Keski-Suomessa synnyttäneet

helppiä?

Onko täällä hiljattain KSSHP:ssä synnyttäneitä? Luin juuri artikkelin, jossa mainitaan, että synnyttäjät on täällä ajettu ahtaalle.

Vähän mietityttää, kun eka synnytys oli kamala ja päätyi sektioon, joka ei mennyt ihan niinkun piti ja monta viikkoa jouduin sairaalassa olemaan. Kuuntelevatko kätilöt sairaalassa ollenkaan esim. missä asennossa haluan synnyttää vai laitetaanko vaan automaattisesti puoli-istuvaan asentoon? Itse en missään nimessä tuota asentoa halua, joten vähän mietityttää, että kuinka hyvin he kuuntelevat synnyttäjiä..

Uutinen, josta luin:

http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2011/05/synnyttajat_ajettu_ahtaalle_keskussairaalassa_2567953.html

(on voinut olla täällä ennenkin esillä)

7

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammamiilux

      Mee keskussairaalalle joku arkilauantai synnytysvalmennukseen ja kysele siellä sitten tarkemmin - en muista, mihin aikaan se taas oli, mutta kysy neuvolasta. Kokoontuminen on siinä pääoven aulassa ja kätilö hakee siitä. Ilmoittautua ei tarvi. Kyllä KSKS:ssä käsittääkseni jakkaroita on tarjolla ja sehän aina riippuu kätilöstäkin hyvin pitkälti, että kuka sattuu olemaan vuorossa. Miksi et ottaisi yhteyttä Gravidan pelkopoliin ja kävisi siellä juttelemassa, varsinkin kun tuo eka synnytys on jättänyt traumoja? Parhaiten se vaikutelma sieltä paikasta tulee sulle kun käyt siellä juttelemassa - täällä netissä saattaa olla sellaisiakin juttuja, jotka on jo aikansa eläneitä - esim. neuvolasta olen kuullut, että vielä pari vuotta sitten tuli synnyttäjiltä paljon enemmän valituksia KSKS:stä kuin nykyään ja arveli syyksi sitä, että siellä on työporukkaa vaihtunut. Eli ei ole reilua jos sitten lukee netistä jonkun huonon kokemuksen ja synnärillä onkin eri meno nykyään.

      Touko - kesäkuussahan synnytyssalit ja vastasyntyneiden teho muuttavat niihin keskussairaalan pihalle pystytetyihin tilaelementeistä tehtyihin tiloihin kun tällä hetkellä osa synnytyssaleista on käyttökiellossa sisäilmaongelmien takia. Eli kaiketi jos et ole ihan tässä huhtikuulla synnyttämässä, pääset uusiin tiloihin. Vuodeosasto on entisellä paikallaan.

    • ap

      Olen pelkopolilla käynyt ja myös ekasta synnytysvalmennuksessa, mutta ei siellä noihin asioihin silloinkaan vastausta tullut. Kyselinkin täällä sen takia nyt uusista kokemuksista ja mitä mieltä synnyttäneet ovat olleet henkilökunnasta.

      Siispä halusinkin kuulla niin niitä negatiivisia kuin positiivisiakin asioita :D

      "vielä pari vuotta sitten tuli synnyttäjiltä paljon enemmän valituksia KSKS:stä kuin nykyään ja arveli syyksi sitä, että siellä on työporukkaa vaihtunut. Eli ei ole reilua jos sitten lukee netistä jonkun huonon kokemuksen ja synnärillä onkin eri meno nykyään. "

      mutta nimenomaan haluan kuulla OMISTA kokemuksista. Ei omat kokemukset ole aina positiivisia. Minulla ei ole mitään moittimista henkilökunnasta synnytyksen aikana, mutta jollain muulla taas voi olla. Joten kyllä se mielestäni on reilua vaihtaa omia kokemuksia :P

    • TwoWeeksToGo

      Heips!

      Itse odotan vasta ensimmäistä lastani, mutta laskettu aika on kahden viikon päästä ja tarkoitus olisi synnyttää tuolla Keski-Suomen keskussairaalassa. :)
      En siis voi vielä valitettavasti kertoa omasta synnytyskokemuksestani, mutta haluaisin silti ottaa osaa keskusteluun sillä itse olen tuon samaisen artikkelin jo raskauden alussa lukenut ja ollut hieman kauhuissani tuosta sairaalan tilanteesta...

      Kävimme kuitenkin n. kuukausi sitten synnytysvalmennuksessa ja voin ainakin sen verran sanoa, että oma mieleni rauhoittui ja valmennuksessa olleen kätilön sanojen perusteella sain paljon paremman kuvan sairaalasta kuin mitä tuo artikkeli antaa ymmärtää (toisaalta, artikkelin haastateltava on myös kyseisen sairaalan kätilö, eli luotettava lähde sinänsä). Ensinnäkin, synnytyksen aikana voi käyttää jumppapalloja, kaurapusseja, musiikkia sun muita sen lisäksi että "tarjotaan lämmintä suihkua ja isät laitetaan hieromaan". Muistaakseni myös vaihtoehtoja ponnistamisvaiheen asennoille on. Vaikka tilat ovat pienet ja ahtaat, synnytyksen luonnolliseen kulkuun puututaan mahdollisimman vähän ja synnytyksen annetaan edetä omalla painollaan (tämä onkin varmaan aika itsestään selvää). Itse ainakin tuon artikkelin mukaan loin sellaisen kauhukuvan, että liukuhihnalla ollaan synnyttämässä... :D

      Olin myös kuullut puheita siitä, että eppari leikataan rutiinisti suurin piirtein kaikilta "varmuuden vuoksi aikaa säästäen", mutta kätilö valmennuksessa kumosi tämän väitteen. Mitään ei leikata, ellei tilanne sitä edellytä.

      Imetykseen annetaan myös kaikille opastusta, vaikka artikkeli väittää ettei sitä kaikille välttämättä ehditä antaa.. Isä saa leikata napanuoran ja suorittaa vauvan ensikylvetyksen. Muutenkin isät otettiin hyvin huomioon jo pelkästään valmennuksessa. Heidän rooliaan pidetään tärkeänä.

      En nyt tiedä auttoiko tämä, kun nämä on varmasti monessa sairaalassa aivan itsestään selviä asioita. Halusin kuitenkin sanoa, että itselleni jäi hyvin luottavainen mieli sen suhteen että Keski-Suomen keskussairaalassa voi saada hyvän synnytyskokemuksen. Toivotaan, että tämä toteutuu kummankin meistä kohdalla. :)

      (Eräs ystäväni kyllä kertoi että hänen tuttunsa kohdalle oli sattunut sellainen kätilö siellä, joka vain huusi ja oli todella äkäinen... Sattuuhan näitäkin tapauksia, valitettavasti.)

      • ap

        Kiitos vastauksestasi :)

        Olen ekan synnytyksen pohjalta miettinyt juuri nuo kipulääkitykset. Onneksi niihin sai hyvin apua, kun en heti halunnut lääkkeellistä kipua. (epiduraalia tai spinaalia, sillä suun kautta otettavia en olisi edes saanut)

        Imetykseen sain apua todella hyvin keski-suomen sairaalassa. Olin todella tyytyväinen osastolla saatavaan kohteluun :)

        Toivotaan, että sattuisi mukavat kätilöt synnytykseenkin! Itse nimenomaan toivon saavani synnyttää jakkaralla tai vastaavassa asennossa. Jännittää aina tuo synnytys etukäteen niin paljon. Itse tilanteessa taas antaa mennä rauhallisemmin omalla painollaa, eikä tuskaile niin paljon, mutta etukäteen jänskättää :P


    • Kahden äiti

      Itse olen synnyttnyt 2010 ja nyt viikko sitten. Eka kerta oli tosi ruuhkainen kesäviikonloppu, ja nyt oli aika rauhallista. Molemmista kerroista on jäänyt tosi hyvä mieli. Molemmat on olleet yliaikakäynnistyksen kautta ensin pari pivää osastolla ja synnytys ja toisena päivänä kotiin. Sekä osastolla ennen ja jälkeen ja salissa on ollut mukavaa henkilökuntaa. Molemmat olen ponnistanut pyynnöstä jakkaralta, ja muutenkin noihin pyyntöihin on suhtauduttu hyvin ja selitetty vaihtoehdot esim eri puudutusten vaikutuksista (mm. spinaali vaatii 30min selällään ja sitten myös synnyttäisin tilanteen niin vaatiessa selälläni). Kivunlievitystä olen aina saanut, samoin olla liikkeessä. Epparia ei jakkaralla vissiin voikaan tehdä, eikä tehty. Etenkin nyt tää vika kerta oli jopa hauska reissu.

      Tosiaan, kannattaa antaa mennä omalla painollaan. Se menee niin kuin on mennäkseen. Positiivisilla ajatuksilla.

    • kolmen äiti

      Minä olen kolme lasta synnyttänyt Jyväskylässä, viimeisimmän marraskuussa 2011. Kokemukset ovat olleet positiivisia, niin synnytyksen kuin osastolla olonkin ajalta. Keskimmäisen lapsen synnytyksessä oli vähän tympeä kätilö mutta eikös meillä kaikilla ole joskus huonoja päiviä? :D Ei vaiskaan, eihän sitä pahatuulisuuttta saisi asiakkaalle näyttää mutta en siitä jaksanut stressata.

      Kivunlievitystä olen saanut ihan riittävästi, kaikki olen ponnistanut puoli-istuvassa asennossa omasta halustani.

      Osastolla annetaan tukea ja turvaa minusta todella hienosti, erityisesti ensisynnyttäjille.

    • Elina76

      Huomasin että Jyväskylässä alkaa ensi vuonna myös yksityiset synnytysvalmennukset, tuolta bongasin www.vauvantai.fi

      Tuo kätilö joka niitä pitää, oli mun esikoisen synnytyksessä 2006, oli kyllä ihana tyyppi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      158
      6527
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3908
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1809
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1390
    Aihe