Jos ei halua mitään ns myrkkymaalia , niin mikä soveltuu koko rungon maaliksi, eli laidasta köliin, kiitos neuvoistas
Maali lasikuituveneeseen
2
395
Vastaukset
- lammari
Lasikuitu yleensä aina maalataan polyesteripohjaisella topcoat maalilla. Sitä löytyy motonetistä, bilteemasta ja hyvistä venetarvikeliikkeistä. Värejäkin löytyy eri vaihtoehtoja. Ja kovetetta joudut myös ostamaan pienen pullon. Kovetteena käytetään ns. mek-peroksidia. Kovettta laitetaan yleensä normaali lämpötiloissa 1-1,5 %.
- polyuretaanilla
Epäilen, että topcoatilla maalatessa on työlästä saada sileä ja kiiltävä pinta - jos kysymys ei ollut veneen sisäpuolisesta maalauksesta.
Itse olen maalannut 10-metrisen purjeveneeni laidat ja peräpeilin 2-komp. polyuretaanilla (käytin Hempelin maalia). Maalasin telalla tyynyllä. Maalaustyötäni arvostelleetkin myönsivät, että "tulikin yllättävän hieno". Maalipinta tuntuu kovemmalta kuin alkuperäinen gelcoat-pinta. Pieni etu on sekin, että laitureista, ankkurista tms tulleet naarmut on helppo paikata samalla maalilla (purkki on reissussa mukana). Vesilinjan alapuoli kannattaa maalata epoksimaalilla, koska se on vedenpitävämpi kuin polyesterit.
Ennen veneen laitoja maalatessa ne on pestävä huolellisesti liuottimella vahajäämien poistamiseksi. Sen jälkeen vesihionta ja pesu. Maalipurkin kyljessä on ohjeet mahdollisesta primer-maalista. Itse maalasin ilman primer-kerrosta ja maali on pysynyt toistaiseksi oikein hyvin (pian 10 vuotta).
Polyuretaanimaalien etu gelcoatiin on sekin, että tummatkaan värisävyt eivät haalistu auringossa läheskään yhtä helposti. Oma veneeni oli alunperin tumman sininen ja siksi haalistui ja liituuntui jo viidessä vuodessa. Siksi maalasin ja olen tyytyväinen.
Olen nähnyt, että vanhalla kunnon Miranolillakin on maalattu lasikuituveneitä ja tulos on ollut siisti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1952043
- 1331138
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21805- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34721ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522