Retrokouluttajat...

canis.familiaris

Kävin hakemassa 2v. kv-brassin ja tästä se arki taas alkaa.
Joku voisi luokitella koiran (yksilön) araksi, mutta minä enemminkin epävarmaksi. Ei ole arka, koska osoittaa kiinnostustaan, mutta tarvitsee luottamusta...hyvällä mallilla. Voi olla myös, että tarvittava itsevarmuus on poissa kulkusten poiston vuoksi..(hormoni)

Olisi kiva ottaa kunnia koiran hihnnakäytöksestä, mutta ei voi. Taitaa olla koulutettu koira. Kontakti on suorastaan törkeän hyvä. Sivulla kävelee ottaen 15.s välein kontaktia, ja edessä korvilla...aikas hyvä. Samaan olisin pyrkinyt, mutta nyt ei tarvitse.

Eka "vitonen" takana ja koira n.10m välein kun sitä hieman kehuin odotti jotain kärsimättömästi...no ilmeisesti palkkiota...puolessa välissä kävi jo ihmettelemään, että mikä tässä oiken maksaa,...En kyllä tiedä onko näin, mutta selkeästi tälläistä mieli kuvaa tuli....

Rohkaisua, ja paljon hyviä kokemuksia, niin siitä se lähtee. Hyvin söi ja lenkin jälkeen "petasi" vaatteistani pesän ja siinä nukkuu -ei harmita. Hyvin alkoi..tämä taival.

Jännä koira sinänsä, että muistuttaa paljon basenjita. Rakenne ja väritys ja askel. Valpas ja tarkkaavainen...voi olla, että ei tule ongelmia vapaa-ajan käytöllä....Näillä mennään, kohti uusia kokemuksia ja seikkailuja..=}

Toivottavasti ei muistuta basinjita vapaana ollessaa....hups ja vilaus...aika näyttää...

155

575

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhmä kysymys :)

Minkä rotuinen koira on kyseessä? En tiedä noita eri rotujen "lempinimiä" vaikka monesti ne voi päätellä, mutta nyt ilmeisesti joku brasilialainen otus... Vai..? :D

• canis.familiaris

Brasilianterrieri....terrieri tietenkin..

• Huh!

Mää jo aattelin että ootko seonnut ja ottanut filan... Onneksi sentään et.

• canis.familiaris
        Huh! kirjoitti:

Mää jo aattelin että ootko seonnut ja ottanut filan... Onneksi sentään et.

Pahasti on käynyt..terrierritauti on vienyt mennessään...Tosi mielenkiintoisia härpäkkeitä.

• Onnea uudesta otuksesta! Kuulostaa kelpotyypiltä!

• canis.familiaris

Joo eikä vain plkästään kuulosta......Nyt alkaa arki ja kahvin jälkeen 10km alle...Mittaillaan kuntoa ja käytöstä jne.

• canis.familiaris

Juu hyvin koira toimii, kuin junan vessa..Kolme vastaantulija koiraa ja ihan ok. Kerran "hyppäsi" etujalleen painoitetta koiran kohdalla, kun yllätti haukunnalla aidan takaa...mutta kuitenkin ilman haukuntaa.

Eilen kun "jäämurtui" ja alkoi hakemaan tuttavuutta hepuleilla ja ylenpalttisella nuolemisella, niin siinä se. Ajattelin ensin, että toivittavasti tästä ei tule "takiainen"..mutta kyllä jo voi sanoa, että ei.

Se on aika isosti yllättänyt rauhallinen on sisällä. Normaalisti kun kodinvaihtaja tulee, niin reagoi ääniin ja ennen kaikea uusien ihmisten liikkeisiin. Hyvin tässä on saatu liikkua, kolista ja ruokaa tehdä. Välistä tulee katsomaan, kun paikkaa vaihtaa, mutta muuten nukkuu rennosti..

Positiivinen juttu, että on sitä tietynlaista "itsenäisyyttä" en pidä hirveästi "takiaisista"... Tuota kykyä levätä myös tarvitaan, koska koiran kohdalla sitä liikettä sitten tapahtuu...samoin, jos tuo lepotapa säilyy, niin se on hyväksi myös erällä. Hyvältä ja ehkä liiankin helpolta näyttää. Työtä ei ole, kuin se, että sammutetaan tuo lenkki "makupalajutska"..tosi taitaa painua pois aika helposti. Korvataan se muuten ja muussa yhteydessä.

Huomaa, että koira suorastaan hakee herkeämättä lenkillä kaikkea havainnoitavaa. Reagoi näöllä, nenällä ja kuulolla....ei ihme jos lepo maistuu, koska jo eilen katsoin koiran liikettä ja askelta siihen mallin, että tätä ei kävelemällä väsytetä. Korkea/ kevyt koira ja taloudellinen askel..

Tänään on hyvä mennä kaupungille, kun on rauhallista, edetään rauhallisesti, jotta sitä aistikuormitusta ei tule liikaa..Että ei kippaa yli, ne on sitten hankalia hoidettavia sen jälkeen...Turruttaminen ja tasaaminen on kai tässä tapauksessa se avainsana...Kiinnitää sitten huomion jatkossa "oikeisiin" asioihin...niin ja tämähän ei sitten ollut ongelmakoira, vaan pelkkä kodinvaihtaja.
      Sen vuoksi, ei sitä tuunattavaa ole. (ainakaan näkynyt)

Vielä tuosta sen verran, että tämän yksilön suurin vahvuus on sen kyky rentoutua..Tähän näillä pitäisi osata kiinnittää huomiota......Jos tasapainoisen koiran haluaa..

• canis.familiaris

"Kerran "hyppäsi" etujalleen painoitetta koiran kohdalla, kun yllätti haukunnalla aidan takaa...mutta kuitenkin ilman haukuntaa."..nonni.olipas selkeästi sanottu. Siis tämä brassi ei reagoinnut vastaan...Tämä basse on erittäin hyvä ohjattava, kun on niin vastaaottava.

• Tötsö

Onnittelut vaan uudesta tulokkaasta,ison koiran ominaiuudet,kompaktissa paketissa.
      Jokos otit yhteyttä stalkkaajiin josta mainitsit yhdessä ketjussa, niin ei tarvitse itse sitten niin hirveesti tehdä ;-)
      Ja huomenna varmaan menee muutama sileäseteli taasensupermarkettiin?

• canis.familiaris

Tänks. Koira muistuttaa aika paljon kongonpystykorvaa, pinseriä ja parsonia.
      Meillä oli joskus samanvärinen kongolainen (mustavalkoinen)...Aikas mielenkiintoista sitä on seurata (noita ominaisuuksia ja muistuttavuuksia)

Juu, juuri sanoin, että onneksi vermeet tuli ostettua, mutta ei oikein istu nuo Y-valjaat, eikä "sadejutska"...Taitaa joutua hommaan uudet. Voi olla, että katselen sellaisia, mitä täällä jossain oli esillä, eli mahdollisimmman peittävät, koska tällä rodulla ei ole alusvillaa..mitä niitä nyt oli mitä esittelit. Voi jelpata selkeästi hieman koiraa näillä "välikeleillä" ja erällä.

Ihan hävettää kulkea näin toimivalla koiralla...toimii kuin ajatus....olisi kyllä kiva kuvitella, että johtuu minusta -Koirien Hannu Karposta...hahahah...millani on niin viime syksystä...=D...Retro jyrää....

• Tötsö

Niin kuin sanottu huomenna menee se muutama sileä seteli, koska aina tulee tehtyä heräteostoksia, nimim. menin ostamaan pantaa viiko sitten,enpä pantaa ostanut vaan varmaan kymmenennen remmin, anteeksi taluttimen.Remmiähän ei nykyään saa käyttää sanana joka kuvaa koiran ulkoilutusvälinettä.
      Tuossa on tutustumisen arvoinen sade"takki" http://www.petenkoiratarvike.com/tuote/sadetakki-ruff-wear-sun-shower-xxs/5151301417/#product_description_anchor

Harmi "takaisku" kun koira toimii jo kärkeen noin hyvin,jotenkin olisi ollut kutkuttavaa hahmotella stalkkaamista ja doogaamista yhdistelmänä.
      Olis voinut luoda sitten uuden koulutusmetodin niiden ympärille ja tienata kammo summat rahaa...

• Jösses mikä hinta o_O
        Onneksi minulla on käteviä ompelukoneen käyttäjiä kaveripiirissä(itse ihan tumpelo),joilta olen saanut miltei kaiken garderoopin.Ja miljoonasosan hinnalla...

Pannasta tuli mieleen,että tsekkasin nuot teidän sivunne,niin johan taas fyffen lähtöä on tiedossa täältäkin.Ei ehkä parane linkkejä pahemmin availla...
        Itse löysin sieltä aikas makeen niittipannan.Sopisi niin makeesti yhteen remmin kanssa,joka olikin itseasiassa saman valmistajan.
        Hinta oli kyllä aika suolainen,mutta onneksi kavereista taas hyötyy :D
        Eli suhteilla saa paaaljon halvemmalla.

Minulla on juuri ostettu käsilaukku aika saman tyylinen,että ei muuta kuin odottelemaan koira ja emäntä samiskilpailuita :DDD

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

Jösses mikä hinta o_O
        Onneksi minulla on käteviä ompelukoneen käyttäjiä kaveripiirissä(itse ihan tumpelo),joilta olen saanut miltei kaiken garderoopin.Ja miljoonasosan hinnalla...

Pannasta tuli mieleen,että tsekkasin nuot teidän sivunne,niin johan taas fyffen lähtöä on tiedossa täältäkin.Ei ehkä parane linkkejä pahemmin availla...
        Itse löysin sieltä aikas makeen niittipannan.Sopisi niin makeesti yhteen remmin kanssa,joka olikin itseasiassa saman valmistajan.
        Hinta oli kyllä aika suolainen,mutta onneksi kavereista taas hyötyy :D
        Eli suhteilla saa paaaljon halvemmalla.

Minulla on juuri ostettu käsilaukku aika saman tyylinen,että ei muuta kuin odottelemaan koira ja emäntä samiskilpailuita :DDD

Harmi, kun oli hienoja venäjältä tuotuja "niitti" pantoja, jotka on jossain. Ostin kerran muutaman keskarille/reille....Aikas härskejä, mutta laadukkaita ja käyttötarkoitukseeen soveltuvia...Yhdessä oli aika isot "pinnat" leveällä mitalla.

Perhena kun tuo brassi oppi hypäämään syliin, ei tule oikein kirjoittelusta mitään.
        Toivottavasti ei hyppää lenkillä...siinä sitä onkin, jos seisot kävelytiellä koira sylissä ja neuvottomana..mahtaisi mummoja naurattaa...Menoxi sano olavi uusivirta, vai miten se meni...

• canis.familiaris

Juu aluksi oli aika suolainen hinta, mutta rakentelin itselle ja koiralle riistaruokaa, niin."mut se vois olla käytännölline"...En tiedä

Minulla on brasilialainen kaveri, joka pelaa fudista välillä suomessa, taidan nimetä tämän hänen mukaan ...Saas kuulla mitä sanoo..Laiton "viestiä"...

"Harmi "takaisku" kun koira toimii"...juu aipä tarvitse kuin ulkoilla..outoa, kun on tuunaamaan tottunut....Nyt on myös hyvä, kun ilmoittaa ovikellon -aijemmat ei.

Ei kuitenkaan pärise tyhjille piha äänille...kohta taas mennään vitonen. Se on sitten 20km tänään täynnä. Koira ei tiedä mitään noista kilometreistä. Taitaa olla terve...tällä kertaa.

• isoisoäiti

Mistä nyt tuli tämä päätös ?

Onnea kuitenkin.

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Mistä nyt tuli tämä päätös ?

Onnea kuitenkin.

Niiin mikä päätös, Brassiko? Oli koti ja yksi kotia vailla...avain sana terrieri..=D. Sama se mikä niistä

• canis.familiaris kirjoitti:

Niiin mikä päätös, Brassiko? Oli koti ja yksi kotia vailla...avain sana terrieri..=D. Sama se mikä niistä

Käykö tiibetinterrierikin? *tsi-tsing*

• canis.familiaris
        cesar.millan.jr kirjoitti:

Käykö tiibetinterrierikin? *tsi-tsing*

... no jos ei muuta olisi..=}.
        mustaterrieri on myös mukava.

• canis.familiaris

Juh...Käytin äsken mikkihiiriä ulkona vapaana Pyörin tuossa pihassa lyhyesti ja hain lehden...hyvin toimi tosi hyvin hei ollut "basenji" tyyppinen miokka ja vilaus tyyli....huh...siiinä se. "koeaika" taisi täyttyä, kun kaikki asiat summaa tähän asti. Koiran soputumnen oli se tärkein pointti.

Jahas...ja nyt ulos ja 10-15km alle näin aluksi. Lähtään mittailemaan maastoa ja mm.wanhaakaupunkia.

• canis.familiaris

Tehtiin hieman pitempi lenkki (aika paljon). Taas on pakko kehua. Mikkihiirtä kiinnosti kaikki, mutta seurasi nätisti. Joenrannalla sorsia jne...puhtaasta uteliaisuudesta..Uskomatonto, että jäi ihmettelemään jopa vinoa pylväslamppua??...Olisi ollut hyvä koira jollekkin, joka olisi tarvinnut valmiin ja hyväkäytöksisen koiran ja tätä kautta tutustua rotuun..No välillä näin. Jää hyvää aikaa seurata koiraa.

Epävarnuutta ei ole, joten se johtui lähtö tilanteesta. Itse koiran haku oli mielenkiintoinen. Koira ei edes antanut koskea, vaan paineli häntäkoipien välissä päristen jne..Aina kun oli kyykyssä. Kerran otti makupalan kädestä. Silti ratkaiseva tekjä oli koiran katse ja uteliaisuus, se ratkaisi.

em. käytös on aika yleistä (ei aina) kun koira on ollut pääasiassa naisen ohjauksessa..sama oli parsonien kanssa aijemmin...ei saanut edes silittää..Tuo on minusta myös se vahvuus (kuten nyt) kun koira tuon muurin ylittää ja sitä oikein ohjataan, niin aika hyvän ja itsevarmuutta uhkuvan kamun siitä saa..Se vielä jännitytti, että kun lenkin jälkeen kävin kaupassa, niin onko torttu vastassa vai kenkä osina....meni niin kuin strömssöössä, kuten kaikki tähän asti...ainoa asia mitä ihmetelen, että miksi tälläisestä kukaan on luopunut ylipäätään??...no on ilmeisesti laittanut koiran itsensä edelle..ei muuta voi sanoa..eikä tarvitse.

Koira toimii hyvin vapaana..siis erittäin hyvin...on tämän kanssa tehty ja paljon. Nyt on ollut hyvä kun on nämä pyhät, kaupunki on hiljainen joten aamusta on ollut mukava liikkua missä vain. Ihan siis koiran kannaltakin. Ohitukset kaikki ok. mitäs tässä..hymyssä suin. Ratkaisenvan tärkeät pohjat on tehty ja helposti.
      Nyt vain paukutellaan henkseleitä ja löysätään niitä mukavuuden nimissä...=}

• Tuohon, että on yleistä, jos koira on ollut vain naisen ohjauksessa. Asia on myös toisinpäin ja silloin se on ehkä vähän hankalampi.
      Minulla oli hoidossa pari kuukautta 6v kaukasianpaimenkoira tuossa vuosi takaperin. Huh hellettä sanon minä. Koira oli ollut aina pelkästään miehen ohjauksessa ja pääosin vain miesten kanssa tekemisissä. Teki mieli itkua vääntää, kun se meille hoitoon tuli. Koira oli tietenkin tottunut maskuliiniseen ohjaajaan, etenkin kun sen omistaja on varsin kookas mies ja tottakai myös maskuliiniseen ääneen ohjauksessa. Koira ei vain kertakaikkiaan meinannt ottaa onkeensa auktoriteettiani, joka varmasti johtui vain siitä, että olin varsin pieni ohjaaja koiran silmissä ja vaikka handlaankin miehekkään karjumisen jalon taidon, ei äänenkäyttönikään herättänyt koirassa oikein kunnioitusta, kun oli tottunut miehen ääneen.
      Voi voi, voita leipää, kyllä olin itse ensimmäisen viikon kovilla. Ei auttanut vain "perusolemus" vaan piti ottaa jo muitakin keinoja käyttöön esimerkiksi ruokailutilanteita ja uloslähtö tilanteita apuna käyttäen.

Koira kyllä oppi varsin nopeasti naisen ohjaukseen näitä apuvälineitä apuna käyttäen.
      Omien koirien kohdalla taas huomaan, että suhtautuvat huomattavasti enemmän epävarmasti ja jopa puolustuskannalla miehiin kuin naisiin, koska ovat pääsääntöisesti vain naisten ja lasten kanssa tekemisissä. Oletan, että koirat katsovat (tottakai) naista isokokoisemman ja möreä äänisemmän miehen uhkaavana. Auta armias, jos kysymyksessä on vieläpä esimerkiksi mies poliisi tai vastaava, kun näyttää entistä isommalta.

Tämä on mielenkiintoinen aihe ja huvittaisi jutella tästä vielä lisää. Ovatko muut huomanneet tälläistä käytöstä?
      Voisiko myös liittyä sellainen yhtälö kuin uroskoira (pieni) nainen = koira suojelee herkästi laumansa "naaraita" ja kokee, että "fyysisesti heikompaa" jäsentä pitää suojella. Ja narttukoira mies = narttu luottaa "alfauroksen" kykyyn suojella laumaansa ja hakeutuu siksi herkästi (mies)omistajansa suojiin?
      Itse olen pistänyt merkille tälläistä käytöstä useammankin koiran kohdalla.

• "Voisiko myös..." Itse en oikein usko tuohon.Kun viimekädessä koiramaailman auktoriteettikin lähtee päänsisästä,ei koosta.Tuo ihan omakohtaisesti todenneena ihan täysin(siis koiran kautta).
        Itse olen myöskin skeptinen siinä,osaako koira erottaa naisen naisena,miehen miehenä.Siis noin kun me sen ajattelemme.Ennemmin katsoisin,että se erottaa vaan käytöksen.
        Se,kumpi on vahvempi(mies /nainen) tulee myös ihmisen toiminnasta.Minulla on itselläni mm.ollut melkoisen vahvoja narttuja,ja se,ketä täällä viimekädessä kaapin määrää tai keneen ottaneet yhteyttä "epämääräisissä" tilanteissa,olen minä.Samoin,kun monissa muissakin tuntemissani koiraperheissä,joissa nainen on enemmän "Se koiraihminen".

Toisaalta,se,että jotkut koirat pelkää/suhtautuu erilailla miehiä kohtaan,voi olla ihan miesten fyysisyydestä johtuvaa.Miesten käytös(koirahan eroittaa pienetkin eleet ym.)on ehkä hieman erilaista,josta joidenkin koirien reaktiot tulee.Varsinkin kokemattomien tai epävarmojen.Eli ihan samoin,kuin pieniin lapsiin suhtautuminen(eli siis fyysisyys ilman kokomääritettä),jollei ole tottunut,erilaisia vaan ovat koiran silmin.Se sitten,mikä on pohjimmainen reaktio,riippuu paljon perusluonteestakin.

Jos nyt puhutaan,tuosta omistajan heijastamisesta,niin kyllä minä siihen uskon.Niin hyvässä kuin pahassa.
        Ihan perusesimerkkinä esim.minun kaikki koirat on/olleet kuin viiriäiset.Ihan kuin omistajansa :D. Onneksi käsissä sentään :D. Ei voi kovinkaan rauhallisesta puhua...
        Taas tuttavapiirissäni on tosi rauhallisia ihmisiä(sukupuolesta riippumatta),ja kas kummaa,niille "kertyy" vaan niitä rauhallisia koiria...
        Toisaalta,ehkä sitä tulee alitajuntaisestikkin jo valittua omansakaltaisia pentuja.Ainakin joidenkin,tiedä sitten häntä tai pikemmin häntää.

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

"Voisiko myös..." Itse en oikein usko tuohon.Kun viimekädessä koiramaailman auktoriteettikin lähtee päänsisästä,ei koosta.Tuo ihan omakohtaisesti todenneena ihan täysin(siis koiran kautta).
        Itse olen myöskin skeptinen siinä,osaako koira erottaa naisen naisena,miehen miehenä.Siis noin kun me sen ajattelemme.Ennemmin katsoisin,että se erottaa vaan käytöksen.
        Se,kumpi on vahvempi(mies /nainen) tulee myös ihmisen toiminnasta.Minulla on itselläni mm.ollut melkoisen vahvoja narttuja,ja se,ketä täällä viimekädessä kaapin määrää tai keneen ottaneet yhteyttä "epämääräisissä" tilanteissa,olen minä.Samoin,kun monissa muissakin tuntemissani koiraperheissä,joissa nainen on enemmän "Se koiraihminen".

Toisaalta,se,että jotkut koirat pelkää/suhtautuu erilailla miehiä kohtaan,voi olla ihan miesten fyysisyydestä johtuvaa.Miesten käytös(koirahan eroittaa pienetkin eleet ym.)on ehkä hieman erilaista,josta joidenkin koirien reaktiot tulee.Varsinkin kokemattomien tai epävarmojen.Eli ihan samoin,kuin pieniin lapsiin suhtautuminen(eli siis fyysisyys ilman kokomääritettä),jollei ole tottunut,erilaisia vaan ovat koiran silmin.Se sitten,mikä on pohjimmainen reaktio,riippuu paljon perusluonteestakin.

Jos nyt puhutaan,tuosta omistajan heijastamisesta,niin kyllä minä siihen uskon.Niin hyvässä kuin pahassa.
        Ihan perusesimerkkinä esim.minun kaikki koirat on/olleet kuin viiriäiset.Ihan kuin omistajansa :D. Onneksi käsissä sentään :D. Ei voi kovinkaan rauhallisesta puhua...
        Taas tuttavapiirissäni on tosi rauhallisia ihmisiä(sukupuolesta riippumatta),ja kas kummaa,niille "kertyy" vaan niitä rauhallisia koiria...
        Toisaalta,ehkä sitä tulee alitajuntaisestikkin jo valittua omansakaltaisia pentuja.Ainakin joidenkin,tiedä sitten häntä tai pikemmin häntää.

Nonnii..en huomannut että olit jo kirjoittanut..no..samoja mietteitä tuli pläjäytettyä.
        Täytyykö tähän nyt sanoa että komppi?...=O

T: putkiaivo.

• Ämmä_
        molossi kirjoitti:

"Voisiko myös..." Itse en oikein usko tuohon.Kun viimekädessä koiramaailman auktoriteettikin lähtee päänsisästä,ei koosta.Tuo ihan omakohtaisesti todenneena ihan täysin(siis koiran kautta).

Kyllä minä uskon, että koirat erottaa ihmisissäkin yhtälailla miehen ja naisen (uroksen ja naaraan), kuin omiensa joukossa ja erottavat sukupuolet hajun perusteella. Koko -juttuun en minäkään usko, että sen perusteella määräytyisi kuka on johtaja, ja ketä pitää puolustaa, vaan auktoriteetti tullenee korvien välistä, eli kuka on lujatahtoisin. Luulen myös, että koirat jotka on olleet enemmän naisten kanssa tekemisissä tai ylipäänsä epävarmat koirat pelkäävät miehiä siksi, että miehillä on erilainen elekieli. Usein miehet tulevat aika kovalla vauhdilla kohti ja suoraan iholle, kun naiset taas lähestyy rauhallisemmin... Mitä tuohon tulee, että valitsee alitajuisesti itsensä kaltaisia koiria, niin mulla on päinvastoin! Olen itse rauhallinen, ja aina on ollut tarkoitus valita rauhallinen koira, mutta jostain syystä ne onkin aina vilkkaita, joitten kanssa oon sitten helisemässä. :D

• Ämmä_ kirjoitti:

Kyllä minä uskon, että koirat erottaa ihmisissäkin yhtälailla miehen ja naisen (uroksen ja naaraan), kuin omiensa joukossa ja erottavat sukupuolet hajun perusteella. Koko -juttuun en minäkään usko, että sen perusteella määräytyisi kuka on johtaja, ja ketä pitää puolustaa, vaan auktoriteetti tullenee korvien välistä, eli kuka on lujatahtoisin. Luulen myös, että koirat jotka on olleet enemmän naisten kanssa tekemisissä tai ylipäänsä epävarmat koirat pelkäävät miehiä siksi, että miehillä on erilainen elekieli. Usein miehet tulevat aika kovalla vauhdilla kohti ja suoraan iholle, kun naiset taas lähestyy rauhallisemmin... Mitä tuohon tulee, että valitsee alitajuisesti itsensä kaltaisia koiria, niin mulla on päinvastoin! Olen itse rauhallinen, ja aina on ollut tarkoitus valita rauhallinen koira, mutta jostain syystä ne onkin aina vilkkaita, joitten kanssa oon sitten helisemässä. :D

Nyt olisi kyllä mielenkiintoista tietää,onko ylipäätään ihmisillä joku sukupuolihaju.En ole koskaan kuullut.Ominaishaju on eri juttu.
        Eri lajit on kumminkin eri juttu,eli siinä mielessä ei voi suoraan verrata.
        Koirillahan on mm.hajurauhaset,joista toisistaan tietoa saavat.
        En ole kuullut,että ihmisillä.Siis ainakaan siinä muodossa ja käyttötarkoituksella,kuin koirilla...

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

Nyt olisi kyllä mielenkiintoista tietää,onko ylipäätään ihmisillä joku sukupuolihaju.En ole koskaan kuullut.Ominaishaju on eri juttu.
        Eri lajit on kumminkin eri juttu,eli siinä mielessä ei voi suoraan verrata.
        Koirillahan on mm.hajurauhaset,joista toisistaan tietoa saavat.
        En ole kuullut,että ihmisillä.Siis ainakaan siinä muodossa ja käyttötarkoituksella,kuin koirilla...

"onko ylipäätään ihmisillä joku sukupuolihaju."

mm.Testo samalla tavalla kuin adrenaliinin tunnistaminen ihosta tai sen välityksestä. Varmasti on paljon muutakin samalla välityksellä välittyvää......Luulisi kuitenkin, että tärkeintä on tapa miten käsitellä ja hallita koiraa...(käsittelytaito varmaotteisuus)

"onko ylipäätään ihmisillä joku sukupuolihaju."

mm.Testo samalla tavalla kuin adrenaliinin tunnistaminen ihosta tai sen välityksestä. Varmasti on paljon muutakin samalla välityksellä välittyvää......Luulisi kuitenkin, että tärkeintä on tapa miten käsitellä ja hallita koiraa...(käsittelytaito varmaotteisuus)

Joo,mutta kummallakin on kumpaakin sukupuolihormoonia.Määrät tietty eri.
        Eli vaikka koira pystyisi erottamaan nais-ja miessukupuolihormoonin,niin en kyllä oikein usko,että se on niin viisas,että kykenee arviomaan missä määrin on naisilla ja missä miehillä.Eli missä kulkee naisen ja miehen raja.Kuin myös,että nainen on samakuin koiramaailman narttu ja mies sitten uros.
        Kun nuot menee jo mielestäni ihmisen ajattelumaailman ja päättelykyvyn puolelle.

Täytisi tehdä kokeilu.Otetaan isokokoinen,ja öh,ronskinnäköinen nainen ja sitten pikkuinen tirpakka mies.Testataan ne miehiä karsastavalla koiralla :D
        Eiköhän näkyisi,reagoiko nimenomaan ja tunnistaako sukupuolen :D

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

Joo,mutta kummallakin on kumpaakin sukupuolihormoonia.Määrät tietty eri.
        Eli vaikka koira pystyisi erottamaan nais-ja miessukupuolihormoonin,niin en kyllä oikein usko,että se on niin viisas,että kykenee arviomaan missä määrin on naisilla ja missä miehillä.Eli missä kulkee naisen ja miehen raja.Kuin myös,että nainen on samakuin koiramaailman narttu ja mies sitten uros.
        Kun nuot menee jo mielestäni ihmisen ajattelumaailman ja päättelykyvyn puolelle.

Täytisi tehdä kokeilu.Otetaan isokokoinen,ja öh,ronskinnäköinen nainen ja sitten pikkuinen tirpakka mies.Testataan ne miehiä karsastavalla koiralla :D
        Eiköhän näkyisi,reagoiko nimenomaan ja tunnistaako sukupuolen :D

Tason määrä näkyy kyllä käytöksessä...ja määrittää käytöstä puoleen tai toiseen, se taas näkyy otteista ja muusta...Mennään ehkä luolamiesosastollle tässä.

Toinen tapa ja asia, on opittu tapa tai malli, joka tulee kokemuksesta ja onnistumisista jne.."kokeneen otteet" jne..Ihan niin kuin autolla ajo...kokemus vie siinäkin...tietää mitä tekee tai ei....kumpikin vaihtoehto näkyy.

• eukkonenarmas
        canis.familiaris kirjoitti:

Tason määrä näkyy kyllä käytöksessä...ja määrittää käytöstä puoleen tai toiseen, se taas näkyy otteista ja muusta...Mennään ehkä luolamiesosastollle tässä.

Toinen tapa ja asia, on opittu tapa tai malli, joka tulee kokemuksesta ja onnistumisista jne.."kokeneen otteet" jne..Ihan niin kuin autolla ajo...kokemus vie siinäkin...tietää mitä tekee tai ei....kumpikin vaihtoehto näkyy.

Uskoisin että koira erottaa onko nainen tai mies mutta tottelee henkistä kanttia. Ja koiramaailmassa nartut hallitsee. ;)

Itse komensin naisena koiraani joka on itsepäinen/utelias häiriötekijöihin kun sille päälle sattuu ja vahvistin käskyäni koska ei ottanutkaan heti onkeensa. No samalla emäntä vieressäni oli sanonut juuri malinoisistaan ettei se tottele kuin miestään häntä ei. Niin eikös omani tule viiveellä kun jo belggarikin olikin sivullani tottelevaisesti. :)
        Koira katsoo onko toinen tosissaan vai ei ja belggarin omistajalla voimaton pieni ääni jossa ei henkistä vahvuutta, enkä kuitenkaan huutanut vaan sanoin tiukasti niinkuin tarkoittaisin kanssa
        ja belggarit tosin taitaa olla rotuina suht helppoja ja tottelee näköjään vierastakin. Saksanpaimenkoira tuskin olisi samoin tehnyt. Lienee roduistakin kiinni jos vieras komentaa.

• canis.familiaris
        eukkonenarmas kirjoitti:

Uskoisin että koira erottaa onko nainen tai mies mutta tottelee henkistä kanttia. Ja koiramaailmassa nartut hallitsee. ;)

Itse komensin naisena koiraani joka on itsepäinen/utelias häiriötekijöihin kun sille päälle sattuu ja vahvistin käskyäni koska ei ottanutkaan heti onkeensa. No samalla emäntä vieressäni oli sanonut juuri malinoisistaan ettei se tottele kuin miestään häntä ei. Niin eikös omani tule viiveellä kun jo belggarikin olikin sivullani tottelevaisesti. :)
        Koira katsoo onko toinen tosissaan vai ei ja belggarin omistajalla voimaton pieni ääni jossa ei henkistä vahvuutta, enkä kuitenkaan huutanut vaan sanoin tiukasti niinkuin tarkoittaisin kanssa
        ja belggarit tosin taitaa olla rotuina suht helppoja ja tottelee näköjään vierastakin. Saksanpaimenkoira tuskin olisi samoin tehnyt. Lienee roduistakin kiinni jos vieras komentaa.

Niin juu. Uskoisin, että nykyaikana (ja tietämyksellä) kyse on lähinnä, tavasta tehdä yhteistyötä tai löytää siihen ohjaaja koirakohtainen tapa, missä vallitsee molemmin puolinen ymmärrys..

"äijämeiningillä" se on usein yksipuolista tai suuntaista..."Tee tai itke ja tee"...En silti tarkoita, että koiraa pitää ohjata makupalkkion kautta, vaan löytää ja käyttää molemmille soveltuvaa tyyliä...Ehkä se motivaatio on avansana..ilman sitä juttu luistaa kuin heinänteko helmikuussa.

"Näkyy..." No niin,juuri sitä.Että koira kokee sen siitä,mitä näkee/kokee.Ne pelkotilat,epävarmuus ym.Eli ei se pysty erottamaan hajusta ja vielä luomaan mielikuvaa siitä,mikä on narttu ja mikä uros,ihmisissä.
        Eli tuosta "testistä",niin aika varmasti koira reagoisi enemmänkin ronskisti käyttäytyvään ronskinnäköiseen naiseen,kuin pieneen tirpakkaan mieheen.

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

"Näkyy..." No niin,juuri sitä.Että koira kokee sen siitä,mitä näkee/kokee.Ne pelkotilat,epävarmuus ym.Eli ei se pysty erottamaan hajusta ja vielä luomaan mielikuvaa siitä,mikä on narttu ja mikä uros,ihmisissä.
        Eli tuosta "testistä",niin aika varmasti koira reagoisi enemmänkin ronskisti käyttäytyvään ronskinnäköiseen naiseen,kuin pieneen tirpakkaan mieheen.

juu, tätä juuri -Luolamiesosastoa..

Pitänee tehdä uusi topiikki, kun ei pysty seuraamaan keskustelua kunnolla...venähti taas liikaa..

• eukkonenarmas kirjoitti:

Se henkinen kantti on juuri se pointti,viimekädessä.
        Mutta koiramaailmassa ei sukupuoli myöskään ratkaise,vaan se henkinen kantti.Ihan samoin,kun ei kokokaan.
        Se,että nartut hallitsee,taitaa olla vähän myytti ,lähtöisin siitä,että pääasiassa urokset on aika nöyrää poikaa narttujen kanssa.Ylipäätään.Varsinkin,jos kaikki inkkarit kanootissa on.
        Mutta kyllä porukoissa uroskin voi olla ns.koirien johtaja.
        Useinmiten auktoriteettisin asema on vanhimmalla,mutta ei suinkaan aina.Joskus nuorempi voi kävellä ylikin.Ihan siististikkin.

"Lienee roduistakin..." Juu.Onhan niitä,jotka katsoo vaan silmät pyöreinä,vaikka kuinka joku muu kuin oma ihminen niille jotain yrittää komentaa :D

• molossi kirjoitti:

Ja taas viestini hyppii mihin sattuu kuin aropuput,hohhhoijaa...

• eukkonenarmas
        molossi kirjoitti:

Itse olen siro okei sirohko nainen mutta silti tosiaan tuo malinois totteli minua eikä ongelmia ole ollut muutenkaan auktoriteettina. Mutta kiinnitän huomiota perusjuttuihin. Eli se mitä sanon vien aina loppuun asti(sanoisin että tämä suurin syy jos oma ei tottele) ja kiinnitän huomiota äänen käyttöön eli mataloitan ja tiukennan tarvittaessa ja innostan korkeammalla äänellä. Kehonkieleni on varma ja rauhallinen eli määrätietoinen. Vaadittaessa otan katsekontaktin ja käytän matalaa ääntä tai kosketan sivumennen että lopeta.
        Mutta pyrin hyvään johtajuuteen(koirat seuraa laumakäyttäytymistä se miten vie laumaansa ja kohtaa muita) ja yhteistoimintaan. Kannustan ja motivoin. :)

Mutta koskaan en selätä ja haasta koiraa enkä huuda. Vaan osoitan johtajuuden hienovaraisemmin.

Asia meni hieman sivuun mutta koirat ei tarvitse luolamiesmeininkiä varsinkaan jos haluaa hyvän luottamuksen ja koiralle ilon työskennellä. :)

• canis.familiaris

Hyviä aiheita on monia. On vain ihan toivotona niitä virittää, koska nykyisin luetun ja ymmärryksen väliin mahtuu niin paljon tulkintaa....Ei siis riitä aika eikä, kirjaimet.

Joo tuo on ihan oikea havainto "miehen" koira vs. "naisen" koira. Se ei ole myöskään tarkoitettu "vitsiksi" tai muuten huumoriksi, vaan näin se vain menee..mies ja nainen eroaa ohjauksessa aika paljon. (kuten uros ja naaras koirakin)

Koira heijastaa ohjaajaansa, luonnollisesti siinä missä muutakin. Olen myös nähnyt ja ohjannut sellaisen naisen koiraa, joka on todella vaativa ja "määrätietoinen"...etten sanoisi....tai -en sano.

Ne on ollut kaikista haastavampia jälki tuunattavia jostain syystä.

"Voisiko myös "...ei todellakaan johdu, vaan ohjauksen tasosta ja oikeasta kohdistuksesta yksilöön nähden....Jo nuo "lamaomega" lätinät saa minut "mököttämään"...heh...suomen kielessä kyllä sanoja riittää ja lukijatkin sen varran viisaita, että nuo kivikauden termit voisi jo unohtaa, niiden väärän mielikuvan vuoksi...no. Saaliit ja saalistajat ei voi muodostaa laumaa, vaan elin- ja työympäristön....Liian väljien termien kanssa keskustelu on tyhjää.

• Joo, olen miettinyt tuota, että voisiko tuollainen yhtölä olla mahdollinen. Ihan vain siltä pohjalta, että tälläistä käytöstä on. Tämä oli siis ihan vain pohdintaa vailla mitään teoriaa. Asetelma on sitten paljon mielenkiintoisempi, jos tälläinen yhtälö olisi enemmin poikkeus kuin sääntö.

Nuo alfat ja omegat ja muut latinalaiset ovat mielestäni hyviä sanoja. Eriasia on sitten miten hyvin ne ymmärretään tai halutaan ymmärtää. Minä en itse ole mikään "HEI! teillä on ehdottomasti johtajuusongelma, ole ALFA sille koirallesi"-tyyppiä. Pidän niistä sanoista, koska "johtaja" on jotenkin niin typerä sana kuvaamaan koiran ja ihmisen välistä hallintasuhdetta. "Johtaja" on työpaikalla se persreikä, jolle tilitetään kaikki ja jonka huomiota ei osakseen kovin usein halua. "Auktoriteetti" taas merkkaa minulle enemmän sanana "positiivista johtajaa" tai jotain sellaista. No olen muutenkin ihan outo sanojen käyttäjä :D

Koiran ja ihmisen suhde on hyvin mielenkiintoinen. Sehän ei perustu todellakaan saman lajin muodostamaan yhtenäiseen laumaan, joka saalistaa ja muutenkin toimii tiettyjen lajityyppillisten tapojen mukaan. Sama asetelma on loppupeleissä säilynyt aina aikojen alusta tähän päivää, että kaksi eri lajia yhdistää omat tapansa yhdeksi toimivaksi ja kumpikin hyötyy yhtälöstä nimenomaan omansa lajityyppillisen hyödyn, eli ikäänkuin symbioosi.
      Se kuva on kyllä monella hämärtynyt...

Jos tästä asetelmasta lähdetään. Ihmismaailmassa nainen on yleensä johtajana voimakas ja ehdoton, mutta tunteellinen ja toimii monesti intuition mukaan. Mies taas on "mörkö", joka laskee faktoja ja on enemmän "hyväksyvän ehdoton", miten itse sitä kuvailisin.
      Omia havaintoja uros ja narttu koirien väliltä. Narttu on ehdoton, äkkipikainen ja "kimakka" johtaja. Uros taas narttua sallivampi, maskuliinen ja "reilu". Sehän pätee aika monessakin lajissa, ei tietenkään kaikissa... Kollikissatkin on "mammanpoikia ja murrikoita" ja naaraat elävämpiä ja temperamenttisempia.

Jos koira heijasta(isi) omistajaansa. Nainen tuottaisi "ehdottomia ja kireämpiä" koiria, kun taas mies tuottaisi "toimivia ja reiluja" koiria.
      Siis jos ajatellaan niin, ettei omistaja ole mikään tunari tohveli.

• canis.familiaris

Tämä ihan yleisenä lätinänä ja omana mielipiteenä ilman kohdistusta.

Auktoriteetti on se avainsana. Pidän sanasta erittäin paljon, koska se on valehtelematon. Sitä auktoriteettiä, joko on tai ei, sitä ei voi näytellä, se tulee vain ja ainoastaan kokemuksesta (siis tekemällä saadusta)

Auktoriteetti, ei katso onko se naisella tai miehellä kummallakin se on sama, ja toimii samoin. Sen saavuttamiseen on taas eri reittejä ja tapoja, mutta maali on kaikilla sama.

Auktoriteetti on luontainen johtaja, tai siitä sellainen tulee, koska kaikki johtaminen ja päätökset kumpuaa kokemuspohjaisesti (tietää mitä tekee/syy ja seuraus)...

Näin minä asiaa ajattelen, koska olen nähnyt hyviä autoriteettejä kummassakin sukupuolessa. Sinänsä tasa-arvoinen juttu.

Tähän ei kannata sotkea ajatusta otetusta johtajuudesta -se on hanurista- sillä se eroaa aika tavalla saavutetusta auktoriteetista, jossa on se kokemuksen mukana tuoma luottamus. Toinen taas on ei vapaaehtoista.

"Jos koira heijasta(isi) omistajaansa."...ei jos, vaan kyllä. Sen näkee. Jos asiat on kunnossa, niin koira jättää päätäntävallan omistajansa vastuulle...jos ei, niin sekin näkyy. (jopa jollain yksittäisellä osa-alueella)

Koirat on myös kireitä, jos mallikin on sellainen, rauhallisia jne..Ei ole rakettitiedettä.

Minä karsastan myös "eri tekniikoita", koska kuulostavat aika kylmältä, enkä ymmärrä niiden päälle. Minä käsittelen koiraa, sen tilanteen mukaan mikä vallitsee, se määrä. (vaistopohjaisesti)

Käy kaikilta ja onnistuu helposti, koska takana on kokemus eritilanteista (tekeminen) ja aika vahva koirankäsittely ja hallinta (tekeminen/kokemus) En siis voisi miettiä etukäteen, että "jaa käytän nyt tätä tekniikkaa"....Mutta olenkin tälläinen Retro Karpo.

• _sulatusuuni_

Tämä ihan yleisenä lätinänä ja omana mielipiteenä ilman kohdistusta.

Auktoriteetti on se avainsana. Pidän sanasta erittäin paljon, koska se on valehtelematon. Sitä auktoriteettiä, joko on tai ei, sitä ei voi näytellä, se tulee vain ja ainoastaan kokemuksesta (siis tekemällä saadusta)

Auktoriteetti, ei katso onko se naisella tai miehellä kummallakin se on sama, ja toimii samoin. Sen saavuttamiseen on taas eri reittejä ja tapoja, mutta maali on kaikilla sama.

Auktoriteetti on luontainen johtaja, tai siitä sellainen tulee, koska kaikki johtaminen ja päätökset kumpuaa kokemuspohjaisesti (tietää mitä tekee/syy ja seuraus)...

Näin minä asiaa ajattelen, koska olen nähnyt hyviä autoriteettejä kummassakin sukupuolessa. Sinänsä tasa-arvoinen juttu.

Tähän ei kannata sotkea ajatusta otetusta johtajuudesta -se on hanurista- sillä se eroaa aika tavalla saavutetusta auktoriteetista, jossa on se kokemuksen mukana tuoma luottamus. Toinen taas on ei vapaaehtoista.

"Jos koira heijasta(isi) omistajaansa."...ei jos, vaan kyllä. Sen näkee. Jos asiat on kunnossa, niin koira jättää päätäntävallan omistajansa vastuulle...jos ei, niin sekin näkyy. (jopa jollain yksittäisellä osa-alueella)

Koirat on myös kireitä, jos mallikin on sellainen, rauhallisia jne..Ei ole rakettitiedettä.

Minä karsastan myös "eri tekniikoita", koska kuulostavat aika kylmältä, enkä ymmärrä niiden päälle. Minä käsittelen koiraa, sen tilanteen mukaan mikä vallitsee, se määrä. (vaistopohjaisesti)

Käy kaikilta ja onnistuu helposti, koska takana on kokemus eritilanteista (tekeminen) ja aika vahva koirankäsittely ja hallinta (tekeminen/kokemus) En siis voisi miettiä etukäteen, että "jaa käytän nyt tätä tekniikkaa"....Mutta olenkin tälläinen Retro Karpo.

Osaavalla on omat "tekniikat" ja sillä siisti, vuosikymmenien pelehtiminen koirien kanssa jalostaa koiria ja etenkin kouluttajaa. Koirasilmä kehittyy, vai kehittyykö?

Rauhallisilla koirilla on usein samanlainen omistajakin.

Hyvä ja tietävä kirjoitus CF, suosittelen lukemaan muitakin. Ajattelen samalla lailla.

Auktoriteetti joko tosiaan on, vaikea sitä on loihtia "tekniikoilla", se on sisäsyntyistä se osaaminen.

Katselin Millanin ja erään jonkun ongelmakoirien käsittelijän koiran nitistystä. Millan taisteli hiessä koiran kanssa (joku japsirotu), itsepäinen ja ärhäkkä. Lopulta koira kellahti kyljelleen ja joutui antautumaan, loppuun en katsonut että sitä en tiedä mitä tapahtui...
        mutta jotenkin tuli mieleen miksi sitä koiraa piti alentaa huom! ei alistaa, koiran mielestä (itsestään) oli mukava olla vaikea, miksipä siis sitä ei viety heti lopetukselle ja se saisi pitää suuret luulonsa kuoppaan saakka.

En pitänyt sen koiran käsittelystä alkuunkaan. Kelle tällaisen antaa? Luottamusta se koira tuskin sai ihmisen suunnalta.

• canis.familiaris
        _sulatusuuni_ kirjoitti:

Osaavalla on omat "tekniikat" ja sillä siisti, vuosikymmenien pelehtiminen koirien kanssa jalostaa koiria ja etenkin kouluttajaa. Koirasilmä kehittyy, vai kehittyykö?

Hyvä ja tietävä kirjoitus CF, suosittelen lukemaan muitakin. Ajattelen samalla lailla.

Auktoriteetti joko tosiaan on, vaikea sitä on loihtia "tekniikoilla", se on sisäsyntyistä se osaaminen.

Katselin Millanin ja erään jonkun ongelmakoirien käsittelijän koiran nitistystä. Millan taisteli hiessä koiran kanssa (joku japsirotu), itsepäinen ja ärhäkkä. Lopulta koira kellahti kyljelleen ja joutui antautumaan, loppuun en katsonut että sitä en tiedä mitä tapahtui...
        mutta jotenkin tuli mieleen miksi sitä koiraa piti alentaa huom! ei alistaa, koiran mielestä (itsestään) oli mukava olla vaikea, miksipä siis sitä ei viety heti lopetukselle ja se saisi pitää suuret luulonsa kuoppaan saakka.

En pitänyt sen koiran käsittelystä alkuunkaan. Kelle tällaisen antaa? Luottamusta se koira tuskin sai ihmisen suunnalta.

Kyllä tässä vuosien saatossa on ymmärretty, että ei kaikkia pidä, eikä tarvitse pelastaa..Ei riitä hyvä tahto. Kyse on myös tarkoituksenmukaisuudesta ja vastuusta. Vastuusta itse koiralle ja ympäristölleen. Siinä tosiaan on monta asiaa punnittava ja osattava tehdä järkipäätöksiä, ohi tunteen...Koiran etu ei aina ole pitkitetty piina.

"Osaavalla on omat"...olen nähnyt ihmisiä, joilla on yli 40v.kokemus ja jotka ovat todellisia urpoja. Olen myös nähnyt ihmisiä, joilla ei ole kuin kuukausien kokemus, ja ollut kannustavaa katsottavaa...Joiltain on itse voinnut jopa oppia. Ei oppi ikään tai kokemukseen katso. Opin määrään määrittää taa asenne.
        Joillain se menee nestepinnassa, kun jotain oppii. Tässä vaiheessa se oppi yleensä tyssää ja ihmisestä tulee itsensä vanki, ja se perusajatus katoaa.

Minusta kyse on asenteesta ja tietystä nöyryydestä itse asian edessä. Ennen kaikkea kyse on avoimuudesta ja suhtautumisesta.

Tekniikat rajoittaa ja ne on lähinnä niille, jotka ei muuten pärjäisi -eikö? Ajattele tarkemmin asiaa...Joku tietenkin kehittyy ja kehittää jotain tiettyä, mutta eikö se ole aika taantumuksellista, jos tarkemmin ajatellaan? Asioilla on yleensä tapana kehittyä...jos ei niin missä vika? Ei ainakaan koirassa. Tyylit vaihtuu ja koira vain on.

Koiran lukutaito kehittyy kokemuksesta ja kokemus tekemisestä...Tähän lisätään se asenne, eli aito halu tehdä ja ratkaista.

Sen voin itsestäni sanoa, että minun pyrkimys on koira ja sen auttaminen sekä ymmärtäminen..Sen ihmisen auttaminen, joka pyrkii tuota koiraa auttamaan jne.kaikki muu huomio on pois tästä itse asiasta...-Pääasiasta.

• ____________________
        _sulatusuuni_ kirjoitti:

Ne ihmiset joilla koira oli, pitivät sen itse. Se piti alistaa siksi, että oli vaarallinen ja puri ihmisiä. Koirasta tuli tyytyväinen ja paikkansa laumassaan tietävä koira, joka sai pitää henkensä. Onko se sitten väärin?

• canis.familiaris

Tänään tulee aika paljon kilometrejä, tai on jo tullut. Ei tunnu mikkihiiren jaloissa.
      Ostan sen kajakin, ja opetan mikkihiiren vesille. Viimekesänä Oltiin Itä-Suomen kansallispuistossa veneellä ja akkakebnekainen nautti "kapteenin" hommista.

Tehdään sama homma kajakilla...Hienot maisemat mm.Petkeljärvellä ja kolilla.
      Täytyy "reenata" ensin mökillä..
      Saa nähdä, mitä tämä sanoo vedestä ja kajakista. Ei kai mitään, jos köytän sen vain kiinni..=O..Täytyy ostaa liivit koiralle ja itselle...taas asiaa sinne kauppaan.

• Minulla on ollut kirppukoiset liivit,mutta olen antanut ne pois.Voin tsekata,jos ko.ihmisellä ne vielä on,niin saat,jos koko käy.Mutta varmaa en osaa sanoa,kun ei ole niillä enää koissua,mikä on liivin tilanne.

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

Minulla on ollut kirppukoiset liivit,mutta olen antanut ne pois.Voin tsekata,jos ko.ihmisellä ne vielä on,niin saat,jos koko käy.Mutta varmaa en osaa sanoa,kun ei ole niillä enää koissua,mikä on liivin tilanne.

juu tuo brassi on ihmeen muotoinen. Ei oikein Y-valjas sovellu, kun on jyrkkä rintakehä, niin jää väljäksi etuosa...(vaikka löystää takaa)

En tiedä sitten minkälaiset on "kellukevaljaat" vai mitä ne on.

• Onko Patvinsuo tuttu? Minun piti sinne toissa kesänä mennä, mutta tuli mutkia matkaan... Koli ja Petkeljärvi tuttuja...

• canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

Onko Patvinsuo tuttu? Minun piti sinne toissa kesänä mennä, mutta tuli mutkia matkaan... Koli ja Petkeljärvi tuttuja...

Ei muuten ole minulle tuttu. Mökki on kyllä ihan vieressä Petkeljärven kansallispuistoa.
        Eipä ole tullut edes tutustuttua Patvinsuohon. Sitten on vielä Koivistonsuo kp. kuuklen mukaan. Mitä siellä on?

Ei muuten ole minulle tuttu. Mökki on kyllä ihan vieressä Petkeljärven kansallispuistoa.
        Eipä ole tullut edes tutustuttua Patvinsuohon. Sitten on vielä Koivistonsuo kp. kuuklen mukaan. Mitä siellä on?

Eikös se ole Koivusuo ja Koivusuon luonnonpuisto? Ei ole tuttua seutua... mutta suota ja Koitajoen vartta, luulen ma. :)

Penskana viimeksi olen Koitajoella liikkunut. On ymmärtääkseni ihan hyvä joki meloa.

• canis.familiaris

Onko Patvinsuo tuttu? Minun piti sinne toissa kesänä mennä, mutta tuli mutkia matkaan... Koli ja Petkeljärvi tuttuja...

Juu kattelin kuuklesta. Täytyy pyörähtää patvinsuolla 80km...ei paharasti lomalla

• putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

Eikös se ole Koivusuo ja Koivusuon luonnonpuisto? Ei ole tuttua seutua... mutta suota ja Koitajoen vartta, luulen ma. :)

Penskana viimeksi olen Koitajoella liikkunut. On ymmärtääkseni ihan hyvä joki meloa.

Siis sunnuntai-melojille. Vain pieniä koskia ja pehmeää hiekkaa.

• canis.familiaris

Kiitti vinkistä. tuokaan ei tullut mieleen. Saas nähdä lipuaako kajakki venäjälle asti. Sitten minusta tulee venäjän kulkukoirien...Vladimir Lenin.

"Koitajoella "..miten pitkä?...olispa jo loma...={}

Juu kattelin kuuklesta. Täytyy pyörähtää patvinsuolla 80km...ei paharasti lomalla

Mulle voipi riittää 25... (jos näet kesällä naispuolisen Hannu Karpon susihattu päässä ja seehverin kanssa, niin se olen mie! :=0)

• canis.familiaris

Siis sunnuntai-melojille. Vain pieniä koskia ja pehmeää hiekkaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koitajoki oumama tänne siis.."koti nurkilla"...Möhköstä alas...mistä tunnet paikat noin hyvin?

Kiitti vinkistä. tuokaan ei tullut mieleen. Saas nähdä lipuaako kajakki venäjälle asti. Sitten minusta tulee venäjän kulkukoirien...Vladimir Lenin.

"Koitajoella "..miten pitkä?...olispa jo loma...={}

Taisipa yhtenä juhannusyönä pari miestä lipua Koitajokea pitkin Venäjälle... muistelisin lukeneeni paikallislehdestä... :=0

Koitajoki on 200km pitkä, sanoi Wikipedia.

• canis.familiaris

Mulle voipi riittää 25... (jos näet kesällä naispuolisen Hannu Karpon susihattu päässä ja seehverin kanssa, niin se olen mie! :=0)

Ei siinä susi hatussa ole mitää vikaa, pitäisi vain parkita ensin, niin ei pörrää kärpäset ja asettus päähän paremmin....oon mie aika tsuhna.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koitajoki oumama tänne siis.."koti nurkilla"...Möhköstä alas...mistä tunnet paikat noin hyvin?

Äiti on ilomantsilaisia. Penskana tuli sukuloitua siellä ja nykyään vanhemmatkin asuu siellä.

• canis.familiaris

Äiti on ilomantsilaisia. Penskana tuli sukuloitua siellä ja nykyään vanhemmatkin asuu siellä.

Voi kääk, kohta tulee ilmi, että ollaan samasta suvusta ={}..
        Sama historia.

Voi kääk, kohta tulee ilmi, että ollaan samasta suvusta ={}..
        Sama historia.

Heh. Meillä on ehkä sukukokous heinäkuussa, jos teilläkin, niin sitten ollaan. :D

• häpähähä

Oma koirani kävelee loistavasti hihnassa, mutta ei ota kuin kerran lenkillä ollessamme kontaktin minuun. Mistä johtuu?

• canis.familiaris

Huh. Nyt on ukko ja taitaa tuo koirakin olla aika puhki. Tuli aamulla käveltyä aikas reippaasti, kun ilma oli hieno ja ympäristö rauhallinen..Vähän päivällä ja illalla..Taisi tulla liikaa itselle, koira ei kilometreistä tiedä, vaikka tuossa lepää..

Koira on alkanut "wuffuttelemaan" huomioimaan ympäristöä, se on hyvä juttu ja siinä pidetään. Hyvä merkki on myös se, että koira on selkeästi iloinen, kun kotiin saavutaan...Tarkastaa luut ja vermeet ja sitten pini leikki hetki...Hyvä juttu, ei mökötä..Tässä meni kaikki kohdalleen. Oli jo aikakin. Tuli taas tuttu koovee meininki Kysyntä ja tarjonta kohtasi -molemmin puolin...Ei sillä, että ennen huonosti olisi ollut..Hymy naamalla joka tapauksessa.

• Ettäpä näin...

"HS: Susia luontoon päästänyttä etsitään Venäjällä

Venäläisviranomaiset etsivät tutkijaa, joka on vapauttanut itärajan takana luontoon eläintarhassa kasvatettuja susia. Asiasta kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Karjalan maatalousministeriön metsästysosaston päällikön mukaan tutkija Vladimir Bogolovia odottaa sakkorangaistus.

- Kun löydämme hänet, hän saa sakot. Susien siirtäminen on laitonta, eikä hän sopinut meidän kanssamme asiasta, Jegor Ruppijev sanoo lehdelle.

Karjalan tasavallan alueella elää noin 340 sutta. Ruppijevin mukaan sopiva kanta olisi noin 150 sutta. Kaadetusta sudesta maksetaan noin sadan euron tapporaha.

Bogolovin vaimon Natalija Bogolovin mukaan susien siirto on osa tutkimusta, jolla testataan susien sopeutumista luontoon.

Bogolov jätti kuusi eläintarhassa syntynyttä sudenpentua 30 kilometrin päähän Suomen rajasta viime kesänä. Paikasta on Lieksan keskustaan noin 60 kilometriä.

Tapauksesta kertoi eilen ensimmäisenä Maaseudun Tulevaisuus."

http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kotimaa/204765-hs-susia-luontoon-paastanytta-etsitaan-venajalla

• canis.familiaris

Nahkakintaita ja muita matkamuisto jutskia taas tiedossa...epäilemättä.

Ei taas Vladimir ymmärtänyt mitä hallaa itse susille teki -tutkimus tai ei.
      Kuka kaipaa susia, jotka ovat ihmisiin tai niiden läheisyyteen tottunut?

• Jee. Tulee mieleen se yksi muumisarjakuva, jossa Hemuli laittaa Hattivatin purkkiin ja kun Muumipeikko sanoo, ettei Hattivatteja saa vangita, sanoo Hemuli, että "Minä olen tiedemies ja saan tehdä mitä haluan". :0

• canis.familiaris

Jee. Tulee mieleen se yksi muumisarjakuva, jossa Hemuli laittaa Hattivatin purkkiin ja kun Muumipeikko sanoo, ettei Hattivatteja saa vangita, sanoo Hemuli, että "Minä olen tiedemies ja saan tehdä mitä haluan". :0

Minä taas jatkan koiramaailman Hannu Karpona ja tuon tarinoita havumetsien maasta. H.Karpo on paras. Toivottavasti kesällä tulee taas retro karpoja. Porukat oli ihna kypsiä, kun niitä viime kesänä kattelin kesäiltaisin teeeveestä ja loput netistä...pitivät jotenkin outona?

Minä taas jatkan koiramaailman Hannu Karpona ja tuon tarinoita havumetsien maasta. H.Karpo on paras. Toivottavasti kesällä tulee taas retro karpoja. Porukat oli ihna kypsiä, kun niitä viime kesänä kattelin kesäiltaisin teeeveestä ja loput netistä...pitivät jotenkin outona?

Noo... jos sulla oli kesähelteellä H.Karpon karvahattu päässä, niin sitten ymmärrän, jos pitivät outona... :D Muutenhan Karpo on oman aikakautensa legenda. :P

• canis.familiaris

Noo... jos sulla oli kesähelteellä H.Karpon karvahattu päässä, niin sitten ymmärrän, jos pitivät outona... :D Muutenhan Karpo on oman aikakautensa legenda. :P

hahaha...niin muutes siitä se taisi johtua...susilakista

• canis.familiaris

10km aamulla kävellen. Hyvin jaksaa mikkihiri. Kasvattaja sanoi, että maha kestää mitä vain, joten piti sitäkin hieman punnita. Hirvenlihaa, ja maustettuja jauhelihapihvejä, makkaraa, ydin luita....jne. On syötetty kuin lahjapossua, ja maha toimii kuten kasvattaja totesi. Koira käyttää nököjään hyvin sapuskan, kikkareista päätellen. Nyt otin puolikkaan jäniksen sulamaan ja pilkon sen sopiviin osiin, niin saa raakana järsiä luineen...hyvä juttu, tuo mahankunto.

Katseltiin luonto dokkaria. Kyse oli simpansseista ja kiinnitin koiran kuuloon huomion, aika hyvä, joten saattanee reagoida ääniin jossain vaiheessa.
      (yöllä onneksi ei ole)

Tänään on kiinnittänyt huomion auton ovien paukkeeseen ulkona. Ei ole väliovea eikä rappukäytävää. Ajattelin että opetellaan ääneen reagointi ihan koiran kannalta pois. (ei hauku, mutta käy välistä ovella)

Heh. Nykyisin tämä koulutuskin on siirtynyt nettiin ja tullut helpoksi. Käytän koiran hyvää ja herkkää kuuloa hyväksi. Jos koira reagoi, vihellän pyypilliä. Jo aamusta (herätty aikaisin) matka on lyhentynut työhuoneeni kynnykselle..keskeytyy, mutta en palkitse..iltapaivällä tuskin nouseen...Helppoa kuin talonrakennus...eiku..

• Tötsö

Mustathan sitten vielä sen animalstalkin....

• canis.familiaris

Niin minkä?

• Tötsö
      • canis.familiaris

Ainiin tämä..tuota...ö...lähtisikö lenkille...kiva ilma!..lailailai

• kävelyvideo

• canis.familiaris

Sitä vain jäin ihmettelemään, että eikö tätä voi sitten käyttää ennakoivasti. Todistaakkin voi epäuskoisille, että tulisi ja "talkkaisi" koiralle, että miten käyttäydytään ja miten ei....kilpailuissakin talkkarista olisi apua (ainakin minusta)
      Ohjeistaisi koiraa, että näin, noin ja max.pisteet.

Jos saa "kaukoyhteyden" keskusteluun, niin miksi sitä koiraa ei komenneta kotiin jne...Voi kun saisi vastauksen. Ihminen ei usko ennen kuin näkee.

Tämäkin eläintalkkari on sama kuin uskonto ellei toisin todista...Luottamista tuntemattomaan. Sitä se on.

Jos minä alan kuulemaan tuon brassin puhetta päässäni, niin...mahtaako vaimo uskoa...entäs ne valkotakkiset?...kuka hoitaa koiran..No taidan kuitenkin yrittää ,koska se kyky on kaikilla...Pitää olla avoimin mielin kuten jo sanoin...huhu...mikkihiiri hihii, vastaa jo..

• Tötsö

Pohdin ihan samaa kun tuo trumpetti on sitä mieltä että jotain tarttis puuhata.

Edelleen kutkuttaisi ajatus yhdistellä tuo animalstalk ja dooga yhdeksi metodiksi ja tienata sillä eläkekassa.Voisi rakentaa sellaisen vesiliikennekoulu tyyppisen TV-ohjelman vielä tueksi.

• canis.familiaris

Minä taas ajattelin lisätä tuohon "koirienlaskettelubisneksen" sehän tukisi koko palettia ja rinnekkin on ihan kylänvieressä...Ylhäällä stalkkari sanoo, että näin ja näin kun teet, niin hyvin menee ja alhaalla on doogaaja paikkamassa tarvittaessa ja venyttelemässä kipeitä lihaksia. En vain tiedä tarvitseeko koira kaksi paria suksia vai yhden...vaiko lumilaudan...stalkkari tämänkin tietäisi.

Kyselisin samalla koiralta, jotta mitä mieltä on ruoista ja minusta. Samalla viestittäisi koiralle mikä mättää ja mikä ei...Kyllä millani on niiiin läästsiison, että.

Miksi eläinyhdistykset ja kennelliitto ei ole tarttunut tähän vallankumoukselliseen asiaan.....Tai edes MTT.

• Tötsö

Kesällä lainelautailua lisäksi, http://www.youtube.com/watch?v=2y3ffzXeIRE
      Tulee aivan lyömätön paketti kasaan.

"Kyselisin samalla koiralta, jotta mitä mieltä on ruoista ja minusta"
      Voin auttaa hetkipieni, Brassi jolle tarjotaan riistaa -öö- HÄN on sitä mieltä että olet mahtava tyyppi,ruuat on gurmee tasoa, mutta hattu jota käytät retroillessa on hassu.

• canis.familiaris

Juupajoo. Ei tuon koiran kanssa ole kuulemma tehty mitään, paitsi jotain pikku-temppuja. Ai sain käännettyä tämän hallinta ja käsittely jutuksi omaksi hyväksi...no ei kerrota muille.

Yhden virheen tänään tein, kun annoin katsella ikkunasta. Mietin kyllä, että kannattaako vai ei...Selkeästi nousi kierrokset. Yleensä ikkunassa on kaihtimet, valon vuoksi. Nyt hieman hötkyää ääniä, mutta hyvin kevyesti....senkin teki "rodunomaisesti", eli ilmoitus ja lopetus, kun tulin "toteamaan"...

Yleensä ei kannata muuttaa mitään, tai lisätä,ellei sillä tavoitella selkeää lisäarvoa koiran elämään...(yleisesti ottaen)

• Tötsö

"Voin auttaa hetkipieni" sainko hyvän yhteyden brassiisi siinä oli vähän pätkimistä matkalla. Ellen väärin kuullut niin hatusta sanoi lopuksi vitsi-vitsi.Taisi vielä miettiä että miltähän vyötiäinen maistuisi ja olisiko sitä kiva mtsästää esi-isien tapaan.

"Yleensä ei kannata muuttaa mitään, tai lisätä..." Juu tämä on juuri se osa joka erottaa kouluttajan ja kokeneen koiraihimisen siitä narujarrusta.Rankoilla muutoksilla ja oikaisemalla jotain mitä ei tarvitse ja varsinkaan ei kuulu oikoa (oikeasti rodunomainen käytös) saadaan aikaan aikamoinen pattitilanne.

• canis.familiaris

Mikä tässä viestin lähettämisessä mättää?

• canis.familiaris

Ei ollut pätkimistä, et tainnut ymmärtää puhua portugalia siinä syy..a.abreu olisi osannut......Kuljetan koiraa sivulla, hihna vyötäisillä, kun "yritän" opettaa eteen meno siten, että hihnapysyy suorana ja koira edessä jne, mutta tällä on "hieman" havaittavavissa tyypillistä "flexi poukkoilemista" tavalla, joka ei voi tulla kuin flexistää...sivulle tulee hyvin nätisti ja pysyy tarkalleen "lavankohdassa" ja vastaa pienempäänkin "hihna" ohjaukseen.

Koiraa ei ole kerran koulutettu syy, sen toimivuuteen on juuri siinä, että koira on hyvin epävarma, ja pakosta joutuu uuteen tilanteesee (eli vaikka uudelle omistajalle)...Sillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin alkaa sopeutumaan...Oppimaa ja sopeutumaan säännöillä, joista ei tiedä. Jos koiran luonne on utelias ja vilkas, se hyötyy tästä sopeutumisesta ,mikäli pystyt tuomaan selkeästi mitä siltä vaadit.

Tässä on se luontainen uteliaisus ja vilkkaus eduksi, se pyrkii hakemaan ratkaisua tehdä oikein eritilanreissa ja jne..jos sille vain selkeästi näyttää mitä missäkin halutaan. Se selittää mm.hihnakävelyn, sen kontaktin jne...

Otetaan huomioon, että en saanut vielä kotona ensimmäiseen tuntiin edes koskea koiraan...Se haltuun otto tuli lenkillä...Koira ei siis näin päätellen ollut arka, vaan epävarma tai itseluottmusta puuttua.

Tiedän kyllä merkit, milloin asia laukeaa käytöksessä. Lenkin jälkeen syötiin jne. ja sitten se ratkaiseva vaihde oli viereen tulo ja "naaman nuoleminen" sen hetken sallin, että sain itse rapsuteltua ja siliteltyä sitä, mutta silmiin pistävää oli tuo "maanisuus" siinä. Joku olisi voinnut pitää tilannetta "söpönä"..silloin taas yksi tapa itseluottmuksen pyrkimykseen olisi repsahtanut.

• canis.familiaris

Sama tilanne kuin aikanaan parsonin kanssa, joka aluksi käytti palloa " yhteysvälineenä" minun ja koiran välillä...suora kontakti jäi siis näin pois. Viikon olin tässä kepposessa mukana tietämättäni, ennen kuin selkeni.

Kun ratkaisin asian, niin parson muuttui silmissä, kun koiran oma itsevarmuus ja rokeus ylittyi omalla suorituksella..ilman tukea ja turvaa tuovaa palloa.
      Sen huomasi myös sen entinen perhe..Koiran olemuksesta. Käytin tässä sitä "floodingiä"..(en vain tiennyt tästä silloin heh.)

Tällä brassilla oli kova paikka kun en enää antanut ekan jälkeen nuolla naamaa. Piti siis tässäkin olla kontakti suoran..Helposti tehty...koira viereen, silitin, tapsuttelin ja totutin omilla ehdoilla...Siitä tietää, että käytös on selätetty, kun kesken tätä, koiran suu aukeaa ja alkaa läähättämään rentoutuneesti (siten miten omakoira tekee, kun nyt katsot sitä)

Sitten tuo ikkuna juttu. Kun koiralla oli jo kaikki ok. niin se kuitenkin tuntuu että hakee jotain mielistelyn kohdetta , millä tuoda tavallaan olemassaololleen /tilanteeseen perusteita...(hyöty/oma osuus)

Ei saa mennä vipuun..ei ainakaan väillä pienillä, jotka "hämmää" pahemman kerran "lapsekkuuden" omaisella käytöksellä...

Käytös näillä (pienillä) muodostuu pienistä nyansseista. Tälläkin leimaa antava luonteen piirre on uteliaisuus. Tästä pitää pystyä erottelemaan tietty "maanisuus" joka tulee tilalle näissä kv-tilanteissa (tai muuten)...Tarjoa siis kokemuksia paikoissa missä on liikettä ja, missä voi havainnoida.

Yleensä ei kiinnosta koiran historia, eikä vanhemmat (nähdä, kuulla) Nyt siitä oli selkeää etua, kun rotua en muuten tunne. Vanhemmat antoi hyvän kuvan. Avoimia ja uteliaita -oikealla tavalla. Tasapainoisia koiria.

Kv-Koiran ja uuden kodin kannalta, on todella tärkeää, alkaa toteuttamaan, niitä rutiineita mitkä kotona vallitsee. Ei mitään "tutustumishuttuja" jotka usein vain sotkee koiran käytöstä lisää, ja tekee soputumisesta hyvin työlään, kun sitä sitten josku ehkä aletaan tekemään.

Koira siis nollautuu uudessa kotona, ja on näin helppo "ohjelmoitava"...jos tätä ei hyödynnetä niin helposti "pevikutsuu"...ja kodinvaihtaja on sitten kv-ok käyttääkseni gurujen koodia... ;-}

Vilkas koira on sitä jo syntyjään ja energinen koira taas monesta syystä...kumpaakin ohjaa samankaltainen käytös, koska lähtökohta on sama =energisyys.

Omakoira tulisi oppia tuntemaan mahdollisimman hyvin. Tulisi myös tietää, että esim ylienerginen (itse tehty) ei juoksemalla taltu, vaan siinäkin pitää noudatta jotain sopivaa suunnitelmaa..monestakin syystä.

Samoin syntyjään energinen. Sekään ei tarkoita, että sen pitäisi olla vain sellainen, kun on aina ollut perusteilla..jne.

Tästä brassista huomasin nopeasti, kun kaksi ollan nämä pyhät oltu, että lenkkiä x päivä 30km osissa (ei yksin koiran vuoksi)
      Toimii ja energiaa on, mutta eilinen "koepäivä" varmensi sen, että levon opettaminen on hyvin tärkeää..

Vilkkaalla ja energisellä kippaa käytös yli huomaamatta ja siitä tuleeki näin helposti "rodunomainen" (vilkas)
      Oikeasti näillä pienillä ja vilkkaiden koirien käytös on hyvinhyvin vaikea seurattava...joten koiran tunteminen on tärkeää...

Näin: Tunne koirasikäytös, miten se terveenä käyttäytyy..tästä poikkeamat on helppo havaita...Tämä on kokemuksen tuoma ajatusmalli, jota naudatan. Siksi tutustun huolella koiriin kaiken ohessa..

Nyt ei olla vielä edes käyty ulkona..poikkeuksellisesti, ja siinä makaa eikä säntäile..nyt on oppimassa, että sisällä levätään...Ei vartioida eikä reagoida.
      Täytetään se kaikki muualla, kuin kotona....Kotona ei aktivoiduta, vaan ulkona sekin opetetun ja hallinnan kautta....

Mistä päättelen/tiedän että tuosta eilisestä variosäntäilystä oli tulossa "tyypillinen rodunomainen" sijaistoiminta? Koska koira ei tee sitä rodunomaista toimintaa illalla ja yöllä, eli vahtikoiraa..tuolla käytöksellä, mitä eilen teki, pitäisi sama toteutua illala ja yöllä, nyt vain silloin, kun ollaan aktiivisia..ei se niin mene. Koiran pitäisi reagoida aina samaan ja samoihin ärsykkeisiin, se ei ole on/off tila, jota voi kytkeä koira halutessaan päälle.

Nyt palataan normaaliin. 3x5km ja kohta tämä korvataan pääosin metsäreissuilla..

Vaikea aihe, mutta epäilen, että joku voi ylläolevasta lätinästä hyötyä jotain ta saada hieman ajateltavaa....nyt lenkille.

• canis.familiaris

Aamu lenkki oli 7.6km ja nyt täytyy hieman "himmailla". Ei parane nostaa koiran kuntoa liikaa, koska se kostautuu helposti muussa.

Nyt on hieman ihmeissään, koska koira ei ymmärrä pallosta eikä muusta? Se että kiinnostuisi olisi iso apu, liikunnassa ja aktivoinnissa...Söin pyhien kunniaksi pitsaa.. (oikein repäsin) meinasi pitsa tippua suusta, kun koira seisoi ja hyppi kahdella jalalla..Mitä siihen voi sanoa tai tehdä??...ei oikein meinannut syömisestä tulla mitään, kun ihmettelin miten hyvin se koira seisoi paikallaan.

Muistutti ihan oravaa....On siinä ihmettelemistä mitä se vielä keksii..Selkeästi on aktivoitu sisällä, kun siihen pyrkii..No eihän tuo ole kuin totuttamiskysymys....aika viksu koira kuitenkin, jos seisomalla pöydälle kurkkii ja osaa pitää "sopivan" välin...En kyllä ihmettele, jos näitä pidetään sirkus koirina...

• canis.familiaris

Pienet koirat ja ärsykkeet.

Tuossa jo kerroin, että kilometrejä on mikkihiiren kanssa takana aika tavalla...Seurasin myös vko.loppuna kun koira kiinitti huomion, mm.luonto dokkareissa jne. niin korkeisiin ja mataliin ääniin. Koirapilliin reagoi hyvin.

Sitten alkoi se odotettu reagointi ympäristö ääniin. Kyse kait on oman ympäristön äänistä, jotka kokemuksen kautta tulevat tutuiksi (vakioäänet) Kun tulevat tutuiksi, niin sitten"rauhoittuu"...

Tiesin myös odottaa, että mikkihiiri herkistyy liikunnan ja kotiutumisen myötä. Pieni koputus ja reagointi..jne...ajattelin, että miten tämän asian saisi pois, kun koira ei pysty lepäämään kun reagoi joka ääneen, kuten vahtikoira reagoi.. (Tämä on siis parin viime päivän reagointia)

Ei asia olisi minua haitannut, mutta minä sille voi, kun jokin on mielellä. Seurasin, että mihin reagoi ja tänään aloin tuottamaan "ääniä" naputtelemalla eri materiaaleihin, kaiken askareiden ohella. (lyhyitä "ovi kopususta")

Hyvä että en puuttunut oireeseen (reagointi) vaan seurasin hieman, kun tiesin mitä ja hieman kiinnosti...(rotukin on hieman vieras)

Koira on vahtikoira, ei vartiokoira. Vahti koiran tulee ilmoittaa ja tulee oppia mistä ilmoittaa ja mihin reagoi. Vartio/paimenkoira, taas tekee hieman muuta ja enemmän..

Nyt kun mikkihiiri kuuli tekemäni naputuksen (sen ovi koputuksen) oli ilme epäuskoinen ja haki vielä vahvistusta parveilemalla eteisen ja äänen lähteen (olohuone tai mikä vain) välillä...ihmettelin, että miksi se jaksaa reagoida.

Tein niin vaikka se lepäsi tai "vad evö"...Ratkaisu oli hyvin yksinkertainen. Tämän koiran piti itse havaita ja varmistaa haistamalla tarkkaan kättäni kun, kun koputin vaikka pöytää..tämä riitti poistamaan "sen äänen" aina tästä "vahtilistalta"...tein sitä siis milloin mihinkin matskuun...ja sillä hyvä..ihme homma miten pienestä voi olla kiinni. Nyt voi naputella ja rummutella ja siinä lepää...

Kannattaa myös huomioida, että jos sitä ylimääräistä energiaa on, niin se herkistää tietenkin koiraa. Nyt on väsynyt koira, joka ei reagoi enää turhaan "tuttuihin" äänilähteisiin....Mielenkiintoinen juttu...nämä pienet koirat.

Isommilla tätä harvemmin on, kun ehkä itseluottamus on eri (ja ne tehtävätkin, jos joku tulee luvatta) Vahtikoiran kuuluu olla kiinnostunut ja varmistunut elinympäristöstään....Pitää ymmärtää mikä koira on ja mikä sitä ohjaa.
      (myös kun rotua valitsee) Tätä kaiketi voisi kutsua rodunomaisuudeksi..=O

Jos olisin kieltänyt ja komentanut, niin olisin taas "perus" kierteessä, jossa ei kannata olla energisen koiran kanssa....se on työlästä ja kaikki kärsii.

Ainoa mihin tuo em.asia ei auttanut, on parkkipaikan äänet, kun auton ovi vedetään kiinni..Silloin (kuten nytkin) koira "tuhahtaa" valppaana, mutta se ei häiritse...se on vähän niin kuin sen homma. (vahtikoira)

Joidenkin kuulo on hyvä jossain taajuudessa ja toisilla toisessa, kuten ihmisilläkin....siksi reagointikin koiralla voi olla jotain mitä ei aina ymmärrä.
      Parasta on hieman seurailla reagoinnin toistoa, kuin puuttua johonkin, mitä ei heti ymmärrä.

Esimerkkinä, jos ihmisellä 120db tuo kipua ja 150db kuulovaurion, niin mitä äänet on silloin, jos koiralla on x5 parempi kuulo ihmisen kuuloon verrattuna?

Tänään aamulla oltiin "vapaana" ja aloitettiin se "pallohomma"...ei tarvinut, se oli heti...ihan kuin parsoni. Ylpeänä pallosuussa, mutta ei luovuttanut sitä...Nyt on helppo opetella jotain hommaa pallon kautta.....hieno homma. Minä jo pelkäsi, että mitä mikkihiirelle keksitään, jos ei pallo kiinnosta...

Kyllä sitä tietäisi, että mitä koiran kanssa voi ja osaa tehdä, jos aktivoinnista puhutaan, mutta kun pitää ensin nähdä mihin koira on taipuvainen...se määrää, ei se mikä on omasta mielestä kivaa...Jos se tekeminen on jotain mistä en tiedä, niin onneksi ymmärrän, mistä sitä tietoa ja apua tarvittaessa saa...Ei kaikkea pidä osata eikä päässä pitää..pitää vain tietää yksi juttu...mistä ja miten tarvittaessa tietoa etsiä...

Toivottavasti naapurit vielä pitää minua kohtuullisen selväpäisenä, kun koputtelin "kopkop" ikkunaa, seiniin oviin kattiloihin jne päivän aikana...no sekin asia selvinee viimeistään huomenna..=D

• putkis tietämätönnä

Ööö... onko miten tavanomaista, että narttukoirat humputtavat juoksuaikaan? :) Eilen yritti polveani humputtaa, mutta sille tuli nopeasti loppu. Muutoin kuljeksii vain levottomana, läähättää ja vikisee ja tekee itsekseen humputusliikkeitä.

• canis.familiaris

Juu..Jos tarkoitat "jöhnimistä" tai "pikapistoa"..Hormooni jutsika...Koiran elämää.
        Akkakebeneinen teki, niin, -"pistoja" kerran kaksi.

• Ihan tavanomaista.Siinä missä koipea nostavat nartutkin...

ps.Kantsii vaan olla tarkkana tuollaisten hormoonihirviöitten kanssa.Niille kun sitten voi alkaa myös pukata valeraskautta helpommin.

• putkis taas

Juu..Jos tarkoitat "jöhnimistä" tai "pikapistoa"..Hormooni jutsika...Koiran elämää.
        Akkakebeneinen teki, niin, -"pistoja" kerran kaksi.

Jotain semmoista. Siis enemmän kuin kerran tai kaksi, esim. kävelee ja nylkyttää samalla ilmaa.

Mutta eli ei siis ole pelkästään uroskoirien tapa...

• putkis.
        molossi kirjoitti:

Ihan tavanomaista.Siinä missä koipea nostavat nartutkin...

ps.Kantsii vaan olla tarkkana tuollaisten hormoonihirviöitten kanssa.Niille kun sitten voi alkaa myös pukata valeraskautta helpommin.

Ok, pitää seurailla. Tuo varmaan on perinnöllistä? Jos kysyn kasvattajalta emän ja muun suvun juoksuista...

Nyt on kyllä helpompi vuosi kun viime vuosi (jolloin oli neljät juoksut)... joten ehkä on tasoittumassa.

Kertooko nylkyttely, koivennosto ym. jotain nartun luonteesta?´Koivennoston olen kuullut puheissa liitettävän dominoivuuteen (koipea oma ei nosta).

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

Ihan tavanomaista.Siinä missä koipea nostavat nartutkin...

Nonnii..Tosiaankin. akkakebnekaiseen se kyllä vaikutti noin..

• canis.familiaris
        putkis. kirjoitti:

Ok, pitää seurailla. Tuo varmaan on perinnöllistä? Jos kysyn kasvattajalta emän ja muun suvun juoksuista...

Nyt on kyllä helpompi vuosi kun viime vuosi (jolloin oli neljät juoksut)... joten ehkä on tasoittumassa.

Kertooko nylkyttely, koivennosto ym. jotain nartun luonteesta?´Koivennoston olen kuullut puheissa liitettävän dominoivuuteen (koipea oma ei nosta).

Oikein vilkkaalla koiralla pörrää nuo jutskat eri volyymillä, kuin perusmirrillä.

• putkis. kirjoitti:

Ihan en osaa tuohon sanoa suoralta kädeltä,kun pentueessakin voi olla hyvinkin erilaisia narttuja noissa jutskuissa.Mutta hormoonihäikillä(jokusella) on myös perinnöllinen alttius.

Voi kertoa.Ainakin,että uroshormoonia löytyy selvästikkin :D
        Nylkyttely kertoo pitkälti hormoonipyörteistä.Kyllä koivennostokin sitä lähinnä voi olla.Eli mitä ylemmäs,sen "paremmin" toinen voi bongata,että täällä viehkeä neitokainen vailla deittiseuraa...
        Voihan se dominoivastakin kertoa,muttei siis välttämättä.

• putkis.
        molossi kirjoitti:

Ihan en osaa tuohon sanoa suoralta kädeltä,kun pentueessakin voi olla hyvinkin erilaisia narttuja noissa jutskuissa.Mutta hormoonihäikillä(jokusella) on myös perinnöllinen alttius.

Voi kertoa.Ainakin,että uroshormoonia löytyy selvästikkin :D
        Nylkyttely kertoo pitkälti hormoonipyörteistä.Kyllä koivennostokin sitä lähinnä voi olla.Eli mitä ylemmäs,sen "paremmin" toinen voi bongata,että täällä viehkeä neitokainen vailla deittiseuraa...
        Voihan se dominoivastakin kertoa,muttei siis välttämättä.

"uroshormoonia löytyy selvästikkin :D"

Emää on sanottu hyvin urosmaiseksi nartuksi... mitä tuo luonnehdinta sitten pitääkään sisällään.

• fhghyiu
        putkis. kirjoitti:

"uroshormoonia löytyy selvästikkin :D"

Emää on sanottu hyvin urosmaiseksi nartuksi... mitä tuo luonnehdinta sitten pitääkään sisällään.

On sanottu jos tulee yksi narttu ja muut uroksia niin kohdussa on enemmän uroshormonia ja vaikuttaa myös narttuun ja päinvastoin.

• putkis.
        fhghyiu kirjoitti:

On sanottu jos tulee yksi narttu ja muut uroksia niin kohdussa on enemmän uroshormonia ja vaikuttaa myös narttuun ja päinvastoin.

Tuon olen myös kuullut. Mutta tässä tapauksessa ei tuosta kyse, pentueessa ollut suunnilleen yhtä monta urosta ja narttua.

• canis.familiaris

Eikös sinulla putkis ollut aika pienikokoinen seefferi? (vilkas)

• putkis taas

Vilkas on, vähän liiankin.

Kooltaan rotumääritelmän mukainen. :) Mutta siis pienempi kuin seefferit nykyään keskimäärin.

• putkis.
        putkis taas kirjoitti:

Vilkas on, vähän liiankin.

Kooltaan rotumääritelmän mukainen. :) Mutta siis pienempi kuin seefferit nykyään keskimäärin.

Siis 25kg, säkää ei mitattu, mutta alle 60cm varmasti.

• canis.familiaris
        putkis. kirjoitti:

Siis 25kg, säkää ei mitattu, mutta alle 60cm varmasti.

Näytti kuvassa aika pienehkölltä...Älä vain sano, että tämä on koira joka "valitsi minut" tyylin koira?...se on hauskin juttu, kun sakua lähdetään ostamaan...=O
        (ei sillä ettei ole hyvä koira)

• putkis. :)

Näytti kuvassa aika pienehkölltä...Älä vain sano, että tämä on koira joka "valitsi minut" tyylin koira?...se on hauskin juttu, kun sakua lähdetään ostamaan...=O

Tämä on se koira, jota kasvattaja suositteli (koska oli pennuista kontaktihakuisin, sanoi kyllä, että vilkkaus puolestaan voi teettää työtä...) ... itse olisin valinnut nartuista sen vilkkaudessaan keskimmäisen. :) Yön yli nukuttuani päädyin ottaamaan tämän, jota suositeltiin.

• canis.familiaris
        putkis. :) kirjoitti:

Tämä on se koira, jota kasvattaja suositteli (koska oli pennuista kontaktihakuisin, sanoi kyllä, että vilkkaus puolestaan voi teettää työtä...) ... itse olisin valinnut nartuista sen vilkkaudessaan keskimmäisen. :) Yön yli nukuttuani päädyin ottaamaan tämän, jota suositeltiin.

"koska oli..."...aivan
        "vilkkaudessaan keskimmäisen..." AIVAN..

Et ole ensimmäinen, etkä viimeinen tässä aiheessa...Mahdollisesti kasvattaja hieman myös punnitsi, minkälaisen ja kenelle..Ei sitten tule takaisin..vuoden vanhana..Kun se kuuluisa pitovaikeus tai "allergia" puhkeaa itselle tai lapselle.
        Resurssi juttuja..ei kasvattajan kiusaa (jos tunsit)

• putkis.

"Näytti kuvassa aika pienehkölltä..."

On luustoltaan aika kevytrakenteinen (siro). Pentunakaan ei ollut sellainen pentupallero, vaan mittasuhteiltaan tavallaan aikuismainen...

• putkis.

"koska oli..."...aivan
        "vilkkaudessaan keskimmäisen..." AIVAN..

Et ole ensimmäinen, etkä viimeinen tässä aiheessa...Mahdollisesti kasvattaja hieman myös punnitsi, minkälaisen ja kenelle..Ei sitten tule takaisin..vuoden vanhana..Kun se kuuluisa pitovaikeus tai "allergia" puhkeaa itselle tai lapselle.
        Resurssi juttuja..ei kasvattajan kiusaa (jos tunsit)

(jos tunsit) ... Ei sen paremmin. Puhelun verran ja sen, että kävin koulutuskentällä seuraamassa sekä isää että emää.

Mutta joo. Jos joskus toiste mulle tulee seefferi, valitsen rauhallisemman... vaikka en voi kyllä valittaa, että huonon koiran olisin saanut. :) Ehkä makukysymyskin?

Se plussa tuossa on, että osaa kyllä rauhoittuakin ja keskittyä. Joskus vain tuntuu, että tuossa on kaksi nappulaa, "on" ja "off". Hyvä arkinen esimerkki oli tänään, kun otin rakin mukaan töihin (ei jokapäiväistä kivaa) ja mentiin sinne bussilla. Rakastaa matkustamista, joten täpinä ja into jolla kapusi bussiin oli sellainen, että olisi voinut luulla, ettei sille ole ikinä opetettu mitään hihnakäytöstapoja. Kun päästiin paikalle, asettui täysin rauhallisena jalkoihini nukkumaan. "On" ja "off". *huokaus*

• canis.familiaris

"koska oli pennuista kontaktihakuisin"...minä passaan nämä aina ja myös tulevausuudessa, oli rotu mikä tahansa tai suosittelijana vaikka koirienjesse.

• putkis.

Niin... tekeehän tuo siitä tavallaan helposti koulutettavan (Helppoa olla mielenkiintoinen)... mutta myös takiaisen.

Jeps, muttta voi olla, että jatkossa valitsen toisin. Oppia ikä kaikki. :)

• canis.familiaris
        putkis. kirjoitti:

Niin... tekeehän tuo siitä tavallaan helposti koulutettavan (Helppoa olla mielenkiintoinen)... mutta myös takiaisen.

Jeps, muttta voi olla, että jatkossa valitsen toisin. Oppia ikä kaikki. :)

En tiedä, mutta voi helposti aavistaa..
        "tekeehän tuo siitä tavallaan helposti koulutettavan"...Kiva että olet säilyttänyt positiivisen asenteen...=D

"jatkossa valitsen toisin"...komppi, ja huomaat, kuinka helppoa ja mukavaa homma lopulta on.

"Oppia ikä kaikki"...ja kasvattava sellainen..

Tuossa "kevyt rakenteisessa" raketissa on vielä senki "lisäbonus" että ei ikä heti rauhoita...voi "vouhottaa" aikas kauan.."Oppia ikä kaikki"...jeppis

• putkis.

En tiedä, mutta voi helposti aavistaa..
        "tekeehän tuo siitä tavallaan helposti koulutettavan"...Kiva että olet säilyttänyt positiivisen asenteen...=D

"jatkossa valitsen toisin"...komppi, ja huomaat, kuinka helppoa ja mukavaa homma lopulta on.

"Oppia ikä kaikki"...ja kasvattava sellainen..

Tuossa "kevyt rakenteisessa" raketissa on vielä senki "lisäbonus" että ei ikä heti rauhoita...voi "vouhottaa" aikas kauan.."Oppia ikä kaikki"...jeppis

Heh, ei taitaisi negatiivinen asenne auttaa. Mukava tulevaisuus tässä on edessä, koiran isä oli 8v iässä oikein kivalla tavalla vilkas pakkaus. :P (Ööö, olisiko minun siitä pitänyt jotain päätellä... ;) )

• canis.familiaris

Juu on ilmoja taas pidellyt...tuitui

"Sodankylässä on murtauduttu kahteen eri asuntoon taajaman tuntumassa.

Torstain ja lauantain välisenä aikana murtauduttiin rivitaloasuntoon Auringonnousulla. Asunnosta vietiin kannettava tietokone, lääkkeitä sekä aikuinen naaras rottweilerkoira. Sirutetulla koiralla ei ollut pantaa.

Perjantaina aamulla murtauduttiin kerrostaloasuntoon Haastajantie 22:ssa. Murto tapahtui kello 7.30 ja 18.40 välisenä aikana. Asunnossa pengottiin paikkoja ja sieltä vietiin alkoholia, koruja ja Samsung-merkkinen kannettava tietokone.

Poliisi kaipaa vihjeitä esimerkiksi epämääräisestä liikehdinnästä kyseisten asuntojen liepeillä. Vihjetietoja voi soittaa arkisin numeroon 0400 130 25"

• isoisoäiti

Lähtisikö koira mukaan sovinnolla, vai mahdettiinko lykätä ovesta ulos yksinään.

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Lähtisikö koira mukaan sovinnolla, vai mahdettiinko lykätä ovesta ulos yksinään.

Eiköhän rotikka lähde vieraan mukaan kahdella tapaa. Vapaaehtoisesti tai jalat edellä...Ensimmäinen toteutui..Jos väkisin onnistuu vielään se varsinainen työ on jälkihallinta..auto, asunto jne..Kerran olen hakenut urosrotikan tarhasta, ja koiran poisotto autosta oli lysti juttu...

• isoisoäiti

Eiköhän rotikka lähde vieraan mukaan kahdella tapaa. Vapaaehtoisesti tai jalat edellä...Ensimmäinen toteutui..Jos väkisin onnistuu vielään se varsinainen työ on jälkihallinta..auto, asunto jne..Kerran olen hakenut urosrotikan tarhasta, ja koiran poisotto autosta oli lysti juttu...

Muistui vaan mieleeni vuosien takaa rotikkapoika jonka "äiti" oli hairahtanut kaidalta tieltä ja poliisit toi koiran mutta omistaja oli mukana ja minä tietenkin hölmöyksissäni sanoi että laita tuohon vaan, oli meinaten kissoille tehty koppi katiskaverkosta ovikin, jos olisi koira halunnut olisi mennyt miten mieli tekee, kummasti se siellä pysyi söi ja joi ihan normaalisti mutta se ulkoilu olikin oma operaatio hampaat irvessä se lähti mutta lopetti leikin kun pidin suuni kiinni .Tarpeensa tehtyä se käänty heti takaisin,eikä suostunut kissankopista muuttamaan.

Ikävästi päättyi sen koiran elämä, ulkona käyttäjä jouduttiin vaihtamaan niin sepä olikin halukas käymään kiinni poliisit sen sinne koppiin sitten lopuksi ampui. Monesti olen miettinyt sitä koiraa se osaavissa käsissä olisi varmasti ollut hyvä kaveri jollekkin.
        ,

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Muistui vaan mieleeni vuosien takaa rotikkapoika jonka "äiti" oli hairahtanut kaidalta tieltä ja poliisit toi koiran mutta omistaja oli mukana ja minä tietenkin hölmöyksissäni sanoi että laita tuohon vaan, oli meinaten kissoille tehty koppi katiskaverkosta ovikin, jos olisi koira halunnut olisi mennyt miten mieli tekee, kummasti se siellä pysyi söi ja joi ihan normaalisti mutta se ulkoilu olikin oma operaatio hampaat irvessä se lähti mutta lopetti leikin kun pidin suuni kiinni .Tarpeensa tehtyä se käänty heti takaisin,eikä suostunut kissankopista muuttamaan.

Ikävästi päättyi sen koiran elämä, ulkona käyttäjä jouduttiin vaihtamaan niin sepä olikin halukas käymään kiinni poliisit sen sinne koppiin sitten lopuksi ampui. Monesti olen miettinyt sitä koiraa se osaavissa käsissä olisi varmasti ollut hyvä kaveri jollekkin.
        ,

Tutulta kuullostaa. Näitä olen nähnyt ja kokenut aikas monta. Pahimmat tapaukset on ollut mm.kaksi rotikka urosta, jotka elämänmuutoksen vuoksi, päättikin, että asuntoon ei tule ketään..jne...-80 luvulla hain erään dopperin, jonka sitten pidin itsellä ja harrastin myös sillä ja tein siitä sen aikaiseen työhöni työkoiran.

Suurin osa on kuitenkin ollut niitä väärinymmärrettyjä tai muuten elämän ilonsa menettäneitä...Alkunsa hommat vain tuli kohdalleni, kun olin nuori innokas koulutusohjaaja, jota kyseltiin sine tänne jne....on jäänyt sitten "elämäntavaksi"...En kuulu mihinkään jäjestöön, vaan ihan perus "kansalainen".....

Nykyisin tietää /näkee jo aika nopeasti käytöksestä, että jees tai monttuun....

• isoisoäiti

Tutulta kuullostaa. Näitä olen nähnyt ja kokenut aikas monta. Pahimmat tapaukset on ollut mm.kaksi rotikka urosta, jotka elämänmuutoksen vuoksi, päättikin, että asuntoon ei tule ketään..jne...-80 luvulla hain erään dopperin, jonka sitten pidin itsellä ja harrastin myös sillä ja tein siitä sen aikaiseen työhöni työkoiran.

Suurin osa on kuitenkin ollut niitä väärinymmärrettyjä tai muuten elämän ilonsa menettäneitä...Alkunsa hommat vain tuli kohdalleni, kun olin nuori innokas koulutusohjaaja, jota kyseltiin sine tänne jne....on jäänyt sitten "elämäntavaksi"...En kuulu mihinkään jäjestöön, vaan ihan perus "kansalainen".....

Nykyisin tietää /näkee jo aika nopeasti käytöksestä, että jees tai monttuun....

Rotikka on symppis, mutta dopperi täysi luupää.Vai onko taas ihan oman kokemuksen tuote,dopperilla ilmekkin jo pettäjän

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Rotikka on symppis, mutta dopperi täysi luupää.Vai onko taas ihan oman kokemuksen tuote,dopperilla ilmekkin jo pettäjän

Juu nyky dopperi ja pinseri on boikottilistalla..rotikka kyllä lammittää mieltä. Brassi vielä enemmän...hehehh

• "Torstain ja lauantain välisenä aikana... O_O
        Ehkä oli hyväkin,että koira vietiin...

• putkis.
      • canis.familiaris

Mistä sinä noita linkkejä oikein kehität?...Onko suhteita. Ostaisin tuollaisen lentävänluudan, kun bensan hinta on tyyristä...Vetelen luudalla menemään "batman" vaatteet päällä tai Hannu Karpalo hattu..ja säästän vielä parkkimaksuissa..Lisää linkkejä ja vinkkejä.

• Meijän koirat on tykänneet R&B:stä.Mitä sitten jos veisi terapiaan eikä löydykkään tuota musaa...

• putkis.
        molossi kirjoitti:

Meijän koirat on tykänneet R&B:stä.Mitä sitten jos veisi terapiaan eikä löydykkään tuota musaa...

"9. Minkälaista musiikkia hoitojen aikana soitetaan? Saako omistaja päättää musiikista?
        Ei, musiikin valitsee terapeutti"

• putkis.

Mistä sinä noita linkkejä oikein kehität?...Onko suhteita. Ostaisin tuollaisen lentävänluudan, kun bensan hinta on tyyristä...Vetelen luudalla menemään "batman" vaatteet päällä tai Hannu Karpalo hattu..ja säästän vielä parkkimaksuissa..Lisää linkkejä ja vinkkejä.

"Mistä sinä noita linkkejä oikein kehität?"

Googlaamalla päätyy mitä ihmeellisimmille sivustoille... :)

• putkis. kirjoitti:

"9. Minkälaista musiikkia hoitojen aikana soitetaan? Saako omistaja päättää musiikista?
        Ei, musiikin valitsee terapeutti"

Ei sitten onnistu meijän junteille :(
        Hanskat pistää naulaan just,jos joku vieras loukkaa niiden herkkää mieltä.Ja se on jo iso loukkaus,jos niille vingutetaan väärää musaa.Niin minullekkin.
        Kerran hierojalla pyysin vaihtamaan kanavaa,kun oli radio päällä,eikä minulle moinen vingutus passannut.

• canis.familiaris

Mungo Mikko ei tykkää musasta ollenkaan, kun kuuntelen koneella ollessani usein spotifystä musiikkia...Se on vähän tosikko äänille ja varsinkin VNV nationille ja 22-pistepirkolle..Depeche modea ei voi edes ajatella kuunnella...Koira reagoi korkeisiin ja mataliin ääniin....No siedätetään. No ismo Alangosta pitää, eikä reagoi.

• putkis.

Soita Björkiä... siinä kunnon siedätystä... :P

• canis.familiaris
        putkis. kirjoitti:

Soita Björkiä... siinä kunnon siedätystä... :P

Enigma ja The Police Tässä brassin "samba"...Tämä koira kuistuttaa kyllä mungoa eniten, jos verrata pitäisi johonkin.

• canis.familiaris

Enigma ja The Police Tässä brassin "samba"...Tämä koira kuistuttaa kyllä mungoa eniten, jos verrata pitäisi johonkin.

kasari elvisten musaa....

• canis.familiaris

Juuh...hieno päivä...Vedettiin aamulla 8.4km ja ip.12.8km..mikko on huippu ja hieno käytöksinen koira. Brassi on hieno rotu...Rehti, herkkä ja hillittömän utelias..todella helppo rotu..

• isoisoäiti

Onko kukaan ajatellut miten kuiskaus, normaali puheääni tai sitten se kantavampi korostus (käytän sitä joskus), vaikuttaa koiraan

Nuo omani saa kuiskaamalla kaikkein valppaammaksi kuuntelijoiksi,luulevatko lie että on jotain kivaa tiedossa.Siihen minun kovaääniseen riekkumiseen ei juuri reakoida, paitsi silloin jos se on vain yksi sana sillä ei ole merkitystä juurikaan mikä se sana on, kai ne silloin jää odottamaan sitä totuttua pidempää lorua.
        Voin vaikka istua lattialle ja lukea kirjaa ääneen painottelematta sanoja,ne istuu rinkissä ympärillä ja päät kallistelee puolelta toiselle, just niinkuin ne etenisi kirjan juonen mukana.Liekkö kellään kokemusta asiasta

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Onko kukaan ajatellut miten kuiskaus, normaali puheääni tai sitten se kantavampi korostus (käytän sitä joskus), vaikuttaa koiraan

Nuo omani saa kuiskaamalla kaikkein valppaammaksi kuuntelijoiksi,luulevatko lie että on jotain kivaa tiedossa.Siihen minun kovaääniseen riekkumiseen ei juuri reakoida, paitsi silloin jos se on vain yksi sana sillä ei ole merkitystä juurikaan mikä se sana on, kai ne silloin jää odottamaan sitä totuttua pidempää lorua.
        Voin vaikka istua lattialle ja lukea kirjaa ääneen painottelematta sanoja,ne istuu rinkissä ympärillä ja päät kallistelee puolelta toiselle, just niinkuin ne etenisi kirjan juonen mukana.Liekkö kellään kokemusta asiasta

Tulee kyllä itsekkin harastettua ja opeteltua tuota äänitapaa koirilla.

Tuo että päät kallistelee (peilaa päällään ääntä) kaiketi haetaan koirien kohdalla tilanteelle merkitystä tai ymmärrystä...jne.."Voin vaikka istua lattialle ja lukea kirjaa ääneen"....täytyy sanoa, että on aika hyvä suhde ja kiinnostavuus muodostunut sinun koiriesi välille..

"Liekkö kellään kokemusta asiast"....ei ole kokemusta "kirjanlukemisesta" koiralle, mutta siitä on, että nykyisin "kimitän koiralle" ja puhun kuin "lapselle"...mistä tälläisen sitten voi johtua?. turmion koiria nämä pienet sellaiset....vaimo vain mainitsi asiasta, että onko kaikki minulla kunnossa ja oletko huomannut tuollaista "kimittävää" puhetyyliä koiralle ja mikä sen tarkoitus mahtaa olla?...Olin mykkänä häpeästä koska "pelleily" ei mennyt selityksestä...se olisi silloin ollut pitkittynyttä sellaista...ja vastoin gurujen oppeja.

• isoisoäiti

Tulee kyllä itsekkin harastettua ja opeteltua tuota äänitapaa koirilla.

Tuo että päät kallistelee (peilaa päällään ääntä) kaiketi haetaan koirien kohdalla tilanteelle merkitystä tai ymmärrystä...jne.."Voin vaikka istua lattialle ja lukea kirjaa ääneen"....täytyy sanoa, että on aika hyvä suhde ja kiinnostavuus muodostunut sinun koiriesi välille..

"Liekkö kellään kokemusta asiast"....ei ole kokemusta "kirjanlukemisesta" koiralle, mutta siitä on, että nykyisin "kimitän koiralle" ja puhun kuin "lapselle"...mistä tälläisen sitten voi johtua?. turmion koiria nämä pienet sellaiset....vaimo vain mainitsi asiasta, että onko kaikki minulla kunnossa ja oletko huomannut tuollaista "kimittävää" puhetyyliä koiralle ja mikä sen tarkoitus mahtaa olla?...Olin mykkänä häpeästä koska "pelleily" ei mennyt selityksestä...se olisi silloin ollut pitkittynyttä sellaista...ja vastoin gurujen oppeja.

Niin..vai kimität, sehän on vaan sellainen hyväilyääni, ei pienelle voi kaikissa tilanteissa matalalla (möreällä) äänellä asioita kertoa.Tirriäiset saa ihmisen yrittämään vaikka per..e edellä puuhun kun ne kauniisti katsoo.
        Äläkä vaan luule että luen kirjaa koirille,teen sen itselleni mutta on kiva katella niitäkin kun kuuntelevat mielellään.

lopussa seisoo : tulisko isin pikkuinen nyt niin jatketaan matkaa...koituu kohtalokses

• putkis.
        isoisoäiti kirjoitti:

Niin..vai kimität, sehän on vaan sellainen hyväilyääni, ei pienelle voi kaikissa tilanteissa matalalla (möreällä) äänellä asioita kertoa.Tirriäiset saa ihmisen yrittämään vaikka per..e edellä puuhun kun ne kauniisti katsoo.
        Äläkä vaan luule että luen kirjaa koirille,teen sen itselleni mutta on kiva katella niitäkin kun kuuntelevat mielellään.

lopussa seisoo : tulisko isin pikkuinen nyt niin jatketaan matkaa...koituu kohtalokses

Heh, kimitys ja lässyttäminen toimivat... mun ei tarvitse kuin sanoa, että "tuleekos minun pieni söpö kissa syliin", niin heti on koira kapuamassa syliin. :P

• canis.familiaris
        putkis. kirjoitti:

Heh, kimitys ja lässyttäminen toimivat... mun ei tarvitse kuin sanoa, että "tuleekos minun pieni söpö kissa syliin", niin heti on koira kapuamassa syliin. :P

"tuleekos minun pieni söpö kissa syliin"...yritin tuota samaa "tekniikkaa" eräässä toisessa asia yhteydessä, mutta sain litsarin palkaksi. Missä tein väärin?...={}

• isoisoäiti kirjoitti:

"Onko kukaan ajatellut..." Jep.Paljonhan äänellä voi vaikuttaa.Ihan normielämässä,kuin koulutuskäskyinäkin.Jälommäisessä voi joskus tarvita olla tosi tarkkakin,kun voi joku ongelma johtua ihan väärästä äänenpainosta tai eleestäkin.
        Minulla on tuon ruottinrinsessan kanssa esim.niin,että seisomaliikkeessä sille pitää (jostain syystä) antaa käsky niin vienolla,ja öh,melkein hölmöllä piiperryksellä,että melkein jo korvia punoittaa.Ei muuten,mutta kun ei oikein ulkoasuun sovi lainkaan :D

"tuleekos minun pieni söpö kissa syliin"...yritin tuota samaa "tekniikkaa" eräässä toisessa asia yhteydessä, mutta sain litsarin palkaksi. Missä tein väärin?...={}

"...yritin tuota samaa "tekniikkaa"..."
        "Missä tein väärin?"

Väärä ajankohta :DDD

• putkis.

Ilman tarkempia taustatietoja on vaikea sanoa, mikä meni vikaan. B=)

• canis.familiaris

Mungomikko -tämä brassaaja, on todella herkkä ohjattava äänen suhteen ja reagoi äänenpainotteisiin liiankin kanssa..."herkällä" äänellä pitää ohjata ja käskeä...Menee levottomaksi, jos äänen lähdettä mmautoja ei pääse tunnistamaan..(näin iltapäivisin, kun ollaan parkkiksen vieressä.) Ei hauku, mutta tuhisee..hauska heppu..

• isoisoäiti

Kuka mokomainen keksi suvikummit,pitäisi tästä liikkeellekin selvitä saas dähdä kuinka käy.Sukset olis nyt hyvät.

Ei pitänytkään ilmoista kirjoittaa vaan kaivella esille vanha asia jossain ketjussa puhuttiin kuinka koiran ja koiralauman kanssa eläminen eroaa toisistaan, silloin se kuitattiin lyhyesti, ei mitenkään.

Mielestäni paljonkin eroja, jos on vain yksi koira tiedät aina mitä sanot ja mitä teet,,näin laumassa se onkin jo vaikeampaa kohdistaa asia sinne mihin se kuuluu.Vaikka onkin samanrotuisia kaikki niin eri luonteisia. Meillä esm. tuo vanharouva loukkaantuu pienestäkin komennuksesta, vaikka se ei ole sille tarkoitettukkaan,se poistuu heti takavasemmalle mulkaisten taakseen.Siksi ainakin minulla on vaikeuksia ajoittaa kielto niinkuin kiitoskin oikeaan hetkeen ja oikeaan kohteeseen.
        Yksi ongelma meillä on lähteminen jos ottaa vain yhden tai kaksi mukaan.Aina syntyy se häslinki me muutkin tullaan.Palatessa on se sama juttu missäs olitte ja nyt aikuisena Pilville on tullut outo piirre se tuppaa näykkäisemään tulijaa,jos et ennakoi sitäkin.

Niitä pieniä juttuja lauman kanssa eläessä on vaikka kuinka paljon, mitä ei yhden kanssa eläjä edes osaa kuvitella. Itseasiassa en minäkään osaa ajatella olisiko yhden kanssa helpompaa, koska silloin kun ei ollut kuin kolme koiraa mietin että kannattaa noin vähän takia ovia aukoa.Mihin kukin tottuu

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Kuka mokomainen keksi suvikummit,pitäisi tästä liikkeellekin selvitä saas dähdä kuinka käy.Sukset olis nyt hyvät.

Ei pitänytkään ilmoista kirjoittaa vaan kaivella esille vanha asia jossain ketjussa puhuttiin kuinka koiran ja koiralauman kanssa eläminen eroaa toisistaan, silloin se kuitattiin lyhyesti, ei mitenkään.

Mielestäni paljonkin eroja, jos on vain yksi koira tiedät aina mitä sanot ja mitä teet,,näin laumassa se onkin jo vaikeampaa kohdistaa asia sinne mihin se kuuluu.Vaikka onkin samanrotuisia kaikki niin eri luonteisia. Meillä esm. tuo vanharouva loukkaantuu pienestäkin komennuksesta, vaikka se ei ole sille tarkoitettukkaan,se poistuu heti takavasemmalle mulkaisten taakseen.Siksi ainakin minulla on vaikeuksia ajoittaa kielto niinkuin kiitoskin oikeaan hetkeen ja oikeaan kohteeseen.
        Yksi ongelma meillä on lähteminen jos ottaa vain yhden tai kaksi mukaan.Aina syntyy se häslinki me muutkin tullaan.Palatessa on se sama juttu missäs olitte ja nyt aikuisena Pilville on tullut outo piirre se tuppaa näykkäisemään tulijaa,jos et ennakoi sitäkin.

Niitä pieniä juttuja lauman kanssa eläessä on vaikka kuinka paljon, mitä ei yhden kanssa eläjä edes osaa kuvitella. Itseasiassa en minäkään osaa ajatella olisiko yhden kanssa helpompaa, koska silloin kun ei ollut kuin kolme koiraa mietin että kannattaa noin vähän takia ovia aukoa.Mihin kukin tottuu

Iso poppoo on itselle tutumpi kuin pieni...Pitkän aikaa oli hevosia, koiria kissoja jne ja useampi kappale...Omia tai vieraan, koulutuksessa tai muuten kotia vailla....nyt on tilanne eri, ja aikaa on, ei muuten tässä olisi aikaa ja kiinnostusta turista.

Juu kyllä tilanne muuttuu kahden koiran jälkeen. Kolmeen pysyvään koiraan en enään lähde, koska on jo tullut sen verran mukavuden haluiseksi, että ei viitsi ylläpitää turhia kilpailu asetelmia. Tosin ryhmä pieniä tirriäisiä oikeassa paikassa voisi olla ihna mielenkiintoinen juttu.

Kyllä tiedät mistä puhut..se kyllä näkyy rivienvälistä ..Jos muistat sen kennelin ja henkilön mistä oli mainintaa taannoin, niin niitä lyhytjalkaisia oli aika paljon isojen ohessa, ja se "henkilö" kyllä ihailtavasti niitä ohjasi. Koko ajan oli jotain puuhaa ja askaretta, kun sisällä kikkailivat (kerrostalossa).....kyllä se oikealta ja asiaansa panostavalta käy..pienissä koirissa ehkä kysyy vielä enemmän sitä ohjauskykyä ja silmää nähdä, mikä tunnelma milloinkin vallitsee..

Kun ryhmä koko kasvaa, niin resurssitkin pienenevät yksilötasolla. Tämä jos jokin kysyy kykyä jakaa sitä arki resurssia oikein koirien kesken..Eli koiran kannalta enemmän, on vähemmän..ja kaikista tilaisuuksista on huutokauppa, jos ymmärrät vertauksen. Kaikesta jaettavasta koira on kärkkymässä osaansa...niin se vain isossa ryhmässä menee....tasapaino järkkyy myös aika helposti ja ne ovat aika työläitä, kun iso ryhmä on aina kuitenkin läsnä jne..Sinähän tämän paremmin tiedät, kun päivittäin niiden kanssa elät.

• isoisoäiti kirjoitti:

"kuinka koiran ja koiralauman..." Hyvä pointti.
        Minun mielestäni paljonkin.Tosin siinäkin roikkuu,mistä riippuu.
        Riippuu missä elää,millainen porukka ym.Onko isoja vai pieniä,samankokoisia vai suuret erot.Sosiaalisia vai ei.Harrastaako koirillansa tavoitteellisesti vai ei.ym.ym.
        Eli riippuu mihin vertaa,onko helpompaa vai ei.
        Kyllä itse voisin vaikka kättelyssä ihan täällä ihmisten ilmoilla pitää(jos viitsisin),vaikka kymmentä pikkurotuani,mutten edes murto-osaa isoja.
        Kun nykypäivänä ei riitä,että omat koiransa hanskaa,pitäisi vielä muittenkin...

Mitä vanhemmaksi tulee,niin mukavuudenhaluisammaksi myös.Kahta koiraa enempää tuskin enää tulee,paitsi jos kokonaan siirryn jossain vaiheessa kirppuihin ja lopetan harrastustoiminnan kokonaan.Sitten voisi olla ehkä enemmänkin.Muttei paljoa,kun nekin täytyy peruskouluttaa,että kehtaa ihmisten ilmoilla liikkua :D

Itse myös olen sellainen,että lähden siitä lähtökohdasta,että koirat olisi loppuelämän luonani,kun on otettu.Siksikin en kovin isoja laumoja keräile,kun vähemmän sosiaalisia rotuja harrastaa.Riskit on sen verran isot,miten saa koirat toimeen tulemaan,jos isoksi homma menee.

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

"kuinka koiran ja koiralauman..." Hyvä pointti.
        Minun mielestäni paljonkin.Tosin siinäkin roikkuu,mistä riippuu.
        Riippuu missä elää,millainen porukka ym.Onko isoja vai pieniä,samankokoisia vai suuret erot.Sosiaalisia vai ei.Harrastaako koirillansa tavoitteellisesti vai ei.ym.ym.
        Eli riippuu mihin vertaa,onko helpompaa vai ei.
        Kyllä itse voisin vaikka kättelyssä ihan täällä ihmisten ilmoilla pitää(jos viitsisin),vaikka kymmentä pikkurotuani,mutten edes murto-osaa isoja.
        Kun nykypäivänä ei riitä,että omat koiransa hanskaa,pitäisi vielä muittenkin...

Mitä vanhemmaksi tulee,niin mukavuudenhaluisammaksi myös.Kahta koiraa enempää tuskin enää tulee,paitsi jos kokonaan siirryn jossain vaiheessa kirppuihin ja lopetan harrastustoiminnan kokonaan.Sitten voisi olla ehkä enemmänkin.Muttei paljoa,kun nekin täytyy peruskouluttaa,että kehtaa ihmisten ilmoilla liikkua :D

Itse myös olen sellainen,että lähden siitä lähtökohdasta,että koirat olisi loppuelämän luonani,kun on otettu.Siksikin en kovin isoja laumoja keräile,kun vähemmän sosiaalisia rotuja harrastaa.Riskit on sen verran isot,miten saa koirat toimeen tulemaan,jos isoksi homma menee.

"Itse myös olen sellainen,että lähden siitä lähtökohdasta,että koirat olisi loppuelämän luonani"...Totta kai on lähtökohta normi keississä, mutta niissä tapauksissa, missä kemiat ei pelaa, tai muuten homma ei pelitä, niin turha pitää periaatteestaan kiinni, jos kaikkien etu on muualla.

Tänään muuten päästii jo ekalle metsälenkille, ja oli aika mukava katsella miten iloisesti brassi vipelsi ja iloitsi..siinä oli hymy naamalla koko reissun..iloinen piipertäjä..köhä ei vain meinaa lahteä, vähäistä ja harvakseltaan sekin, mutta on kuitenkin.

• canis.familiaris

"kaivella esille vanha asia jossain ketjussa puhuttiin kuinka koiran ja koiralauman kanssa eläminen eroaa toisistaan, silloin se kuitattiin lyhyesti, ei mitenkään.".

En muista tuota enään, mutta vastaan silti. ei muutu eikä eroa mitenkään, koska perusasiat on aina samat, oli koiria yksi tai viisi. Työmäärä kasvaa smassa suhteessa kuin ryhmä. Tämän läpi viemiseksi tarvitaan hyvää rutiinia.

Eli ei poikkea, vaan työmäärä lisääntyy. Resurssi juttuja.

• isoisoäiti

Kyllä se kuitenkin jossain eroaa ihan selkeästi, vai menisikö työmäärän lisääntymiseen.
        Ottaa kaveriksi toinen koira,kiva.Ottaa laumaan uusi muualta tullut jäsen ei aina olekkaan pelkästään hauskaa, saattaa kääntyä jopa katumuksen puolelle(koettu on)

Olen jotenkin niin rotu-uskollinen etten voisi kuvitellakkaan ottavani jotain isoa koiraa tilakin sanelee rajoja, aika vielä enemmän.Kyllähän rutiini ja järjestelykyky muodostuu vuosikýmmenissä ihan omaksi jutukseen, niinkin yksinkertainen asia kuin kynsienleikkuu on liukuhihna homma,vaikka siinäkin on oma järjestyksensä,nuorin viimeksi, se ei ole arvojärjestys vaan oudompi juttu nuoremmalle ja kun se katselee vieressä mitä se oikein teki noille muille,viimeisenä se on jo niin kiinnostunut jutusta että hyppää syliin vaikka väkisin

• canis.familiaris

Jep, yritin sanoa, että sama kaikille, eli sama työmäärä x kpl, sama sääntö ja ylläpito..työmäärä x kpl x resurssit = onnistuminen

"Ottaa laumaan uusi muualta tullut jäsen ei aina olekkaan pelkästään hauskaa, saattaa kääntyä jopa katumuksen puolelle"...niin se joskus on. Mutta ihmiselläkin on oltava mahdollisuus sanoa, ei. Ei toimi kemiat jne..Ei se valitun koiran itsellä pitäminen mikään itseisarvo ole..Typerimpiä hokemia ikinä. "kun koira on kerran valittu niin...."...Saman voisi sanoa, että jos olet lyönnyt jo vasaralla sormeen, niin toinen lyönti samaan kohtaan ei satu niin paljon.

Kahden koiran ja siitä isomman ryhmän suurin ero on siinä, että kahden koiran (kuten yhdenkin) työmäärä vakiintuu ja laskee ensimmäisen-toisen vuoden jälkeen...isossa ryhmässä ei. Ei ainakaan merkittävästi.

• isoisoäiti

Juupa ..oikeassa olet vaikka ei mutakuin tassuja pesis, neljä käy paljon helpommin kuin 24 kappaletta, totesin tuossa aamulla taas, kun kävivät ulkona.

Kennelpoikakin on niin laiskaksi tullut ettei voi sellaista vesiallasta tuohon rapuneteen rakentaa josta kaikkien olisi pakko sisälle tullessa juostava läpi.
        Rakastaisin kaikkia sellaisia mukavuuksia!
        Nyt täytyy vaan yksitellen kantaa ja käyttää kylppärin kautta, hankalaa

• canis.familiaris

Niin juuri. Ja aikaa noin yleensä ei ole kuin se 24h, niin sekin hieman rajoittaa yksilö huomiota..Yhdelle jostain enemmän, on se on suoraan muilta pois jne...Sitä sm vuoksi vaatii aika paljon "tasapainottelua! ja silmää tuon ison ryhmän vetäminen..

"Kennelpoikakin on niin laiskaksi"...jospa tässäkin olisi sama logiikka. Mitä enempi aikaa sinulla kuluu koiriin ja puunaamiseen, sen enemmän sitä omaa vapaa-aikaa on kennelpojalla..Voi siis olla nokkeluuttakin. Terveisiä..=D

Kyllä nyt on hienoa, kun brassin voi pyyhkiä "säämiskällä"....ja valmista tuli.

• canis.familiaris
      • isoisoäiti

No niin ..siitä sitä helpotusta taas tiedossa, enää ei tartte koiriakaan silitellä eikä halailla saati syliin ottaa. Liiviä vaan kiristää niin hyvä tulee. En nyt kuitenkaan heti lähde mustiin ja mirriin ,täytyy ensin tarkkaan miettiä menetänkö siinä itse jotain,mahtaako se lämmön tunnekkin mennä mennä liivin mukana jota tunnen hiljaa koiraa silitellessä, vaihtoehtona on sitten että mitä koirat menettää kun niitä ei paina kokoaikaa...ei helppo päätettävä tuo ostos

• isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

No niin ..siitä sitä helpotusta taas tiedossa, enää ei tartte koiriakaan silitellä eikä halailla saati syliin ottaa. Liiviä vaan kiristää niin hyvä tulee. En nyt kuitenkaan heti lähde mustiin ja mirriin ,täytyy ensin tarkkaan miettiä menetänkö siinä itse jotain,mahtaako se lämmön tunnekkin mennä mennä liivin mukana jota tunnen hiljaa koiraa silitellessä, vaihtoehtona on sitten että mitä koirat menettää kun niitä ei paina kokoaikaa...ei helppo päätettävä tuo ostos

Tietysti itsellekkin vois käydä mittauttamassa kaikenvaralle tukisukat, vaikka en hyödystä tarpeettomasti käytettynä tiedäkkään...täytyy nyt miettiä ja pitää lentosukkia jatkuvasti ne ei niin kamalasti kiristä. Mitäs nyt heti aamusta näin hankalan pohdittavan löysitkin

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Tietysti itsellekkin vois käydä mittauttamassa kaikenvaralle tukisukat, vaikka en hyödystä tarpeettomasti käytettynä tiedäkkään...täytyy nyt miettiä ja pitää lentosukkia jatkuvasti ne ei niin kamalasti kiristä. Mitäs nyt heti aamusta näin hankalan pohdittavan löysitkin

Hyvä että keksivät tapoja ottaa hölmöiltä rahat. Keksitään kaikkea kivaa ja ostetaan kilvan, ja vaihdetaan mielipiteitä. Hölmöjen ehdoilla tämä maa paljolti pyörii, ja heidän rahoillaan. Ei tästä voi kyllä valittaa. (pohjolan kreikka)

Ostin pääsiäisenä lentävän luudan netistä, kun bensanhinta on noussut kovin viime aikoina ja pahus taisin saada rikkinäisen. Luuta on maksettu ja takuukuitti on. En vain ole saanut yhteyttä "tukipalveluun" saadakseni käyttöohjeita. Se on ainakin varmaa, että minua ei ole huijattu..siitä sen tiedän, kun myyjä sanoi, että hyvin kulkee ja kyyti on ilmaista. Myi siinä samassa minulle pilkkihaalarit, lentäjän hatun, sekä hanskat ja lasit. Huopatossut tulee jälkitoimituksella, mutta maksoin nekin, että säästän tulevat postimaksut.

Tukusukista ei ole vielä kokemusta, mutta nuo lentosukat voisi kiinnostaa. Kuinka korkealle niillä pääsee?

• isoisoäiti

Hyvä että keksivät tapoja ottaa hölmöiltä rahat. Keksitään kaikkea kivaa ja ostetaan kilvan, ja vaihdetaan mielipiteitä. Hölmöjen ehdoilla tämä maa paljolti pyörii, ja heidän rahoillaan. Ei tästä voi kyllä valittaa. (pohjolan kreikka)

Ostin pääsiäisenä lentävän luudan netistä, kun bensanhinta on noussut kovin viime aikoina ja pahus taisin saada rikkinäisen. Luuta on maksettu ja takuukuitti on. En vain ole saanut yhteyttä "tukipalveluun" saadakseni käyttöohjeita. Se on ainakin varmaa, että minua ei ole huijattu..siitä sen tiedän, kun myyjä sanoi, että hyvin kulkee ja kyyti on ilmaista. Myi siinä samassa minulle pilkkihaalarit, lentäjän hatun, sekä hanskat ja lasit. Huopatossut tulee jälkitoimituksella, mutta maksoin nekin, että säästän tulevat postimaksut.

Tukusukista ei ole vielä kokemusta, mutta nuo lentosukat voisi kiinnostaa. Kuinka korkealle niillä pääsee?

Kyllä siillä ainakin saman verran korkeutta saa kuin sun luudallakin, harmi se käyttöohjeen puuttuminen, ne on kaikki tullut nykyään niin vaikeaksi käyttää. kakarana ollessa sekin oli ihan yksinkertaista luuta vaan jalkojen väliin ja liina päähän, korkeuttakin tuli sopivasti sen minkä hyppiä jaksoi. Oli siinä kyllä pientä fiilua siinäkin luudassa, pudotti välillä kyydistä ja millon polvet milloin kädet oli verellä, mutta tykötarpeita se ei vaatinut tuollaista määrää kuin sun luuta. Koita toimiiko edes lakaisuun, vai tartteeko lisäosia ostaa

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Kyllä siillä ainakin saman verran korkeutta saa kuin sun luudallakin, harmi se käyttöohjeen puuttuminen, ne on kaikki tullut nykyään niin vaikeaksi käyttää. kakarana ollessa sekin oli ihan yksinkertaista luuta vaan jalkojen väliin ja liina päähän, korkeuttakin tuli sopivasti sen minkä hyppiä jaksoi. Oli siinä kyllä pientä fiilua siinäkin luudassa, pudotti välillä kyydistä ja millon polvet milloin kädet oli verellä, mutta tykötarpeita se ei vaatinut tuollaista määrää kuin sun luuta. Koita toimiiko edes lakaisuun, vai tartteeko lisäosia ostaa

Tuli asiakaspalvelusta palaute, että kyseinen malli on tarkoitettu naisille. Pahoittelemme. Ei siis voi palauttaa, koska minun olisi pitänyt tietää, tuo.

Samasta paikasta, ostin ohjeet, että miten vanhasta tiskikoneesta saa näppärän lumilingon..Kulut 100e sisi.postikulut. Kun postista paketti tuli, niin siinä oli lapio.
        Hyvin on pelannut ja myyjän sana piti. Se lapio oli vaimolle.

• putkis.

Tuli asiakaspalvelusta palaute, että kyseinen malli on tarkoitettu naisille. Pahoittelemme. Ei siis voi palauttaa, koska minun olisi pitänyt tietää, tuo.

Samasta paikasta, ostin ohjeet, että miten vanhasta tiskikoneesta saa näppärän lumilingon..Kulut 100e sisi.postikulut. Kun postista paketti tuli, niin siinä oli lapio.

"kyseinen malli on tarkoitettu naisille"

ÖÖö, kannattaa tarkistaa jos saisi lisämaksusta sukupuolenkorjausleikkauksen... niin ei menisi jo investoidut rahat hukkaan...

• isoisoäiti

Älä enää ....nauraa saa vedet silmissä.

Hieman jäi mietityttämään mistä sait ohjeen että lapio on vaimolle? Olisit muuten vahinkossa koittanut itse ja saanut toimimattomana palauttaa

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Älä enää ....nauraa saa vedet silmissä.

Hieman jäi mietityttämään mistä sait ohjeen että lapio on vaimolle? Olisit muuten vahinkossa koittanut itse ja saanut toimimattomana palauttaa

Vaimo oli ohjeiden mukaan se tiskikone...

Ohjeissa lukee.
        Pura pakkauslaatikko ja ota esille tilattu tuote -lapio: Laita vaimolle jalkaan kumisaappaat, hanskat ja pipo (ei takkia, että koska kylmä ilma pitää lumilingon liikkeesä) Sano vaimolle heihei ja sulje ovi. Tämä ohjelmoi vaimon tekemään odotetun työn.. Tämä nerokas tuote lisää myös vapaa-aikaa....
        tällöin jää lisäaikaa tutustua ostoskanavien tarjontaan.

Harmi, että koiramaailmassa ei myydä näin nerokkaita tuotteita. Siellä on vain eroahdistuspaitoja, lippalakkja koiralle, lenkkareita, turkinvärjäysjutskiä, hajuja koiran eroahdistukseen...sitruuna pantoja....Onneksi kolinapurkin saa hyödynnettyä vkl..kaljatölkistä, joko oman, puolison tai naapurin..purkista.

• isoisoäiti

Vaimo oli ohjeiden mukaan se tiskikone...

Ohjeissa lukee.
        Pura pakkauslaatikko ja ota esille tilattu tuote -lapio: Laita vaimolle jalkaan kumisaappaat, hanskat ja pipo (ei takkia, että koska kylmä ilma pitää lumilingon liikkeesä) Sano vaimolle heihei ja sulje ovi. Tämä ohjelmoi vaimon tekemään odotetun työn.. Tämä nerokas tuote lisää myös vapaa-aikaa....
        tällöin jää lisäaikaa tutustua ostoskanavien tarjontaan.

Harmi, että koiramaailmassa ei myydä näin nerokkaita tuotteita. Siellä on vain eroahdistuspaitoja, lippalakkja koiralle, lenkkareita, turkinvärjäysjutskiä, hajuja koiran eroahdistukseen...sitruuna pantoja....Onneksi kolinapurkin saa hyödynnettyä vkl..kaljatölkistä, joko oman, puolison tai naapurin..purkista.

Ei myydä ei,nuo alkuasetelmat on hommattava ihan itse

Tulipa siitä juttu kureliivistä,vai painoko se oli,oli ainakin joku suht tarpeeton vehje nimenomaan koiralle

• kureliivi ahistaa

Selailin paria jenkkikirjaa hiljattain jossa nämä kietaisujutut oli ihan päällimmäisinä. Olen itse kyllä pärjännyt huomioimalla vähemmän koiraa kun se pelkää tai ahdistuu.

• isoisoäiti
        kureliivi ahistaa kirjoitti:

Selailin paria jenkkikirjaa hiljattain jossa nämä kietaisujutut oli ihan päällimmäisinä. Olen itse kyllä pärjännyt huomioimalla vähemmän koiraa kun se pelkää tai ahdistuu.

Ei se mitään ahdista katsos se oli sitä aikaa kun katkaistiin pari alimmaista kylkiluuta, että oli riittävän kapea uuma

Toivottavasti ei keksitä koirallekkin että saadaan kroppa näyttämään mieleiselle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      110
      7622
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      109
      5301
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3536
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      3527
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2574
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1886
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      356
      1530
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      65
      1373
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1366
    Aihe