Hei,
Takana vuosien jakso ihmeellisiä oireita..kuusi vuotta sitten raskauden jälkeen ensin labrassa selvisi liikatoiminta ja vähän myöhemmin vajaatoiminta, jonka jälkeen arvot tasaantuivat..ei lääkitystä.
Vuosien saatossa jos jonkinlaista kolotusta, väsymystä, turvotusta, tunnetta että verisuonet käsistä/jaloista turpoilee, yöhikoilua, kaulakipua, mahakipua jnejne. Usein oireet pahimmillaan syksyllä ja keväällä.
Nyt 2kk mahakipua, väsymystä, lämpöilyä (37-37,5), horkkamaista palelua, särkyjä siellä täällä, pientä lihomista, ajottaista sydämen tykyttelyä, turvottelua..kilppariarvot ok mutta viime syksynä otetut kilppari vasta-aineet koholla?
Suvussa kilpirauhassairauksia..kysymys kuuluukin että voiko kilppari oireilla vaikka arvot ei olekaan koholla??kiitti vastauksista .
Voiko kilpirauhanen oireilla vaikka normiarvot?
16
882
Vastaukset
- +++++
"kysymys kuuluukin että voiko kilppari oireilla vaikka arvot ei olekaan koholla??" Kyllä voi. Voit vaikka tänne postata niitä tuloksia (viiterajoineen) niin katellaan
- Ässis
Piänee huomenna tarkistaa mitkä ne oli. T4v ja tsh otettiin ja työterv.lääkäri sanoi että ihan viitearvojen sisällä. Muistelen että joku vuosi sitten Olivat jotenkin "rajoilla" ..Tää palelu/hikoilu on kauheeta, enkä tod. Ole vaihdevuosi iässä -välillä hirvee horkkamaista ja palelu on koko aikaista!!! Onko kokemusta voiko kilpirauhaseen liittyä erinäistä kipuilua/mahavaivaa/kipua? Ihon kipeyttä tms.?
- Ässis
Iso verenkuva ok, pth normaali, t4v 15 ja tsh 1.8 . Edellisen kerran loppuvuodesta tsh oli5,2.
- hop hop!
Ota vaan yhteyttä suoraan endokrinologiin noiden vaivojesi takia. Yleislääkärit on harvoin perehtyneet näihin kilppari ongelmiin, he saattavat luulla oireita masennukseksikin..... Minun mielestäni kummalista tuo noin suuri TSH:n poukkoilu pienessä ajassa. Ja huomio, mitkä tahansa viitearvot on jonkun ihmisen asettamat - mihin ne perustuvat, voiko sama numero olla kaikille oikea kun kyse on hormoneista? Kerää siis kaikki saamasi dokumentit ja varaa aika lähimmälle endokrinologille.
- Ässis
hop hop! kirjoitti:
Ota vaan yhteyttä suoraan endokrinologiin noiden vaivojesi takia. Yleislääkärit on harvoin perehtyneet näihin kilppari ongelmiin, he saattavat luulla oireita masennukseksikin..... Minun mielestäni kummalista tuo noin suuri TSH:n poukkoilu pienessä ajassa. Ja huomio, mitkä tahansa viitearvot on jonkun ihmisen asettamat - mihin ne perustuvat, voiko sama numero olla kaikille oikea kun kyse on hormoneista? Kerää siis kaikki saamasi dokumentit ja varaa aika lähimmälle endokrinologille.
Mitenhän helposti noita aikoja heille saa..
Nyt mulla ollut reilun vkon kaulan alueen kipua ja ihme poltetta kurkussa. Samalla tuntuu että kaulassa on jotain "tiellä" ei niinkään nielastessa vaan ihan noin yleisesti. Itsekin ihmettelen tuota heittelyä, etenkin kun tämä ei ole ensimmäinen kerta kun arvot heittää..
- -e
ihan hyvältähän noi vaikuttaa? :) ja eikö tuo tsh voi ihan normaalistikin vaihdella..
- +++++
Ei sen pitäis päälle 5 mennä, mutta nää nykyiset näyttää ok:lta. Kannattaa tarkkailla tilannetta.
- Karpalo
Jos on kilpirauhaseen viittaavia oireita, kuten tässä näyttää, niin menisin ehdottomasti lääkäriin, oli TSH mikä vaan. Koska ololle tärkeimpiä ovat itse kilpirauhashormonit T3 ja T4, ei TSH.
- Ässis
Olenhan tuota yrittänyt käydä mutta työterveyslääkäri inttää sitkeästi vastaan että kun kilppariarvot normit niin ei voi olla kilpirauhasvaivaa. Ei edes vaikka minullakin arvot heitelleet ja ne vasta-aineet koholla..edes minun kirjava oireisto ei "vakuuttanut" lääkäriä :(.
- taistellut lääkityks
Mulla oli "normaalit" arvot (tosin huonot) ja kamalasti oireita. Pyysin koelääkitystä terveyskeskuslääkäriltä ja sain. Huomasin lääkkeen auttavan... halusin kuitenkin nopeammin nostaa annostusta ja menin yks. endokrinologille. Itse olen kokenut että lääkärit hidastelevat lääkityksen nostossa, eivät halua kuunnella oireita. Nyt käytän jo eläinperistä kilpparilääkettä joka auttoi erityisesti paleluun ja ummetukseen : ) Eli siinä on tätä T3:a.
Googleta esim. piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta!- Ässis
OK, Kiitos tiedoista. Ihme touhua tuon kilpparin tutkiminen ja hoito. tämäkö se tulee sitten edulliseksi kun ihmiset on puolikuntoisia ja huolissaan..
- hikkitiina
Ässis kirjoitti:
OK, Kiitos tiedoista. Ihme touhua tuon kilpparin tutkiminen ja hoito. tämäkö se tulee sitten edulliseksi kun ihmiset on puolikuntoisia ja huolissaan..
Se ihmetyttää, että kilpirauhasvaivoja ei oteta tosissaan. Kilpparit on kumminkin yhteydessä moniin muihin tärkeisiin elimiin.
- valivalimullakin
hikkitiina kirjoitti:
Se ihmetyttää, että kilpirauhasvaivoja ei oteta tosissaan. Kilpparit on kumminkin yhteydessä moniin muihin tärkeisiin elimiin.
viiarvojen sisällä
- Öööööö
Voikohan mun kilppari oireilla tai siis oireet johtua kilpparista. Syksyllä ei ollut edes näin pahoja oireita kun jotain verikokeita otettiin ja ei niissä mitään muka ollut. Mulla on siis lähes kaikki oireet mitä liikatoiminnasta kerrotaan. Lämmönsietokykykin nykyään ihan onneton, öisin hikoilen, en jaksa mitään tai siis ihan pienistä asioista väsyn mut jaksan kuitenkin koiran kanssa lenkkeillä hyvin. Pumppu hakkaa välillä täysillä ja henkeä ahdistaa, pahoinvointia on mut mulla on myös löysä mahanportti todettu mikä voi myös sitä aiheuttaa. Palantunnetta kurkussa välillä. Näyttäis et kilppari ois suurentunutkin mut voi johtua siitä kun oon niin laiha. Nyt oon lääkäriin taas menossa ja sais kyllä tutkia tarkemmin, tää on niin rasittavaa.
- 16+14
Mulla oli myös tuollaisia oireita, mutta kokeissa ei löytynyt muka mitään. Viimein pääsin kilpirauhasen ultraan ja siinä todettiin monikyhmystruuma. Lääkäri sitten totesi että leikataan sitten kun on pakko, enkä saanut edes mitään lääkkeitä ja kärsin oireista edelleen. Nähtävästi näin vanhalle (56) ei kannata lääkkeitä määrätä.
- Ihme & Kumma
Oliko labrat (TSH ja T4V) viitearvoissa ja sillä perusteella ei määrätty tyroksiinia, vai mikä oli lääkärin peruste (jos mikään).
Kyllä tyroksiinia määrätään vanhuksillekin, joten iän ei pitäisi olla este. Joudut vain turhaan kärvistelemään oireittesi kanssa, vaikka niihin voisi saada helpotustakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial341952Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651890Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3801782Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2161248- 921113
Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip34970- 95765
Kiantama oy
Tämän päivän uutiset.....https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012036470.html.15698Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise47665- 32664