Mulla on 4kk pentu, joka on tottunut olemaan yksin siitä asti, kun se minulle tuli (8vk). Ei kärsi eroahdistuksesta millään tavoin. Kun huomaa että lähden, se käpertyy nukkumaan (vakoilen ikkunasta silloin tällöin) ja kun tulen ruokatauolla käyttämään pentua ulkona, niin heräilee silloin. Aamulla aina ennen lähtöä kulutan energian mahdollisimman loppuun, ja ruokatauolla myös sen minkä ehdin. Alkaa silloin myös nukkumaan kun lähden.
Nyt ensimmäisen kerran tämä oli tehnyt tuhoa poissaollessani, oli käyttänyt hammasta sängynlaitaan (oli kankaan repiny ja sitä patjaa repiny, sellaisen kauniin reiän sängyn kylkeen) ja tyynyt repiny päiväpeiton alta ja niistä tyynyliinat saanu ketkuteltua pois. Sillä itellään on seuranaan puristeluu sekä ihan halkaistu putkiluu mihin saisi vapaasti hammasta käyttää poissaollessani (eli niitä kaupan hyllyiltä ostettuja luita ja pakastealtaasta raakaluita). Ja erillaisia leluja (pehmo, vinkuva, aktiivi, köysi ja sellainen hammaspuhistusihmehärpäke pennuille jonka pitäisi auttaa ien kutinaan).
pentu on nyt tiputtanut ylhäältä 3 hammasta ja alhaalta 1, ylhäällä liikkuu loput pienet ja alhaalla 3, joten varmasti on kutina tms kova tuolla suussa.
Ihmettelenkin nyt siis, miksi tämä pentu on nyt iskenyt hampaansa minun sänkyyni ja tyynyihin, kun ei ole sitä aiemmin tehnyt? Ja miten saan sen loppumaan, ennen kuin pääsee pahemmin alkamaankaan?
koiralta tuhoaminen pois poissaollessa
12
598
Vastaukset
- canis.familiaris
Se syy on hampaiden vaihtuvuudesta tuleva/johtuva kutina, ja paikka mihin purkaa on omistajaansa liittyvä. (vahvin ominaistuoksu) Loppunee, kun hampaat on vaihtunut kokonaan. Tilanne ei yllätä ihmistä, jolla on olllut enemmän kuin yksi pentu...
- outo homma tämä
tämä on toinen pentu, eka pentu ei ikinä koskenut mihinkään muuhun kuin omiin tavaroihin. Antoi kengät, lapaset, pipot, tavarat pöydilt ym olla rauhassa, toisin kuin tämä nykyinen pentu :D
- Joobax
Kappas kun ovatkin pahukset yksilöitä ;D
Ei tuohon auta muu kuin antaa riittävästi sallittua nakerrettavaa. Pakasteet yleensä helpottavat kutinaa, joten jätä sellaisia kotiin. Pakastettavia pentulelujakin on myytävänä, mutta yhtä hyvin kelpaavat kaikki pehmeät märkänä pakastetut lelut, pakasteluut jne. Niin ja se aika...koitat vaan minimoida vahingot, ei siinä muu auta. - solsken19
Se on ihmisen paras ystävä! :D Tuo on vielä pientä... Meillä kämppä on yleensä tuhottu täysin ja kusen/paskanhaju täyttää koko talon, mutta niinku avopuolisonikin sanoo niin kaiken saa pestyä ja tavara on vaan materiaa, jota voi ostaa uutta :)
- outo homma tämä
Juu aloin jo miettiä et mitähä oon tän pennun kaa tehny väärin ku noin näyttää hammasta sellasillekki tavaroilel jotka o kielletty ku toinen oli ku herran enkeli :D Ja tosiaan, poissaollessani, tällä on siis nuo kaikki mitä luettelin joten luulisi riittävän :D *katsastaa koiranpedin*
-2 puoliksi syötyä raakaluuta (irtoaa vielä lihaa ym)
-raakaluu missä ei ole enään kuin luuta
-4 erillaista puristeluuta (rullaa, puriste, kenkää ja putkiloa)
-vetoköysi
-vinkuva pallo
-2 pehmolelua (30cm)
-vanha villasukka (on niin pirun lumoissaan kaikkeen jotka o villasia)
-hiiri jossa kova sisus (vanha kissanlelu)
-vinkuva mustekala
-hampaita puhdistava/ikenien kutinaa helpottava purulelu
ja silti hammas iskeytyy sänkyyn ja nyt oli iskeytynyt vielä tietokonetuoliin ja on nahkan repiny pohjasta >.< Kohta sidon sen jonkun lelun johonkin kiinni jota se saa sitten koettaa irrottaa, et siksiköhän iskee hampaansa näihin isompiin kun ne ei liiku mihinkään ni helpompi repiä?- Joobax
Voit myös tämän ylimenokauden ajaksi rajata pennun liikkumatilaa yksinolon ajaksi ;) vähentää tuhojen määrää kummasti. Rajaa vaikka eteiseen tai keittiöön, siirtää kaiken arvokkaan pois siksi aikaa. Ei koiran tarvitse vaeltaa koko kämpässä, senhän muutenkin pitäisi lähinnä nukkua sen aikaa. Mulla koira on ollut eteisessä ja välillä keittiössä, riippuen kämpästä missä oon asunut.
- outo homma tämä
Joobax kirjoitti:
Voit myös tämän ylimenokauden ajaksi rajata pennun liikkumatilaa yksinolon ajaksi ;) vähentää tuhojen määrää kummasti. Rajaa vaikka eteiseen tai keittiöön, siirtää kaiken arvokkaan pois siksi aikaa. Ei koiran tarvitse vaeltaa koko kämpässä, senhän muutenkin pitäisi lähinnä nukkua sen aikaa. Mulla koira on ollut eteisessä ja välillä keittiössä, riippuen kämpästä missä oon asunut.
Juu itse olen rajanut makkarin sille, mut sielt vaikea lähtee mitää sänkyjä tms raahaan pois :D Eteisessä olisi vähiten tavaraa mitä jyrsiä, ainut mikä siel on, niin pöytä ja siinä modeemi (eteinen ainut paikka mihin pystyi modeemin laittamaan -.-) Muutenkin sillein vähän huono, että eteisessä ei ole ikkunoita, ja ovet kun sulkee ni se on pilkkopimeä, niin pitäisi valojen olla päällä. Pitääpä alkaa katsoa miten saisi rajattua jonkun paremman alueen :)
- Joobax
outo homma tämä kirjoitti:
Juu itse olen rajanut makkarin sille, mut sielt vaikea lähtee mitää sänkyjä tms raahaan pois :D Eteisessä olisi vähiten tavaraa mitä jyrsiä, ainut mikä siel on, niin pöytä ja siinä modeemi (eteinen ainut paikka mihin pystyi modeemin laittamaan -.-) Muutenkin sillein vähän huono, että eteisessä ei ole ikkunoita, ja ovet kun sulkee ni se on pilkkopimeä, niin pitäisi valojen olla päällä. Pitääpä alkaa katsoa miten saisi rajattua jonkun paremman alueen :)
Hanki koiraportteja eteisen oviin, jolloin voit pitää ovet auki ja tila on luonnollisesti valaistu ;)
- tahvo<3
Mulla on cane corso uros,jo yli 1 wee mutta silti vielä päästään tosi pentu. Se on nyt kans ruvennu syömää mitä nyt lystää. Oon ottannu tavaks, et aina ku lähen töihin tai jonnekki,ni laitan luun jonnekki piiloo sillee et se saa sen kuitenkii ja löytää sen, pistän luun aika helppoon piiloon. Sitte sanon koiralle paikka ja piiloitan luun ja ku oon piilottanu sanon sille vapaa ja moikka. Sitte sillä koiralla on tekemista ettiä se herkku ja syödä se palkkioks:) mulla on välil 8 tunnin päiviä. Ja jos sillä ei oo luuta, saattaa syädä esim. kengät. mut jos on luu, ni harvoin syö mitää. mut jos ei toikaa auta ni pista kuonokoppa päiväks tai aitaa sille tarpeeks iso alue kodista missä voi olla päivän. Kokeile ihmessä:))
- <<<<<>>>>>
No jaa hampaiden vaihto ei aina aiheuta pelkästään kutinaa vaan myös kipua. Kipuun auttaa jääpalat anna niitä pennulle. Hampaiden vaihtumisen aikana voi tulla kuumettakin.
- kokemusta on
Osta hyvä ihminen koirallesi häkki jossa se odottelee sinua kun tulet töistä.
Ulkoiluta ja juoksuta koirasi myös ennen töihin lähtöä.
Koiralla on parempi olo ja tuhotyöt jäävät tekemättä.
Mulla on tästä kokemusta ja tämä tepsii,muuten älä pidä koiraasi häkissä.- outo homma tämä
Voi sitä raivon määrää minkä se pitää kun sinne laittaa :'D No joo, pitäisihän se kyllä totuttaa häkkiin jos meinaa näyttelyissä käyttää joskus. Pitääpä pistää harkintaan ja katsoa missä hinnoissa ne häkit sitten oikein pyörii, et jos tuo on vain tuollainen kausiluontoinen tuhoaminen (hampaitten vaihtuminen) niin sitten tulisi laitettua ~200e häkkiin jota ei sitten myöhemmin enään tarvitse kuin vain näyttelyissä jos sielläkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311031
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452483- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6956Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952