Työmarkkinatuesta kysymys, voisiko saada

hooiitaja

Jos saa omaishoidontukea niin voisiko saada työmarkkinatukea. Jos pystyy todistamaan että pystyisi tekemään kokopäivätyötä. Vaikuttaako omaishoidontuki työmarkkinatuen määrään. Olen yli 55 vuotias.

22

949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoilu

      kyllä ne kumoaa toinen toisensa

    • .,

      Ei vaikuta mitenkään. On vain pystyttävä todistamaan että saa omaisen hoitoon jos tarjotaan työtä. Näin oli ainakin kohdallani.
      Ei vaikuttanut työtöttömyyskorvauksen määrään.
      Olen kuullut että joillekin olisi vaikuttanut, otin liittoon yhteyttä KTV, sieltä sanottiin että omaishoidontuki ei vähennä työttömyyskorvausta.

      • ajantasa...

        KTV-liittoa ei ole vuosiin ollutkaan, tarkoittanet nykyistä JHL:ää, jossa sielläkin käytännöt ovat muuttuneet. Kertomastasi on varmasti aikaa.


    • äitikkaoo

      Joskus on vaikuttanut, nykyisin asiat ovat paremmin.. mutta vieläkin voi löytyä sellainen työkkäri, jossa homma ei pelaa..

    • rv-t

      siis,jos on omaishoitajana kokopäiväisesti,nii voiko saada lisäksi työmarkkinatukea???

      • .

        Mielestäni riippuu vähän iästäkin, jos on lähempänä kuuttakymmentä, saa työmarkkinatuen siihen asti kunnes pääsee työttömyyseläkkeelle. Nimellisesti pitää antaa todistus siitä että saa tarvittaessa omaisen hoitoon jos työtä tarjotaan.
        Itse sain omaishoidontukea ja täyden työmarkkinatuen siihen saakka kunnes pääsin työttömyyseläkkeelle.
        Olin 57 vuotias kun jäin töistä pois.


    • rv-t

      Mie oon vasta 28 vuotias.... Sitä mietin,et ku saan sitä omaishoidon tukea 450e,ku saisin työmarkkinatukea sit sen 750e...Kysyin työkkäristä,mut en saanu selvää vastausta asiaan!

      • .,

        Kysypä omasta liitostasi. Anna ymmärtää että omaisen hoito voi järjestyä mikäli työtä tarjotaan.
        Onhan lapsillekin päivähoitopaikkoja. Ala selvittää asiaa kunnolla, rahallinen menetys on tuntuva jos tyydyt ensimmäiseen vastaukseen. Itse en tyytynyt.
        Omaishoidontuki ei vaikuta työmarkkinatukeen, olen KTV.n jäsen, kysyin sieltä suoraan.
        On myös työssäkäyviä omaishoitajia, joten ota selvää , älä usko ensimmäistä kieltoa.


      • ffrrgg

        Ainakin meidän työkkäri vaati todistuksen, että saa hoidettavan työn ajaksi hoitoon.. ja tosiaan voi saada sen työpaikan hyvinkin nopeasti..

        Riippuu siitäkin, minkä ikäistä hoidat..saatko vielä sen jälkeen omaishoitotuen.. esim yhdessä vaiheessa oli niin, että jos hoidettava on koulussa tai päivätoiminnasa yli 7 h vuorokaudessa, omaishoidontukea ei myönnetä.. Tämän vuoden tilannetta en tiedä..

        Onhan se vähän eri arvoista jos toisen hoidettava on joka arki päivä päivätoiminnassa yli 7 h ja toisen hoidettava on lähes koko ajan kotona.. niin tästä saa saman omaishoidontuen..vaikka toinen hoitaa vähemmän..


    • rv-t

      No enpä taida saada muuta ku tuota omaishoitajantukea.. Hoidan isääni 64v, saan isän "hoitoon" 3vrk/kk!

      • jackki

        Juu, päivätoimintaa voi olla vaikeaa saada.. monesti se on tarkoitettu työikäisille vammaisille...

        Aina kuitenkin kannattaa selvittää ja hakea.. voi olla ihan uusia säännöksiä, joista esim täällä ei vielä kukaan tiedä..


    • lopettakaa kaikki

      Ei valtio tajua omaishoitajien tukemista ellei kaikki mene lakkoon.Mikään LAKI ei pakota hoitamaan läheistään.Riittää kun muuttaa eri paikkakunnalle ja ennen lähtöä vaikka soittaa ambulanssin jotta hoidettava viedään sairaalaan vaikka pumpun takia.Kun lähtee sairaalasta ilmoittaa että on muuttanut pois ja ei hoida enään kyseistä henkilöä ja nauhoita keskustelu,jotta voit toidistaa niiden tienneen.
      Kun aika tulee ja äiti huononee en jää edes tähän maahan,kun olen Norjan kansalainen nykyisin ja eläkkeellä niin siirryn Norjaan asumaan heti.Saa valtio hoitaa mummon sillä minä en elämääni pilaa vaippojen vaihdolla ja en edes voisi nostaa äitiäni (120kg)koska selkä paskana ja sairaseläkkeellä siitä enkä saa nostaa 10 kiloa enempää tai en oikeastaan voi nostella.Jos jäisin tänne niin varmaan sysätään vanhus minun vaivoiksi vaikka en voisi muuta tehdä kuin soittaa jonkun apuun ja sen ajaa hätä puhelin systeemi myöskin ihan hyvin.

      • hurlumehi

        Olen ihan samaa mieltä, muuta vaan sinne Norjaan.. ja muuta jo nyt:):)
        Ei kai sinua täällä mikään pidättele...:o:o


      • 8+0

        Noin suurin osa ihmisistä ajattelee. Enkä voi tuomita, olen hoitanut mummoa vuosikausia, nyt kun olisin vapaa, en jaksa enää itse mitään.


      • 8+13
        hurlumehi kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä, muuta vaan sinne Norjaan.. ja muuta jo nyt:):)
        Ei kai sinua täällä mikään pidättele...:o:o

        Minäkin jäin miettimään,miksi ei ole siellä Norjassa jo nyt.. vai onko äitimuori vielä siinä kunnossa, että hänestä on taloudellista hyötyä?


    • niinpä niin

      Saan omaishoidontukea ja tyttö koulussa n.7-8h/pv ja silti saan työmarkkinatuen(ennen liitolta),vaikka haen osapäivätyötä tällä hetkellä.Kannattaa otta selvää asioista,itse olen alle 50v.

    • Pappa Tre

      Olen saanut ansiosidonnaista kaksi jaksoo ja samalla omaishoidontukee.
      Mutta täytyi kirjoittaa paperi, että jos saan työtä niin kunta hoitaa kotiin henkilökohtaisen avustajan. MUTTA EI TÄÄ HOMMA HELPOLLA TULLU.
      Kullä piti TAPELLA.

      • ----

        Niin, ei kannata uskoa ensimmäistä kieltoa, en minäkään uskonut ja voitin.


      • ......
        ---- kirjoitti:

        Niin, ei kannata uskoa ensimmäistä kieltoa, en minäkään uskonut ja voitin.

        Älkä'ä avatko kahta viimeistä viestiä voivat olla täynnä viruksia.


      • ......
        ...... kirjoitti:

        Älkä'ä avatko kahta viimeistä viestiä voivat olla täynnä viruksia.

        Onneksi poistivat, nyt ei ole mitään epäilyttävää.


    • Lakitieto 2014

      onko laki jo muuttunut, ettei työvoimatoimistot tee mielivaltaisia päätöksiä kiusaamalla sairaita ihmisiä ?

      • väsynyt....

        Ei ole muuttunut. Ainakin vaikka olen ollut 2010 saakka omaishoitaja ja jopa todistanut että voin olla töissä, päättivät ihan itse etten voi mennä töihin ja katkaisivat päivärahat. ne on nyt nä säästöt, ne säästöt ja juur olin hakenut kouluun kun ei noita töitä ole. Mut ehkä sit pitää jäädä kotiin vaan ja omaishoidon tuella :(


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      338
      3438
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2108
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1672
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1527
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1376
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1271
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1111
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1111
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1107
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      946
    Aihe