Todella pahat ylävatsavaivat (puristus,kipu,närästys)

ylävatsavaivainen

Eli ongelmana on todella pahat ylävatsavaivat, syömään en juuri pysty mitään, kuin jotain viiliä tai sosekeittoa vähän päivässä.

ongelmat on puristus,turvotus,kivut,oksettava olo, noin pallean kohdalla, etenkin syönnin jälkeen.

Jos yrittää syödä jotain normaalia ruokaa, joutuu menemään oksentamaan 5 minuutin sisällä koska ylävatsasta ahdistaa ja tuntuu todella kova paine ja oksettava olo, ja sitten vähän röyhtäisee niin tulee ulos, ja olo ei helpota ennekuin lähes kaikki on oksennettu ulos.

närästystä pitemmän aikaa, pikkuhiljaa pahentunut, parietia syönyt närästykseen jo pari kuukautta.

nyt odottelen pääsyä tähystykseen, mutta kiinnostaisi tietää onko kellään muulla vastaavaa?

ei oikeen jaksaisi odottaa tähystystä kun oireet ovat todella pahoja ja elämää haittaavia.

Myös makuu asento pahentaa oireita ja tämä ärsyttää myös selvästi sydäntä tehden sydänoireita.

jos syön ja menen makuu asentoon saan aivan karmean puristuksen pallean seudulle ja sydämen lyönnyt tuntuu pahalta jne.

16

15830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikimi

kuinka vanha olet? Mene yksityiselle tähystykseen tai mene vaatimaan että pääset nopeammin tähystykseen. Eihän tollanen o mistään kotosin että ei pysy ruokasisällä.

• No huh

Onko tuo vaiva kestänyt pitkään? Kuulostaa kamalalta, heti päivystykseen! Ei kenenkään tarvi kärsiä tuollaista. Tuntuu kuin sun ruokatorvessa tai mahalaukussa olisi jotain ylimääräistä...Lääkäriin heti!

• jeesbox

Kuulostaa siltä että kyseessä voisi olla sappivaivat. Itselläni oli alkuvaiheessa samanlaisia oireita kun sinulla, kunnes menin lääkäriin ja todettiin ultraäänessä sappikivitauti. Kivulias ja todella ikävä sairaus. Hoituu kyllä hienosti pienellä päiväkirurgisella toimenpiteellä.
      Mene ihmeessä tutkituttamaan ylävatsa, saat mielenrauhan ja helpotusta oloosi.

• ap

huomenna gastroskopia, siellä kai pitäs selvitä vähän mikä siellä mättää

• No huh

Käy sitten kertomassa mitä löytyi, toivottavasti saat apua vaivoihisi.

• ap

joo eli sen verran että, parempana ollut nyt tuosta jonkin verran tuo maha, ja menee pahemmaksi esim jos syöt paljon ja menet heti sen jälkeen makuu asentoon jne.

mutta nyt kuitenkin ollut hieman parempana, pystynyt jopa syömään muutakin kuin soppaa, lievempiä oireita kuitenkin ollut ja välillä joutunut silti oksentamaan.

No... mikä on mielenkiintoista, tähystyksessä ei löytynyt mitään "erikoista" elikkä kaikki löydökset olivat lievä palleatyrä ja lääkäri totesi että aika paljon siellä mahassa näytti happoja olevan vaikka olen syönyt nyt 2kk pariet 20mg närästyslääkettä..

mutta mitään muuta sieltä ei kuulemma löytynyt.

Onko nyt siis niin että minun maha vaan tuottaa jostain syystä aivan tuhottoman paljon happoja, ja ne ärsyttää mahaa yhdessä palleatyrän kanssa tehden aika ajoittain todella pahoja oireita.?

lääkäri sanoi vain että "toiminnallisia vatsavaivoja varmaan"

niin ja sain lähetteen ylävatsan ultraääneen ja ruoka torven ja vatsalaukun varjoaine kuvaukseen.

• ACETIUM

oletko koittanu semmoista lääkettä kuin ACETIUM?saa ilman reseptiä apteekista.........

• ACETIUM

niin ja ainakin suomen terveystalo tekee gastropanel testejä(verinäyte sormenpäästä)josta näkee mahalaukun terveydentilan helposti jonka perusteella voidaan sitten määrätä oikeisiin jatkotoimenpiteisiin.kantsii kysellä ainaki,olen kuullut paljon positiivista tästä testistä.semmonen firma kuin Biohit oy on kehitelly tämän testin,niitten nettisivuilla on lisää näistä vatsavaiva jutuista.

• ylävatsavaiv2

Heti syötyä ei pidä mennä makuulle. Sängyssä pääpuoli kohoasentoon.Tähystyksessä selviää vaivan tarkempi laatu.

• watsavaivainen

Itsellä alkoi vähän vastaavanlainen vatsavaiva 3 vuotta sitten. Tuntui että mitään ei mahtunut mahalaukkuun. Sellainen fiilis että koko mahalaukku repeää mutta vatsa ei näyttänyt turvonneelta pahemmin Jouduin olemaan selälläni välillä. En tosin oksennellut, mutta röyhtäilyä ja hikkaa vietävästi. Tehtiin tähystykset ja ultrat ja myös paksun suolen tähystys. Ei juuri mitään ihmeellistä löytynyt. Ei helikobakteeria eikä keliakiaa. Mieto gastriitti vatsalaukussa ja sappinestettä tulee vatsalaukkuun muistaakseni. Happosalpaajista ei ole apua eikä närästäkkään juuri koskaan. Ruokavalion muutoksilla olen saanut oireita pienemmäksi ja erityisesti vehnätuotteet ja punainen liha on pahasta itselle. Maitotuotteet kans vaikka aikaisemmin join maitoa päivittäin. Kana ja kala linjalla pääosin. Eroon vaivasta ei tunnu pääsevän. Nykyisin oireet tulee ruokailun jälkeen noin 15 min kuluessa ja navan oikealla puolen kumma tunne..Tuntuu että ilmaa kehittyy jonnekin.ja jää jumiin. Ilmaa saa sitten päästellä loppupäivän. Painoa on hävinny yli 10kg kropasta. Tuntuu että saa taistella joka päivä näitten vaivojen kera. Yhtä sun toista tuotetta olen kokeillut. Ja vessareissun jälkeen muutaman minuutin kuluessa on sellainen tunne tuossa navan oikealla puolen että täyttyy ilmalla suoli tms ,kunnes se helpottaa pikkuhiljaa. Kahvia juon vain yhden kupin per pv ja olen ollut juomattakin useita viikkoja. Ei se auta kuin elää näitten vaivojen kera. Ehkä se joku päivä häviää...

• Sivut: refluksi.fi

Hei 'Ylämahakipuinen väki' !
      Menkääpä toki lukemaan TIETOA myös sivustolle
      www.refluksi.fi = Suomen refluksi.
      Siellä on kaikki!
      Itse saanut siitä paljon apua, tietoa, lohtua vaivaani.

• Tikli

Kannattaa tutkituttaa, onko Helico-bakteeri? Itse olin puhallustestissä, varmistukseksi vielä vein ulostenäytteen, ja lopuksi tähystyksessä. Heliko-pöpöä ei ollut ( 2000-luvun alussa oli, ja pohjukaisuolen haavaumia)

Olen myös saanut diagnoosin:- ärtyvän suolen oireyhtymä. Oireita on paljon, ja välillä tuntuu, ettei voi syödä oikein mitään. Ruisleivän jätin pois, koska siitä tuli hirveitä ilmavaivoja, tilalle kaurapaahtoleipää. Kiisseliä, puuroa, laktoosittomia jogurtteja tulee syötyä. Rasvaiset ruuat etovat, vähärasvaisesta kanasta tykkään, ja kalaruuat "tykkäävät vatsastani". Nexium-kuuri lievittää, kun oireet oikein "jylläävät". Nukkumaanmennessä oireet tuntuvat vaivaavan tosi paljon. Kylläinen olo ylävatsalla, hengenahdistus, puhistava olo jne...

• mahavaivainen-..

Minäkin epäilen että minulla on toiminnallinen vatsan ja suolen sairaus. Minun oireeni, aivan jatkuvaa röyhtäilyä. Ilmaa vatsa täynnä. Tuntuu kuin vatsa olis siitä monesti täynnä. JA HIRVEÄÄ NÄLÄN tunnetta melkein koko ajan. SEn lisäksi tulee vettä peräreiästä. En usko että se on virtsaa mutta yksityinen hosuja gastroenterologini Tampereen koskikeskuksessa, lähetti urologisele osastolle TAYSIIn. Kun 4 pukamaa oli poistettu. VAtsa ja paksusuoli tähystetty. Ja kerroin vaivani. Lääkäri sanoi ensin, pitää välittömästi haima tähystää nälän takia. Sitten oli jutellut rectum kirurgin kanssa. Ja enää ei seuraavalla viikolla voinut katsoa ultralla mahaa vaikka olisin siitä maksanut!! P E R K E L E. Sanoi vaan että katsoo ne ne kuvat vatsasta siellä urologisella osastollakin. Minä että siihenhän menee ainakin muutama kuukausi aikaa. Sanoi vain että koeta kestää. V I T TU että vituttaa tuollaiset konitohtorit. Joka toinen yö on sellainen että ei saa nukuttua ollenkaan nälän ja röyhtäilyn takia. Viime yö oli kolmas kolmas sellainen

• Minä myös olen koko talven kärsinyt ylävatsa-vaivoista.Kun syön, jo aamuyöllä ylävatsaa kiristää ja tuntuu kun kaikki juminut palleaan.sydämen syke tuntuu kurkussa ja olo helpottuu vasta kun on juonut vettä pari lasia,hieronut vatsaa pyörivin liikkein.Sitten wc-käynti. Ireet tutuvat päässä naamaa kuumottaa ja on ikävä olo. Nyt koitan todellakin heittää valkoiset vehnäjauhot pois.Leivon aina itse aamuleipää...kalliiksi tulee vaan gluteenittomat jauhot.Kun jaksaa useamman viikon olo varmasti helpottuu.Haen uudestaa myös ruansulatus-entsyymejä ja otan myös silicea piihappogeeliä.Minulle on määrätty 40mg Somac otettavaksi joka aamu elämänloppuun ,mutta en halua sitä syödä (vuosien syönnin jälkeen kuin kerran pari viikossa.)ja 20mg vaihdoin.Eli nyt koitan näitä ja inkivääritee on hyvä ruansulatukselle ja paljon muulle.Myös ruansulatus-jogurtti tekee heti paremman olon vatsaan kun on syönyt ja vaivat alkaa.....onnea kokeiluihin.Älä lipsu valkoiseen vehnään.rasvaiseen ruokaan sokeria koita vähentää. Paljon kasviksia...Sen kyllä tietää itse mistä oireet pahenee...3 viikkoa koitan nyt tiukasti noudattaa tätä valiota.

• Ruokavalio auttoi

hei, oloni on helpottanut 4 vko jauhottomalla/ maidottomalla syömisellä.

Vatsa turposi viikottain n 6kk raskauspalloksi pidemmän aikaa. Havahduin lääkäriin vasta kun pallea turposi niin, etten voinut istua ja samalla nojata eteenpäin. En voinut myöskään istua mukavasti (selkä suorassa). Testeissä ei ollut "mitään poikkeavaa". Tarjottiin vaan lääkkeitä närästykseen, jota ei edes ollut.

Oli pakko tehdä päätös ja kokeilla vaikuttaako jauhoton/sokeriton oloon. Nyt n 4vkon sinnittelyn ja kekseliään uuden ruokastrategian jälkeen pallea ei enää pönkötä. Vatsan kipuilu ( kipu vaikeutti kyljellä/vatsalla nukkumista) on poissa. Olo on ihana. Vatsa on edelleen ripuloinut (voi olla IBS) , mutta tuottanut jo kiinteääkin kamaa (jipii ;)) .

En ole koskaan ollut dieettilaihduttaja ja tämä muutos oli tietenkin harmillinen. Mutta koska muutenkin kokkaan itse (ei eineksiä/pakasteita) , tämä oli aika helppo toteuttaa, kuitenkin. Asennoituminen oli suurin ongelma:). Nyt voin kuitenkin sanoa, että en palaa enää jauhoihin/maitoon. Kerran olen syönyt gluteenitonta pastaa, leipää ei ole ikävä ja noh ... musta kahvi on makuelämys.

Arjen aamupaloja ja välipaloja olen korvannut helposti pähkinäisillä/hedelmäisillä pirtelöiillä(riisimaitoon) , psyllium tekee näistä paksuja ja pehmeitä lusikoitavia jos ppirtelöt ei nappaa. OBH nordicalla on kätevä pikkukone, joka duunaa pirtelön suoraan juomapulloon,. Toimii työpaikan keittiössä.

hyvät puolet: kipuilu on pois, pähkinäpirtelöt on herkullisia, hampurilaisbaarit ei enää houkuta. Voi mennä taas lenkille/urheilemaan. Kuivista silmistä (piilarit jumissa) en enää kärsi. Silmät heijastaa kuulemma maksan tilaa - ja nyt silmäni ovat normaalikosteat. Aivan fantastista!

ne miinukset: joutuu miettimään mitä suuhun laittaa, ihan alkuvaihe on ongelmallisin.

Ja muuten : en ottanut tähän mitään lääkettä. Näköjään ruokavalio riitti. Suosittelen kokeilemaan, voi se toimia sinullakin!

• ruokavalio auttoi

heitän tilannepäivityksen edelliseen viestiin:

-turvotukset eivät ole palanneet, en ole enää iltapäivämuumi, on muuten ihanaa!
      - vaatekoko on pienentynyt enemmän kuin 1 numeroa, edellisen koon vaatteet ovat väljiä...
      - ruokamuutos ei ole ollut hankala. Löytyy myös ok herkkuja, tosin ei joka huoltoasemalta. Ehkä ihan hyvä näin.
      - testasin ruisleipää ( vain ruisjauhoista). 2 ekaa palaa oli ok, 3. pala oli katastrofi.

Energinen ja hyvä olo. Kohta voin aloittaa liikunnan, vatsakivuista se ei enää ole kiinni. Ruokavalio alkaa olla jo hallinnassa. Suosittelen kokeilemaan, elämänlaatu voi vaan parantua kun vatsa ei enää kipuile päivittäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe