Kerron tässä oman edistykseni mikäli se jota kuta auttaisi.
Olen kärsinyt masennuksesta jo vuosikausia eikä mikää lääkitys tai terapia ole auttanut. En uskonut minkäänlaiseen parannukseen enää. Mietin päivittän itsemurhaa.
Olin kuullut paljon meditoinnin avuista masennukseen ja ahdistukseen. En uskonut että se isommin auttaisi mutta ajattelin että kokeillaan kerran ei tässä mitään menetettävääkään ollut. Ensin alkuun kun aloitin meditoinnin, pintaan tuli hirveitä ahdistuksen tunteita. Se sai minut lopettamaan meditoinnin joksikin aikaa. Kuitenkin mielessäni piili että tässä on avaimet sisäisen rauhan saantiin.
Pikkuhiljaa meditointi sai masentuneen olon väistymään. Tulin siihen tulokseen että minun masennukseni tarkoitus oli pitää tuota hirveää ahdistusta joka sisässäni jylläsi ihan lapsesta asti pinnan alla. Kun luovuttaa ei tarvitse koskaan kokea ahdistusta. Ahdistus olikin jonkin aikaa pinnassa, mutta olin päättänyt että ahdistus ei minua tapa. Aina kun ahdistunut olo tuli pintaan olin vain sen kanssa. En liittänyt siihen mitään ajatusta enkä yrittänyt selittää sitä millään. Tunsin sen vain rinnassani. Ahdistuskin on nyt väistynyt.
Keino on yksinkertainen ja siksi masentunut mieli monesti haluaakin sen mitätoidä. Niin minäkin halusin. Mutta siinä vaiheessa kun ei ollut muuta vaihtoehtoa kun elämän lopetus tai paraneminen päätin kokeilla. Siinä voi mennä jolla kulla päivä tai toisilla vuosia, mutta uskon todella että se voi auttaa kaikkia. Mutta en tietysti saarnaa vaan kerron omasta iloisesta muutoksestani.
Jos jotakuta kiinnostaa niin meditoinnista, masennuksesta ja ahdistuksesta on hirveästi kirjallisuutta. Voin tietysti vastata kysymyksiinkin täällä.
Viidentoista vuoden masennus poissa - ilman lääkitystä
18
3239
Vastaukset
- OrigFifi
Ensinnäkin: onnittelut:)!
Miksi terapia ei parantanut depistäsi? Yleensähän siellä puhutaan niistä syistä ahdistuksen laukaisijana. itsestäni tuntuu et loputtomiin. Siksi kirjoituksesi kiinnostikin heti. Olen kokeillut kehomeditaatiota ja syvärentoutus cd:itä ym. tuloksetta. Myöskään terapia eivätkä lääkkeet ole auttaneet.
Kerro lisää kokemuksestasi! - ap
Terapiassa tutkittiin mun ajattelu/käyttäytymismalleja, joka tietysti oli ihan positiivista. Ongelmana oli vain että vaikka mun ajatuksia kuinka muokkaisi niin ahdistus ei siitä lähde. Se oli niin perustavaalaatua eikä edes ajatuksen tasolla. Se vain tuntui fyysisenä kipuna ja tuntui siltä kuin olisin pakahtumassa koko ajan. Alitajuisesti aloinkin sitten pistämään jarrut päälle elämälle. Koska ahdistus oli mukana kaikessa, en halunnut tehdä muuta kuin sellaisia asioita jotka saivat minut turtumaan. Masennus on juuri tuollaista luovuttamista.
Meditointi saa päästämään irti ahdistavista ajatuksista/tunteista. Jos sellaisia vielä tulee pintaan, en tuomitse tai selitä niitä mitenkään. Ne vain tulevat ja sitten menevät taas. En tartu niihin ollenkaan. Pikkuhiljaa niitä sitten vain tulee harvemmin. Avaimena on täysin irti päästäminen.- Terapiatapaus
Kognitiivinen psykoterapia onkin enemmän valmennusta kuin psykoterapiaa.
Kyllähän meditaation vaikutuksia on tutkittu ja havaittu hyväksi ihan aivotutkimuksissakin.
Meditaatio on varmaan hyvä väline, mutta väitän, jos masennuksen takana on vakavia tapahtumia, traumoja ja suuria ongelmia, niin ei siinä pelkkä meditaatio auta.
Epäilen myös sen tehoa oikeasti vaikeaan masennukseen. Ymmärtääkseni sitä on tutkittu enemmän stressioireiden hallintaa yms. - Terapiatapaus
Terapiatapaus kirjoitti:
Kognitiivinen psykoterapia onkin enemmän valmennusta kuin psykoterapiaa.
Kyllähän meditaation vaikutuksia on tutkittu ja havaittu hyväksi ihan aivotutkimuksissakin.
Meditaatio on varmaan hyvä väline, mutta väitän, jos masennuksen takana on vakavia tapahtumia, traumoja ja suuria ongelmia, niin ei siinä pelkkä meditaatio auta.
Epäilen myös sen tehoa oikeasti vaikeaan masennukseen. Ymmärtääkseni sitä on tutkittu enemmän stressioireiden hallintaa yms.Ja vielä.
Minulle on meditaatiota kävellä yksikseen metsässä ja kuunnella puiden suhinaa ja lintujen laulua. Jotenkin vierastan sisällä meditointia.
Zeb-buddhalaisuus tuntee myös mediatiivisen kävelemisen.
- mindfully
Itselleni psykiatri suositteli kirjaa "Mielekkäästi irti masennuksesta", jossa opetetaan juuri oman kehon kuuntelemista, meditointia ja omien tunteiden hyväksymistä. Antaa työkaluja oman mielen hallintaan, kun paneutuu asiaan kunnolla.
- OrigFifi
Lähdin testaamaan ns ahdistuksen irtipäästämistä ja en tiedä mikä aiemmin on mennyt pieleen mutta nyt se tuntuisi toimivan. Olen korvannut bentzot lähes kokonaan tällä! Luin tuon kyseisen oppaan "Mielekkäästi irti masennuksesta" ja siinä on juuri tätä samaa tekniikkaa.
En tiedä kuinka kauan tarvitsee harjoitella tätä mutta nyt jo näyttäisi tuottavan tulosta. Tuuletan tosin vasta viikon tai parin päästä jos ahdistus/depis katoaa tai vähenee. - sisarBK
Hei!
Minkälaista meditointitekniikkaa itse käytit?
Olen itse kärsinyt masennuksesta 16 vuotta (olen 35 -vuotias) ja kaikki mahdolliset hoitotoimenpiteet on kaiketi kokeiltu (paitsi sähköhoito, johon en päässyt). Muutama vuosi sitten aloin kokeilla ohjattuja meditaatioita, mutta kerrat jäivät satunnaisiksi enkä saanut muodostettua siitä itselleni rutiinia. Nyt on vaikeampaa kautta masennuksen suhteen eletty jo vuosi yhteenmenoon eikä valoa näy tunnelin päässä vieläkään. Meditointi on jäänyt myös kokonaan.
Haluaisin muuttaa negatiivisen ja toivottoman asenteeni toisenlaiseksi, mutta mikään ei motivoi tarpeeksi...- OrigFifi
Esim sellaista, että kun ahdistus tulee päälle ja tuntuu esim rintakehässä niin 'hyväksyn' sen. Tarkoitan että se ei ole negatiivinen taikka positiivinen - se vain on. Ja sen jälkeen 'lasken siitä irti'.
Kirjassa on mm. runo jossa majataloon tulee vieraita ja kaikki otetaan vastaan sellaisena kun ne ovat, hyväksyen.
Tämä voi kuulostaa ehkä hieman korkealentoiselta mutta suosittelen kokeilemaan! Pohjalla on tietysti rentoutuminen ja ettei negatiiviset tunteet jää vellomaan.
Ko. kirjassa on tosi hyviä harjoituksia aiheesta. Laita kommenttia onko sulle ollut apua tästä. Tai jostain muusta:)!
- imagine
Hienoa, että löysit avun meditoinnista. Henkilökohtaisesti tunnen henkilön, jolla masennus ns. "lähti käsistä" meditoinnissa, eli kääntyi skitsofreniaan.. Tosin, ehkä hänellä oli valmiiksi jo taipumuksia skitsofreniaan, eli meditointi ei aiheuttanut sitä.
- ap
Hienoa että muutkin on saaneet apua. Luulenpa että skitsofrenia on ollut puhkeamassa muutenkin kun en ole ainakaan koskaan kuullut meditoinnin aiheuttavan mitään muuta kuin hetkellisiä epämiellyttäviä tunteita johtuen siitä että torjutut ajatukset ja tunteet alkavat nousta pintaan.
Aloitin itse tuolla kehomeditaatiolla, koska olin yrittänyt vältellä tunteitani niin kauan että oloni oli ihan epätodellinen. Sillä sain hiukan taas otetta omaan kehooni. Sitten aloin tuomaan huomioni ahdistukseen aina vähän väliä. En siis ainoastaan silloin kuin varsinaisesti meditoin. Pikkuhiljaa tuo ahdistunut energia alkaa muuttua kun sen tuntee mitenkään sitä tuomitsematta tai liittämättä siihen mitään ajatuksia. Toisilla kestää kauemmin ja toisilla vähemmän. Mutta todella pitää siis hyväksyä se tunne ennekuin se voi muuttua. Hyväksyminen tarkoittaa siis sen tunteen/ajatuksen huomiointia ilman tuomitsemista tai siihen merkityksen liittämistä. Huomaat vain että tuossa se ajatus tulee ja tuossa se taas menee. Mitä enemmän olen harjoittelut, sen nopeammin nuo ajatukset vain hälvenevät. Jonkin ajan kanssa ne alkoivat vähenemään huomattavasti,.
Minusta tämä sopii juuri oikein syville traumoille (joita minullakin oli). Nimittäin uskon että mitä syvempää ahdistus on, sitä enemmän kehosi ja mielesi yrittää pitää sitä pinnan alla, josta syntyy syvä masennus. Ihmisen mieli on sellainen, että se ei halua päästää irti näistä ahdistuneista ajatuksista ja pitää niitä totena ja uskottavinta. Meditoinnilla ja mindfulness-harjoituksilla pääsee kiinni näistä tunteista ja ne voi sitten hälvetä.
Olen oppinut että omat tai muiden ajatukset tai tunteet eivät ole yhtä kuin minä. Minun ajatukseni tai tunteet eivät ole minulle vahingollisia. En ole sen lisäksi oma elämäntarinani. Minun ei tarvitse pitää kynsin ja hampain kiinni omasta surkeasta tarinastani.
Toivon kaikille hyvää oloa! - nIRsONIA
Itse muutuin Jumalaksi lähes saman tien pitkäaikaisen meditoinnin tuloksena. Self-helpillä en ollut saavuttanut aivan näin hyviä tuloksia, mutta syötyäni etananjätöksiä kuukauden tunsin olevani voimakentässä (samalla muutin asunnostani, kuten myös kaikista muista aiemmista asunnoistani, joissa oli ollut salamyhkäistä hometta). (Olin myös juonut kahvia liikaa.)
Samaten 30 vuotta psykoanalyysissa auttoi löytämään itseni ja sen, ettei minusta mihinkään muuhunkaan ole, ei ollut, eikä voinutkaan olla.
Siirryttyäni vihdoin ratkaisukeskeiseen terapiaan tajusin arvoni ja tapoin itseni.
Nykyisin olen onnellinen, yliannos masennuslääkkeitä auttaa minua selviämään traumojeni kanssa ja sähköshokit saavat satunnaisesti sykkimään; voin innostua tv-ohjelmista eläkepäivilläni.- OrigFifi
Sulla on hyvä pössis, aina hienoa kuulla! Jatka samaan malliin!
- nIRsONIA
Joo, tässä se menee - oikeastaan tulin kuulemaan tänne palstalle lisätipsejä elämäni buustamiseksi, vaikka kyllä ne ammattimaiset sentään ovat menoa eikä meininkiä tähän verrattuna.
- OrigFifi
Väliraporttia.. terapia oli tänään niin rankka ettei meditaatio auttanut poistamaan sankkoja fiiliksiä vaan turvauduin bentzoon :( tosin 1kpl vain. Olen toipumassa traumasta joten terapia ja ylipäätään oleminen on aika haastavaa useimmiten.
Aloittajalle niin mitä muita opuksia olet lukenut aiheesta tai oletko mindfullnesissa tms. kursseilla?
- Ontto latva
En ole jaksanut lukea kirjan kirjaa yli 17 vuoteen. Nuorempana kiskoin niitä naamariin
roppakaupalla. Jossain vaiheessa vähitellen kaikesta katos maku, se mitä tuntemuksia
tuommoiset asiat aiheutti aikaisemmin, ne on vaan kadonneet, niitä ei ole enää. - jfkdslaö
On asioita joita ei ole.
- VonTööpel
meditoinnista löytyy hyvä ilmainen e-kirja, Mindfulness in Plain English.
Lotus -asentoa pidetään yleensä parhaana asentona meditoida, mutta siihen päästäkseen pitää olla verrattain notkea. Opas tarvittavan notkeuden hankkimiseen: http://www.youtube.com/watch?v=Z8LOhZmuVaE - Tarsi
Hienoa! Toivottavasti masennus ja ahdistus o n pysynyt poissa. Allekirjoitan tuon tunteita pakenemattomuuden. Itsellä toiminut useissa tilanteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial101681Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1311670Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2531198Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221078Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101066- 285955
- 128939
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3887Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49868- 10865