Etämyynti on nykyaikaa

Laatuolutta Saksasta

Yksinkertaisin ja laillinen tapa hankkia viinejä, olutta verkkokaupoista on se kun myyjä järjestää kuljetuksen, joka on myös kaikkein yleisin tarjolla oleva.

Tätä kutsutaan nimellä: Etämyynti

Etämyynti selitetty tullin ohjeessa s.3:
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/019_yksityish.pdf

Verkkokauppa on etämyynnissä kiistatta verovelvollinen, jolloin ostajan ei tarvitse (eikä voikaan) valmisteverosta huolehtia.
Jos kävisi niin että tulli pysäyttäisi lähetyksen, pitää tullin tällöin tivata valmisteveroa lähettäjältä eli verkkokaupalta, jotka eivät siihen tuskin reagoivat.

Jos tilaus ei saavu perille on ostajalla tällöin oikeus hakea maksunpalautus maksetusta mutta toimittamattomasta tuotteesta korttiyhtiöltä (Visa tms.)
Näin pitkälle en ole kuullut tapausten etenevän, vaan tuotteet ovat tulleet perille noin 4:ssa työpäivässä Euroopasta.

Sitävastoin jos ostaja järjestää kuljetuksen on hänen myös maksettava valmistevero tullin monimutkaisen menettelyn kautta. Se tapa on kuvattu samassa tullin ohjeessa kohdassa "Ostajan verovastuu".
Enpä suosittele ellet pidä lomakkeiden täytöstä.

12

754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostaja

      Osaatko kertoa yhden etämyyntiä harjoittavan yrityksen - eli sellaisen joka kerää Suomen valtiolle tilitettävät verot kaupan yhteydessä.
      Ruotsiin etämyyntiä harjoittavia kauppoja tiedän ja homma toimii - heillä ei kuitenkaan ole Suomen verottajan kanssa sopimusta - eli eivät myy tänne mitään.

      Jos kerran teidät kauppiaan - kerro nimi niin kerron löytyykö firman nimi tullin ja verottajan listalta.
      Nykyisten lomakkeiden täyttö ei ole mitään rakettitiedettä, laitetaan omat ja juomien tiedot sitä varten varattuun lomakkeesen ja maksetaan maksut - siinä se.

      • Tertsa 77

        onko laadukkaiden viskien etämyynti kanadasta suomeen laillisesti mahdollista,ottaen huomioon hinnoitt.politiikan sekä Eu määräykset ? Itse olen Kanadan matkoilta saanut lain puitteissa tuoda viinaa eli viskiä max 30 litraa.


      • 18+18
        Tertsa 77 kirjoitti:

        onko laadukkaiden viskien etämyynti kanadasta suomeen laillisesti mahdollista,ottaen huomioon hinnoitt.politiikan sekä Eu määräykset ? Itse olen Kanadan matkoilta saanut lain puitteissa tuoda viinaa eli viskiä max 30 litraa.

        alkoholivero tulli alv


      • Jöpjöp
        Tertsa 77 kirjoitti:

        onko laadukkaiden viskien etämyynti kanadasta suomeen laillisesti mahdollista,ottaen huomioon hinnoitt.politiikan sekä Eu määräykset ? Itse olen Kanadan matkoilta saanut lain puitteissa tuoda viinaa eli viskiä max 30 litraa.

        Etämyyntiä ei harrasta kukaan Kanadalainen Suomeen - ei ole asiakkaista niin paljon, että kannattaisi moiseen hommaan lähteä. Alko tuo Kanadasta aivan riittävästi juomia.


      • korjatkaa/erehdyn
        Tertsa 77 kirjoitti:

        onko laadukkaiden viskien etämyynti kanadasta suomeen laillisesti mahdollista,ottaen huomioon hinnoitt.politiikan sekä Eu määräykset ? Itse olen Kanadan matkoilta saanut lain puitteissa tuoda viinaa eli viskiä max 30 litraa.

        EU:n ulkopuoleltakin saa yksityishenkilö minun käsitykseni mukaan tilata alkoholia omaan käyttöön. Suomen tullin kantamat maksut ovat kuitenkin toisenlaiset kuin EU:n sisältä tulevalle tilaukselle. Kannattaa kysyä tullista, en muista nyt mitä 2 vuotta sitten kertoivat (lienee yhä voimassa).


    • ?

      Voiko nuo verot maksaa sähköisesti tullille jonkin palvelun kautta?

      • Litkua Liettuasta

        EU-oston tapauksessa laitetaan vakuussumma tullin tilille (siis vaikka verkkopankilla) ja tehdään vakuusilmoitus. Ilmoituksen oma kappale tulee leimattuna ja vakuuden viitenumerolla varustettuna takaisin kun tulli näkee vakuusrahat tilillä. Tavaran tultua tehdään veroilmoitus, johon laitetaan se tullin antama vakuuden viitenumero niin osaavat kohdistaa vakuuden tilaukseen. Erotuksen saa takaisin jos laittoi liikaa ja tulli laskuttaa lisää jos tuli enemmän.


      • Laatuoluen Ystävä
        Litkua Liettuasta kirjoitti:

        EU-oston tapauksessa laitetaan vakuussumma tullin tilille (siis vaikka verkkopankilla) ja tehdään vakuusilmoitus. Ilmoituksen oma kappale tulee leimattuna ja vakuuden viitenumerolla varustettuna takaisin kun tulli näkee vakuusrahat tilillä. Tavaran tultua tehdään veroilmoitus, johon laitetaan se tullin antama vakuuden viitenumero niin osaavat kohdistaa vakuuden tilaukseen. Erotuksen saa takaisin jos laittoi liikaa ja tulli laskuttaa lisää jos tuli enemmän.

        Miten tuo itse veroilmoituksen teko sitten tapahtuu?


      • Oluen Ystävä

        Kai sen voi tehdä myös sähköisesti vai pitääkö lähteä johonkin toimipisteeseen ryssien kanssa jonottamaan?


      • Jerpaa terppa
        Oluen Ystävä kirjoitti:

        Kai sen voi tehdä myös sähköisesti vai pitääkö lähteä johonkin toimipisteeseen ryssien kanssa jonottamaan?

        Jos olet yrittäjä ja maahantuoja voit tehdä, jos ja kun olet yksityishenkilö etkä rekisteröitynyt maahantuoja - käytät paperikaavakkeita ja asiot tullin toimipisteessä.
        Ei vaikeata mutta hieman työlästä.


    • Laatuolutta Saksasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe