Elikkä olen viikon päästä tasan puolivälissä raskautta, eli 20 viikkoa täynnä, mutta maha ei ole kasvanut. :S Painoa on tullut 5kg, johtuen syömingeistä.
Eli vatsaa on tullut, mutta se on läskimaha, ei suinkaan vauvamaha. :L
Iltaisin vatsa on turvonnut ja pinkeä, mutta aamulla taas normilöllö. :(
Miten teillä on vatsat kasvanut? Jos on kasvanut vähän, onko ollut ongelmia raskaudessa?
Pitääkö huolestua kun maha ei kasva :S
12
10035
Vastaukset
- Kyllä se sieltä.
Mahan kasvu riippuu paljon kohdun asettumisesta. Tai näin olen käsittänyt. Täälläkin jossain keskustelussa tyttö kertoi saaneensa tietää raskaudestaan vahingossa lääkärikäynnillä, kun oli jo viikolla 30 tms.
Oma mahani "pulpahti" pintaan vasta joskus 25. viikon paikkeilla. Sitä ennen käytin tavallisia farkkuja ilman ongelmia, mutta ihan lyhyessä ajassa siirryin täysin äitiyshousujen puolelle, kun ei vaan millään enää tavallisissa pystynyt olemaan.
Painoa meikäläiselle ei tullut tuohon mennessä juuri lainkaan, mutta näin oli edellisessäkin raskaudessa. Paino kertyy minulla vasta loppuraskaudessa, ja aivan huimaa tahtia. Tämän toisen kanssa koitan vähän tuota hallita... :)
Tuo vatsan pinkeys iltasella saattaisi johtua harjoitussupistuksista. Ne ovat niitä vaarattomia ja kivuttomia kohdun kovettumisia. Näitä on minulla ollut molemmissa raskauksissa ja varsinkin illalla sänkyyn mennessä maha pingottuu vähäksi aikaa.
Kaikenkaikkiaan minä en sinuna olisi huolissani, kyllä se vatsa sieltä kasvaa seuraavan 20 viikon aikana. :) Käypä tuosta linkistä vaikka katsomassa kuinka pieni se kohtu vielä on. Ei sen kuulukaan välttämättämättä näkyä ja tuntua vielä.
http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-21/ - vierailija 92
itselläni on menossa rv19 6 ja maha on edelleenkin pieni, pikku kumpu on vain tullut tähän mennessä:) jonka voisi edelleenkin pistää vain lihomisen piikkiin, mutta kyllä se masu vielä pulpahtaa kunnolla esiin, potkuja satelee aina iltasin kun makuullaan on,:)
- vierailija86
Itselläni on menossa hurjat rv 14. Ja eilen itkin miehelle että vauvalla ei varmasti ole kaikki hyvin kun maha on edelleenkin ihan kuopallaan. Ei siis minkäännäköistä pientäkään turvotusta tai kumpua... Aamulla kyllä jo tosin nauratti taas hiukan dramaattinen suhtautuminen asiaan, kun eihän se vauva vielä ole kuin 10 cm ja aika syvällä suojassa....
Mutta sinulle, olen kyllä kuullut että monella on maha alkanut näkyä vasta viikolla 25, vaikka ovat olleet tosi hoikkia. Tunnetko kuitenkin vauvan liikeet? - Äiti09ja12
Esikoisen kohdalla maha tuli näkyviin joskus rv 26-27.. Ihan muutamassa päivässä muuttui normi masusta vauva masuksi :)
Nyt kakkosen kohdalla maha tuli näkyviin joskus rv 21...
Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu nii seki jo vaikuttaa, että masu ei näy niin aikaisin kuin esim niillä joilla se kohtu on kallistunut eteenpäin :) - ktyjeth
Ei tarvi huolestua, toisilla se vatsa vaan kasvaa selkärankaanpäin jolloin loppuraskaudessakin raskausvatsa voi olla hyvin pieni tuon vuoksi. Itselläni esikoista odottaessa vauvavatsan huomasi vasta noin rv25 alkaen, toisessa raskaudessa vatsa pullahtaakin sitten herkemmin esiin :)
- älä huoli
Yksilöllistähän tuo on :) Mulla ekasta näky vasta viikolla 25 ja nyt tästä tokasta tosin näkyy jo nyt viikkoja 15.
Itse olen vielä suht pieni kokoinen eikä silti aiemmin näkynyt. - apua..
Terve, en viitsinyt tehdä uutta aihetta kysymykselleni joten kysyn tässä kun täällä on varmaan tietäviä.. Eli onko jokaisessa terveyskeskuksessa mahdollisuus verestä tehtävään verikokeeseen(raskaustestiin siis) ? Mitä tämä kustantaa, ja tuleeko ilmoitus asiasta kotiin jos alle 18, tai jotain laskua ym. ? Onko virtsasta tehty kotitesti muka TÄYSIN varma keino, olen kuullut että on ollut sitten vasta verikokeessa positiivinen tulos, vaikka virtsatestissä negatiivinen...?
- ovat luotettavia
Kyllä virtsasta tehtävä testi on aivan luotettava, mikäli sitä ei tehdä liian aikaisin. Herkimmät virtsatestit mittaavat niinkin pieniä HCG-määriä kuin 10 yksikköä. Verestä nähdään tietysti vieläkin pienemmät pitoisuudet, mutta koska raskaushormonimäärä tuplaantuu joka toinen päivä, joten kauaa ei tarvitse odottaa, että raskaus virtsatestissäkin näkyisi.
- kysymys
Onko raskaus mahdollinen enää? Yhdynnästä aikaa(Oli pelko, että olisi touhutipoista sormissa tullut raskaaksi) nyt hieman yli 11 viikkoa, kolmet periaatteessa normaalit menkat jo tullut(yhdet oli päivän myöhässä, ja viimeiset oli ihan hiukan niukempia, mutta kuulemma normaalia hänelle), joskus 5 viikon aikaan tehtiin 2 testiä, negatiivisia, ja nyt 11 viikolla negatiivinen, vielä toinen testi varmaan tehdään?
- hyvin yksilöllistä
Sen on yksilöllistä.. Jos on eka raskaus, timmit vatsalihakset ja kohtu taaksepäin suuntautunut ja suht pieni vauva (alle 3kg syntyessään) kuten esim. minulla, niin voi olla, ettei näy ku ihan lopussa raskaus.. Itse asiassa minusta ei kaikki olis arvanneet raskautta edes ihan viimeisilläni. Painoakaan ei kyllä tullut kuin 7kg raskauden aikana..
- murmeli.-.
Äidilläni ei kasvanut missään raskaudessa maha kovinkaan isoksi. Minua odottaessaan synnyttämään lähtiessä hänellä oli farkut jalassa (joita siis käyttänyt ennen raskauttakin). Ja olin ihan normikokoinen yli kolme kiloinen ja 51cm. :) Nyt sitten odotellaan, että millainen masu sitä itselle tulee :)
- vauvamaha OLIjaMENI
rv 17 ja maha näkyi todella selvästi :D vauva kuitenkin oli alle 3kg ja pituutta 48cm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse874684Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133872Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1913723Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.722121Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301182
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1551147- 511044
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30924