Antifouling joka vuosi?

Blakes

Pohja jäi syksyllä ihan hyvännäköiseksi ja laiskottaa.. Tarvitseeko sitä joka kevät maalata? Tunnollisesti olen tähän asti maalannut, mutta nyt voisi pitää välivuoden. Jotkut väittää että maali lohkeilee jos kerros kasvaa liian paksuksi.

13

2952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lohkeilee

se paksu kerros. Hio pikkusen vesihiomapaperilla ja se on siinä:-)

• myrkky-primeri

Mietin ihan samaa. Ajattelin paikata epoksilla pari kolhua, vetää primeria pari kertaa ja sit myrkky päälle. Luulis riittävän?

Fiksummat kertokoot...

• oikea purjehtija

Jos on pehmeä tai puolipehmeä antifouling niin uutta maalia vain sinne mistä se on kulunut pois. Jos on käytössä kova maali niin sama juttu ja vielä kevyt vesihionta jotta vanha maali aktivoituu uudelleen. Kerrosten kasvattamisesta ei ole muuta kuin haittaa.

• M.D.

Kymmenessä vuodessa joka vuosi maalaten uuden kerroksen kasvatat sellaisen maalikerroksen, että on koko pohjan täysremontti edessä, koska maalit irtoilevat. Primerien päälle kaksi kerrosta myrkkyä riittää. Nämä keskenään eri värisiä. Kun alempi väri pilkottaa, paikkaat päällimmäistä niihin. Kovaan tosiaan hionta kauttaaltaan, pehmeään ei edes sitä. Laiskan vaihtoehto on siis kova alle, pehmeä päälle, ja pehmeää paikkaillaan pois kuluneista kohdista.

• selfpolishing ok

Uusi maalikerros joka kevät on tosi tärkeä!
      Siis maalifirmoille ja jälleenmyyjille.
      Jos käytät itsekiillottuvaa antifoulingia, ei tarvitse tehdä mitään niin kauan kun maalia on jäljellä. Jos on kova maali, pinta on syytä "aktivoida" vesihionnalla.

M.D.:n ohje on ok, mutta itse en ole sitä noudattanut enää pariin kymmeneen vuoteen. Yksi väri ja yhden tyyppinen antifouling riittää. Omasta mielestäni micron tai mille ovat toimineet hyvin. Hintavertailun perusteella ratkaisen mistä mitäkin ostan - kauppojen hintaerot ovat olleet yllättävän suuria.

• hii-o-hoi

Jokainen tekee niinkuin tykkää. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos myrkky ei toimi ja eliöt valtaavat pohjan, niin se kesä on siltä osin pilalla - merirokkoa täynnä oleva pohja muodostaa niin julmetun vastuksen, että purkkari ei liiku solmua paria enempää.

• C/R

Tuo tapahtuu Suomessa vain, jos pohjassa ei ole minkäänlaista myrkkymaalia, eikä sen lisäksi edes yritä pestä pohjaa näkkien kiinnitymisaikana, joka ilmoitetaan tiedotusvälineissä.

• syväys 2.40m
        C/R kirjoitti:

Tuo tapahtuu Suomessa vain, jos pohjassa ei ole minkäänlaista myrkkymaalia, eikä sen lisäksi edes yritä pestä pohjaa näkkien kiinnitymisaikana, joka ilmoitetaan tiedotusvälineissä.

Aivan niin. Tuon C/R:n määritelmän mukaan erään halpamyyntiliikkeen markkinoima valkoinen sinkkipohjainen veneenpohjamaali ei siis todellakaan ole "myrkkymaali"!

Nytkö "tiedotusvälineissä" ilmoitetaan minä päivänä näkit kiinnittyvät? Enpä ole huomannut. Ehkä olen ollut purjehtimassa juuri silloin.
        Pohjanpesu ei välttämättä ole kovin helppo homma siksi, että rannikoittemme vesi on saastumien takia aika sameaa. Yli 2 m syvyydessä ei tahdo nähdä riittävästi.

• ....................

Itse laitoin yläreunan, ja keulan, peräsimen etukulmat ja hyvin toimi. Maalina Hempeliä parempi Inter

• Blakes 2

Blakes on puolikova itsekiillottuva maali, joten ei vaadi vuosittaista uudelleenmaalausta eikä hiontaa. Painepesurilla pesu syksyllä ja paikkamaalausta tarvittaessa.

• 28m

Just näin. Itse olen kyllä vesirajan maalannut tuoreella tavaralla joka kausi.

• grag
        28m kirjoitti:

Just näin. Itse olen kyllä vesirajan maalannut tuoreella tavaralla joka kausi.

minäpä pesen pohjan hempel degreaserilla rätillä pyyhkien toimii saa sen myrkyn raas toimimaan sitten jos menee ohkseksi niin uutta päälle näin meillä helppoa

• Niinpä niin
        grag kirjoitti:

minäpä pesen pohjan hempel degreaserilla rätillä pyyhkien toimii saa sen myrkyn raas toimimaan sitten jos menee ohkseksi niin uutta päälle näin meillä helppoa

Juuri nin, ei missään nimessä ylimaalausta joka vuosi, pieni paikkailu riittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4446
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3303
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1113
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1036
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      12
      1033
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe