Koirankouluttajaksi (ja omistajienkin)

Kouluttaako Suomessa kukaan koirankouluttajia?
Onko homma kallista?

Itseäni homma kiinnostaisi.
Haluaisin oppia sekä Cesar Millanin,että vaikkapa Victoria Stitwell-tyylisen koirakoulutuksen ja muitakin tapoja.
Sillä selväähän on,ettei yksi tyyli päde kaikkiin koiriin.

Enkä ole enää nuori,vaan täysaikuinen yksilö. Kohta 50v.

Koirat ja niiden koulutus kiinnostaa,vaikken tällä hetkellä koiraa itse omistakkaan.
Mutta nykyään on niin paljon ongelmakoiria,että toivoisin voivani auttaa asiassa.
Pystymetsästä en kuitenkaan haluaisi hommaan ryhtyä,vaan
haluaisin ensin oppia asiaan.

Sen jälkeen tekisin mielelläni alalla voitavani.

Haaveena olisi koulutusapu,joka on mahdollista kaikille,tulotasoon katsomatta.

36

1819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän nuo

      suomalaiset kouluttajat ole lähinnä itseoppineita. Elämänsä koirien kanssa viettäneitä. Jossain kainuun nälkämailla taitaa silti olla joku eläinhoitajakoulu, mutta se on lähinnä peruskoulunsa päättäneille ja elämässään suuntaa etsiville tarkoitettu. Sitten on tietysti jonkunverran näitä kusetustyyppisiä luentokursseja, mutta niidenkin hyöty on lähinnä sisääntulevissa kurssimaksuissa järjestäjille.

      Paremminkin kannattaisi ehkä hakeutua yhteistyöhön suoraan näiden mainittujen henkilöiden kanssa ulkomaille. Tai sitten kotimaisten versioiden, kuten vilander(like cesarmillan)ja kaimio(like stillwell) kanssa.

      Vähän eri mieltä kyllä myös siitä että ongelmakoiria olisi jotenkin erityisen paljon. On vain nuoria koiria jotka eivät vielä ole oppineet tavoille. Ja nuoria omistajia, jotka eivät ole vielä oppineet laittamaan koiria tavoille. Sekä niitä joiden ei olisi pitänyt koskaan koiraa ottaakaan.

    • canis.familiaris

      Onhan niitä "koiranomeja" ja muita...(jätän sanomatta.)

      Rakenna aluksi vaikka, yksi PK-koira ja käy luokat läpi., ja siinä sivussa oppii muistakin...Tekemällä, tekemällä ja tekemällä. Siinäs se, millä alkuun pääset.
      Kokemusta ei voi korjata kouluttamalla.

      Näillä sitten täydennetää, jos tarvetta sellaiseen tuntee.
      http://www.palveluskoiraliitto.fi/koulutus.html

    • Kouluttajan kaveri

      Eläintenhoitajan ammattitutkinto, Eläintenkouluttaja

      • koiran_ehdoilla

        Kyllä sen oman koulutuskokemuksen lisäksi on hyvä hankkia myös taustatietoa eläimen käyttäytymiseen ja oppimiseen liittyen, jotta voi sitten peilata käytäntöä teoriaan ja päinvastoin. Kaikkea ei tarvitse opetella kantapään kautta, mutta toisaalta pelkkä kirjojen pänttääminenkään ei riitä - sopivassa suhteessa siis käytäntöä ja teoriaa niin hyvä tulee... Pari suosittelemisen arvoista tapaa hankkia sekä teoriatietoa että käytännön kokemusta ovat Suomen eläinkoulutuskeskuksen kurssit sekä Koirakoulu Vision kurssit:

        http://www.elainkoulutuskeskus.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=2

        http://www.koirakouluvisio.com/kouluttajakoulutus/117

        Suosittelisin myös lisäksi Tommy Wirenin luentoja ja kursseja:

        http://www.trainerschoice.fi/suomi/


    • Minähän olen imenyt tietoni katselemalla Koirakuiskaajaa ja kopioinut käytösmalleja paljon sieltä. Jos ymmärtää englantia saa PALJON enemmän irti Cesarin kertomisista kun niistä valitettavan heikoista suomennoksista. On myös hyvä oikeasti ymmärtää ainakin kaksi paljon väärinymmärrystä aiheuttavaa sanaa eli DOMINANCE ja DOMINANT, jota Cesar käyttää paljon.

      (voisko joku ylläpidosta poistaa tuon "Facebookissa suositeltua", kun se häiritsee keskittymistä kirjoittamiseen alaotsikoineen: "hyi helvetti, äitini kiihottaa! - Äiti ja isä - Suomi24" "MITÄ VITTUA TYTÖT?!? - Rakkaus - Suomi24" "Persereikä vuotaa - Terveys - Suomi24" ja "posliini? - Keho - Suomi24") KIITOS! :)

      Sitten vaan pitää olla paljon erilaisten koirien läheisyydessä, niiden kanssa tekemisissä ja tarkkailla koiria muutenkin kun vain karvoituksen hienoutta ihaillen.

      • Olet viisas.

        Onko pelkkää tietoa tullut imettyä. Entäs se taitopuoli?


      • Olet viisas. kirjoitti:

        Onko pelkkää tietoa tullut imettyä. Entäs se taitopuoli?

        On minulle tarjottu koiria useasti hoitoon tyyliin "ota pariksi päiväksi, niin se varmasti muuttuu täydelliseksi koiraksi", kun oon saanut kyseisien koirien käytöksen muuttumaan 5 minuutissa. Siinä on vaan joutunut tuottamaan pettymyksen ettei se asia ihan niin mene kun "vika" ei selvästikään ole koirassa :) Itse oikein käyttäytyminen on yksi taito, johon auttaa tieto. En kuitenkaan ole mikään jumalasta seuraava koirien käsittelyssä, vielä, mutta sehän on kuitenkin enemmän henkinen kuin fyysinen suoritus.

        "95% keskittyminen vastaa 50% suoritusta" - Tami


      • Sillälailla hyvinkin
        cesar.millan.jr kirjoitti:

        On minulle tarjottu koiria useasti hoitoon tyyliin "ota pariksi päiväksi, niin se varmasti muuttuu täydelliseksi koiraksi", kun oon saanut kyseisien koirien käytöksen muuttumaan 5 minuutissa. Siinä on vaan joutunut tuottamaan pettymyksen ettei se asia ihan niin mene kun "vika" ei selvästikään ole koirassa :) Itse oikein käyttäytyminen on yksi taito, johon auttaa tieto. En kuitenkaan ole mikään jumalasta seuraava koirien käsittelyssä, vielä, mutta sehän on kuitenkin enemmän henkinen kuin fyysinen suoritus.

        "95% keskittyminen vastaa 50% suoritusta" - Tami

        Hieno homma.


    • Tötsö

      Toiset sanat joiden sekaantuminen on kiusallista on celebrate ja celibate.
      Mutta vakavavasti, koiramaailma tuntuu kaipaavan huomattavasti enemmän omistajien koulutusta kun varsinaista koirakoulutusta.
      Veikkaan että siinä olisi se tulevaisuuden juttu.
      Osa omistajista on valitettavasti sellaisia joiden kanssa voi joutua aloittamaan ihan aapisella,melko pahasti ollaan koiran kanssa hakoteillä jo lähdössä jos ei kykene ymmärtämään niinkään helppoa asiaa kun koiran vapaanapitämiseen liittyvä lainsäädäntö.

      • canis.familiaris

        Juu ja/ tai Yleisiä käytöstapoja. Huomioimista.


      • Tahi
        canis.familiaris kirjoitti:

        Juu ja/ tai Yleisiä käytöstapoja. Huomioimista.

        paskojen korjaamista kulkuväyliltä/kakkapussin käytönopastus


      • canis.familiaris
        Tahi kirjoitti:

        paskojen korjaamista kulkuväyliltä/kakkapussin käytönopastus

        Niin käytöstapoja ja toisten huomioimista...


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Niin käytöstapoja ja toisten huomioimista...

        Koiralle kannattaa opettaa liikennesäännöt niin se ymmärtää haukkua kaikki niitä noudattamattomat


      • Heh!
        cesar.millan.jr kirjoitti:

        Koiralle kannattaa opettaa liikennesäännöt niin se ymmärtää haukkua kaikki niitä noudattamattomat

        Meen rekku taitaa osata sitten vaikkei erikseen opetettukaan. Tai nuorempana se oli hyvinkin taitava haukkumaan kaikki koheltajat, mutta nykyään keskittyy lähinnä niihin jotka lähtee kiihdyttämään liikennevaloista ehtiäkseen punaisesta aallosta yli, sekä jalkakäytävillä ajelehtiviin pikkuhelvetinenkeleihin mopoineen. Mutta rikollisten aatelia on skeittarit.

        Onneksi aikuistuminen tuonut jo järkeä päähän ja riittää pelkkä pieni ryntäyksen tapainen ja ilmoitushaukku jotta meetkös matkoihisi kriminaali.


    • ..............

      Minä olen kyllä sitä mieltä, että päteväksi koirankouluttajaksi ei opita televisiota katselemalla, vaan nimenomaa kokemuksella.

    • Tötsö

      No voi hitto eikö? tuolla argumentillä perustelin vaimolle uuden 50-tuumaisen hankinnan, näen paremmin kaikki mikroilmeet.
      Vakavasti taas, kyllä televisiosta saa ehkä vinkkejä,kokemus taas vie sen vinkin käytäntöön.

    • ..............

      Toki vinkkejä saa, mutta se on eri asia osaako niitä vinkkejä sitten oikein käyttää.

      Sillä esim Cesar Millanin kikat Koirakuiskaajassa eivät ole tarkoitettu kokemattomien "tavallisenkadun tallaajien" käyttöön, vaan jotta niitä oikeasti kykenisi hyödyntämään vaatii se jo jonkinlaista koiranymmärtämisen ja kouluttamispohjaa. Väärinkäytettynä ne voivat saada suurtakin tuhoa aikaiseksi, sillä Millan itsekin sanoo ettei hän ole koiraKOULUTTAJA vaan koiraKUNTOUTTAJA ja käyttää Koirakuiskaajassa nähtyjä metodejaan vain ja ainoastaan ääritapauksissa. Ne eivät sovi normaaliin käyttöön.

      Victoria Stilwellin metodit taas ovat juuri peruskoulutukseen tarkoitettuja ja ovat turvallisempia myös vähemmän koirista kokeneellekin ja sopivat normaaliin koulutustilanteeseen.

      Ei muuten, mutta kun tuolla ylempänä viesteissä selitettiin kuinka eräskin oli ammentanut Koirakuiskaajasta kaiken tietonsa ja antoi ymmärtää olevansa niin kovin suuri koirankouluttaja - mitä itse epäilen jo pelkästään nimimerkin perusteella. On minusta vain sääli mikäli ihmiset väärinymmärtävät Millanin metodit ja käyttävät niitä väärissä tilanteissa. Antakaa neron tehdä rauhassa työnsä ja keskittykää te perusharjoituksiin koiranne kanssa.

      • Taitaa ne Millanin käyttämät tekniikat olla enemmän vaarallisia itse tekijälle kuin koiralle, jos niitä joku Maija Mehustaja alkaa kokeilemaan. Helpostihan niillä "kovimmilla" tekniikoilla voi kuitenkin menettää koiran luottamuksen väärin toteutettuna.

        Itse olen kerran selättänyt tai kyljettänyt koiran ja senkin tein täysin vahingossa. Olin kyykyssä ja staffi/seefferi-mix seisoi vieressäni. Selitin siinä omistajalle sitten käsilläni avustaen ja satuin vähän tökkäämään koiraa kaulaan jolloin se kellahti kyljelleen. Sen jälkeen koira tuli ihan omatoimisesti mun eteen, meni maahan paimenkoira-asentoon ja monta minuuttia tuijotti minua odottaen että mitä pyydän sitä tekemään... se oli ensimmäinen kerta kun uskoin ja näin omin silmin että ei se selättäminen oikein tehtynä luo mitään pahaa :)


      • jaadå
        cesar.millan.jr kirjoitti:

        Taitaa ne Millanin käyttämät tekniikat olla enemmän vaarallisia itse tekijälle kuin koiralle, jos niitä joku Maija Mehustaja alkaa kokeilemaan. Helpostihan niillä "kovimmilla" tekniikoilla voi kuitenkin menettää koiran luottamuksen väärin toteutettuna.

        Itse olen kerran selättänyt tai kyljettänyt koiran ja senkin tein täysin vahingossa. Olin kyykyssä ja staffi/seefferi-mix seisoi vieressäni. Selitin siinä omistajalle sitten käsilläni avustaen ja satuin vähän tökkäämään koiraa kaulaan jolloin se kellahti kyljelleen. Sen jälkeen koira tuli ihan omatoimisesti mun eteen, meni maahan paimenkoira-asentoon ja monta minuuttia tuijotti minua odottaen että mitä pyydän sitä tekemään... se oli ensimmäinen kerta kun uskoin ja näin omin silmin että ei se selättäminen oikein tehtynä luo mitään pahaa :)

        heh heh


    • Tötsö

      Allekirjoitan,niin kuin tuli todettua,kokemus siirtää vinkin käytäntöön.
      Kannattaa aina meidän kaikkien muistaa että yhtä oikeaa metodia/tyyliä koulutukselle ei ole eikä tule,kyse on aina henkilöiden tottumuksesta ja mieltymyksistä sekä mielipiteistä.
      Peruslainalaisuuksia onnistumisille on kuitenkin olemassa mm pitkäjänteisyys ja oikeudenmukaisuus sekä koiran "lukutaito",kokemus luo turvaa onnistumiselle,mutta ei sekään ole avain onneen.

    • ..............

      Oikein tehtynä selättäminen on kyllä toimiva kikka, jos se tehdään oikeaan aikaan, kuten juuri Cesar Millan. Monet vähänkin kokemattomat voivat tehdä selättämisen kuitenkin väärin ja liian hitaasti, jolloin jälki tosiaan voi olla aika karuakin - ja kuten cesar.millan.jr totesi, nimenomaa sille omistajalle. Cesar Millan on kuitenkin nero työssään ja hänellä on vuosien kokemus koirista, eivätkä "älä käytä näitä tekniikoita ilman ammattilaisen apua"-varoitustekstit ole tosiaan ihan turhaa kukkahattutäteilyä. Väärin tehdystä alistamisesta ja selättämisestä voi kuitenkin myös koira kärsiä henkisesti; koirasta voi tulla heikkohermoinen ja tämän luottamus voi kärsiä.

      Mutta, Tötsön kanssa olen samaa mieltä; metodeja on niin paljon kuin on koirankouluttajia ja se mikä toimii jollakin, ei tarkoita että se toimisi taas jollakin muulla.

    • Minun mieleeni tulee kaksi ns.oppilaitosta,kuten tuo mainittu Kainuun ja sitten muistaakseni maatalousoppilaitoksessa Piikkiössä jotain samantyylistä (erilaisia juttuja koira-alaan liittyen).Nuot itselle tulee mieleen.
      Sitten on näitä ihan joidenkin yksityisten pystyyn pistämiä jokusia,monenmoisia....
      Ja kallista taitaa olla...
      Koulutustavat ainakin noissa yksityisissä taitaapi perustua lähinnä positiiviseen vahvistamiseen.
      Mitään ceesari tyylin koulutusta tuskin löytyy,ellei sitten joku sellaista ole "tuosta vaan"pistänyt pystyyn...

