Jos ei halua mitään ns myrkkymaalia , niin mikä soveltuu koko rungon maaliksi, eli laidasta köliin, kiitos neuvoistas
Maali lasikuituveneeseen
2
345
Vastaukset
- lammari
Lasikuitu yleensä aina maalataan polyesteripohjaisella topcoat maalilla. Sitä löytyy motonetistä, bilteemasta ja hyvistä venetarvikeliikkeistä. Värejäkin löytyy eri vaihtoehtoja. Ja kovetetta joudut myös ostamaan pienen pullon. Kovetteena käytetään ns. mek-peroksidia. Kovettta laitetaan yleensä normaali lämpötiloissa 1-1,5 %.
- polyuretaanilla
Epäilen, että topcoatilla maalatessa on työlästä saada sileä ja kiiltävä pinta - jos kysymys ei ollut veneen sisäpuolisesta maalauksesta.
Itse olen maalannut 10-metrisen purjeveneeni laidat ja peräpeilin 2-komp. polyuretaanilla (käytin Hempelin maalia). Maalasin telalla tyynyllä. Maalaustyötäni arvostelleetkin myönsivät, että "tulikin yllättävän hieno". Maalipinta tuntuu kovemmalta kuin alkuperäinen gelcoat-pinta. Pieni etu on sekin, että laitureista, ankkurista tms tulleet naarmut on helppo paikata samalla maalilla (purkki on reissussa mukana). Vesilinjan alapuoli kannattaa maalata epoksimaalilla, koska se on vedenpitävämpi kuin polyesterit.
Ennen veneen laitoja maalatessa ne on pestävä huolellisesti liuottimella vahajäämien poistamiseksi. Sen jälkeen vesihionta ja pesu. Maalipurkin kyljessä on ohjeet mahdollisesta primer-maalista. Itse maalasin ilman primer-kerrosta ja maali on pysynyt toistaiseksi oikein hyvin (pian 10 vuotta).
Polyuretaanimaalien etu gelcoatiin on sekin, että tummatkaan värisävyt eivät haalistu auringossa läheskään yhtä helposti. Oma veneeni oli alunperin tumman sininen ja siksi haalistui ja liituuntui jo viidessä vuodessa. Siksi maalasin ja olen tyytyväinen.
Olen nähnyt, että vanhalla kunnon Miranolillakin on maalattu lasikuituveneitä ja tulos on ollut siisti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302836- 1432696
- 1372227
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162153Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131910Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161781450Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311246Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951214Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891182Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381138