Tyhmyys voi olla myös siunaus?

MikaelKarvajal

Tyhmyys voi olla myös siunaus. Monien tutkimusten mukaan epäpätevyys ei juuri haittaa ihmisiä, sillä he ovat liian tietämättömiä ymmärtääkseen, miten epäpäteviä he todellisuudessa ovat.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Tyhmä on liian tyhmä tajutakseen asian itse/a1305559157792

Tämä saattaisi ainakin osittain selittää, miksi osa uskovista ei näe metsää puilta. Tämä ei tarkoita, etteikö olis älykkäitä ja fiksuja uskovia. Itsekin tunnen useamman.

Ymmärrän jos joku uskoo, mutta en ymmärrä sitä kirjoa selityksiä, joita tarjoillaan todisteena Jumalasta, moraalista jne. Ei kenelläkään ole tietoa henkimaailmoista, enkeleistä tai Jumalan olemassaolosta silti osa ihmistä väittää kirkkain silmin nämä asiat tietävänsä. Tietävänsä, että on enkeleillä on 9 arvohierarkiaa jne. Tällainen tieto ei ole kenenkään saavutettavissa.

Tieto lisää tuskaa?

7

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manus skribts

Tutkimuksen mukaan sinullakaan ei ole riittävää asiantuntemusta arvioida omaa tietämystäsi. Enkelihierarkiat yms hengelliset väitteet, jotka eivät ole käsitettävissä, periaatteessa vain haittaavat elämää. Hengellisiä asioita on siksi turha edes nostaa framille käsiteltäviksi, parempi on kääntää lehteä eikä vaivata omaa päätään, koska siellä ei ole todistettuja faktoja.. Tätä hengetöntä viisautta on paljon olemassa ateismissa, mutta sitä ei kuitenkaan voida mitata arvosanoin kuten esim matemaattisissa ym. erikoista loogista älyä vaativissa tehtävissä. Loogisissa, kausaalisissa asioissa osaamme arvioida oman tietämyksemme paremmin. Liian vaikeat funktiot jätämme rauhaan ja typeryytemme on mitattavissa, koska tietyt vakiot kuten kertotaulu, tai pii r toiseen, ovat totta.

• MK

"Tutkimuksen mukaan sinullakaan ei ole riittävää asiantuntemusta arvioida omaa tietämystäsi."

Ja perustat väitteesi mihin?

Tutkimuksessa viitattiin tyhmien kykyyn arvioida omia kykyjään, ei populaation kokonaisuudessaan. Se ei tarkoita, etteikö keskiverto tai keskivertoa selkeästi älykkäämpi kykenisi arvioimaan kykyjään jo paljon luotettavammin.

Tutkimuksessa toisin sanoen väitetään, että mitä kyvykkäämpi yksilö sitä paremmin hän pystyy arvioimaan omia kykyjään. Korkeamman kyvykkyyden tasoilla ihmiset, jopa aliarvioivat kykyjään.

• Mitä tuohon nyt sanois, sanotaan nyt vaikka, että tyhmyys on ihmisellä synnynnäistä, koska hän on saanut sen psykologisena perimänä, ego sielu
      Ego on kyllä hyvä teknillisellä alueela ja kommunikoinnissa mutta ihmisen henkisellä alueella se muuttuu tyhmyydeksi
      Historia todistaa sen
      Oletteko nähneet viisasta miestä
      Sellaisesta saattaa tulla viisas joka ymmärtää tyhmyyden syyn itsessään

• 27

• "Oletteko nähneet viisasta miestä"

Olen.

Olen nähnyt useammankin.

Olen nähnyt myös teräväjärkisiä, mutta tyhmiä ihmisiä.

"Sellaisesta saattaa tulla viisas joka ymmärtää tyhmyyden syyn itsessään"

Sanoisin pikemminkin, että sellainen ihminen on viisas, joka ymmärtää omat rajansa (olivatpa ne kuinka avarat tahansa) ja osaa arvostaa muiden ihmisten erilaisia kykyjä, ei ainoastaan älykkyyttä.

• Aika mielenkiintoinen tutkimus enkä yhtään epäile paikkansapitävyyttä, vähemmän älykkäät yliarvioivat omat kykynsä ja päinvastoin.

Sen mitä tunnen "tyhmiä" ihmisiä niin lähes poikkeuksetta he pitävät itseään älykkäämpänä kuin ovat ja älykkäät taas voivat olla todellisuudessa älykkäämpiä kuin mitä itseään pitävät, joku saattaa jopa pitää itseään tyhmänä koska asettaa itselleen riman hyvin korkealle eikä sitten ylläkään sinne asti (ainakin itselleni kävi näin ensimmäiset 40 v. ja ehkä vieläkin).

Älykkyys voi olla jopa haitallista jos sitä ei osaa käyttää oikein ja tässä kuvaan astuu viisaus. Diktaattoreissa ja rikollisissa on ollut (on) älykkäitä mutta he eivät osanneet käyttää sitä oikein ja toisaalta ihminen jolla on elämänviisautta voi olla keskimääräistä vähemmän älykäs.

• zyrt

"LAPSEN SYNNYTTYÄ

Kun lapsi on syntynyt,
      toivoo jokainen, että siitä tulisi älykäs.
      Mutta minä kärsin älykkyydestä
      joka on tärvellyt elämäni.
      Toivon vain
      että poika olisi yksinkertainen,
      tarpeeksi tyhmä
      saadakseen elää huoletta ja mukavasti
      ministerinä."

SU TUNG-P`O 1036-1101

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      44
      2879
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      22
      2375
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      22
      2248
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2223
    5. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1901
    6. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      30
      1602
    7. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      26
      1496
    8. Haluaisin vielä

Yrittää. Annatko meille enää mahdollisuutta
      Ikävä
      29
      1361
    9. Tiedät että haluan

Sinut vaikka elämäni on nyt tätä. Olen niin pitkään kärsinyt tästä.
      Ikävä
      16
      1324
    10. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      16
      1296
    Aihe