onko päiväkotiin pakko kertoa kaikesta

peloissaan huomiosta

Onko päiväkodissa pakko kertoa lapsen biologisen isän nimi tai mitään isästä jos ei halua?
Lapsen isä on nähny lapsen viimeksi syntymä hetkellä,eli yli neljä vuotta sitten,en edes tiedä missä lapsen isä nykyään asuu.
Olemme vasta muuttaneet uudelle paikkakunnalle jossa kukaan ei tunne meitä,neuvolassa kerroin tietenkin rehellisesti kaiken,mutta päiväkodissa en haluaisi puhua tästä.

Minulla on mies,ollaan oltu kolme vuotta yhdessä ja mieheni hakee joskus lapsen päiväkodista,lapsi puhuttelee miestäni etunimellä ja minua tietenkin äidiksi,mutta kai tuossa tilanteessa päiväkodin hoitajat olettavat että mieheni on myös lapsen isä,ei olla koskaa puhuttu mitään asiasta eikä minulta olla koskaan kysytty.

Olen tästä asiasta siksi huolissaan koska päiväkodissa olis joku vanhempain keskustelu hetki,jossa on mukana minä,lapseni ja joku lapsen kehitykseen erikoistunut ja lapsen ryhmän joku hoitaja, ja hoitajat ovat päiväkodissa niin mukavia lastani kohtaan että en haluaisi että alkaisivat kohteleen lastani huonommin jos saisivat tietää tästä asiasta,koska päiväkodin kaikki hoitajat ovat noin 50 vuoden kieppeillä,he eivät varmaan ymmärtäisi...

4

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti saman kokeneena

Ne on nähny ja kuullu kaikenlaista..älä hermoile turhaan. Voit vain todeta, ettei isä ole kuvioissa. Yleensä ei kysellä enempää, mutta jos utelee, niin sanot ettet tiedä mitään hänen menoistaan.
      Yleensä he ovat kiinnostuneita lapsen ympärillä olevista aikuisista, ei sinun ja exäsi väleistä.

• ...

Hei!

Itselläni oli tuo sama tilanne, kun lapseni aloitti päiväkodin. Mutta minä kerroin heti, että lapseni virallinen isä ei ole hänen kanssaan tekemisissä ja oikeastaan koko "isä- käsite" on hänelle vieras. Sanoin myös miesystäväni välillä hakevan lastani hoidosta.

Mielestäni tuo on tärkeätä tehdä päiväkodissa hoitajille selväksi, sillä siellä kuitenkin puhutaan sekä isistä että äideistä. Näin he osaavat suhtautua oikein lapsesi perhesuhteisiin. Ja esim. isänpäivänä tehdään sitten kortti esim papalle tms.

Paitsi pitäköö lapsesi miesystävääsi isänään vai miten?

• kkkpool

Kerro tarhaan asia samalla tavalla, kuin kerrot lapsellesi. Eiköhän neljä vuotias kuitenkin itsekin asiasta tarhassa saata puhua, kun muut juttelee isästään.

Itse olen uusperheen äiti. Minulla on samassa tarhassa kaksi lasta, ja heillä on eri isät (exäni ja nykyiseni.) Kyllä tarhassa hyvin tiedetään tilanne, tietysti! Mieheni hakee molempia lapsia tarhasta. Toinen kutsuu etunimellä (4v) ja pienempi sanoo isiksi. Tietenkin.

Kyllä ne kuule tarhassa tietää kaikenlaista. Ja on lapsesi edun mukaista, että tietävät teidän perhetilanteen.

• Rohkeasti vaan

Tarhan papereihin pitää ilmoittaa hakijat ja siihen joutuu tarkentamaan aikuisen roolin, jos ei ole biologinen vanhempi. Eli teillä tulis hakija XXX, äidin puoliso tms. Ja XXX paikalle tämä isäpuolen nimi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      86
      4660
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3847
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      184
      3673
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      69
      2098
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1162
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      148
      1109
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      50
      1020
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      914
    Aihe