Kahtoin pieniä sanontoja varten guldenista parempaa tietoa ja arvasin sen kyllä Alankomaiden rahayksiköksi. Ihmettelyä tuotti se,että se oli käypää valuuttaa siellä aina 1200-luvulta lähtien,ennenkuin luopuivat siitä euron takia 2002. Alkoin miettimään alunperin,että mitä valuuttaa merirosvot ryöstelivät,kun aikoinaan sarjakuvissa ainakin heillä saattoi olla muistaakseni kultaisia guldeneita,mutta onko sellaisia olemassakaan ja onkohan merirosvojen suuret rahakirstut pääosin vain utopiaa. Tietysti heille varmasti kelpasi valuutta kuin valuutta.
Guldeni
Haappo
2
175
Vastaukset
- W:ut mån
Guldenit ovat nykyään euroja, urpo. Kaikkien maiden työläiset, liittykää yhteen!
- Markat takaisin
Selailin tilinauhoja 40v. takaa (1972) ja Guldenin kurssi oli silloin 1.18 smk. ja LänsisaksanMarkka oli 1.16 smk. Elintaso Hollannissa ja LänsiSaksassa olivat huomattavasti Suomea korkeampaa. Jossakin vaiheessa nerokkaat päättäjämme järjestivät historian suurimman kuprun jolla koko €urosuomen kansantalous myytiin pilkkahintaan kansainvälisille sijoittajille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16457
- 10412
- 16347
- 3341
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...13206- 1103
- 090
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä090Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa
76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68367- 161