      Mutta itse olen kyllä sitä mieltä,että ei noita taitoja opi kuin kantapään kautta,kunnolla.
      Hyviähän ne teoriat on.Mutta kannattaa muistaa,että pääasiassa nekin perustuu "opettajiensa" omaan makuun ja tyyliin,viimekädessä.
      Ja se,mikä tärkein,eli koirasilmä,ei tule kuin tekemällä.Ja mitä laajemma pohjan kanssa,sen parempi.
      Eli kyllä se paras tie on ensin opiskella omia koiria,aina parempi jos erilaisia ja vielä vähän vaikeampia tapauksia.Kun niitten kanssa vielä eri lajeja,niin oppii koulutuspuolta kunnolla ja eri kantilta.
      Sieltä sitten johonkin yhdistykseen mukaan,näyttöä antamaan ja sitä kautta ohjaamaan muita.Eli yhdistyksen kautta koulutusohjaajaksi.Perus ja erikoistumiskurssitukset.Siitä teoriapuolta,mutta sitten taas tosi hommiin eli kouluttamaan muita.Sieltä kokemusta karttuu,mitä tarvii.

      Omia aivojaan pitää käyttää.Pyrkiä keksimään itse ja oivaltamaan.Ei mitään/pelkästään mistään muitten kautta.Esim.telkkarijuttujen.Vaikka niistä jotain irti saisi ja vinkkejä,niin nitten varaan,ihan samoin kun teorioitten varaan koulutuksissa ei kannata jättäytyä.Vaan pitää siis pyrkiä itse oivaltamaan,vaikka yritysten ja erehdysten kautta.Muita kokeneita kannattaa kuunnella ja jyvät ottaa akanoista.
      Kun nuot tiet on käyty,voi edes teoriassa olettaa,että on valmiuksia ongelmakoirien jelppimiseen,joka on taas oma lajinsa,kuin koulutus tai kasvatus.
      Kyllä siinä saa pitkän tien käydä,ennenkuin voi sanoa,että edes valmiuksia on.
      Ei riitä todellakaan telkkarien katselut,eikä ihan "koulutkaan".
      Sen lisäksi tarvitsisi vielä omata ihmissuhdetaitojakin.Nekin kun on paketissa oleellisia.Jos muita alkaa kouluttamaan,niin jo alkuvaiheessa.Ei auta,vaikka kuinka hyvin osaisi omia kouluttaa,niin se,että muita,niin on taas oma taitolajinsa.

      Onhan noita netti pullollaan kaikenmaailman koirankouluttajia,jotka palvelujaan tarjoavat.Ja osa ihan päteviä.Mutta kyllä välillä vähän epäilyttää,varsinkin kun tarjotaan jotain ongelmakoira-apuja,kun lukee mikä on tarjoajan koirahistoria...
      Noh,kaikilla sitä ei lue lainkaan kotisivuilla.Ei kyllä ainakaan minun luottamustani herätä...

      Minun mielestä hyvä koirankäsittelijä ei mene millään metodilla.Se menee kokemuksella,koiraan sovittaen ja kunnon koirasilmällä.Ja nöyryydellä.Liiallisilla metodeilla on joskus se vaara,että niitä halutaan vaan orjallisesti noudattaa.Toki oma linja voi olla,mutta kun höpstään jo jostain metodeista,niin on vaarana,että ei enää nähdä metsää puilta ja se oma oivalluksen kautta oppiminen ja silmän kehittymisen taito jää pois.

      • canis.familiaris

        Juu täällä olisi yksi paikka vapaana. aloitus maksu eli kynnysraha 10.000e ja sen jälkeen juokseviin kuluihin 2800e/kk. Koulutus kestää 8v.

        Tyylinä kaikki mitä "oppilas" haluaa..Titteliksi tulee koirakuiskausterapeuttipsykologi.

        Jos ilmoitus herättää luottamusta ja olet vielä koulutusta vailla ota yhteys.
        045-3353832 (prepaid liittymä)
        tai. www.ongelmakoulutuskeskusjakoirakuiskaajat.ru
        vastaamme saapumisjärjestyksessä.

        Vielä muutama paikka preppauskurssille joka tähtää ym.koulutukseen. 2pv/800e Tervetuloa!


    • Tötsö

      Kuulostaa hyvältä,voiko isommilla ennakkomaksuilla saada tutkinnon nopeammin?Tai jos maksaa tarpeeksi tarvitseeko tulla paikalle ollenkaan, et jos vois saada dipluumin postissa niinkuin Jenkkilästä konsanaan?

      Vatauksena alkuperäiseen kysymykseen
      Taitaa olla niin että ainut "virallinen"eläinkouluttaja linja sisältyy eläinhoitajan ammattitutkintoon moduulilla eläinkouluttaminen.
      Tosta sitten kattava paketti aiheesta http://www.elainkoulutukset.fi/Elaeinkoulutus_ammatillisissa_oppilaitoksissa__d6094.html
      Täällä sivuilla on monesti todettu ettei asiakkaan näkökulmasta ajateltuna ole olemassa mitään eläinten Valviraa joka ammattinimikkeitä "hallinnoisi" kuka tahansa voi julistautua päteväksi joka taas ei tee sopivaksi.Siinähän sitten mahdollinen asiakas miettii,mistä koulutusapuja ja kuka osaa mitä. Nimikkeiden ja mainoksien piilossa voi operoida kukatahansa, TV-oppineesta henkilöstä aina pitkänlinjan koulutusammattilaisiin.

      Tuo selättäminen on aina lempiaiheeni, voi ajatella kuin hyvin se toimii ihmiseenkään.Käytät agressiivisen tai muutoin ongelmallisen ihmisen lattiassa oppiiko se siitä mitään?osa ei mitään, osa vain pahenee, osa taas tajuaa paikkansa.Suurin osa rauhoittuu hetkeksi ja jatkaa taas tai jää odottamaan tilaisuutta kostaa,kosto tulee jos tilaisuus antaa myöden tai jää tulematta jos ei ole tilaisuutta,mutta siihen pitää varautua, jos ei se on tyhmyyttä.
      Onko siis olemassa jotain vaihtoehtoja agresiivisen tai "ongelmallisen" ihmisen käsittelyyn kuin laittiassa käyttäminen, on kyllä,mm purkaa tilanne muutoin esim. syy selvittämällä ja ohjaamalla oikeaan käytökseen,voiko siis soveltaa samaa eläimeen?

      • canis.familiaris

        On niitä "mesuja" täälläkin ollut, mutta pask@tulee pyytämättä loppu kädessä...tyylin juttuja..Jokainen tavallaan.

        Kannattaa olla tarkkana, keneltä apuja pyytää ja miten aikoo kouluttautua. Se on kuitenkin taivaan tosi, että sitä luontaista kykyä pitää myös olla, sitä ei koulutus tuo, ei edes virallinenkaan. Samoin jos se "virallinen" koulutus jo on, ei se autuutta takaa, jos sellaiselta apuja pyytää. Pitää sisäistää mistä on kyse.

        Tämä kannattaa lukea ihan ajatuksella, niin säästyy turhilta pettymyksiltä. Koirantuunaushomma on todella raskasta henkisesti ja fyysisestikkin, että jaksaa pakertaa ja hoitaa ne sivujututkin (pyörittäminen)

        "molossi 9.4.2012 13:31"...ei ole tähän lisättävää


      • Anonyymi
        canis.familiaris kirjoitti:

        On niitä "mesuja" täälläkin ollut, mutta pask@tulee pyytämättä loppu kädessä...tyylin juttuja..Jokainen tavallaan.

        Kannattaa olla tarkkana, keneltä apuja pyytää ja miten aikoo kouluttautua. Se on kuitenkin taivaan tosi, että sitä luontaista kykyä pitää myös olla, sitä ei koulutus tuo, ei edes virallinenkaan. Samoin jos se "virallinen" koulutus jo on, ei se autuutta takaa, jos sellaiselta apuja pyytää. Pitää sisäistää mistä on kyse.

        Tämä kannattaa lukea ihan ajatuksella, niin säästyy turhilta pettymyksiltä. Koirantuunaushomma on todella raskasta henkisesti ja fyysisestikkin, että jaksaa pakertaa ja hoitaa ne sivujututkin (pyörittäminen)

        "molossi 9.4.2012 13:31"...ei ole tähän lisättävää

        Mitkään kurssit eivät takaa koirankouluttajan pätevyyttä.
        Kaikista tädeistä ei siihen ole. Taito puuttuu.
        Pahimmillaan ns. koirankouluttajan omat koirat ovat huonosti koulutettuja.
        Saavat liian vähän liikuntaa tai virikkeitä. Tiedän tällaisen tapauksen.


    • Kiitos,tuossahan oli mielenkiintoisia pointteja monellakin.
      Tosin jotkut lienevät itse koulutuksen tarpeessa (virn)

      Itse haluaisin oppia homman juurikin niin,että koiran mukaan mennään,eikä
      yritetäkkään kouluttaa kaikkia samalla metodilla.
      Eihän se päde missään koulutuksessa.
      Ei edes Suomen koululaitos ole onnistunut yhdenmukaistamaan kakaroita,vaikka on sitä iät ja ajat yrittänyt.
      Onneksi metodeja on muutettu sitten 30-luvun....

      Jonkinlaista johdonmukaisuutta näen siinä,että koiraa koulutetaan samoin kuin emäkin tekee ja lauma tekee jäsenilleen. Vrt susilauma.
      Ihmisten seurassa sutta kauemmin elänyt koira tukeutuu ihmiseen ongelman
      ratkaisijana.
      Huonosti käyttäytyvä koira odottanee samaa,eli ohjausta.
      Jos ihminen ei ohjaa,koira seuraa viettejään ja hämmentyy. Tulee pelokkaaksi tai käyttäytyy agressiivisesti.
      Oivalsin tätä kirjoittaessani,että samahan pätee nuorisoon!

      Joten ensin ongelmat täytynee oikaista oikealle tollalleen.
      Ja joskus voi joutua käyttämään aluksi niitä lauman oppeja (Cesar),mutta joskus riittää
      varmaan sekin että palkitaan hyvä käytös ja jätetään vain huono käytös huomiotta,kuten jotkut kouluttajat neuvovat (Victoria).

      Tekisi mieli kehittää metodi,jossa käytetään sopivasti molempia konsteja.
      Koirasta riippuen.

      Cesar Millanilla on oma metodinsa,jonka hän sanojensa mukaan on oppinut seuraamalla nuoruudessaan kotinsa lähellä villeinä laumassa eläneitä koiria.
      Victorialla varmaan on myös kokemukseen perustuva tuntumansa,eivätkä kummatkaan ole väärässä,sillä koiratkin ovat yksilöitä ja kaupan päälle tulevat vielä rotuominaisuudet,jotka voivat olla huomattavasti vaikeampia pitää kurissa kuin muusta johtuvat ongelmat. Kuten omistajan laiskuus antaa kylliksi virikkeitä,liikuntaa tai edes oikeanlaista ravintoa oikeaan aikaan,jottei koirasta tule sairastelevaa sohvaperunaa.

      Canis on oikeassa, asia vaatii herkkyytä ja taitoa lukea sekä koiraa,että omistajaa.
      Ja myös herkkyytä koulutuksen etsimisessä.
      Onneksi osaan vielä toistaiseksi lukea ihmisiä paremmin kuin koiria,enkä siinäkään ihan aloittelija ole....

    • canis.familiaris

      Niin se vain on, että ei riitä se , että osaa koiraa lukea ja valita sille oikea tapa kouluttaa, mutta kun se loppu käden vastuu ja ohjaus on sen omistajan, niin tämä rajoittaa ja tekee hommasta haasteellisen.

      Pitää osata valita se koulutustapa myös omistajan mukaan. Pitää saada omistaja sisäistämään tälle/ omistajan luonteelle/resursseille sopiva tapa ja tämä sama tapa pitää sopia myös koiralle....tai vastaavasti pitää olla myös silmää nähdä, että ollaanko autamattomasti ulkona ja osataan viheltäää homma poikki..Onko käyttötarkoitus liian kaukana rodun käyttö ominaisuudesta

      Koko paletti on monen tekijän summa, jonka painopiste on se ihminen. Ihminen jonka kautta tuo ongelma on syntynyt...tai saanut alkunsa.

      Itse koirankoulutus -ongelma sellaisenkin on varsin helppoa...mutta se ratkaisun avain ja ohje pitää saada sisäistettyä myös ihmiselle. Se on vaikeinta ja siinä sitä ihmisen käsittelytaitoa kysytään, kun asioita yhdistellään.

    • Anonyymi

      Osa koirankouluttajista on huijareita. Monesti keski-ikäisiä naisia,
      jotka ovat keksineet rahastuskoneen. Koulutus tapahtuu namittamalla
      ja tuloksia on turha odottaa näiltä kukkahattutädeiltä.

    • Oppiakseen koirista niiden kanssa tulee elää,ja mieluummin vuosikymmeniä.Eikä oppiminen lopu siihen.Voi aloittaa siitä,että hankkii itselleen parhaaksi sopivan koiran.
      Elää sen kanssa ja katsoo kuinka pärjää.Jos pärjää,on vaistomainen kyky käsitellä koiria,jolloin on mahdollisuus oppia lisää. Pitää olla kokemusta myös elämisestä isomman lauman kanssa,jonka myötä oppii asioita,joita ei tule vastaan yhden koiran kanssa.Kokemusta voi lisätä myös extreme-koirista sekä mahdollisesti luonnollisista syistä johtuvista keskinäisistä tappeluista,jonka myötä oppii itse hahmottamaan koiran voimasuhteita.
      Huomaa kuitenkin,että ensimmäisen koiransa kanssa voi pärjätä hyvin ilman pitkää
      matkaakin,mutta ajan saatossa on taipumus tarttua syvällisempiäkin asioita.

    • Anonyymi

      Aika usein kouluttajat työttömiä vanhempia naisia jotka namittavat ahkerasti. Koirankoulutusta ei opita pikakursseilla. Valitettavan usein rahastusta.

    • Anonyymi

      Itselläni on 3 koiraa joista 2 on isoja sekarotuisia, (Dogo argentino / Amstaffi) sekä yksi mäyräkoira ja kaikki oppivat tosi hyvin kun saivat oikeanlaista koulutusta.
      Voin suositella tätä kyseistä tuotetta, ainakin kannattaa tarkistaa jos on koiran käytöksen kanssa jotain ongelmia tai epävarmuutta kasvatuksen suhteen.
      https://24a9fo32yo2ueo6lvq-jlsew88.hop.clickbank.net/

    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa, millaisia koirankouluttajan omat koirat ovat.
      Ja mikä on "kouluttajan" motiivi tähän hommaan....

      • Anonyymi

        Osalla kouluttajista näyttää markkinoivan omia koulutuksiaan levittämällä pskaa menestyneemmistä henkilöistä.


    • Anonyymi

      Näissä koulutuksissa ei ole käytännössä mitään sisäänpääsyedellytyksiä. Siksi kuka tahansa voi kurssittaa itsensä kouluttajaksi. Epäilyttävää. Mielestäni kyky kouluttaa koiria on lahja. Toisista ei vaan ole siihen kaikista kursseista huolimatta. Tiedän yhden kouluttajan jonka omat koirat ovat aivan sekaisin. Pelottaa ajatella että joku maksaisi euroakaan tämän henkilön opastuksista.

    • Anonyymi

      Rahaa tällä yritetään saada. Ihan sama kuin pentujen myynnistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe