Farmasia alalle hakijoita?

GGGGF

Onkos täällä keskustelussa farmaseutiksi haluavia? Mihin paikkakunnalle haette opiskelemaan ja joko on pääsykokeisiin pänttääminen aloitettu? :)

Itse olen nyt keväällä valmistuva abi, joka hakee ensimmäistä kertaa farmasia alalle.

318

11341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxc

Haen itä-suomen yliopistoon (=kuopioon) lukemaan farmasiaa. Vähän jännittää miten onnistun valintakokeessa, koska luin vain lyhyen matematiikan, ja kemiakin tuntuu jo unohtuneen. Olen selaillut pääsykoekirjaa, ja onnekseni siellä näytti olevan ihan lukion psykologian & biologian kursseilla käsiteltyjä juttuja :) Saako udella millaisilla papereilla olet hakemassa?

• GGGGF

Minäkin haen sinne kuopion yliopistoon :). ja sama täällä, jännittää aikamoisesti koska luin lyhyen matikan ja vain sen yhden pakollisen kemian.... Innostuin tästä farmasia-alasta vasta kolmosluokalla, niin en sitten tota kemiaa enää kerennyt enemmän ottaa! Tarkoitus olis nyt tsempata kemiassa, ja osata edes jotain =). Ja sitten vielä se paksu ihmisen fysiologia kirja, sitä oon vähän selaillut ja nyt pitäis aloittaa kunnon pänttääminen.

Kirjotin psykologian ja terveystiedon suht hyvin (E molemmista), joten toivottavasti niistä on hyötyä. Loput äikkä, matikka ja englanti meni aika penkin alle, kaikki jäivät C tai alle.......... Harmittaa aika paljon, kirjotukset tuottivat niin paljon tuskaa. Onneksi moni on lohdutellut, että pääsykokeissa menestyminen voi korvata puutteelliset lähtöpisteet. Toivottavasti! Eli en siis ole kauhean hyvillä papereilla hakemassa. Mitenkäs siellä? :)

• zxc

Kiva kuulla etten oo ainut joka hakee lyhyellä matikalla! :)
      Luultavasti semmoset M:n paperit tulossa, terveystiedosta E, ruotsi lähti myös E:nä.
      Matematiikka meni myös täällä penkin alle, vain C. Loput lähti M:nä.

Sullahan on aika paljon hyötyä tosta psykologian E:stä! Ainakin meillä käsiteltiin psykologian tunneilla yllättävän paljon kaikkia hormoni-anatomia juttuja, niin oon huomannu että siitä on apua ton valintakoekirjan kanssa.

Jos et opiskellut kemian syventäviä, niin kannattaa lukaista ainakin kakkos ja kolmoskurssit. Niissä oli just semmosia perusasioita joita tarvitsee valintakoetehtävissä.

• 2013

Hain kans Kuopioon lukee farmasiaa. Toivottavast mulla olis hyvät mahikset kun sekä kemiasta että bilsasta voi tulla E. Ja sit viel pitkä matikka. Oon lukenut ahkerasti pääsykoekirjaa, ja mitä oon helsingin yliopiston vanhoja monivalintakysymyksiä katsellut niin ei ne kauheen pahoja oo, mut ei kyllä liian helppojakaan.

• farmaseutiksi

Minäkin Kuopion pääsykokeisiin menossa! Eka yritykseni farmasiaan (tai oikeastaan proviisori ykkösvaihtoehtona mutta vähän epäilen että saisin niin korkeita pisteitä). Olen lukenut lukiossa pitkän matikan ja fysiikan, mutta kemia jäi lukematta, harmittaa nyt jälkikäteen. Ihmisen fysiologia -kirja on jo voiton puolella mutta kemiasta pitäisi vielä 4 ja 5. kurssien kirjat lukea. Jotenkin aivan hakusessa nuo kemian laskut ja osa-alueista varsinkin orgaaninen kemia. Mites muilla sujuu lukemiset? Pari viikkoa enää aikaa... :s

Onko se koko pääsykoe nyt monivalintakoe? Siis koko kemian osiokin? Näin olen vaikka mistä lukenut mutta kuulostaa jotenkin oudolta että kemian laskutkin olisi monivalintoja.

• kshoivhö

itekki hain nyt kuopioon farmasiaan. Haluaisin tietää kans noista kemian kysymyksistä :D mut sit kai sen näkee. mistä näkyy se laskin lista? kai se texasin lukion pitkän matikan laskin käy? :D millasiahan ne fysiologian kysymykset on ku ennen on ollu sellasia essee tyylisiä. ni nyt varmaan oikein ja väärin tai peräti sellasia abcd juttuja, en tiiä.

toivottavasti onnistuu! :)

voikohan tehä etäkursseja? tai joensuun yliopistossa suorittaa jotain kursseja... tietty ei kaikkee voi, mut ees jotain, ees vuoden verran ? :D

• farmasialle minäkin

Eiköhän ne kokeet mene aika lailla samaan tyyliin kuin Helsingin kokeet on jo pidempään olleet, eli kemman laskutkin monivalintoina. Tehtävänanto on normaalisti, ja vastausvaihtoehtoina kolme väärää ja yksi oikea tulos. Helpottaa vähän, kun jos oma tulos ei ole mikään vaihtoehdoista voi olla varma että laskussa on jotain vikaa... Vanhoja kokeita ratkaisuineen on sivulla http://www.helsinki.fi/farmasia/opiskelu/opiskelijaksi/valintakokeita.htm

Kuten hakuopasta lukemalla (tai joltain lukutaitoiselta kysymällä) saisi selville, sallittujen laskinten lista on sivulla http://www.med.utu.fi/opiskelu/opiskelijavalinta/valintakokeessa_sallittavat_laskimet_2012.html TI:n laskimia on listassa monta, mutta kannattaa tarkistaa etukäteen, ettei yllättäen joudu laskemaan logaritmeja päässälaskuna.

• farmaseutiksi

"kai se texasin lukion pitkän matikan laskin käy? "

Graafisia laskimia ei hyväksytä, eli pitkän matikan laskimet ei käy! Itsekin jouduin ostaa uuden laskimen kun omistan ennestään pelkästään sen graafisen.

• hjälppp mig

Moi!

oon koittanu tehä tota viime vuoden helsingin pääsykokeen 39. tehtävää, mutta en saa oikeaa ratkaisua. Osaatteko antaa jotain vinkkiä miten ton sais ratkastuu. Taitaa jäähä lähinnä kiinni ton pH jutun hyödyntämisestä, eli miten sitä tässä vois käyttää apuna, ku koitin [H3O ]=10^-12,43. Mut tosta tulee sellasta että ei taija auttaa. Apuja! :)

39. Erästä suolaa X(OH)2 liuotetaan 1,0 grammaa 1,0 litraan vettä. Syntyneen liuoksen pH = 12,43.
      Mikä on suolan X(OH)2 molekyylipaino?
      (2,0 p)
      a) 37 g / mol
      b) 56 g / mol
      c) 74 g / mol (tää on oikea vastaus)
      d) 93 g / mol

• pohd1skel1ja

Laskin itse näin

[X(OH)2] [H2O] [X] [OH]-
        emme tiedä suolasta muuta kuin sen, että se aiheuttaa reagoidessaan veden kanssa reilusti emäksisen liuoksen (Ph 12,43) eli voidaan olettaa reaktiossa syntyvän hydroksidi-ioneita.
        Ratkaistaan [OH]- konsentraatio
        pH pOH=14
        pOH=14-pH -> -log[OH]=(-log 10^(-14))-(-log 10^-12,43) -> -log 10^-1,57 josta siis [OH] 10^-1,57 mol
        Ylemmästä reaktioyhtälöstä nähdään, että kyseistä suolaa tarvitaan aina kaksi molekyyliä jokaista syntynyttä hydroksidi-ionia kohden. Vesi on liuotin ja sen konsentraatiolla ei tässä ole merkitystä. Yksinkertaisesti jaamme syntyneiden [OH]- ionien konsentraation suolan molekyylien määrällä -> (10^-1,57mol)/2->0,0134mol
        Tästä kaavalla n=m/M ratkaistaan M -> M=m/n -> 1g/0,00134mol ->74,30..g/mol

Tämä ei varmaankaan ole oppikirjamainen ratkaisu, mutta antaa perustellun vastauksen ja toivottavasti helpottaa jotakuta.

• hjälppp mig

en taija osata noita pH laskua olleskaan, nimittäin ongelmaa teettää myös tää:

41. Erään heikon yksiarvoisen hapon 0,01 molaarisen vesiliuoksen pH = 3. Kuinka väkevä liuoksen on
      oltava, jotta pH = 2?
      (2,0 p)
      a) 0,001 M
      b) 0,091 M
      c) 0,1 M
      d) 0,91 M ( tää on oikea vastaus)

koittelin verrantoa, muttei se laisinkaan toiminu..

• m

Suolan liukeneminen:
      X(OH)2 -> X 2OH-
      Hydroksidi-ionikonsentraation saa laskettua pH:sta, suolan konsentraatio on puolet siitä. Nyt tiedetään suolan massa, liuoksen tilavuus ja suolan konsentraatio, joten moolimassa on M=m/(cV).

Heikko happo dissosioituu HA H A-:
      Ka lasketaan lähtötiedoista, [H ]=[A-]=10^-3.

Kun pH=2, heikon hapon alkukonsentraatiota merkitään x:llä->

Ka=10^-2*10^-2/(x-10^-2) -> Sijoitetaan Ka ja ratkaistaan x

• diutsei

Onkohan Helsingin pääsykokeissa alkuainetaulukkoa, vai pitääkö moolimassat opetella ulkoa?

• hennimoni

Kaikki kysymykset on mun tietojen mukaan monivalintoja. Alkaa jo hiukka jännittää, ensi viikolla se sitten koittaa... Teen tuon kokeen Helsingissä (haen kuitenkin Kuopioon, lisäksi haen neljään eri paikkaan biologiaa opiskelemaan ihan vain suunnitelma-B:n muodossa :D ) En tiedä noista taulukoista. Itse osaan joideinkin yleisimpien alkuaineiden moolimassat (joskus kesälomalla huvikseen niitä ulkoa opettelin :'D mutta onhan ne laskiessakin jäänyt päähän). Itse olen kahlannut tuon fysiologian viisi kertaa läpi myös alleviivauksia tehden. Myös kemiaa on tullut luettua, nuo laskut vain hirvittävät.... Ja vaikka olen lukenut ihan kohtalaisesti, tuntuu silti koko ajan siltä, että en osaa mitään vaikka harjoituskokeet ovat menneet ihan ok. Valmennuskurssiin nyt ei tietenkään ollut varaa.... Ne kun maksavat ihan hirveästi.. D: Mutta katsotaan nyt miten käy :) Yrittänyttä ei laiteta. Onnea vaan kaikille, yrittäkää parhaanne :))

• farmaseutiksi

VIISI kertaa oot fysiologian kirjan lukenu?!! :O Mä ehin just ja just lukee sen kerran enkä kyllä tässä muutamassa päivässä enää ehdi kuin kerrata tärkeimmät jutut siitä. Jooo-o, hyvin voipi mennä toi koe :D

• Venuli

Farmaseutiksi: No worries. Kirjan osaaminen ei ole kiinni lukukertojen määrästä vaan niiden laadusta. Hain itse viime vuonna, luin kirjan kerran huolella läpi, tehden muistiinpanoja ja sain fysiologian tehtävästä (Kuopio) täydet pisteet.

• proviisoriksi

Olen minäkin lukenut fysiologian viitisen kertaa ja tehnyt muistiinpanot, joita en kyllä ole lukenut, minulle pelkästä kirjoittamisestakin on paljon muistiapua. Tavoitteena olisi saada noin 70 % fysiologian pisteistä ja kemiasta kaikki. Sillä pitäisi päästä sisään Helsinkiin. Farmaseutiksi pääsee onneksi aika paljon pienemmilläkin pisteillä.

• kuopio 23.5.

huhhuh olette kyllä lukeneet ihan hirviästi! toivottavasti kova työ palkitaan opiskelupaikalla! :) tsemppiä kaikille ylihuomiseen koitokseen!

• kuopioon hakenut

Mites meni pääsykoe? :)
      Kauhean vaikea minun mielestä... ylioppilaspisteistä ja pääsykokeesta pitäisi tulla yhteensä 73 pistettä, mahtaakohan se riittää sisään pääsyyn farmaseuttilinjalle kuopiossa...

• Pyrkimässä myös

Fysiologian osuus oli mielestäni suht helppo, mutta kemiasta ei taida kauheasti pisteitä irrota. Saapi nähdä, mihin pisterajat lopulta asettuvat.

Mitenköhän fysiikan poistaminen pääsykoevaatimuksista on mahtanut vaikuttaa kokeen vaikeuteen?

• Paniikki1000
        Pyrkimässä myös kirjoitti:

Fysiologian osuus oli mielestäni suht helppo, mutta kemiasta ei taida kauheasti pisteitä irrota. Saapi nähdä, mihin pisterajat lopulta asettuvat.

Mitenköhän fysiikan poistaminen pääsykoevaatimuksista on mahtanut vaikuttaa kokeen vaikeuteen?

Itse olin Helsingissä kokeessa ja pyrin Kuopioon. Tosi vaikea oli koe. Kauhulla odotan tuloksia. Toivottavasti pisteraja jää alas.

• Vähän harmittaa

Kokeet meni vähän suunniteltua heikommin. Eiköhän 80 pistettä silti riitä Helsinkiin proviisoriksi. Laskeskelin valintaoppaan taulukosta, että viime vuosina sisäänpääsyraja on ollut noin 70-80% kokonaispistemaksimista.

Minäkin pohdin fyssan poistamisen vaikutusta. Fyssan tehtäväthän olivat vanhoissa kokeissa helppoja, mutta kuinka moni hakijoista ei ollut lukenut pitkää fyssaa ja mahdollisesti jättänyt suosiolla fyssan väliin. Veikkaisin, että nettovaikutus on se, että rajat hieman nousevat. Verrattuna tietysti vastaavan vaikeustason fysiologian ja kemian kokeeseen, joten pitäisi nähdä koekohtaiset keskiarvot.

• Kuopioon farmasiaa

Minä hain Kuopioon farmaseutiksi ja jännittää ihan hulluna tulokset. Fysiologian osuus oli helppo, mutta kemia meni niin penkin alle, kun voi vaan mennä. Toivottavasti pisterajat ei sitten olis ihan mielettömän korkeet! Onko se niin, että yhteispistemäärä on 124? Eli kokeesta 40 pistettä ja lähtöpisteitä 84? Suunnilleen 50 % on täytynyt aikaisempien kokeiden perusteella Kuopioon saada, että on päässyt sisään.

• tuloksia odotellessa

Millaisethan pisterajat mahtaa olla Helsingiin tänä vuonna? Hakuoppaassa lukee, että kahtena viimisenä vuonna olleet 15p paikkeilla. Itse laskin saavani 18,5p, jonka luulisi riittävän sisään ottaen huomiion, että tämän vuoden max. pistemäärä oli 40.

• Jännittäää

Aika jännäksi kyllä menee, koska vertailu edellisiin vuosiin on hiukan vaikeaa fysiikan puuttumisen ja alhaisemman maksimipistemäärän vuoksi. Olisi kiva tietää, moniko ilmoittautuneista ilmestyi koetilaisuuteen. Viime vuonnahan noin puolet kokeeseen osallistuneista sai paikan Helsingissä.

• 4+17

Onko Kuopiossa tosiaan lähtöpisteiden osuus noin korkea, yli kaksi kolmasosaa? Eipä käy kateeksi heikoilla papereilla hakijoita. Helsinkiin lähtöpisteiden maksimi on sata, 40 kokeesta ja 60 yo-todistuksesta.

• pisterajoista

kaiken järjen mukaan pisterajat ei ainakaan tule nousemaan uuden pistemaximin ollessa 80% edellisien vuosien pistemaximeista.

• hyllö

Näkeekö kokeen oikeita vastauksia mistään?! Olihan ne siellä koulun ilmoitustaululla mutta en tosiaan tajunnut ottaa niitä ylös... nyt ois ollut kiva katella niitä oikeita vastauksia. Jos joku otti, niin voisko laittaa tänne järjestykseen 1a, 2b, jne jne.

Ja siis muakin kiinnostais, että kuinka paljon osallistui pääsykokeeseen kupiossa! Ei kyllä mitään tajutonta ruuhkaa ollut, ehkä jotain 150-200?

Ja onko totta, että helsinkiin vaaditaan matalammat lähtöpisteet? itselläni meni yo-kirjotukset vähän penkin alle...... tietysti yritin siihen pääsykokeesen skarpata.

• Linkkiä
      • huhhuijaakkaa

Jeee kiitti! vautsi, meni osa kysymyksistä ainakin oikein! ja osa väärin, ja ne miinuspisteet o-ou.

• Kuopioon farmasiaa

No siis, aina vaan parempi meille, jos osallistujia oli vähän! :) Mäkin koitin laskeskella vähän, et kuin paljon porukkaa on...
      Juu, tilastojen mukaan Helsinkiin on päässy pienemmällä koepistemäärällä sisään mitä Kuopioon. Jännäks käy :)

• farmasisti

Itse en menisi kauheasti luottamaan noihin omiin laskelmiin osallistujamääristä, sillä käsitykseni mukaan Kuopiossa kokeeseen osallistujat oli jaettu kahteen rakennukseen, yhteensä ainakin kuuteen eri luentosaliin... Ja lisäksi kaikki eivät tehneet koetta paikkakunnalla, jonne ovat hakeneet...

Myös Helsingin ja Kuopion sisäänpääsyyn vaadittavaa matalinta pistemäärää ei välttämättä kannata vertailla, sillä aiemmin Helsingissä on ollut monivalintakoe ja Kuopiossa esseetyyppinen koe. Sisäänpääsyprosentteja laskeskellessani viime vuonna tulin tuloskeen, että sisäänpääsy on kokolailla yhtä helppoa molempiin, Helsinkiin ehkä hieman helpompaa. Mutta lohdutukseski, että laskutavasta riippuen Kuopion sisäänpääsyprosentiksi saa viimevuodelta jopa 88% :)

Itse siis olen ensimmäisen vuoden farmasianopiskelija Kuopiosta ja kävin tänä vuonna kokeilemassa, josko ovet proviisoripuolelle aukeaisivat.

• Kuopiossa

Sitä ihmettelen Kuopion osalta, että hakuoppaassa lukee valintakokeesta tulevan maksimissaan 56 pistettä ja kokeen maksimi oikeasti oli 40. Näinköhän ylioppilastutkintotodistuksesta saatavat pisteetkin vielä muuttuu ennakkoon ilmoitetusta? Muutenhan niiden painoarvo kasvaa entisestään, koska koepisteet väheni.

• Toivomennyt
    • farmasisti

Itse ihmettelin myös tuota Itä-Suomen yliopiston hakuoppaassa ollutta kokeen maksimipistemäärää ja tiedustelin asiaa yliopistolta. Kuulema hakuoppaan tiedot pitävät paikkaansa ja kokeesta saatava maksimipistemäärä on tuo 56 ja yo-todistuksesta vastaavasti se 84. Valintakokeesta saatava pistemäärä jaetaan 40:llä ja kerrotaan 56:lla...

• Kuopiossa

Kiitti tiedosta! Tämä selvensi paljon. Nyt sai laskettua omat pisteet.

• sekoilua_sekoilua

Mitä ihmeen järkeä tuossa laskukaavassa on???? En tajua. Ei haittaa.

• loller0123

Hei tietääkö kukaan, että kun opiskelupaikan saannista tai sen ilman jäämisestä tulee ilmoitus, niin ilmoitetaanko siinä samalla pistemäärä jonka kokeessa on saanut? En tod.näk. tule pääsemään kouluun sisälle, mutta olisi kiva tietää pisteet mitä osasi kokeessa. En jotenkin yhtään muista katsoessani nuita oikeita vastauksia, että mitä mä vastasin joten hankala laskea ite D:

• kuopioon farmasiaa

Kyllä ilmoitetaan pistemäärät mitä sai ja paljon ois pitäny saaha sisään pääsemiseksi.

• Laura_jee!!!

Tosi nopeasti tuli tulokset!!!! Miten teille kävi? Syksyllä muutto edessä Helsinkiin. Outoa, että olin kaverin kanssa saman paikkakunnan kokeessa, mutta hän ei ole vielä saanut kirjettä. Tosin hänen sukunimensä alkaa W:llä (ja minun B:llä)...Voisiko johtua siitä? Toisaalta yo:n sivuilla sanotaan, että tulokset saadaan -viimeistään- 19.6., joten varmaan kaikki saavat tietää siihen mennessä...

• Happiloppuu

Huh, ovatko tulokset tosiaan jo tulleet? Oliko kirjeessä mainintaa pisterajoista?

• dädädää

Laura_jee!!!: saitko paljon pisteitä ja pääsitkö koe- vai yhteispisteillä?

• ...

Tuskin ne tulokset vielä on tullu!

• koetta_valvonut

Ne lähettää aina kirjeet ensin sille porukalle, joka on päässyt, ja sitten läjä lähtee lopuille.

• Katsellaan nyt

Hämmästyttävän aikaisin tulokset ovat tulleet, jos se siis pitää paikkansa. Viime vuonna hyväksytyt saivat kirjeen 15.6.

• Malttia.....

Eikös ne tulokset tuu myös nettiin? Siellä näytti tulosten käsittely olevan kesken.

• Pillerisetä

Taitaa olla trolli tuo Laura_jee!!. Jos netissä lukee "kesken", tuskin yhtään kirjettä on vielä lähetetty. Valintakokeen oikeat vastaukset sen sijaan tulivat melkein heti.

• Jere_Kuningas

Mulle on kans tullu jo valintakirje. Ei kai ne voi mitään huijauksia olla????

• Pillerisetä

No pakko se on sitten uskoa... Montako pistettä sait valintakokeessa?

• hienoja hommia

Ei niitä tuloksia ole vielä tullut näin lyhyessä ajassa saati sitten kirjeitä lähetetty. Tarkistaminen on vielä KESKEN, joten ei ole mahdollista, että joku oisi jo saanut kirjeen.

• Reniini

Täälläkin odotellaan kirjettä kovasti, tosin siinä tuskin on hyviä uutisia, mun mielestä pääsykoe oli vaikea. Jotenkin tuntuu kummalta, että jotkut ovat jo kirjeen saaneet, kun tulokset luvattiin ilmoittaa 15.6.

• Pillerisetä
        Reniini kirjoitti:

Täälläkin odotellaan kirjettä kovasti, tosin siinä tuskin on hyviä uutisia, mun mielestä pääsykoe oli vaikea. Jotenkin tuntuu kummalta, että jotkut ovat jo kirjeen saaneet, kun tulokset luvattiin ilmoittaa 15.6.

Eipä taida kukaan olla saanut. Tulosten tarkistus on vielä kesken. Nämä, jotka ovat muka valintakirjeen saaneet, eivät ole pisteitään edes kertoneet. Trollausta trollausta.

• hienoja hommia

Trolleja on ollut todellakin liikenteessä!

• Seoikeapillerisetä

Mikä hitto on trolli tai trollaus? Yliopisto on ilmoittanut toimittavansa tulokset VIIMEISTÄÄN 19.6.

• hoohhhoohho

Harvinaisen tyhmä kysymys.

• farmaseuttivm1956

Jos joku ei tiedä, niin trolli on "peikko (engl. troll), taruissa ja fantasiakirjallisuudessa esiintyvä satuhahmo". Trolli on myös haukkumasana, jota kuulee lastentarhoissa/alakoulussa.

• jokuvaan12345685

Nykyään trollilla tarkoitetaan kylläkin useimmiten henkilöä, joka yrittää provosoida muita esimerkiksi kärjistetyllä kommetilla (kuten "Kaikki työttömät ovat sossupummeja") :)

• Ei jaksa oottaa!!

Tulis jo ne tulokset!!ul

• Kärsimätön

Tulispa jo! Ei jaksa enää odottaa reilu viikkoa. Laskin että saisin 24/40 kokeesta, riittääköhän se farmaseutiksi Helsinkiin?

• Pillerisetä

Ainakin viime vuosina on päässy 15/50-tuloksilla, eli suhteutettuna ehkä jopa 12/40 -tuloksella. Olisi todella outoa, jos ei 24 pisteellä tänä vuonna pääsisi. Itse laskin pisteitä 28,95. Farmaseutiksi pitäisi riittää.. :D

• Ei jaksa oottaa!!

Laskin itelle pisteitä 33,5. Luulis kait nuilla pääsevän, vuan suap nähä! Oottaminen on vaan niin ankaraa..

• Kärsimätön

Tekin ootte siis hakenu Helsinkiin vai?

• Ei jaksa oottaa!!

Kuopioon hain, toivottavasti ne tulokset tulis jo tällä viikolla..

• Pillerisetä

Mää hain Helsinkiin!

• Kärsimätön

Mä mietin et olisko munkin pitänyt hakee Kuopioon kun sinne otetaa joku 80% sisään hakijoista ja Helsinkiin vaan 40% hakijoista.. Mutta ei sitä koskaa tiedä jos tänä vuonna on ollut vähemmän hakijoita helsinkii kuin aikaisemmin.. Hermostuttaa ja ahdistaa tää odottaminen!

• Ei jaksa oottaa

Tuota näkökantaa olis kannattanu miettiä ennen ko hait.. Sulla on kuitenkin hyvin pisteitä, uskoisin, että ne riittää helsinkiin!

Mitkähän mahtaa olla rajat proviisorin koulutukseen?

• Kärsimätön

Niinhän mun olis pitänyt.. Turha jossitella. Tuis vaa ne tulokset!

Viime vuosien pisteiden perusteella joku 31,75 pistettä Luulis riittävän proviisoriksi? Mut toivotaa nyt että rajat laskee!

• Pillerisetä

Pelkillä koepisteillä veikkaisin kolmenkympin kieppeille. Meikäläiseltä taitaa jäädä proviisorin haaveet. Kunpa olisin jättänyt vastaamatta väärin kahteen viimeiseen kemiaan! :D

• Kärsimätön

Joo mulla oli kans muutama kohta joihin olis vaa pitäny olla vastaamatta. Mun pisteet ois kans muuten joku 28 et farmaseutti ois varmaa! :D
        Mitenhän toi fysiikan poistuminen vaikuttaa pisterajoihi.. Jos ne rajat laskee parilla kolmel pisteel niin kyllähän säki Pillerisetä pääset proviisoriksi :)

• Ei jaksa oottaa

Sehän se ottaa eniten kupoliin, jos jää proviisorin paikka parista pisteestä kiinni! Toivon syvästi, että pisteet riittää..

• Pillerisetä

No ei se haittaa niin pahasti, kun samaa kauraa se on kumminkin vuotta, ja pääsykokeeseen voi mennä myös ensi keväänä!

• Pillerisetä

..siis kolme vuotta...

• Kärsimätön
        Pillerisetä kirjoitti:

..siis kolme vuotta...

Joo ei harmita kyl hirveesti jos ei proviisoriks pääse heti. Mut farmaseutiks on vaa päästävä! Tulis vaa tulokset.. Onko muuten eka kerta kun haette? Ja minne muualle ootte hakenu?

• pitkäveto

Minun veikkaukseni pääsyrajoista Helsinkiin:kokonaispisteillä 75, kokeella 31. Perustan arvauksen edellisten vuosien tuloksiin HiHa-menetelmällä laskettuna hanskavakiolla kerrottuna.

Arvelisin, että fysiikan posto voi vähän nostaa rajoja. Vaikka fyssan tehtävät ovat olleet tosi helppoja, olettaisin että isolla osalla hakijoista ei ole pitkää fysiikkaa takana. Ja jos itse olisin ollut valmistautumassa kokeeseen ilman fyssataustaa, olisin ehdottomasti keskittänyt lukemisen fysiologiaan ja kemiaan.

Hakijamäärät löytyivät yliopiston sivulta http://www.helsinki.fi/opiskelijaksi/hakijamaarat_hakukohteittain_2012.pdf

Farmaseutin koulutusohjelma 709
      Proviisorin koulutusohjelma 393

Kokeen osallistujamääriä ei ehkä ole julkaistu vielä, mutta viime vuosinahan farmaseuttihakijoista kokeeseen on osallistunut reilu puolet, proviisorihakijoista kolme neljännestä.

Veikkausaikaa on vielä viikko jäljellä, sittenhän tulokset tulevat!

• Kärsimätön

Niin siis proviisorin koulutusohjelmaan noilla pisteillä?

• Rajoista

Yleisnäkymältä pääsykoe oli vaikeampi sekä kemian että fysiologian osuudelta viime vuoteen nähden, minkä uskon kompensoivan fysiikan poistoa kokeesta. Täten lottoaisin rajojen pysyvän suht samoina, tietenki on otettava huomioon pääsykokeen alhaisempi pistemaksimi edellisiin verrattuina. Liekö miten sitte vaikuttaa juuri tuo opinto-oppaan määrittelemä maksimi 56 pistettä, kun kokeesta sai vain 40.

• pitkäveto

Kyllä, minun veikkaukseni oli proviisoriksi Helsinkiin. Ylempänä tässä ketjussa oli tieto, että Kuapijoon koepisteet skaalattaisiin 56 pisteeksi, eli esim. yhdestä fysiologian kysymyksestä saisi pisteitä 0,8*56/40=1,12.

• Ei jaksa oottaa!!

VOI SAAKELI, PROVIISORIN PAIKKA KORKATTU!!! VOI TÄTÄ ILON PÄIVÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Kärsimätön

Onnea!! Mitkä oli rajat ja miten tuli tulokset? Netissä? Kirjeenä?

• Ei jaksa oottaa!!

Rajoista en tiiä, netissä on ilmotettu ja soitin yliopistoon, eilen on postitettu kirjeet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Miten muille kävi??

• Kärsimätön

Helsinkiin kuulemma niin että ne postitetaan sillai et ne on 19.6 perillä. Soitin yliopistoon. Voi tätä odotusta!!

• Ei jaksa oottaa
        Kärsimätön kirjoitti:

Helsinkiin kuulemma niin että ne postitetaan sillai et ne on 19.6 perillä. Soitin yliopistoon. Voi tätä odotusta!!

Mikset käy kattoo netistä tai soita tuloksia yliopistolta?

• Kärsimätön
        Ei jaksa oottaa kirjoitti:

Mikset käy kattoo netistä tai soita tuloksia yliopistolta?

Mä soitin sinne ja ne sano et tulokset tulee sillon 19.6.. Oli aika kärttysen kuuloinen mimmi puhelimessa :)
        Ja netissä lukee vielä että kesken.. Kai Itä-Suomen opistolla on eri systeemi sitten kun Helsingin..

• Ei jaksa oottaa!!

Kuopion kirjeet tulee tänään tai huomenna!

• Annikariina

Jee, mä pääsin farmasiaan Kuopioon! Rajat oli varmaan aika alhaiset, koska mun koe meni ainakin ihan penkin alle ja luin kokeeseen erittäin vähän. Ja tulokset näin kanssa sieltä yliopistohaku.fi-sivuiltani. Onnea kaikille, jotka pääsi sisään! :)

• Alhaiset rajat!

Rajat Kuopioon farmaseutiksi
      - valintakoepisteillä 9,66 ja
      - yhteispisteillä 71,23

proviisoriksi
      - valintakoepisteillä 31,08 ja
      - yhteispisteillä 97,98

• Jännitys jatkuu

Onkohan noi Kuopion valintakoepisterajat yllä ilmoitettuna ennen skaalausta vai skaalauksen jälkeen?

Esim. pääsikö proviisoriksi pisteillä 31,08/40 vai 31,08/56?

• Pillerisetä
        Jännitys jatkuu kirjoitti:

Onkohan noi Kuopion valintakoepisterajat yllä ilmoitettuna ennen skaalausta vai skaalauksen jälkeen?

Esim. pääsikö proviisoriksi pisteillä 31,08/40 vai 31,08/56?

pakko se on olla 31/56. 31/40 olisi aika korkea pisteraja Kuopioon.

• Kuopioon farmasiaa

Jihuu, minäkin pääsin Kuopioon opiskelemaan!!! :) Ihan tosi alhaset pisterajat kyllä. Vissiin sitten aikas vähän hakijoita ollu.

• ScaryFace

Epäreilua, että me Helsinkiin hakeneet joudutaan vielä jännäämään :(

• Jännitys jatkuu

Kuopioon hakijoita

farmaseutiksi 513 (Hki 709)
        proviisoriksi 300 (Hki 393)

Kokeisiin osallistuneiden määrää en tiedä.

Jännittää totisesti mihin asettuu rajat Helsingissä. Onko koe muka oikeasti ollut noin vaikea, jos Kuopion pisteet on ilmoitettu skaalauksen JÄLKEEN. Todellakin mietin voiko proviisorikurssille päästä noinkin alhaisella pistemäärällä pelkän pääsykokeen perusteella... Toivottavasti sama meiniki Helsingissä.

• Luuseriiii11

Huonosti meni. Hain Kuopioon farmaseutiks. Olen varasijalla... jäi reilun pisteen päähän. Tosi paskafiilis, jos en pääse.

• pitkäveto

Ihmettelin aluksi isoa eroa pelkällä kokeella ja kokonaispisteillä päässeiden välillä, mutta katsoin sitten todistuspisteiden muodostuksen. Kuopiossa A:n papereilla saa pisteitä 24/84 eli 28,6% todistuspisteistä, Helsingissä vastaavista hyvitetään 4/60 eli 6,7 %. Rivi B:tä antaisi 12 pistettä eli 20 %. Painotukset ovat siis aika erilaiset eri yliopistoissa, heikolla todistuksella hakijan kannattaa siis harkita erityisen tarkkaan mihin hakee.

Luotan edelleen että omat pisteet riittää Helsinkiin, mutta kieltämättä vähän jännittää täälläkin.

• Kärsimätön

Mutta päättääkö ne siis tarkastajat että kummalla pääsee sisään, tarkoitan koe tai- yhteispisteillä? Ja millä perusteella se päätös tehdään?
        Mulla on heikot yo- arvosanat, mutta jos kokeesta saa 2/3 oikein niin luulis riittävän?
        Tämä on ahdistavaa!

• Hki
        Kärsimätön kirjoitti:

Mutta päättääkö ne siis tarkastajat että kummalla pääsee sisään, tarkoitan koe tai- yhteispisteillä? Ja millä perusteella se päätös tehdään?
        Mulla on heikot yo- arvosanat, mutta jos kokeesta saa 2/3 oikein niin luulis riittävän?
        Tämä on ahdistavaa!

Ensin valitaan parhaat yhteispisteiden perusteella ja sitten pelkkien koepisteiden perusteella loput.

• Alhaiset rajat!

Ilmoittamani rajat on siis skaalauksen jälkeen. Koe on ollut todella vaikea verrattuna edellisvuosiin, alle kymmenellä pisteellä farmaseutiksi, huhhuh! Porukkahan ei siis käytännössä ole osannut juuri mitään!

• Pillerisetä

Toivottavasti Helsinkiinkään pyrkineet eivät ole osanneet mitään.. :D

• Alhaiset rajat!
        Pillerisetä kirjoitti:

Toivottavasti Helsinkiinkään pyrkineet eivät ole osanneet mitään.. :D

Näillä näkymin ei ole. :D

• hihhuli3456789

VARASIJALLA!! oomaigaaadden sentää! onkohan mahdollista että reilu 10 peruisi menonsa? :D:D ensi keväänä uudelleen yrittämään :). onnea hurjasti teille, jotka pääsitte!

• proffa_54

Hei haloo! Tottakai Kuopioon pääsee helpommin kuin Helsinkiin opiskelemaan farmasiaa. Kuopio on KORVESSA, keskellä ei mitään. Suurin osa hakijoista haluaa Helsinkiin, ja miksi ei haluaisi? Ei Kuopio voi mitenkään kilpailla Helsingin kanssa. Ensi vuonna, kun tulee yhteisvalinta ja samalla kokeella voi hakea kumpaankin yo:hon, niin Kuopion ja Helsingin tasoerot vain korostuvat. Tosiasia on, että yhteisvalinta jää yhden vuoden kokeiluksi. Kuopioon hakevat vain lähiseudulta kotoisin olevat, muut hakevat Hesaan.

• Pillerisetä

...Tuosta puuttui vielä, että muualla kuin Helsingissä asuu vain juntteja ja maat voisi antaa vaikka venäläisille. ;) Trollo Trolli Trolli Trolli :D

• käsittämätöntä
        Pillerisetä kirjoitti:

...Tuosta puuttui vielä, että muualla kuin Helsingissä asuu vain juntteja ja maat voisi antaa vaikka venäläisille. ;) Trollo Trolli Trolli Trolli :D

Jos joku on sitä mieltä, että Kuopio on yhtä hyvä opiskelijakaupunki kuin Helsinki, niin siitä vaan. Älynkäyttö ei ole kielletty tälläkään palstalla.

• bede bennanen

Tyttöystävällä jäi 1.2 pinnaa tarvittavasta, ja varasija 10. Onkohan noista asetelmista mitään saumoja päästä Kuopioon? Mitenkä moni on edellisinä vuosina päässyt varasijoilta.

• äläluovuta

Hei! Nämä tiedot löytyvät Itä-Suomen yo:n nettisivuilta hakijatilastoista http://www.uef.fi/opiskelu/hakijatilastot. Viime vuonna varasijalta pääsi Kuopioon 9 hlöä. Vuonna 2010 pääsi 10, vuonna 2009 pääsi 8 ja vuonna 2008 pääsi 12....Kaikki on aina mahdollista.

• bede bennanen

Kiitoksia! Joudutaan siis vielä hikoilemaan muutamia viikkoja. Ollaan kyllä niin tuskallisesti veitsen terällä. :D

• ÅA:n farmasiaan?

Onko kellään tietoa, koska Åbo Akademin farmasian tulokset julkaistaan? Samalla kokeellahan sinne myös haettiin, vaan eipä ko. yliopiston sivuilta saa irti juuri mitään... Eikä kauheasti innostaisi odotella heinäkuuhun saakka tuloksia.

• svinhufvud

Jos aikoo yliopistoon opiskelemaan, oletuksena on, että omaa edes jonkinlaiset tiedonhakutaidot. Nopean google-haun tulos: http://www.abo.fi/ansok/media/24480/klaransokningsguide2012.pdf. "Skriftligt besked om resultatet av antagningen. Alla som har ansökt om inträde vid Åbo Akademi med studiestart hösten 2012 får skriftligt besked om resultatet senast den 17 juli 2012. Resultat". Eli lycka till.

• ÅA:n farmasiaan?

Kyllä mä tuon löysin, mutta tuohan tarkoittaa vain "viimeistään" ja se on lisäksi sama kuin valtakunnallinen takaraja. Luulisi, että tässä tapauksessa koe olisi tarkastettu yhdessä paikassa (kun kokeen vastaukset luetaan optisesti, kielellä ei ole väliä ja muuten huomatkaa ihmiset, Turussa oli paikalla myös Helsinkiin ja Kuopioon hakeneita). Niinpä voisi toivoa ÅA:n tuloksia myös lähitulevaisuudessa.

• sertherthj

Kyllä hyväksytyille tulee joitain päiviä aikaisemmin tulokset, mutta todellakin joku viimeinen päivämäärähän täytyy olla.

• hennimoni

JEAH!!!!! Nyt on muutto Kuopioon edessä! :D Pääsin farmaseutiksi, pisteet eivät ihan riittäneet proviisorin koulutusohjelmaan, mutta ei se mitään :D Pääsin kuitenkin yliopistoon sisään! Nyt on ilo ylimmillään kun pääsee Etelä-Suomesta pois ja voi alkaa kutsua itseään savolaiseksi :'D Kuopio oli heti ehdoton ykkönen, en edes harkinnut Helsinkiin hakemista, vaikka se onkin n. 60 km päässä nykyisestä kotipaikastani. Onnea kaikille muillekin, jotka pääsivät sisään! Nyt on kova työ palkittu :)

• siiisvoiapua

Mikä kohta sivustolla http://www.abo.fi/ansok/media/24480/klaransokningsguide2012.pdf olevassa tekstissä on epäselvää????

"Alla som har ansökt om inträde vid Åbo Akademi med studiestart hösten 2012 får skriftligt besked om resultatet senast den 17 juli 2012. Resultat från urvalsproven utges inte tidigare."

Edellä sanotaan selvästi, ettei tuloksia anneta ennen em. ajankohtaa...Toivon todellakin, etteivät ihmiset, jotka eivät osaa lukea tai osaa sisäistää lukemaansa, pääse käsittelemään reseptejä apteekkiin! Tässähän on kyse ihmisten turvallisuudesta. Ei kenen tahansa tarvitse päästä pöydän toiselle puolen!

• flybe12335

Onko moni täällä hakijoista/farmasian alalle haluavista/opiskelijoista ollut koskaan apteekissa kesätöissä tai harjoittelussa? Itse olen tällähetkellä apteekissa kesätöissä, ja hain kuopioon farmaseutiksi ja varasijalle mentiin! No välivuosi on ihan kiva juttukin, kun saan ehkäpä jatkaa tuossa apteekissa. teen siis teknisen apulaisen hommia, on paljon reseptien lajittelua ja koneelle lukua ja paljon muuta. Kyllähän siinä apteekkityö tulee hyvin tutuksi. Itseäni alkaa pikkasen puuduttamaan jo kahden viikon jälkeen tuo asiakaspalvelukeskeisyys, kun esimerkiksi kassallekin tulee joskus todella ikäviä ja kärttyisiä asiakkaita, joiden mielestä minä olen hinnoitellut lääkkeet päin pyllyä. Jaahas? Mutta muuten kyllä ala tuntuu täysin omalta. Onko muilla kokemuksia farmasia-alasta?

• odotustaaaaa

Hei! Monentenako olet varasijalistalla Kuopioon? Itsekin olen ko. listalla...

• postimies wanted
        odotustaaaaa kirjoitti:

Ei kestäis enää odotella Helsingin tuloksia! Onko kukaan saanut kirjettä tänään?

• aino25
        postimies wanted kirjoitti:

Ei kestäis enää odotella Helsingin tuloksia! Onko kukaan saanut kirjettä tänään?

Sain hyväksymiskirjeen Helsingin yliopistoon tänään. Postiahan jaellaan iltapäivään saakka, joten sympatiat kaikille vielä jännittäville. Ja voihan olla, että joillekin kirje saapuu vasta huomenna. Itse asun Helsingissä, joten voi olla, että täällä kirje saapuu aiemmin, tiedä häntä.

• varasijallajoujou
        odotustaaaaa kirjoitti:

Olen tuossa 10-15 välillä, tuntuu ettei varmaan ole mahiksia kun yleensä varasijoilta otetaan noin 8. Mitenkäs sinä?

• tuleva proviisori

Helsinkiin raja yhteispisteillä proviisoriksi on 70,8. Muiden ryhmien sisäänpääsyrajoja hyväksymiskirjeessäni ei ollut. Hyväksymisilmoitus oli myös näkyväissä yliopistohaku.fi:ssä, kurkatkaa sieltä niin ei tarvitse odottaa postin kulkua.

• tuleva proviisori

Vielä huomiona, että aika lailla samalla suorituksella pääsi sekä Kuopioon että Helsinkiin, Kuopion raja 97,98/140 vastaa tulosta 70,0/100.

• hääästoooo

Millä koepisteillä pääsi helsiinkiin farmaseutin koulutukseen????

• Pillerisetä

Sain hyväksymiskirjeen äsken farmaseutiksi. Vähän antikliimaksi fiilis, kun pisteitä piti kaiken järjen mukaan olla 0,75 enemmän. Tod. näk oma moka kirjatessa lomakkeelle, mutta pitää käydä tsekkaamassa. Itse sain vain seur. tiedot: valintakoepisteet 28,20 ja lähtöpisteet 35,5. Yhteensä 63,7. Alin Hyväksytty oli n. 36 pistettä! (ei oo paprut tässä mukana). Farmaseutiksi olisin päässyt alle yhdellä pääsykoepisteellä... Muista kiintiöistä en saanut tietoa. Kinnostavaa olisi tietää millä pelkillä koepisteillä pääsi proviisoriksi tai farmaseutiksi.

• pläääää

Mikä oli raja pelkillä koepisteillä proviisoriksi?

• Pillerisetä

Taitaa olla niin, että tänään ei vielä kukaan ole saanut hyväksymisilmoitusta pelkillä koepisteillä. Jännitys jatkuu... Jos proviisoriksi pääsi viime vuonna tuloksella 34,75/50, vastaisi se tänä vuonna karkeasti pistelukua 27,8/40. Tähän viittaisi se, että yhteispisteillä hyväksyttyjen suhdeluku on hyvin lähellä viimevuotista. Meikäläiselläkin on siis vielä himpun verran toivoa proviisorista pisteillä 28,2. Mutta so not, opiskelu alkaa joka tapauksessa.

• Kärsimätön
        Pillerisetä kirjoitti:

Taitaa olla niin, että tänään ei vielä kukaan ole saanut hyväksymisilmoitusta pelkillä koepisteillä. Jännitys jatkuu... Jos proviisoriksi pääsi viime vuonna tuloksella 34,75/50, vastaisi se tänä vuonna karkeasti pistelukua 27,8/40. Tähän viittaisi se, että yhteispisteillä hyväksyttyjen suhdeluku on hyvin lähellä viimevuotista. Meikäläiselläkin on siis vielä himpun verran toivoa proviisorista pisteillä 28,2. Mutta so not, opiskelu alkaa joka tapauksessa.

Mäkin sain hyväksymiskirjeen farmaseutiksi ja pisteet oli laskenu myös 0,5 mutta veikkaan myös että merkitsen huolimattomasti. Mutta onnea nyt vaan kaikille joille tärppäs!! :-))

• Yksi onnekas:)

Moi!

Proviisoriksi pelkillä koepisteillä raja 29,55.

• Pillerisetä

Onnittelut! Jäädään jonottelemaan, tod. näk turhaan :D

• Yksi onnekas:)

Kiitti:) Sinne proviisorikurssille voi pyrkiä vaikka joka vuosi ja samalla suorittaa farmaseutin tutkintoa. Itselläkin on jo toi farkkututkinto tehtynä ja viime syksynä kypsyi ajatus hakea vielä jatkoon ja onnekseni ahkera puurtaminen palkittiin!

• aurinkoinen621

LOL. Kävin tänään hakemassa reseptiallergialääkkeet paikallisesta apteekista. Normaalisti noin 5 minsan keikka muuttui 35 minuutin absoluuttiseksi sekoiluksi, kun farmaseuttiharjoittelija oli puikoissa...:) Ajattelin, että voi ei, tuo voin olla minä joidenkin vuosien kuluttua. Noin 15 minuutin kohdalla hän paljasti suuren salaisuuden: "Olen täällä ensimmäistä päivää". Se oli kyllä niin sympaattinen tyyppi, että en edes viitsinyt alkaa jurputtamaan. Olin siinä vain niin kuin mitään erityistä ei olisi tapahtunut ja että kaikki meni käsikirjotuksen mukaan.

Miksi kaikki eivät olisi saaneet tuloksia tänään?? Kyllähän koepisteiden ja kokonaispisteiden perusteella valittujen pitäisi saada tieto samalla.

• Abi2007

Jes! On voittajafiilis kun kotona odotti hyväksymiskirje Helsinkiin lukemaan farmaseutiksi :)
      Tässä vielä alimmat hyväksytyt pisterajat:
      yo valintakoe: 36,05
      pelkkä valintakoe 9,25

• farmasisti

Terveisiä noille joiden mielestä Helsingissä on niin paljon parempi yliopisto xD Allekirjoittanut jäi Kuopiossa varasijalle 0,4 pisteen päähän sisäänpääsystä proviisorikurssille, Helsinkiin paikka olisi irronnut, mikäli sinne olisi hakenut xD

Ja asiasta pilleriin, kaikki sisäänpäässeet, kattokaapas kesällä ajatuksen kans Olipa kerran elämät, saattaapi hyödyntää tulevalla anatomian ja fysiologian kurssilla :)

• tuleva proviisori

Kuopion ja Helsingin tulokset eivät vieläkään ole ihan vertailukelpoiset, koska todistuspisteet muodostuvat eri lailla. Esim. minulla oli Helsinkiin 78,18/100, Kuopioon olisin saanut koepisteilläni ja yo-pisteilläni 120,82/140 eli 86,3% pisteistä.
      Yliopistojen paremmuudesta en osaa sanoa, eiköhän kummassakin paikassa ole ihan hyvä opiskella, painotukset ovat vaan vähän erilaiset. Minulle lääketeollisuudesta kiinnostuneelle HY sopii paremmin. Kuopiokin on ihan kiva kaupunki asua, jos vaan osaa olla hihittelemättä paikalliselle murteelle...

Onnea vaan kaikille sisäänpäässeille ja tsemppiä varasijoilla jännittäville, sekä Kuopioon että Helsinkiin!

• hitttttsiläinen

varasijalla murrr. kattelin aikasempia varasiljata hyväsksytty tilastoja, ovat noin 8-10 välillä. onkohan tähän laskettu mukaan ne, jotka hylkäävät myös varasijan? eli yliopistosta soitetaan, että pääsisit nyt varasijalta opiskelemaan mutta sanookin ettei otakaan paikkaa? sillonhan nuo tilastot tavallaan nousevat.

• werlop234

Onko kukaan saanut jo tietoa, että olis päässy varasijalta?

• odottajaaa9
        werlop234 kirjoitti:

Kuinka paljon kemiaa pitää osata farmasian opinnoissa? Pääsykokeen mukaan ei juuri ollenkaan, mutta millaista opiskelu tosiasiassa on? Tietääkö joku?

• giffe
        werlop234 kirjoitti:

no ei ainakaan täällä ole saatu tietoa... miltä varasijalta jännität?

• Aloittava proviisori
        odottajaaa9 kirjoitti:

Kuinka paljon kemiaa pitää osata farmasian opinnoissa? Pääsykokeen mukaan ei juuri ollenkaan, mutta millaista opiskelu tosiasiassa on? Tietääkö joku?

Opinto-oppaan mukaan farmaseuttitutkintoon kuuluu vain kemian perusteet, vähän orgaanista kemiaa, farmaseuttinen kemia labrat, mutta veikkaisin että farmaseuttisen kemian kanssa voi tulla vaikeuksia jos orgaaninen puoli on ulkoaopetellun tasolla. Ei niitä kuitenkaan sisään tullessa tarvitse osata, lukiokemia olisi kyllä varmaan hyvä olla hallussa. Proviisoritutkintoon saa sitten halutessaan paljonkin kemiaa, jos haluaa suuntautua farmaseuttiseen kemiaan.

HTH, jo opiskelemassa olevien vastauksia odotellessa.

• luottavainenmuttailo
        giffe kirjoitti:

no ei ainakaan täällä ole saatu tietoa... miltä varasijalta jännität?

Ite oon varasijalla 16.

• Proviisoriopiskelija
        odottajaaa9 kirjoitti:

Jo farmaseutin tutkinnossakin tarvitaan melko paljon kemiaa. Esimerkiksi farmaseuttisen kemian labroissa teette (Helsingissä ainakin) VAIKEITA ryhmätöitä, joissa hyvä kemian ymmärrys on välttämätöntä ja tätä tietämystä tarvitaan myös tentissä. Farm. kemian laskareissa tarvitsee osata lukion kemia (erityisesti liuoslaskut, pH-laskut ym.) hyvin sekä spektrometria.

Farmaseutit voivat valita orgaanisen kemian A-kurssin, joka varmaan menee ihan lukion tiedoilla, mutta proviisoreille tarkoitetussa orgaaninen kemia I ( ja myöhemmin II ja III) tarvitsee oikeasti tehdä paljon töitä pärjätäkseen tentissä.

Tiedän ihmisiä, jotka eivät vieläkään ole päässeet läpi kemian perusteista, farm. kemian laskareista ym. helpoimmista kursseista. Mielestäni pääsykokeessa selviää ihan liian vähäisellä kemian osaamisella, ja sitten tulee näitä tapauksia ettei päästä tenteistä läpi ja joudutaan käymään eka vuosi uudelleen.

• halleluuka
        Proviisoriopiskelija kirjoitti:

Jo farmaseutin tutkinnossakin tarvitaan melko paljon kemiaa. Esimerkiksi farmaseuttisen kemian labroissa teette (Helsingissä ainakin) VAIKEITA ryhmätöitä, joissa hyvä kemian ymmärrys on välttämätöntä ja tätä tietämystä tarvitaan myös tentissä. Farm. kemian laskareissa tarvitsee osata lukion kemia (erityisesti liuoslaskut, pH-laskut ym.) hyvin sekä spektrometria.

Farmaseutit voivat valita orgaanisen kemian A-kurssin, joka varmaan menee ihan lukion tiedoilla, mutta proviisoreille tarkoitetussa orgaaninen kemia I ( ja myöhemmin II ja III) tarvitsee oikeasti tehdä paljon töitä pärjätäkseen tentissä.

Tiedän ihmisiä, jotka eivät vieläkään ole päässeet läpi kemian perusteista, farm. kemian laskareista ym. helpoimmista kursseista. Mielestäni pääsykokeessa selviää ihan liian vähäisellä kemian osaamisella, ja sitten tulee näitä tapauksia ettei päästä tenteistä läpi ja joudutaan käymään eka vuosi uudelleen.

Jos hakee opiskelemaan farmaseutiksi, se ei tarkoita sitä, että ko. henkilö hakee orgaanisen kemian professuuria! Suurin osa farmaseuteista liimaa tarroja yliopiston apteekissa mummojen inkontinenssilääkkeisiin. Sinun ei yksinkertaisesti tarvitse olla kemian superhyperpinko tai reaalissa L:n kemiasta kirjoittanut! Suomessa on järkyttävä määrä porukkaa, joka haluaa farmaseutiksi. Tämän vuoksi kokeessa on kemian osio, koska muuten hakijamäärä olisi oikeasti noin 1000 suurempi kuin esim. tänä vuonna.

• Proviisoriopiskelija
        halleluuka kirjoitti:

Jos hakee opiskelemaan farmaseutiksi, se ei tarkoita sitä, että ko. henkilö hakee orgaanisen kemian professuuria! Suurin osa farmaseuteista liimaa tarroja yliopiston apteekissa mummojen inkontinenssilääkkeisiin. Sinun ei yksinkertaisesti tarvitse olla kemian superhyperpinko tai reaalissa L:n kemiasta kirjoittanut! Suomessa on järkyttävä määrä porukkaa, joka haluaa farmaseutiksi. Tämän vuoksi kokeessa on kemian osio, koska muuten hakijamäärä olisi oikeasti noin 1000 suurempi kuin esim. tänä vuonna.

Ei tietenkään tarkoita, puhuinkin proviisoriopiskelijoiden orgaanisen kemian kurssista. Farmaseuttiopiskelijathan pääsevät paljon helpommalle A-kurssille.

Tuskin pääsykokeen kemian osio on vain tuon takia mukana. Ensimmäisenä vuonna suuri osa opiskelusta on pelkkää kemiaa. Pysyäkseen opetuksessa mukana on pakko osata kemiaa, kun koko lukion kemia käydään parissa kuukaudessa läpi ja tenteistä tulee päästä läpi voidakseen osallistua seuraaville kursseille.

• Minna

Myyn Eximian farmasian materiaalin, joka käy myös ravitsemustieteen kokeeseen. Edullisesti lähtee näin kesän kynnyksellä eli 80 euroa pyytäisin vuoden 2012 KÄYTTÄMÄTTÖMÄT kemian ja fysiologian materiaalit.

• Kuopioon farmasiaa

Heissan!
      Onko kellään tietoa, että mahtaakohan lukujärjestyksiä olla vielä jossain näkyvissä? Tai tuleeko jossain vaiheessa?

• apuvaaaaa

Onko kukaan päässyt vielä varasijalta Helsinkiin tai "Kuopijoon" farmaseuin opintoihin tälle vuodelle???

• Bede Bennanen

Tietääkö joku kuinka tuo varasijan vastaanottaminen käytännössä tapahtuu Kuopiossa? Soittaako joku setä tai täti farmasian laitokselta tiettynä päivänä, vai kuinka. Voiko omalla aktiivisuudella jotenkin edistää asiaansa, vai pitääkö vain odotella kiltisti ja toivoa parasta.

• epätoivoapukkaa

Samaa mietin minä...Onko valintatoimiston väki sieltä heti yhteydessä jonon ekaan, jos paikka vapautuu vai ovatko he heti viiimeistä ilmoittautumispäivää seuraavana päivänä yhteydessä kaikkiin paikansaaneisiin samalla kertaa? Itä-Suomen yliopiston nettisivuilla ei asialle ole montaa sanaa tuhlattu! Auttaisko jos menis siellä henk. koht. käymään ja veis jotain tms.?

• kuopijo
      • plööäääee

Siis laitoin ton Fa1 mut ei siellä ole tollasta kun kaikki kurssti? JOkainen kurssi täytyis klikkailla yksitellen....

• josjosjosjosjos

Onkohan joku jo päässyt varasijalta farmasiaan..?

• kuopijo

Siinä vasemmassa yläkulmassa on muistaakseni kohta josta saat kaikki yhdellä klikkauksella ruksittua :)

• eilöy'y

Mistä ihmeestä näen farmasian kurssien kurssikirjallisuuden Kuopiossa????

• kuopijo
    • laureline

Hei te Helsinkiin päässeet, oletteko jo ilmoittautuneet yliopistoon? Itse sain aktivoitua tunnukset ja ilmoittauduin jo läsnäolevaksi, mutta täytyykö nyt jo ilmoittautua joillekin kursseille etukäteen? Vai selviääkö ne sitten orientoivalla jaksolla?

• siisvoiei

Miten ole voinut jo nyt ilmoittautua läsnäolevaksi????? Eikö se ole mahdol. vasta 15.8. alkaen????

• Tuleva proviisori

Kuten hyväksymiskirjeen papereissa luki, läsnäolevaksi pitää ilmoittautua VIIMEISTÄÄN 15.8. En ajatellut ilmoittautua kursseille vielä, olisi papereissa varmaankin kerrottu jos se olisi tarpeen.

• apuuuuuuuu

Mikä on vaikein kurssi farmaseutin opinnoissa ekana vuonna?

• Proviisoriopiskelija

laureline: Ne selviää sitten johdatuskurssilla. Meillä ainakin tuurorit opastivat kurssien valinnassa.

apuuu: Jos olet farmaseuttiopiskelija niin teknon luennot, jos proviisoriopiskelija niin orgaaninen kemia I ja II

• laureline

Kiitos vastauksista, en siis panikoi etukäteen liikoja :)

• opiskelija_hki_farma

Tottakai kannattaa ilmoittautua kursseille heti, kun mahdollista. Kursseille mahtuu rajallinen määrä porukkaa. Voit joutua huonoon ryhmään (esim. iltaryhmä tai aikainen aamuryhmä jne), jos jäät miettimään. Ilmoittautuminen kursseille on helppoa, joten laiskuuttakaan ei voi syyttää. Katsot vain opinto-oppaasta ekan vuoden kurssit ja parin hiiren klikkausta ja se on siinä.

• holaholaa123445566

ONKO kukaan päässyt varasijalta?!

• huomenna vasta

on viimenen ilmottautumispäivä

• oioioioioii

Jeee!!!! Pääsin Kuopioon farmasian opiskelijaksi varasijalta 10!!!!!! Nyt seuraavaks asuntohakemus sisään.

• Bede Bennanen

Varasijalta 10? Mitä ihmettä, emännällä lukee myös että varasija 10. eikä mitään ole kuulunut? Osaako joku selittää?

• jepjepjepp

Itä-Suomen yo:n nettisivuilla sanotaan, että farmasian opinto-opas 2012-2013 julkaistaan "kesä-heinäkuussa". Eipä näy. Aika tiukalle vetävät. No, onhan tässä vielä kuutisen tuntia aikaa.

• marsupaani

Pääsin helsinkiin farmasiaan varasijalta 5! Kirje ei vielä tullut, mutta yliopistohaku.fi:ssä luki että pääsin. JEEE. Kannattaa muutkin katsoa sieltä. Otin jo opiskelupaikan vastaan :)

• viimeistäviedään

Jos tänään ei näy hyväksymismerkintää yliopistohaku.fi:ssä, niin voi samantie heittää hyvästit pääsylle ja alkaa miettiä muita vaihtoehtoja. Eilen oli vikapäivä ilmoittautua.

• marsupaani

Paitsi jos joku varasijan saanut ei otakaan opiskelupaikkaa vastaan. Eikö tässä tapauksessa paikkaa tarjota seuraavalle varasijalla olevalle. Varasijat tulee ottaa vastaan 15.8. mennessä. Tänään tuli hyväksymiskirjekin postin mukana!

• heissuluvei
        marsupaani kirjoitti:

Paitsi jos joku varasijan saanut ei otakaan opiskelupaikkaa vastaan. Eikö tässä tapauksessa paikkaa tarjota seuraavalle varasijalla olevalle. Varasijat tulee ottaa vastaan 15.8. mennessä. Tänään tuli hyväksymiskirjekin postin mukana!

NIIN mää mietin tota ihan samaa!! että jos varasijalla ollutkaan ei ota paikkaa vastaan, niin sittenhän siinä siirrytään seuraavaan varasijalla olleeseen, joten välttämättä loppupeleissä vaikka varasijalta 15 pääsee, vaikka vaan 10 on tettu yhteensä varasijoilta.....

ite oon vielä varasijalla ja odottelen soittoa.... aika kiirehän tulisi kämppä saada, hmm :(

• Mursu puri Penaa

Jep,peli jatkuu kalkkiviivoille asti,kun selvitellään kuka varasijoilta ottaa paikan vai tarjotaanko taas seuraavalle. Oikeastaan ihan lopullinen koostumus on tiedossa vasta syyskuun alussa. Kämpän hankinnan kannalta tosiaan ongelmallista.

• varasijalta

ei voi muuta kuin siirtää opiskelut seuraavalle vuodelle ja ilmoittautua poissaolevaksi.

• tälle alalle?

Hei!

Onko täällä muita, jotka aikovat hakea ensivuonna farmasiaa? Itselle tuo ala on varsin uusi "löytö", koska ajattelin aiemmin hakea bioteknologiaa - jonka kanssa tulin siihen tulokseen, että vaikka opinnot olisivat kuinka hauskoja tahansa, työtilanne on suunnilleen nolla.

Nyt olen sitten farmaseutin ja proviisorin välillä. Jos on päässyt farmaseutiksi opiskelemaan kuinka helppo siitä on jatkaa proviisoriksi?

• Mursukas

Kannattaa hakea ensisijaisesti proviisoriksi ja toisena farmaseutiksi. Jos ei vaikka proviisorikoulutukseen pääse, voi farmaseutin paikka aueta. Proviisorikoulutukseen voi hakea tietääkseni vaikka joka vuosi, ja valmiille farmaseuteillekin on mahdollista hakea koulutukseen.
        Eli periaatteessa on helppoa jatkaa, kunhan pääsee sisään :) Itse pääsin tänä vuonna farmaseutiksi, hain myös proviisoriin. Nyt en tiedä vielä haenko myöhemmin proviisorikoulutukseen, mutta mietin sitä.

• arkkkumarkku

Mä olisin kans kiinnostunut hakemaan ensi keväänä lukemaan farmasiaa :)
      Millonkohan noi farmasian hakuoppaat mahtaa ilmestyä?

• DK

Mäkin ajattelin hakea ensin proviisoriksi, sitten farmaseutiksi, jos en vaikka pääse siisään tohon proviisoriin...
      onkohan pääsykoekirja sama kuin viime vuonna, kun selailin sitä huvin vuoksi keväällä ja se näytt iaika mielenkiintoiselta sit sen pohjalta päätin hakea farmasia alalle ja olen hakemassa siis Helsingin yliopistoon 2013 iA...

• kysyttyjo

Ens vuonna on yhteishaku tiedossa Kuopioon ja Helsinkiin.

• Hheeii

Onko mahdollisuuksia päästä proviisoriksi lyhyellä matikalla, jos on pitkä kemia, bilsa, fysiikka ja psykologia?

• Ei yhteishakua

Helsingin yliopisto on julkaissut valintaoppaan vuodelle 2013, eikä siinä mainita yhteishakua Helsingin ja Kuopion kesken. Sama pääsykoe on molempiin, mutta hakea voi joko Helsinkiin tai Kuopioon tai Turkuun. Tilasin jo pääsykoekirjan verkosta - aika kallis 106 euroa, joten ei kannata kyllä tilata, ellei ole tosissaan hakemassa. Kirja on hyvin luettava, mutta yksityiskohtia ihan hirveästi ja paksu ja painava. Sitä ei selällää lueta.

Kirjoitan keväällä 2013 ja keskityn erityisesti kemiaan ja pitkään matikkaan - kemia on vahvin aineeni. Tsemppiä kaikille muillekin pääsykokeesen lukeville!

• Hheeii

Onko lyhyellä matikalla mahdollisuus päästä proviisoriksi, jos kemia ja bilsa sekä psykologia ja fysiikka luettu pitkänä?

• 3asteenyhtälö

Jos osaat laskea, niin kaikki ok. Proviisoreilta odotetaan laskupäätä, jos siis haluat tenteistä päästä läpi.

• p-kurssilainen

Oon itse tällä hetkellä 4. vuoden proviisoriopiskelija ja mun mielestä on hyvinkin mahdollista päästä lyhyelläkin matikalla. Suurin osa omista tutuistani on kyllä lukenut pitkän matikan, niin itsekin. En kuitenkaan näe, että pitkän matikan taitoja tarvitaan, kunhan osaa lyhyen matikan asiat hyvin.

Tärkein "tausta-aine" on ehdottomasti KEMIA!!!

• ilofarma
    • toiveikas

Itse olen käynyt lukion, mutta lakkia en koskaan saanut yhden pakollisen aineen takia, josta tuli I. Aine on siis kieli. Matikasta kirjoitin M (paria pistettä vaille E) ja kemian kirjoitin myös. Farmasia kiinnostaa, mutta voiko sinne siis hakea ilman yo-todistusta pääsykoekiintiössä ? Matikka on kiehtonut minua ala-asteelta asti, kemiaan tutustuin ja tykästyin yläasteella, ja yläasteella kemia oli minulla aina 10, lukiossa kurssinumerot olivat pääasiassa kaseja. Fysiikan kaikki kurssit kävin lukiossa, mutta siitä en ole niinkään kiinnostunut ja päättöarvosanaksi sainkin vain 7. Biologia kiinnostaa jonkin verran (ei niinkään eläinten maailma niin paljon kuin ihmisen anatomia ja fysiologia).

• p-kurssilainen

Lukiota ei välttämättä tarvitse, mutta tottakai se olisi hyvä ja helpottaa sisäänpääsyäkin todella paljon.

Vuosikurssillani on yksi koulutukseltaan lähihoitaja, joka opiskelee siis nyt proviisoriksi!

Vaatii varmasti enemmän töitä vaan.

(Toisen asteen koulutus täytyy varmaan kyllä olla, että on hakukelpoinen.)

• ggiiiiii

MIKÄ on pääsykoekirjana Itä-suomen Yliopistossa Farmasia-alalla tänä keväänä? Egil Haugiltahan ilmestyi vuonna 2012 uusi kirja "Ihminen" ja ajattelin että se on tuo, mutta vissiin vielä jatkaa se sama edellinen?

• :))

Valintakoe perustuu seuraaviin oppikirjoihin:
      • Olav Sand, Öystein V. Sjaastad, Egil Haug, Jan G.
      Bjålie: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. (2011
      tai uudempi), WSOYpro Oy/ Sanoma Pro Oy
      • Valintakokeen kemian kysymykset perustuvat
      lukion opetussuunnitelman (Lukion opetussuunnitelman
      perusteet 2003, Opetushallituksen
      määräys 33/011/2003) mukaisiin kemian
      pakollisten ja syventävien kurssien (1-5) oppimääriin.
      Tehtävissä painotetaan laskuja.

Näin sanotaan valintaoppaassa.

• gihhaaf

heipparallaa kaikki! Monesko päivä alkoi viime lukukaudella opiskelu, mones päivä elo/syyskuuta? Kun olen kesällä lähdössä reissuun ja mietin vain että kuinka kauan siellä pystyy olemaan, että mikä päivä olis tultava takaisin jos meinas koulun alottaa =). Ei varmaan kauaks heitä siitä millain viime syksynä on koulu alkanut! Ja onkos täällä nyt farmasiaa 2013 hakevia? keskustelua ja lukuvinkkejä kehiin!

• randomii321

Juu, tarkoitus on hakea farmasia linjalle tänä keväänä :) Kuinka paljon painoarvoa yo-arvoisanoilla on haussa? Saako englannin yo:sta mitään pisteitä Helsingin Yliopistossa?

• adsadsadsads

Täällä yksi proviisoriksi pyrkivä. Kirjoitin syksyllä kemiasta 2 p vajaa L:n ja bilsasta C:n about nollapanostuksella. Pitäisi kai kohtapuolin aloitella jo valmistumaan pääsykokeeseen :)

• proviisoriksi

Olenko ymmärtänyt oikein, että proviisoreille on täysin sama pääsykoe kuin farmaseuteille? Aiempinahan vuosina tuon lisäksi proviisoriksi hakeville on ollut terveystietoa tms.

• peetruska

Tiedän että kuulostanee täydeltä trollilta mutta eieiei!
      Syyskuussa vapautuu huone Pasteurinkadun solusta! Paras sijainti farmaseuttien kannalta. Viikin kampukselle n. 100 metriä! Haluaisin kämppiksekseni juuri farmasian opiskelijan, niin voisi sitten auttaa aina toista hädässä.
      Laita s-postia jos kiinnostus heräsi. Tietenkään mitään sopimuksia ei voida tehdä ennen pääsykokeiden tuloksia, mutta alustavasti! :)

• Dimsk.

Missä voin hakea farmasiaan 2013? vai haetaanko yhteishaun kautta, jolloin hakuaika alkaisi vasta maaliskuussa?

• proviisoriksi

yliopistohaku.fi

• Linan

Tulipahan hankittua nyt pääsykoekirja ja lukusuunnitelmakin on tehty. Kolmas opiskelupaikka hakusessa, ei ole omaa alaa vielä löytynyt, mutta tää tuntuu juuri sitlä mitä haluan opiskella ja josta valmistua... Saas nähdä kuin käy. Onko muita lukemaan aloittaneita?

• giffa3

täällä kans luetaan täyttä "häkää" ja tarkoituksena päästä kuopioon farmaseutiks! toivottavasti tärppää, hain jo viimekin keväänä :)

• uutta alaa

En kyllä suosittele tätä alaa enää kenellekkään. Reseptivapaat lääkkeet siirtyvät kauppoihin, se on vain ajan kysymys. Apteekit joutuvat irtisanomaan väkeään kun tulot pienentyvät. Mol sivuja kun seuraa niin farmaseuteille ei kyllä ole töitä kun jossain pikkukunnissa. Pari farmaseuttiystävää on nyt hakenut töitä pk-seudulta pari vuotta tuloksetta. Pätkätyötä on tarjolla kuulemma vaikka millä mitalla. Noh eipä tuo farmaseuttien 2200e kk palkkakaan kyllä alalle houkuttele....

• tyrskytyyhty

Mullakin olisi aikomuksena hakea tänä keväänä Itä-Suomen yliopistoon opiskelemaan farmaseutiksi. Proviisoriksi en ainakaan tässä vaiheessa yritä, ei mun taidot riitä siihen.

Kirjoitin ylioppilaaksi keväällä 2012 ja oon nyt tän lukuvuoden opiskellut saksan opettajaksi Jyväskylässä, mutta lukioaikainen farmaseuttihaaveeni on palannut pyörimään mieleen... Otan siis härkää sarvista ja haen! En ole vielä aloittanut lukemista, olenko ainoa mattimyöhäinen?

Mua pelottaa tuo kemia, koska se on aina ollut mulle haastavaa. Ekat kolme lukiokurssia meni hyvin, kun jaksoin panostaa niihin, mutta sitten koesuoritukseni laskivatkin kuin lehmän häntä ja lopulta kirjoitin kemiasta A:n. ;) Kemiassa on niin paljon sellaista, mitä en vaan tajua... Tai en oo ainakaan tähän asti onnistunut tajuamaan. Toivon, että saisin nyt potkittua itseni toden teolla lukemaan, koska muuten mulla ei oo toivoakaan päästä sisään. Huolestuttaa vaan ajankäyttöongelmat, kun mun kuitenkin pitäis nää kevään saksankurssitkin selvittää...

• farma

Hyvin ehdit vielä! Kannattaa panostaa siihen fysiologiaan. Itse en edes vastannut kemian kysymyksiin(vain muutamaan) vaan pääsin bilsankysymyksillä läpi! Lukasin pääsykoekirjan kerran läpi. Kysymykset tosi helppoja. Itse aloitin lukemaan joskus huhtikuussa. Ja täällä on kovaa vauhtia valmistumassa farmaseutti :) tsemppiä

• oletko varma?

Itse olen aloittanut lukemisen jo tammikuussa ja olen vasta puolessa välissä pääsykoekirjaa. Todella vaikeita asioita eivätkä millään meinaa jäädä päähän vaikka kuinka tekee muistiinpanoja. Jokaisella sivulla paljon asiaa. Kannattaa aloittaa lukeminen heti, koska teksti on tosi raskasta ja hidasta luettavaa...

• hihhuliheihei234567

Riippuu vähän kuinka pikkutarkasti niitä asioita yrittää sieltä opetella. Ei kukaan todellakaan voi osata jokaikistä sanaa ulkoa noin paksusta kirjasta. Tärkeintä on hallita kokonaisuus, vaikka pääsykokeessa onkin monivalintakysymyksiä, eikä esim. esseetä... :/ Tsemppiä kaikille lukemisiin, vielä kerkeää hyvin! Jos jokin aihealue alkaa tuntumaan liian vaikeelta niin skippaa se, ja seuraavaan aiheeseen. Parempi osata vaikkapa vain muutama alue täydellisesti, kuin jokaisesta minimaalisen vähän.

• farmis

Hellurei!

Osaako kukaan kertoa että miten suuri vaikutus tolla kemia osiolla on valintakokeen lopputulokseen? Onko se 50/50 fysiologia ja anatomian kanssa? Elikkäs jos fysiologia ja anatomia menee hyvin mutta kemia päin peetä, voiko silti olla hyviä mahiksia sisäänpääsyyn? :)

• asddsfg

• fafafasd

Kemian tehtävistä saa enemmän pisteitä. Oisko tyyliin joku kakskolmasosaa pisteistä saa kemiasta. Pelkästään kemian vitoskurssin tehtävistä saa jo 10 pistettä joka on 1/4 koko kokeen pisteistä.

• farmaseutti13

Katselin tuota viime vuoden pääsykoetta, niin kyllä siinä oli ainakin 50/50 pisteytys eli fysiologiasta & anatomiasta 20 pistettä ja kemiasta toiset 20 pistettä.

Tarvitseeko niitä latinankielisiä nimiä muuten osata pääsykokeessa? Kirjassahan niitä esiintyy aika paljon, mutta eivät ole taineet kysyä niitä aiemmin.

Onkohan kemian osuudesta mahdollista selviytyä hyvillä pisteillä, jos kemiaa on takana yksi pakollinen lukiokurssi? Kannattaako lukea kaikki viisi kurssikirjaa vai jokaisesta kirjasta nuo hakuoppaassa eritellyt aihealueet, joista kysymykset tulevat?

• ffsfsdsfsasdasd

Latinankielisiä nimiä ei tarvitse osata.

Onko kemian osuudesta mahdollista selviytyä hyvillä pisteillä. jos kemiaa on takana yksi pakollinen lukiokursso? Ei todellakaan. Suurin osa pisteistä tulee laskuista ja ne käydään läpi kursseissa 3 ja 5. Lisäksi kokeessa on ollut aika paljon teoriaa jota käydään muillakin kursseilla. Jos osaat hyvin vain 1 kurssin asiat niin saat ehkä 5/20 -1 pistettä. Ja todellakin olettaen, että oikeasti osaat ne etkä tee virheitä ...

• Farmaseutiksi2013

Mä haen Kuopioon lukemaan proviisoriksi ja farmaseutiksi. Oon nyt kerrannut nuo kemian aihealueet ja pian lukenut kertaalleen pääsykoekirjan. Meen valmennuskurssille parin viikon päästä. Ihan hyvässä jamassa oon mielestäni siis lukemisten suhteen. Stressaa kyllä hieman valitettavasti. Mukava, että tänne on syntynyt keskustelua, oon tätä keskustelua katsellutkin jo pari kuukautta.

• antt15

Btw voiko Kuopioon päästä sisään, jos saa pisteitä vain fysiologian ja anatomian osa-alueesta? Ilmeisesti Helsingissä on käytössä systeemi, että myös kemian alueelta pitää herua pisteitä, jos mielii sisään.

• 30821

Riippuu varmaan vähän vuodesta ja hakijoiden osaamisesta. Väärästä vastauksesta saa kuitenkin miinusta, joten se että laskee kemian kaikki laskut, ei välttämättä tarkoita, että olisi pääsemässä yhtään mihinkään.

• 02476

Onko joku hakemassa tänä vuonna Kuopioon?

• uudistus05r7t

Kuulin, että pääsykoe on uudistunut jotenkin. Ei tule olemaan sitä, mitä oli aiemmin...

• fasgas

Mitähän tarkoitat tuolla uusistumisella? Eiköhän se ole samanlainen monivalintakoe kun viime vuonnakin.

• vihdoinkin02468
        fasgas kirjoitti:

Mitähän tarkoitat tuolla uusistumisella? Eiköhän se ole samanlainen monivalintakoe kun viime vuonnakin.

Hakuoppaassa ei ole mainintaa monivalinnasta. Lisäksi pääsykoekirja on muuttunut täksi vuodeksi. Uudistuksia on siis ilmassa. Ennen on pitänyt opiskella niitä pieniä yksityiskohtia, mutta nyt ollaan menossa taas suurempiin kokonaisuuksiin (esim. esseet). Näin valmennuskurssilla sanottiin.

• 03954uldg

Millainen palkka farmaseuteilla on? Tiedättekö mitään työllistymismahdollisuuksista?

• asdsdfsdfsdffsfsfsf

Opetelkaa nyt ihmiset herranjumala googlettamaan. Palkkasuositukset löydät farmasialiiton sivuilta. Työttömyyttä ei farmaseuteilla käytännössä ole ja heillä on korkeasti koulutettujen alhaisin työttömyysprosentti (AKAVAN tilastoista katsottu).

• Farmasiaan

Siis mitä, onko todellakin niin, ettei tänä vuonna mahdollisesti olekaan tulossa monivalintakoetta? Tietääkö kukaan asiasta?

• veepwwkoo

Itsekin olen kuullut tuon huhun. Ainakin Kuopiossa liikkuu tällaisia juttuja...

• Pohdiskeleva1

Hei kaikille! Muuten onko kukaan tietoinen kuinka hyvin täytyy osata kemian tehtäviä pääsykokeessa, jos Helsinkiin farmaseutiksi aikoo? Riittääkö pitkälti, jos taitaa fysiologian osuuden todella hyvin?

• 924rukajf

Ei voi sanoa etukäteen, se riippuu niin paljon muiden osaamisesta ko. vuonna. Itse olin pääsykokeessa Kuopioon viime vuonna. En laskenut yhtään kemian laskua ja sisään pääsin. Jos osaa, tulee ehdottomasti laskea niin monta kuin vain varmuudella osaa. Huono puoli on se, että väärästä vastauksesta saa miinuspisteitä...Suosittelen ehdottomasti, että käyt läpi joka ikisen farmasian entisen pääsykokeen, jonka Helsingin yliopiston sivuilta löydät. Kemian osuus on ainakin viime vuosina ollut samanlainen. Ekat tehtävät ovat suht koht helppoja. Sieltä saat hyviä vinkkejä! Onnea matkaan!

• 354ththfh

Farmasiaan aikovat.. onko lukeminen jo hyvällä mallilla?

• grfeed5434

No niin ja näin. Olen vasta puolessa välissä fysiologia kirjaa, että sillä lailla ;) Onneksi luen huolella. Mites muilla??

• raksutin123456789

Minäkin oon puolessa välissä kirjaa, luen tosi huolellisesti... Huomenna tasan KUUKAUSI!! Joko alkaa jännittään? :)

Voitais myös jakaa täällä lukemisvinkkejä, miten te luette ja opettelette asioita? Itse aina luen yhden tuollaisen kokonaisuuden läpi, esim lihakset. Sitten luen toisen kerran samalla alleviivaten tärkeimmät. Kolmannen kerran käyn kappaleen läpi kirjoittamalla muistiinpanoja lähinnä alleviivatuista virkkeistä. Lopuksi teen vielä ajatuskartan. Muistan kun lukiossa psykan opettaja aina painotti noita ajatuskarttojen tekoa... Teettekö te paljon mind mappeja?

Täällä on taas näköjään tämä "kemia-keskustelu" kiivaasti käynnissä, miks joku ei lue kemiaa mutta hakee tänne jnejne. Ite olen lukenut yhden pakollisen kemian kurssin, joten kyllä, vähän jänskättää kemia osuus. Viime vuonna jäin 1,5 pisteen päähän sisäänpäästystä, ja vastasin peräti kahteen kempan kysymykseen. En lukenut lainkaan koko pääsykokeeseen, koska yo-kirjotukset ottivat voimille. Silti meni noin lähelle sisäänpääsyä.... Että nyt paremmin lukeneena todellakin toivon pääseväni ja motivaatio on korkealla!

Nyt vaan tsemppiä kauheesti kaikille joilla on oikeasti kiinnostusta päästä lukemaan farmasiaa! =)

• qwertyqasd

Pakko kysyä ihan mielenkiinnosta vähän offtopiccina: Miksi te jotkut haette alalle joka on pohjimmiltaan kemiaa jos ette halua/jaksa/X-syy opiskella kemiaa edes pääsykokeeseen? Tulette pärjäämään varmaan loistavasti kemian tenteissä ja osaamisenne alalla tulee olemaan erittäin syvällistä Teitähän voisi verrata täysin diplomi-insinööriin tai fyysikkoon joka inhoaa matematiikkaa ...

• 2.vuodenopiskelija

Onneksi farmasian opinnoissa on paljon muutakin opiskeltava kuin kemia. Suosittelen, että tutustut kurssivalikoimaan. Tutkintotodistuksessa ei ole mainintaa kemia arvosanoistasi. Riittää, että pääset ne "ykösellä" läpi.

• 3.kertatoden sanoo

Miten muiden lukeminen sujuu? Ajattelin, että jos on jotain kysyttävää kirjoista, niin voisimme koittaa auttaa toisiamme, ja pohtia asioita täällä.

• ....biibiib

Jos joku haluaa selittää mulle selvemmin ton sivun 239 supistusmekanismin niin KIITOS. täyttä hepreaa =D

• gasgas2

Kysyin yliopistolta, onko tuo koe monivalintakoe.

"Terve!

Kyllä ennakkotietojen pohjalta on monivalintakoe-painotteinen. Kemian osiossa
      painotetaan laskuja ja matemaattisia tehtäviä.

terveisin

Hakijapalvelut
      UEF"

• nevahööd302856

Mukana voi siis olla myös muitakin tehtäviä kuin vain monivalintaa tuon vastauksen perusteella esim. yksi essee. Painotus on kuitenkin siis monivalinnanlla.

• parfum02487

Mielestäni kemian osuus on aiempina vuosina ollut 50 % helppoja peruskysymyksiä ja 50% laskuja.. tämänkin on nyt sitten ilmeisesti muuttunut laskuja painottavaksi.

• lukija5435664

Olisi kiva tietää kyllä, miten muiden lukeminen sujuu ja miltä pääsykoealue tuntuu? Millaiset pohjatiedot teillä muilla on? Oletteko esim. kirjoittaneet biologian tai kemian?

Olen itse lukenut vasta noin pari sataa sivua fysiologiaa.. välillä tuntuu haastavalta (en ole lukenut kaikkia biologian kursseja lukiossa, saati kaikkia kemiankaan).. Välillä yhden sivun parissa hurahtaa tovi jos toinenkin, mutta eteenpäin mennään :)

Tsemppiä. P.S. Olisi kyllä hieno juttu, jos voitaisiin selittää toisillemme haastavia kohtia. Toinen voi ymmärtää/hallita aiheen paremmin..

• pröviisöriks

Tietääkö joku onko farmasiankokeessa käytettävissä minkäänlaista kaavakokoelmaa?

Itse olen opiskellut viimeisen vuoden sisään itsenäisesti kemian ja kirjoitin sen nyt kevään yo-kirjoituksissa ihan kohtalaisesti menestyen, harjoitus kemian osalta jatkuu edelleen ja farmasian opusta olen nyt lukemassa toista kertaa (sivulla 100) tarkotus ois ehtiä lukea se 3 kertaa. Muistiinpanoja en hirveästi tee, koska kertaan mielummin asiat suoraan kirjojen kuvista ja kuvateksteistä tavotteena säästää aikaa. Asiat hahmottuu todella paljon enemmän jo toisella lukukerralla vaikka en biologiaa ole lukenutkaan! Kirjan selailu/ otsikoiden lukeminen auttaa hahmottamaan asiakokonaisuuksia:)

• 430rtrvfgngdfgf
        pröviisöriks kirjoitti:

Tietääkö joku onko farmasiankokeessa käytettävissä minkäänlaista kaavakokoelmaa?

Itse olen opiskellut viimeisen vuoden sisään itsenäisesti kemian ja kirjoitin sen nyt kevään yo-kirjoituksissa ihan kohtalaisesti menestyen, harjoitus kemian osalta jatkuu edelleen ja farmasian opusta olen nyt lukemassa toista kertaa (sivulla 100) tarkotus ois ehtiä lukea se 3 kertaa. Muistiinpanoja en hirveästi tee, koska kertaan mielummin asiat suoraan kirjojen kuvista ja kuvateksteistä tavotteena säästää aikaa. Asiat hahmottuu todella paljon enemmän jo toisella lukukerralla vaikka en biologiaa ole lukenutkaan! Kirjan selailu/ otsikoiden lukeminen auttaa hahmottamaan asiakokonaisuuksia:)

Vau, 3 kertaa aijot lukea. Kuulostaa hyvältä, mutta milloin aloitit siis lukemaan ensimmäisen kerran kirjaa?
        Totta, muistiinpanojen tekeminen vie rutkasti aikaa. Kuvat auttavat mukavasti.
        Kannattaa myös tehdä kirjan tehtäviä, vastailla tekstikokonaisuuksien kysymyksiin..

Milloin olette alkaneet lukea? Miten sujuu?

• 249fs

Tietääkö kukaan, tuleeko opiskelijoiden ostaa opintojen aikana paljon kirjoja?

• 1. vuotta opiskeleva

En ole ostanut ensimmäisen vuoden aikana kuin yhden kirjan ( kaksi kirjaa jotka tulevat ensi syksyn kursseille) ja hyvin olen pärjännyt. Pääsykoekirja toimii hyvin oppikirjana fyiologian ja anatomian kurssilla. Kirjatilauksia toki tulee muidenkin kurssien kirjoista ja niitä voi halutessaan tilata. Kirjastosta saa myös kurssikirjoja aika hyvin lainaan. Muista vuosikursseista en tiedä, että kuinka paljon siellä tarvitsee ostaa kirjoja.
      Ja Kuopiossa siis opiskelen.

• kiittilisätiedoista!

Tosi mahtavaa kuulla kommentteja 1. vuoden opiskelijalta Kuopiosta! Voisitko valaista hiukan muutenkin 1. vuoden opiskelua siellä esim. opiskelutahti, tentit jne. Kuinka suuri osuus on kemiaa? Kuinka paljon joudutte opiskelemaan esim. kieliä? Onko mahdollisuus ottaa sivuaineita?

• gderrrrrrgggfffff

Pääsykoelukijat.. Kuinka lukeminen edistyy??

• asadsasdasd

About 100 sivua luettu pääsykoekirjasta, kemiat kerrattu kertaalleen(tosin ilman laskemista). Ei edes kuumota.

• paniikkislpr8566

Selviääkö sillä aikaisempien vuosien pääsykoekirjalla (ihmisen fysiologia)????

• adsadsadsads

Selviää, mutta mikset suosiolla opettelisi kemian perusteita kun niistä saa jo ihan hyvin pisteitä?

• kati7078

Juu sama kirja, ihmisen fysiologia.

• äläuskokaikkea

No ei todellakaan selviä! Eri kirja käytössä ainakin Kuopiossa (sis. anatomian osuuden)....

• daasddsaasd

asadsasdasd meillä samat :DDD

viime vuonna anatomiasta oli tasan nolla kysymystä, luotan edelleen siihen.

• 1. vuotta opiskeleva

Opiskelutahti ei ole ollut mikään hirveä. Aika paljon on päiviä, jolloin on vaan joko aamupäivällä tai iltapäivällä luentoja. Joissakin kursseissa on labraharkkoja mukana, joten niillä viikoilla ollaan sit enemmän koululla. Labrassa pääsee tekemään kaikkea kivaa, joten niistä kannattaa kyllä ottaa kaikki irti, siellä tehdään mm. lääkkeitä ja kasvatellaan bakteerikantoja. Tenttejä ei ole ollut liikaa, toki joulu- ja toukokuussa niitä on aika paljon, mutta muuten aika harvoin. Luettavaa ei mitenkään ihan hirveästi ole ollut, tai ainakin odotin suurempia lukumääriä. Kemiaa on ollut kolme kurssia (kemian perusteet 1 ja 2 ja biokemia.). Ekana vuonna opiskellaan yksi kurssi enkkua. Toisena vuonna toinen enkun kurssi ja viimeisenä vuonna ruotsia. Pakollisia ei ole enempää, mutta ylimääräisiä kursseja voi toki ottaa. Farmasialla ei ole pääaineita ja sivuaineita, koska pakollisia kursseja on niin paljon, mutta valinnaisena voi ottaa esim. niitä kieliä. Farmasian puolelta ensimmäisenä vuonna ei voi ottaa kun kolme vapaavalintaista kurssia.

• jupe_93572

Onko teillä noissa labrakursseissa jotkut loppukokeet? Vai seuraako joku ope ainoastaan sun lääkkeenvalmistusprosessin alusta loppuun ja sen perusteella saat jonkin arvosanan? Itsellä kemia on aina ollut se hankalin aine, mutta pääseekö kemian kursseista ns. perustaidoilla tai kohtuullisin ponnistuksin läpi? Saavatko farmasian opiskelijat muuten helposti oman alan kesätöitä näin opintojen ollessa kesken, vai onko kesällä opiskelu mahdollista Kuopiossa?

• 1. vuotta opiskeleva

Kaikissa kursseissa, missä on labroja, ne sisältyy siihen kurssiarvosanaan, mikä tulee vaan tentistä. Lääkkeenvalmistuskurssilla on erikseen näyttökoe, missä pitää tehdä jokin lääke. Näyttökoe pitää läpäistä, samoin kuin lopputentti ja laskutentti, jotta sen kurssin pääsee läpi.
      Jokaisella labrakurssilla on assistentit, jotka on koko ajan seuraamassa sen ryhmän työskentelyä ja neuvomassa tarpeen tullen.
      Kemian kurssit ei ainakaan minusta tuntuneet vaikeilta, mutta kemia oli lukiossa kyllä aika vahva aine. Ainakin joissakin kemian kursseissa saa myös tukiopetusta, jos siltä tuntuu.
      Kesätöiden saanti riippuu paljon omasta aktiivisuudesta, mutta oman kokemukseni mukaan apteekit ottavat opiskelijoita töihin ihan mukavasti. Kesäopiskelumahdollisuudesta en tiedä, siitä varmaankin löytyy tietoa yliopiston sivuilta.

• mimosa_95

Onpas mielenkiintoista. Mikä on laskutentti? Antavatko opettajat tukiopetusta vai vanhemmat opiskelijat?

• tantz1

Mitä olet tykännyt Kuopiosta opiskelukaupunkina?

• 1. vuotta opiskeleva

Laskutentissä on lääkevalmistuksessa tarvittavia laskuja, esim. laimennoslaskuja ja annoksen laskemista lapsille. Ainakin sllä kurssilla millä tukiopetusta eniten mainostettiin, niin se oli opettajan pitämää.
      Olen tykännyt Kuopiossa opiskella. Täällä on aika paljon kaikkia opiskelijatapahtumia, mutta toisaalta Kuopio on kuitenkin tuntunut sopivan pieneltä ja rauhalliselta kaupungilta.

• pete_bo

Sinä et varmaan ole vielä suorittanut sitä apteekkiharjoittelua? Suorittavatko kaikki sen siellä opiskelupaikkakunnalla, vai voiko joutua esim. toiselle puolelle Suomea? Onko Kuopiosta helppo löytää vuokra-asuntoa?

• 1. vuotta opiskeleva

En ole suorittanut harjoittelua vielä, ensimmäinen harjoittelu on toisen vuoden keväällä ja toinen kolmannen vuoden keväällä. Kaikki eivät mitenkään pysty suorittamaan harjoittelua Kuopiossa, koska ei tääläkään kovin montaa apteekkia ole. Täältä löytyy lista opetusapteekeista, joissa on mahdollista suorittaa harjoitteluita. lisäksi toinen harjoittelua on mahdollista tehdä ulkomailla.

Ite ainakin löysin asunnon aika helposti, tosin vuokrat ovat aika korkeita täälä. Kuopakselta kyllä saa aika nopeasti solun, mutta sitä kautta yksiön saaminen voi viedä aika kauan.

• jack_bronx

Pitääkö noita harjoittelujaksoja jotenkin hakea eri apteekeilta, laittaa sinne jokin hakemus? Ottavatko apteekit useita harjoittelijoita samaan paikkaan?

Millainen vuokrataso siellä Kuopiossa oikein on, jos puhutaan vaikka keskustan alueesta? Koska asut ilmeisesti Kuopion alueella, niin voisitko vinkata joitain alueita, joista asuntoa kannattaa hakea? Mille alueille ei missään nimessä kannata mennä?

• 1. vuotta opiskeleva

Harjoittelupaikan haku/ kysyminen on ihan apteekkikohtaista. Joistakin voi saada paikan vain kysymällä, joihinkin on erikseen haut. Esim. Itä-Suomen yliopiston apteekkiin pitää tehdä ihan hakemus, mutta pienenmpiin ja kauempana Kuopiosta oleviin apteekkeihin saattaa riittää pelkkä kysyminen.

Keskustassa yksiön vuokrat ovat lähempänä 500 euroa/kk, mutta nekin voi vahdella aika paljon. Itse asun aika lähellä keskustaa, ja olen kyllä tykännyt asua tässä, koksa kaikki on lähellä. Kämppää kannattaa etsiä ensimmäisenä varmaankin keskustan, Niiralan, Särkiniemen, Puijonlaakson ja Neulamäen alueelta, koska ne kaikki ovat lähellä yliopistoa, eikä mistään ole kovin pitkä matka keskustaan. En osaa sanoa mitään aluetta, mille ehdottomasti ei kannata muuttaa, koska en oikeastaan Kuopiota tunne kovin paljon noiden edellä mainittujen alueiden lisäksi.

• farmasia

Joku muukin taisi jo kysellä tuosta kaavakokoelmasta, onko sellaista siis käytössä valintakokeessa?

• Kuopioon hakeva 2013

Haluaisin kysyä vielä opiskelusta Kuopiossa, onko siellä englanninkielisiä kirjoja kursseilla (englannin kurssia lukuunottamatta nyt)? Vai löytyykö kaikki materiaali suomeksi?

• 1. vuotta opiskeleva

Meillä ei muistaakseni ainakaan ollut mitään kaavakokoelmaa pääsykokeissa. Ja vinkkinä voin vielä sanoa, että ottakaa se oma laskin mukaan, koska viime vuonna osalla ei ollut ja sitten niitä ylimääräisiä laskimia lähdettiin metsästämään viereisistä koesaileista.

Yksi englanninkieleinen kirja on tullut ostettua, se on sellainen mitä käytetään monella kurssilla, ja joka kannattaa hankkia. Myöskin toisena vuonna on yksi kurssi kokonaan englanniksi, koska sen pitää ulkomaalainen opettaja, joten siellä on myös materiaalit englanniksi. Muut farmaseuttivaiheen kurssit ja kirjat ovat tietääkseni suomeksi. Proviisorivaiheessa voi olla enemmänkin englanniksi, riippuen pääaineesta, jonka silloin valitsee. Hyvä englannintaito on kuitenkin tärkeä, sillä lääkevalmistuksen kurssilla käytettävät käsikirjat ovat pääosin englanniksi, ja niistä olisi tarkoitus jotain ymmärtääkin.. :)

• 9357rf

Mahtavaa, että viitsit vastata meidän kaikkien innokkaiden hakijoiden kysymyksiin!! Mitä asioita tuo englanninkielinen kurssi sisältää? Onko se siis joku kemian kurssi? Onko muuten mahdollisuus valita mitään matikan kertauskursseja tuolla Kuopiossa?

• äimänkäki

Miksi ihmeessä matsku on enkuks?? Eikö suomeks ole saatavilla mitään?

• 1. vuotta opiskeleva

Jos oikein muistan niin se kurssi taitaa olla molekyylibiologiaa, saatan toki olla väärässä, koska ei meillekään ole siitä vielä kauhesti puhuttu. Jotain matikan kursseja on ainakin mahollista ottaa, koska kaverillani(opiskelee kanssa farmasiaa) on ollut jotain tehtäviä tehtävänä, mutta niistäkään mulla ei oo oikeen mitään käsitystä, kun en oo ite käynyt.

äimänkäki, mitä matskuja tarkotit? Osa on englanniks, koska niitä ei ole saatavilla suomeks mistään(esim. ne lääkevalmistuksen jutut, tosin niistä osan voi lukea myös ranskaks, jos se tuntuu vahvemmalta.). Fimean sivuilta löytyy jotain pieniä juttua suomeks, mutta eipä niistä oo paljoo ollut apua. Sen yhden kurssin materiaali taas on englanniks, koska luennoitsija haluaa pitää kurssin englanniks.

• oskerii

Tietääkö kukaan et koska ne tulokset ja tiedot opiskelupaikasta tulee kotiin kirjeitse? Kun itse en ainakaan googlaamalla löytänyt että millonkahan sitten pääsykokeiden jälkeen alkaa odottelemaan kirjettä!

• Linan

Loppurutistus edessä. Pääsykoekirja hallussa ja kemian laskuja vielä hiotaan viimeiset viikot. Tsemppiä kaikille kokeeseen osallistujille. :)

• uuttajaihmeellistä

Tiedätköhän sinä 1. vuotta opiskeleva, että miksi Kuopion hakuoppaan mukaan hakijan on nyt saatava kaikkien valintakokeessa vastanneiden hakijoiden valintakoepisteiden keskiarvosta vähintään 60 %? Tätä sääntöä ei ole tietääkseni aikaisempina vuosina ollut. Voisikohan tämä tarkoittaa sitä, ettei opiskelijoita otetakaan sitä 130 hlöä? Jos todella tarkoittavat sitä, että tuohon 130 joukkoon ei pääse, jos ei ole 60% keskiarvon joukossa, niin voi olla, että sisään voidaan ottaakin esim. 80 hlöä. Onkohan taso sitten jotenkin romahtanut viime vuosien aikana niin, että tällaisiin epätoivoisiin keinoihin on pakko ollut ryhtyä?

• katri90544

Iskeekö jo paniikki kun valintakokeeseen on enää 2 viikkoa? Tänään havahduin, että oho.. koe lähestyy. Tuntuu, etten ole lukenut tarpeeksi tai en muista mitään :D Onko muilla samanlaisia fiiliksiä?

• iiiikkkkkk!!!!

Paniikki on iskenyt. Tuntuu, että tuosta fysiologia-opuksesta ei jää mitään päähän...

• helsinkiin pyrkivä

Pikanen galluppi:
      Minne haette ja kumpaa koulutusohjelmaan?

Itse haen Helsinkiin proviisori-ko.

Tosiaan toi pääsykoekirja sisältää tosi paljon pientä "sälää", josta sais melko kiperätkin kyssärit.... :/ kolme kertaa oon sen itse ehtinyt lukee ja sillä mennään.

• gadgdaga

Kuopioon haen. Ensisijaisesti proviisoriksi, toissijaisesti farmaseutiksi. Eipä taida olla jakoa proviisoriksi asti, hyvä jos farmaseutiksikaan.

Yritän lukea kirjan 3 kertaa läpi ja silti meenaa epätoivo iskeä, että ei osaa mitään..

Onkohan tänä vuonna mahdollista päästä farmaseutiksi pelkällä hyvin menneellä fysilogian & anatomian osuudella? Jotkuthan sanoivat täällä, että eivät olleet ollenkaan laskeneet kemian tehtäviä.

Toivotavasti tuo koe on monivalinta niinkuin viime vuonna, muuten ei jakoa.

• 1. vuotta opiskeleva

uuttajaihmeellistä: Meille ei ole kerrottu tuosta tämän vuoden valintakokeesta mitään, joten en osaa kertoa miksi tuo 60% juttu on tullut.

• hakijafarmasia

Haen itse farmaseutti-koulutusohjelmaan Helsinkiin. Pääsykoekirja on kyllä niin täynnä isoja kokonaisuuksia ja pikku tietoa, että pääsykoe pelottaa..

• Kuopioon hakeva 2013

Oon lukenut kohta kirjan 3krt ja kemiaa harjoitellut kyllä. Uskoisin, että Kuopioon pääsee vähintään farmaseuttilinjalle tällä harjoittelulla. Haluisin jo niin paljon, että ois tämä stressi ohi ja pääsykoe takana, ei jaksaisi enää :D

• finabra

SANOPPA MUUTA! ahhh se fiilis kun pääsykoe ohi perjantaina!

• 534fdrt4w4e

Hakijat, milloin aloititte luku-urakan??? Onko kirjan teksti vaikeaselkoista?

• helsinkiin pyrkivä

Aloitin lukemisen tammikuussa (koulun ohessa) 10 tuntia viikossa, helmikuusta lähtien n. 25 tuntia viikossa.

• hupsheijjaa

ei ne tunnit vaan se sisältö...

• Helsinkifarmasia

Mä aloitin lukemisen vasta huhtikuussa täysipäiväisesti. Haen Hkiin myös.

• jeah

Itse alotin lukemisen täyspäiväsesti vasta maanantaina ja luulen pääseväni heittämällä helsinkiin proviisoriksi :P

• sanni39

Kirja on luettu kohta 3 krt läpi ja lukenut olen huhtikuun lopusta asti. Toivotaan parasta

• adgadg

Onko Helsingissä ja Kuopiossa muuten sama pääsykoe? Ilmeisesti HY laatii nuo kysymykset ja lähettää myös Kuopioon?

• 1. vuotta opiskeleva

Mun mielestä Helsingissä ja Kuopiossa on sama pääsykoe, koska kummankin pääsykokeen voi tehdä kummasakin paikassa, ja muuallakin. Varma tästä en toki ole, mutta näin ainakin kuvittelen.

• Tuleva.proviisori?

Mikä fiilis huomisesta? Itseeni jännittää hirveesti, mutta tiedän et oon tehnyt jo parhaani ja katsotaan mihin se riittää :)

• anonyymi8

Jännittää ihan sairaasti huominen... Kuopioon haen siis farmaseutiksi. Viime vuoden puolella alotin jo lukemisen, mutta tahti ei oo ollu mikään päätä huimaava...
      Opiskelen tällä hetkellä nimittäin samaan aikaan ammattikorkeessa, ja siellä on riittäny hommaa. On sitte jääny toi lukeminen vähemmälle, kaks kertaa oon lukenu fysiologian kirjan ja kemian kirjat pari kertaa läpi. Kemiaa en oo lukenu lukiossa ku yhen kurssin enkä edelleenkään osaa :D
      Tuntuu etten muutenkaan muista mitään, rankka kevät ollu ku tentit just loppu ni pää ihan tyhjä. No, oon jo varautunu etten pääse ni sen takii oon tohon ammattikorkeeseenki panostanu xD

• farmasiaan

Täälläkin jännittää :) Anatomian ja fysiologian uskoisin osaavani ihan ok. Kahdesti olen kirjan lukenut ja sairaanhoitaja taustalla haen. Kemiaa sen sijaan olen lukenut lukiossa yhden kurssin kuusi vuotta sitten, joten aika lailla on asiat hakusessa. :D Kemian osalta olen edellisiä kokeita katsellut, ja kursseja jonkin verran itsenäisesti opiskellut. Mutta saa nähdä miten käy...

• hehee123

Itse olen lukenut anatomian ja fysiologian puoliksi läpi ja käynyt itseopiskelumateriaalit siitä suht tarkasti läpi kertaalleen. Lukiossa luin kaikki kurssit bilsaa joten en nyt ihan pihalla ole ... Kemiaa sitten olenkin vain vähän selaillut, mutta siitä kirjoitin melkein L:n. Ei jännitä.

• Kuopioon hakeva

Jännittää tosi paljon muakin, kunpa ois jo ohi koitos ja voi ku ei mokais mitenkää typerästi! Oon kyl harjoitellut paljon ja sen puolesta kaiken pitäisi mennä vähintäänkin ihan hyvin :) Ei ole kivoja pääsykoetilanteet koskaan vaan...

• ThankGodItsFriday

Kohta lähdössä kohti yliopistoa. JAIKS.

Toivottavasti valmistautuminen palkitaan. :)

P.S. tietääkö joku koska mallivastaukset julkistetaan? Heti kokeen jälkeen vai vasta kun tulokset ilmoitetaan?

• pilvistä

Fysiologia ja anatomia meni melko penkin alle kyllä täällä, mutta kemiasta kyllä tuli sitten tarvittavat pisteet varmasti. Proviisorin paikka jäi kyllä haaveeksi, kun melko lailla tyhjiks joutu jättämään juurikin alkupään tehtäviä.

• Helsinki2013

Kehtaisko joku laittaa omaa veikkausriviään?

• Kuopioon hakeva

Tulisko ne mallivastaukset tänään, voi ku tulis ku ootan hirveesti. Otin ylös oman rivini ja vaikka menikin hyvin niin en viitsi kyllä laittaa tänne ainakaan vielä :D

Veikkaan, että on mahikset proviisoripaikkaan Kuopioon, mutta ainakin farmaseutiksi. Meni sen verran hyvin molemmat osiot. 5 tehtävään jätin vastaamatta. Kemiasta vika tehtävä oli sen verran vaikea, etten ruvennut ees yrittämään ku en saanu kiinni oikee ollenkaa. Ja sit se olikos 42. tehtävä niin jätin kans vastaamatta...

• pilvistä

Tällaisella veikkausrivillä lähdin tälläkertaa:

1. - 2. D 3. (a) 4. (a) 5. (c) 6. (d) 7. (a) 8. C, väärin 9. (c) 10. - 11. A 12. D 13. D 14. - 15. A 16. C 17. (c) 18. C 19. A 20. A 21. D 22. - 23. - 24. - 25. (a)

26. B 27. C 28. D 29. - 30. D 31. D 32. (b) 33. C 34. B 35. B 36. D 37. D 38. (b) 39. C 40. A 41. (a) 42. - 43. B 44. - 45. -

suluissa veikkaus, jota en uskaltanut ite paperiin sitten laittaa. Melko heikostihan tuo meni, mutta eiköhän sinne farmasiaan nyt ainakin pääse.

• Minkälaista riviä laitoitte fysiologia ja anatomia osuuteen? Pari meni ainakin väärin itsellä :/ mut kemia toivottavasti paremmin, ainakin tuntui siltä.

• 1.vuotta opiskeleva

Oikeat vastaukset on yliopiston ilmotustaululla, mutta voin tännekin laittaa oikean rivin, jos joku sen haluaa.

Itsellä valintakoe meni aika huonosti, joten proviisorin paikka jäi kyllä haaveeksi, tosin muuta en kyllä tällä valmistautumisella odottanutkaan.

• Kuopioon hakeva

Voi kiitos jos voisit laittaa ne vastaukset tänne! Alko jännittää :D

• Helsinki2013

Noi 2012 vastaukset on olleet tuolla jo pitkään. Nyt oli puhe 2013 pääsykokeesta..

• heheeasdsad

Mulla tuolla näkyy ihan 2013 vastauksetkin :)

• 1. vuotta opiskeleva

Valintakokeen oikea rivi oli:
      1.C 2.D 3.B 4.C 5.A 6.A 7.A 8.B 9.A 10.C 11.A 12.D 13.D 14.D 15.A 16.C 17.C 18.C 19.A 20.A 21.D 22.C 23.D 24.B 25.C

26.B 27.C 28.D 29.A 30.D 31.D 32.D 33.C 34.B 35.C 36.D 37.D 38.A 39.C 40.D 41.D 42.D 43.B 44.D 45.C

Toivon, että katoin kaikki oikein, koska siinä ilmotustaululla oli aika ruuhka, kun kävin.

• Kuopioon hakeva

Mulla meni 66% oikein. Voi ku ei tiiä pääsenkö proviisoriks, mut ainakin farmaseutiksi jee :)

• ggadg

3 kertaa luin kirjan ja n. 1 piste tulossa.. Jippii!

• enhaeenääkoskaamihin

sama, -0,65 tulossa vi**us**tana

• plöööhlkäh

ÄÄ JÄNNITTÄÄ!! en uskalla mennä katsomaan tuloksia.... 4-5 kuukauden luku-urakka jonka takia lopetin työtkin... kemiaa en kerennyt juuri lukea ollenkaan ja lukiossa käytynä tosiaan se 1 kurssi ettäääh.. HARMITTAA NIIN KOVASTI JOS EN PÄÄSE!! en halua mihinkään muualle :((( pakko kai ne tulokset on uskaltaa kattoa kohta...

• Jaiksista

Tasan sama tilanne täällä! Valmistuin ylioppilaaksi vuonna 2010, kemian 1 kurssi käytynä vuonna 2007. Luin kemia 1 ja 2 kirjan, mutta laskurutiinia ei omin päin opi. Luin pääsykoekirjan 2 kertaa läpi. Peukkuja sinulle!

• 123riittääköhän?

Kemian osuus meni hyvin, muutamaan anatomia ja fysiologian kyssiin jätin vastaamatta. 70% tehtävistä oikein, toivotaan parasta, pelätään pahinta. :)

• sagag666

Vatuttaa että luet kirjan, ymmärrät kokonaisuudet: ei hyötyä. Kysytään yksittäisiä lauseita. Se pärjää, joka opettelee kirjan yksityiskohdat parhaiten.

• surkuparkuää

Niinpä... Jotain yksittäisiä pikkutarkkoja asioita pitäisi osata sanatarkalleen. Missä kokonaisuus???? Harmittaa kovasti kun miinuspisteiden takia pisteet tippuu varmaan nollaan. Muita jotka joutuivat karvaasti pettymään hyvän valmistautumisen jälkeen? Meinaatteko hakea vielä uudelleen?

• pennyweather

Vähän sama kun oikikseen hakis.

• jijonuy

Hei osaako joku vastata että mistä tiedän ketkä hakijoista valitaan pelkillä valintakokeen pisteillä ja ketkä yhteispisteillä?

• eiyhteispisteillä

ne kenellä on hyvät yo-tulokset valitaan yhteispisteillä. itseni olis tarvinnut saada kaikki pääsykoepisteet 8 extrapistettä että voisin tulla edellisvuosien perusteella valituksi :D että sellasta.

Mikä on teen mielipide oliko vaikee koe tänä vuonna?

• tuleva varmaseutti

Ei ollut vaikea jos oli lukenut, minulle oli aika helpontuntuinen. Mielestäni myöskään kaikki ihmiseen liittyvät kysymykset eivät ole mitään täysin nippelitietoa, toki siellä oli ne muutamat, jotka olivat sivujen ylimääräisistä tietobokseista otettuja. Muuten ihan perusjuttuja, ei pääsykokeessa kysytä täysin kokonaisuuksia vaan sieltä pitää erottaa ne ihmiset, joilla on ollut motivaatiota lukea sitä kirjaa enemmänkin ajatuksella ja painaa mieleen pienempiäkin juttuja.

• haenmiestä1

En usko, että oma pistesaaliini riittää Kuopioon, koska siellä on se 60% sääntö, eli pitää saada vähintään 60% osallistuneiden keskiarvosta, että pääsee sisään.

• farmasiaan

Täällä 24,22/56 pistettä. Anatomian ja fysiologian kysymykset eivät mielestäni olleet vaikeita. 20 vastasin, 19 sain oikein. Kemiasta vastasin vastasin 6, joista yksi 1p lasku meni väärin. Toivotaan, että pisteet riittävät. Farmaseutiksi siis hain.

• epätoivoapukkaa

Voikohan pisteraja Kuopioon olla miinusmerkkinen?

• enttententten1

Miten tässä pitäis pystyä viel venaamaan kuukausi, itselleni jäi pisteet juuri siihen rajalle että pääseekö proviisori puolelle. Riippuu siis enää miten muilla on mennyt..... äääh :D

• pharmis

Täällä saatiin pisteitä noin 12.... Viime vuonnahan raja oli hesassa 9,25, toivotaan ettei se paljoa nouse.. :(

• Kuopioon hakeva

Millonkohan tulee valintakokeen tulokset? En löydä siitä mitään tietoa :(

• kesäkuussa selviää
    • waitforit

Kuopioon tulee jo 19.6.. Eli viikko enää :))))

• näkyyjo

Kuopion tulokset näkyy jo netissä!

• affappama

Itelle tuli jo eilen kotiin kirje, ei sisäänpääsyä! Harmittaa kyllä kovasti, tosin tiedossa oli kun kokeen jälkeen laskeskelin pisteet. No ens vuonna TAAS uudelleen.......

Oliko pisterajat jotenkin himokorkeet vai mitä? Kun alin sisään otettu skaalattu pistemäärä oli jotain 21 muistaakseni :o

• sijda

mistä sivulta ne kuopioon valitut opiskelijat oikein näkee? :D

• utelias

Siis jos 2013 Helsinkiin yhteispisteillä valittujen alin pistemäärä on ollu 36.5, niin jos mun yo-tuloksistani saamat pisteet ovat 43 tarviiko mun periaatteessa saada pääsykokeesta oikein kuin vaadittu minimi 2 pistettä? vai mitä häh

• Innostunut4

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tarvitset pääsykokeesta 2 2 pistettä, eli kummastakin osa-alueesta minimipisteet. Ja sitten sinun pitäisi olla sisällä. Hyvät yo-arvosanat auttavat paljon :)

• Robetto

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe