Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni, mutta olen oikeasti iloinen, että on sekä abortin kannattajia että vastustajia. Mun mielestä se luo hyvän tasapainon. Kunhan kummassakaan ei mennä ihan äärilaidoille. :)
Ja olen myös aika varma, että jos joku kannattaja ja joku vastustaja täältä keskustelisi asioita kasvokkain, niin tuskin tämmöisiä keskusteluja tulisi aikaiseksi. Tuskin kumpikaan osapuoli lähtisi toista tällä lailla solvaamaan. Ja nyt en ota kantaa siihen, että kumpi puoli täällä useammin solvaa tai kamalammin. Molemmat sitä tekee, eikä se ole mikään kilpailu. Tietenkin olisi mukavaa, jos ihmiset pysyisivät paremmin asialinjalla. Kunnioittaisivat enemmän toistensa mielipiteitä. Itsekin olen tässä mokannut ja ymmärrän, että joskus niin käy.
Tämän kirjoitan ihan siksi, että olen monesti hämmentynyt täällä kuinka vihamielisesti ihmiset täällä toisilleen viestittelevät. Eikö asioista voi keskustella ilman haukkumista?
Yksi asia, mitä olen myös kovasti ihmetellyt on se, että miksi väännetään kättä esimerkiksi aborttioikeudesta, sikiön oikeuksista, siitä onko alkio ihminen vai ei jne? Ei niistä asioista täällä koskaan päästä yhteisymmärrykseen, niin miksi joka ikinen keskustelu lähtee niille raiteille?
Uskooko joku vastustaja/kannattaja olevansa parempi kuin vastapuoli? Mä en ainakaan luule. Kaikki me ollaan ihmisiä ja saman arvoisia. :) Ei kai kukaan nyt lapselleenkaan opeta, että kun joku ajattelee eri tavalla, niin sitä saa haukkua tai kohdella huonosti?
Tähän ei tarvitse ottaa kantaa, kunhan vain pohdin ja ihmettelen. :) Kaikkea tähän maailmaan mahtuu. :)
Molempia tarvitaan
13
80
Vastaukset
- tottakaisa
Aivan, kaikki on saman arvoisia ja toisten mielipiteitä tulee kunnioittaa. Asiallista keskustelua menemättä henkilökohtaisuuksiin, jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee toisten moralisoimatta.
Jos kannatat aborttia, tee se itsellesi ja jätä muiden aborttipäätökset heille, ja jos et kannata, jätä sikiö abortoimatta mutta älä moralisoi muita.- Samalla logiikalla
"Jos kannatat aborttia, tee se itsellesi ja jätä muiden aborttipäätökset heille, ja jos et kannata, jätä sikiö abortoimatta mutta älä moralisoi muita. "
Tämänhän tulee sitten koskea kaikkea pahuutta, myös esim. syntyneidenkin murhia, raiskauksia, varkauksia, petoksia... jne. Vääryyttä siis EI SAA kritisoida, se on hyi hyi hirveää, vaan tekijöille on annettava täysi rauha muiden vahingoittamiseen kaikilta moralisoinneilta! - 1977*
Samalla logiikalla kirjoitti:
"Jos kannatat aborttia, tee se itsellesi ja jätä muiden aborttipäätökset heille, ja jos et kannata, jätä sikiö abortoimatta mutta älä moralisoi muita. "
Tämänhän tulee sitten koskea kaikkea pahuutta, myös esim. syntyneidenkin murhia, raiskauksia, varkauksia, petoksia... jne. Vääryyttä siis EI SAA kritisoida, se on hyi hyi hirveää, vaan tekijöille on annettava täysi rauha muiden vahingoittamiseen kaikilta moralisoinneilta!Näinhän se onkin juuri. Meillä on oikeuslaitos joka rankaisee, ei siinä kanssaihmisten moralisointia mihinkään tarvita.
- Tottakai tarvitaan!
1977* kirjoitti:
Näinhän se onkin juuri. Meillä on oikeuslaitos joka rankaisee, ei siinä kanssaihmisten moralisointia mihinkään tarvita.
Katsos kaikki mikä on laillista ei oo välttämättä moraalisesti oikein, laki kun ei mitään moraaleja määritä... jos et kestä tekojes arviointia, on parempi lopettaa tänkin palstan lukeminen.
- 1977*
Tottakai tarvitaan! kirjoitti:
Katsos kaikki mikä on laillista ei oo välttämättä moraalisesti oikein, laki kun ei mitään moraaleja määritä... jos et kestä tekojes arviointia, on parempi lopettaa tänkin palstan lukeminen.
Olet sää sitten nero, kun tiedät moraaliset oikean ja väärän.
Muut vaan on niin äärettömän tyhmiä, että joutuvat perustamaan omia tieteitään, jotta pohtivat tuhansia vuosia noita samoja kysymyksiä ja vieläkään ei9 ole valmista ratkaisua kenellekään muulle löytynyt... Mutta sinäpä sen tiedät mikä on moraalisesti oikein ja mikä väärin...
" jos et kestä tekojes arviointia, on parempi lopettaa tänkin palstan lukeminen."
??? Ihan en ymmärtänyt ideaasi...
Mutta jos nyt tuohon jotain sanoisin, sanoisin kai, että se arviointihan olisi filosofiaa, eikös, jolloin niitä oikeita vastauksia siitä mikä on oikein ja mikä väärin ei vielä (tuskin koskaan) ole olemassa. Vai puhutaanko tässä yhteydessä sinun moraalistasi, jota vastaan olen rikkonut? Kerrotko minulle vielä, miten vaikuttaa minun elämääni noin niinkuin tarkalleen tai edes pikkuisen, jos olen tehnyt sinun mielestäsi väärin? - muistuttajatar
Tottakai tarvitaan! kirjoitti:
"""""""""""Katsos kaikki mikä on laillista ei oo välttämättä moraalisesti oikein, laki kun ei mitään moraaleja määritä... jos et kestä tekojes arviointia, on parempi lopettaa tänkin palstan lukeminen.""""""""""""""""""
Sinulla ei ole mahdollisuutta sanella kenellekään moraalinormeja ja saada toiset elämään oman aatteesi tavoin. Voit määritellä omat moraalinormisi, mutta et muiden. Se vaan on ikävä tosiasia.
Laki kyllä määrittää yleiset perusteet, joita jokaisen on omistakin moraalisäännöistä riippumatta noudatettava. - Ja missähän
1977* kirjoitti:
Olet sää sitten nero, kun tiedät moraaliset oikean ja väärän.
Muut vaan on niin äärettömän tyhmiä, että joutuvat perustamaan omia tieteitään, jotta pohtivat tuhansia vuosia noita samoja kysymyksiä ja vieläkään ei9 ole valmista ratkaisua kenellekään muulle löytynyt... Mutta sinäpä sen tiedät mikä on moraalisesti oikein ja mikä väärin...
" jos et kestä tekojes arviointia, on parempi lopettaa tänkin palstan lukeminen."
??? Ihan en ymmärtänyt ideaasi...
Mutta jos nyt tuohon jotain sanoisin, sanoisin kai, että se arviointihan olisi filosofiaa, eikös, jolloin niitä oikeita vastauksia siitä mikä on oikein ja mikä väärin ei vielä (tuskin koskaan) ole olemassa. Vai puhutaanko tässä yhteydessä sinun moraalistasi, jota vastaan olen rikkonut? Kerrotko minulle vielä, miten vaikuttaa minun elämääni noin niinkuin tarkalleen tai edes pikkuisen, jos olen tehnyt sinun mielestäsi väärin?taas muka sellasia väitin? Todettiin vaan että se laki ei sitä tosiaan kerro.. vaikka kuinka haluisit.
"Kerrotko minulle vielä, miten vaikuttaa minun elämääni noin niinkuin tarkalleen tai edes pikkuisen, jos olen tehnyt sinun mielestäsi väärin? "
No mietippä kuule sitä ja mikä onkaan tän palstan aiheena ;)
- saa kritisoida
murhat, raiskaukset ja muut mistä mainitsit on kriminalisoitu, aborttia ei. mun mielestä voi toki kritisoida vaikka koko elämänsä vaikka naapurin reiskan perskarvojen pituutta, jos se antaa tyhjään ja tarkoituksettomaan elämään jonkun tarkoituksen. tyhjä tarkoitushan se on, kun ei niille reiskan perskarvoille ja toisten tekemille aborteille kuitenkaan mahda mitään mutta helpottaako se ahistus sitten muita kritisoimalla? että semmoisena ahistuksen helpottajana toimii tuo kritisointi jollain joka haluaa kritisoida. muut elelee sitten omien sääntöjensä ja realiteettiensä kanssa miten elää sen kummemmin hermostumatta ja miettimättä kenenkään kriitikon aivoituksia, kun ei niillä ole mitään merkitystä kellekkään. :))
- Onneksi ..
me normaali ihmiset osataan käyttää ihan omia aivojamme ja omatunto kertoo mikä on oikein, mikä väärin, eikä tarvi sokeesti uskoo johonkin ihmisoikeuksia riistävän lepsulain homeisiin pykäliin. Mahtaa se ahistaa olla siinä moraalivajeisessa sortovähemmistössä ;))
Niin ja reiskan perskarvojen pituus on ihan yks hailee, ainakin niin kauan kun ne ei ala vahingoittaa ja jopa tappaa (tukehduttaa tai kuristaa??) ainakaan pakottamalla muita ihmisiä ;) - voida ja osata
Onneksi .. kirjoitti:
me normaali ihmiset osataan käyttää ihan omia aivojamme ja omatunto kertoo mikä on oikein, mikä väärin, eikä tarvi sokeesti uskoo johonkin ihmisoikeuksia riistävän lepsulain homeisiin pykäliin. Mahtaa se ahistaa olla siinä moraalivajeisessa sortovähemmistössä ;))
Niin ja reiskan perskarvojen pituus on ihan yks hailee, ainakin niin kauan kun ne ei ala vahingoittaa ja jopa tappaa (tukehduttaa tai kuristaa??) ainakaan pakottamalla muita ihmisiä ;)Mutta yhtä vähän sinä voit naapurin reiskan perskarvoille tai toisten tekemille aborteille. Kai sinä sen ymmärrät, ja tajuan kyllä jos ajatus saa sinut sekoamaan. Molemmat on yksityisasioita, eikä kuulu sinun vaikutusvaltasi ulottuville.
Aina on ollut ihmisiä, joita kiinnostaa naapurin asiat enempi kuin omat. Omat asiat on rempallaan mutta silti niille ei osata tehdä mitään. Eikä naapurin asioille voida. - Naapurin reiska
voida ja osata kirjoitti:
Mutta yhtä vähän sinä voit naapurin reiskan perskarvoille tai toisten tekemille aborteille. Kai sinä sen ymmärrät, ja tajuan kyllä jos ajatus saa sinut sekoamaan. Molemmat on yksityisasioita, eikä kuulu sinun vaikutusvaltasi ulottuville.
Aina on ollut ihmisiä, joita kiinnostaa naapurin asiat enempi kuin omat. Omat asiat on rempallaan mutta silti niille ei osata tehdä mitään. Eikä naapurin asioille voida.tosin ei taida pahemmin tuhlailla yhteiskunnan varoja perskarvoihinsa joten se on tosiaankin yksityisasia ja reiskan omaa kehoa. Aivan toisin kuin yhteiskunnan varojen haaskaus sen uusien jäsenten mukavuustappamiseen...
Ja nyt taas tänäänkin tuli huomattua, että en ole aina samaa mieltä muiden abortin kannattajien kanssa, enkä aina eri mieltä kaikkien abortin vastustajien kanssa. Mä en ymmärrä, että miksi ihmiset täällä jakavat itsensä ja toisensa niin suoraan kahdeksi leiriksi? Mun mielestä molemmilla on mun mielestä hyviä ajatuksia ja mielipiteitä. Täällä voi olla joku, joka on aborttiasioissa aika samoilla linjoilla mun kanssa, mutta on täällä sitten abortin kannattajiakin, jotka ovat aika ääripäässä mun mielestäni. Vaikka kannatankin aborttia, niin en kannata vapaata aborttia, mun mielestä alkio ei ole arvoton soluklöntti jne. Mun mielestä ihmisten pitäisi toimia niin, että sitä aborttia ei tarvitse tehdä. Paitsi jos on joku vakava syy. Mun mielestä on myös turhia abortteja. En silti sano, että niiltä naisilta pitäisi abortti evätä, vaan sanon, että niiden ihmisten pitäisi toimia niin, että minimoivat mahdollisuutensa raskautua! En moralisoi ketään, mutta kyllä mulle tekee pahaa ajatella, että joku ramppaa abortissa useamman kerran. Nyt voin hengähtää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944293Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293233No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452350- 351358
- 10969
- 141948
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780