Olen aloittanut työelämän v. 1978 joulukuussa ja tämän vuoden joulukuussa tulee siis 34 v täyteen. Itse täytän silloin 57 v.
Mitä vaihtoehtoja minulla on, kun mietin, miten pitkään pitää vielä jaksaa, eli onko sinniteltävä vielä tuonne 62-63 ikävuoteen saakka ?
kauanko vielä töissä ?
6
647
Vastaukset
Vanhuuseläkkeelle voit hakemuksesta jäädä 63 - 68 vuoden ikäisenä. Nykyisen lainsäädännön mukaan voit hakea vanhuuseläkkeen varhennettuna täytettyäsi 62 vuotta. Eläkkeen alkamiseen mennessä karttunut eläkkeesi pienenee tällöin 0,6 prosenttia jokaiselta kuukaudelta, jolla ikäsi alittaa 63 vuotta.
Nykylainsäädännön mukaan vuonna 1953 ja sen jälkeen syntyneellä on mahdollisuus siirtyä osa-aikaeläkkeelle 60 vuotta täytettyään. Jos haet aikanaan osa-aikaeläkkeen edellytetään mm. myös, että sinulla on eläkkeesi rinnalla osa-aikatyö.
Jos joudut työttömäksi, hoidetaan toimeentulosi työttömyysturvan kautta.- Elinaikakerroin?
Miten elinaikakerroin vaikuttaa eläkkeeseen? Pienentääkö se eläkettä joka vuosi tulevina eläkevuosina, vai vain yhden kerran silloin kun eläkepäätös tulee voimaan ja eläke tulee ensimmäistä kertaa maksuun?
Eläkkeen määrä kerrotaan vahvistetulla elinaikakertoimella sen alkaessa. Tämän jälkeen sinulle maksetaan tämä elinaikakertoimella tarkistettu eläkkeen määrä kuukausittain.
- tilastot kertoo
Jos katsoo taulukoista huomaa että miehillä ja naisilla suuri ero.
http://www.stat.fi/til/kuol/2006/kuol_2006_2007-04-20_tau_005.xls
Yli satavuotiaiksi eläneita (kuolleita) miehiä 31 ja naisia eli jo 24 vuotta sitten sama määrä vastaavaan ikään.
Todella merkittävä tulonsiirto.
Milloin ko. epäkohtaa eläkkeiden laskennassa korjataan? Elinaikakerroin liittyy elinajan muutokseen, ei elinajan odotteisiin. Lakisääteinen työeläke on osa pakollista sosiaalivakuutusta, jossa riskit tasataan kaikkien vakuutettujen kesken. Naisia ja miehiä ei voi eikä saa kohdella sosiaalivakuutuksessa eri tavalla.
Työeläketietäjä on siirtänyt tähän viestiketjuun tulleen nimimerkki "1956" kommentin keskusteluketjuun "Milloin eläkeputkeen?".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974419Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293283No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 331058
- 321016
- 111014
- 158997
- 6924
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12862