Itsetunto on miinuksella, sosiaalisten tilanteiden pelko, masennus, halu eristäytyä ihmisistä, yksinäinen, ujo.
Tuossa lista joista kärsin. Mitään tehtävissä? Olen parikymppinen mies. Istuin päivät pitkät koneella enkä tee juurikaan mitään muuta. Kavereita ei ole koska heistäkin olen eristäytynyt kokonaan, en vastaa puhelimeen jos joku heistä soittaa.
Asiat ovat huonosti. Puhuminen ei tuskin asiaa muuksi muuta. Pitääkö alkaa laittelemaan hirttosilmukkaa kaulan ympärillle vai onko jotain muuta tehtävissä?
Psykiatrille meneminen on liian korkean kynnyksen takana eikä huvittaisi puhua ongelmistani koska puhuminen ei mitään ratkaise.
Olen sairas
16
324
Vastaukset
no mutta. onhan se hirttosilmukkakin vaihtoehto, mutta mille tuntuisi alkaa kirjeen vaihtoon näin koneen välityksellä, jos puhuminen ei onnistu.
itse olen nelikymppinen naisihminen. syvän masennuksen kokenut itsekin. omalle kohdalleni sattui vuosia sitten loistava lääkäri, joka tunnisti tilanteen ja laittoi lähetteen psykiatrille. siellä olen käynyt nyt jo jonkunkin vuoden.
mikä asia on huonosti?
kirjoita, niin vastaan.- Sairasihminenst
Kiitos että olit niin ystävällinen ja vastasit!
Yksi syy ehkä huonoon mielenterveyteeni on osittain huonot kotiolot. Äitini on minut kasvattanut käytännössä yksin. "Isästä" ei ole ollut isäksi. En ole saanut siltä mitään neuvoja. Sillä on narsistinen persoonallisuushäiriö - eli aina vika on muissa, mm. minussa. Se ei osaa tehdä oikein muuta kun aina vain haukkua, syyttää.
Pienestä pitäen pelkäsin puhua isälle. Viimeksi taisin kutsua sitä "isäksi" 5 tai 6 vuotiaana. Kommunikoin sille "kirjeen" avulla. Eli jos oli jotain asiaa tai halusin esim. leikkikaveria, kirjoitin sille lapulle asian ja ojensin sen sille - ei sanan sanaa puhuttu. Sitten aina se suuttui kesken leikkien tai oli välinpitämätön.
Sama meno jatkuu vielä nykyään, toisillemme ei puhuta paitsi jos mulla on sille tai toisinpäin jotain tärkeätä asiaa, ei muuta puhuta. Eikä olla koskaan puhuttu. Tosin olen yrittänyt harrastaa sen kanssa normaalia isäpoika smalltalkkia, mutta aina sen vastaus on tyyliin "jaa", "en ota kantaa" tai jotain muuta tökeröä tulee vastaukseksi.
Eli tämmönen perhehelvetti... Ainoa asia tosiaan mitä se osaa on huutaminen ja muiden syyttäminen... Sitä ei edes kiinnosta mun elämä millään tasolla, sille on tärkeintä vain raha ja työ. Tuskin se edes tietää mitä alaa opiskelen ja eikä varmaan tiedä paljon muutakaan.
Olisin muuttanut jo pois kotoa mutta rahatilanne ei salli sitä, opiskelut ovat vielä kesken, tosin valmistun alkukesästä. Töiden aloittaminen huolettaa kun olen niin eristäytyvä ja arka, etten uskalla mennä hakemaan töitä. Ja ammattiin johon valmistuisin siinä tarvitaan aika paljon asiakaspalvelutaitoja, joita minulla ei siis ole.
Tosiaan kavereista sitten olen eristäytynyt. Yksi syy siihen voi olla varmaankin se että sairastuin tinnitukseen 4 vuotta taaksepäin, mutta olen kuitenkin suht hyvin siitä yli päässyt vaikka vinkuna korvissa vain kovenee, mutten kiinnitä siihen huomiota.
Toinen syy on se etten jaksa koulupäivään jälkeen lähteä mihinkään kuin vain istua koneella. Olen siis väsynyt, varmaan henkisesti.
Sitten en tosiaan tiedä muita syitä eristäytymiselle, ei se voi johtua pelkästään tinnituksesta. Välillä tulee oikein "superhimo" eristäytyä muista ihmisistä. En tiedä mistä se sitten johtuu...
Sitten huono itsetunto. Välillä tulee aivan järkyttävä itseinho, vihaan naamani, omaa ääntäni ja kaikkea mitä muhun liittyy. Pidän siis itseäni rumana.
Tämä on kausittaista. Välillä "unohdan" rumuuteni, sitten se taas tulee kuukauden päästä voimakkaani reaktiona.
Julkisilla paikoilla olo on tuskaa, kun ihmiset nauravat porukassa(esim. koulun käytävillä tai ruokalassa), niin tulee aivan järkyttävä häpeän tunne ja tuskanhiki koska kuvittelen sairaassa päässäni että ne nauravat mulle tai puhuvat musta.
Sitten olen luonteeltani ujo. En osaa yhtään puhua vieraiden kanssa sitä smalltalkkia. Olen suoraansanoen sukujuhlissakin oikea tuppisuu, en puhu mitään sukulaisteni kanssa paitsi jos he jotain sattuvat multa kysymään. Enkä sitten osaa kyselle heiltä mitään. Ja olemme muutenkin sukulaisten kanssa etäisiä.
Paljon jäi varmaan kertomatta....
- Musara
Tuskin haluat köyden jatkoksi jos tiedät ettet ole yrittänyt aivan kaikkea. Eikö huono omatunto vaivaisi jos ei olisi ensin yrittänyt elää?
Varaappa aikaa psykologille, se ei ole psykiatri eikä siksi diagnosoi sinua mihinkään. Ja vaikka et usko puhumisen auttavan niin yritä, sittenpähän voit sanoa ettei auttanut. Ja on olemassa myös lääkkeet jotka auttaa kaikkeen tuohon. Psykiatrillehan tuossa varmaan psykologin jälkeen päätyisit, mutta ainakin kynnys olisi pienempi.
Kokeile kaikkea. Voit toki päättää yrittää nostaa itsesi suosta jos et halua yrittää puhua ongelmista. Mieltä turruttavia ajanvietteitä on aika paljon ja järjestämällä elämää kiireiseksi voisit varmaan elääkkin ihan ok elämän, vaikka sitä onkin vielä paljon jäljellä.
Pahinta mitä voit tehdä on jäädä yksin ja kotiin. Ongelmat kasvaa potenssiin kymmenen silloin. Jos haluat oikeasti auttaa itseäsi niin jotain on muututtava. Jos olet jo luovuttanut tai jos vain haluat luovuttaa niin mitään ei ole tehtävissä. Mutta et kirjottelisi tänne jos et olisi valmis koittamaan jotain vielä. Sinuna lähtisin siis hakemaan apua. - Terapiatapaus
Aloita terveyskeskuksesta vaikka.
Puhumisen voimasta on ihan aivotutkimustuloksia. Psykoterapiassa ihmisen aivot muuttuvat. Yleesnä myös ihan tavallinen keskustelu auttaa vähän.
Ja muista että terveydenhuollon ammattilaisilla on vaitiolovelvollisuus.
Eikä se oli sinun vikasi jos sinua on kohdeltu huonosti-- luuseri.
Nimimerkki Terapiatapaus, onko sinua itseäsi auttaneet aivotutkimustulokset ja psykoterapia?
- Terapiatapaus
luuseri. kirjoitti:
Nimimerkki Terapiatapaus, onko sinua itseäsi auttaneet aivotutkimustulokset ja psykoterapia?
Psykoterapia on auttanut. Aivotutkimuksissa en ole käynyt.
Olen vain lukenut tiedejulkaisuista tutkimuksia asiasta.
- JK
NIINKÖ
- pasila
NO V ...TU MIETI VÄHÄN JK !!!
- ksss
Tuskimpa JK:lle olisi apua aivotutkimuksesta eikä terapiasta.... toi trollaaminen näissä henkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden palstoilla kertoo tarpeeksi !!
Saa varmaan jotain todella sairasta tyydytystä toiminnastaan??
Laittaa varmaan tähän palautetta tyyliin olen masentunut tai vai niin tai niinkö.....:/ - SairasihminenST
Tiedän että tarvitsen apua mutta se on vain todella vaikea tosiasia hyväksyttäväksi ja tuntuu todella nololta olla näin sairas kun olen. Tänäänkin on masentanut melkoisesti.
Taas ajatukset alkavat väkisinkin harhailemaan siellä hämärällä puolella niin kuin tapahtui pari vuotta taaksepäin. Eli suoraansanoen halusin tappaa itseni silloin, mutta uskallusta ei ollut. Sillon join monta päivää putkeen ja aina darrassa kouluun. Jotenkin vain kummasti sain itseni ylös siitä suosta ja ne ajatukset jäivät.
Nyt sitten taas on tullut mieleen nuo synkät ajatukset. - glkfglknsdndflk
Ajattele asia siltä kantilta että jos menet psykiatrille niin mitä voit siinä hävitä. Luultavimmin olosi helpottuu ja saat neuvoja miten lähdet elämääsi rakentamaan. Kaikki ei korjaannu päivässä tai viikossa, mutta eräänä päivänä huomaat että alkaa tuntua paremmalta. Lisäksi lääkäri voi todeta että sun olo johtuukin jostain fyysisestä sairaudesta, esim. kilpirauhasesta. Kyl sit harmittaa jos lykkää vuosia lääkäriin menoa, ja sit onkin vaiva joka korjaantuu ihan iisisti.
Mitä jos alottaisit ihan pienistä asioista. Seuraavaksi kun puhelin soi niin vastaa vaikka kuinka tekisi mieli pistää kännykkä hiljaiselle. Ei siitä ainakaan huonompi olo tule jos pari minuuttia juttelee kaverin kanssa.
Tai olisko sulla jotain muuta harrastusta kuin tietokone. Oikeesti hei jatkuva koneen edessä istuminenkin tekee jo ihan zombi olon! Lue vaikka kirja tai täytä Pirkan piilosana. Istuta tilliä vanhaan maitopurkin puolikkaaseen ja laita ikkunalaudalle kasvamaan. Käy kävelyllä, pyöräilemässä. Mene elokuviin, johonkin tapahtumaan, ihmisten pariin. Kaikki tuntuu aluksi ihan paskalta, mutta kun pakottaa itsensä tekemään jotain, alkaakin pitää siitä. Eikä siinäkään menetä mitään! - erakkona ollut
SairasihminenST:lle
Eristäytyminen on merkki itsekeskeisyydestä, josta seuraa
itsetuntemuksen puute. Silloin kun olet yhteydessä muihin
ihmisiin, saat myös yhteyttä itseesi ja itsetuntemuksesi kasvaa,
myös itsetuntosi.
Sinun on vaikka pakotettava itsesi menemään muiden seuraan,
jos haluat kehittyä. Me ollaan täällä pitkälti oman onnemme seppiä.
Olen ollut terapiassa, jossa sanottiin; ihmisten seura on lääke. - SairasihminenST
Täytyy yrittää selvitä, yritän mennä ihmisten ilmoille, jos en pysty niin hakeudun lääkäriin. Eri asia pystynkö kun kotiolot muuttuvat vain enemmän helvetillisemmiksi.
Olen nyt olosuhteiden pakosta isän firmassa töissä, että pitikin mennä sille töihin, kaduttaa, mutta ei oikein muuta voinut... Voi sitä vittuilun, haukkujen, huutojen määrää mitä sieltä on tullut parin kuukauden aikana. Ja tänään tuli sellainen uhkaus että jos lopetan työtharjottelun kesken, sitten vasta helvetti alkaakin ja näemme nälkää.
Kun ei ole rahaa lähteä pois täältä niin se on raskasta! Verenpaine on jo koholla ja sydän hakkaa. Kohta varmaan kuolen ihan oikeasti. - yks syrjäytyny
Siis jos sairastut esim. kurkku kipeäksi, kuumetta eikä parane itsestään, etkä pysty töihin tai kouluun, niin silloin hakeudut lääkäriin hakemaan sen penisilliinikuurin, eikös niin. Ehkä siitä avun hakemisesta näihin mielen juttuihin pitäis ajatella samoin. Jos apua ei hae, vaarana on monenlaisten ongelmien kautta syrjäytyminen muista ihmisistä, itselleni on käynyt niin. Ei semmoinen elämä, ei se ole se mitä varten meidät on tänne luotu tallustamaan. Jos sulle meinaa käydä niin, etkä pysty itse asioiden
kulkua muuksi muuttamaan, hae apua jotakin kautta. - xxx
Oli ihan pakko kirjoittaa vaikka pitäis jo olla nukkumassa. Tiedän tosiaan miltä susta tuntuu, oon samoista ongelmista kärsinyt. Mutta mitä vanhemmaksi tullu (nyt 28) sitä enemmän oppinu ymmärtämään käyttäytymistäni ja elämästä yleensäkin. Se sulkeutuminen on mun kohdalla ollu puolustuskeino kun ei oo tullu otetuks huomioon sellaisena kun on ja mitä ois tarvinnu.. Sitten kun löys alkoholin ja pääsi sillä vähän irti häpeän tunteista niin oli mahtavaa mut pidemmän päälle siitäkin tuli ongelmia. Häpeästä aika paljon on varmaan kyse..ja huomaan sen vaivaavan vieläkin mut on se huomattavasti vuosien aikana lieventyny. Aika paljon tahdon voimalla kun haastanu itseään niihin itselle vaikeisiin tilanteisiin. Silti toivon et olisin ollu sosiaalisempi aikoinaan, kun nyt ne vähäisetkin kaverisuhteet on hyytyny, ehkä siks myös koska on henkisesti kasvanu ja huomannu et vetää puoleen vääriä ihmisiä ja asioita kun on heikko itsetunto jne. Että oikeesti ansaitsis parempaa! Huonoja kausia tulee mutta siitä yleensä seuraa aina parempi ja kun on toivoa niin kaikki on mahdollista:)
- Adalmiina83
Hei laita viestiä mulle niin kirjoitan takaisin, haluaisin auttaa jos jotenkin pystyn tai ainakin vaihtaa ajatuksia. [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p575875Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "773233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella232400No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402095- 192008
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621843Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61619Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83122281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201206Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah811075