Onko oikeus saada lukea mielisairaalassa itsestä

kirjoitetut raportit

Hei, olen biponainen ja olen ollut kaksi kertaa mielisairaalassa psykoottisen manian vuoksi. Aloin pohtia, onko minulla oikeus saada lukea ne raportit, jotka hoitajat ja lääkäri kirjoittivat minusta sairaalassa ollessani. Eli voinko esim. tilata nuo raportit itselleni sairaalasta?

7

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tewereeee

Potilaalla on suomalaisessa terveydenhuollossa aina oikeus saada itseään koskevat potilastiedot haltuunsa. Käytännöstä en osaa sanoa, esim. hoituuko puhelimitse tilaaminen tms.

• Tere, mitä Svensson?

Mutta huom! Mikäli lääkäri arvelee potilaan voinnin huononevan potilastietoja lukemalla, tietojen saanti voidaan kieltää. Mutta siinä tapauksessa voit antaa potilasasiamiehelle tehtäväksi lukea ko. asiakirjat. Joissain tapauksissa voit kai yhdessä em. kanssa päästä lukemaan.

• mustaa valkoisella
    • Ketjun aloittaja

Kiitos paljon teille vastaajille!

Olen sattumoisin juuri Keski-Suomesta, joten kiitos linkistäkin. :)

• ToinenKIN

Miten tarkkaa tietoa noissa raporteissa on? Siis voiko saada käsiinsä esimerkiksi niitä raportteja, jotka lääkärit/hoitaja on kirjoittanut sairaalaan tullessa, sairaalassa ollessa potilaan käyttäytymisestä jne.? Itse en muista, mitä psykoottisena sairaalassa touhuisin, mutta olisi mielenkiintoista saada tietää...

• Tuiskutuuli

Itse luin parin sairaalareissun jälkeen paperini. Melkein toivon, etten olisi tehnyt sitä. Niin paljon p-kaa siellä oli. Asioita, joita on tajuttu väärin ja konkreettisia asioitakin kirjoitettu väärin. Jäi paha olo. Papereita oli vaikea saada, ja ne piti lukea valvonnan alla sairaalassa. Kotiin ei jäljennöksiä saanut. Psykoosissa en ollut ollut, ja tiesin hyvin, mitä olin tehnyt.

Yritin saada muutosta yhteen toiseen lääkärinlausuntoon, joka koski tapaturmaa (ei siis mitään tekemistä psyk.ongelmien kanssa). Sain ylilääkäriltä vastauksen, jossa kieltäydyttiin korjaamasta selvää virhettä sillä perusteella, että se on lääkärin arvio tilanteesta kirjoitushetkellä. Kyse oli asiasta, jota lääkäri ei ollut todennut., mutta oli kirjoittanut kuitenkin. Muutenkin ko. lausunnossa oli asioita, jotka eivät liittyneet tapaturmaan mitenkään. Nyt harkitsen potilasasiamiehen puoleen kääntymistä.

Lääkärit ovat jumalia näissä asioissa.

• UppoTurre

Olen samaa mieltä. Minulla on hieman sellainen musta huumorintaju ja heitän aika rankkaa huumoria, itsestäni.
      Ei olisi kannattanut ainakaan psykiatrille. Ne huumoripläjäykset (!!!) jotka siellä heitin vastaanotolla on kiltisti kirjattu. Ja saatu siihen muotoon että olen aivan ufo ihmiseksi.

Tuossa muutama vuosi sitten kerroin että mahdollisesti muutan paikkakuntaa.
      Kirjattu on "ettei potilas ainakaan tällä hetkellä ole kykenevä toteuttamaan suunnitelmiaan".
      Niin varmaan, tiesin sen, mutta en silloin aikonutkaan, mahdollisesti tulevaisuudessa ja sanoinkin sen. On siis vielä 20v siihen että täyttää 60v.

Olin silloin sekamuotoisessa tilassa, mutta kiitos, sitä ei kerrtottu vaan sain kaiken ongittua itselleni kelan papereista, voi kiitos, mitä siellä luki.

Tuiskutuulelle, mulle tehtiin leikkaus ja leikkauksessa sattui komplikaatio.
      Kukaan ei kertonut yhtään mitään mistään, leikkaava lääkärikin haihtui savuna ilmaan.
      Kysyin potilasasiamieheltä kaavakkeita jotta saan tehdä valituksen tää rääkäisi:
      "MITÄ! tahdotko sinä valittaa".
      Tahdoin ja valitin.

Sain korvauksia 5000 euroa ja kun lausekin oli "huono hoito" niin aattelin että olinpas oikeassa ja kannatti.
      Varsinkin kun diagnoosi on bibolaarinen niin sanotaan "voi sun noita juttujasi", näin suomalainen lääkäri kohtelee potilastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      81
      4620
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3837
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      176
      3627
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      63
      2062
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      78
      1268
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1125
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      979
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      26
      891
    Aihe