Hei,
toivon etten saa haukkuja, koska olo on muutenkin paha. Otsikosta huolimatta en syytä isääni, vaan itseäni. Kun täytin 18, olin ainoa jolla on meidän perheestä vielä luottotiedot jäljellä (kummallakaan vanhemmista ei ole). Äitini on opiskelija/työtön, isä vasta eläkkeen saanut peliriippuvainen ja sisko pahimmassa murrosiässä. Itse olen tällä hetkellä parikymppinen, opiskelen ja käyn töissä. Isäni peliriippuvaisuus on ajanut minut niinsanotusti pikavippikierteeseen. Alussa velkaa pyysi ottamaan niin isä, kuin äitikin joskus, mutta äiti on aina maksanut ajallaan takasin. Iskäkin maksaa yleensä,mutta aina riitojen kautta. Nytkin hänellä on monta sataa velkaa mun nimissä ja ne ressaa mua päivin ja öin. Aina kun vanhat velat on maksettu, isäni pyytää uutta. Hänellä ei kuulema ole ruokaa/tupakkaa/lääkkeitä (hän kärsii monista sairauksista) ja pyytää olla kertomatta siitä äidilleni. Koen monesti olevani isän ja äidin välissä.. Haluaisin sanoa, että en voi ottaa lainaa enää, että tämän täytyy loppua, mutta isäni on aijemmin uhannut jopa itsemurhalla ja mm. pyörtynyt kadulla ja joutunut ambulanssilla sairaalaan, koska ei käytä koskaan omia rahojaan ruokaan, vaan tuhlaa ne ja on sitten syömättä, juomatta.. En haluaisi olla vastuussa vanhemmistani, erityisesti isästäni,mutten tiedä mitä tehdä. Isälläni on velkaa monia tuhansia itsellään ja hän on luultavasti koko loppuelämänsä ulosotossa ja maksuhäiriömerkintäinen. En haluaisi samanlaista kohtaloa ja en tiedä kuinka kertoa,kuinka pahalle tuntuu ressata tätä kaikkea.
Kohtalontovereita?
Kiitos vastauksista.
Isän peliriippuvaisuus ajoi pikavippikierteeseen
2
153
Vastaukset
- kaisa
Hoida velat pois ennen kuin joudut ulosottoon (mikä varmasti tapahtuu, jos et lopeta) ja et enää koskaan ota vippejä isällesi. Googleta läheisriippuvaisuus ja tee asialle jotakin ennen kuin tuhoat oman elämäsi. Isäsi käyttää sinua hyväksi kuten riippuvaiset tekevät. Sinun täytyy pelastaa itsesi. Isäsi et voi pelastaa, vaan päin vastoin tuolla "auttamisellasi" ylläpidät ongelmaa ja estät häntä ottamasta vastuuta omasta elämästään ja riippuvaisuudestaan.
- 12+12
Älä anna rahaa, vaan jos pyyntöjä tulee, niin osta jotakin perusruokaa, kuten näkkileipää, iso juustokimpale ja puurohiutaleita, hernekeittoa ja sen sellaista. Ruoat syödään sitten yhdessä säännöllisesti, ja muista myös avata/repiä pakkaukset, jottei niitä voi kadunkulmilla vaihtaa esim. tupakkaan tai olueen.
Samoin pyydä lääkeresepti isääsi antamaan sinulle lääkeresepti ja käy hankkimassa ne. Jos ovat jotain yleisimpiä, niin repäise niistäkin vaikka kansi pois, niin niitä ei voi myydä pimeästi eteenpäin.
Olutta, tupakkaa ja makeisia pitää välttää, koska niissä on nykyään jo aika paljon haittaveroa mukana. Siis perusjuttuja ja hanasta tulee raikasta vettä. Tietysti itsenäistyminen ja pois muuttaminen katkaisisi varmaankin tämän ikävän napanuoran pidemmän päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2824150Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1352365Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822016- 1411511
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39998Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein133972- 77959
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!337901Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8877J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62820