Elikä tuollainen vanha matkapyörä on jäänyt käteen. Ajettu mittarin mukaan 65400km, todellisuudessa varmasti yli satatuhatta. Ollut edellisellä omistajalla 10 vuotta, mutta nyt perikunta hävitti pyörän.
Pyörä on päältä päin todella siisti ja hyväkuntoinen. Uudet renkaat ja ketjut, iskarit eivät vuoda, ei havaittavia välyksiä, öljyt näyttivät olevan melko uudet, ei savuta, nokkaketju ei pidä ääntä ja muutenkin tuntuu toimivan. Laukutkin ovat 2000 luvulta, eli uusittu.
Mutta mitä tyyppivikoja näissä on ja mitä huollettavaa melkoinen määrä kilometrejä aiheutaa näihin pyöriin ?
Yamaha FJ 1200 ABS -1993, kokemuksia.
25
4942
Vastaukset
- Fritz The Cat
"Ajettu mittarin mukaan 65400km, todellisuudessa varmasti yli satatuhatta."
Pelkkä sisäänajo FJ:lle. Jos kone käy nätisti ja savuttamatta, se on todennäköisesti täydessä tikissä. Omalla '91-mallisella on ajettu joko 220000 tai 320000 ja se savuttelee jonkin verran, todennäköisesti venttiilivarsien kumit kannattaisi uusia. Veto ja luotettavuus on tallella. Pyörä on ollut minulla yhdeksän vuotta.
Yksi tyyppivika on kytkimen työsylinterin vuotaminen. Siihen on saatavissa korjaussarja, helppo korjata.
Toinen riesa on katteiden halkeilu. Saisivat olla sitkeämpää laatua.
Valitettavan usein laiminlyödään takatuennan linkkunivelistön puhdistus ja voitelu. Siellä on kymmenkunta neulalaakeria varsin epäkiitollisissa olosuhteissa. Omastani olivat oikeastaan kaikki laakerit ruostuneet/jumittaneet vaihtokuntoon ja muutama puslakin syöpynyt pykälille. Nivelistön purkaminen on hieman työläämpi urakka, mutta olen sittemmin tehnyt sen joka toinen talvi. Se tuntuu olevan minun ajomäärilläni (6000-8000 km/kausi) sopiva jaksotus, laakerit eivät ehdi kuivua.
Yksi FJ:n harmi on erikoinen takarenkaan koko. Se rajoittaa valinnanvaran renkaanvaihdossa todella vähiin. Itse ajelen Metzeler Laserteceillä, jotka ovat turvallisen tuntuiset kumit kaikenlaisilla keleillä.
FJ on hieno ja mukava matkajuhta ja kuten eräs käytettyjen pyörien kauppias totesi: "luja kuin rautakanki:"- fghjko
Tuossa edellinen jo mainitsikin tyyppiviat. Itse haluaisin etujarrun olevan hivenen herkempi ja tehokkaampi.
Muuten hyväkuntoinen Yamaha FJ, vaikka onkin vanha pyörä, pätkii ajo-ominaisuuksiltaan useimmat jopa 2000 luvun pyörät. - Onko pyörään
fghjko kirjoitti:
Tuossa edellinen jo mainitsikin tyyppiviat. Itse haluaisin etujarrun olevan hivenen herkempi ja tehokkaampi.
Muuten hyväkuntoinen Yamaha FJ, vaikka onkin vanha pyörä, pätkii ajo-ominaisuuksiltaan useimmat jopa 2000 luvun pyörät.vaihdettu jo teräspunosletkut ainakin etujarruille. Jos ei niin kannattaisi aloittaa ehkä siitä.
- uklkvdf
Vanha raskas, kankea ja melko tehoton peli taitaa FJ olla. Ilmajäähdytteinen mopo millä on ylikuumenemis ongelmia.
Tuskin kukaan tuollaisella nykypäivänä ajelee, eivätkä taida omata kovin hyviä ajo-ominaisuuksia, meneen talven lumia.
Ei saa kumminkaan vielä museorekisteriin.- puhut silkkaa paskaa
Mllä vitun victoryllä ite ajalet? Fj on loistopeli.
Nykyiset avaruusasemat on ylimitoitettuja ominaisuuksiltaan. Ihmiset kellä ei ole ollut edes mopoa ostavat ensipyöriksi vaikka mitä ihmllisyyksiä. Moottoripyörän kanssa näillä vehkeillä ei ole paljoakaan tekemistä.
Mikäs siinä ,insinöörillä on iso tilipussi. Mutta pääkuori on yhtä heikko kuin kaikilla. - gilgiu
"Vanha raskas, kankea ja melko tehoton peli taitaa FJ olla"
Vanha, raskas ja kankea kyllä, mutta tehoton?
Varttimaili alle 12sek kasikytluvun alun vakio matkapyörällä!
Ja kaiken lisäksi ajettu parisataa tuhatta ilman koneremppaa.
Ainakin minä ajelen, onneksi en ole joukkosopuli-insinööri. - Jaakko47
Vähän samoja kokemuksia, lisäisin vielä sormia turruttavan tärinän reilulla 3000 kieroksella. Tuli mieleen vaarin vanha moottorisaha. Ei tällaisia värinöitä ole nykypyörissä, en laske harrikota tähän kastiin.
Vaihteisto raskasliikkeinen ja jousitus löysä, että epämääräinen. Myös ajovalot aivan luvattoman surkeat. - Fritz The Cat
"Ilmajäähdytteinen mopo millä on ylikuumenemis ongelmia."
Nyt mää repesin :) Todellinen asiantuntija puhuu. - Anonyymi
puhut silkkaa paskaa kirjoitti:
Mllä vitun victoryllä ite ajalet? Fj on loistopeli.
Nykyiset avaruusasemat on ylimitoitettuja ominaisuuksiltaan. Ihmiset kellä ei ole ollut edes mopoa ostavat ensipyöriksi vaikka mitä ihmllisyyksiä. Moottoripyörän kanssa näillä vehkeillä ei ole paljoakaan tekemistä.
Mikäs siinä ,insinöörillä on iso tilipussi. Mutta pääkuori on yhtä heikko kuin kaikilla.Kyllä näin on on niissä isoissa bemareissakin omat vikansa ja huollot maksaa koska ne laitetaan aina töpselin nokkaan Fj on halpa huoltaa eikä tarvii olla insinööri osat on murto oas bemarin hinnoista en halia haukkua mitään pyörää kaikki taaplaa tyylillään muttä Fj hakkaa vielä monet nyky pyörät 👍👍👍
- Anonyymi
Jaakko47 kirjoitti:
Vähän samoja kokemuksia, lisäisin vielä sormia turruttavan tärinän reilulla 3000 kieroksella. Tuli mieleen vaarin vanha moottorisaha. Ei tällaisia värinöitä ole nykypyörissä, en laske harrikota tähän kastiin.
Vaihteisto raskasliikkeinen ja jousitus löysä, että epämääräinen. Myös ajovalot aivan luvattoman surkeat.Jos pyörää ei huolla tulos on juuri tämä itselläni on ollut ja on nytkin Fj enkä tunnista moisia vikoja
- ffffffjjjjj
kyllä!
- xs1100
fj 1200 on lujimpia pyöriä mitä on tehty ja siinä syy valmistusmääriin on älytön. Yamaha on pyörä missä ei ole lapsentauteja ja riittävän tehokas, jämäkkä ajella suosrilla että mutkateitä, tätä ennen oli 1100 joita myös tehtiin paljon koska kysyntä oli kova näihin pyörii, suomen poliisissa palvellut pitkään niin sekin kertoo jotain!
- Fj.tunettaja
Viritys potenttiaalia riittää lähes yli omien tarpeiden :) wicegon takosetti koneeseen, isompaa suuttimia kaasareihin, syttypyörä kireemmäksi, ratastusta muuttaa kiihtyvyydelle sopivaksi sekä kunnon teho putkisto, niin melko monella alkaa riittämään kiihtyvyys ja teho ( mitattu 125 hv pyörältä ja vääntöä ei tarkkaan tiedä kun testipenkin perus asteikko loppui kesken :) mitatessa ) alkaa riittää. Jos tuo ei riitä niin modailua voi jatkaa ruiskun asennuksella ja turbolla maustettuna. Kun mikään ei riitä niin ilokaasua kaikkien edellisten lisäksi 😁 suomessa on rakennettu tiettävästi yksi fj 1200 abs johon on ahdin ja kaasu pullo ruuvattu kiinni. Tehoja lisätessä tulee ensimmäiseksi ongelmaksi vain kytkimen kitka pinnat kun eivät pysty kaikkea voimaa välittämään vakio osilla pyörälle asti. Minä en näe mitään huonoa siis kestävyydessä ainakaan tekniikan suhteen 😁
- Fj.tunettaja
Lisätäkseni että edellä mainitulla reseptillä ovat viivalta jääneet hyvin monet uudet super pyörät. Esimerkkejä mainitakseni, honda 1100xx, yamaha R1 jopa 190 hevosvoimainen jäi vartilla kakkoseksi bmw:een pyöristä puhumattakaan. Ei se nyt niin huono ole jos uudemmilla ei suoralla eikä mutka pätkillä karkuun pääse 😂
- FJkuski
No jarrut on kuin ingmanin tuorejuusto.
Ajo-ominaisuudet kuin kyyllä.
Kovemmassa käskytyksessä öljyä palaa aika paljon ,ominaisuus ei vika.
Se tuli markkinoille 1984 siis 33 vuotta sitten että siihen nähden kova peli.
XJR 1300 perustuu täysin samaan koneeseen ja sitä myytiin vielä 2016 uutena
mikä muu laite on ollut tuotannossa yhtä pitkään. Fj on mainio klassikko ja matkapyörä, luotettava ja hyvä ajaa. Takalaukkua en suosittele, yhdessä pigkän rungon kanssa alkaa woblata yksi päällä ajettaessa. Moottori on mitä mainion, omaa gatepillarin väännön ja kestää maailman tappiin kun huolehtii huolloista. Yamahoitten askit ei ole sieltä herkimmästä ja äänettömimmästä päästä, mutta hoitaa asiansa. Näin on edelleen esim. (FJR1300A). Metzelerin Lasertech kumeilla paras ajettavuus, ei vetele ajourissa eika hiekalla.
- schnabel
Aja nyt ensin kokeeksi 100000 km lisää niin voi jotain pikku rempantarvetta löytyä.
Muuten normihuollot. - seniorbiker
On hyvä pyörä ja 10 vuotta samalla omistajalla kertoo siitä, että pyörästä on myös pidetty huolta. Moottorista on turha kantaa huolta ennenkuin 300 000- 500 000km on mittarissa jos on ajettu kunnon MP-öljyillä ja huolloista on huolehdittu. ABS-jarrut vielä mukana niin hieno peli. Matkapyörien aatelia, kaupungissa pienelle kuljettajalle ehkä hiukan kankea pyöriteltävä.
Tuota pyörää ei ajamalla rikki saa, ei lastentauteja, hyvin varaosia saatavilla selkeä perustekniikka joka toimivaksi todistettu. Suosittelen, hyvä pyörä edelleen. - fjllä90t
Mulla oli fj kaheksan vuotta . tehokas (aivan riittävästi ei jää jalkoihin. Yleensä noi tehosta selittäjät ei osaa/uskalla edes ajaa niillä tehovehkeillään kuin suoralla) hyvä runko (ensimmäisenä japanilaisena) Etupää löysä kuten muutomassa muussakin jammuissa( Mulla ollut XJ ysi ja diversion FJR ja XS 1,1:n). Etupää parani kun vaihdoin uudet tarvikejouset(Öhlins)Kannattaa vaihtaa jouset jäykempiin ( muuttuu tosi paljon ). Tarkka renkaistaan. Muuttaa ajoaan tosipaljon paskoilla renkailla huonompaan suuntaan(hakee ja voplaa koko ajan). ÄLÄ säästä renkaissa. Rasvaa ketjut aina pidemmän ajon jälkeen kun ne on vielä lämpimät niin ajat niillä jopa 50t. niin kuin minä (erikoisvahvistetut x-rengasketjut). Mulla oli hankaluuksia löytää sopivan kokonen katteen lasi. Jos FJssä olis kardaani niin ajelisin sellasella vieläkin. Ei muuten ollut muuta korjattavaa kuin emäputken laakeri.
- motoristi61
Mulla ollut 34 moottoripyörää ( kawaa, hondaa, jammua, suzukia, triumppia, harrikkaa) joista 4 Fj jammua. On ehdottomasti yksi varmimpia pyöriä mitä olen omistanut. Tälläkin hetkellä yksi -91 tallissa. Pyörä ei tarvi kun normi huollot ajallaan. Kävin useampana vuonna fj:llä euroopan turneella eikä koskaan jättänyt tielle. 28 tkm. tuli ajettua parhaana vuonna. Etupäähän pieni ylitäyttö öljyyn ja taakse laadukkaampi iskari niin ajo-ominaisuudet muuttuu oleellisesti. Nykyinen ajopyörä Kawa 1400 zzr -15 on kyllä kiva ja tehokas ajella mut kiva toisinaan fiilistellä jammulla.
- Jutustelija1
Zetori on tätä päivää, ei kaipaa kuin ajoa kunhan huollot tekee ajallaan.
Mutta asiaan: Itsellä oli juurikin 3k:n (markan) Koni täysin säädettävä takaiskari tuossa XJ Jampassa joka tosin oli 600cc mutta samalta kaudelta. Ja sitä vain että tuntui toimivan aikalaisekseen aika hyvin mutkissa. - Eli olisiko juurkin niin että kannattaa sijoittaa alustaan noissa vanhoissa jos meinaa taittaa hieman jyrkempäänkin mutkaan! - Jutustelija1
Jutustelija1 kirjoitti:
Zetori on tätä päivää, ei kaipaa kuin ajoa kunhan huollot tekee ajallaan.
Mutta asiaan: Itsellä oli juurikin 3k:n (markan) Koni täysin säädettävä takaiskari tuossa XJ Jampassa joka tosin oli 600cc mutta samalta kaudelta. Ja sitä vain että tuntui toimivan aikalaisekseen aika hyvin mutkissa. - Eli olisiko juurkin niin että kannattaa sijoittaa alustaan noissa vanhoissa jos meinaa taittaa hieman jyrkempäänkin mutkaan!Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- Paukapäätajeloo
Moottoripyöräily on kaikessa muodossaan typerää ja luontoa saastuttavaa. Pöljien egoilua.
- kwsut
Homojen hommaa.
- XXLbiker
Siksi minäkin sitä harrastan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62453- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561191- 521095
- 1131092
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60892