Kannattiko kiirehtiä?

very nice

Nyt ehkä kaikki tuntuu olevan hyvin kun olet vauvan kanssa kotona, mutta aikansa kutakin.Kunnes hoitovapaa loppuu onkin äiskän mentävä koulunpenkille ja töihin tai jompi kumpi.Siinähän opiskelijana kituutat muutaman vuoden lisää ja teet kotitehtäviä myöhään illalla.Uhmaikäinen lapsi koettelee.Kannattiko tehdä lapsi toisen keskenkasvusen kanssa, jolta et saa mitään tukea tai apua lapsenhoidossa?( olet 15-17 vee ja yh.Onnitteluni!) Ehkä tajuat sen, että lapsi tarvitsee äidin ja isän.Vanhemmat, jotka ovat jo eläneet omaa ja yhteistä elämää ennen lapsen syntymää ja todella tarkoitan sitä, että takana on riittävästi elämänkokemusta ja ymmärrystä mitä lapsen kasvatus tarkoittaa!.Käyvät vakituisesti työssä eikä tarvitse silloin laskea joka penniä!

Suoraan sanottuna, jos kuulut tähän pelle kerhoon, joka lapsensa vääntänyt ilman näitä asioista olet pilannut oman ja lapsesi elämän.Kärsi!

22

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kerrankin, joku puhuu asiaa!

    • ...

      Se on ehkä sinun mielipiteesi ja näkemyksesi elämästä. Sinänsä surullista, että et voi katsoa asioita hieman avarakatseisemmin. Itselläni ei ole lapsia, mutta haluaisin saada alle kaksikymppisenä. En tajua, miksi vanhemmilla pitäisi olla aivan älytön elämänkokemus kasvattaakseen lapsensa hyvin. Perustele.

      • ..... sinulle

        Mistä sitä elämän kokemusta ehtii tulla jos opiskellaan yli 30-vuotiaaksi. Eiköhän ne ole ihan samat edessä niin nuorella kuin vanhemmalla iällä saatu lapsi.
        Kyllä ne monet vanhemmatkin nuoret ovat yksin lastensa kanssa, mistä he sen kummemmin tukea saavat jos kuvitellaan ettei sitä olisi nuorella.


      • plussaa

        tämä on mielestäni asiapuhetta. itse tein lapsen alle 20 ja olen tyytyväinen elämäntilanteeseeni. ei se elämänkatsomusta tarvitse.


    • nuoriäitialle20v

      Aivan älytöntä. Ehkä tuota asiaa on mietitty jo silloin kun lapsi on laitettu alulle. Ei se äitiys ja isyys ikää katso. Tarkoitan siis sitä, että onko äiti hyvä äiti vai ei. Kaikki vanhemmat ovat aina lapselleen jotenkin tärkeitä. Edes siinä suhteessa, että lapsi on saanut alkunsa, vaikka myöhemmin sen antaisivatkin adoptoitavaksi. Kyllä tiedän tekoni seuraukset ja kauhulla odotan kun tuommoinen ihminen saa lapsia. Niitä sitten joutuu yhteiskunta elättämään. ja pelle_kerho on yhdyssana. Jollet tienny.
      T: 4kk lapsen, alta 20-v äiti ja kyllä olen jättänyt koulun kesken, mutta jatkan sitä kun pystyn.

    • Miesope

      "En tajua, miksi vanhemmilla pitäisi olla aivan älytön elämänkokemus kasvattaakseen lapsensa hyvin."

      Et tajua?

      Vanhempien on kyettävä takaamaan lapsilleen VAKAUS ja TURVALLISUUS.

      Suuri osa teineistä ei siihen kertakaikkiaan vain kykene.

      • kysyn vaan

        No kerrohan mistä se työtön opiskelija sitä kokemusta on hankkinut eikä enää ole teini? opetetaanko kouluissa äityttä? nenä kirjoissa kiinni, mitä siinä on siis kasvanut? aika pitkään ne nuoret ovat kotona jos koulut ovat lähellä. Vanhemmat passaa ja tekee asioita heidän puolestaan. Miten se lasten kasvatus tuossa kohtaa olisi lisääntynyt jne.


    • ...

      Miesope: Kyllä ymmärrän sen, että elämänkokemus on plussa vanhemmuudessa, mutta ei välttämättömyys. Okei, rikkaan perheen kersa, joka on tottunut saamaan kaiken ilman työtä, tuskin olisi paras mahdollinen äiti teininä, mutta varmasti selviäisi.

      Miksi teinivanhemmat eivät kykenisi takaaman vakautta ja turvallisuutta lapsilleen?
      Mikä teineissä on sellaista, että he saavat lapsiensa olon turvattomaksi? vai luuletko vain?

      Tunnetko ketään teiniäitiä/isää henkilökohtaisesti?

      Minä tunnen. Siskoni. Hyvin hän on pärjännyt. Pian viisi vuotias tyttö, ammattiin siskoni valmistuu tänä keväänä. Tytär on hyvinkin iloinen lapsi. Siskoni valitettavasti elää tuilla, mutta pärjää niillä hyvin. Tuki ja turva on aina ollut lähellä.

      • Näin on

        Teinillä ei vaan yksinkertaisesti ole sitä elämänkokemusta.Siksi yhteiselo päättyy eroon ennemin tai myöhemmin.


      • Miesope

        Teinivanhemmat useimmiten eivät kykene takaamaan lapsilleen vakautta ja turvallisuutta. Suhteet eivät kestä. Opiskelemaan on useimmiten PAKKO lähteä ja valitettavan usein juuri silloin, kun lapsi vanhempia ENITEN kaipaa. Talous on retuperällä. Menojalka vipattaa. Uusperhettä pukkaa.

        Näen työssäni sen, missä tilanteessa teinivanhempien jälkikasvu on kouluiässä. Lasten kasvattaminen katsos jatkuu pitemmälle kuin vaippaiän.

        "Tytär on hyvinkin iloinen lapsi. Siskoni valitettavasti elää tuilla, mutta pärjää niillä hyvin. Tuki ja turva on aina ollut lähellä."

        Iloinen? Toivottavasti. Olisi karmaisevaa, jos hän olisi jo 5-vuotiaana depression kourissa. Tosin työssäni näenm kyllä jo häiriintyneitä 6-vuotiaitakin. Todellisuus lasten kanssa tulee eteen siinä vaiheessa, kun tarpeet lisääntyvät lasten ollessa yli 10-vuotiaita.


      • Jangmam(:
        Miesope kirjoitti:

        Teinivanhemmat useimmiten eivät kykene takaamaan lapsilleen vakautta ja turvallisuutta. Suhteet eivät kestä. Opiskelemaan on useimmiten PAKKO lähteä ja valitettavan usein juuri silloin, kun lapsi vanhempia ENITEN kaipaa. Talous on retuperällä. Menojalka vipattaa. Uusperhettä pukkaa.

        Näen työssäni sen, missä tilanteessa teinivanhempien jälkikasvu on kouluiässä. Lasten kasvattaminen katsos jatkuu pitemmälle kuin vaippaiän.

        "Tytär on hyvinkin iloinen lapsi. Siskoni valitettavasti elää tuilla, mutta pärjää niillä hyvin. Tuki ja turva on aina ollut lähellä."

        Iloinen? Toivottavasti. Olisi karmaisevaa, jos hän olisi jo 5-vuotiaana depression kourissa. Tosin työssäni näenm kyllä jo häiriintyneitä 6-vuotiaitakin. Todellisuus lasten kanssa tulee eteen siinä vaiheessa, kun tarpeet lisääntyvät lasten ollessa yli 10-vuotiaita.

        Suhteet kestää, kun laittaa kestämään. Teiniäiti voi aivan yhtälailla taata lapsellensa vakauden ja turvallisuuden, sori vaan miesope olet hyvin hyvin väärässä. Sinä voit ammatissasi nähdä mitä vain, se ei tarkoita että niidenkää lasten elämästä oikeasti mitään tietäisit :-)
        Olen kohta 18 ja sain maaliskuun alussa esikoiseni, elän tuilla eli TEIDÄN veronmaksajien rahoilla, ärsyttääkö?? :-D oon nuori äiti ja hiton ylpee siitä, ja tyttärelleni olen aivan varmasti paras mahdollinen äiti :-) en ehkä täydellinen, mutta onko kukaan? Jos joku kokee olevansa täydellinen ihminen/äiti, ilmoittautukoon nyt.
        Eikö sulla miesope ole muuta tekemistä, kun roikkua keskustelupalstoilla? Luulis olevan, kun noin hyvään ammattiikin päässyt :-)


    • Miesope

      Jangmam(:

      "Suhteet kestää, kun laittaa kestämään." Niinkö? Onko sinulla pitkäkin kokemus suhteen kestosta? Itse ole ollut yhdessä saman ihmisen kanssa yli 23 vuotta.

      "Teiniäiti voi aivan yhtälailla taata lapsellensa vakauden ja turvallisuuden,"

      MITEN? Juuri totesin, että teinin elämä on myllerryksessä. MITEN siis noin konkrettisesti se vakaus ja turvallisuus taataan elämän ruuhkavuosina? MITEN takaat, että ongelmia ei tule uusperhekuvioiden, opiskelun ja parisuhdekiemuroiden pyöriessä villeinä?

      "Olen kohta 18 ja sain maaliskuun alussa esikoiseni, elän tuilla eli TEIDÄN veronmaksajien rahoilla, ärsyttääkö??"

      Ei ärsytä. Eihän sinulla lapsiraukalla ole muuta mahdollisuutta.

      "...tyttärelleni olen aivan varmasti paras mahdollinen äiti..." Sietää ollakin. Muuta äitiä hänellä ei ole. Tosin sinulla on äitiydestä pieni kokemus, joten kovin laajoja yleistyksiä en tekisi.

      "Eikö sulla miesope ole muuta tekemistä, kun roikkua keskustelupalstoilla?"

      On, mutta ei juuri nyt. Tässä vaiheessa elämää huomaa yhtäkkiä omaavansa jopa vapaa-aikaakin.

      • vanhemmuus

        MInä olin työssä jo 18-vuotiaana.
        Iselläni oli vakinainen työ, mukavat työkaverit. Minulla ei olisi ollut mitään estettä ettenkö olisi ollut ikäni puolesta jo kypsä äidiksi. Ostin oman osakkeenkin kun tiesin että minulla on ammatti ja vakinainen työ.
        Ihmettelen miten voidaan ajatella ettei 18-vuotias pärjäisi. Ei kaikki tuon ikäiset asu edes kotona.
        Olisin koska tahansa voinut jäädä äitiyslomalle, ei minulla ollut pelkoa ettenkö olisi pärjännyt, osasin hoitaa asioita ja käyttää puhelinta. Veljelläni oli pikkulapsia joten minusta ihan luonnollista ottaa lapsi syliin, hoitaa, valvoa kuivittaa jne, käyttää lääkärissä kun sen aika oli. Neuvola melkein nurkalla jne.
        Olin 12-vuotias kun hoidin pientä vauvaa, ja hyvin meillä jo silloinkin meni.

        Eli outoa on jos kuvitellaan ettei 18-vuotias kykene lapsensa kasvattamiseen. Monet 18-vuotiaat ova tasapainoisia ja tietävät kyllä mitä haluavat elämältään. Johan se tuossa opiskelussakin on nähty, kun he jotain haluavat he myös tulevat saamaan sen. Fiksuja nuoria on tänäpäivänä.
        Tsemppiä kaikille jotka olette tulleet nuorina äideiksi. Ensi vuonna olette jo vuoden vanhempia. Tietämys lisääntyy ja olette yhtä tietäviä kuin monet vanhemmalla iällä lapsensa saaneet.


      • Miesope
        vanhemmuus kirjoitti:

        MInä olin työssä jo 18-vuotiaana.
        Iselläni oli vakinainen työ, mukavat työkaverit. Minulla ei olisi ollut mitään estettä ettenkö olisi ollut ikäni puolesta jo kypsä äidiksi. Ostin oman osakkeenkin kun tiesin että minulla on ammatti ja vakinainen työ.
        Ihmettelen miten voidaan ajatella ettei 18-vuotias pärjäisi. Ei kaikki tuon ikäiset asu edes kotona.
        Olisin koska tahansa voinut jäädä äitiyslomalle, ei minulla ollut pelkoa ettenkö olisi pärjännyt, osasin hoitaa asioita ja käyttää puhelinta. Veljelläni oli pikkulapsia joten minusta ihan luonnollista ottaa lapsi syliin, hoitaa, valvoa kuivittaa jne, käyttää lääkärissä kun sen aika oli. Neuvola melkein nurkalla jne.
        Olin 12-vuotias kun hoidin pientä vauvaa, ja hyvin meillä jo silloinkin meni.

        Eli outoa on jos kuvitellaan ettei 18-vuotias kykene lapsensa kasvattamiseen. Monet 18-vuotiaat ova tasapainoisia ja tietävät kyllä mitä haluavat elämältään. Johan se tuossa opiskelussakin on nähty, kun he jotain haluavat he myös tulevat saamaan sen. Fiksuja nuoria on tänäpäivänä.
        Tsemppiä kaikille jotka olette tulleet nuorina äideiksi. Ensi vuonna olette jo vuoden vanhempia. Tietämys lisääntyy ja olette yhtä tietäviä kuin monet vanhemmalla iällä lapsensa saaneet.

        Enin osa Suomen teineistä EI todellakaan elätä itseään 16-vuotiaana. Se aika on ohi, jolloin esim. pelkällä peruskoulupohjalla kunnon työn sai.


      • miesopelle
        Miesope kirjoitti:

        Enin osa Suomen teineistä EI todellakaan elätä itseään 16-vuotiaana. Se aika on ohi, jolloin esim. pelkällä peruskoulupohjalla kunnon työn sai.

        Nythän oli kysymys siitä 18-vuotiaasta, en puhunutkaan 16-vuotiaasta. Puhut täysi-ikäiselle, eli tässä ei ollut kyseessä 16-vuotias, mitä nyt pyritä sotkemaan keskusteluun.

        Tämähän oli sinun vastauksesi 18-vuotiaalle jota pidit melkoisen huonona äidiksi.

        "Olen kohta 18 ja sain maaliskuun alussa esikoiseni, elän tuilla eli TEIDÄN veronmaksajien rahoilla, ärsyttääkö??"

        Ei ärsytä. Eihän sinulla lapsiraukalla ole muuta mahdollisuutta.

        Minusta sinua alkoi heti ärsyttämään koska aloit syyttämään häntä heti lapsiraukaksi ja sanomaan ettei hänellä ole muuta mahdollisuutta.

        Tiedätkö miesope, monet äitiyslomalle jäätyään elävät yhteiskunnan tuilla jos et satu tietämään. Kela maksaa äitiyspäivärahan, ei se pitäisi ärsyttää tässä tilanteessa ketään ihmistä joka on lapsen saanut lähes täysi-ikäisenä.
        Veromaksajat ne maksaa on sitten äiti nuorempi tai vanhempi.

        Monet 18-vuotiaat ovat elättäneet jo itseänsä pitkän aikaa. Ei kaikki halua opiskella insinööreiksi ja istua yliopistossa, josta sitten taas tulee paljon työttömiä korkeasti koulutettuja.


    • ...

      miesope: oletpas sinä harvinaisen ärsyttävä ihminen. Minun vanhempani erosivat kun olin 7v., vanhempani olivat silloin yli 30. Isäni tapaili alkuvaiheessa monia naisia, mutta nyt reilun kymmenen vuoden jälkeen voin todeta, että se ei ole minuun vaikuttanut.

      Sinä aikuisena varmaan kykenet tajuamaan, että elämä ei ole ruusuilla tanssimista tai pilvilinnojen rakentelua. Minä tajuan sen, minä alle 20v.
      Joten saitpa lapsen sitten teininä tai vaikka 30vuotiaana, elämä ei tule olemaan helppoa. Haasteet saattavat olla erilaiset, mutta silti, kummallakin niitä haasteita on. Parisuhteen ylläpitäminen ei koskaan ole helppoa, ei aikuisella eikä teinillä. Sen eteen tehdään töitä. Kaikki teinit ei omaa hälläväliä- asennetta, jotkut "meistäkin" on valmiita tekemään töitä sen eteen.

      SINULLE miesope sanoisin, että TUTUSTU ja KUUNTELE teinivanhempia, älä luo ennakkoluuloja ammattisi pohjalta. Näet vain pintasilauksen oppilaidesi elämästä, vai oletko sinä heillä ympärivuorokautisesti opettamasss? en usko.

      • Jaadejaadejaa

        AAMEN!!!
        Ikävä kyllä tämä miesope on juuri sitä kastia, joka oman kokemuksensa perusteella lajittelee ihmiset. Ei siis osaa ajatella asioita yhtään sen laajemmin.


      • Miesope

        "Kaikki teinit ei omaa hälläväliä- asennetta, jotkut "meistäkin" on valmiita tekemään töitä sen eteen."

        Tästä ei ole kysymys. Sitä kykyä hahmottaa omien toimien seurauksia pitemmällä tähtäimellä vain ei ole.

        "...älä luo ennakkoluuloja ammattisi pohjalta. Näet vain pintasilauksen oppilaidesi elämästä, vai oletko sinä heillä ympärivuorokautisesti opettamasss? en usko."

        Ikävä kyllä siihen lasten todellisuuteen tutustuu turhankin tarkkaan siinä vaiheessa, kun sosiaalipuolen ja parhaimmillaan poliisinkin kanssa samoissa palavereissa istuu selvittelemässä ongelmallisimpia oppilaita.


      • Miesope
        Jaadejaadejaa kirjoitti:

        AAMEN!!!
        Ikävä kyllä tämä miesope on juuri sitä kastia, joka oman kokemuksensa perusteella lajittelee ihmiset. Ei siis osaa ajatella asioita yhtään sen laajemmin.

        "Ikävä kyllä tämä miesope on juuri sitä kastia, joka oman kokemuksensa perusteella lajittelee ihmiset. Ei siis osaa ajatella asioita yhtään sen laajemmin."

        Hupaisa kommentti.

        Omiin kokemuksiinko sitten ei pitäisi luottaa ollenkaan? Eivätkö samaa työtä tekevien muiden opettajien samaa osoittavat kokemukset myöskään paina mitään?Laajemmin? Kuinka laaja on sinun otantasi teinivanhemmuuden seurauksista?


      • ajat ovat muuttuneet
        Miesope kirjoitti:

        "Ikävä kyllä tämä miesope on juuri sitä kastia, joka oman kokemuksensa perusteella lajittelee ihmiset. Ei siis osaa ajatella asioita yhtään sen laajemmin."

        Hupaisa kommentti.

        Omiin kokemuksiinko sitten ei pitäisi luottaa ollenkaan? Eivätkö samaa työtä tekevien muiden opettajien samaa osoittavat kokemukset myöskään paina mitään?Laajemmin? Kuinka laaja on sinun otantasi teinivanhemmuuden seurauksista?

        "Omiin kokemuksiinko sitten ei pitäisi luottaa ollenkaan? Eivätkö samaa työtä tekevien muiden opettajien samaa osoittavat kokemukset myöskään paina mitään?Laajemmin? Kuinka laaja on sinun otantasi teinivanhemmuuden seurauksista?"

        Anteeksi vain, mutta -uskomatonta kyllä :)- te opettajatkin olette vain ihmisiä omine käsityksineen. Uskallan väittää, että kokemukset aiheesta vaihtelevat eri ammattilaisten välillä. Opettaja näkee lapsen/nuoren eri tilanteesta, eri näkökulmasta mitä esim. psykologi. Psykologi erilailla kuin nuoriso-ohjaaja, lto, poliisi, sos.työntekijä, terveydenhoitaja janiinedespäin, lapsen vanhempia, muita läheisiä ja lasta itseään unohtamatta. Ja erikseen mainittuna näiden ryhmien edustajien yksilölliset kokemukset elämästä, ympäristöstä, lapsuudesta ja vanhemmuudesta siihen päälle. Joten ihan oikeassahan tuo kommentoija on siinä, että sinun kokemuksesi on rajallinen! Kuten on minun ja muidenkin kirjoittajien, ei sillä.

        Kohdallasi (viitaten siihen mitä kirjoitat tänne, toki kokemuksesi voi tosielämässä olla laajempi kuin annat täällä ymmärtää) asia kuitenkin korostuu epärealistisen kyynisessä valossa, esim tässä: "Ikävä kyllä siihen lasten todellisuuteen tutustuu turhankin tarkkaan siinä vaiheessa, kun sosiaalipuolen ja parhaimmillaan poliisinkin kanssa samoissa palavereissa istuu selvittelemässä ongelmallisimpia oppilaita." Ja muutenkin toistat kautta linjan törmääväsi teinivanhemmuuteen näissä merkeissä. Jos teinivanhemmuudesta saadut kokemukset tulevat esille pääasiassa ongelmatapauksia selvittäessä, niin kuinka objektiivinen tuo kokemus voi olla? Minä en ainakaan suostu miksikään "poikkeustapaukseksi", olen aivan tavallinen ihminen. Eikä silti ole meillä tai tapaamillani muilla nuorilla äideillä ollut jotenkin järjestään palavereita poliisin kanssa - niin, vielä ainakaan. Tottakai nämä tulevaisuudentoivoni saattavat tehdä typeryyksiä jokusen vuoden kuluttua, mutta sellaisessa tilanteessa toivoisin keskityttävän olennaiseen. Synnytysikäni tuskin on sellainen.


    • elämä on

      Tänäpäivänähän opettajat lähtee koulusta kotiin ennen kuin oppilaat koulusta. Ennen vahti opettaja välitunnnillakin mutta nykyään saa vaikka talon kaataa nurkalta (kuten tuossa meidän naapurissa) niin ketään ei tule katsomaan kun koulun vieressä on sellainen vanha rakennus, sitä saa hakata muutama päivä ennenkuin sitten puutuin asiaan. Opettajat ei ihan oikeasti välitä enää sillä tavalla kuin ennen. Kun viimeinenkin oppilas poistui, poistui myös opettaja ulkoa. Nythän ne kiirehtii jo pois vaikka oppilaat vielä on pihalla. Jos opettajat välittäisi enempi oppilaistaan ja antaisi tietoa eteenpäin niin asiatkin voisi olla toisin? mutta ensin pitäisi kyllä välittää niistä lapsistaan niin ei olisi niin paljoa niitä teinejäkään.

    • ...

      miesope:

      Voin sanoa, että minulla on kykyä hahmoittaa tekemäni asiat pidemmälle tähtäimelle ja niin on myös monella muullakin tuntemallani ikäiselläni.

      Se on harmillista, että olet joutunut käsittelemään moisia tapauksia, mutta et aikuisena tai varsinkaan opettajana, joka näkee päivittäin oppilaita laidasta laitaan, luulla että kaikki teinivanhemmuus tapaukset johtavat tuollaiseen.

      Tiedän perheen, jossa vanhemmat saivat lapset n. 25-35vuotiaina, eikä heillä ole millään tapaa ihanteellinen perhe-elämä. Vanhemmat ovat eronneet, vanhin poika tekee ties mitä, tytär on laitosnuori, pienimmät pojat kasvatettu huonoissa oloissa, sen seurauksena huonot käytöstavat yms. Isä vetää huumeita ja äiti ties mitä. Ja monet minun tietämäni tälläiset tapaukset, joissa perhe on hajalla ja päihteet osana jokapäiväistä elämää, ovat sellaisia, joissa vanhemmat ovat saaneet lapsena ihan aikuisina. Yksikään tuntemani perhe, jossa on teinivanhemmat, eivät ole tälläisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe