olen tässä jonkin aikaa seuraillut ystäväni vointia sivusta, ja herännyt ajatus epilepsiasta, jokaan ei ihan tyypillisimmästä sellaisesta...
hänellä on pidempään jo ollut pakkoliikkeitä, tai siis sellaisia sätkyjä ja nykäyksiä sekä aika ajoin päiviä ,jolloin hänellä on voimakasta vapinaa käsissä ja reisilihaksissa esimerkiksi rappusia alaspäin mennessä. Nämä siis tausta tietona. Nyt hänellä on alkanut rajuja migreenikohtauksia (?) ,yleensä menee niin ,että herää aamulla aikaisin oksentamaan, oksentaa monta tuntia yhtäsoittoisesti ja päänsärky tulee vasta joskus iltapäivästä, jos tulee ollenkaan. Sitä vain tässä miettinyt, että tuon oksentelu-päivän hän on aivan sekaisin, kaataa kahvit lautaselle ja suihkuun menee vaatteet päällä yms. ja viellä tämän päivän jälkeenkin hän on useamman päivän toistaitoinen, kognitiiviset taidot on huonot, tavarat on hukassa ja vapinaa raajoissa saattaa esiintyä ja väsymys on silmin nähtävää... olisiko aihetta lähteä selvittelemään tätä jotakin tarkemmin? ja miten saan ystäväni lähtemään tutkimuksiin ,kun hänet on neuronpuolella vuosia sitten todettu terveeksi, tosin silloin ei mitään tämänkaltaista ollutkaan...
ystävällä epilepsia?
8
224
Vastaukset
- 17+5
Hei. Mielestäni kuvailemasi oireet eivät todellakaan kuvaa epilepsiaa. Epilepsia ilmenee kohtauksittain, ei silleen et on "koko päivän sekaisin". Tulee mieleen enemmänki ms-tauti? Ms-tautihan on juuri lihasrappeumaa, jossa käskyt jaloille ja käsille ei mene perille.
Itsellä tulee myös migreenikohtauksia silloin tällöin ja kysyin siitä vasta neurologilta ja se sanoi että migreeni ja epilepsia eivät ole milläänlailla kytköksissä toisiinsa vaan kaksi täysin eri sairautta, vaikka molemmat ovatkin päässä ja paljon samoja oireita.
Eikö kaveri itse huomaa noita oireita?
Oon käsittäny et monilla aivokasvaimet saattaa aiheuttaa oksentamista ja epilepsia kouristus kohtauksia.
Kaveri siis kiireesti lääkärin luokse! Sen uskon kyllä melko sata varmana että epilepsiasta ei ole kyse. Käyppäs syöpä ja ms-tauti osioissa kyselemässä.. Mutta kaikista tärkeintä olisi saada se kaveri hoitoon mahdollisimman nopeaa, koska ei tuo ainakaan normaalilta kuulosta!!!- PMe?
Itselläni geeneissä epilepsia ja paljon samanlaisia oireita. Jos tuo on hoitamaton epilepsia, niin en ihmettele, että kokoajan oireita. Äkkiä pitää mennä tutkimuksiin!
- Ttpii
Noilla oireilla kyllä pahasti pelkään että mötti päästä löytyy.
- ivonna
..no hui kamala, en ole tuot a kyllä edes ajatellut... ystäväni pää on MRI kuvattu silloin jokunen vuosi taaksepäin. silloin ei mitään löytynyt... tuolloin siis oireilu lähinnä puutumista ja erillaisia halvaustiloja, syyksi silloin ajattelivat migreeniä..
Ystäväni tiedostaa nämä sekavuudet jotenkuten, esimerkiksi tuo suhkuun meno vaatteet päällä, niin tajusi sitten kun oli jo myöhäistä ,eli märkä. riisuutui ja tarjosi uudestaan pyyhepäällä... no, seuraavana päivänä hän ihmetteli ,että miten on niin likainen tukka vaikka suhkussakin kävi, ja todettiin sitten ,että ei hän ollut muistanut peseytyä ollenkaan...
eikö kasvain aiheuttaisi sitten yhtäjaksoista sekavuutta ja tai jatkuvaa päänsärkyä...? - MöttiT
Taitaa itelläs olla mötti. Asialliset tutkimukset paikallaan.
- Pihalla
Vie hänet? Jos ei omaa autoa, niin taksilla. Vähän vaikuttaa, että ei itse enää tajuaisi tilannettaan ja jo pelkästään portaissa voi kuolla, jos kävelee niitä, vaikka ei pääsekään ja kaatuu.
- sebramill
.mietin tuossa, että mitähän mahtaa kuulua ystävällesi nyt ja saitko hänet hoitoon ohjattua?
jonkinlainen sekavuushan kuuluu ainakin minulla kohtauksen jälkitilaan, mutta tuosta päänsärystä ei mulla ole kokemusta...
Onko tuo sekavuus yhtäjaksoista, vai kuuluuko selkeästi jotenkin Kohtauksen tyyppiseen tilaan?
- saararauha
http://www.youtube.com/user/KAUPUNKISHAMAANI näin..ihan vaan voi olla apua jokllekkin jollekkin ei
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756