossusta n. 200€ kuussa, meitä siis neljä. Eli toimeentulotukea kuuluisi kolmihenkisessä perheessä saada N. 350 350 250€, eli aikuinen aikuinen ja lapsi. Tuon verran pitäisi siis käteen jäädä, tietysti itsehän maksaa sitten laskut jne. 950e yhteensä siis. Vuokra-asunnossa asuessa on tietyt rajat paljonko he vuokraa hyväksyy,
Eli miehesi saa siis jotain rahaa? jos on työkkärissä varmaankin saa ainakin sen 550? plus lapsilisä n.100 sinun vanhempainraha, mitähän se voisi olla? 400? asumistuki, eli maksatte ainoastaan 70€ itse vuokraa. Kyllähän tuosta jo tulee se 950€ suunnilleen, arvioitahan nuo teidän rahoista on tietysti. Vai menikö minulta jotain ohi ja lujaa? - hoh...
niin... ainahan kelan rahoista menee veroa se 20 prossaa joka ikinen kuukausi, ihan niinkuin palkastakin se vero menee.... Ihan normaalia rahaa saatte..
Kun kerta saatte asumistukea, niin tuo loppu vuokra on ihan normaalia maksaa omasta pussista ja kuuluukin, eli tässä tapauksessa toimeentulotuesta tai vanhempainrahasta. Ei se ole sossun asia. Opetelkaa hoitaan asianne! Vai luulitteko rikastuvanne lapsen teon myötä? - ....................
Eikö miehesi saa mitään työttömyyskorvausta?
- niinpähhh
luultavasti kyseessä on ilman ammattia vailla oleva nuori mies, jolloin on turha odotella mitään työttömyyskorvauksia.
Mutta senkin tilanteen voisi korjata olemalla aktiivinen ja mennä vaikka väliaikaisesti työharjoitteluun/työelämänvalmennukseen, jolloin hän saisi täyden työttömyyskorvauksen.
Ihan vain lasta ajatellen, jollei muuten. Turha se on kotona itkeä, että mitään työtä ei ole tullu vastaan.... - .............
niinpähhh kirjoitti:
luultavasti kyseessä on ilman ammattia vailla oleva nuori mies, jolloin on turha odotella mitään työttömyyskorvauksia.
Mutta senkin tilanteen voisi korjata olemalla aktiivinen ja mennä vaikka väliaikaisesti työharjoitteluun/työelämänvalmennukseen, jolloin hän saisi täyden työttömyyskorvauksen.
Ihan vain lasta ajatellen, jollei muuten. Turha se on kotona itkeä, että mitään työtä ei ole tullu vastaan....No eikö silloin kuitenkin saa työmarkkinatukea?
- . ......... ......
............. kirjoitti:
No eikö silloin kuitenkin saa työmarkkinatukea?
ei ilman ammattia tai työkokemusta oikein tuota työmarkkinatukea heru. Eihän pelkän lukionkaan käynyt ihminen ole oikeutettu saamaan työmarkkinatukea, sillä ei ole ammattia. Siitä en sitten tiedä, että pitääkö vain hakea johonkin ammatilliseen kouluun yhteishaussa, jotta on oikeutettu työmarkkinatukeen...
- faktaa...
. ......... ...... kirjoitti:
ei ilman ammattia tai työkokemusta oikein tuota työmarkkinatukea heru. Eihän pelkän lukionkaan käynyt ihminen ole oikeutettu saamaan työmarkkinatukea, sillä ei ole ammattia. Siitä en sitten tiedä, että pitääkö vain hakea johonkin ammatilliseen kouluun yhteishaussa, jotta on oikeutettu työmarkkinatukeen...
Noita katotaan kyllä jonkin verran.
Jos on hakenut kolmeen koulutukseen, mutta ei ole päässyt yhteenkään, siloin on oikeutettu tukeen.
Mutta jos on surkeilla papereilla hakenut esim lääkikseen, oikikseen ja vaikkapa pappikouluun, niin on aika selvää että haluaa vain tukia, ei jaksa edes mennä kouluun....
Työmarkkinatukea kuitenkin saa jos raahaa pyllyään työvoimapoliittisiin koulutuksiin esimerkiksi.
Ja jos niihin ei osallistu, tuet pienenee. - .................
. ......... ...... kirjoitti:
Kyllä työmarkkinatukea saa ilman ammattia tai koulutusta.
- Ei saa kaikki
................. kirjoitti:
Kyllä työmarkkinatukea saa ilman ammattia tai koulutusta.
jos on alle en nyt muista oliko se 24v vai 25v.
Itse kävin lukion eli en saanut ammattia itselleni.
Aloitin amk:ssa, mutta sairastuin.
Mielenterveydelliset ongelmat.
Olin alle 25v, ei ollut ammattia, ei koulutusta, työkyvytön.
Sain sairaspäiväraha, kun se loppui hain kuntoutustukea,
Siitä oli pakko taistella puolitoista vuotta ennenkuin myönnettiin.
Kävin työkokeilujaksoissa jotta saisin työmarkkinatukea.
Sitäkin saa käyttää vain 6kuukautta.
- Onnellinenäippä
Itse en haluaisi lasta talouteen jossa ei rahat ei riitä =( Sen verran kyllä mietin omaa ja lasten tulevaisuutta! Haluan taata lapsilleni turvallisen ja vakaan elämän. Onneksi oma mies töissä ja itse saan 2000€ äitiyspäivärahaa ja silti on pienen pieni huoli että pärjääänkö varmasti :)
- ergtdevzdg
Olen tällä hetkellä hoitovapalla 1,5- ja 3-vuotiaiden kanssa kotona ja mies töissä. Mies tienaa bruttona 3500e, josta verot pois (jäisköhän joku 2400e ehkä käteen). Itse saan kotihoidon tuen nettona joku 450e lapsilisät jotain 220 e muistaakseni. Syksyllä meen töihin osa-aikaisesti ja tienaan sitten bruttona joku 2800e (kokoaikaisena olis sama palkka ku miehellä eli 3500e). Asutaan rivarikolmiossa. Melkein pärjätään miehen palkalla, mutta jos tulee jotain ylimääräisiä yllättäviä menoja, niin säästöjä käytetään.
- äitix
Miksi te työttömät,kouluttamattomat teette lapsia??? Ne tulee kalliiksi.
- Menkää töihin
Toimeentulotuesta voidaan vähentää 20-40% jos ei esimerkiksi ole ottanut tarjottua työtä vastaan.. Jos taas on alle 25 ja vailla koulutusta, ei ole hakenut yhteishaussa kouluun tai ei ole tarvittavaa työhistoriaa (eli n.10kk yhteensä) niin silloin ei saa mitään työttömyyskorvausta.. eli jotain olette kyllä itsekkin sössineet..
Sossusta tulee aina postissa päätös, missä lukee että kuinka paljon ja mihin on rahaa maksettu, sieltä kyllä saisi selville ja varmistettua että vuokra on maksettu.
Kesäksi haetaan paljon työnteijöitä ja vaikka mihin duuniin, aina ei tarvita koulutuksia ja työkokemuksia. Suosittelen miehellesi hakemaan sitä työkokemusta ennen kuin on liian myöhäistä.. Kuka ottaa töihin 30-vuotiaan kellä ei ole kertynyt työhistoriaa yhtään? En minä ainakaan ottaisi..
googlaa toimeentulotukilaskuri sieltä tulee kyllä linkki.. Toimeentulotuen perusosa on kyllä joka paikassa sama, ainoastaan hyväksytyt asumiskulut vaihtelee kunnittain ja alueittan. tämän takia helsinkiläinen voi saada enempi asumistukea kuin oululainen..
Jos ette aio koko loppuelämäänne elää toimeentulotuen avulla niin suosittelen töihin menoa.
Minä yh ja kaksi lasta, saamme työttömyyskorvausta n.950e/kk, opiskelen siis työvoimapoliittisesti itselleni ammattia, lisäksi saan 316e lapsilisää, 300e elastusmaksuja lasten isältä ja asumistukea n.500e. eli tulot ovat n. vähän reilu 2000.. tästä maksamme 850e vuokraa, plus sähkö n.50e/kk plus tietty muut kulut, kuten auto..
Meille jää siis asumisen jälkeen n. 1000e ja siitä tulee maksaa auto, ruuat, bensat...- .......
"enempi asumistukea kuin oululainen.." tarkoitin siis toimeentulotukea....
- Pitäisi ensin ajatel
Hyvä Ap, kyselet oaljonko saatte rahaa. Elätte pelkillä tuilla ja miksiköhän.
Lapsikin on jo perheeseen hankittu, mutta on tainnut jäädä ajattelematta kokonaan se toinen puoli elämästä, millä eletään.
Sen verran vastuuta odottaisin kaikilta, että ennen lapsen hankkimisia ollaan opiskeltu ja hankittu työpaikka eli tulolähde, jolla eläminen kustannetaan.
Kukaan toinen ei ole velvollinen teitä raahaamaan perässään.
Miksi teistä kumpikaan ei ole työssä, ei saa ansiosidonnaista, jotakin on perheenne ajatustavassa vinossa.
Tiedän perheen , jossa toinen oli jo valmistunut ja toinen opiskeli jo toista ammattia, koska ensimmäinen ei työsllistänyt, kävi koulun jälkeen iltatöissä, perhe hankki lapsen ja samoihin aikoihin valmistui toinenkin, sai työpaikan, aina ovat tulleet omillaan toimeen, eivätkä helpolla ota mitään rahaa vastaan keneltäkään. Nyt on oma koti, jonka velka on aika vähäinen, ovat ymmärtäviä ihmisiä, sillä koti ei ole mikään näyttelypaikka, mutta pikkuhiljaa ovat saaneet siitä oikein kivan kodin, autokin on, mutta vanhana ostettu, silti ihan hyvännäköinen. Nyt ajattelevat asunnon vaihtoa, kun perheessä on toinenkin lapsi. Perhe viihtyy hyvin kotona ja lasten kanssa, toki järjestävät aina kahdenkeskisiä hetkiäkin, isovanhemmat saavat lapset yökylään.
Kun kaikki ymmärtäisivät että elämässä on kaksi puolta, on tämä seksi ja kumppanuus, mutta sitten on nämä taloudellita ja ammatilliset asiat, jotka kuitenkin pitäisi olla ensisijalla, jotta se toinen puolikin onnistuu. Jos joutuu aina laskemaan euroja, mitä voi tehdä ostanko tänään leipää, saanko enää makkaraa, kyllä se läheisyys loppuu ja ikuisesti se teini-ikä ei vois kestää, jossa monesti vielä asutaan jopa vanhempien luona ja he kustantavat elämisen ja voi viettää sitä viihde elämää, mutta sen täytyy jossakin vaiheessa loppua, kukaan ei voi niin menestyä koskaan elämässään. - Hyvin pärjätään
Tienataan mieheni kanssa noin 5000 euroa kuussa. Molemmilla lähes saman suuruinen palkka (tätä pitkää ja kapeaa leipää).
En ole koskaan joutunut hakemaan toimeentulotukea. Tämä kulkee suvussa, sillä vanhempani eivät ole olleet sossun asiakkaita, ja näyttää siltä, ettei lastenikaan tarvitse sossuun mennä.
Lapseni ovat teini-ikäisestä asti tehneet opiskelun ohella töitä ja he valmistuvat pian ammatteihin, joissa on tällä hetkellä hyvä työllisyystilanne.
Meillä on velaton talo eli asumiskulut ovat aika pienet. Suvussamme on elämänasenteena alkaa tehdä lapsia vasta sitten, kun heidän toimeentulonsa on turvattu ilman sossun apua.- Oletpa ylimielinen
"Suvussamme on elämänasenteena alkaa tehdä lapsia vasta sitten, kun heidän toimeentulonsa on turvattu ilman sossun apua. "
Jonakin kauniina päivänä se voi sinultakin vaikka mies kuolla ja töistä tulla monoa. Elämää ei voi ennustaa, se saattaa heittää miten sattuu ja milloin sattuu. Se on hyvä ettei ole tarvinnut sossusta hakea apua, mutta eipä tuosta ylpistyä kannattaisi. Kuten sanottu, sitä ei ikinä voi tietää milloin omalle kohdalle sattuu sellainen paskempi juttu joka viskaa vaikkapa sinne sossunjonoon.
Toivottavasti teidän suvussa on elämänasenteena myös se, että ihmisarvo ei ole siitä kiinni mistä leipäraha tulee. - Hyvin pärjätään
Oletpa ylimielinen kirjoitti:
"Suvussamme on elämänasenteena alkaa tehdä lapsia vasta sitten, kun heidän toimeentulonsa on turvattu ilman sossun apua. "
Jonakin kauniina päivänä se voi sinultakin vaikka mies kuolla ja töistä tulla monoa. Elämää ei voi ennustaa, se saattaa heittää miten sattuu ja milloin sattuu. Se on hyvä ettei ole tarvinnut sossusta hakea apua, mutta eipä tuosta ylpistyä kannattaisi. Kuten sanottu, sitä ei ikinä voi tietää milloin omalle kohdalle sattuu sellainen paskempi juttu joka viskaa vaikkapa sinne sossunjonoon.
Toivottavasti teidän suvussa on elämänasenteena myös se, että ihmisarvo ei ole siitä kiinni mistä leipäraha tulee.Juu, meillä on elämänasenteena se, että sossuporukkaan emme luo suhteita, mutta autamme aina jos jollain laheisistä menee huonommin.
Jos mieheni kuolee, sairastun tai jäisin työttömäksi, minun elämäni ehtoo on silti turvattu. Sossuun ei tarvitse turvautua, koska omaisuutta minulla on enemmän, kuin mitä ehdin loppuelämäni aikana kuluttamaan.
Olen ylpeä elämänasenteestamme, joka meillä kulkee suvussa eli jokainen tekee töitä. Elämme siten, että säästämme ansioistamme osan ja kouluttamme hyvin myös jälkikasvumme.
Olen jopa maksanut pois muiden velkoja ja nostanut heitä jaloilleen, ettei heidän tarvitsisi sortua sossuun. Hopealusikka suussa en koe syntyneeni, mutta pirun ahkera olen aina ollut. Se on vanhemmiltani opittua ja eiköhän tämä "taito" siirry myös lapsille. - sinttura34
Hyvin pärjätään kirjoitti:
Juu, meillä on elämänasenteena se, että sossuporukkaan emme luo suhteita, mutta autamme aina jos jollain laheisistä menee huonommin.
Jos mieheni kuolee, sairastun tai jäisin työttömäksi, minun elämäni ehtoo on silti turvattu. Sossuun ei tarvitse turvautua, koska omaisuutta minulla on enemmän, kuin mitä ehdin loppuelämäni aikana kuluttamaan.
Olen ylpeä elämänasenteestamme, joka meillä kulkee suvussa eli jokainen tekee töitä. Elämme siten, että säästämme ansioistamme osan ja kouluttamme hyvin myös jälkikasvumme.
Olen jopa maksanut pois muiden velkoja ja nostanut heitä jaloilleen, ettei heidän tarvitsisi sortua sossuun. Hopealusikka suussa en koe syntyneeni, mutta pirun ahkera olen aina ollut. Se on vanhemmiltani opittua ja eiköhän tämä "taito" siirry myös lapsille.Itse sossulaisena voisin sanoa että kaikki ei aina mene niinkun suunnitellaan, tosin olen siellä sossussa töissä josta saan sen vähäisen rahani, työ aika kun ei ole kun 15 h vko, matkaa työpaikalle on aina vähintään 25 km, nykyisillä pemsanhinnoolla ei juuri tee mieli lähteä täältä töihin! onneksi tulee kohta vauva että saaa jäädä kotiin!!!!
- töihin!
sinttura34 kirjoitti:
Itse sossulaisena voisin sanoa että kaikki ei aina mene niinkun suunnitellaan, tosin olen siellä sossussa töissä josta saan sen vähäisen rahani, työ aika kun ei ole kun 15 h vko, matkaa työpaikalle on aina vähintään 25 km, nykyisillä pemsanhinnoolla ei juuri tee mieli lähteä täältä töihin! onneksi tulee kohta vauva että saaa jäädä kotiin!!!!
työpaikalle on aina vähintään 25 km?! No niin on. Eikä se ole pitkä työmatka. GET A LIFE!
- ökjhyt
Harva ihminen syntyy hopealusikka suussa. Kyl on meikäläinenkin saanut taistella ja pistää itsensä niin likoon jotta talous on tänäpäivänä vakaa ja tulen toimeen ilman keloja ja soskuja. Minäkin voisin olla kouluttamaton ja työtön. Itsellä paha lukihöiriö mutta olen kuitenkin hoitanut itselleni koulutuksen ja hyvän ammatin. Helppoa ei ole ollut mutta en myöskään ole nöyrtynyt muiden veronmaksajien apuun. Muuttakaa suurempaan kaupunkiin ja kouluttautukaa. Elämä rullaa kyllä eteenpäin ja älkää tehkö enempää lapsia jos talous ei ole kunnossa!
- tätä pitäisi harkita
Ehdotan paikkakunnalta muuttoa, sataprosenttista työnhakua / opiskeluun keskittymistä molemmilta vaikka iltakursseina, onnistunutta ehkäisyn käyttöä seuraavat viisivuotta eteenpäin ja poistumista sosiaaliviranomaisten kirjoilta.
Haluatteko te että myös lapsenne joutuu sosiaalikierteeseen? - KoittaaJoskus
Se on hemmetin hienoa, että toisilla on säästössä loppuelämäkseen rahaa. Se nyt on vaan sitten tosiasia, ettei tässä maassa riitä jokaiselle korkeapalkkaista työtä! Kaikilla se PASKA palkka ei riitä elämisee, silloin on pakko hakea apua jostain. Toisilla ei myöskään ole niitä sukulaisia tai tuttavia jotka hädän hetkellä voivat auttaa. Kyllä luulen näiden sossuilijoiden olevan nöyriä, kun joutuvat turvautumaan sosiaaliapuun. Eri asia tietysti on nämä tapa sossuilijat, jotka eivät tee mitään sen eteen, ettei loppu elämää hae pelkkiä tukia.
Jos totta puhutaan, niin korkeakoulutetut hukkuisivat paskaan ilman näitä huonompi palkkaisia(joilla sinne säästöön ei yksinkertaisesti rahat riitä). Kuka teidän roskat veisi kaatopaikalle? Kuka siivoaisi teidän työpaikat? Kuka teitä hoitaisi vanhana tai sairaalaan joutuessa? Kuka teitä palvelisi kaupassa tai leikkaisi tukkanne? Pirullista ajatella, että jokaisen tulisi hankkia korkeakoulututkinto, eihän kukaan silloin tekisi "huonompi palkkaisia" töitä. Vai uskotteko että moni tekisi? Jos sinä saat sen 4000€ kuussa, siitä riittää varmasti säästöön. Koitappa tehdä niin, että elät siivoojan palkalla muutaman kuukauden eli se palkka mitä saat pistät siitä säästöön 3000€. Jäävästä tonnista sitten makselet asuntosi ja autosi, tietysti myös lasten ruuat. Moni tekee töitä, vaikka saisi saman rahan sossusta. Mutta silti joutuu turvautumaan toimeentulotukeen, koska jotain murkinaa ja katto päällä on oltava..Se kattokaan kun ei ilmainen ole.
Ja mitä siihen tulee, että lapsia ei tehtäisiin, kunnes on toimeentulo. Niinjoo, kyllähän sitä kouluttautua voi kuinka korkealle haluaa, mutta kun ei niitä töitä aina vaan saa vaikka miten päin päällä seisoisi. Silloinko heille ei tule suoda sitä iloa mitä lapset tuovat? lapset vievät paljon rahaa, mutta kyllä sitä selviää vähälläkin kun laittaa selviämään. Tietystihän siinä olen samaa mieltä, että jos elämällä tosiaan ei ole muuta tarkoitusta kun hakea sossusta rahaa, on silloin joku vinossa ja ei varmaankaan niitä lapsia kannata miettiä.- Hyvin pärjätään
Niin tarvitaanhan sossupummeja, että sossutädeillä olisi töitä. Pidetään palkat pieninä, notta sossutädit ei jää työttömiksi
- työstä uupunut
Niin tarvitaanhan sossupummeja, että sossutädeillä olisi töitä. Pidetään palkat pieninä, notta sossutädit ei jää työttömiksi
On se kumma kun noita sossupummeja vielä täällä sikiää. Meidän perheessä on ollut työtä tarjolla enemmän kuin pystyy tekemään. Molemmat tyttäret tekee opiskelunsa ohessa ihan sikana töitä illat ja viikonloput. Minä ja mieheni tehdään normaali päivätyö ja sen päälle hoidetaan kotihommelit. Aina tulee pyyntöjä ilta ja-viikonlopputöihin, mutta ei mitenkään jaksa päivätyön jälkeen. Työvoimasta on hirveä pula kaikilla aloilla, mutta laiska porukka loisii kotonaan ja valittaa rahapulaa ja hakee sossusta apuja, hävetkää !
- Hyvin pärjätään
työstä uupunut kirjoitti:
On se kumma kun noita sossupummeja vielä täällä sikiää. Meidän perheessä on ollut työtä tarjolla enemmän kuin pystyy tekemään. Molemmat tyttäret tekee opiskelunsa ohessa ihan sikana töitä illat ja viikonloput. Minä ja mieheni tehdään normaali päivätyö ja sen päälle hoidetaan kotihommelit. Aina tulee pyyntöjä ilta ja-viikonlopputöihin, mutta ei mitenkään jaksa päivätyön jälkeen. Työvoimasta on hirveä pula kaikilla aloilla, mutta laiska porukka loisii kotonaan ja valittaa rahapulaa ja hakee sossusta apuja, hävetkää !
Minulla on ihan samanlaisia kokemuksia eli Suomessa on töitä enemmän kuin mitä pystyy tekemään. Mies kävi äsken heittämässä työkeikan, vaikka hänellä pitäisi olla lomaa pääsiäsipyhät. Pitkää päivää teemme arkena myös molemmat.
Minulla on kolme tytärtä, jotka opiskelun ohessa tekevät työtä. Ensi kesänä keskimmäiselle tarjottiin neljää kesätyöpaikkaa, josta kaksi hän pystyi ottamaan vastaan, koska ne eivät menneet päällekkäin ja olivat sopivasti omalta alalta.
Suomessa pitäisi kovalla kädellä karsia tukia, niin jopas alkaisi löytyä jonoksi asti työntekijöitä vähän huonompiinkin hommiin. Kyllä nälkä opettaisi sossupummitkin työntekoon. - Niiiiiiiin
Minulla on ihan samanlaisia kokemuksia eli Suomessa on töitä enemmän kuin mitä pystyy tekemään. Mies kävi äsken heittämässä työkeikan, vaikka hänellä pitäisi olla lomaa pääsiäsipyhät. Pitkää päivää teemme arkena myös molemmat.
Minulla on kolme tytärtä, jotka opiskelun ohessa tekevät työtä. Ensi kesänä keskimmäiselle tarjottiin neljää kesätyöpaikkaa, josta kaksi hän pystyi ottamaan vastaan, koska ne eivät menneet päällekkäin ja olivat sopivasti omalta alalta.
Suomessa pitäisi kovalla kädellä karsia tukia, niin jopas alkaisi löytyä jonoksi asti työntekijöitä vähän huonompiinkin hommiin. Kyllä nälkä opettaisi sossupummitkin työntekoon.Ei ole. Oletko katsonut avoimien työpaikkojen määrää verrattuna työttömien määrään? EI SITÄ TYÖTÄ KAIKILLE OLE! Usko nyt hyvä ihminen. Tilastoja löydät etsimällä googlesta, jos et niin autan sitten.
- Hyvin pärjätään
Niiiiiiiin kirjoitti:
Ei ole. Oletko katsonut avoimien työpaikkojen määrää verrattuna työttömien määrään? EI SITÄ TYÖTÄ KAIKILLE OLE! Usko nyt hyvä ihminen. Tilastoja löydät etsimällä googlesta, jos et niin autan sitten.
Höh, juurihan minä todistin, että töitä on.
Nuorelle neidolle tarjotaan yhtä aikaa neljää, ihan hyvää työpaikkaa.
Valhe, emävalhe, tilasto - oletko koskaan kuullut tälläisestä? - riikinkukko455
Valhe, emävalhe, tilasto - oletko koskaan kuullut tälläisestä?tyttäres onkin halpaa työvoimaa... kouluttamaton, ei kuulu ammattiliittoihin? ei uskalla pitää oikuksistaan kiinni. Aina ei työtä ole mutta hullukun on niin työn ottaa vastaan ja siinä kärsii sitten opiskelu!
- hohooooo
Valhe, emävalhe, tilasto - oletko koskaan kuullut tälläisestä?niin, kyllä ainakin meidän työvoimatoimistossa on suoraan sanottu, että loppukuukaudesta ihmisiä pistetään kursseille, jotta näihin tilastoihin saadaan vähän kaunistellut luvut. Kun on kurssilla, vaikka sillä päivän, niin et ole sillä hetkellä työtön ja näin niitä tilastoja siivotaan työttömistä.... Että näin!
Ei ainakaan meilläpäin töitä ole tarpeeksi, vaikka olet kuinka koulutettu ja hyvä työntekijä ja jokapäivä aktiivisesti haet ja kyselet itse töitä. Koko ajan suljetaan tehtaita, vieden niitä ulkomaille ja lomautellaan ihmisiä kun töitä ei ole tarpeeksi... - hyvin pärjätään
riikinkukko455 kirjoitti:
tyttäres onkin halpaa työvoimaa... kouluttamaton, ei kuulu ammattiliittoihin? ei uskalla pitää oikuksistaan kiinni. Aina ei työtä ole mutta hullukun on niin työn ottaa vastaan ja siinä kärsii sitten opiskelu!
Riikinkukko455: Kysymys olikin siitä onko työpaikkoja vai ei. Töitä on, mutta sossupummit eivät viitsi niitä tehdä, kun tuet ovat palkkoihin nähden liian suuret.
Opiskelu ei kärsi, kun on ahkera, mutta sinä et varmaan tiedä sellaisesta?
Tytär opiskelee ylimääräisenä kesäkuun, ja on töissä heinäkuun ja elokuun. Miten siinä opiskelu kärsii, kun suorittaa kursseja jopa enemmän kuin mitä vtarvitsisi? :D
Ps. Tytär on toki vielä korkeakoulun loppututkintoa vailla, muttei enää täysin kouluttamaton. - riikinkukko455
hyvin pärjätään kirjoitti:
Riikinkukko455: Kysymys olikin siitä onko työpaikkoja vai ei. Töitä on, mutta sossupummit eivät viitsi niitä tehdä, kun tuet ovat palkkoihin nähden liian suuret.
Opiskelu ei kärsi, kun on ahkera, mutta sinä et varmaan tiedä sellaisesta?
Tytär opiskelee ylimääräisenä kesäkuun, ja on töissä heinäkuun ja elokuun. Miten siinä opiskelu kärsii, kun suorittaa kursseja jopa enemmän kuin mitä vtarvitsisi? :D
Ps. Tytär on toki vielä korkeakoulun loppututkintoa vailla, muttei enää täysin kouluttamaton.olen viittä vaille 6 l ylioppilas kaksi tutkintoa takana ja on mulla töitä alä auo päätäs.... tyttäres vie siis työpaikan yheltä oikeelta työntekijältä!
- hyvin pärjätään
riikinkukko455 kirjoitti:
olen viittä vaille 6 l ylioppilas kaksi tutkintoa takana ja on mulla töitä alä auo päätäs.... tyttäres vie siis työpaikan yheltä oikeelta työntekijältä!
Itsehän auot päätäsi, kun sanot, että tyttäreni on kouluttamaton. Hän ei ole viittä vaille ylioppilas, vaan jo OIKEA ylioppilas ja viittä vaille valmis 2. asteen tutkinto. :)
Taidat olla lapsi vielä kun kirjoitat ihan höpöjä? Oletko oikeasti sitä mieltä, että opiskelija ei saa tehdä kesätöitä, kun saatta viedä "oikealta työntekijältä työpaikan"? Voi voi. - riikinkukko455
hyvin pärjätään kirjoitti:
Itsehän auot päätäsi, kun sanot, että tyttäreni on kouluttamaton. Hän ei ole viittä vaille ylioppilas, vaan jo OIKEA ylioppilas ja viittä vaille valmis 2. asteen tutkinto. :)
Taidat olla lapsi vielä kun kirjoitat ihan höpöjä? Oletko oikeasti sitä mieltä, että opiskelija ei saa tehdä kesätöitä, kun saatta viedä "oikealta työntekijältä työpaikan"? Voi voi.no lapsi ja lapsi, ylioppilas 2 toisen asteen tutkintoa takana (laske itse) 2 lapsen äiti... opiskelijat saa tehdä kesätöitä, paikkaavat sillä kesäloma sijaisuuksia!!! halpaa työvoimaa kuitenkin ovat! opiskelijalle ei valmistuneelle kun ei tarvitse maksaa edes minimipalkkaa! voi voi!
- Kieltenopettajatar
"Kuka teidän roskat veisi kaatopaikalle? Kuka siivoaisi teidän työpaikat? Kuka teitä hoitaisi vanhana tai sairaalaan joutuessa? Kuka teitä palvelisi kaupassa tai leikkaisi tukkanne?" - Sinulta jäi ihan kysymättä, kuka teidän lapsianne peruskoulussa opettaisi. Minähän se, pienellä palkalla, akateemisesti kouluttautunut.
- Niskasta kiinni!
Joko lähteä töihin tai sitten opiskelemaan ammatti. Jos kumpikaan ei kiinnosta sitten on tehtävä sitä, mitä työkkäri sanoo. Sosiaalituet ovat viimesijaisia tukia eivät suinkaan mitään jatkuvia tulomuotoja.
- pummit hirteen
Siis jumaliste tollaset loiset sitten vielä kyselee saako ne tarpeeksi sossusta, ne saa ihan liikaa, töihin siitä pummit, hyi helvetti !!
- nyhverö
eillä saadaan rahaa kuukaudessa vähän yli 3000 euroa puhtaana käteen. Lapsia ei ole, mutta aina on tili tyhjilläänn ennen seuraavaa maksua. MEILLÄ ON ISOT VELAT. ON AINA ELETTY YLI VAROJEN. Varsinkin miehen mielestä pitää olla aina uusi auto ja sillä pitää käydä asioilla pari kolme kertaa päivässä pikkuajoja. Talo on rakennettu ylimitoitetuksi ja siitä on kulut sen mukaiset. Kaljaa ja viinaa pitää olla aina vähintään viikon tarpeiksi. Ruokaa pilaantuu jääkaappiin, kun en voi syödä kaikkea, mitä mies kotiin kantaa. Siis en uskalla enkä voi syödä, koska olen pieniruokainen ja eläisin vähemmälläkin. Tämä on ihan uskomaton tarina nykypäivän Suomessa, mutta valitettavasti tosi. Jos asiasta jotain kertoo se, että mies on NARSISTI, niin siinä on vastaus. Velkoja maksan minä suoraan tililtäni ja mies maksaa vain PAKOLLISIA menoja.
- kivaa kun on hauskaa
Eihän toi voi olla mitenkään totta. Tollaset tulot, no eihän teillä mitään hätää ole. Elätte yli varojen, miten sekin sitten onnistuu ? Jos työssä käytte, niin milloin ehditte elää yli varojen ? Hävetkää, jos ruoat pilaantuu kaappeihin ja toiset kärsii puutteesta. Mutta vitsihän toi juttu olikin :))
- Ei voi olla totta?
kivaa kun on hauskaa kirjoitti:
Eihän toi voi olla mitenkään totta. Tollaset tulot, no eihän teillä mitään hätää ole. Elätte yli varojen, miten sekin sitten onnistuu ? Jos työssä käytte, niin milloin ehditte elää yli varojen ? Hävetkää, jos ruoat pilaantuu kaappeihin ja toiset kärsii puutteesta. Mutta vitsihän toi juttu olikin :))
Miksei voisi olla totta?
Kyllähän sitä voi olla velkaantunut ja elää yli varojen vaikka käteen jäisi 10 000e/kk =D
Ei kai kukaan töissä 24/7 ole?
Viikonloppuna lähtee hotellimatkalle, baariin, ravintolaan, risteilylle.....
On ostettu osamaksulla telkkari, sohvat sisustus viimeisen päälle...
Ja ruoka pilaantuu helposti kaappiin jos ensin käy ostoksilla, ja sitten keksii ettei haluakaan laittaa ruokaa ja lähtee ravintolaan/tilaa kotiin eikä muista laittaa pakastimeen ja sitten huomaa että onkin mennyt vanhaksi.
Leipä homehtuu, juusto homehtuu, vihannekset ja hedelmät mätänee....
Herkut vaan syödään pois.
EI ole vaikeaa tuhlata rahaa =D
- qawser
Me eletään täysin kelan tuilla ja säästöillä mitä on saanut säästettyä. mies opiskelee ja minä äitiyslomalla. tulot verojen jälkeen: opintotuki 220€, yleinen asumistuki n.430€, vanhempainpäiväraha n.620€, lapsilisä 104€. = 1374€ yhteensä näin äkkiä päässä laskettuna. Menot: vuokra 570€, arvio sähkölasku 160€, netti 30€(tiedän ihan liikaa ja häipyy kyllä kun sopimuksen voi purkaa muutaman kuukauden päästä..), puhelin laskut yht. n. 30€, ruoka, auto bensat, vaipat ym... vuokran ja sähkön jälkeen jää käteen 644€..siitä pitää siis maksaa kaikki muut laskut ja ruuat ym. mies teki töitä ennen opiskelun aloittamista niin saatiin säästöön jonnin verran rahaa ja nyt sitte joka kk menee vähän säästöjä.
meillä on yksi lapsi. mulla loppuu kohta äippäloma ja töitä oon kovasti ettiny ja hakemuskia lähettäny mutta vielä ei ole tärpännyt.. ja miehen pitäisi saada kesäksi jotain töitä mutta ei ole saanut vielä. luotetaan siihen että kaikki kääntyy parhain päin!- ei koskaan työtön
No onhan se nyt kumma juttu ettei kaikille riitä töitä. Olen jo mummi ja huolestuneena seuraan tyttärieni työntekoa. He paahtavat aivan liikaa töitä, opiskelevat molemmat ja joka puolelta pyydetään töihin. Vanhempi tytär on nyt äitiyslomalla, mutta töitä olisi vaikka kuinka paljon. Nuorempi opiskelee, eikä jaksa tehdä kaikkea sitä mitä tarjotaan. Onkohan näillä luusereilla kyse siitä, ettei viitsi tehdä työtä, vaan on mukavampi ottaa sossusta rahat pois, siis meidän veronmaksajien rahat.
Töitä kyllä on niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä, kyse on asenteesta ja viitsimisestä. - Mene Hoitoon.
ei koskaan työtön kirjoitti:
No onhan se nyt kumma juttu ettei kaikille riitä töitä. Olen jo mummi ja huolestuneena seuraan tyttärieni työntekoa. He paahtavat aivan liikaa töitä, opiskelevat molemmat ja joka puolelta pyydetään töihin. Vanhempi tytär on nyt äitiyslomalla, mutta töitä olisi vaikka kuinka paljon. Nuorempi opiskelee, eikä jaksa tehdä kaikkea sitä mitä tarjotaan. Onkohan näillä luusereilla kyse siitä, ettei viitsi tehdä työtä, vaan on mukavampi ottaa sossusta rahat pois, siis meidän veronmaksajien rahat.
Töitä kyllä on niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä, kyse on asenteesta ja viitsimisestä.Ei jumalauta sentään. Missä kivikaudella sinä elät? tottakai tyttärelläsi on töitä, jos on päässyt jalkansa tunkemaan ovenväliin. Suomessa on paljon näitä, kellä ei ole työkokemusta vaikka löytyisi 20 ammattia, mitä luulet kenet työnantaja ottaa töihin? No ei tietystikkään sitä kellä ei ole kokemusta. Ja edelleen, katsokaa hyvät ihmiset muitakin, elkääkä sitä että kuinka itse painatte duunia niskalimassa, koska teillä nyt on hyvä tilanne ja töitä on! Miksiköhän tulee koko ajan lomautuksia? Mitäpä luulet, pääsevätkö he samantien töihin? Nykyään edes siivoamaan ei oteta, jos et ole opiskellut tai omista työkokemusta. Kannattaisi hieman perehtyä ennen kun tulee sitä suutansa avamaan. Raivostuttaa tuommoiset oman navan katselijat, jotka ei näe todellista tilannetta. Edelleenkään en näitä sossuilijoita ymmärrä, mutta työttömyys ei ole noin yksioikoista kun sinä mummeli oletat.
- Ottakaa mallia
Mene Hoitoon. kirjoitti:
Ei jumalauta sentään. Missä kivikaudella sinä elät? tottakai tyttärelläsi on töitä, jos on päässyt jalkansa tunkemaan ovenväliin. Suomessa on paljon näitä, kellä ei ole työkokemusta vaikka löytyisi 20 ammattia, mitä luulet kenet työnantaja ottaa töihin? No ei tietystikkään sitä kellä ei ole kokemusta. Ja edelleen, katsokaa hyvät ihmiset muitakin, elkääkä sitä että kuinka itse painatte duunia niskalimassa, koska teillä nyt on hyvä tilanne ja töitä on! Miksiköhän tulee koko ajan lomautuksia? Mitäpä luulet, pääsevätkö he samantien töihin? Nykyään edes siivoamaan ei oteta, jos et ole opiskellut tai omista työkokemusta. Kannattaisi hieman perehtyä ennen kun tulee sitä suutansa avamaan. Raivostuttaa tuommoiset oman navan katselijat, jotka ei näe todellista tilannetta. Edelleenkään en näitä sossuilijoita ymmärrä, mutta työttömyys ei ole noin yksioikoista kun sinä mummeli oletat.
Kannattaisi mennä itse hoitoon.
Työkokemusta kertyy jo opiskeluaikana kesätöitä tekemällä (vaikka palkka saattaakin olla naurettavan pieni) ja samalla saa laitettua "jalan ovenväliin", niin että kun valmistuu, on niillä ahkerimmilla ihmisillä jo se työpaikka valmiina odottamassa.
Tämä on yksi tapa, jolla välttyy jättämästä lapsilleen perinnöksi sosiaalipummiasennetta. - Niinpäniin.
Ottakaa mallia kirjoitti:
Työkokemusta kertyy jo opiskeluaikana kesätöitä tekemällä (vaikka palkka saattaakin olla naurettavan pieni) ja samalla saa laitettua "jalan ovenväliin", niin että kun valmistuu, on niillä ahkerimmilla ihmisillä jo se työpaikka valmiina odottamassa.
Tämä on yksi tapa, jolla välttyy jättämästä lapsilleen perinnöksi sosiaalipummiasennetta.Kyllä, itse käyn töissä. Ja hoidon tarpeessakin varmaan olen. Ei niitä kesätöitäkään aina saa, nykyään vielä harvemmin kuin muinoin. Kuten esimerkkinä siskoni lapsi, joka kesä laittanut hakemusta ties moneen paikkaan, ollut ahkera sen suhteen. Ei ole tarjottu töitä ei. Jäätelökioskilla oli 5€/h palkalla yhden kuukauden, tuokaan palkka ei taida laillinen olla, mutta eipä hän valittanut. Jäätelökioskilta tuskin se ura urkenee kovinkaan pitkälle? Toinen esimerkki on tuttuni, hyvin on kouluja käynyt. Töissä määräaikaisissa pätkissä siellä sun täällä, vakipaikkaa ei irtoo, eikä enää töitäkään koska lomitetaan jo vakipaikkalaisia.
- Edellinen
Niinpäniin. kirjoitti:
Kyllä, itse käyn töissä. Ja hoidon tarpeessakin varmaan olen. Ei niitä kesätöitäkään aina saa, nykyään vielä harvemmin kuin muinoin. Kuten esimerkkinä siskoni lapsi, joka kesä laittanut hakemusta ties moneen paikkaan, ollut ahkera sen suhteen. Ei ole tarjottu töitä ei. Jäätelökioskilla oli 5€/h palkalla yhden kuukauden, tuokaan palkka ei taida laillinen olla, mutta eipä hän valittanut. Jäätelökioskilta tuskin se ura urkenee kovinkaan pitkälle? Toinen esimerkki on tuttuni, hyvin on kouluja käynyt. Töissä määräaikaisissa pätkissä siellä sun täällä, vakipaikkaa ei irtoo, eikä enää töitäkään koska lomitetaan jo vakipaikkalaisia.
Anteeksi, nyt huijasin. Oli hän 14vuotiaana 2viikkoa kunnan entisellä "tienaa tonni" työpaikalla.
- -ohikulkija-
Mene Hoitoon. kirjoitti:
Ei jumalauta sentään. Missä kivikaudella sinä elät? tottakai tyttärelläsi on töitä, jos on päässyt jalkansa tunkemaan ovenväliin. Suomessa on paljon näitä, kellä ei ole työkokemusta vaikka löytyisi 20 ammattia, mitä luulet kenet työnantaja ottaa töihin? No ei tietystikkään sitä kellä ei ole kokemusta. Ja edelleen, katsokaa hyvät ihmiset muitakin, elkääkä sitä että kuinka itse painatte duunia niskalimassa, koska teillä nyt on hyvä tilanne ja töitä on! Miksiköhän tulee koko ajan lomautuksia? Mitäpä luulet, pääsevätkö he samantien töihin? Nykyään edes siivoamaan ei oteta, jos et ole opiskellut tai omista työkokemusta. Kannattaisi hieman perehtyä ennen kun tulee sitä suutansa avamaan. Raivostuttaa tuommoiset oman navan katselijat, jotka ei näe todellista tilannetta. Edelleenkään en näitä sossuilijoita ymmärrä, mutta työttömyys ei ole noin yksioikoista kun sinä mummeli oletat.
"Nykyään edes siivoamaan ei oteta, jos et ole opiskellut tai omista työkokemusta."
Tyttäreni pääsi siivoamaan kun hänelle tuli 4 kuukauden väli pätkätöissään. Ja heti seuraavasta mahdollisesta työpäivästä aloitti työt. Siivousalan työkokemusta ei ollut lainkaan.
Tosin päivärahaa olisi saanut saman verran kuin palkkaa tuosta siivouksesta...
Eli miinukselle meni kun vähensi työmatkat, mutta halusi mieluummin töihin kuin olla kotona tyhjän panttina. - nuunn
-ohikulkija- kirjoitti:
"Nykyään edes siivoamaan ei oteta, jos et ole opiskellut tai omista työkokemusta."
Tyttäreni pääsi siivoamaan kun hänelle tuli 4 kuukauden väli pätkätöissään. Ja heti seuraavasta mahdollisesta työpäivästä aloitti työt. Siivousalan työkokemusta ei ollut lainkaan.
Tosin päivärahaa olisi saanut saman verran kuin palkkaa tuosta siivouksesta...
Eli miinukselle meni kun vähensi työmatkat, mutta halusi mieluummin töihin kuin olla kotona tyhjän panttina.En tiedä missä asut, mutta yhdyn ennen sinua kirjoittaneeseen. Olen laittanut hakemusta moniin eri siivousfirmaan ja aina on tyssännyt siihen ettei ole kokemusta.
- Hyvin pärjätään
nuunn kirjoitti:
En tiedä missä asut, mutta yhdyn ennen sinua kirjoittaneeseen. Olen laittanut hakemusta moniin eri siivousfirmaan ja aina on tyssännyt siihen ettei ole kokemusta.
Tytär olisi päässyt ISS:lle pelkästään sillä siivoustyökokemuksella, mitä oli saanut 1 kk:n kestävästä koululaisten kesätyöstä, jota oli tehnyt 17 vuotiaana! Itse asiassa tämä Työpaikkaa on jo tarjottu kaksi eri kertaa, mutta onneksi hän on saanut töitä omalta alalta, joten siiviustyö on jäänyt jollekin toiselle.
Jos ei ole viitsinyt kouluaikana hakeutua minkäänlaiseen kesätyöhön, millekään alalle, voi olla aivan varma, ettei kukaan vilkaise pidempään työhakemuksiasi.
Työhakemus kannattaa myös tehdä huolella. Siinä asiassa ei tekstin määrä ratkaise vain laatu. - -ohikulkija-
nuunn kirjoitti:
En tiedä missä asut, mutta yhdyn ennen sinua kirjoittaneeseen. Olen laittanut hakemusta moniin eri siivousfirmaan ja aina on tyssännyt siihen ettei ole kokemusta.
Asumme Tampereen seudulla.
Joku jo mainitsikin tuon ISS:n ja sieltä myös tyttäreni sai töitä ilman työkokemusta.
Vilkaisin ISS:n sivuille ja siellä näytti olevan yli 250 työpaikkaa haussa, osa tietysti kestätyöpaikkoja. - Siivoustyöstä
-ohikulkija- kirjoitti:
Asumme Tampereen seudulla.
Joku jo mainitsikin tuon ISS:n ja sieltä myös tyttäreni sai töitä ilman työkokemusta.
Vilkaisin ISS:n sivuille ja siellä näytti olevan yli 250 työpaikkaa haussa, osa tietysti kestätyöpaikkoja.Niin... Onkohan ne kaikki 250 työpaikkaa sellaisia, että saa täydet tunnit ja riittävästi palkkaa elämiseen. On ihan eri asia yksinelävän edullisessa opiskelija-asunnossa asuvan tehdä muutama tunti siivoustyötä illassa opiskelun ohella saadakseen hiukan ekstraa opintotuen päälle, kuin elättää sillä samalla rahalla useampi henkilö. Siivoustyössä on vielä sekin hauska puoli, että 8 tunnin työpäivän tekemiseen saattaa mennä koko päivä, kun teet 1,5 tuntia tuolla, 2 tuntia toisessa paikassa, 3 tuntia taas jossain muualla... Et välttämättä pääse seuraavaan paikkaan heti saatuasi edellisen valmiiksi, vaan joudut odottelemaan jossain tunnin. Joku paikka pitää tehdä aamulla aikaisin, toiseen pääsee vasta myöhään illalla. Kokemusta on. Perheelliselle aika vaikea yhtälö.
- -ohikulkija-
Siivoustyöstä kirjoitti:
Niin... Onkohan ne kaikki 250 työpaikkaa sellaisia, että saa täydet tunnit ja riittävästi palkkaa elämiseen. On ihan eri asia yksinelävän edullisessa opiskelija-asunnossa asuvan tehdä muutama tunti siivoustyötä illassa opiskelun ohella saadakseen hiukan ekstraa opintotuen päälle, kuin elättää sillä samalla rahalla useampi henkilö. Siivoustyössä on vielä sekin hauska puoli, että 8 tunnin työpäivän tekemiseen saattaa mennä koko päivä, kun teet 1,5 tuntia tuolla, 2 tuntia toisessa paikassa, 3 tuntia taas jossain muualla... Et välttämättä pääse seuraavaan paikkaan heti saatuasi edellisen valmiiksi, vaan joudut odottelemaan jossain tunnin. Joku paikka pitää tehdä aamulla aikaisin, toiseen pääsee vasta myöhään illalla. Kokemusta on. Perheelliselle aika vaikea yhtälö.
En tutkinut, että millaisista töistä ISS:n sivuilla oli kysymys. Joku voi tutkia, jota asia kiinnostaa, ja kertoa ystävällisesti täälläkin.
Tyttäreni teki täyttä päivää ja totta, että päivä kyllä venähti pidemmäksi kuin 8h noiden siirtymien vuoksi. Mitään päiviä ei ihan noin hankalaksi ollut laitettu, että olisi ensin aamulla ollut töitä ja sitten uusi rupeama illalla.
Silti hän meni mieluummin töihin kun oli kotona.
Tytär on naimisissa ja lyhentelevät asuntolainaa, ettei ole sinkku yksinasuja.
Totta kuitenkin tuokin, että jos kummatkin vanhemmat tekevät vuorotyötä niin esim. lastenhoito on hankalaa. Silloinhan tietysti onnistuu hyvinkin jos toisella on päivätyö. - ahkera muurahainen
Ottakaa mallia kirjoitti:
Tämä on yksi tapa, jolla välttyy jättämästä lapsilleen perinnöksi sosiaalipummiasennetta.Samalla asenteella eli "ota innokkaasti työ kuin työ vastaan, kun tarjotaan", menin itse surkealla palkalla osapäivätyöhän (20 h/vko). Opiskelukaverini oli samassa työhaastattelussa, mutta hän kertoi, ettei kiinnostanut pätkääkään, kun työttömänä "ansaitsee" paremmin.
Puoli vuotta tein duunia harrastuspohjalta eli matkoihin meni jo melkoinen osa palkasta (opiskelukaverillani olisi ollut tuohon duuniin puolet lyhyempi työmatka), mutta sitten työstä tuli kokopäiväinen ja nyt on jo muutama ylennys ja tietysti vähintään saman verran palkankorotuksia ansaittu.
Mulla menee nyt hyvin, paitsi että työtä on jo liikaakin. Opiskelukaverini on yhä työtä vailla kortistossa. Enkä usko että enää työllistyykään, koska valmistumisesta on kulunut aikaa aivan liikaa. - älytön tapaus
ei koskaan työtön kirjoitti:
Töitä kyllä on niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä, kyse on asenteesta ja viitsimisestä.Älä hauku ihmisiä luusereiksi.Ensiksikin ei kaikki voi asua samalla paikkakunnalla missä on töitä,kaikki ei ole kouluttautunut samaan ammattiin,kaikki ei ole sopeutuvia samoihin töihin,kaikki ei ole terveyden takia soveltuvia samaan ammattiin kuin sinun uurtavat tyttäresi jne.Pidä mölyt mahassasi,äläkä hauku laiskoiksi ihmisiä ketä et tunne .Niinkö sinä kuvittelet että soskun rahoilla eletään niin herroiksi,etti työ kelpaa? Taidat liikkua vain niissä paremmissa perheissä,kun et tiedä elämästä mitään. Jopa töissä käyvät joutuvat turvautumaan soskun apuun kun tulot eivät aina riitää joka lähtöön,jonkun kun on tehtävä nekin ns.paskahommat mistä ei isoja palkkoja tipu.Osalle vain osa-ailka töitä.Samoin monet opiskelijat elävät köyhyydessä. Otappa asioista selvää ennenkuin korotat itsesi ja perheesi muita paremmaksi.
- raha ansaitaan.
Mennä töihin. Se pitäis tehdä. SAADAAN rahaa?!!?!? Ei rahaa saada, se ansaitaan.
- ....
Minun perhe (äiti ja kolme lasta) "saa" rahaa 4000-5000 euroa kuussa riippuen vähän siitä miten paljon työtunteja minulle kuukaudessa tulee. Joskus enemmän ja joskus vähemmän mutta keskimääräinen ansio kuukausitain on tuo. Tulemme ihan hyvin toimeen. Rahat riittävät meidän elämiseen; omaan kotiin, ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin ja pieniin reissuihin.
- toivoton äiti...
Voi teitä naisia.. ootte niin perkeleen katkeria?? Mäkätätte jatkuvasti..
ME ASUTAAN PIENELLÄ PAIKKAKUNNALLA, EI OLE AUTOO EIKÄ MITÄÄN...
JA TÄÄLÄ EI OLE TYÖ PAIKKOJA, KOSKA PASKASET JUORUT KULKEE JATKUVASTI KAIKISTA IHMISISTÄ!!!
NII MITEN NYT SITTEN???- ...
Olisiko mahdollista muuttaa isommalle paikkakunnalle jossa olisi enemmän mahdollisuuksia tarjolla? Kyllähän pienellä paikkakunnalla juoruja kulkee mutta en minä jaksa uskoa että ne ovat aina tuulesta temmattuja. Ja ainahan juorut voi itse oikaista jos ihan perättömiä kerrotaan. Tiedän tämän omasta kokemuksesta sillä pienellä paikkakunnalla asun itseksin. Töitä on kyllä riittänyt ja itse ei juuri tarvitse töitä hakea kun entinen loppuu. Tulee soitto ja homma jatkuu. Riippuu paljon siitä mitä on valmis tekemään ja mihin itsellä on mahdollisuuksiä ja kykyä vaikka ei juuri siihen olisikaan koulutusta.
- näin sitten.
Pieneltä paikkakunnalta pääsee pois ja bussi tai juna kulkee seuraavaan kuntaan. Tuo ei ole selitys vaan tekosyy. Moni muukin meistä on lähtenyt työn perässä niiltä pieniltä paikkakunnilta tai kulkee pieneltä paikkakunnalta isompaan töihin.
- seliseliseli
Voisin kertoa esimerkin:
Itsekkin asumme pienellä paikkakunnalla. Miehelläni oli aikoinaan todella todella huono maine täällä ja juorut kulkivat. Osaan niihin oli syynsä, osaan ei, mutta kaikki oli kuitenkin jo ajat sitten taakse jäänyttä elämää ja uusi sivu oli päätetty kääntää elämässä. No tietenkin tuli hänellekkin ajankohtaiseksi etsiä työpaikka, eikä elää enään tuilla, vaikka tiesi, että helppoa se ei tule olemaan juuri tämän maineen takia. Hän hakeutui työvoimatoimiston kautta harjoitteluun firmaan, jossa hänen ammattiaan harjotettiin. Oli siellä 2kk harjottelussa ja päätti näyttää, että hän on hyvä työmies. Tuon harjottelujakson jälkeen paikan pomo tuli juttusille, oli kuullut kyliltä kaikenlaista ja kysyi suoraan asioista ja mieheni kertoi rehellisesti kaiken mitä tuon pomon tuli tietää ja sanoi, että nykysin on uudet tuuleet puhaltamassa. Rehellisyyden ansiosta hänelle tarjottiin heti töitä vakipaikalla, sillä tuon 2 kuukauden aikana oli pomo huomannut, että työt sujuu täysin moitteitta ja hyvää jälkeä syntyy.
Nyt ollut töissä jo useamman vuoden kyseisessä paikassa. On arvostettu työntekijä, joka pääsee myös työn ohessa kouluttaan itseään koko ajan lisää. On oma asunto, auto jne. Maine tuolla kylillä ei ole vieläkään kaikkialta karissut, mutta antaa tietämättömien ihmisten puhua. Pääasia, että tietää itse mitä elämässään tekee.
Itsenikään ei ole ollut helppoa täältä tuppukylästä työtä löytää, ei tosissaan. Täällä kun työpaikat menee kaikille tutun kaimoille ja sukulaisille.. Mutta olen koko ajan ollut harjoitteluissa, jos muuta ei ole ollut. Tätä kautta on itsellekkin auennut työpaikka, jossa panostani arvostetaan ja palkka on mainio. Ei ole alan koulutusta, työn olen opetellut alusta saakka harjoitteluni aikana aikoinaan ja olen pyrkinyt olemaan omatoiminen niin pitkälle kuin mahdollista. Viihdyn työssäni todella hyvin ja olen viihtynyt jo pari vuotta.
Jos itse annat juorujen pilata elämäsi, niin et voi kuin katsoa peiliin. Pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja rohjeta tarjota itseään eri paikkoihin, vaikka useinmiten saisikin sen kieltävän vastauksen. Sen jalan voi sinne oven väliin saada monella konstilla. Vaikka sitten juuri tekemällä "ilmaista" työtä työnantajille. Se kun on usein oiva keino osoittaa työmotivaationsa ja osaamisensa, sillä työnantajalla ei ole niin suurta riskiä ja kerkiät opetteleen työn kaikessa rauhassa, ilman että työnantajalle koostuu palkkakuluja tai muita. Joskus se voi turhauttaa kun harjoittelu jakson päätteeksi sanotaan kiitos näkemiin, mutta siinä vaiheessa vain toista paikkaa etsimään. Kyllä aina josain jossain välissä tärppää, kunhan ei vain luovuta. - Valitettavasti
... kirjoitti:
Olisiko mahdollista muuttaa isommalle paikkakunnalle jossa olisi enemmän mahdollisuuksia tarjolla? Kyllähän pienellä paikkakunnalla juoruja kulkee mutta en minä jaksa uskoa että ne ovat aina tuulesta temmattuja. Ja ainahan juorut voi itse oikaista jos ihan perättömiä kerrotaan. Tiedän tämän omasta kokemuksesta sillä pienellä paikkakunnalla asun itseksin. Töitä on kyllä riittänyt ja itse ei juuri tarvitse töitä hakea kun entinen loppuu. Tulee soitto ja homma jatkuu. Riippuu paljon siitä mitä on valmis tekemään ja mihin itsellä on mahdollisuuksiä ja kykyä vaikka ei juuri siihen olisikaan koulutusta.
niitä tuulesta temmattuja juttuja kulkee pienillä paikkakunnilla.
Olen muuttanut isosta kaupungista pienelle kylälle ja kyllä oli aika moinen kulttuurishokki kun ymmärsin, että minusta keksitään juttuja.
Kuulin näitä ystäviltäni, jotka ovat asuneet kyseisellä paikkakunnalla aina. Jutut eivät olleet mitään pikku juttuja vaan ihan oikeasti olisin voinut nostaa vaikka herjaussyytteitä! Jutut olivat todella outoja, eikä niissä ollut totuutta siteeksikään.
Anoppini oli ihan kauhuissaan kun olin tulossa sukuun eikä vielä tunnettu toisiamme. Tosin kun tutustuimme niin hänelläkin meni pariin naapuriinsa välit poikki, koska nämä naapurit eivät lakanneet valehtelemasta minusta asioita. Hänkään ei meinannut aluksi uskoa, ettei heidän kylällään näemmä toivotetakaan kaikkia tervetulleiksi. - Piti vielä sanoa,
Valitettavasti kirjoitti:
niitä tuulesta temmattuja juttuja kulkee pienillä paikkakunnilla.
Olen muuttanut isosta kaupungista pienelle kylälle ja kyllä oli aika moinen kulttuurishokki kun ymmärsin, että minusta keksitään juttuja.
Kuulin näitä ystäviltäni, jotka ovat asuneet kyseisellä paikkakunnalla aina. Jutut eivät olleet mitään pikku juttuja vaan ihan oikeasti olisin voinut nostaa vaikka herjaussyytteitä! Jutut olivat todella outoja, eikä niissä ollut totuutta siteeksikään.
Anoppini oli ihan kauhuissaan kun olin tulossa sukuun eikä vielä tunnettu toisiamme. Tosin kun tutustuimme niin hänelläkin meni pariin naapuriinsa välit poikki, koska nämä naapurit eivät lakanneet valehtelemasta minusta asioita. Hänkään ei meinannut aluksi uskoa, ettei heidän kylällään näemmä toivotetakaan kaikkia tervetulleiksi.että muutin kyseiselle paikkakunnalle työprojektini takia.
Eli aloittajalle sanoisin, niin kuin moni muukin, että kyllä sen työn perässä täytyy vaan tarvittaessa mennä. - toivoton tosiaan
NIIH, ONHAN SEN PAKKO SITTEN HUUTAA KUN IHMISET ON NIIN PIRUN KATKERIA IHMISILLE JOTKA ELÄVÄT TUILLA!!!
JOS SE PIENI TUPPUKYLÄ ON NIIN HANURISTA JA TEISTÄ JUORUTAAN NIIN PALJON ETTÄ SE PILAA ELÄMÄN, MITÄ SYYTÄ ON SIELLÄ ASUA!!!???
Muuttakaa jonnekin muualle.
Vai onko kuitenkin tuppukylässä mukavaa kun siellä om molempien vanhemmat jotka hoitavat muksun sitten viikonloppuisin että isi ja äiti pääsevät vähän tuulettumaan?
JA ONHAN MIES JOTAIN SÖSSINYT TYÖHAUSSA JOS VÄHENNETÄÄÄN TOISTUVASTI TUISTA RAHAA!!! - Globetrotterin
Niinniin! Asutte jumalan selän takana ilman autoa ja ilman töitä ja ilman koulutusta. Teistä kulkee paskaisia juoruja kylällä. Paikkakunnalla ei ole työpaikkoja. Minulle ei kylläkään auennut se, että kylällä kiertävät juorut ovat syy siihen, ettei ole työpaikkoja. Ei siellä varmaan ole julkista liikennettäkään, että pääsisi joskus maalikyliin töitä etsimään.
Ettekö oikeasti halua vai pysty lähtemään sieltä pois? Minä en jäisi minuutiksikaan.
Hankkikaa työpaikka, mikä tahansa, ja menkää sitten sossuun tai kelaan tai työkkäriin tai vaikka kaikkiin ja ruvetkaa puhumaan, että pikkuisen tarvittaisiin avustusta, että päästään työn perässä muuttamaan. Ehkäpä siellä syntyisi sellainen käsitys, että haluatte itsekin yrittää.
- minä jouduin
lähtemään keikkatöihin jo kun vauva oli 3kk, revi siitä, kun miehen alla töitä ei vain ole ja lähihoitaja ei joudu ikinä olemaan työttömänä.
Onneksi riitti meille se että tein sunnuntai-iltoja.
Jos lapsi ei ole täysimetyksellä, siirrä vanhempainraha miehelle (jos ei saa muualta rahaa) ja ilmoittaudu sinä työnhakijaksi.
raakaa peliä, mutta ei ihminen voi makoilla kotona vaan ja kuvitella että rahojen sitten pitäisi riittä hurvitteluun. - mummikka
Kyllä ne jutut pikkupaikkakunnilla on niin uskomattomia tuntemattomista ihmisistä, että olen onnellinen Helsingissä kerrostalossa, jossa ei ole pakko tuntea edes naapuriaan. Tai onhan siinä kyllä se puoli, että naapurin vatsantoiminnan tiedät hyvin, vaikka naamaa et ole koskaan nähnyt :)
Työpaikan saaminen nuorilla on kyllä paljon kiinni suhteista. Olen saanut omilla suhteillani järkättyä omalleni ja hänen parille kaverille sen kengän ovenrakoon ja toivon, että he ymmärtävät pitää sen kengän siellä. On ymmärrettävä, että työ kuin työ, siitä saa sitä kokemusta, jota tarvitaan seuraavaan paikkaan ja ylöspäin nousemiseen. Aktiivisuutta ja kiinnostusta työnantajat arvostavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874048Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6864
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750