Mitä tehdä, kun pääsykoekirja kiinnostaa kuin kilo paskaa?

jumpeli

Moi.
Olen lukenut pääsykoekirjan pariin otteeseen läpi ja juuri mitään ei ole jäänyt päähän. Kirja on suoraan sanottuna aivan kammottava opus, liikaa ahdettu liian pieneen tilaan, jätetty selittämättä keskeisiä termejä, aihe vaihtuu kesken kappaleen, lauseet ovat puolen sivun mittaisia, liikaa akateemista brassailua jne. Kun otan kirjan käteen, alkaa vain v*tuttaa. Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa? Mitä ihmettä tekisin? Kirjoitain kirjan itse paremmin luettavaan muotoon? Haluan opiskella kyseistä alaa, mutta pääsykoekirja vain on vain aivan surkea. Vai liekö itse olen vain tyhmä? Jos kenelläkään on vinkkejä, mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä, otan ne suurella ruokahalulla vastaan. Kiitos!

15

632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauhoitu ja kerro mikä aine on kyseessä.

• jumpeli

Uskontotiede, turkuun haen. Mutta ihan yleispäteviä neuvoja kaipaisin, koska tuskin tätä keskustelua kovin moni uskontotieteelle hakeva tulee lukemaan. Jos asia ei meinaa jäädä päähän peruslukemisella, mitä voi tehdä?

• Kysyin alaa, koska olisi tärkeää, että pääset ensiksi keskustelemaan jonkun samaan paikkaan hakevan kanssa, jolloin saat tietää, onko kirja vaikeasti luettava yleisesti vai vain sinulle. Suosittelisin, että keräisit ydinasiat ja tärkeimmät käsitteet itsellesi ylös ja tiivistäisit ne luettavampaan muotoon, jolloin loppuakohden voisit lukea enemmän omia muistiinpanojasi ja vähemmän kirjoja. Jos joitain käsitteitä ei todellakaan selitetä kunnolla tai ollenkaan, olisi loogista, että niiden selittämiseen pääsykokeessa riittäisi se, mitä kirjasta saa irti. En kuitenkaan tiedä kyseisestä aihealueesta sen enempää, joten en voi auttaa asiassa kovinkaan paljoa. Onnea lukemiseen!

• !Sama täällä joo...!

Mulla oli ihan sama viime vuonna. Ja tänä vuonna. Ja varmaan ensivuonnakin, en nimittäin usko että pääsen haluamaani paikkaan taaskaan. *huoh* Karmeeta tekstiä.

• Old school student

Kannattaisiko sitten alkaa miettiä, onko tuo ala itselle ollenkaan? Sitä kun pitäisi sitten kuitenkin samanmoista tekstiä (ei ehkä yhtä huonoa, mutta kumminkin) lukea seuraavat aika monta vuotta...

• 13

"Kannattaisiko sitten alkaa miettiä, onko tuo ala itselle ollenkaan?"
      Valintakoekirja ei välttämättä kerro itse alan opiskelemisesta kovinkaan paljon. On myös muistettava, että valintakoekirja voi olla tehty hyvin tai huonosti. Katso esim. valtio-opin lukuisia eri valintakoekirjoja. Jos haluat hakea opiskelemaan politiikan tutkimusta Helsinkiin, joudut pänttäämään Erkki Berndtsonin sekavaa Politiikka tieteenä -opusta; jos taas Turun yliopisto kiinnostaa enemmän, pääset lukemaan Politiikan perusteet -nimistä, todella helppolukuista ja selkeää teosta.

• kjhgtyt

Älä lue vain lukemalla. Käytä eri opiskelutekniikoita avuksesi. Jos kirja sisältää ns ammattisanastoa, tee ne ekana itsellesi selväksi, niin saat huomattavasti paremmin tekstistä sitten irti sen olennaisen.

• jumpeli

Mitä opiskelutekniikoita esimerkiksi? Onko tehokkaiksi todettuja? Itselläni ei ole juuri mitään opiskelutekniikoita hallussa :(

• kauppikseen!

Mulla on ihan sama ongelma kauppatieteiden Laskentatoimi ja rahoitus- kirjan kanssa. Sivut on pieniä ja täyteenahdettuja, fonttikoko on noin 5 ja kirja on tylsääkin tylsempi. Mulla auttaa se, kun kirjoitan muistiinpanoja värikkäillä kynillä, teen itselleni pieniä hauskoja kuvia termien viereen muistuttamaan mitä ne tarkoittavat ja piirtelen mind mappeja asioista, jotka eivät sitä edes tarvitse. Näin visualisoin inhottavat ja tylsät asiat ainakin kivan näköisiksi, joka taas vähän auttaa palaamaan ainakin omien muistiinpanojen pariin.

Toisaalta ei se ihan täysin toimi, nytkin pitäisi olla lukemassa kyseistä opusta :)

Tsemppiä, kyllä se siitä!

• ökljhg

main-mapit toiset kokevat hyviksi. Alleviivaa, tee muistiinpanoja, kerää avainsanoja, tee tekstistä kysymyksiä, tee omia tiivistelmiä jne...
      Ota asenne, että haet ensi vuonna, niin sinulla on aikaa paneutua kunnolla asiaan. Vaikka pääsykoekirjoja pyritään muuttamaan, sisältö pysyy suht samana joka vuosi. Opiskele termit kunnolla, niin tajuat tekstiä paremmin.tsemmppiä!

• tsemppiä lukuihin

Yksi hirvittävän hyvä tapa aihealueesta riippumatta on tehdä itselleen sisällysluettelosta hyviä referaatteja: Otat yhen sisällysluettelon kappaleen, kirjoitat otsikon alle pääasiat ja teet siihen muikkarit/mind-mapin ja sanaselitykset = kirjoitat siis itsellesi kappaleen sisällön "omalla kielelläsi". Toimii kaikilla aloilla. Laskiksessa itse aikanani tein laskuja, alueen lukeminen ei niinkään napannut, koska en olisi osannut kuitenkaan laskea niitä laskuja pelkästään lukemalla.

Tämä tekniikka auttaa myös tentteihin lukemisessa ;) ihan vaan myöhempää tarvetta ajatellen, kun lukualue on noin 2000 sivua ja aikaa viikko.

• SirRobini123

Huhhahhei ja rommia pullo!

Haen itsekin Turun uskontotieteelliseen ja olen täysin samaa mieltä kirjasta kanssasi; se on huono.

Haen tosin myös Helsinkiin. Helsingin kirjat ovat kirjoitettu paljon paremmin ja selkeämmin.

Mikäli sinua kiinnostaa puhua teorioista ja muista mahdollisesti hyödyllisistä asioista, vastaa tähän viestiin - onhan lukuaikaa vielä jäljellä 3 päivää.

• mitäh..

Kannattaako hakea alalle, jos ei edes pääsykoekirja kiinnosta?

• SirRobini123

Kuten yllä on todettu; Pääsykoekirja ei anna välttämättä kovin oikeanlaista kuvaa alasta. Turun pääsykoekirja on kirjotettu juuri niin kuin AP sanoi. Keskitytään epäolennaisiin asioihin, kuten pitkiin luetteloihin siitä, mitä ihminen on pitänyt uskonnollisena. LIsäksi kieli on erittäin akateemista - onko tämä tosiaan tarpeen, kun kirjan todennäköinen yleisö on joko tiedekuntaan hakeva noviisi lukiopohjalta, tai asioista vain kiinnostunut henkilö - vaikkapa uskonnosta kiinnostunut bussikuski. Kieli ja sen funktio on kadotettu kirjassa aivan kokonaan.
        Lisäksi kirjan kirjoittajalla on munaa esittää oma teoriansa pääsykoekirjassa, jonka jota jopa minä kykenen kritisoimaan sen hölmöjen premissien pohjalta.

Kaikenkaikkiaan sanoisin, että turun kirja on ällöttävää pakkopullaa, jossa on samat asiat eri painotuksilla kuin helsingin kirjassa. Jos pääsen molempiin tiedän kyllä mille paikalle annan etusijan.

Lisäksi huomasin, että kirjassa on kulttuuria painottava pohjavire. Uskomatonta.

• Pänttääjä

Kannattaa ottaa ja googlettaa jos löytäisit mitä edellisvuosina on kyselty. Muistiinpanojen tekemisen olen huomannut myös auttavan, stick in nooteilla merkkaan tärkeät aukeamat ja kirjoittelen tukisanalistoja.

Itsekin luen pääsykoekirjaa, joskin graafista suunnittelua varten. Tekstiä on noin 50 sivua, huomattava osa asiasta on tuttua kun pohjalla on media-assarin koulutus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4041
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      127
      2333
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      950
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      128
      949
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      780
    Aihe