Volvo Penta 2001 - vedenotto

Ammattiavun tarpeez

Terve,
Ostin purjeveneen jossa on noin 25 v. vanha Volvo Penta 2001 ja 120s vetolaite. Koska en ole 100 % varma siitä että edellinen omistaja on huoltanut konetta syksyllä, niin ajattelin kokeilla konetta veneen ollessa vielä pukeilla. Samalla olisi syytä käyttää kone lämpimäksi, vaihtaa öljyt, suodattimet, impelleri, ilmata polttoainejärjestelmä jne.

En ole koskaan puuhannut moottorien kanssa, mutta lueskellut netistä viisauksia. Mutta: Kun käytän konetta maissa niin jostain pitää saada jäähdytysvesi koneeseen? Volvo Penta 2001:n vesipumppu näyttää olevan suoraan putkella kiinni vetolaitteessa, josta vesi otetaan. Mikä letku minun oikein pitäisi irroittaa ja laittaa ämpäriin että saan vettä koneeseen? Tai mihin kohtaan jäähdytysvesiletku pitäisi kiinnittää ja miten? Nyt tarvitaan ihan rautalankaohjetta, voisiko joku auttaa?

Tässä muuten kuva museoidusta VP2001 ja 120s yhdistelmästä: http://nf.broach.se/bilder/var-nf/diverse/2005-volvo-museum/atct_album_image?b_start:int=3

Paljonko kone kuluttaa jäähdytysvettä, eli riittääkö 1-2 ämpäriä mihinkään, vai pitäisikö vettä saada koko ajan lisää? Ja pitäisikö sittenkin harkita ammattimiestä tarkistamaan kone. Kauhukuvana lähinnä se että kone ei starttaa vesillelaskun jälkeen ja jään tukkimaan muiden vesillelaskua. :)

58

3479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FF 27

Mulla sama yhdistelmä. Jos irrotat letkun siitä vetolaitteen päästä ja laitat sen ämpäriin, saat jäähdytysvettä koneeseen, mutta imee ämpärin todella nopeasti tyhjäksi. Isomman saavin kautta pitää imeä, jos meinaat kauemmin käyttää.

• 5+3

Laita letkulla hanasta tulemaan vettä ämpäriin niin ei ole ongelmaa.

Volvo 2001 on hyvä kone, kyllä se lähtee käyntiin ;) Saattaa vaatia pari kolme kertaa yrittämistä kylmänä, mutta käyntiin se lähtee.

• Kokemusta omaava

Olen kyllä eri mieltä VP 2001 hyvyydestä mutta kyllä sen käyntiin voi saada. Venttiilit kannattaa myös säätää, ei iso homma. Polttoainepumppu on myös hyvä tsekata ja putsata.

• M.D.

Eikös samaa vettä voi kierrättää? Eli otat moottorista pakoputkeen menevän jäähdytysveden poistoletkun ja laitat sen samaan ämpäriin. Reikä pakoputkesta käytön ajaksi tukkoon. Käytä vaikka ensin pari ämpärillistä puhdasta vettä, ja sitten voit ryhtyä kierrättämään samaa.

Muista kuitenkin itselleni niin kovin tutuksi tullut sanoma: "don't fix it if it aint broken". Jos siis toimii normaalisti, en lähtisi säätämään venttiilejä tms. "ylimääräistä". Uusi impelleri, sinkki ja suodattimet toki kannattaa oman mielenrauhan vuoksi vaihtaa.

• 25

Mites pakoputkiston jäähdytys? Eikö siellä joku voi sulaa?

• voi kierrättää
        25 kirjoitti:

Mites pakoputkiston jäähdytys? Eikö siellä joku voi sulaa?

15 v olen kierrättänyt vettä ja ajanut moottorin lämpimäksi pakoputki kuivana. Tai pitäisi sanoa pakoletku, kumiletku alkaa heti käyrästä, kuten tavallista. Kestää sekä kokemuksen että sormituntuman perusteella hyvin käyttää tyhjäkäyntikierroksilla ilman niinkin. Sormituntuma tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että letkun ulkopinta ei kovin siinä kuumene, melkein näpit sietää pakoputken käyränkin lämpötilan. Vesi kiertää kuitenkin pakosarjassa ja jäähdyttää ilmeisesti tehokkaasti myös pakokaasuja, kunhan ei kierroksia liikaa nosta. Termostaatin aukeamislämpötilan taas saavuttaa kierrättämällä paljon nopeammin.

• 23

Jos saat vettä hanasta, niin osta sellainen perämoottoreille tarkoitettu "huuhtelulaite". Ei paljoa maksa. Se puskee veden vetolaitteen imureijistä. Ei tarvii irroitella mitään letkuja. Esim. Motonetistä http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-6992

Jos ei ole vesihanaa lähimailla, niin vetolaitteen ja koneen välinen letku irti. Muutaman metrin pituisen letkun toinen pää lohkoon kiinni ja toinen pää avotilassa olevaan ämpäriin taikka saaviin. Ämpärillinen menee nopeasti.

• hgwtr

EI!! Jäähdytyskiertoon ei saa syöttää vesijohtoverkosta vettä "mikkihiiren korvilla" eikä ämpäri saa olla konetta ylempänä! Ämpäri siten, että vesipumppu joutuu itse imemään jäähdytysveden, ei lappoamalla. Voi muuten tulla kallis remontti.

• 19
        hgwtr kirjoitti:

EI!! Jäähdytyskiertoon ei saa syöttää vesijohtoverkosta vettä "mikkihiiren korvilla" eikä ämpäri saa olla konetta ylempänä! Ämpäri siten, että vesipumppu joutuu itse imemään jäähdytysveden, ei lappoamalla. Voi muuten tulla kallis remontti.

vetolaitteessa on iso reikä, joka pitää veden paineen poissa pumpusta. Eli käytännössä pumppu kyllä joutuu veden imemään. Enkä usko, että metriä ylempänä oleva vesiämpäri mitään impelleriä rikkoisi. Näin olen tehnyt kymmenen vuotta (jompaa kumpaa menetelmää käyttäen) ja impelleri, pumppu sekä muu moottori ovat edelleen hyväkuntoiset. Olen impellerin joka syksy irroittanut ja säilyttänyt talven vesikupissa.

Myönnän, että en ole venemoottorien asiantuntija ja neuvo jääköön siis omaan arvoonsa. Mutta taidan silti syöttää jatkossakin jäädytysveden joko mikkihiiren korvilla taikka letkulla avotilasta.

• t4rg4tr
        19 kirjoitti:

vetolaitteessa on iso reikä, joka pitää veden paineen poissa pumpusta. Eli käytännössä pumppu kyllä joutuu veden imemään. Enkä usko, että metriä ylempänä oleva vesiämpäri mitään impelleriä rikkoisi. Näin olen tehnyt kymmenen vuotta (jompaa kumpaa menetelmää käyttäen) ja impelleri, pumppu sekä muu moottori ovat edelleen hyväkuntoiset. Olen impellerin joka syksy irroittanut ja säilyttänyt talven vesikupissa.

Myönnän, että en ole venemoottorien asiantuntija ja neuvo jääköön siis omaan arvoonsa. Mutta taidan silti syöttää jatkossakin jäädytysveden joko mikkihiiren korvilla taikka letkulla avotilasta.

Usko mitä uskot, mutta riski on olemassa. Ja se riski ei ole impellerin rikkoutuminen. Toivottavasti riski ei konkretisoidu, olen nimittäin nähnyt tuolla tavalla rikotun moottorin.

• 18
        t4rg4tr kirjoitti:

Usko mitä uskot, mutta riski on olemassa. Ja se riski ei ole impellerin rikkoutuminen. Toivottavasti riski ei konkretisoidu, olen nimittäin nähnyt tuolla tavalla rikotun moottorin.

Mikä siinä meni rikki? Että tiedän varoa.

• rcverv
        18 kirjoitti:

Mikä siinä meni rikki? Että tiedän varoa.

Ainakin kiertokanki vääntyi, en muista ottiko myös kampiakseli itseensä.

• 30
        rcverv kirjoitti:

Ainakin kiertokanki vääntyi, en muista ottiko myös kampiakseli itseensä.

oho, siinähän on tullut iso vahinko. Veden on täytynyt mennä pakosarjan kautta sisään, eikai ne muuten voi hajota. Olisiko pantu vesiletku suoraa pumpun putkeen, jolloin vesijohdon paine on painanut veden pumpun läpi.

Mikkihiiren korvilla vaikea saada painetta kun sehän jo itsessään vuotaa. Ja vetolaitteen pohjassa tosiaan iso reikä, josta vesi valuu ulos kun kone ei käy. Ja pakkoko se vesihana on täysille pistää. Mutta kai siinäkin oma riskinsä on, kannattanee sitten jättää tekemättä jos haluaa pelata varman päälle.

• Avun tarpeez yhä

Kiitos asiallisista vastauksista. En kyllä ala säätämään mitään mikä toimii, tarkoitus on van tarkistaa koneen toiminta ja vaihtaa öljyt sekä suodattimet. Pitää siis laittaa ämpäri avotilaan ja saada siihen täyttöä jostain. Veneestä löytyikin vanha kasteluletkun pätkä, vedetäänkö se vain jeesusteipillä vesipumpun letkuun kiinni?

Entä mitä öljyä suosittelette koneeseen ja vetolaitteeseen? Pitääkö olla Volvoa vai mikä muu olisi sopiva? Ja vielä yksi asia: mistä se koneen vaihdettava sinkki löytyy?

Ja kiitos kaikille neuvoista!

• 4+18

No kaikista helpoimmalla pääsee kun vaan kokeilet "kuiviltaan", että kone lähtee käyntiin. Jos ja kun lähtee, niin ei muuta kuin vesille. Sitten on omassa laiturissa helppo ajaa öljyt lämpimäksi ja vaihtaa ne.

Noin minä tekisin, jos ei ole tietoa onko koneeseen vaihdettu öljyt syksyllä vai ei...

• 5+12

Se koneen sinkki on siinä koneen etuosassa, polttoainesuodattimen vasemmalla puolella, jäähdytysvesiputken yläpuolella. Vaihda samalla vetolaitteenkin sinkki.

• pari lisähuomiota

Sellainen kommentti vielä tähän, että helpoimmalla letkusäädöllä pääsee, kun ottaa vetolaitteen ja merivesipumpun välisen letkun irti pumpusta ja laittaa sen tilalle sopivan mittaisen letkun, joka menee ämpäriin. Jos vene on maissa lähellä merta, saattaa onnistua jopa tarpeeksi pitkällä letkulla suoraan merestä imeminen.

MISSÄÄN TAPAUKSESSA EI SAA laittaa mitään vettä paineella vetolaitteen reikiin tai merivesipumppuun tai merivesipumpun letkuun. Silloin on suurena vaarana veden meneminen pakosarjan kautta koneeseen ja koneen hajoaminen.

• R K-S

Pyydä ammattimies avuksi. Pääset helpommalla, eikä tule tehtyä kalliita virheitä.

• alkpr, ja ed phlla.
        5+12 kirjoitti:

Se koneen sinkki on siinä koneen etuosassa, polttoainesuodattimen vasemmalla puolella, jäähdytysvesiputken yläpuolella. Vaihda samalla vetolaitteenkin sinkki.

Kiitos, sinkki löytyi. Mutta:sinkin korkki on täysin jumissa! Tilaa vipuvarrelle on heikosti, onko mitään kikkaa millä korkin saa auki? Normaalilla kiintoavaimella ei liiku mihinkään...

• jos tätä
        alkpr, ja ed phlla. kirjoitti:

Kiitos, sinkki löytyi. Mutta:sinkin korkki on täysin jumissa! Tilaa vipuvarrelle on heikosti, onko mitään kikkaa millä korkin saa auki? Normaalilla kiintoavaimella ei liiku mihinkään...

ketjua nyt oikein aistii, niin onkohan runkopuoli valurautaa? Sinkkikorkki paitsi sitä sinkkiä niin rautajenkkaa:-) ja ehkä kuparitiiviste välis. Kuusikulmanen hylsy vääntöön, ei mitään jakareita, mutta ei auennut. Mahtuukos lyömään kierteistä alaspäin. Jos ei sittenkään niin lämpöä runkoon ja kylmäputelista nesteilmaa proppuun ja äkkiä kopauttamaan ja vääntämään. Tai sitten sinkkiä ei tarvitse vaihtaa:-(

• 17
        jos tätä kirjoitti:

ketjua nyt oikein aistii, niin onkohan runkopuoli valurautaa? Sinkkikorkki paitsi sitä sinkkiä niin rautajenkkaa:-) ja ehkä kuparitiiviste välis. Kuusikulmanen hylsy vääntöön, ei mitään jakareita, mutta ei auennut. Mahtuukos lyömään kierteistä alaspäin. Jos ei sittenkään niin lämpöä runkoon ja kylmäputelista nesteilmaa proppuun ja äkkiä kopauttamaan ja vääntämään. Tai sitten sinkkiä ei tarvitse vaihtaa:-(

Itsellä sama ongelma. Minulla ruuvi on ilmeisesti messinkiä, jossa sinkki on kierteillä kiinni. Pitäisi saada tuo messinkiruuvi irti lohkosta. Mutta ei lähtenyt viime syksynä, ei vaikka lämmitin lohkoa ja kylmäsprayllä ruuvia. Jäi odottamaan kevättä, pitänee riisua polttoainesuodatinta sun muuta, että saa enemmän tilaa vääntää.

Ruuvin rakenne on tiedossa, kun itse vaihdoin sinkin edelliskerralla. Silloin lähti irti, nyt ei millään.

ehkä sitä ei tarviikaan vaihtaa

• bbb55555

Vinkki, if aint broken dont fix it. Ilmaaminen koneiden omilla pumpuilla on tuhoon tuomittua, joten unohda jos kone toimii. Ilmauksessa kannatta asentaa polttainelinjaan perämottorin käsipumpu niin ilmaus on lasten leikkiä verratuna koneen oman tehottoman pumpun käsin naputaamiseen.

• opettele ilmaaminen

Nyt taitaa olla jotain sekaannusta dieselin ilmaamisesta!

Polttoainesuodattimet (primaarifiltteri, jossa on vedenerotin, sekä koneen kyljessä oleva sekundaarifiltteri) kannattaa uusia keväthuollon yhteydessä.
        Kun suodattimet vaihdetaan, kone tietenkin ilmataan.

Ilmaamisen voi joutua tekemään jopa kesken kesälomareissua, jos polttoainejärjestelmään pääsee ilmaa (näin voi käydä, jos tankki alkaa olla tyhjillään).
        Dieselin ilmaaminen on rutiinijuttu, joka jokaisen purjehtijan kannattaa opetella. Moottorin ohjekirjassa neuvotaan, miten se kussakin moottorimallissa tehdään. Siinä ei tarvita mitään lisäpumppuja. Jakoavain riittää. Konetta pyöritetään starttimoottorilla niin kauan kuin ilmakuplia pursuaa löysätystä liitoksesta. Sitten mutterit kiinni ja starttaus. Jos on käyntihäiriötä, tsekataan ilmaus uudelleen.

"ilmaaminen koneiden omilla pumpuilla on tuhoon tuomittua...". Jos tässä jotain on "tuhoon tuomittua", se on väärän infon levittäminen! Opettele tuntemaan oma veneesi!

• 18
        opettele ilmaaminen kirjoitti:

Nyt taitaa olla jotain sekaannusta dieselin ilmaamisesta!

Polttoainesuodattimet (primaarifiltteri, jossa on vedenerotin, sekä koneen kyljessä oleva sekundaarifiltteri) kannattaa uusia keväthuollon yhteydessä.
        Kun suodattimet vaihdetaan, kone tietenkin ilmataan.

Ilmaamisen voi joutua tekemään jopa kesken kesälomareissua, jos polttoainejärjestelmään pääsee ilmaa (näin voi käydä, jos tankki alkaa olla tyhjillään).
        Dieselin ilmaaminen on rutiinijuttu, joka jokaisen purjehtijan kannattaa opetella. Moottorin ohjekirjassa neuvotaan, miten se kussakin moottorimallissa tehdään. Siinä ei tarvita mitään lisäpumppuja. Jakoavain riittää. Konetta pyöritetään starttimoottorilla niin kauan kuin ilmakuplia pursuaa löysätystä liitoksesta. Sitten mutterit kiinni ja starttaus. Jos on käyntihäiriötä, tsekataan ilmaus uudelleen.

"ilmaaminen koneiden omilla pumpuilla on tuhoon tuomittua...". Jos tässä jotain on "tuhoon tuomittua", se on väärän infon levittäminen! Opettele tuntemaan oma veneesi!

Itsekin olen yrittänyt ilmata siirtopumppua käsin "lipsuttamalla". Mutta ei vaan onnistu. Mutta startilla pyörittämällä kyllä. Ilmeisesti siirtopumppu on käsin pumppaamalla sen verran tehoton että ei toimi. Liekö sitten jotenkin viallinen.

Moottori pyörii startilla helpommin, kun aukaiseen puolipuristimen.

Tähän tietysti joku sanoo, että EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA AUKAISTA PUOLIPURISTINTA!. Mutta niin minä olen tehnyt, säästää akkua.

• Joakim_
        18 kirjoitti:

Itsekin olen yrittänyt ilmata siirtopumppua käsin "lipsuttamalla". Mutta ei vaan onnistu. Mutta startilla pyörittämällä kyllä. Ilmeisesti siirtopumppu on käsin pumppaamalla sen verran tehoton että ei toimi. Liekö sitten jotenkin viallinen.

Tähän tietysti joku sanoo, että EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA AUKAISTA PUOLIPURISTINTA!. Mutta niin minä olen tehnyt, säästää akkua.

Jos siirtopumppu ei käsin toimi, pitää konetta hiukan pyöräyttää. Kone on sattunut pysähtymään juuri sille kohdalle, jossa se "painaa" pumppua.

• siirtopumppu
        18 kirjoitti:

pelittää vain nokka-akselin epäkeskon ala-asennossa eli jos pumppu tuntuu tehottomalta tai käsivipu sutii tyhjää niin pyöritä konetta puolen tai kierroksen verran kunnes käsivivussa tuntuu ottava vastus. Sillon pumppaa kuten konetta pyörittäen. Startilla pyörittäen toki menoa keventää puolipuristin, jos sellainen on. Kun ilman tulo loppuu, ilmaruuvi kiinni, puristukset päälle ja menoksi!

• ilmausohjeita
        siirtopumppu kirjoitti:

pelittää vain nokka-akselin epäkeskon ala-asennossa eli jos pumppu tuntuu tehottomalta tai käsivipu sutii tyhjää niin pyöritä konetta puolen tai kierroksen verran kunnes käsivivussa tuntuu ottava vastus. Sillon pumppaa kuten konetta pyörittäen. Startilla pyörittäen toki menoa keventää puolipuristin, jos sellainen on. Kun ilman tulo loppuu, ilmaruuvi kiinni, puristukset päälle ja menoksi!

Suodattimen vaihdon jälkeen ilmausta voi helpottaa ja aikaa säästää oleellisesti täyttämällä vedenerottimen sakkakupin ja joissakin suodatinmalleissa myös itse suodattimen rungon dieselillä ennen ilmauksen aloittamista. Ilmaaminen konetta starttimoottorilla pyörittämällä on ihan turhaa hommaa. Siinä on myös vaarana, että starttimoottori palaa. Sitä ei nimittäin ole tarkoitettu kuin enintään noin 20 sekunnin yhtäjaksoiseen pyörittämiseen. Ilmaamista kannattaa myös jatkaa sotkemisesta huolimatta niin kauan, että ilmausruuvista tuleva diesel ei pidä mitään ylimääräistä ääntä ja ruiskuaa tasaisesti. Silloin siinä ei ole enää ilmaa seassa.

• manuaalissa ohje
        ilmausohjeita kirjoitti:

Suodattimen vaihdon jälkeen ilmausta voi helpottaa ja aikaa säästää oleellisesti täyttämällä vedenerottimen sakkakupin ja joissakin suodatinmalleissa myös itse suodattimen rungon dieselillä ennen ilmauksen aloittamista. Ilmaaminen konetta starttimoottorilla pyörittämällä on ihan turhaa hommaa. Siinä on myös vaarana, että starttimoottori palaa. Sitä ei nimittäin ole tarkoitettu kuin enintään noin 20 sekunnin yhtäjaksoiseen pyörittämiseen. Ilmaamista kannattaa myös jatkaa sotkemisesta huolimatta niin kauan, että ilmausruuvista tuleva diesel ei pidä mitään ylimääräistä ääntä ja ruiskuaa tasaisesti. Silloin siinä ei ole enää ilmaa seassa.

Ilmausohjeet vaihtelevat moottorityypistä riippuen. Siksi kannattaa lukea, mitä oman moottorin manuaalissa kerrotaan ilmaamisesta.

Esim. niissä koneissa, joissa on sähkötoiminen polttoainepumppu, riittää virran kytkeminen. Pikkuvolvossa taitaa olla mekaaninen.

Jos konetta pyöritetään starttimoottorilla, tuskin on tarvettakaan niin pitkiin yhtäjaksoisiin pyörittämisiin, että starttimoottori palaa (ns. maalaisjärki mukaan!). Kun suodattimet täyttää etukäteen polttoaineella ennen niiden paikalleen kiinnittämistä, ilmaa ei jää paljon. Se vähentää p-a-pumpun käsin tai starttimoottorilla pumppaamista.

• 14
        Joakim_ kirjoitti:

Jos siirtopumppu ei käsin toimi, pitää konetta hiukan pyöräyttää. Kone on sattunut pysähtymään juuri sille kohdalle, jossa se "painaa" pumppua.

Juu, näin olen tehnyt. Ja kyllä sen vivussa tuntee, kun kalvo liikkuu. Polttoainesuodattimen säliön saan täyteen käsipumpulla, mutta konetta en ole saanut käyntiin ennen kuin olen startilla vähän pyöräyttänyt ja samalla päästänyt ilmat. Ja puolipuristin keventää starttia huomattavasti.

• Joakim_

Eiköhän 99% purjeveneiden dieseleistä ilmata omilla pumpuillaan, joten ei todellakaan ole tuhoon tuomittua. Purjeveneissä joutuu yleensä pumpulla ilmaamaan myös polttoaineen esisuodattimen, joka kyllä kestää aikansa.

• Volvon omistaja itse

Vetolaitteen öljyt ja sinkit joutuu vaihtamaan veneen ollessa kuivilla. Muut huollot on helpompi tehdä, kun vene on vedessä.

Moottoriöljyn väristä näkee, onko ne vaihdettu syksyllä. Dieselkoneessa öljyt muuttavat aika nopeasti mustiksi.

• Alkuperäinen avuton

Terve! Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja innokkaasta avusta. Hienoa että Suomi24:stä voi todella saada neuvoja. Kyllä R K-S:lle pitää sanoa että pakkohan konetta on yrittää huoltaa itse. Tuon sen sitten teille jos se omissa käsissä leviää.

Suunnitelma on tehdä veneelle ns. syyshuolto nyt keväällä, koska en tiedä mitä sille on tehty syksyllä. Kaikki muut vaiheet paitsi glykolit. Eli olisiko työjärjestys tämä:

1. Vetolaitteen pohjasta öljyruuvi auki ja öljyt ulos. Ruuvi kiinni ja uudet öljyt.
      2. Potkuri kiinni ja rasvaus veden kestävällä vaseliinilla
      3. Polttoaineen esisuodattimen tyhjennys, polttoainesuodattimen vaihto ja järjestelmän ilmaus
      4. Vaihdetaan merivesipumpun impelleri ja tiiviste
      5. Vesiletku irti pumpusta ja toinen letku kiinni joka menee ämpäriin johon tulee vettä. Ämpäri sisään, ei konetta ylemmäs. Termostaatti saa olla paikallaan.
      6. Ajetaan hetki että saadaan kone lämpimäksi
      7. Pumpataan öljyt pihalle ja laitetaan uudet.
      8. Öljynsuodattimen vaihto, öljytään tiiviste ja kiristys käsin
      9. Meriveden ottoletku takaisin kiinni vetolaitteeseen ja hana auki
      10. Tarkistetaan moottorin sinkkianodi (vetolaitteen sinkki näyttää vielä aika hyvältä)

Haluaisin tehdä kaikki huollot maissa, koska minulla on paine siirtää venettä heti vesillelaskun jälkeen. En siis voi jäädä laituriin tekemään huoltoja.

Mitä mieltä? Puutuuko joku työvaihe? Mitä öljyä vetolaitteeseen ja koneeseen?

• M.D.

Ehkä kannattaa vaihtaa myös karkeasuodatin (kohta 3) eikä vain tyhjentää kuppia. Ei ole kallis eikä ole juuri lisävaivaa kun kerran kuitenkin ilmaamaan joudut. Älä kiristä ilmausruuvia liian kireälle! Kierteet menevät todella helposti. Kiristys siis vain meisselillä kevyesti, ei jakoavaimella. Ja samalla kannattaa uusia ilmausruuvin prikka. Ilmanphdistin kannattaa myös tarkastaa/puhdistaa.

• 22

konetta voi olla vaikea saada lämpimäksi ämpärisysteemillä, vesi loppuu liian nopeasti. Siksi olen käyttänyt täällä tuomittuja "mikkihiiren korvia". Turvallisempi vaihtoehto voisi olla tarpeeksi pitkä letku, että yltää maahan asti, ja sinne saavi. Joku sitten vahtii ettei vesi lopu. Öljyt onkin helpoin vaihtaa kun vene on vielä vesillä.

Vetolaitteen öljyn olen laittanut mittatikun reijästä. Vetää nopeammin kuin vetolaitteen päällä olevasta aukosta. Vaikka se näyttää houkuttelevan suurelta. Jos sen ison kannen on aukaissut, kannattaa huolehtia että O-rengas on kunnossa ja kansi kunnolla kiinni. Sieltä tulee koneen käydessä öljyt ulos, jos ei pidä. Näin kävi meidän satamassa ainakin kahdelle Pentan omistajalle.

• Kiertokanki mutkalla
        22 kirjoitti:

konetta voi olla vaikea saada lämpimäksi ämpärisysteemillä, vesi loppuu liian nopeasti. Siksi olen käyttänyt täällä tuomittuja "mikkihiiren korvia". Turvallisempi vaihtoehto voisi olla tarpeeksi pitkä letku, että yltää maahan asti, ja sinne saavi. Joku sitten vahtii ettei vesi lopu. Öljyt onkin helpoin vaihtaa kun vene on vielä vesillä.

Vetolaitteen öljyn olen laittanut mittatikun reijästä. Vetää nopeammin kuin vetolaitteen päällä olevasta aukosta. Vaikka se näyttää houkuttelevan suurelta. Jos sen ison kannen on aukaissut, kannattaa huolehtia että O-rengas on kunnossa ja kansi kunnolla kiinni. Sieltä tulee koneen käydessä öljyt ulos, jos ei pidä. Näin kävi meidän satamassa ainakin kahdelle Pentan omistajalle.

Ämpäriin voi laskea letkulla lisää vettä sitä mukaa kun sitä kuluu. Ämpärin tarkoitus on vain poistaa vesijohtoverkon paine, ettei vesi mene paineella pakoputken kautta moottoriin.

• Ilmaaja
        M.D. kirjoitti:

Ehkä kannattaa vaihtaa myös karkeasuodatin (kohta 3) eikä vain tyhjentää kuppia. Ei ole kallis eikä ole juuri lisävaivaa kun kerran kuitenkin ilmaamaan joudut. Älä kiristä ilmausruuvia liian kireälle! Kierteet menevät todella helposti. Kiristys siis vain meisselillä kevyesti, ei jakoavaimella. Ja samalla kannattaa uusia ilmausruuvin prikka. Ilmanphdistin kannattaa myös tarkastaa/puhdistaa.

Tähän vahva sama. Nimimerkillä yhdet kierteet pilannut. Kiristämiseen ei käytetä jakoavainta...

• C/R

2. Monissa potkureissa kiinnitysruuvit pitää lukita lukitusnesteellä.

5. Onko koneessa merivesisuodatin? Jos ei ole, sellainen kannattaa ehkä asentaa. Merivesisuodattimesta lähtee toinen vesiletku moottorille. Maissa ämpäristä tulevan vesiletku saa helposti liitettyä suodattimen sisäpuolelta tähän lähtevän letkun reikään sopivalla putkella.

7. Jos koneöljy on mustaa kymmeniä tunteja käytettyä, pitää öljy saada melko kuumiksi, jotta ne saisi imettyä pois. Itse vaihtaisin moottoriöljyn veneen ollessa vedessä, jolloin öljyt voi ajaa kuumaksi pienellä ajolenkillä.

Vetolaitteeseen tulee samaa dieselmoottoriin tarkoitettua öljyä kuin itse koneeseen, esim. Neste 10W/30.

• Pentaman

Mitä mieltä? Puutuuko joku työvaihe? Mitä öljyä vetolaitteeseen ja koneeseen?

Mielestäni kaikki työvaiheet ovat siinä. Kannattaa muistaa kiinnittää huomiota vetolaitteen öljynpoistopropun kumiseen O-tiivisteeseen, joka pienikokoisena katoaa helposti öljyn mukana. Itsellä kävi näin kerran ja tuloksena oli syksyllä hieman vettä vetolaitteen öljyn seassa.

Toinen huomioni liittyy uuden öljyn täyttämiseen vetolaitteeseen. Laite vetää öljyä hitaanpuoleisesti, joten aikaa kannattaa varata jonkin verran, antaa öljyn laskeutua ja mitata taso välillä, kunnes pinta on merkkien välissä (mieluummin ylärajan tuntumassa).

• VP lähti

Jos ei ilmaaminen siirtopumpun peukalovivulla onnistu, vaikkaan että kyseessä on vähän vanhempi VolvoPenta. Niissä on sellainen tyyppivika, että siirtopumpun sisällä oleva venttiili irtoaa istukastaan. Helppo korjata: irrota pumppu, avaa kansi, sisältä löytyy alumiininen "prikka" ja pyöreä pieni lätkä. Purista ne paikalleen ja meistä runko-osaan uusi lovi pitämään vekotin kasassa.... Ja sitten huomaat, että sinulla piti olla uusi tiiviste kanteen (muuten tulee ilmavaivoja), sitä ei saa kuin pumpun huoltokitin mukana ja maksaa VP-rahaa... eli maltaita.

• 26

Tähänkin pitää vastata, että näin kävi minullekin. Ensikorjaus oli tuo, mutta sitten sain kaverilta toimivan pumpun yläosan. Mutta ei oikein ilmaudu silläkään. Kuin sitten konetta pyörittämällä hetken aikaa.

Tuona kesänä, kun pumppu hajosi, Volvolla ei ollut varastossa yhtään pumppua, ja jossain Sveitsin varastossakin pitkä jono odottamassa pumppuja. Jos olisi ollut varaosapumpun varassa, ei sinä kesänä olisi koneella ajeltu.

• Peukalo keskellä

Paljos tollanen huolto maksaa, jos tilaa Volvolta, tai joltain muilta tarjokkaalta, jotka laittavat mainoksia veneen uimaportaisiin. Autoni huollatan aina merkki, tai jossain muussa korjaamossa, ei tulis mieleenkään itse tehdä. Onko veneen kone jotenkin simppelempi huoltaa kun auton, vai miksi oletetaan että se pitää itse huoltaa.
      Huoltaisko esim Volvo kahdella sataa.

• Tottapa sen

Tekee Volvo volvohintaan tai muu firma venehintaan, mutta...

Jos pelkästään ilmaamisesta on kysymys niin kyllä siihen oman värkkinsä osalta kannattaa itse omakätisesti syventyä. Pahassa kelissä vajaalla tankilla satamaan yrittäessäsi esimerkiksi kone hiipuu kun hörppäsi välillä ilmaa. Hätäkös tuossa, kun ottaa purjeilla takaisin etäisyyttä, lisää kiisseliä varatankista, ilmaa ja uusi yritys paremmalla onnella.

Vai soita siinä tullessas Volvo Pentaa hätiin:-(

• SpK
        Tottapa sen kirjoitti:

Tekee Volvo volvohintaan tai muu firma venehintaan, mutta...

Jos pelkästään ilmaamisesta on kysymys niin kyllä siihen oman värkkinsä osalta kannattaa itse omakätisesti syventyä. Pahassa kelissä vajaalla tankilla satamaan yrittäessäsi esimerkiksi kone hiipuu kun hörppäsi välillä ilmaa. Hätäkös tuossa, kun ottaa purjeilla takaisin etäisyyttä, lisää kiisseliä varatankista, ilmaa ja uusi yritys paremmalla onnella.

Vai soita siinä tullessas Volvo Pentaa hätiin:-(

Juuri niin. Polttoainesuodattimien vaihto, ilmaaminen ja impellerin vaihto kuuluu kipparin perustaitoihin oman veneen osalta, ellei ole konemestari miehistössä erikseen. Jos noita ei osaa niin ei ole edellytyksiä lähteä veneen kanssa ulos. Nuo pitäisi onnistua myös hankalissa olosuhteissa ja tarvittaessa "sokkona" kun neuvoo kaveria joka on sun veneellä pulassa.

Nuo edelliset kun harjoittelee joka vuosi itse niin selviää joskus koittavasta pahasta paikasta. Siinä sivussa hoituu ne pari pientä muutakin kausihuoltokohdetta. Asentajaa voi kutsua paikalle sitten kun tarvetta säätää venttiilit, irroitaa suuttimet tarkistettavaksi/säädettäväksi tai jotain muuta monimutkaista.

Auton kanssa on vähän eri juttu. Kun tulee ongelma soitetaan hinuri ja taksi.

• Peukalo keskellä

En nyt ajatellut ollenkan ilmaamista, vaan tälläinen perusvuosihuolto kaikkene suodattimen vaihtoineen ym. Minulle veneen pääkone on purjeet, eikä koneen sammuminen merellä (jos se akkujen latauksen vuoksi käy) ole mikään ongelma.
      Mielestäni purjehtijan kannattaa opetelle ensin purjeilla rantautuminen, ja vasta sitten kun se hoituu, voi vaikka opetella ilmaamista.

• puntaroi

Ilmaamisen opetteleminen on helpompaa kuin asian tärkeyden pohtiminen.

• Peukalo keskellä

No eikö kellään ole todellakaan mitään havaintoa, mitä maksaa vuosihuollon teettäminen ammattilaisella. Millä ne huoltomiehet elää, jos kaikki tekevät itse.
      Voisko vaikka joku uimaporrasilmoittaja vastata.

• hintoja

Tuolla on ainakin joitakin ammattilaisten hintoja:
        http://www.pencentra.fi/fi/hinnasto/huolto-ja-korjaamo

Ehkä noista hinnoista voi hahmotella budjettia. Veikkaan, että voi mennä himpun yli kahdensadan. Tarkemmat tiedothan selviää sitten kysymällä.

Tämä ei ole mainos. Tuo oli yksi mieleeni tullut huoltoliike. Kannattaa tilata lähellä oleva, kun laskuttavat matkoista.

Itse olen huoltanut yleensä itse, mutta jos haluat nähdä, miten ammattilainen homman tekee, niin voihan teettäminen olla tuon rahan väärtti ainakin yhden kerran, jos aikataulut sopii.

• 14+17

Opiskelen itekin ekan veneen kanssa tuota moottorin huoltoa ja miten hel***ssä Sunwind 27:kassa saa sen huuhteluveden moottoriin???? Vesiletku tulee vetolaitteesta ja on väärällä puolella kuin huoltoluukku? Sokkona pitää vissiin avata ruuvit ja kiristää letkut???? Tiedän et vanha vene, mutta kuka näitä suunnittelee??? Ja toinen on se vetolaitteen kumi, moottorin pitää siirtää jos haluaa vaihtaa sen.

• armas

Sunwindissä on helppoa saada huuhteluvesi moottoriin, mikäli kyseessä on VolvoPenta MD5. Etukautta pääsee hyvin kohteeseen. Letku irti vetolaitteesta
        ( on helpossa paikassa) ja letkuun liittämällä sopiva kumi- tai puutarhaletku joka ylettää keulavuoteen alla olevaan juomavesitankkiin, pitää tietysti täyttää ensin. Tankissa on iso muovikorkki, joka on helppo avata. 70 litraa riittää MD5:ssa melko pitkälle ja lisää vettä saa tankkiin lähellä olevasta vesikraanasta.
        Itse olen täyttänyt tankin ennen ylösnostoa juuri tätä toimenpidettä varten. Sitten vaan huuhtelun jälkeen glykolit koneeseen talvea varten.
        Vesipumpun impelleri on huoltoa varten pahassa paikassa koneen takana. Impellerin, eli juoksupyörän vaihto ei ole niitä hauskimpia hommia, mutta onnistuu kyllä.
        Vetolaitteen kumin vaihto on tehty ainoastaan kiusaksi hyvälle harrastukselle, venemerkistä riippumatta.
        t. Armas

• PäteväMoottorimies

Eipä ole ihme että moottoreissa on vikoja ja veneet jää vesille moottorivikojen takia kun on tällaisia kysyjiä ja neuvojia.

Menkäähän veneen omistajat jollekin asialliselle huoltokurssille niin asiat selviää ja harjoitelkaa kurssien ohjeiden mukaan, myös moottoritekniikka kirjoista on apua paljon enemmän kuin täällä annetuilla neuvoilla sekä myös fysiikan ja mekaniikan opiskelulla.

• Yksi plus viisi

Mikäs vika oli kysymyksessä ja vastauksessa?

• Konemies
        Yksi plus viisi kirjoitti:

Mikäs vika oli kysymyksessä ja vastauksessa?

Etkös ole lukenut ketjua vai etkö ymmärrä moottoreista mitään?? nuo vastauksethan on suurin osa tehty suuren tietämättömyyden tiedoilla ja samoin kysyjät vielä enemmän tietämättömiä.

• Mikki Hiiri
        Konemies kirjoitti:

Etkös ole lukenut ketjua vai etkö ymmärrä moottoreista mitään?? nuo vastauksethan on suurin osa tehty suuren tietämättömyyden tiedoilla ja samoin kysyjät vielä enemmän tietämättömiä.

Ja silti SUURIN osa veneiden koneista toimii, joten olisikohan se niin että ei se ole niin tarkkaa. Kunhan huollot tekee sinne päin ja saa tärkeimmät asiat tehtyä. Ja itse olen käynyt yhden moottorikurssin, jossa opetetaan yksi tapa. Varmasti saman asian voi tehdä toisellakin tavalla.

• Mikki Hiiri
        Konemies kirjoitti:

Ja silti SUURIN osa veneiden koneista toimii, joten olisikohan se niin että ei se ole niin tarkkaa. Kunhan huollot tekee sinne päin ja saa tärkeimmät asiat tehtyä. Ja itse olen käynyt yhden moottorikurssin, jossa opetetaan yksi tapa. Varmasti saman asian voi tehdä toisellakin tavalla.

• Mutta onneksi
        Konemies kirjoitti:

Viimein saatiin pari pätevää konemiestä hätiin palstalle suuren asiantuntemuksensa kanssa!

• Tuli taas liikaa

Hieno keskustelu, muistuttaisiko joku vielä siitä, kuinka paljon öljyä menee 2001 9hp moottoriin ja 120S vetolaitteeseen?

• Pellimies kurusta

Ohjekirjan mukaan moottoriin 1.4 ja vetolaitteeseen 2.6 litraa

• $ama

Kiitos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe