Arabia kannu, perhonen ja viljan tähkiä!

Suski

Osaisiko joku sanoa minkä arvoinen on seuraavanlainen kannu ja onko sillä jokin tietty nimi;
Valkoisella pohjalla ruskea perhonen ja viljantähkiä, toisella puolella kannua pelkkiä viljantähkiä. Löysin netistä tästä myös sinisen version, onkohan niitä vielä muunkin värisiä?
Pohjassa piippuleima. Kannu on ikäänsä nähden erittäin hyväkuntoinen, ainoastaan nokassa miltei huomaamaton särö.

Kiitos paljon jos joku osaisi antaa kannusta lisätietoa!

16

2879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikki mikä rikki

      Jos olis ehjä, hinta 40 - 80€, mutta jos on pieninkin virhe, ei ole kuin tunnearvo, ainakaan kukaan ei maksa täyttä hintaa.

    • Suski

      Kiitos vastauksesta!

      Tuo hinta voi olla aika lähellä oikeaa. Löysin huuto.netistä sulkeutuneen kohteen, jossa samainen kannu oli myyty 75eurolla ja siitä oli iso pala lähtenyt ja muutakin kulumaa. Tästä ajattelin, että kannu saattaa olla harvinainen, kun tuollaisia hintoja maksetaan rikkinäisestä :)
      Tietenkin hintahan riippuu aina paljolti ostajastakin, mihinkään antiikkiliikeeseen tuota ei varmaan saisi edes myytyä huonon jälleenmyynti arvon vuoksi.

    • Föri

      Olisit voinut antaa hieman enemmän tietoja hinnan arvioimiseksi.
      Perhoskuvion suunnittelija Thure Öberg on sinänsä hyvin arvostettu ja siksi arvo lähtökohtaisesti on suurempi kuin monessa muussa kannussa. Siitä kielii rikkinäisen kannun suhteellisen korkea hinta huutonetissä.
      Perhoskuviosta ainakin on useita eri värivaihtoehtoja, ruskean ja sinisen lisäksi ainakin kaksi erilaista keltaista.
      Mutta mallitieto puuttuu. Tällä koristeella on koristeltu ainakin kolme eri kaadinmallia eli ST, SO ja SN. Ja kutakin näistä on valmistettu hieman eri aikoina. SN-malli on vanhin. Myös kokotieto puuttuu. ST-ja SO-mallia on valmistettu kolmea kokoa ja SN-mallia kahta eri kokoa.
      Harmi, että kannusi ei ole ehjä.

    • Suski

      Kannu on mielestäni suurin eli 1,5l eli olisikohan se tuota ST/ SO mallia? Kannu ei ole tällä hetkellä samassa paikassa kuin minä, joten en pääse tarkemmin tutkimaan. Harmi tosiaan, että tuommoinen pikku virhe on siihen tullut. Ei ole onneksi kuitenkaan krakeloitunut tai muuten kulunut.
      Vaikka siitä muutaman kympin saisikin niin taidan ainakin toistaiseksi pitää itsellä :) Edesmennyt mummo on sen ostanut aikoinaan, joten rahallisen arvon lisäksi siinä on myös tunnearvoa itselleni.

      Ja ilmeisesti hän on ostanut sen kirpputorilta muutamalla kymmenellä markalla. Tätini osti talvella Helena Tynellin rubiinin punaisen Piironki-maljakon 1eurolla kirpputorilta! Nykyään kirpputoreilla on niin sikailu hinnat, että tuollaiset löydöt on harvassa.

      • maitoparrakas

        Hei.Tuttuni,joka pitää antiikki ja vanhaintavaroiden kauppaa,kertoi aikaisemmin,että
        Arabian kannuja liikkuu vielä paljon ja kunto määrää hinnan,siis pitää olla
        virheetön,jos mielii hyvää hintaa saada.Useinhan tunnearvo on vanhoissa
        kannuisa suuri.Kunnon lisäksi kannun koko vaikuttaa,hän oli sitä mieltä,että
        mitä pienenpi kannu suurempi hinta,paitsi erikoissuuret ja kaksikorvaiset
        ovat arvokkaampia. 1,5 litran kannuja valmistettu suhteessa enemmän kuin esim
        puolen litran kannua.


      • Stjernastella
        maitoparrakas kirjoitti:

        Hei.Tuttuni,joka pitää antiikki ja vanhaintavaroiden kauppaa,kertoi aikaisemmin,että
        Arabian kannuja liikkuu vielä paljon ja kunto määrää hinnan,siis pitää olla
        virheetön,jos mielii hyvää hintaa saada.Useinhan tunnearvo on vanhoissa
        kannuisa suuri.Kunnon lisäksi kannun koko vaikuttaa,hän oli sitä mieltä,että
        mitä pienenpi kannu suurempi hinta,paitsi erikoissuuret ja kaksikorvaiset
        ovat arvokkaampia. 1,5 litran kannuja valmistettu suhteessa enemmän kuin esim
        puolen litran kannua.

        Sellaista tilastoa ei olekaan, jossa kerrottaisiin, paljonko eri maitokannukokoja on Suomessa valmistettu. Entä mikä koko mahtaa olla jo erikoissuuri? Arvelen, että 1.5 litran kannuja on valmistettu määrällisesti vähemmän kuin noin litran (tai vähän yli) vetoisia kannuja, ja kun tarjontaa on vähän, nousee hintakin.


      • maitoparrakas
        Stjernastella kirjoitti:

        Sellaista tilastoa ei olekaan, jossa kerrottaisiin, paljonko eri maitokannukokoja on Suomessa valmistettu. Entä mikä koko mahtaa olla jo erikoissuuri? Arvelen, että 1.5 litran kannuja on valmistettu määrällisesti vähemmän kuin noin litran (tai vähän yli) vetoisia kannuja, ja kun tarjontaa on vähän, nousee hintakin.

        No,ihan varmasti vanhoista Arabian arkistoista löytyy valmistusmääristä
        tietoja ja muutakin kiinnostavaa tietoa.
        Erikoissuuri kannu on kannu joka poikkeaa kooltaan ja valmistusmäärältään
        ns.normaali kokoisista kannuista,joita myös arkikannuiksi kutsutaan.
        Erikoiskannu voi olla tilattu esim.tiettyyn tilaisuuteen ja valmistusmäärä
        todella pieni.Tiedossani on mm. 3 ltr kannu yksi ja kaksikorvaisena,sekä
        3 ltr kapeakaulainen Pekka kannu.


      • Sternastella
        maitoparrakas kirjoitti:

        No,ihan varmasti vanhoista Arabian arkistoista löytyy valmistusmääristä
        tietoja ja muutakin kiinnostavaa tietoa.
        Erikoissuuri kannu on kannu joka poikkeaa kooltaan ja valmistusmäärältään
        ns.normaali kokoisista kannuista,joita myös arkikannuiksi kutsutaan.
        Erikoiskannu voi olla tilattu esim.tiettyyn tilaisuuteen ja valmistusmäärä
        todella pieni.Tiedossani on mm. 3 ltr kannu yksi ja kaksikorvaisena,sekä
        3 ltr kapeakaulainen Pekka kannu.

        Arabian arkistoissa voi olla toki malli-, koko- ja koristekohtaista valmistusmäärätietoa. Mutta se ei ole keräilijöiden tai suuren yleisön käytössä. Arabian tuotannosta ovat myös useat museotutkijat tehneet julkaisuja ja kirjoja, mutta yhdessäkään ei ole toistaiseksi julkaistu kaatimien tuotantomääriä. Jos on, niin kerro.
        Muutaman erikoissuuren kaatimen perusteella ei voi tehdä yleistystä kaatimien kokoerojen vaikutuksesta hintaan. Tietysti harvinaiset ovat kalliita.
        Hintatasoon vaikuttaa siis monesti määrä (harvinaisuus) ja ikä. Tämä yhteyshän nähdään esim. muumimukeissa, joissa ne selittävät hintaa enemmän kuin koristeen suunnittelija tai itse koristeen vetovoima.
        Kaatimissa valmistusmäärä riippuu paljon tuotantovuosien määrästä. Mutta ei kai voida sanoa, että juuri sellaisia malleja, joissa ylipäätänsä on tuo 1.5 litran kannu, olisi valmistettu kaikista malleista kauimmin. Eli voidaanko väittää, että 1.5 litran kaadinta on markkinoilla määrällisesti eniten.


      • patina kauppias
        Sternastella kirjoitti:

        Arabian arkistoissa voi olla toki malli-, koko- ja koristekohtaista valmistusmäärätietoa. Mutta se ei ole keräilijöiden tai suuren yleisön käytössä. Arabian tuotannosta ovat myös useat museotutkijat tehneet julkaisuja ja kirjoja, mutta yhdessäkään ei ole toistaiseksi julkaistu kaatimien tuotantomääriä. Jos on, niin kerro.
        Muutaman erikoissuuren kaatimen perusteella ei voi tehdä yleistystä kaatimien kokoerojen vaikutuksesta hintaan. Tietysti harvinaiset ovat kalliita.
        Hintatasoon vaikuttaa siis monesti määrä (harvinaisuus) ja ikä. Tämä yhteyshän nähdään esim. muumimukeissa, joissa ne selittävät hintaa enemmän kuin koristeen suunnittelija tai itse koristeen vetovoima.
        Kaatimissa valmistusmäärä riippuu paljon tuotantovuosien määrästä. Mutta ei kai voida sanoa, että juuri sellaisia malleja, joissa ylipäätänsä on tuo 1.5 litran kannu, olisi valmistettu kaikista malleista kauimmin. Eli voidaanko väittää, että 1.5 litran kaadinta on markkinoilla määrällisesti eniten.

        Yleisesti pienet kaatimet ovat hinnakaampia kuin ns.pöytäkannut,näin
        ihan kauppiaiden ja keräilijöiden tuntuma on.
        Antiikkikauppiaat ja todelliset keräilijät saavat tietoa tuotantomääristä,tavalla
        tai toisella.
        Tosiaan tänä päivänä liikkuu vielä runsaasti Arabian kannuja ja harvinaisuuksia
        on aika vähän,varsinkin hyväkuntoisia.


      • Stjernastella
        patina kauppias kirjoitti:

        Yleisesti pienet kaatimet ovat hinnakaampia kuin ns.pöytäkannut,näin
        ihan kauppiaiden ja keräilijöiden tuntuma on.
        Antiikkikauppiaat ja todelliset keräilijät saavat tietoa tuotantomääristä,tavalla
        tai toisella.
        Tosiaan tänä päivänä liikkuu vielä runsaasti Arabian kannuja ja harvinaisuuksia
        on aika vähän,varsinkin hyväkuntoisia.

        Voisitko mitenkään paljastaa minulle, millä "tavalla taikka toisella" saisin tietoa kaatimien todellisesta tuotantomäärästä, koska kuulun em. ryhmiin ja harrastanut asiaa liki 40 vuotta. Mutta kaatimien tuotantomääristä en ole löytänyt tietoa, vaikka osaan myös penkoa arkistoja.


      • toinenbertta
        Stjernastella kirjoitti:

        Voisitko mitenkään paljastaa minulle, millä "tavalla taikka toisella" saisin tietoa kaatimien todellisesta tuotantomäärästä, koska kuulun em. ryhmiin ja harrastanut asiaa liki 40 vuotta. Mutta kaatimien tuotantomääristä en ole löytänyt tietoa, vaikka osaan myös penkoa arkistoja.

        No,hupsis...40 vuotta harrastaneena pitäisi tietää kanavat.Todelliset antiikin
        keräilijät tuskin täällä kirjoittelevat.
        Itse olen vasta noviisi.


      • Stjernastella
        toinenbertta kirjoitti:

        No,hupsis...40 vuotta harrastaneena pitäisi tietää kanavat.Todelliset antiikin
        keräilijät tuskin täällä kirjoittelevat.
        Itse olen vasta noviisi.

        Monesti mietin, miksi täällä jotkut ihmiset tahallisesti loukkaavat toisia mitään heistä ja keskusteltavasta asiastakaan tietämättä.
        Olen itse ottanut osaa kaadin-keskusteluun vakavalla mielellä ja toivon, että asiallinen keskustelu käsiteltävästä asiasta jatkuisi.


      • toinenbertta
        Stjernastella kirjoitti:

        Monesti mietin, miksi täällä jotkut ihmiset tahallisesti loukkaavat toisia mitään heistä ja keskusteltavasta asiastakaan tietämättä.
        Olen itse ottanut osaa kaadin-keskusteluun vakavalla mielellä ja toivon, että asiallinen keskustelu käsiteltävästä asiasta jatkuisi.

        Niinpä,niin ainahan voi peiliin katsoa.....
        Tuskin kukaan on loukannut ketään.
        Hyvää Joulua!


    • Maarika75

      Minkähän arvoinen on 1800-luvulta 100 l oleva viljatynnyri?

    • elias 3

      jos kannu olisi ehjä hinta 150 euroa.

    • Tanttare

      Tietäisikö kukaan sanoa mistä saisi tietoa kannujen nimistä ? minua kiinnostaisi tietää mitä nimiä kannuilla on ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe