Jos ei halua mitään ns myrkkymaalia , niin mikä soveltuu koko rungon maaliksi, eli laidasta köliin, kiitos neuvoistas
Maali lasikuituveneeseen
2
359
Vastaukset
- lammari
Lasikuitu yleensä aina maalataan polyesteripohjaisella topcoat maalilla. Sitä löytyy motonetistä, bilteemasta ja hyvistä venetarvikeliikkeistä. Värejäkin löytyy eri vaihtoehtoja. Ja kovetetta joudut myös ostamaan pienen pullon. Kovetteena käytetään ns. mek-peroksidia. Kovettta laitetaan yleensä normaali lämpötiloissa 1-1,5 %.
- polyuretaanilla
Epäilen, että topcoatilla maalatessa on työlästä saada sileä ja kiiltävä pinta - jos kysymys ei ollut veneen sisäpuolisesta maalauksesta.
Itse olen maalannut 10-metrisen purjeveneeni laidat ja peräpeilin 2-komp. polyuretaanilla (käytin Hempelin maalia). Maalasin telalla tyynyllä. Maalaustyötäni arvostelleetkin myönsivät, että "tulikin yllättävän hieno". Maalipinta tuntuu kovemmalta kuin alkuperäinen gelcoat-pinta. Pieni etu on sekin, että laitureista, ankkurista tms tulleet naarmut on helppo paikata samalla maalilla (purkki on reissussa mukana). Vesilinjan alapuoli kannattaa maalata epoksimaalilla, koska se on vedenpitävämpi kuin polyesterit.
Ennen veneen laitoja maalatessa ne on pestävä huolellisesti liuottimella vahajäämien poistamiseksi. Sen jälkeen vesihionta ja pesu. Maalipurkin kyljessä on ohjeet mahdollisesta primer-maalista. Itse maalasin ilman primer-kerrosta ja maali on pysynyt toistaiseksi oikein hyvin (pian 10 vuotta).
Polyuretaanimaalien etu gelcoatiin on sekin, että tummatkaan värisävyt eivät haalistu auringossa läheskään yhtä helposti. Oma veneeni oli alunperin tumman sininen ja siksi haalistui ja liituuntui jo viidessä vuodessa. Siksi maalasin ja olen tyytyväinen.
Olen nähnyt, että vanhalla kunnon Miranolillakin on maalattu lasikuituveneitä ja tulos on ollut siisti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756