Är det normalt ?

undrande

Är det normalt att hata människor för att modersmålet är svenska ? I en annan tråd på den här debatten tycker en av skribenterna att hurriviha i princip borde uppmuntras.

16

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baktankar ?

      huusianna flaggar alltid för tyska språket,så mot den bakgrunden är det förståeligt.

      • fria språkval

        För oss som vill ha fria språkval är det deprimerande med sådana som Tala och huusianna,de bryr sig egentligen inte om skolspråken,de vill bara ha strid mellan språgrupperna.


    • Onko normaalia?

      Onko normaalia, että yksi pieni vähemmistö kyykyttää rahojensa ja bulvaaniensa avulla suurta enemmistöä länsimaisessa demokratiassa?

      Ei pidä syyttää peiliä, jos naama on vino.

    • Nu räcker det

      JO, det tycker jag också!

      • Nu räcker det

        Alltså att det är naturligt att hata sina förtryckare. Hatet sitter djupt - det kom inte med modersmjölken, den kom efter att jag lärt mig läsä och förstå vad som egentligen pågår här i landet Finland.
        Jag hatar alla som röstar på SVENSKA folkpartiet - i Finland.


      • fria språkval
        Nu räcker det kirjoitti:

        Alltså att det är naturligt att hata sina förtryckare. Hatet sitter djupt - det kom inte med modersmjölken, den kom efter att jag lärt mig läsä och förstå vad som egentligen pågår här i landet Finland.
        Jag hatar alla som röstar på SVENSKA folkpartiet - i Finland.

        Jag hatar igen,med hat vinner man ingenting.Jag har åtminstone lärt mig att man kommer mycket längre om man kan samarbeta och godkänna att vi människor är olika.Med samarbete kunde vi få bort alla tvångsspråk.


      • Nu räcker det
        fria språkval kirjoitti:

        Jag hatar igen,med hat vinner man ingenting.Jag har åtminstone lärt mig att man kommer mycket längre om man kan samarbeta och godkänna att vi människor är olika.Med samarbete kunde vi få bort alla tvångsspråk.

        Och med vem tänkte du samarbeta - Wafan Stellin?


      • utrensning ?
        Nu räcker det kirjoitti:

        Och med vem tänkte du samarbeta - Wafan Stellin?

        Tycker du att alla svenskspråkiga borde utrotas,att vi inte har rätt att tala vårt modersmål?Är det bara äkta renrasiga sannfinländare som du kan godkänna ?Är vi finlandssvenskar av sämre sort ?


    • Nu räcker det

      UTRENSNING ? Kaipaatko aktiivista toimintaa? Mene muualle, leiki vaikka RKP-kuollutta, niinkuin puolueesi kehoittaa.
      Ja jos puhut jostakin etnisestä ryhmästä, niin Suomessa puhuu ruotsia melkein yhtä monta kansalaisuutta kuin mitä ruotsia puhutaan Ruotsissa. Siis mikä on ruotsalainen tai Suomen ruotsalainen - ei siis mikään.

      REVI SIITÄ! Opettele suomea, voisit vaikka teeskennellä olevasi ihminen!

      • 99669966

        Svenskspråkiga är inte människor ?


      • Öbotten rules
        99669966 kirjoitti:

        Svenskspråkiga är inte människor ?

        Suomi24 sucks. Vem som helst kan spotta ut vad som helst. Ta inte på allvar det som skrivs. De är små ynkliga pojkar som int hat fått med kärlek eller kramar. Då har bara hatet kvar.


      • 228w
        Öbotten rules kirjoitti:

        Suomi24 sucks. Vem som helst kan spotta ut vad som helst. Ta inte på allvar det som skrivs. De är små ynkliga pojkar som int hat fått med kärlek eller kramar. Då har bara hatet kvar.

        Förstås är det bättre att ösa ut siit hat verbalt än att gå till handling.Ändå tycker jag att man ALDRIG borde godkänna hatskriverier.


    • Nu räcker det

      Ja taas päästiin siihen että vähälahjaiset ruotsinkieliset eivät ymmärrä, eivät ymmärrä lukemaansa. Koulussa oli varmaan mukavaa, mutta miten se luetun ymmärtäminen, vai eikö todellakaan ole kapasiteettia.

      Mahdatko olla huolissasi - et ymmärrä. Näköjään tuo ruotsinkielinen ympäristösi on tyhmentänyt myös sinut.

      Ymmärrän nyt paremmin, ettei näillä svekkuleilla ole mitään asiaa Ruotsiin, koska jopa Ruotsissa asuvat maahanmuuttajat ovat nokkelampia kuin Suomessa asuvat ns. Suomen RUOTSALAISET.

      Nämä täällä parkuvat sukurutsaisurut ovat pelkkä RASITE.

      • gustas

        Det är tyvärr sådana som du som har gjort landet till en bedrövlig plats under de senaste 10 åren. Där det är viktigare att sätta sin energi på att racka ner på en av världens mest integrerade minoriteter än att tillsammans med andra i alndet jobba för landets bästa.
        Internationalismen sitter djupt i den finlandssvenska identiteten tack vare att vi vuxit upp vid havsstranden där horisonten alltid är vid och där det alltid varit spännande att se vad som finns längre bort.
        Det man anklagar oss för säger mera om den egna sjuka fantasin än om oss


    • 2469

      Suurin osa suomalaisista ei vihaa ruotsin- eikä minkään muunkaan kielisiä. Voi olla monelle suomenruotsalaiselle (joiden mielestä maailma pyöriin ruotsalaisuuden ympärillä!) yllätys, että valtaosa suomenkielistä ei ole elämässään "livenä" nähnyt yhtään suomenruotsalaista! Näin siksi koska ruotsin- ja kaksikielisiä on on niin vähän (5%) ja pienellä alueella. Sen sijaan pohjoismaalaisuus- ja ruotsalaisuuspropagandaa suomenkielisille on annettu kovasti koulun ruotsintunneilla, jossa suomenkieleiset ovat opiskelleet kieltä, jota he eivät koskaan tarvitse.

      Oikeastaan pakkoruotsissa on kysymys ruotsalaispropagandasta. Siksi se onkin niin tärkeä oppiaine ja kynnyskysymys RKP:lle (kannatus noin 3,5%).

      • Iida07

        Ok,jag godkänner att man vill ha bort pakkoruotsi,det är alldeles naturligt.Det att många öser galla över finlandssvenskar utan att någon gång ens träffat någon finlandssvensk,det tycker jag är orätt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1479
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1106
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      45
      924
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      175
      802
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      710
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      585
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      578
    9. 52
      571
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe