Retkipyörä

Pyöräilijätärrrrr

Olen ajellut tähän asti retkipyöräilyreissuja hybridillä.
Huonoa on se,että rungon lyhyyden takia kantapäät ottavat kiinni takalaukkuihin.
Itse en kuitenkaan ole isokokoinen vaan 161 cm pitkä.
Lyhytjalkainen- ja selkäinen. Tanakka.

Tähän asti retkeni ovat olleet noin kolmipäiväisiä.

Millaista pyörää suosittelisit noin viikon-kahden reissuille kun mukaan on tarkoitus ottaa kaikki varusteet telttaa ja makuualustaa myöten? Keittimineen päivineen?
Mahdollisuus etutelineeseen laukuille pitäisi olla.

Ajoasento mieluummin pysty,sillä selkä estää etukumaran asennon.

Olen nainen,joten satula pitäisi olla sellainen,ettei kupera "pissitin" hankaudu.
Niin käy normisatuloilla lähes poikkeuksetta,vaikka ajaisi lyhyempiäkin
matkoja.

Hintabudjetti maks 800 euroa eikä senttiäkään yli.Osamaksumahdollisuus?
24-vaihteinen mahdollisesti,ei ainakaan vähempää.
Vaihteisto sellainen,ettei mäkiä tarvitse taluttaa. Minulla ei ole retkilläni kiire.
vaan nautiskelen noin 60-80 km päivämatkoista,joihin pääsin kyllä hybridilläkin.

56

1971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdottaja
    • Vaihteiden määrässä sanoisin esim 2x9:n olevan ihan riittävästi retkikäyttöön. Mieluummin 2x9 kuin 3x8, silloin kun välitysalueet on sovitettu tarpeeseen. Se kokonaismäärä ei ratkaise/auta mitään, jos vaihteiden väliin jää isot aukot ja toisaalta nopeaan ajoon on "ylimääräisiä" vaihteita.

      Jos edessä rattaat on 34 ja 50, niin taakse 12-28 (13-28 olisi vielä parempi, riippuu mitä kasettia voi käyttää). Nuo välitykset löytyy ihan edullisista vaihtoehdoista, mutta saattaa vaatia vähän miettimistä. Jos lähtee euroja venyttämään, niin tuollaisen vaihtoehdon saa laitettua johonkin käytettyyn. Itse ostin juuri tuollaisen kompaktikammen ja rattaat eteen (uusi maksoi 50e). Sopivat peräkärryn vetoon. Normaaliajoon ostan pienemmäksi eturattaaksi 38-hampaisen.

      Rungon ja pystyasentoon sopivan satulan valinta ei ole vaihteista riippuvainen. Hivenen leveämpi satula saa olla, kun ajoasento on pystyssä.

    • jussi 2012

      Täältä on vaikea hakea oikeita järkeviä neuvoja. Tällä palstalla kirjoittaa sohvaperunat, joilla ihan hukassa rahan ja retkipyöräilyn suhde. Voi myös olla heidän kunto niin huono ettei pysty polkemaan 20 km pätkää ilman 5000 euron välineitä ja siksia alkavat jauhaa jotain väsynyttä käyräsarvi- juttua lukkopolkimineen.. samalla kehuen miten hyvä ajoasento on perse kohti taivasta. (Onhan se jos ajetaan pyörällä kilpaa)

      Hybridipyörä käy vallan hyvin retkipyöräilyyn. Pyörää ei tarvitse uusia satulan takia, niitä saa kaupasta jokaisen takapuoleen sopivia. Hyvän satulan kun löytää, se kannattaa siirtää aina seuraavaan pyörään jos vaan muuten ehjä.

      Yleensä laukut saa laitettua niin taakse ettei kantapäät ota niihin kiinni. Laukkujen malli tietysti vaikuttaa. Laukuissa on usein siirrettävät kannakkeet. "Tarakoita" on myös monen mallisia. Uusi pyörä ei välttämättä poista ongelmaa jos laukut asentaa väärin. Laukkuja ei kuitenkaan kannata laittaa yhtään taaemmaksi mitä on pakollinen tarve.

      Itse ajelen pitkiä reissuja aika vaatimattomilla välineillä. Hyvätkään välineet ei auta jos lähtee kylmiltään ylittämään itseään. Kunnon ollessa kohdillaan, niin ihan tavallisella polkupyörällä (eli vaihteettomalla) voi vallan hyvin tuollaisia 60-80 km päivämatkoja ajella, täällä eteläsuomen lähes mäettömillä teillä. Tarkoitan lähinnä sitä, ettei ne välineet retkestä kevyttä tee jos ylittää oman kuntonsa. Itselläni retkipyöräily on vain ja ainoastaa kunnon kohotusta ja luonnon lähellä olemista. Autolla pääsee paikasta toiseen. Polkupyörällä kohennetaan kuntoa, samalla nautitaan kiireettömyydestä ja nautitaan kauniista luonnosta jota ei arjen "kiireen" keskellä tajua arvostaa.

      T-jussi

      http://www.matkukuus.com/retki/?Pohjois-Norja_NORDKAPP

    • Alkup. Maantiepyöräi
      • Nuo pidempi runkoiset pyörät on retkellä varmasti mukavimpia. Rauhallisempia ajettavia kuorman kanssa kuin "tavalliset" ilman kuormaa ajettavat.

        STI-vaihtajien laitto menee budjetin yli, kun alle 150e ei löydy?

        Silloin kun on pieni budjetti, niin kannattaa ehkä harkita sitä käytettyä ja pistää kuluneet osat uusiksi. Se vaatii enemmän ja väemmän harrastusta, mutta saa 800e:llä melko hyvän, varsinkin jos itse vaihtaa osat. Homma riippuu ihan siitä millaisen pyörän löytää kunnostettavaksi.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jth_12 kirjoitti:

        Nuo pidempi runkoiset pyörät on retkellä varmasti mukavimpia. Rauhallisempia ajettavia kuorman kanssa kuin "tavalliset" ilman kuormaa ajettavat.

        STI-vaihtajien laitto menee budjetin yli, kun alle 150e ei löydy?

        Silloin kun on pieni budjetti, niin kannattaa ehkä harkita sitä käytettyä ja pistää kuluneet osat uusiksi. Se vaatii enemmän ja väemmän harrastusta, mutta saa 800e:llä melko hyvän, varsinkin jos itse vaihtaa osat. Homma riippuu ihan siitä millaisen pyörän löytää kunnostettavaksi.

        Kannattaa silti kysyä tarjousta myös STI-kahvoilla. Ajomukavuus on niin paljon parempi kuin tangonpäävaihtajilla. Pyorahuollolla oli joku vaihtoehto, kun harkitsin tuota. (Päädyin itse kuitenkin tallissa jo olleeseen crossariin.)

        Edulliset crossarit ovat tietysti vaihtoehto, mutta niit ei saa Suomesta. Crossari on muotia ja "katteet kohdallaan". Edullisin käyttökelpoinen ollee Focus, kun ostaa sen ennakkotilauksesta? Jos oon varma,että osaa itse mitoittaa pyörän, kannattaa vilkaista englantilaisten kauppojen touring- ja audaxpyörien valikoimaa.

        Retkipyörän varustelu on sitten ihan oma lukunsa. jokainen tekee siitä vähän itsensä näköisen.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Kannattaa silti kysyä tarjousta myös STI-kahvoilla. Ajomukavuus on niin paljon parempi kuin tangonpäävaihtajilla. Pyorahuollolla oli joku vaihtoehto, kun harkitsin tuota. (Päädyin itse kuitenkin tallissa jo olleeseen crossariin.)

        Edulliset crossarit ovat tietysti vaihtoehto, mutta niit ei saa Suomesta. Crossari on muotia ja "katteet kohdallaan". Edullisin käyttökelpoinen ollee Focus, kun ostaa sen ennakkotilauksesta? Jos oon varma,että osaa itse mitoittaa pyörän, kannattaa vilkaista englantilaisten kauppojen touring- ja audaxpyörien valikoimaa.

        Retkipyörän varustelu on sitten ihan oma lukunsa. jokainen tekee siitä vähän itsensä näköisen.

        Miten olisi vielä peräkärry, jos on lähdössä kahden viikon retkelle? Silloin ei tule ongelmaksi alkuperäinen ongelma lyhyestä pyörästä ja ehkä ei tarvii ostaa uutta pyörää retkeilyyn.

        Omaa kokemusta peräkärrystä ei ole retkikäytössä, kun lähinnä lyhyitä matkoja olen lasta vetänyt kärryssä. Täysin katettu ja korkea peräkärry tuplaa ilmanvastuksen ja sen huomaa 20km/h nopeudessa (eli siinä melko tavallisessa retkipyöräilijän vauhdissa).

        Pelkän tavaraperäkärryn kanssa ilmanvastus peräkärryssä ei ole kovin iso (pakataan sukkulaksi) ja painopiste pysyy matalalla. Ajomukavuuden kannalta se ei ole kiikkerä ajettava. Lisäpaino peräkärrystä ei ole hirveästi isompi kuin runkoon kiinnitetyistä telineistä (on painavampi). Ilmanvastuksessa taitaa voittaa, vai miten on? Varsinkin kun se peräkärry on yksipyöräinen.

        Jos ennestään on jo arkikäyttöön (myös työmatkat) sopiva fillari, niin miksi ei kannattaisi harkita peräkärryä.


      • eli tuo
        jth_12 kirjoitti:

        Miten olisi vielä peräkärry, jos on lähdössä kahden viikon retkelle? Silloin ei tule ongelmaksi alkuperäinen ongelma lyhyestä pyörästä ja ehkä ei tarvii ostaa uutta pyörää retkeilyyn.

        Omaa kokemusta peräkärrystä ei ole retkikäytössä, kun lähinnä lyhyitä matkoja olen lasta vetänyt kärryssä. Täysin katettu ja korkea peräkärry tuplaa ilmanvastuksen ja sen huomaa 20km/h nopeudessa (eli siinä melko tavallisessa retkipyöräilijän vauhdissa).

        Pelkän tavaraperäkärryn kanssa ilmanvastus peräkärryssä ei ole kovin iso (pakataan sukkulaksi) ja painopiste pysyy matalalla. Ajomukavuuden kannalta se ei ole kiikkerä ajettava. Lisäpaino peräkärrystä ei ole hirveästi isompi kuin runkoon kiinnitetyistä telineistä (on painavampi). Ilmanvastuksessa taitaa voittaa, vai miten on? Varsinkin kun se peräkärry on yksipyöräinen.

        Jos ennestään on jo arkikäyttöön (myös työmatkat) sopiva fillari, niin miksi ei kannattaisi harkita peräkärryä.

        http://www.kareisenpyorakorjaamo.net/perakarryt/yak.html

        Kareiselta saa Bob Yak'ia.


      • retkiajaja
        eli tuo kirjoitti:

        http://www.kareisenpyorakorjaamo.net/perakarryt/yak.html

        Kareiselta saa Bob Yak'ia.

        Ei ole mitään järkeä maksaa alkuperäisestä Yakista tuollaista hintaa, kun täysin samanlaisen kiinakopion saa saksasta kotiin kannettuna alle 50e:lla.

        Mutta tosiaan minäkin suosittelen aloittajaa kokeilemaan tavarakärryä, romppeet tulee helposti mukana eikä lisää pyörään 'omamassaa'.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        retkiajaja kirjoitti:

        Ei ole mitään järkeä maksaa alkuperäisestä Yakista tuollaista hintaa, kun täysin samanlaisen kiinakopion saa saksasta kotiin kannettuna alle 50e:lla.

        Mutta tosiaan minäkin suosittelen aloittajaa kokeilemaan tavarakärryä, romppeet tulee helposti mukana eikä lisää pyörään 'omamassaa'.

        Pistätkö linkkiä? Kiinostaa varmasti muitakin.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Pyörä, joka kelpaa päivittäiseen ajoon, ei välttämättä ole kovin hyvä retkipyöräksi. Tässä on vielä hankaluutena se, että suomeksi sekä trekking että touring pyörät kännetään retkipyöriksi, vaikka kyse on täysin erilaisista pyöristä. Alkuperäisellä kysyjällä on ilmeisesti trekkingpyörä, joka on palvellut ihan hyvin. Niin hyvin, että kiinostus pidempiin retkiin on syttynyt ja tarvitaan touring pyörä mukavuuden vuoksi.

      Pitkiä reissuja ajetaan myös hyvälaatuisilla maantiepyörillä. Pääosin ollaan silloin liikkeellä hyvin kevyellä varustuksella. Tosin jotkut vetävät tavaraa peräkärryssä, jolloin painoraja kasvaa reilusti. Alan jonkinlainen kllassikko on Osmo Soininvaaran kirja "Fillarilla Nizzaan". Raskaampaa varustusta maantiepyörässä esiiteltiin tämän vuoden ensimmäisessä fillarilehdessä.

      Varsinainen retkipyörä on yhä pääsäntöisesti teräsrunkoinen. Suurin syy on mukavuus. Muutama lisägramma rungossa ei haittaa. Defacto standardi on tällä hetkellä Surly LHT. Siihen voi verrata muita. Ne ovat joko parempia tai huonompia.

      http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker

      Pääosa LHT:sta tulee Suomeen runkoina. Retkipyöräilijät tietävät yleensä, mitä haluavat. LHT täysin varusteltuna on kuitenkin yli nyt asetetun budjetin. Samoin valitettavasti Pelago:n uusi retkipyörämalli, joka messuilla vaikutti hyvin mielenkiintoisselta.

    • 55555555555555555555

      Satula ja takateline vaihtoon ja mainitsemasi ongelmat on ratkaistu. Katsotaan sitten, miten sujuu.

      • Alkup. Mantiepyöräi

        Periaatteessa voi riittä, mutta alkuperäisessä kirjoituksessa oleva maininta selästä tulee ottaa huomioon. Itsekkin selkävaivaisena, kiinittäisin kahteen asiaan huomiota:

        1) Pysty ajoasento ei ole hyvä selälle. Kaikki iskut tulevat suoraan selkärankaan. Selkävaivaisen pyörässä tule olla tasapainoinen ajoasento. Se ei saa olla pysty, mutta ei liian matalakaan.

        2) Edelliseen liittyen pääosa hybrideistä (käytännössä Suomessa hybrideinä myytävät pyörät ovat yleensä halpoja trekking pyöriä) tehdään alumiinirunkoihin. Kun liian pysty ajoasento yhdistetään kovaan alurunkoon, ei selkä tykkää ollenkaan.

        Palaamme jälleen teräsrunkoisiin retkipyöriin, joista täältä ostettuna vain tuo GT menee hintahaarukkaan.


      • 77777777777777777777
        Alkup. Mantiepyöräi kirjoitti:

        Periaatteessa voi riittä, mutta alkuperäisessä kirjoituksessa oleva maininta selästä tulee ottaa huomioon. Itsekkin selkävaivaisena, kiinittäisin kahteen asiaan huomiota:

        1) Pysty ajoasento ei ole hyvä selälle. Kaikki iskut tulevat suoraan selkärankaan. Selkävaivaisen pyörässä tule olla tasapainoinen ajoasento. Se ei saa olla pysty, mutta ei liian matalakaan.

        2) Edelliseen liittyen pääosa hybrideistä (käytännössä Suomessa hybrideinä myytävät pyörät ovat yleensä halpoja trekking pyöriä) tehdään alumiinirunkoihin. Kun liian pysty ajoasento yhdistetään kovaan alurunkoon, ei selkä tykkää ollenkaan.

        Palaamme jälleen teräsrunkoisiin retkipyöriin, joista täältä ostettuna vain tuo GT menee hintahaarukkaan.

        Varmasti alkuperäinen kysyjä tuntee oman selkänsä paremmin kuin sinä.

        "Ajoasento mieluummin pysty,sillä selkä estää etukumaran asennon."


      • Alkup. Maantiepyöräi
        77777777777777777777 kirjoitti:

        Varmasti alkuperäinen kysyjä tuntee oman selkänsä paremmin kuin sinä.

        "Ajoasento mieluummin pysty,sillä selkä estää etukumaran asennon."

        En ole ollenkaan varma tuosta. Viittaa lähinnä liian vähäiseen kokemukseen erilaisista polkupyöristä.


      • Ajanmilläajan
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        En ole ollenkaan varma tuosta. Viittaa lähinnä liian vähäiseen kokemukseen erilaisista polkupyöristä.

        Huomaatkohan sä ollenkaan itse kuinka rasittava olet? Mikset perusta blogia tai kirjoita pyöräilykirjaa, kun tunnut kaiken tietävän ja energiaa riittää.


      • Heh heh
        Ajanmilläajan kirjoitti:

        Huomaatkohan sä ollenkaan itse kuinka rasittava olet? Mikset perusta blogia tai kirjoita pyöräilykirjaa, kun tunnut kaiken tietävän ja energiaa riittää.

        Tieto lisää tuskaa. ;)


      • 77777777777777777777
        Heh heh kirjoitti:

        Tieto lisää tuskaa. ;)

        Sinä et tiedä tuskasta mitään. Mehän tässä joudumme aivoituksiasi lukemaan.


      • Ajanmilläajan
        Heh heh kirjoitti:

        Tieto lisää tuskaa. ;)

        Niin se kait joillakin tekee. Ap.totesi olevansa lyhyt, tanakka ja selässä jotain häikkää. Selkävaivojakin on monenlaisia, joten luotan, että hän itse tietää itselleen parhaimman ajoasennon, ei siinä tarvitse italialaista maantiepyörää kokeilla.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Ajanmilläajan kirjoitti:

        Niin se kait joillakin tekee. Ap.totesi olevansa lyhyt, tanakka ja selässä jotain häikkää. Selkävaivojakin on monenlaisia, joten luotan, että hän itse tietää itselleen parhaimman ajoasennon, ei siinä tarvitse italialaista maantiepyörää kokeilla.

        Olet oikeassa, mutta pääosa selkävaivoista on ihantavallisia välilevyongelmia. Pysty ajoasento ei todellakaan tee hyvää silloin! Kaikkein pahin on pysty ajoasento yhdistettynä kovaan alurunkoon.

        Konan Honky Tonk'n tapainen teräsrunkoinen, korkeahkolla ajoasennolla oleva pyörä on paras vaihtoehto. Pyörän sovittaminen naiselle on sitten oma taiteenalansa, koska keskimäärin naiset tarvitsevat miestä lyhyemmän sungon.


      • 77777777777777777777
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta pääosa selkävaivoista on ihantavallisia välilevyongelmia. Pysty ajoasento ei todellakaan tee hyvää silloin! Kaikkein pahin on pysty ajoasento yhdistettynä kovaan alurunkoon.

        Konan Honky Tonk'n tapainen teräsrunkoinen, korkeahkolla ajoasennolla oleva pyörä on paras vaihtoehto. Pyörän sovittaminen naiselle on sitten oma taiteenalansa, koska keskimäärin naiset tarvitsevat miestä lyhyemmän sungon.

        Korkeahko... heh heh


      • Alkup. Maantiepyöräi
        77777777777777777777 kirjoitti:

        Korkeahko... heh heh

        Jos et ymmärä ajoasennosta mitää, niin ole hiljaa. Ajoasento ja siihen vaikuttavat perustekijät on täälläkin selitetty moneen kertaan.


    • 66666666666666
      • Alkup. Maantiepyöräi

    • Osaatko mitoittaa?
    • cdddtyiokj

      tilanne taas täällä on näemmä normalisoitunu. mestarit tietää ei alle 3000 ekun fillaria osat vähintään 100 ekua kappale pahvihousut ja lukkopolkimet pakolliset, muuten ei pysty pyöräilee

      • Eikä siinä kaikki

        Kyllä ja sinä et pysty hopottamaan alumiinista pomppukeppihybridiäsi. ;) Sinun täytyy löytää joku muu foorumi romupyöriesi myyntiin. :D


      • Tjmwgjm
        Eikä siinä kaikki kirjoitti:

        Kyllä ja sinä et pysty hopottamaan alumiinista pomppukeppihybridiäsi. ;) Sinun täytyy löytää joku muu foorumi romupyöriesi myyntiin. :D

        Miksi käytät jo kolmatta nikkiä. Hymiöt paljastaa sut.


      • Kysyn vain
        Tjmwgjm kirjoitti:

        Miksi käytät jo kolmatta nikkiä. Hymiöt paljastaa sut.

        Miksi mainostat roskaa?


      • Tgmpjad
        Kysyn vain kirjoitti:

        Miksi mainostat roskaa?

        Neljäs nikki. Minä en mainosta mitään.


    • jussi 2012

      Joo, taas kun lukee näitä juttuja niin herää kysymys eikö ole enää olemassa normaalia retkipyöräilyä tai yleensä pyöräilyä.

      Koittakaa nyt "asiantuntijat" ymmärtää, ettei retkipyöräily ole kilpapyöräilyä. Onko oikeesti teidän "asiantuntijoiden" mielestä järkevää edes ehdotella sellaiselle retkipyöräilijälle, joka on tehnyt muutamia kolmen päivän mittaisia retkiä. "Neito" kertoo ajaneensa 60-80 km päivämatkoja, eli retkien kokonaispituus ollut noin 200 km.
      (Ymmärrän tietysti siinä mielessä teitä "asiantuntijat", koska tuo 200 km on teidän koko vuoden kilometrit)
      Ajakaa niillä pyörillänne, niin kunto nousee teilläkin sen verran, että jaksatte ajaa edes 25 km päivässä, parilla tauolla. Samalla huomaatte sen tosi asian, että teidän omasta fyysisestä kunnosta se kaikki onkin ollut kiinni, eikä suinkaan takarataspakasta jossa kolmosvaihteen rattaassa yksi piikki liikaa.

      Te "asiantuntijat" luotte täällä sellaista kuvaa pyöräilystä, että kaksipäivää vaihdellaan ensin osia tallissa polkupyörään, jotta sillä voi polkea muutaman kilometrin, joka tuntuukin olevan teille lähes ylitsepääsemätön ponnistus alle 3000 eur fillarilla. Ryhmänne johtajana toimii tuo Alkup. Maantiepyöräilijä jonka kirjoitukset on suoraan padassa keitetystä lampaanpäästä näin pääsiäisen kunniaksi kauniisti sanottuna.

      Normaalilla työssä käyvällä ihmisellä, ei ole varaa laittaa parinviikon pyöräretkeen tonni kaupalla rahaa. Aikaa ei myöskään ole vaihdella polkupyörään osia viittä tuntia päivässä, koska normaali ihminen käy TÖISSÄ. Työstä lomalla ollessa olisi kiva ajaa sillä pyörällä, eikä tallissa vaihdella osia.

      Polkupyöriä harrastava keräilijä on ihan eri asia kuin retkipyöräilijä. Oikean retkipyöräilijän erottaa siitä, että hänellä on muutakin kerrottavaa kuin juuri vaihdettu eturatas jossa kolme piikkiä enemmän entiseen verraten.

      Oletteko muut huomanneet, näillä suomi24 palstoilla on lähes jokaisessa aihepiirissä "asiantuntijoita" jotka tosiaan päivystää 24 tuntia/ vrk. Yhtään keskustelua ei pysy järkevästi aiheessa. Tuleeko nuo ns. kilpa/ maantiepyöräilijät siksi näihin retki keskusteluihin kommentoimaan kun eivät pärjää siellä kilpapyöräilyssä. Kilpapyöräilyssä pitää harjoitella, ei siellä pärjää jos kirjoittaa nettiin viisauksia sen aikaa kun muut harjoittelee.

      Vielä kerran, retkipyöräily tai matkapyöräily ei tarvitse hipovälineitä. 50 km päivämatkoja voi polkea ihan tavallinen ihminen ja vielä tavallisella polkupyörällä. Kannattaa ensin kokeilla, tehden pieniä retkiä, jos tuntuu kivalta liikuntamuodolta, niin voihan varusteisiin sitten satsata. Kaikki ei tykkää pyöräilystä, se on raskasta jos ei totuttele pikku hiljaa.

      Aloittava retkipyöräilijä ei myöskään kaipaa ohjeita sellaiselta, joka polkee kuutena päivänä viikosta lähes 200 km päivämatkoja. Yrittäkää nyt edes käsittää jotain, kun niitä luettavia kirjoja suosittelette.

      Myös nämä jotka ajaa kevyillä kilpapyörillä matka-ajoa ilman retkivarusteita hiukan yli 100 km päivämatkoja, eivät ole mitään ihmeiden tekijöitä. Normaalikuntoinen ihminen pystyy siihen. Täällä usein joku sohvaperuna hehkuttaa näistä ja pitää niitä ihmemiehinä.

      Retkiajo ei tarvitse huippukuntoa, terveen ihmisen normaali peruskunto riittää. Alkumatkasta pitää vaan ajaa lyhyitä päivämatkoja, että elimistö tottuu pitkäaikaiseen rasitukseen. Retkiajoa on vaikea harjoitella etukäteen, koska harva lähtee kotoaan kaikki retkivarusteet pyöränpäällä vaan niin kuin pyöräilemään päivästä toiseen ja palaa aina kotiin nukkumaan. Pyöränpäälle tulee retkivarusteista uskomaton paino, aloittelija ottaa vielä helposti turhaa painoa.

      T-jussi

      • -

        "Oletteko muut huomanneet, näillä suomi24 palstoilla on lähes jokaisessa aihepiirissä "asiantuntijoita" jotka tosiaan päivystää 24 tuntia/ vrk. Yhtään keskustelua ei pysy järkevästi aiheessa."

        Näin se menee. Netti on helppo purkautumiskanava kaikille kylähulluille, besserwissereille tahi muille äänekkäille pöljille.

        Toivon kyllä, että ihmisillä olisi sen verran sisälukutaitoa että osaavat suhtautua hyvin varauksella 90% tämänkin palstan sisällöstä(josta siis valtaosa tulee yhden tyypin näppikseltä).

        Eipä tämä itseä niin häiritse mutta monet aloittelijat saavat kyllä varmasti tämän palstan kautta todella vastenmielisen kuvan pyöräilystä.


      • talvipolkija

        Jussi puhuu (taas) asiaa.

        Nauroin yhdessäkin ketjussa partaani, kun Jussi kertoi ajaneensa Forssasta Nodkappiin ja takaisin niin palstajyrät lyttäsi suorituksen, koska se oli tehty "vääränlaisella" pyörällä.

        Pari vuotta sitten kysyin täällä vapaarattaan huollosta - vastauksen mukaan minun olisi pitänyt ostaa cyclocross-pyörä.

        Edelleen väitän että kumara ajoasento ei sovi kaikkien selkärangalle. Jos on spinaalistenoosi eli selkäydinkanavan ahtauma niin silloin se sopii, koska selkäydin saa tilaa kumarassa asennossa.

        Välilevyt eivät erityisesti kuormitu pystyasennossan vaan nimenomaan asennossa, jossa nikama painaa toista vasten enemmän esim etureunallaan - toisin sanoen kumarassa asennossa.


    • alkup.tuna

      Kyllä se sun nykyinen hybridi kelpaa ihan hyvin kahden viikonkin reissulle. Kattelet vaan sen takalaukkujen kiinnityksen kohilleen.


      http://yle.fi/tekstitv/sahara/

      Katteleppa tuosta millaisen siivun Matti vetäsi Helkaman hybridillä. Asenne se on mikä ratkasee, ei pyörä.

      • :':':

        Pyöräily on iloinen asia ja sitä iloa eivät herkkähipiäiset palstajyrät onnistu pilaamaan.


      • Alkup. Maantiepyöräi

        Pyöräretken pystyy ajamaan vaikka jääkärifillarilla tai fixillä. Molemmista on kokemusta ja molemmat lasken extreme urheilulajiksi.

        Mukava retkipyörä on ulkonäöltään lähellä maantiepyörää, mutta mittasuhteiltaan ja kulmiltaan toteutettu niin, että ne kestävät pakkaamista. Oma genreensä ovat sitten viikonloppuretkille tehdyt trekkingpyörät, joiden mukavuus ei ole parhaimmillaan pidemmillä matkoilla mm. liian pystyn ajoasennon tähden. Toinen oma maailmansa ovat sitten ne, jotka ajavat maantiepyörillä ja hyvin kevyillä varustuksilla.

        Vaihtoehtona droppitangolle on ns. perhostanko. Suoraa tankoa käytetään vain maastopyöristä modatuissa retkipyörissä, joilla on tarkoitus ajaa erittäin huonokuntoisia uriakin.

        Retkipyörävalikoima on Suomessa tällä hetkellä huono. Isoilla merkeillä on osalla tarjota yksi malli: Kona Sutra ja Trek 520 tulee heti mieleen. Pienistä Pelago on tuonut maahan erän hyvän näköisiä taiwanilaisia runkoja ja tehnyt ihan kiinostavan kokoonpanon. Foxcomp tuo maahan Surlya ja Salsaa, jotka ovat saman talon tuotemerkkejä. Surly LHT on jonkinlainen kohtuuhintaisen retkipyörän referenssi nykyään. Pyorahuolto.com toimittaa tilauksesta Milanin retkipyörää. Viimeksimainittua saa kaikkien kolmen ison osavalmistajan osilla!

        Kaikille yllämainituille on yhteistä hinta. Ovat paljon kalliimpia kuin nyt ketjun aloittanut on halukas retkipyörästä maksamaan.

        Kyllä minusta realistiset vaihtoehdot ovat joko mainittu Kona Honky Tonk, ostaminen ulkomailta tai tekeminen itse jostain 80-luvun retkipyörärungosta, jos aikoo saada edullisen retkipyörän. Harmittavaa, ettei Helkama tuota retkipyörän runkoa ja vielä täyttä kokojakaumaa. Periaatteessa heillä ainakin on ollut tietotaito siihen.


    • sunnuntaipyöräiliäki

      Kuten moni sanoi, niin ihan ensimmäisen kannattaa tarkistaa laukkujen kiinnitys.

      Satula on niin henkilökohtainen juttu, ettei siihen ole oikeaa vastausta olemassa, mutta sen kohdalla ei kannata säästää. Ehdottaisin tutustumaan brooksin satuloihin ja niistä ne s-mallit > http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/saddles/touring & trekking/

      Lisää brookseista > http://pohdiskeleva.liftari.org/2010/03/10/arvio-brooksin-nahkasatulat/

      Puhelimella voi kysyä > http://www.pelagobicycles.com/yhteystiedot.html


      Jos kuitenkin haluat uuden pyörän, niin siihenkin saat ajoasennon viilattua kohilleen sopivalla stemmillä ja tangolla. Eli semmoinen polkupyörä josta itse pidät ja sopiva runko löytyy. Matkapyörässä kannattaa suosia maastovaihteita ja lyhyempiä kampia. etenkin jos olet lyhyt.

    • samekoedellinenjee
    • pyöräilijätärrrrr

      Olen huomannut ongelman,josta yllä mainittiin,eli sen että nämä keveitä pelejä
      ajavat eivät aina ymmärrä asioita kuin omalta kannaltaan.

      Minulla on tällä hetkellä yksi pyörä,jonka ongelma on se,että tuntuu kuin joutuisi
      ojentamaan kroppaa liikaa eteen.
      Ohjainkannatin on mallia,joka työntää ohjaustangon melkein 10 cm eteenpäin siitä,missä toivoisin sen olevan.
      Mutta en ole varma onko oikea ratkaisu sittenkään vain sen pystyyn nostaminen.
      Täytyy yksikertaisesti kokeilla.Pyörään kun ei saane mistään
      suoraa ohjainkannaketta,ilman käännettävää osaa. Pyörä on Atala Underground. Ostettu jotain viisi vuotta sitten. Se ei siis ole hybridi. Olen tuolla ajanut lähinnä työmatkoja,mutta
      viime kesänä en yhtään koska polvea on leikattu. Nyt olisin taas ajokunnossa.

      Etunoja ajoasento aiheuttaa poltetta ja kipua lapojen alle. On aina aiheuttanut.
      En oikein tiedä syytä,mutta minulla on lievä skolioosi ja notko alaselkä. Minulla
      ei ole välilevyissä vikaa.

      Peräkärryn olen hankkinut,mutta se on juuri nyt saavuttamattomissa maalla.
      Ja hankintapaikka on juurikin tuo Kareisen pyöräkorjaamo.
      Hänen kauttaan sain Nordiccapin ihan perus retkikärryn.
      Halusin kaksipyöräisen koska sitä voi vetää perässään myös ilman pyörää.
      Sopii siis kaikenlaiseen tavaransiirtoon. Tuohon saa jopa valjaat jos haluaa sitä
      itse vetää.

      Ajoihan aikoinaan Raimo.O.Kojokin suomea siksakkia peruspyörällä ja ilman sanottavaa harjoittelua. Tosin yöpyi majataloissa ainakin osan matkaa.

      Retkipyöräilystä ei muuten paljoa puhuta medioissa.
      GoExpo-messuillakaan ei asiasta ollut juuri mitään.
      Tuohon asiaan tulisi mielestäni paneutua enemmän. Saataisiin lisää harrastajia tähänkin lajiin. Vaikka itse tykkäänkin reissata mieluummin yksin!
      Suomesta alkaisi sitten ehkä löytyä leirintäalueita,jotka olisivat myös pyöräilijä-
      ystävällisiä,eli varjostavia puita tms.
      Nyt joutuu todellakin majoittumaan metsään saadakseen edes vähän varjoa.
      On todella ikävää iltavirkulle kuin räydyttävä kuumuus herättää puoliltaöin nukkumaan menneen jo kukonlaulun aikaan...

      • joskussunnuntaisinkinpyö

        Vaihda stemmi lyhyempään jonka kulma on vähän ylös. Säädettäväkin on ok. Lisäksi vielä vaihda tanko. Tarkista samalla satulan sijainti pikimmin nähden.

        Parhaiten nämä onnistuu asiantuntevassa pyöräliikkeessä. Maksaa ~50-70 ecua pyörän huolto ~ 15-30 ecua ja pyöräsi on kuin uusi ja sinulle juuri sopiva. Ja eikun iloista polkemista ilman grammojen miettimistä.


    • Satula on oikealla kohdallaan,vaan olen miettinyt sen vaihtamista kärjettömään
      joka on kunnolla keskeltä auki,jottei alapää hankaudu.
      Sellainen satula on jo ostettunakin. Ism on merkiltään.
      Satulaongelma mulla on ollut aina. Viimeisten vuosien aikana olen keväisin ostellut satuloita löytääkseni sen oikean.
      Kapeat ja kovat satulat,joiden korkein kohta on keskellä,eivät käy sitten lainkaan.
      Minulla on kupera alapää ja saan sen vuoksi hankautumia jos satula ei ole tarpeeksi kuopalla keskeltä.
      Josko ISM olisi se Oikea?

      Tuota ohjaustankoa joudun todellakin miettimään vielä.

      Kyllä minä noista asennuksista selviän,kunhan voimat riittää tarvittavien ruuvien auontaan ;) 8X....
      Ainoa säätö mitä en klaaraa,on vaihteet.
      Kolmoselta nostaa hieman vaikeesti neloselle takarattaalla. Ja tuo on välillä aiheuttanut taluttelua lastattuna mäessä.
      Jossakin netissä oli aika helpot ja hyvät ohjeet oikein kuvien kera vahteiden säätöön vaan en enää löydä...

      Rattaat ja ketjut pitäisi mennä vielä tämän vuoden,sitten vaihdan takapakan ja ketjut.

    • edellistäedellinen

      Jep satula on vaikea valinta. Itselläni kaikki ongelmat ratkesi brooksin nahkasatulalla. Se kun muokkautuu ahterin mukaan.

      Kunnon työkalut ja tarvittaessa vähän CRC:tä niin ruuvit aukeaa kellä vaan. Parempi onkin ettei väännä liian lujaa, niin mikään ei katkea.

      Vaihteiden säätäminen ja jotain muutakin kivaa > http://www.polkupyoraily.net/wiki/Videot#Vaihteiden_s.C3.A4.C3.A4t.C3.A4minen

    • Aloittaja ja atlatl ovat nyt yhtä.

      Atala Underground on edelliseen hybritiin verrattuna loistoajettava.
      Olen vain laiskuuttani miettinyt uuden ostoa...

      Se kun on korkeahko,mielestäni.
      Perustan väitteeni siihen että kun seison jalat maassa,pyörä jalkojen välissä niin
      tankoon ei juurikaan jää väliä vaan on kiinni haaroissa.
      Olen joskus saanut jostakin päähäni että sinne tangon ja peffan väliin pitäisi jäädä noin 10 cm.
      Mutta tosiaan kun pyörän päälle pääsee,niin on hyvä ja tasainen ajettava silläkin tavaramäärällä,jota tykkään itse käyttää,eli PALJON (Virn!)
      Eikä istuntakaan haittaisi jos ohjaustangon saisi tuon etuhaarukan kohdalle.
      Nyt kannattimen vuoksi se on melkein 10 cm edempänä.
      Satulaa ei saa yhtään edemmäksi.

      Mutta kikkailen nyt teiltä saaduilla vinkeillä ja tuunailen ja kokeilen.
      Kyllä se siitä.
      Uskon että ensi kesäksi suunniteltu reissu onnistuu täysin.
      Ties vaikka ajaisin pidemmällekkin.....

      Kiitos kaikille tähänastisesta infosta ja niilleekin joilla välillä meni vähän ohi topicin...

    • mikämikämikäHä

      Retkeillä voi millä pyörällä tahansa. Eri asia on mitä ottaa mukaansa.

      Jos on laukut ja taakkateline ja kohtalainen kunto ottaa oman kaupunkirassinsa ja jussi2012 pysyy puskissaan tyytyväisenä.
      Itse kuitenkin pidän krossaria parhaana retkipyöränä kautta yleispyöränä. Jos jollakulla ei ole varaa laittaa tonnia pyöräilyyn ei kannata haeskella palstoilla ohjeita pyöräilyn suhteen. Silloin voi aina kävellä kun autoilu maksaa kymppitonneja. Hyvä jussi2012

    • oeihfvoekjvrnåeiohrj

      "Itse kuitenkin pidän krossaria parhaana retkipyöränä kautta yleispyöränä. Jos jollakulla ei ole varaa laittaa tonnia pyöräilyyn ei kannata haeskella palstoilla ohjeita pyöräilyn suhteen. Silloin voi aina kävellä kun autoilu maksaa kymppitonneja. Hyvä jussi2012 "
      Ei helvetti. No meitä on moneen junaan. Crossari on hyvä yleispyörä, ei siinä mitään. Sillä tekee myös retkiä, sekin on useimmille selviö. Ja tonnilla saa ihan kelvollisen crossarin tuommoiseen vähän normiajelua aktiivisempaan ajeluun ja lenkkeilyyn. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Tonnilla ei kuitenkaan sellaista crossaria jolla status nousee saa. Eikä kahdella. Eikä kolmella. Pyöräilyssä kun se status nousee ajamalla eikä muuten.

      Mutta jos crossari on sinulle tai jollekki kaverillesi hyvä, ei se sitä välttämättä jollekki toiselle ole. Onko se jotenkin vaikeaa ymmärtää? No on tietenkin jos ääöö on imbesillin tasolla. Näitä "jos ei ole varaa" - juttuja kirjoittelee lähinnä joku vielä imbesillin tasolla oleva vaahtoleukainen toukka, joka ei jaksa polkea sitä neljän ja puolenkilometrin koulumatkaansa samaan tahtiin kun naapurin tyttö jopolla.

      Olen jonkunverran näitä rerkipyöräilijöitä tavannut. Niistä noin 99,99% tietää ilman yhdenkään imbesillin tasolla olevan akneen tukehtuvan myöhäisteinin mielipidettäkin millaisella pyörällä tykkäävät ajella.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Suomenkielinen termi retkipyörä on huono. Sillä on käännetty nykyään anglosaksiset termit touring ja trekking. Aikaisemmin retkipyörällä tarkoitettiin suomenkielessä juuri touringpyörää (vrt. 80-luku).

        Suomessa, jossa välimatkat ovat pitkiä, touringpyörä on retkeilyyn tarkoitetuista malleista käyttökelpoinen. Lyhyiden viikonloppuretkien trekking on täällä aika hyödytön.

        Retkeillä voi millä tahansa pyörällä. Tiedän, että jopa fixillä ja jääkärillä on tehty matkoja! Jos kuitenkin hakee mukavaa retkipyörää, kannattaa keskittyä touringpyöriin: tasapainoinen ajoasento, droppi- tai perhostanko ja terärunko.


    • mikämikämikäHÄ

      Jätkä vaahtoaa suu pepsodentissa vaikka toiset yrittää antaa järkeviä neuvoja. Joo paska kelluu s24:ssä

      • retkeillenmailmalla

        Viimeinen lause meni nappiin. Olisikin jo aika siivota nämä asiantuntijana esiintyvät, pyöräilystä ja sen monipuolisuudesta, tietämättömät pois täältä. Ei se että olette laittaneet parintonnin fillarin ja lukeneet pari opusta tee teistä minkääntason tietäjää.

        Mulla on ollut cc 80- luvun lopusta lenkkipyöränä. Lisäksi olen harrastanut ja kilpaillut maastopyöräilyssä kansallisella tasolla yli kymmenenvuotta. Kilometrejä vauhdikkaan pyöräilyn parissa on takuulla kertynyt paljon, ja vähän menestystäkin. Nyt on takana 7 pitkää pyöräretkeä ja se kahdeksas tullee ensi kesänä. Joka reissulla olen oppinut uutta ja omat mieltymyksetkin pyörän suhteen on muuttunut näiden retkien myötä.

        Kaikesta näiden retkien"asiantuntijoiden" kirjoituksista paistaa kokemattomuus ja pyhä tietämättömyys. Ajakaa pyörällä ja oppikaa, ennekuin rupeatte leikkimään pro:ta


      • Niiiin kyllästynyt
        retkeillenmailmalla kirjoitti:

        Viimeinen lause meni nappiin. Olisikin jo aika siivota nämä asiantuntijana esiintyvät, pyöräilystä ja sen monipuolisuudesta, tietämättömät pois täältä. Ei se että olette laittaneet parintonnin fillarin ja lukeneet pari opusta tee teistä minkääntason tietäjää.

        Mulla on ollut cc 80- luvun lopusta lenkkipyöränä. Lisäksi olen harrastanut ja kilpaillut maastopyöräilyssä kansallisella tasolla yli kymmenenvuotta. Kilometrejä vauhdikkaan pyöräilyn parissa on takuulla kertynyt paljon, ja vähän menestystäkin. Nyt on takana 7 pitkää pyöräretkeä ja se kahdeksas tullee ensi kesänä. Joka reissulla olen oppinut uutta ja omat mieltymyksetkin pyörän suhteen on muuttunut näiden retkien myötä.

        Kaikesta näiden retkien"asiantuntijoiden" kirjoituksista paistaa kokemattomuus ja pyhä tietämättömyys. Ajakaa pyörällä ja oppikaa, ennekuin rupeatte leikkimään pro:ta

        Totta puhut. Mutta kerro miten nuo asiantuntijat saadaan käytännössä pois.


      • Onhan se ikävä
        Niiiin kyllästynyt kirjoitti:

        Totta puhut. Mutta kerro miten nuo asiantuntijat saadaan käytännössä pois.

        Onhan se todella ikävää, että jotkut häiritsevät roskapyöriä markkinoivia hopottajia. Kevään merkki, kun muutaman viimepäivän aikana on taas parinkin myyjän tai maahantuojan hopottajat yrittäneet markkinoida romujaan. Todella ikävää, että joku tulee ja häiritsee.

        Kuluttajan kannalta on ikävää, ettei HH ja Anttila viitsi palkata edes yhtä ihmistä, joka ymmärtäisi jotain polkupyöristä. Ainakin HH:n edustukset ovat periaatteessa sellaisia, että polkupyöriä voisi myydä, jos olisi edes jonkinlainen ammattitaito.


      • Niiiin kyllästynyt
        Onhan se ikävä kirjoitti:

        Onhan se todella ikävää, että jotkut häiritsevät roskapyöriä markkinoivia hopottajia. Kevään merkki, kun muutaman viimepäivän aikana on taas parinkin myyjän tai maahantuojan hopottajat yrittäneet markkinoida romujaan. Todella ikävää, että joku tulee ja häiritsee.

        Kuluttajan kannalta on ikävää, ettei HH ja Anttila viitsi palkata edes yhtä ihmistä, joka ymmärtäisi jotain polkupyöristä. Ainakin HH:n edustukset ovat periaatteessa sellaisia, että polkupyöriä voisi myydä, jos olisi edes jonkinlainen ammattitaito.

        Miksi pitää kirjoittaa usealla eri nikillä, kun kukaan muu ei käytä hopottaja sanaa? Rekisteröitymispakko putsaisi kaikki Suomi24 palstat.


      • kokemustaonjalisäätulee
        Onhan se ikävä kirjoitti:

        Onhan se todella ikävää, että jotkut häiritsevät roskapyöriä markkinoivia hopottajia. Kevään merkki, kun muutaman viimepäivän aikana on taas parinkin myyjän tai maahantuojan hopottajat yrittäneet markkinoida romujaan. Todella ikävää, että joku tulee ja häiritsee.

        Kuluttajan kannalta on ikävää, ettei HH ja Anttila viitsi palkata edes yhtä ihmistä, joka ymmärtäisi jotain polkupyöristä. Ainakin HH:n edustukset ovat periaatteessa sellaisia, että polkupyöriä voisi myydä, jos olisi edes jonkinlainen ammattitaito.

        Tällä palstalla ole opetettu muuta kuin maantiepuyörää. Aina sama amerikkalainen merkki. Kyseistä merkkiä ei kuitenkaan näy maantie tai maastokisoissa. Eikä muuten juurikaan yhteislenkeillä. Pyöräteillä senkin edestä. Tämän pyörämerkin vallan ihmeellisiin ominaisuuksiin kuulunee että halvemmat osasarjatkin kestää siinä paremmin kuin muissa merkeissä. Ja runko on viimeisenpäälle, vaikka kyseessä on teineille markkinoitu halpismalli kisapyörästä.


        Kuhan täällä siis oikeastaan hopotaa?


      • Ajanmilläajan
        kokemustaonjalisäätulee kirjoitti:

        Tällä palstalla ole opetettu muuta kuin maantiepuyörää. Aina sama amerikkalainen merkki. Kyseistä merkkiä ei kuitenkaan näy maantie tai maastokisoissa. Eikä muuten juurikaan yhteislenkeillä. Pyöräteillä senkin edestä. Tämän pyörämerkin vallan ihmeellisiin ominaisuuksiin kuulunee että halvemmat osasarjatkin kestää siinä paremmin kuin muissa merkeissä. Ja runko on viimeisenpäälle, vaikka kyseessä on teineille markkinoitu halpismalli kisapyörästä.


        Kuhan täällä siis oikeastaan hopotaa?

        Joo, yhtä ja samaa merkkiä yksi setä hopottaa. Ja yksi malli on siitä ihmeellinen, että sopii ihan joka ketjuun hopotettavaksi.


      • Kuitenkin on syytä:
        Ajanmilläajan kirjoitti:

        Joo, yhtä ja samaa merkkiä yksi setä hopottaa. Ja yksi malli on siitä ihmeellinen, että sopii ihan joka ketjuun hopotettavaksi.

        Markkinoiden edullisin teräsrunkoinen! Pärjännyt hyvin BikeRadar'in testissä!


      • grizzzly
        Kuitenkin on syytä: kirjoitti:

        Markkinoiden edullisin teräsrunkoinen! Pärjännyt hyvin BikeRadar'in testissä!

        Yosemite ATB on kyllä edullisin! Siinä on ohjaustankokin tärinää vaimentavaa terästä, eikä jäykkää kankialumiinia kuten tuossa havaijilaisessa.


      • :-)
        grizzzly kirjoitti:

        Yosemite ATB on kyllä edullisin! Siinä on ohjaustankokin tärinää vaimentavaa terästä, eikä jäykkää kankialumiinia kuten tuossa havaijilaisessa.

        Puhuttiin polkupyöristä


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe